SOVJET-UNIE ALEXEI K0SYGIN
Vergadering Kamer van Koophandel
*t Mooiste bruin
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 22 JULI 1967
81e Jaargang no. 43
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Een kleurloos manneke, zo te zien. Hij lacht
maar schraaltjes. Wie had ooit van hem ge
hoord, voor hij na Kroestsjovs val top-man
werd in de regering van de Sovjet-Unie
Hij kwam niet op de voorgrond. Integendeel,
hij hield zich op de achtergrond. Hij over
leefde het Stalin-régime door nauwgezet de
hem toevertrouwde taken te verrichten en zo
min mogelijk op te vallen. Zo beidde hij zijn
tijd.
De eerste maal, dat Kosygin werkelijk ten
voeten uit in het licht van de schijnwerpers
trad, was toen hij er in slaagde het conflict
tussen India en Pakistan over Kasjmir tot een
oplossing te brengen.
Daarmee trad ook de Sovjet-Unie een nieuwe
fase in.
Het oude „image" van de rode dreiging werd
vervangen door dat van de arbiter mundi, de
scheidsrechter, de bemiddelaar.
De tweede maal trok Kosygin de aandacht
toen hij, onder bijzonder moeilijke omstandig
heden, de moed had president Johnson op te
zoeken en met hem uitgebreid te confereren.
TECHNOCRAAT
Alexei Nokolajewitsch Kosygin begon zijn
loopbaan als ingenieur in een textielfabriek.
Hij mag worden gerekend onder de voor
naamste tegenstanders van de bureaucratie,
die de productie belemmerde. De opvattingen
van Prof. Liberman over de verhouding tus
sen concurrentie en productie liggen meer in
zijn lijn.
Hij is vóór alles de „technocraat", de man
van de efficiency, en een zeer harde werker.
Dat viel Stalin op, die hem tot minister voor
de textielindustrie promoveerde. Hij viel niet
op, maar maakte zich onontbeerlijk. Hoewel
hij stap voor stap op de ladder steeg, bleef
zijn loopbaan gekoppeld aan produkten en
distributie. Daaraan haperde nogal wat en
daarvoor had men een man nodig, die er op
uit was resultaten te boeken. Hij doorstond
diverse zuiveringen, hij was onschadelijk.
Hij was geen man van redevoeringen en be
loofde dus ook nooit iets waarvoor hij ter
verantwoording kon worden geroepen. Hij
bleef, ook letterlijk, op de achtergrond. Hem
niet gezien in de eerste rij, hem niet gezien
op de foto.
CONCURRENTEN.
Deze nijvere bij heeft zo stilletjes weg de
top-plaats bereikt. Hij ging er niet van uit,
dat in Rusland alles goed ging omdat men
daar het zuivere communisme predikte, hij
gaf zijn ogen de kost in de „kapitalistische"
landen en wat hij daar opstak omtrent be
drijfsvoering en efficiency nam hij vrijmoedig
over. De resultaten waren zodanig, dat nie
mand hem iets kon maken.
Natuurlijk heeft ook Kosygin zijn concurren
ten en de gevaarlijkste daarvan is Bresjnev,
de partijleider, de tweede man op de bok, in
vrijwel alles het tegenbeeld van Kosygin.
Kosygin, de technocraat, moest zich in zijn
nieuwe positie intensief met de politiek gaan
bemoeien en hij deed dat op dezelfde manier
geen frasen, maar resultaten; kun je niet win
nen, dan zo goed mogelijk verliezen; en de
vrede bewaren, omdat alleen in dat klimaat
de Sovjet-Unie een welvaartsstaat kon wor
den.
ZWARE OPDRACHT.
Kosygin heeft heel wat moeilijke opdrachten
moeten uitvoeren. Kasjmir had tenminste het
gevolg, dat hij én Rusland een uitstekend
figuur sloegen. Maar hij moest ook het échec
van Kroestjov in Cuba voor de partijgenoten
verzachten.
De zwaarste taak wachtte hem toen de partij-
groep, afgaande op de geheime dienst, reken
de op Nasser en door de onverwachte actie
van Israël het spel verloor. Kosygin mocht de
scherven weer ruimen
Toen kon hij naar Johnson gaan, toen mocht
hij Castro gaan vertellen hoe de vork in de
steel zat.
Hij was er zich daarbij van bewust, dat wat
hij ook deed, de Chinezen en de Arabieren
hem met argusogen zouden gadeslaan; dat
Rusland toch al veel prestige had verloren
door de Arabieren in de steek te laten, hoe
verstandig zulks ook was.
PARADE.
Kosygin heeft geprobeerd het gezicht van de
Russen te redden door hard en streng op te
treden tegen Israël, door weg te lopen tijdens
de rede van Israëls afgevaardigde. Dat zijn
dingen, die eigenlijk niet bij hem passen,
maar zij moesten gebeuren, voor de buiten
wacht en voor het thuisfront.
Hij is er zélf op afgegaan, en hij heeft ge
praat met de mensen met wie hij te maken
had, met Johnson en met De Gaulle. Hij wist,
dat het zijn prestige niet zou vergroten, dat
aflopen van al die buitenlandse heren. Maar
ongetwijfeld achtte hij het noodzakelijk om
een greep op de situatie te krijgen en dus
heeft hij het gedaan.
Toen zijn vrouw, na een lang ziekbed, aan
kanker stierf, stond Kosygin op het Rode
Plein om een parade af te nemen. De laatste
weken had hij zijn werkkamer naar het zieken
huis laten overbrengen. Tijdens de parade
kreeg hij bericht, dat het afgelopen was. Nie
mand merkte iets. Hij bleef op zijn plaats.
Er was niets meer aan te doen en de plicht
moest worden vervuld.
Een merkwaardig mens, Alexei Kosygin.
Maar hij is een realist.
En dat is in deze tijd al heel wat.
(nadruk verboden)
Intrenationale Rotary-jeugd
op bezoek in Nederland
Een aantal jeugdige buitenlanders, zonen en
dochters van Rotary-leden uit diverse landen
van Europa brengt een drieweeks bezoek aan
Nederland.
Nadat de jeugd eerst een week in Groningen
te gast was geweest was deze de beurt aan
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen waar de negen
jongens en meisjes afkomstig uit Zweden,
Noorwegen, Frankrijk, Oostenrijk en Zwit
serland te gast waren bij leden van de Oost
Zeeuwsch-Vlaamse Rotary-club. Er werden
excursies gemaakt naar de Deltawerken, naar
de Braakman, naar de Belgische kust en
Brugge.
Na een week Zeeuwsch-Vlaanderen vertrek
ken de bezoekers weer naar Nijmegen, waar
zij in de komende week o.a. de festiviteiten
om de vierdaagse zullen meemaken, waarna
zij een groot aantal indrukken van Nederland
en het leven in Nederlandse gezinnen rijker
weer naar hun geboorteplaatsen zullen terug
keren, waar zij dan in eigen omgeving uit
voerig verslag van hun belevenissen zullen
uitbrengen.
Voorzitter, de heer R. van Krevelen, deelde
in de vergadering die de kamer van koop
handel voor Zeeuws-Vlaanderen maandag in
haar gebouw aan de Burg. Geillstraat hield,
mede dat uit een bespreking met de dijk
graven van de waterschappen Axeler Ambacht
en de Verenigde Braakmanpolders het bestuur
tot de conclusie gekomen was, dat er aan een
dubbele heffing door waterschap en afval
waterleiding voor bedrijven die op beide lei
dingen lozen, niets te veranderen valt. Het is
principieel onmogelijk om uitzonderingen te
maken.
„Wij hebben bij de waterschappen echter
een groot begrip ontmoet, waar het gaat om
de afvoer door de industrie op de openbare
leidingen, mits de normen van de zuinigheid
in acht worden genomen".
Het oud-zeer van de bestuurlijke vertegen
woordiging door de industrie in de A.W.L. is
thans in der minne geregeld. „Laat ons het
onder het verleden een streep zetten", zei ir.
Van Krevelen ervan. Er is na het overleg tus
sen Kamer en A.W.L. thans een permanent
geinstitutioneerd contact tot stand gekomen
waarin de mening van het bedrijfsleven zal
worden gehoord, voordat de A.W.L. over be
paalde zaken beslissingen zal nemen.
Als vertegenwoordiger van de Kamer zal ir.
R. van Krevelen optreden, terwijl t.z.t. nog
een vertegenwoordiger, zo mogelijk uit het
midden- of kleinbedrijf, die niet aangesloten
is bij de kring van Werkgevers in de Kanaal
zone, zal aangewezen worden. Vanuit de
kring zullen eveneens twee vertegenwoordigers
zitting in de commissie hebben.
Ir. Van Krevelen zeide persoonlijk zeer ver
heugd te zijn over deze oplossing en de heer
A. J. Verbrugge feliciteerde hem met zijn
benoeming in deze commissie.
In verband met de opheffing van het agent
schap van de N. S. te Breda had de Kamer
geprotesteerd 't Zeeuws-Vlaamse gebied te
doen ressorteren onder het handelsagentschap
van de N. S. te Brussel, doch na enige bespre
kingen met het bedrijfsleven bleek deze oplos
sing toch wel acceptabel.
In de „Provinciale raad inzake de luchtver
ontreiniging" werd de voorzitter benoemd.
Deze noemde de instelling van deze commis
sie door de provinciale staten verheugend, en
een voorbeeld ter navolging voor andere pro
vincies.
Een ander orgaan, de Stichting vaste oever
verbinding „Westerschelde", ingesteld op ini
tiatief van de Ned. Maatschappij voor Nij
verheid en Handel, kreeg eveneens als ver
tegenwoordiger ir. Van Krevelen toegewezen.
Deze zeide dat de stichting was opgericht om
„over de belemmeringen in ambtelijke sfeer
heen te kunnen stappen. De bestudering van
het vraagstuk zal geen kleinigheid zijn."
Als sub wdn.-economisch commissaris voor
Zeeuws-Vlaanderen werd door de minister
van economische zaken aangewezen de secre
taris van de Kamer, de heer A. Hendrikse.
Desgevraagd naar zijn taak in deze, antwoord
de hij, dat hij alleen zal behoeven op te treden
in noodsituaties als watersnoodrampen e.d.,
dat betekent dus beter nooit.
Bij de rondvraag informeerde de heer A. J.
Verbrugge naar de mogelijkheid de chauf
feurs van alle Zeeuws-Vlaamse bedrijven een
apart werkboekje te verschaffen naast het be
staande. Officieel gelden de werktijden van
de Zeeuws-Vlaamse chauffeurs vanaf het mo
ment dat zij beginnen te rijden, maar, zei de
heer Verbrugge, „in de praktijk is het zó, dat
er te Perkpolder soms uren moet worden ge
wacht en de rijtijd dus in feite pas in Krui-
ningen ingaat."
De voorzitter zegde toe in deze kwestie, waar
in de heer Verbrugge een nog nooit gepubli
ceerd gezichtspunt opende, naar een oplossing
te zullen streven. Uiteraard zal hierin ook de
vakbeweging een woordje hebben mee te
spreken.
Politie in actie
tegen hinderlijk bromfietslawaai
Uit diverse kranteberichten valt op te ma
ken, dat de politie o.m. in Noord-Brabant
en in Leeuwarden in actie is gekomen te
gen hinderlijk bromfietslawaai. Ondeugde
lijke brommers, waarbij wijzigingen zijn ge
bracht aan de uitlaat, worden in beslag geno
men. De veelal jeugdige eigenaars zullen hun
tweewielig voertuig meestal pas na weken of
zelfs maanden terugkrijgen.
De R.A.I.-afdeling bromfietsleveranciers te
kent bij deze berichten aan, dat alle bromfiet
sen van fabriekswege zijn uitgerust met de
door de overheid gekeurde geluidsdempers.
Op 1 oktober 1961 werden namelijk wette
lijke voorschriften afgekondigd t.a.v. het ma
ximaal voortgebrachte geluid voor nieuwe
brommers, welke eisen inmiddels zijn ver
scherpt. In feite gaat het daarbij om een com
plex van factoren, waarbij de aanzuiggeruis-
demper - indien aanwezig - en de uitlaat-
Eerste Super DC-8
voor KLM op Schiphol
Zondagmiddag, 16 juli, landde op Schiphol
de eerste van de vier door de KLM bestelde
Douglas DC-8-63 vliegtuigen, de PH-DEB
„Christophorus Columbus". De KLM is daar
mede de eerste luchtvaartmaatschappij ter we
reld, die een vliegtuig van dit type in gebruik
heeft genomen. Deze belangrijke vlootaan-
winst werd rechtstreeks van Californië over
gevlogen door de gezagvoerders M. G. Nico-
lay, verbonden aan de Afdeling Vliegtech
nische Zaken van de KLM, en J. Rose, Chef
Instructeur.
De DC-8-63, die ruim 11 meter langer is dan
de huidige DC-8, biedt in de KLM uitvoering
plaats aan max. 227 passagiers in een all
economy configuratie. Bij een gemengde con
figuratie is de capaciteit 16 Royal Class- en
191 economy passagiers.
De cabinebemanning zal bestaan uit 4 pur
sers en hofmeesters en 3 stewardessen.
De Super DC-8 is uitgerust met vier 3,5 me
ter lange Pratt Whitney motoren, elk met
een stuwkracht van 8.630 kg. Bij een normale
kruissnelheid van 925 km/uur verbruikt het
vliegtuig 8200 liter brandstof uit de tien
brandstofhouders, die zich in de vleugels be
vinden. De totale inhoud van de brandstof
houders is 90.820 liter.
Het leeggewicht van deze machine is 69.440
kg, het max. startgewicht bedraagt 158.900
kg-
Ook de vrachtcapaciteit is aanmerkelijk ho
ger 70,8 kub. meter tegen 39,5 kub. meter
bij de DC-8-50.
De „Christophorus Columbus" zal zeer waar
schijnlijk nog in juli op Noord-Atlantische
routes van de KLM worden ingezet, nadat de
benodigde bemanningen een aanvullende
training hebben ontvangen.
De tweede Super DC-8, de PH-DEA „Ame
rigo Vespucci zal dit najaar worden afgele
verd, terwijl de overige twee in de loop van
de volgende zomer worden verwacht.
beschermt
tegen
zonnebrand
demper in het geding zijn. De Nederlandse
bromfietsleveranciers zijn, aldus het R.A.I.-
commentaar, in deze geluidsbeperking heel
ver gegaan.
Bovendien zijn de gemeentelijke en Rijks
politie volledig op de hoogte van de tech
nische specificaties van de in de handel ge
brachte bromfietsen. Dit dankzij een losbla
dige bromfiets-documentatie van de door de
overheid aangewezen keuringsinstantie, het
R.A.I.-T.N.O.-Instituut te Delft. Aan de
hand van deze documentatie kunnen even
tuele afwijkingen bij in beslag genomen brom
mers gemakkelijk worden vastgesteld. Dat bij
een controle dan tevens de carburateur en de
overbrengingsverhouding in de beoordeling
worden betrokken, ligt voor de hand
De R.A.I.-bromfietsleveranciers juichen het
optreden van de politie tegen hinderlijk brom
fietslawaai van harte toe en zij hopen, dat
men in deze kwestie ook elders in het land
actief zal zijn.
Automobilist tankte zonder te
betalen in Bergen op Zoom
Een onbekende, tot in de puntjes geklede
automobilist, heeft onder het mom van een
opdracht te hebben van Werkspoor NV ga
ragehouder C. A. Overbeeke te Hoogerheide
zestig liter superbenzine afhandig gemaakt
zonder te betalen. De garagehouder kon de
rijkspolitie het nummer van de auto geven
waarna bleek, dat de auto, een tweedehands
wagen, in mei j.l. in Deventer is verkocht aan
iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats.
mjmau St°nd al Sesignaleerd in het politie-
blad. Het !S niet uitgesloten, dat hij nu in
Noord-Belgie of Zeeland probeert zijn slag
te siaan.
In de Westhoek van Brabant zijn onlangs al
meer garagehouders opgelicht. Eén werd voor
zijn benzine betaald met een verkiezings
pamflet uit België, dat leek op een 1000-
francs biljet. De dader werd in Merksem
achterhaald. Een andere garagehouder was be
taald met ongeldige marken uit Oost-Duits-
land. Deze oplichter werd in Oostenrijk ach
terhaald.
De oplichter in Hoogerheide vertelde garage
houder Van Overbeeke, dat Werkspoor in de
Brabantse Westhoek een nevenbedrijf zou
stichten. Hij liet zelfs werktekeningen zien.
Hij wilde in verband daarmee een contract
met de garagehouder voor levering van ben
zine. De man zei te logeren in een nabijgele
gen hotel. Hij vertelde verder, dat de ga
ragehouder ook de reparaties van de vracht
auto s zou krijgen en hij zegde nog meer le
veranties toe.
De oplichter vroeg vervolgens de garagehou
der of deze even zijn tank wilde bijvullen
zestig liter. Hij zou vrijdags komen betalen.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent.
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.