SOVJET-UNIE ALEXEI K0SYGIN Vergadering Kamer van Koophandel *t Mooiste bruin Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 22 JULI 1967 81e Jaargang no. 43 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Een kleurloos manneke, zo te zien. Hij lacht maar schraaltjes. Wie had ooit van hem ge hoord, voor hij na Kroestsjovs val top-man werd in de regering van de Sovjet-Unie Hij kwam niet op de voorgrond. Integendeel, hij hield zich op de achtergrond. Hij over leefde het Stalin-régime door nauwgezet de hem toevertrouwde taken te verrichten en zo min mogelijk op te vallen. Zo beidde hij zijn tijd. De eerste maal, dat Kosygin werkelijk ten voeten uit in het licht van de schijnwerpers trad, was toen hij er in slaagde het conflict tussen India en Pakistan over Kasjmir tot een oplossing te brengen. Daarmee trad ook de Sovjet-Unie een nieuwe fase in. Het oude „image" van de rode dreiging werd vervangen door dat van de arbiter mundi, de scheidsrechter, de bemiddelaar. De tweede maal trok Kosygin de aandacht toen hij, onder bijzonder moeilijke omstandig heden, de moed had president Johnson op te zoeken en met hem uitgebreid te confereren. TECHNOCRAAT Alexei Nokolajewitsch Kosygin begon zijn loopbaan als ingenieur in een textielfabriek. Hij mag worden gerekend onder de voor naamste tegenstanders van de bureaucratie, die de productie belemmerde. De opvattingen van Prof. Liberman over de verhouding tus sen concurrentie en productie liggen meer in zijn lijn. Hij is vóór alles de „technocraat", de man van de efficiency, en een zeer harde werker. Dat viel Stalin op, die hem tot minister voor de textielindustrie promoveerde. Hij viel niet op, maar maakte zich onontbeerlijk. Hoewel hij stap voor stap op de ladder steeg, bleef zijn loopbaan gekoppeld aan produkten en distributie. Daaraan haperde nogal wat en daarvoor had men een man nodig, die er op uit was resultaten te boeken. Hij doorstond diverse zuiveringen, hij was onschadelijk. Hij was geen man van redevoeringen en be loofde dus ook nooit iets waarvoor hij ter verantwoording kon worden geroepen. Hij bleef, ook letterlijk, op de achtergrond. Hem niet gezien in de eerste rij, hem niet gezien op de foto. CONCURRENTEN. Deze nijvere bij heeft zo stilletjes weg de top-plaats bereikt. Hij ging er niet van uit, dat in Rusland alles goed ging omdat men daar het zuivere communisme predikte, hij gaf zijn ogen de kost in de „kapitalistische" landen en wat hij daar opstak omtrent be drijfsvoering en efficiency nam hij vrijmoedig over. De resultaten waren zodanig, dat nie mand hem iets kon maken. Natuurlijk heeft ook Kosygin zijn concurren ten en de gevaarlijkste daarvan is Bresjnev, de partijleider, de tweede man op de bok, in vrijwel alles het tegenbeeld van Kosygin. Kosygin, de technocraat, moest zich in zijn nieuwe positie intensief met de politiek gaan bemoeien en hij deed dat op dezelfde manier geen frasen, maar resultaten; kun je niet win nen, dan zo goed mogelijk verliezen; en de vrede bewaren, omdat alleen in dat klimaat de Sovjet-Unie een welvaartsstaat kon wor den. ZWARE OPDRACHT. Kosygin heeft heel wat moeilijke opdrachten moeten uitvoeren. Kasjmir had tenminste het gevolg, dat hij én Rusland een uitstekend figuur sloegen. Maar hij moest ook het échec van Kroestjov in Cuba voor de partijgenoten verzachten. De zwaarste taak wachtte hem toen de partij- groep, afgaande op de geheime dienst, reken de op Nasser en door de onverwachte actie van Israël het spel verloor. Kosygin mocht de scherven weer ruimen Toen kon hij naar Johnson gaan, toen mocht hij Castro gaan vertellen hoe de vork in de steel zat. Hij was er zich daarbij van bewust, dat wat hij ook deed, de Chinezen en de Arabieren hem met argusogen zouden gadeslaan; dat Rusland toch al veel prestige had verloren door de Arabieren in de steek te laten, hoe verstandig zulks ook was. PARADE. Kosygin heeft geprobeerd het gezicht van de Russen te redden door hard en streng op te treden tegen Israël, door weg te lopen tijdens de rede van Israëls afgevaardigde. Dat zijn dingen, die eigenlijk niet bij hem passen, maar zij moesten gebeuren, voor de buiten wacht en voor het thuisfront. Hij is er zélf op afgegaan, en hij heeft ge praat met de mensen met wie hij te maken had, met Johnson en met De Gaulle. Hij wist, dat het zijn prestige niet zou vergroten, dat aflopen van al die buitenlandse heren. Maar ongetwijfeld achtte hij het noodzakelijk om een greep op de situatie te krijgen en dus heeft hij het gedaan. Toen zijn vrouw, na een lang ziekbed, aan kanker stierf, stond Kosygin op het Rode Plein om een parade af te nemen. De laatste weken had hij zijn werkkamer naar het zieken huis laten overbrengen. Tijdens de parade kreeg hij bericht, dat het afgelopen was. Nie mand merkte iets. Hij bleef op zijn plaats. Er was niets meer aan te doen en de plicht moest worden vervuld. Een merkwaardig mens, Alexei Kosygin. Maar hij is een realist. En dat is in deze tijd al heel wat. (nadruk verboden) Intrenationale Rotary-jeugd op bezoek in Nederland Een aantal jeugdige buitenlanders, zonen en dochters van Rotary-leden uit diverse landen van Europa brengt een drieweeks bezoek aan Nederland. Nadat de jeugd eerst een week in Groningen te gast was geweest was deze de beurt aan Oost Zeeuwsch-Vlaanderen waar de negen jongens en meisjes afkomstig uit Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Oostenrijk en Zwit serland te gast waren bij leden van de Oost Zeeuwsch-Vlaamse Rotary-club. Er werden excursies gemaakt naar de Deltawerken, naar de Braakman, naar de Belgische kust en Brugge. Na een week Zeeuwsch-Vlaanderen vertrek ken de bezoekers weer naar Nijmegen, waar zij in de komende week o.a. de festiviteiten om de vierdaagse zullen meemaken, waarna zij een groot aantal indrukken van Nederland en het leven in Nederlandse gezinnen rijker weer naar hun geboorteplaatsen zullen terug keren, waar zij dan in eigen omgeving uit voerig verslag van hun belevenissen zullen uitbrengen. Voorzitter, de heer R. van Krevelen, deelde in de vergadering die de kamer van koop handel voor Zeeuws-Vlaanderen maandag in haar gebouw aan de Burg. Geillstraat hield, mede dat uit een bespreking met de dijk graven van de waterschappen Axeler Ambacht en de Verenigde Braakmanpolders het bestuur tot de conclusie gekomen was, dat er aan een dubbele heffing door waterschap en afval waterleiding voor bedrijven die op beide lei dingen lozen, niets te veranderen valt. Het is principieel onmogelijk om uitzonderingen te maken. „Wij hebben bij de waterschappen echter een groot begrip ontmoet, waar het gaat om de afvoer door de industrie op de openbare leidingen, mits de normen van de zuinigheid in acht worden genomen". Het oud-zeer van de bestuurlijke vertegen woordiging door de industrie in de A.W.L. is thans in der minne geregeld. „Laat ons het onder het verleden een streep zetten", zei ir. Van Krevelen ervan. Er is na het overleg tus sen Kamer en A.W.L. thans een permanent geinstitutioneerd contact tot stand gekomen waarin de mening van het bedrijfsleven zal worden gehoord, voordat de A.W.L. over be paalde zaken beslissingen zal nemen. Als vertegenwoordiger van de Kamer zal ir. R. van Krevelen optreden, terwijl t.z.t. nog een vertegenwoordiger, zo mogelijk uit het midden- of kleinbedrijf, die niet aangesloten is bij de kring van Werkgevers in de Kanaal zone, zal aangewezen worden. Vanuit de kring zullen eveneens twee vertegenwoordigers zitting in de commissie hebben. Ir. Van Krevelen zeide persoonlijk zeer ver heugd te zijn over deze oplossing en de heer A. J. Verbrugge feliciteerde hem met zijn benoeming in deze commissie. In verband met de opheffing van het agent schap van de N. S. te Breda had de Kamer geprotesteerd 't Zeeuws-Vlaamse gebied te doen ressorteren onder het handelsagentschap van de N. S. te Brussel, doch na enige bespre kingen met het bedrijfsleven bleek deze oplos sing toch wel acceptabel. In de „Provinciale raad inzake de luchtver ontreiniging" werd de voorzitter benoemd. Deze noemde de instelling van deze commis sie door de provinciale staten verheugend, en een voorbeeld ter navolging voor andere pro vincies. Een ander orgaan, de Stichting vaste oever verbinding „Westerschelde", ingesteld op ini tiatief van de Ned. Maatschappij voor Nij verheid en Handel, kreeg eveneens als ver tegenwoordiger ir. Van Krevelen toegewezen. Deze zeide dat de stichting was opgericht om „over de belemmeringen in ambtelijke sfeer heen te kunnen stappen. De bestudering van het vraagstuk zal geen kleinigheid zijn." Als sub wdn.-economisch commissaris voor Zeeuws-Vlaanderen werd door de minister van economische zaken aangewezen de secre taris van de Kamer, de heer A. Hendrikse. Desgevraagd naar zijn taak in deze, antwoord de hij, dat hij alleen zal behoeven op te treden in noodsituaties als watersnoodrampen e.d., dat betekent dus beter nooit. Bij de rondvraag informeerde de heer A. J. Verbrugge naar de mogelijkheid de chauf feurs van alle Zeeuws-Vlaamse bedrijven een apart werkboekje te verschaffen naast het be staande. Officieel gelden de werktijden van de Zeeuws-Vlaamse chauffeurs vanaf het mo ment dat zij beginnen te rijden, maar, zei de heer Verbrugge, „in de praktijk is het zó, dat er te Perkpolder soms uren moet worden ge wacht en de rijtijd dus in feite pas in Krui- ningen ingaat." De voorzitter zegde toe in deze kwestie, waar in de heer Verbrugge een nog nooit gepubli ceerd gezichtspunt opende, naar een oplossing te zullen streven. Uiteraard zal hierin ook de vakbeweging een woordje hebben mee te spreken. Politie in actie tegen hinderlijk bromfietslawaai Uit diverse kranteberichten valt op te ma ken, dat de politie o.m. in Noord-Brabant en in Leeuwarden in actie is gekomen te gen hinderlijk bromfietslawaai. Ondeugde lijke brommers, waarbij wijzigingen zijn ge bracht aan de uitlaat, worden in beslag geno men. De veelal jeugdige eigenaars zullen hun tweewielig voertuig meestal pas na weken of zelfs maanden terugkrijgen. De R.A.I.-afdeling bromfietsleveranciers te kent bij deze berichten aan, dat alle bromfiet sen van fabriekswege zijn uitgerust met de door de overheid gekeurde geluidsdempers. Op 1 oktober 1961 werden namelijk wette lijke voorschriften afgekondigd t.a.v. het ma ximaal voortgebrachte geluid voor nieuwe brommers, welke eisen inmiddels zijn ver scherpt. In feite gaat het daarbij om een com plex van factoren, waarbij de aanzuiggeruis- demper - indien aanwezig - en de uitlaat- Eerste Super DC-8 voor KLM op Schiphol Zondagmiddag, 16 juli, landde op Schiphol de eerste van de vier door de KLM bestelde Douglas DC-8-63 vliegtuigen, de PH-DEB „Christophorus Columbus". De KLM is daar mede de eerste luchtvaartmaatschappij ter we reld, die een vliegtuig van dit type in gebruik heeft genomen. Deze belangrijke vlootaan- winst werd rechtstreeks van Californië over gevlogen door de gezagvoerders M. G. Nico- lay, verbonden aan de Afdeling Vliegtech nische Zaken van de KLM, en J. Rose, Chef Instructeur. De DC-8-63, die ruim 11 meter langer is dan de huidige DC-8, biedt in de KLM uitvoering plaats aan max. 227 passagiers in een all economy configuratie. Bij een gemengde con figuratie is de capaciteit 16 Royal Class- en 191 economy passagiers. De cabinebemanning zal bestaan uit 4 pur sers en hofmeesters en 3 stewardessen. De Super DC-8 is uitgerust met vier 3,5 me ter lange Pratt Whitney motoren, elk met een stuwkracht van 8.630 kg. Bij een normale kruissnelheid van 925 km/uur verbruikt het vliegtuig 8200 liter brandstof uit de tien brandstofhouders, die zich in de vleugels be vinden. De totale inhoud van de brandstof houders is 90.820 liter. Het leeggewicht van deze machine is 69.440 kg, het max. startgewicht bedraagt 158.900 kg- Ook de vrachtcapaciteit is aanmerkelijk ho ger 70,8 kub. meter tegen 39,5 kub. meter bij de DC-8-50. De „Christophorus Columbus" zal zeer waar schijnlijk nog in juli op Noord-Atlantische routes van de KLM worden ingezet, nadat de benodigde bemanningen een aanvullende training hebben ontvangen. De tweede Super DC-8, de PH-DEA „Ame rigo Vespucci zal dit najaar worden afgele verd, terwijl de overige twee in de loop van de volgende zomer worden verwacht. beschermt tegen zonnebrand demper in het geding zijn. De Nederlandse bromfietsleveranciers zijn, aldus het R.A.I.- commentaar, in deze geluidsbeperking heel ver gegaan. Bovendien zijn de gemeentelijke en Rijks politie volledig op de hoogte van de tech nische specificaties van de in de handel ge brachte bromfietsen. Dit dankzij een losbla dige bromfiets-documentatie van de door de overheid aangewezen keuringsinstantie, het R.A.I.-T.N.O.-Instituut te Delft. Aan de hand van deze documentatie kunnen even tuele afwijkingen bij in beslag genomen brom mers gemakkelijk worden vastgesteld. Dat bij een controle dan tevens de carburateur en de overbrengingsverhouding in de beoordeling worden betrokken, ligt voor de hand De R.A.I.-bromfietsleveranciers juichen het optreden van de politie tegen hinderlijk brom fietslawaai van harte toe en zij hopen, dat men in deze kwestie ook elders in het land actief zal zijn. Automobilist tankte zonder te betalen in Bergen op Zoom Een onbekende, tot in de puntjes geklede automobilist, heeft onder het mom van een opdracht te hebben van Werkspoor NV ga ragehouder C. A. Overbeeke te Hoogerheide zestig liter superbenzine afhandig gemaakt zonder te betalen. De garagehouder kon de rijkspolitie het nummer van de auto geven waarna bleek, dat de auto, een tweedehands wagen, in mei j.l. in Deventer is verkocht aan iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats. mjmau St°nd al Sesignaleerd in het politie- blad. Het !S niet uitgesloten, dat hij nu in Noord-Belgie of Zeeland probeert zijn slag te siaan. In de Westhoek van Brabant zijn onlangs al meer garagehouders opgelicht. Eén werd voor zijn benzine betaald met een verkiezings pamflet uit België, dat leek op een 1000- francs biljet. De dader werd in Merksem achterhaald. Een andere garagehouder was be taald met ongeldige marken uit Oost-Duits- land. Deze oplichter werd in Oostenrijk ach terhaald. De oplichter in Hoogerheide vertelde garage houder Van Overbeeke, dat Werkspoor in de Brabantse Westhoek een nevenbedrijf zou stichten. Hij liet zelfs werktekeningen zien. Hij wilde in verband daarmee een contract met de garagehouder voor levering van ben zine. De man zei te logeren in een nabijgele gen hotel. Hij vertelde verder, dat de ga ragehouder ook de reparaties van de vracht auto s zou krijgen en hij zegde nog meer le veranties toe. De oplichter vroeg vervolgens de garagehou der of deze even zijn tank wilde bijvullen zestig liter. Hij zou vrijdags komen betalen. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent. Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 1