AGENDA Uit onze omgeving Axel PERSONENAUTO'S ROTSTEN Zaterdagmiddag omstreeks 2 uur kwamen op het kruispunt Nieuwendijk/Vaartstraat 2 per sonenauto's met elkaar in botsing, doordat de ene bestuurder dhr. J. L. uit Axel, die vanaf de vaartstraat kwam gereden geen voorrang verleende aan de bestuurder van de andere personenauto de heer J. v. d. P. uit Terneu- zen, welke laatste over de Nieuwendijk reed. Beide voertuigen liepen bij de botsing zware materiële schade op. Geen der betrokken per sonen liep letsel op. „THALIA" EN „AXEL" TRADEN OP IN HET BELGISCHE „TIELT" Onze plaatselijke drumbands Thalia" en „Axel" traden afgelopen zondag op in het Belgische Tielt tijdens de aldaar gehouden Euro-muziekfeesten. Zowel 's middags tijdens de optocht als bij de show die in de avonduren plaats vond, zetten de jongens en meisjes van de tambour - maitres de Bart en Schoot hun beste beentje voor. Na afloop werd als herdenking een beker aan geboden. Behalve de Axelse drumbands waren uit het Zeeuws Vlaamse land ook nog aanwezig ver enigingen uit Groede, Oostburg, IJzendijke, Biervliet en Sluiskil. GESLAAGD VOOR HET P.B.N.A.-EXAMEN Adspirant Bouwkundig Tekenaar W. P. E. M. van Driesche, Hulst Waterbouwkundig Opzichter-Tekenaar M. H. de Bokx, Terneuzen; J. Dekker, Axel. Adspirant Waterbouwkundig Opzichter- Tekenaar J. P. H. Provoost, Axel. Werkmeester (Smederij Constructiewerkplaats Plaatwerkerij) W. R. de Bruijn, Sluiskil Bedrijfstechnicus voor Instrumentatie (deel 2) J. J. J. van Dijke, Axel. Bedrijfstechnicus Aardolie-Industrie J. Donker Cutius, Axel. Werkmeester (Bankwerkerij-Draaierij) W. C. Bracke, Sluiskil. Chemisch Vakman A J. J. de Feijter, Axel. Cultuurtechnisch Uitvoerder G. M. Koekkoek, Axel. GESLAAGD De heer A. Neut, tot nog toe directeur (met dispensatie) van de Chr. Openb. Bibliotheek te Axel, slaagde dezer dagen voor het direc teursexamen te Amsterdam, zodat de bi bliotheek vanaf heden onder volledig bevoeg de leiding staat. NIEUWE AANWINSTEN Chr. Openb. Bibliotheek Axel STUDIEBOEKEN Delfgaauw, B. (M.I.). Wat is existentialisme?; Eist, A. ver. Heroïsche luchtgevechten in we reldoorlog I; Gooch, G. P. Frederik de Grote; Hornman, W. Rioolratten; Jansen, H. P. M. Hoekse en Kabeljauwse twisten; Klijn, A. F. J. Apostolische vaders; Last, J. (C.F.). De tweede dageraad van Japan; Lindemann, G. De Gouden eeuw van onze schilderkunst; Lindemeyer, A. G. F. Fiscaal ondernemings beleid; Moore, P. De ruimtevaart van nu en morgen; Overbeek, W. H. Pornografie voor het gerecht; Reinsma, R. Scholen en school meesters onder WillemI en II; Scheffer, A. Roemruchte jaren van onze vloot; Schneider, W. Soldaten...; Spaans-van der Bijl, I. Jose phine de Beauharnais; Veurman, B. W. E. Adelijn, bruin maagdelijn... Luchvaart. (Pa rool/Life wetenschapserie). ROMANS Abeleven-Labberton, W. Zeeland vocht door..; Benninck, M. Zij; Boulle, P. In geheime dienst; Cesbron, G. Honden zonder halshand; Colebrook, J. De Australiër; Corsari, Willy. Een gast in uw huis; Gronin, A. J. Memoran dum van een dokter; Dullemen, I. van. De schaduw van de regen; Duncan, J. Janet en Monica; Edqvist, D. Vuurvliegjes; Ferdinan- dusse, R. Stukjes in de kraag; Kirst, H. H. De nacht van de generaals; Levi, P. Het op- onthoud; Mishima, Yukio. Na het banket; Petersen, R. De tochtgenoten van Michel Ber nard; Risseeuw, P. J. De glazen stad; Slaugh ter, F. G. Dokter Paul Sutton; Visser-Roo- sendaal, J. De hertekop; en andere verhalen; White, J. M. De huurlingen; Zernike, E. Haar vreemdeling; Zernike, E. Kieren van de nacht. BUITENLANDSE ROMANS Tau, M. Das Land das ich verlassen musste; Urzidil, J. Entführung. KINDERBOEKEN Biegel, P. Kinderverhalen; Bouhuys, M. On der één hoedje; Bouhuys, M. Alle vogels vliegen; Het grote boek óver vriendschap met dieren; Kieviet, C. Joh. Fulco, de minstreel; Lorenz, K. Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen; Michalkow, S. Het eigenwijze gei tje; Neumann, M., en I. Frost. Dop en het Abrikozenboompje; Parkinson, C. M. De pony-club; Pludra, B., en I. Meyer-Rey. Ka- reltje en zijn haantjes; Raephorst, M. van. Rosalind; Rutgers van der Loeff-Basenau, A. Lieverdjes en Ijzervreters (dl. 1)Rutgers van der Loeff-Basenau, A. Lieverdjes en Ijzer vreters. (dl. 2); Rutgers van der Loeff-Base nau, A. Vriend of vijand (dl. 1 en 2); Ste venson, W. Expeditie Kamau; Travers, P. L. Maria Poppins en de andere deur; Vladislav, J. Fanta Giro met het lieve gezicht. - De Schelpenfee; Vliet, M. van. Wat maken we van vouwblaadjes; Welskopf-Henrich, L. Har- ka, de zoon van het opperhoofd; Welskopf- Henrich, L. Boze krachten aan het werk; Werken, H. van de. Arits-safari in Afrika; Wilkeshuis, C. Hoe het vroeger was. Tips voor groot-toeristische bromfietsers Van de 1,7 miljoen bromfietsen in Neder land wordt, volgens een in 1966 voor de R.A.I. gehouden enquête, 15% hoofdzakelijk voor vakantietochten gebruikt. Van de 255.000 brommende vakantiegangers gaat een steeds groter aantal de grens over om in het buitenland zon, rust en ontspanning te vinden. Niet zelden strekken deze tochten zich over enkele duizenden kilometers uit. Voor deze, maar ook voor de minder lange bromfietstochten, is een degelijke voorberei ding nodig. Bergen, weersomstandigheden, afwijkende wettelijke voorschriften en/of het ontbreken van technische bijstand kunnen veel vakantieplezier bederven. Wat de reisdocumenten en voorschriften in het buitenland betreft kan men alle inlichtin gen verkrijgen bij de in verscheidene steden gevestigde ANWB-kantoren. Belangrijk is ook de staat waarin de brom fiets verkeert. Door een contrólebeurt bij de deskundige en goed geoutilleerde bromfiets- handel kunnen eventuele gebreken aan het licht komen, doch ook zelfdoeners kunnen hun brommer prepareren op het zware werk dat te wachten staat. Het ontkolen van de motor, uitlaat en demper is een van de nood zakelijke karweitjes, die men zelf kan doen, opdat de motor maximale prestaties kan le veren. Aandacht verdienen ook de ketting, de kettingtandwielen, de verlichting, de spanning van de spaken, de kwaliteit van de bowden- kabels, het loopvlak van de banden en de bougie. Als enkele onderdelen slijtage vertonen, doet men er verstandig aan deze te vervangen. Het kan een irritante reparatie aan de kant van de weg voorkomen. Toch dient men rekening te houden met eventuele pechgevallen. Hoe wel bij de meeste bromfietsen een setje ge reedschap tot de standaard-uitrusting behoort, kan men dit uitbreiden met o.a. een banden- reparatiedoos met bandenlichters, een grote schroevendraaier en een Bahcosleutel met een max. bekwijdte van 20 mm. Verder moet de gereedschaptrommel enkele noodzakelijke reserveonderdelen'bevatten, zo als bougie, contactpunten, een klein assor timent boutjes en moeren, kabelnippels, bin-» nenkabel, verbindingsschakel van de ketting, een duplolampje en een achterlampje, terwijl een stuk soepel ijzerdraad soms ook een uit komst kan betekenen. Dit minimumlijstje kan natuurlijk naar verkiezing worden uitge breid. Overigens, er zijn kant-en-klare pech- paketten in de handel. Bepakking Grote bagagerekken en stevige zijtassteunen hebben het bagageprobleem al voor een groot gedeelte opgelost. Deze, voor een grote tocht onontbeerlijke, accessoires zijn in elke goede rijwielzaak te koop. Toch zal men bij de sa menstelling van de reisbagage een scherpe selectie moeten toepassen. De ruimte blijft immers beperkt. Bovendien moet men letten op een goede gewichtsverdeling waarbij een zo laag mogelijk zwaartepunt de stabiliteit en de bestuurbaarheid van de brommer ten goede zal komen. Daarom kunnen de „gewichtigste" zaken het beste in de zijtassen worden ge stopt en de lichtere bagage op het kofferrek. Let er bij het pakken op dat alles water- en stofdicht wordt afgesloten. Plastic is hierbij een goed hulpmiddel. Bergrijden Het rijden in bergachtige of heuvelachtige ge bieden is voor de meeste Nederlanders geen dagelijks werk. Tegen dergelijke tochten pleegt men letterlijk en figuurlijk op te zien, doch als men zijn brommer op de juiste wijze „bespeelt" zal het allemaal wel meevallen. Men moet er voor zorgen, dat de bromfiets steeds voldoende toeren blijft maken. Bij berg opwaarts rijden zal men daarom tijdig terug moeten schakelen om te profiteren van de volle trekkracht. Een motor met geforceerde koeling is voor het bergrijden ideaal. Is men echter in het bezit van een door rijlucht gekoelde motor dan zal deze door de matige snelheid te heet kunnen worden. Deze bromfietsers zullen af en toe moeten afstappen om de motor te laten afkoelen. Het spreekt vanzelf dat een 3- of 4 versnellingsmotor zich in de bergen beter thuisvoelt dan een 2 versnellingsmotor, waar van het stijgvermogen minder is. Het maxi- mumstijgvermogen van een bromfiets wordt bepaald door de conditie van de motor, de belasting en de overbrengingsverhoudingen. Als men een route uitstippelt zal men wegen moeten kiezen die een stijgingspercentage van ca. 15% niet te boven gaan. Het bergafwaarts rijden is moeilijker dan te gen de bergen op. Daar de meeste brommers met een tweetaktmotor zijn uitgerust, is de remmende werking van de motor nihil. Het bijremmen dient te geschieden door beurte lings de voor- en achterrem te gebruiken waardoor de remmen niet zullen warmlopen. Schakel bij het bergafwaarts rijden nooit de vrijloop in De motor komt dan smering te kort. De methode is hoogste versnelling inscha kelen, kortsluitknop indrukken en geregeld wat gas geven. Mary Quant de hippe moeder van de minirok In het begin van de jaren zestig richtten de ogen van de wereld zich op „Swinging Lon don" met zijn Beatles, discothèques en de aldaar heersende mode. De jongen mensen in Londen zagen er anders uit en zij zaten alle maal in dezelfde boot die Mary Quant begon twaalf jaar geleden in haar zit-slaapkamer kleren te ontwerpen. Verleden jaar bracht de verkoop van haar produkten in de westerse wereld meer dan veertig miljoen gulden op en werd zij door koningin Elizabeth II on derscheiden voor haar verdiensten voor de Britse export. Het vele geld en het enorme sukses zijn uit een simpel idee voortgekomen. Toen Mary Quant dertien jaar oud was, bekroop haar de angst om volwassen te moeten worden. Voor namelijk omdat zij van oordeel was dat die „ouderen" er zo verschrikkelijk saai uitzagen. Dit leidde tot haar mening dat jonge mensen er jong moesten uitzien en dat ouderen, als zij dat wilden er jong konden uitzien, maar de jongeren er in geen geval als oude mensen dienden bij te lopen. Zij begon, aldus Het Beste van juli, in Chelsea met een winkel die bazaar heette. De bedoeling was dat zij kleren en grappige accessoires zou inkopen om die weer aan de zogenaamde „Chelseaset" te verkopen. Deze zaak werd een geweldig sukses. Toen de voor raad geheel was uitverkocht, besloot Mary haar eigen modellen te gaan ontwerpen. Zij kocht dus wat knippatronen en knipte er stuk ken af waar zij ze niet wilde hebben en plakte er andere stukken papier bij waar zij die wel wilde hebben. Zij schafte zich vervolgens een naaimachine aan, nam naaisters in dienst en installeerde het hele gezelschap in haar zitslaapkamer. Als de jurken klaar waren, droeg ze deze over haar arm naar de winkel. Vaak gebeurde het dat zij er onderweg al een paar van verkocht. Dat Mary Quant volkomen in de roos heeft geschoten met haar door angst geboren idee, bewijst het feit, dat zij thans beschikt over een hoofdkantoor en een showatelier met zes tig man personeel. GEK Uiteraard noemde men haar eerste ontwerpen volkomen gek. In de loop der jaren echter zijn de hoge laarzen, gekleurde kousen, shift- jurken, heel korte rokken, kakelbont flanel en crêpe en glimmende, plastic regenjassen als typische Quant-vondsten genoemd. Mary Quant Ltd. is nog steeds in handen van Mary Quant zelf, haar man en een van hun goede vrienden. De snelheid waarmede deze zich heeft uitgebreid slaat alle records. De omzet steeg van 3V2 miljoen gulden in 1961 tot 40 miljoen gulden in 1966. Vanwege Mary Quant's ongeëvenaarde intuïtie bleef het drietal in contact met de generatie, waar aan zij hun produkten moeten slijten. De werklust van deze thans drieëndertig jaar jonge vrouw is niet te temmen en haar ideeën zijn onuitputtelijk. Elk jaar komt zij met tweeëntwintig collecties. De onderneming geeft fabrikanten in Engeland, Nederland, Duitsland, Zuidafrika, Australië en de Ver enigde Staten licenties tot het maken van jurken, sportkleding, mantels, regenjassen, foundations, lingerie, kousen, schoenen, cos metica, parfum en pelterijen, alles door Mary Quant zelf ontworpen. Zij gelooft, aldus Het Beste, dat sociale ver anderingen het eerst in de mode zichtbaar worden, eerder dan in meubels of de architec tuur. De mode weerspiegelt het denken van de mensen. Mensen zijn geen opgevulde karikaturen van zichzelf meer, zegt zij. „Vroeger zagen ge wone mensen in Engeland er gewoon uit. Nu zien zij er mooi uit." Het gaat vooral om originaliteit en vindingrijkheid en Mary Quant heeft met haar ideeën en speciaal met de uitwerking ervan bewezen, tenminste over die twee kwaliteiten in meer dan ruime mate te beschikken. 18 juli Zwemwedstrijden in het Gemeentelijk Zwembad Aanvang 10.00 uur. Aanmelden bij de badmeester. 19 - 22 - 26 - 29 juli en 2-5-9-12 augustus organiseert de Z.V.T.M. dagtochten naar het Outhe- en Amblèvedal alsmede naar Den Haag/Scheveningen, de Efteling, het Eifelgebergte en Antwerpen. Z.V.T.M. N.V. Kinderdijk 27 tel. 558 Het Vakantiecomité organiseert op 26 juli Spelendag 27 juli Postenspel 2 aug.: Verkleeddag 3 aug.Sportdag alles op het concoursterrein bij de jeugd herberg. Toegangsprijs 0,25 brood meebrengen; er wordt gezamenlijk gegeten. Zondagsdiensten ZONDAG 16 JULI 1967 Ned. Herv. Kerk 8.45 uur en 10.30 uur Ds V. E. Schaefer uit Gent (3e coll. „Kerk en Wereld"). Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 u. en 3.00 u. Ds. van Dooren Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 5.00 uur Ds. Heemskerk (Viering H.A. in beide diens ten). Geref. Gemeente 10.00 en 3.00 uur Lees- dienst. H. Gregorius de Grote, Walstraat 29 Winterregeling 8.15 uur; 9.30 uur; 11.00 uur. Zaterdag 19.00 uur H. Mis. Zondagsdienst artsen 15-16 JULI Dokter Boor. „EVEN AANDACHT VOOR UW NACHTRUST" Ongeveer Va deel van zijn leven brengt een mens in bed door. In één jaar zijn dat 2920 uren. Voor iemand van 50 jaar betekent dat, dat hij 50 x 2920 uren 14600 uren, al of niet slapend, in bed doorgebracht heeft. Uit zulk een berekening mag de conclusie ge trokken worden, dat het de moeite loont aan de inrichting van de slaapkamer en de keuze van uw bed de volle aandacht te besteden. Eenpersoonsbedden zijn meestal 80 cm. br. en 190 cm. lang. Voor lange mensen zijn er echter, en soms moet u daar speciaal naar vragen, bedden van 2 meter leverbaar. Went u een nog langer bed dan moet dit speciaal gemaakt worden. De meest voorkomende maat van een tweepersoonsbed is 120 bij 190 cm. Maar er zijn ook bedden van 130 of 150 cm. breed en 200 cm. lang. Een lits-jumeaux bestaat uit twee tegenelkaar geschoven eenpersoonsbedden. Een variatie hierop is een lits-jumeaux, dat bestaat uit een gewoon éénpersoonsbed van 80 cm. breed en een bed met een breedte van 140 cm. Deze combinatie komt tegemoet aan de wensen van de mensen die de gezelligheid van het twee-t persoonsbed niet willen opofferen aan de praktische voordelen van een lits-jumeaux. U ziet het ene bed is het andere niet. Let op het onderstel Uw bed garandeert echter alleen een goede verkwikkende nachtrust als zowel het onder stel als het bovenmatras van goede kwaliteit zijn. Daarom eerst iets over het onderstel. Een spriaal-draagmat is alleen aan de korte zijden van het bed bevestigd. Bij indrukken ontstaat er een kuil. Bij het kopen moet men er daarom op letten, dat er aan de zijkanten en op diverse afstanden ver sterkingen zijn aangebracht, die uitzakken tegengaan. Rugklachten komen eerder voort uit een te slappe ondermatras dan uit een te zacht ma tras. Bij een gevlochten draagmat is het onder stel ook aan de zijkanten van het bed be vestigd. Daardoor zal men minder snel last van kuilvorming hebben. Onvervormbaar is een ondergrond van ge perforeerd board dat wordt ondersteund door planken. Om niet te hard te liggen kunnen het beste veerkrachtige matrassen gebruikt worden. Op het onderstel komt ter bescherming van het matras een matrasdek. Verschillende soorten matrassen Bovenmatrassen zijn er in vele uitvoeringen. De twee meest gevraagde zijn de matrassen gevuld met kapok, deze zijn warm en veer krachtig, echt kapok is echter prijzig; de ma trassen die met goede kapok gevuld zijn kun nen daardoor niet billijk in aanschafprijs zijn, maar bij de aanschaf van een kapokmatras

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 2