AGENDA
Uit onze omgeving
Axel
PERSONENAUTO'S ROTSTEN
Zaterdagmiddag omstreeks 2 uur kwamen op
het kruispunt Nieuwendijk/Vaartstraat 2 per
sonenauto's met elkaar in botsing, doordat de
ene bestuurder dhr. J. L. uit Axel, die vanaf
de vaartstraat kwam gereden geen voorrang
verleende aan de bestuurder van de andere
personenauto de heer J. v. d. P. uit Terneu-
zen, welke laatste over de Nieuwendijk reed.
Beide voertuigen liepen bij de botsing zware
materiële schade op. Geen der betrokken per
sonen liep letsel op.
„THALIA" EN „AXEL" TRADEN OP
IN HET BELGISCHE „TIELT"
Onze plaatselijke drumbands Thalia" en
„Axel" traden afgelopen zondag op in het
Belgische Tielt tijdens de aldaar gehouden
Euro-muziekfeesten.
Zowel 's middags tijdens de optocht als bij
de show die in de avonduren plaats vond,
zetten de jongens en meisjes van de tambour -
maitres de Bart en Schoot hun beste beentje
voor.
Na afloop werd als herdenking een beker aan
geboden.
Behalve de Axelse drumbands waren uit het
Zeeuws Vlaamse land ook nog aanwezig ver
enigingen uit Groede, Oostburg, IJzendijke,
Biervliet en Sluiskil.
GESLAAGD
VOOR HET P.B.N.A.-EXAMEN
Adspirant Bouwkundig Tekenaar
W. P. E. M. van Driesche, Hulst
Waterbouwkundig Opzichter-Tekenaar
M. H. de Bokx, Terneuzen; J. Dekker,
Axel.
Adspirant Waterbouwkundig Opzichter-
Tekenaar
J. P. H. Provoost, Axel.
Werkmeester (Smederij Constructiewerkplaats
Plaatwerkerij)
W. R. de Bruijn, Sluiskil
Bedrijfstechnicus voor Instrumentatie (deel 2)
J. J. J. van Dijke, Axel.
Bedrijfstechnicus Aardolie-Industrie
J. Donker Cutius, Axel.
Werkmeester (Bankwerkerij-Draaierij)
W. C. Bracke, Sluiskil.
Chemisch Vakman A
J. J. de Feijter, Axel.
Cultuurtechnisch Uitvoerder
G. M. Koekkoek, Axel.
GESLAAGD
De heer A. Neut, tot nog toe directeur (met
dispensatie) van de Chr. Openb. Bibliotheek
te Axel, slaagde dezer dagen voor het direc
teursexamen te Amsterdam, zodat de bi
bliotheek vanaf heden onder volledig bevoeg
de leiding staat.
NIEUWE AANWINSTEN
Chr. Openb. Bibliotheek Axel
STUDIEBOEKEN
Delfgaauw, B. (M.I.). Wat is existentialisme?;
Eist, A. ver. Heroïsche luchtgevechten in we
reldoorlog I; Gooch, G. P. Frederik de Grote;
Hornman, W. Rioolratten; Jansen, H. P. M.
Hoekse en Kabeljauwse twisten; Klijn, A. F.
J. Apostolische vaders; Last, J. (C.F.). De
tweede dageraad van Japan; Lindemann, G.
De Gouden eeuw van onze schilderkunst;
Lindemeyer, A. G. F. Fiscaal ondernemings
beleid; Moore, P. De ruimtevaart van nu en
morgen; Overbeek, W. H. Pornografie voor
het gerecht; Reinsma, R. Scholen en school
meesters onder WillemI en II; Scheffer, A.
Roemruchte jaren van onze vloot; Schneider,
W. Soldaten...; Spaans-van der Bijl, I. Jose
phine de Beauharnais; Veurman, B. W. E.
Adelijn, bruin maagdelijn... Luchvaart. (Pa
rool/Life wetenschapserie).
ROMANS
Abeleven-Labberton, W. Zeeland vocht door..;
Benninck, M. Zij; Boulle, P. In geheime
dienst; Cesbron, G. Honden zonder halshand;
Colebrook, J. De Australiër; Corsari, Willy.
Een gast in uw huis; Gronin, A. J. Memoran
dum van een dokter; Dullemen, I. van. De
schaduw van de regen; Duncan, J. Janet en
Monica; Edqvist, D. Vuurvliegjes; Ferdinan-
dusse, R. Stukjes in de kraag; Kirst, H. H.
De nacht van de generaals; Levi, P. Het op-
onthoud; Mishima, Yukio. Na het banket;
Petersen, R. De tochtgenoten van Michel Ber
nard; Risseeuw, P. J. De glazen stad; Slaugh
ter, F. G. Dokter Paul Sutton; Visser-Roo-
sendaal, J. De hertekop; en andere verhalen;
White, J. M. De huurlingen; Zernike, E.
Haar vreemdeling; Zernike, E. Kieren van de
nacht.
BUITENLANDSE ROMANS
Tau, M. Das Land das ich verlassen musste;
Urzidil, J. Entführung.
KINDERBOEKEN
Biegel, P. Kinderverhalen; Bouhuys, M. On
der één hoedje; Bouhuys, M. Alle vogels
vliegen; Het grote boek óver vriendschap met
dieren; Kieviet, C. Joh. Fulco, de minstreel;
Lorenz, K. Ik sprak met viervoeters, vogels
en vissen; Michalkow, S. Het eigenwijze gei
tje; Neumann, M., en I. Frost. Dop en het
Abrikozenboompje; Parkinson, C. M. De
pony-club; Pludra, B., en I. Meyer-Rey. Ka-
reltje en zijn haantjes; Raephorst, M. van.
Rosalind; Rutgers van der Loeff-Basenau, A.
Lieverdjes en Ijzervreters (dl. 1)Rutgers van
der Loeff-Basenau, A. Lieverdjes en Ijzer
vreters. (dl. 2); Rutgers van der Loeff-Base
nau, A. Vriend of vijand (dl. 1 en 2); Ste
venson, W. Expeditie Kamau; Travers, P. L.
Maria Poppins en de andere deur; Vladislav,
J. Fanta Giro met het lieve gezicht. - De
Schelpenfee; Vliet, M. van. Wat maken we
van vouwblaadjes; Welskopf-Henrich, L. Har-
ka, de zoon van het opperhoofd; Welskopf-
Henrich, L. Boze krachten aan het werk;
Werken, H. van de. Arits-safari in Afrika;
Wilkeshuis, C. Hoe het vroeger was.
Tips voor groot-toeristische
bromfietsers
Van de 1,7 miljoen bromfietsen in Neder
land wordt, volgens een in 1966 voor de
R.A.I. gehouden enquête, 15% hoofdzakelijk
voor vakantietochten gebruikt. Van de
255.000 brommende vakantiegangers gaat
een steeds groter aantal de grens over om in
het buitenland zon, rust en ontspanning te
vinden. Niet zelden strekken deze tochten
zich over enkele duizenden kilometers uit.
Voor deze, maar ook voor de minder lange
bromfietstochten, is een degelijke voorberei
ding nodig. Bergen, weersomstandigheden,
afwijkende wettelijke voorschriften en/of het
ontbreken van technische bijstand kunnen
veel vakantieplezier bederven.
Wat de reisdocumenten en voorschriften in
het buitenland betreft kan men alle inlichtin
gen verkrijgen bij de in verscheidene steden
gevestigde ANWB-kantoren.
Belangrijk is ook de staat waarin de brom
fiets verkeert. Door een contrólebeurt bij de
deskundige en goed geoutilleerde bromfiets-
handel kunnen eventuele gebreken aan het
licht komen, doch ook zelfdoeners kunnen
hun brommer prepareren op het zware werk
dat te wachten staat. Het ontkolen van de
motor, uitlaat en demper is een van de nood
zakelijke karweitjes, die men zelf kan doen,
opdat de motor maximale prestaties kan le
veren. Aandacht verdienen ook de ketting, de
kettingtandwielen, de verlichting, de spanning
van de spaken, de kwaliteit van de bowden-
kabels, het loopvlak van de banden en de
bougie.
Als enkele onderdelen slijtage vertonen, doet
men er verstandig aan deze te vervangen. Het
kan een irritante reparatie aan de kant van
de weg voorkomen. Toch dient men rekening
te houden met eventuele pechgevallen. Hoe
wel bij de meeste bromfietsen een setje ge
reedschap tot de standaard-uitrusting behoort,
kan men dit uitbreiden met o.a. een banden-
reparatiedoos met bandenlichters, een grote
schroevendraaier en een Bahcosleutel met een
max. bekwijdte van 20 mm.
Verder moet de gereedschaptrommel enkele
noodzakelijke reserveonderdelen'bevatten, zo
als bougie, contactpunten, een klein assor
timent boutjes en moeren, kabelnippels, bin-»
nenkabel, verbindingsschakel van de ketting,
een duplolampje en een achterlampje, terwijl
een stuk soepel ijzerdraad soms ook een uit
komst kan betekenen. Dit minimumlijstje
kan natuurlijk naar verkiezing worden uitge
breid. Overigens, er zijn kant-en-klare pech-
paketten in de handel.
Bepakking
Grote bagagerekken en stevige zijtassteunen
hebben het bagageprobleem al voor een groot
gedeelte opgelost. Deze, voor een grote tocht
onontbeerlijke, accessoires zijn in elke goede
rijwielzaak te koop. Toch zal men bij de sa
menstelling van de reisbagage een scherpe
selectie moeten toepassen. De ruimte blijft
immers beperkt. Bovendien moet men letten
op een goede gewichtsverdeling waarbij een
zo laag mogelijk zwaartepunt de stabiliteit en
de bestuurbaarheid van de brommer ten goede
zal komen. Daarom kunnen de „gewichtigste"
zaken het beste in de zijtassen worden ge
stopt en de lichtere bagage op het kofferrek.
Let er bij het pakken op dat alles water- en
stofdicht wordt afgesloten. Plastic is hierbij
een goed hulpmiddel.
Bergrijden
Het rijden in bergachtige of heuvelachtige ge
bieden is voor de meeste Nederlanders geen
dagelijks werk. Tegen dergelijke tochten
pleegt men letterlijk en figuurlijk op te zien,
doch als men zijn brommer op de juiste wijze
„bespeelt" zal het allemaal wel meevallen.
Men moet er voor zorgen, dat de bromfiets
steeds voldoende toeren blijft maken. Bij berg
opwaarts rijden zal men daarom tijdig terug
moeten schakelen om te profiteren van de
volle trekkracht.
Een motor met geforceerde koeling is voor
het bergrijden ideaal. Is men echter in het
bezit van een door rijlucht gekoelde motor
dan zal deze door de matige snelheid te heet
kunnen worden. Deze bromfietsers zullen af
en toe moeten afstappen om de motor te laten
afkoelen. Het spreekt vanzelf dat een 3- of
4 versnellingsmotor zich in de bergen beter
thuisvoelt dan een 2 versnellingsmotor, waar
van het stijgvermogen minder is. Het maxi-
mumstijgvermogen van een bromfiets wordt
bepaald door de conditie van de motor, de
belasting en de overbrengingsverhoudingen.
Als men een route uitstippelt zal men wegen
moeten kiezen die een stijgingspercentage van
ca. 15% niet te boven gaan.
Het bergafwaarts rijden is moeilijker dan te
gen de bergen op. Daar de meeste brommers
met een tweetaktmotor zijn uitgerust, is de
remmende werking van de motor nihil. Het
bijremmen dient te geschieden door beurte
lings de voor- en achterrem te gebruiken
waardoor de remmen niet zullen warmlopen.
Schakel bij het bergafwaarts rijden nooit de
vrijloop in De motor komt dan smering te
kort.
De methode is hoogste versnelling inscha
kelen, kortsluitknop indrukken en geregeld
wat gas geven.
Mary Quant
de hippe moeder van de minirok
In het begin van de jaren zestig richtten de
ogen van de wereld zich op „Swinging Lon
don" met zijn Beatles, discothèques en de
aldaar heersende mode. De jongen mensen in
Londen zagen er anders uit en zij zaten alle
maal in dezelfde boot die Mary Quant begon
twaalf jaar geleden in haar zit-slaapkamer
kleren te ontwerpen. Verleden jaar bracht de
verkoop van haar produkten in de westerse
wereld meer dan veertig miljoen gulden op
en werd zij door koningin Elizabeth II on
derscheiden voor haar verdiensten voor de
Britse export.
Het vele geld en het enorme sukses zijn uit
een simpel idee voortgekomen. Toen Mary
Quant dertien jaar oud was, bekroop haar de
angst om volwassen te moeten worden. Voor
namelijk omdat zij van oordeel was dat die
„ouderen" er zo verschrikkelijk saai uitzagen.
Dit leidde tot haar mening dat jonge mensen
er jong moesten uitzien en dat ouderen, als
zij dat wilden er jong konden uitzien, maar de
jongeren er in geen geval als oude mensen
dienden bij te lopen.
Zij begon, aldus Het Beste van juli, in
Chelsea met een winkel die bazaar heette.
De bedoeling was dat zij kleren en grappige
accessoires zou inkopen om die weer aan de
zogenaamde „Chelseaset" te verkopen. Deze
zaak werd een geweldig sukses. Toen de voor
raad geheel was uitverkocht, besloot Mary
haar eigen modellen te gaan ontwerpen. Zij
kocht dus wat knippatronen en knipte er stuk
ken af waar zij ze niet wilde hebben en plakte
er andere stukken papier bij waar zij die wel
wilde hebben.
Zij schafte zich vervolgens een naaimachine
aan, nam naaisters in dienst en installeerde
het hele gezelschap in haar zitslaapkamer. Als
de jurken klaar waren, droeg ze deze over
haar arm naar de winkel. Vaak gebeurde het
dat zij er onderweg al een paar van verkocht.
Dat Mary Quant volkomen in de roos heeft
geschoten met haar door angst geboren idee,
bewijst het feit, dat zij thans beschikt over
een hoofdkantoor en een showatelier met zes
tig man personeel.
GEK
Uiteraard noemde men haar eerste ontwerpen
volkomen gek. In de loop der jaren echter
zijn de hoge laarzen, gekleurde kousen, shift-
jurken, heel korte rokken, kakelbont flanel en
crêpe en glimmende, plastic regenjassen als
typische Quant-vondsten genoemd.
Mary Quant Ltd. is nog steeds in handen van
Mary Quant zelf, haar man en een van hun
goede vrienden. De snelheid waarmede deze
zich heeft uitgebreid slaat alle records. De
omzet steeg van 3V2 miljoen gulden in 1961
tot 40 miljoen gulden in 1966. Vanwege
Mary Quant's ongeëvenaarde intuïtie bleef
het drietal in contact met de generatie, waar
aan zij hun produkten moeten slijten. De
werklust van deze thans drieëndertig jaar
jonge vrouw is niet te temmen en haar
ideeën zijn onuitputtelijk. Elk jaar komt zij
met tweeëntwintig collecties. De onderneming
geeft fabrikanten in Engeland, Nederland,
Duitsland, Zuidafrika, Australië en de Ver
enigde Staten licenties tot het maken van
jurken, sportkleding, mantels, regenjassen,
foundations, lingerie, kousen, schoenen, cos
metica, parfum en pelterijen, alles door Mary
Quant zelf ontworpen.
Zij gelooft, aldus Het Beste, dat sociale ver
anderingen het eerst in de mode zichtbaar
worden, eerder dan in meubels of de architec
tuur. De mode weerspiegelt het denken van
de mensen.
Mensen zijn geen opgevulde karikaturen van
zichzelf meer, zegt zij. „Vroeger zagen ge
wone mensen in Engeland er gewoon uit. Nu
zien zij er mooi uit." Het gaat vooral om
originaliteit en vindingrijkheid en Mary
Quant heeft met haar ideeën en speciaal met
de uitwerking ervan bewezen, tenminste over
die twee kwaliteiten in meer dan ruime mate
te beschikken.
18 juli
Zwemwedstrijden in het Gemeentelijk
Zwembad
Aanvang 10.00 uur.
Aanmelden bij de badmeester.
19 - 22 - 26 - 29 juli en
2-5-9-12 augustus
organiseert de Z.V.T.M. dagtochten naar
het Outhe- en Amblèvedal alsmede naar
Den Haag/Scheveningen, de Efteling,
het Eifelgebergte en Antwerpen.
Z.V.T.M. N.V.
Kinderdijk 27 tel. 558
Het Vakantiecomité organiseert op
26 juli Spelendag
27 juli Postenspel
2 aug.: Verkleeddag
3 aug.Sportdag
alles op het concoursterrein bij de jeugd
herberg.
Toegangsprijs 0,25
brood meebrengen; er wordt gezamenlijk
gegeten.
Zondagsdiensten
ZONDAG 16 JULI 1967
Ned. Herv. Kerk 8.45 uur en 10.30 uur
Ds V. E. Schaefer uit Gent (3e coll. „Kerk
en Wereld").
Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 u. en 3.00 u.
Ds. van Dooren
Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 5.00 uur
Ds. Heemskerk (Viering H.A. in beide diens
ten).
Geref. Gemeente 10.00 en 3.00 uur Lees-
dienst.
H. Gregorius de Grote, Walstraat 29
Winterregeling
8.15 uur; 9.30 uur; 11.00 uur. Zaterdag
19.00 uur H. Mis.
Zondagsdienst artsen
15-16 JULI Dokter Boor.
„EVEN AANDACHT
VOOR UW NACHTRUST"
Ongeveer Va deel van zijn leven brengt een
mens in bed door. In één jaar zijn dat 2920
uren. Voor iemand van 50 jaar betekent dat,
dat hij 50 x 2920 uren 14600 uren, al of
niet slapend, in bed doorgebracht heeft. Uit
zulk een berekening mag de conclusie ge
trokken worden, dat het de moeite loont aan
de inrichting van de slaapkamer en de keuze
van uw bed de volle aandacht te besteden.
Eenpersoonsbedden zijn meestal 80 cm. br.
en 190 cm. lang. Voor lange mensen zijn er
echter, en soms moet u daar speciaal naar
vragen, bedden van 2 meter leverbaar. Went
u een nog langer bed dan moet dit speciaal
gemaakt worden. De meest voorkomende
maat van een tweepersoonsbed is 120 bij
190 cm. Maar er zijn ook bedden van 130
of 150 cm. breed en 200 cm. lang.
Een lits-jumeaux bestaat uit twee tegenelkaar
geschoven eenpersoonsbedden. Een variatie
hierop is een lits-jumeaux, dat bestaat uit een
gewoon éénpersoonsbed van 80 cm. breed en
een bed met een breedte van 140 cm. Deze
combinatie komt tegemoet aan de wensen van
de mensen die de gezelligheid van het twee-t
persoonsbed niet willen opofferen aan de
praktische voordelen van een lits-jumeaux. U
ziet het ene bed is het andere niet.
Let op het onderstel
Uw bed garandeert echter alleen een goede
verkwikkende nachtrust als zowel het onder
stel als het bovenmatras van goede kwaliteit
zijn. Daarom eerst iets over het onderstel. Een
spriaal-draagmat is alleen aan de korte zijden
van het bed bevestigd.
Bij indrukken ontstaat er een kuil. Bij het
kopen moet men er daarom op letten, dat er
aan de zijkanten en op diverse afstanden ver
sterkingen zijn aangebracht, die uitzakken
tegengaan.
Rugklachten komen eerder voort uit een te
slappe ondermatras dan uit een te zacht ma
tras. Bij een gevlochten draagmat is het onder
stel ook aan de zijkanten van het bed be
vestigd. Daardoor zal men minder snel last
van kuilvorming hebben.
Onvervormbaar is een ondergrond van ge
perforeerd board dat wordt ondersteund door
planken. Om niet te hard te liggen kunnen
het beste veerkrachtige matrassen gebruikt
worden.
Op het onderstel komt ter bescherming van
het matras een matrasdek.
Verschillende soorten matrassen
Bovenmatrassen zijn er in vele uitvoeringen.
De twee meest gevraagde zijn de matrassen
gevuld met kapok, deze zijn warm en veer
krachtig, echt kapok is echter prijzig; de ma
trassen die met goede kapok gevuld zijn kun
nen daardoor niet billijk in aanschafprijs zijn,
maar bij de aanschaf van een kapokmatras