Fa. J. C. VINK
OPENING SHOWROOM FA. HAAK
Het was vorige week zaterdag voor de Fa.
Haak een grote dag. In de laatste jaren heeft
deze zaak zich steeds verder gespecialiseerd
op het gebied van speciale platen voor be
timmeringen en ook op de levering van ge
prefabriceerde keukens. De moderne bouw
wereld gebruikt niet alleen meer triplex en
hardboard, maar heeft een keur van fraaie
platen indiverse houtsoorten en kunststoffen
tot haar beschikking staan. Vooral voor de
opdrachtgever die een woning laat bouwen is
het vaak moeilijk uit deze veelheid een keus
te maken.
De showroom die de Fa. Haak heeft laten
bouwen voorziet dan ook stellig in een be
hoefte, want men kan daar nu tal van betim
meringen zien toegepast en een beeld krijgen
hoe een wand bekleed met decoratieve platen
of wel met hardhouten delen er uit zal gaan
zien. En dit is niet alles, want daarnaast
showt men ook deuren in diverse houtsoorten,
plafondbekleding ook in brandwerende of ge
luid-isolerende uitvoeringen, en tenslotte
vindt men er een royaal assortiment van aan
rechten en keukeninrichtingen van eenvoudige
soorten tot de meest geraffineerde uitvoerin
gen van internationaal bekende fabrikaten.
Het showen van al deze materialen maakt het
overzicht en de keus voor de leek aanzienlijk
gemakkelijker en het lijdt dan ook wel geen
twijfel dat tal van particulieren al dan niet
vergezeld van hun aannemer of architect in
de komende tijd deze showroom zullen gaan
bezoeken om hun keus te kunnen maken.
Het geheel is bijzonder smaakvol ingericht
en betekent niet alleen voor de ondernemende
familie Haak maar ook voor Axel een goede
aanwinst, waarvan zeker sukses mag worden
verwacht.
FRAAI SUKSES
VOOR AXELSE BRANDWEER
Bij de zaterdag j.l. te Schoondijke gehouden
brandweerwedstrijden kwam Axel van de
deelnemende ploegen als eerste uit de bus.
Niet alleen wonnen zij de wedstrijd met 573
punten, maar bovendien kregen zij het predi-
caat „zeer goed". De opgaaf was het blussen
van een denkbeeldige brand in een gemeente
lijke schuur.
De prijs voor de beste bevelvoerder kon in
ontvangst worden genomen door de comman
dant van de Sasse ploeg, de heer A. Kool.
Bij de prijsuitreiking die geschiedde door
wnd.-burgemeester de Feijter was de volledige
uitslag
1. Axel („zeer goed"); 2. Terneuzen; 3. Sluis
kil; 4. Sas van Gent; 5. Waterlandkerkje;
6. Breskens; 7. Schoondijke; 8. Groede.
De kanaalzone, waar ook wel het meeste ge
vaar dreigt voor ernstige branden kwam dus
wel bijzonder goed uit de bus met het bezet
ten van de eertse vier plaatsen. Een veilig ge
voel wanneer er onverhoopt eens iets ernstigs
mocht gebeuren en een bewijs dat de brand
weer in dit industriële gebied beseft wat van
haar verwacht wordt.
MUTATIES BEVOLKING
AXEL
tot en met 31 mei 1967
GEBOORTEN
de Waele, Mario H. J.; Deij, Miranda M.;
van de Velde, Johanna S.; Eeman, Stephan
J. L.; Cauwels, Stephan H.; Somers, Cornelis
M. J.; Deurloo, Erik J.Louwerse, Monique
D. A.; Bartels, Alexandra; Lensen, Janny H.;
van der Linde, Marion; Warmenhoven, Rob
bert P.; Witte, Sara C.; Aarnoutse, Jacque
line A.; van Langevelde, Pieter.
OVERLEDENEN
Broekhoven, Willem e.v. Verschelling, Janne-
ke; Ruijtenburg, Reinier; Polak, Henriëtte
w.v. Smit, Johannes C. A.
GEHUWD
Demul, Albert C. (van Moerbeke-Waas (B))
enSturms, Jeanne M.; Boulachouache, Hocine
(van Sas van Gent) en Stoelinga, Martha P.
VERTROKKEN
Volwerk, Sebastiaan J. van Zeestraat 27 naar
Schiedam; Wijnen, Leonardus H. van Wal-
straat 82 naar Venlo; Stoelinga, Martha P.
e.v. Boulahouache van Pr. Mauritsstraat 35
naar Sas van Gent; Howell, Martina G. van
Kinderdijk 15 naar Veere; Blom, Freerk H.
met 2 gezinsleden van Wilhelminastraat 75
naar Amsterdam; de Regt, Cornelis van
Hulsterseweg 19 naar Apeldoorn; Schake,
Johanna M. w.v. Welter van Walstraat 82
naar Venlo; Verbrugge, Cornelis J. vap Ju-
lianastraat 24 naar Vogelwaarde; Krijger,
Cornelia van Gen. Meijerstraat 11b naar
's-Gravenpolder; de Pioter, Michiel van Oli-
vierstraat 37 naar Terneuzen; Mercimek,
Sükrü van Industrieweg 18 naar Turkije;
Kiran, Kadir van Koestraat 20 naar Turkije;
Reuhl, Roelof van Kijkuit 12 naar 's-Graven-
hage
VESTIGING IN DE GEMEENTE
Marcus, Johannes F. van Rotterdam naar
Robertstraat 28; van Esbroek, Eduardus F.
van Terneuzen naar Sassing 11a; Versraeten,
Rachel F. M. van Terneuzen naar Sassing
11a; Ellero, Maria e.v. Vivian, van Mestre
(It.) naar Villapark 85; Rutte, Wilhelmus P.
van Haarlem naar Stationsstraat 14; Hofman,
Jozias van Domburg naar Bernhardstraat 32;
Esselbrugge, Christina B. van Domburg naar
van Middelhovenstraat 39; Sampon, Pietre
G. van Sas van Gent naar v. Middelhovenstr.
19; Huissoon, Johanna van Sas van Gent
naar v. Middelhovenstraat 19; Westveer, Ja-
coba J. van Sas van Gent naar v. Middel
hovenstraat 19; Westveer, Jacoba J. van Sas
van Gent naar v. Middelhovenstraat 19; Ha
melink, Willem M. van Terneuzen naar Ju-
lianastraat 43; de Feijter, Francoise P. van
Terneuzen naar Julianastraat 43; Hamelink,
Krijn P. van Terneuzen naar Julianastraat 43;
Hamelink, Pieter K. van Terneuzen naar Ju
lianastraat 43; van Dringelen, Jacobus P. van
Wassenaar ®haar Wilhelminastraat 35; Rid
derhof, Catharina P. van Wassenaar naar
Wilhelminastraat 35; de Lange, Cornelia A.
w.v. Geerling van Haarlem naar Villapark 82;
Naeije, Clara van Rotterdam naar Weststraat
60; van den Berghe, Lima R. w.v. van der
Maas van Baarn naar Rooseveltlaan 1.
VERHUIZING BINNEN DE GEMEENTE
van Goethem, Josephus met echtg. van Oude-
weg 48a naar Rooseveltlaan 1; van Gassen,
Edmond met gezin van Kanaalkade 12 naar
Bizetstraat 4; Vettenburg, Theophiel van
Rooseveltlaan 22 naar Bizetstraat 8; van
Pienbroek, Cornelia N. w.v. Savoij van Roose
veltlaan 22 naar Bizetstraat 8; Casteels, Pru-
dentius J. met echtg. van Hulsterseweg 37
naar Buitenweg 42; Lambert, Eduardus met
echtg. van Bachtstraat 5 naar Elzasstraat 28;
Mangold, Krina w.v. van Doeselaar van Sas
sing 6 naar Bylocquestraat 33; de Groot,
Harm met gezin van Koestraat 38 naar Roo
seveltlaan 8; de Waal, Johannes H. met gezin
van Graaf Jansdijk 8 naar Walstraat 40;
Oppeneer, Aaltje w.v. Heerspink van Emma-
straat 22 naar Rooseveltlaan 1; de Feijter,
Cornelia P. w.v. Meesen van Nieuwendijk 13
naar Roosevehlaan 1Hamelink, Debora
w.v. Oppeneer van Koestraat 4 naar Roose-
velalna 1; Hogendoorn, Jan W. mte gezin
van Oosterstraat 9 naar Kanaalkade 122;
Vercouteren, Willem J. met echtg. van Sta
tionsstraat 4 naar Groen v. Prinstererlaan 4;
Bakker, Jacobus met gezin van de Ruijterstr.
14 naar Bachstraat 5; Riemens, Gijsbregt van
Sassing 11 naar Bylocquestraat 55; Riemens,
Daniël met echtg. van Bylocquestraat 55 naar
Sassing 58; de Pooter, Leintje w.v. Witte
van Eglantiersweg 14 naar Rooseveltlaan 1
van Tatenhove, Cornelis M. van Bylocquestr.
59 naar Rooseveltlaan 1; Kücük, Mehmet
van Sasweg 9 naar Stationsstraat 29; Karde-
mir, Ibrahim van Industrieweg 18 naar Sta
tionsstraat 29; Saglam, Ahmet van Stations
straat 29 naar Nieuwstraat 47.
AANTAL INWONERS DER GEMEENTE
op 30 april 1967 8441.
op 31 mei 1967 8458.
DE VOEDING
op lange fietstochten
Al is het thans niet meer zo als enkele tien
tallen jaren geleden toen voor zeer velen de
fiets vrijwel het enige vervoermiddel was om
zich in de vakantie te verplaatsen, aan de
andere kant bestaat er nu weer meer belang
stelling voor fietsen, dan enkele jaren terug.
Zovelen moeten thans voor hun werk dagelijks
in een auto rijden, dat het autorijden op druk
ke en overvolle wegen voor hen geen genot
meer is, en men voor de vaakntie dan weer
naar de fiets grijpt om op rustige en soms ook
voor het motorisch verkeer afgesloten wegen
te genieten van de natuur.
Dr. J. F. A. Beins heeft in het orgaan van
de Rijwiel Toer Club Olympia in Amsterdam
de volgende raadgevingen over de voeding op
lange fietstochten gegeven. Hij schreef „De
adviezen die ik kan geven, bestaan uit een
paar algemene regels die eigenlijk voor ieder
een gelden, welke sport men ook beoefent.
Daarmee zal ik mogelijk velen teleurstellen
die zweren bij het een of andere krachtvoer
als de energiebron voor sportbeoefenaren, of
dat nu paardbiefstuk, maïs of krentebrood
heet. De belangrijkste algemene regel omtrent
de voeding is namelijk deze wijk zo weinig
mogelijk af van uw individuele voedingsge
woonte. Er is bijna niets zo persoonlijk als
de keuze van de voeding. Het lichaam heeft
zich daarop ingesteld en elke grove wijziging
in het gebruikelijke voedingsschema geeft on
aangename Sensaties die weer nadelig werken
op de lichamelijke en geestelijke conditie.
Deze algemene conditie vooral is bij de grote
tochten uitermate belangrijk. Afgezien van
het feit dat men de nodige afstand in de be
nen moet hebben alvorens tochten van acht
uur en meer te ondernemen, is het raadzaam
voor en tijdens de tocht enige vrij algemene
regels in acht te nemen - zij het met de
nodige individuele variatie.
Gebruik de avond vóór de tocht een uitgebrei
de warme maaltijd en ga vroeg naar bed. Sta
vroeg op en neem de tijd voor een uitgebreid
ontbijt, want het is verstandig om voor de
rest van de dag een grote, en in elk geval geen
vette maaltijd tot zich te nemen. Dit in te
genstelling tot de veel verbreide opvatting dat
onderweg grote borden snert moet worden
verorberd. Dat is zware kost. Na zo'n maaltijd
trekt een groot deel van het bloed naar de
ingewanden teneinde de spijsverteringsklieren
en -spieren (die immers nu aan het werk wor
den gezet) van zuurstof te voorzien en het
verteerde voedsel uit de darm op te nemen.
Voor een deel wordt dit bloed onttrokken aan
de skeletspieren, terwijl deze het zelf hard
nodig hebben. Hier komt dus tijdelijk een
bloedtekort, waardoor de zuurstofvoorziening
van deze spieren in het gedrang komt en dat
verbrandingsprodukten niet snel genoeg kun
nen worden afgevoerd. Dit uit zich - kort
na de maaltijd - soms in loomheid in de
spieren soms in spierkrampen, soms in rug
pijn.
Als we weten dat de spieren hun energie
voornamelijk uit glucose putten, dan is het
begrijpelijk dat dit tijdens de tocht steeds moet
worden aangevoerd in de vorm van suiker of
glucose. Een voordeel van suiker is dat de
vertering ervan grotendeels in de mond plaats
vindt door het speeksel en dat het maagdarm
dus nauwelijks wordt belast en dus ook niet
veel meer bloed vraagt. Tevens dient er tijdens
de tocht voor te worden gezorgd dat men vol
doende vocht nuttigt, want men verliest veel
vocht in de vorm van zweet, soms liters zelfs
bij koud weer.
Vul dit evenwel niet aan met ijsgekoelde dran
ken en dergelijke. Koud drinken geeft vaak
buik- en maagkrampen. Vaak zelfs hevige
diarree. Warme melk en chocolade zijn ook
weer niet aan te raden, daar deze voedings
stoffen weer teveel bloed naar het maardarm
kanaal trekken.
Iedereen weet dat zweet zout smaakt. We
verliezen met het transpireren veel zout.
Wordt dit niet aangevuld en blijven wij ons
inspannen, energie leveren en zweten, dan
ontstaat een gevoel van loomheid, gevolgd
door spierkrampen en duizeligheid, wat ten
slotte tot opgave dringt. In ernstige gevallen
zien we dan het beeld van een hevig transpi
rerende bleke rijder die met hol-ogig gelaat
versuft staat te kijken of te braken. Dit is een
„shock"-toestand; het gevolg van een tekort
aan circulerend bloed. Wat is er namelijk ge
beurd Ons bloed heeft een vaste concen
tratie zout en tracht deze ten koste van alles
te handhaven. Gebruiken we nu te veel zout
dan wordt het zoutgehalte in ons bloed te
hoog. Prompt krijgen we een enorme dorst.
Lessen we die, dan wordt het te zoute bloed
weer verdund en bovendien de hoeveelheid
bloed in de bloedbaan vergroot. Daardoor
stijgt de bloeddruk, de nieren reageren met
uitfiltreren van het teveel aan vocht en zout
totdat de verhouding weer de normale waarde
heef bereikt. Gebruiken we te weinig zout of
(wat op hetzelfde neerkomt) verliezen we te
veel zout zonder dit aan te vullen, dan tracht
het bloed zijn geijkte zoutconcentratie te
handhaven door in te dikken. Er moet dus
vocht de aderen verlaten (o.a. in de vorm van
zweet), de hoeveelheid bloed wordt minder,
de bloeddruk daalt, huid, spieren en allerlei
organen worden minder goed van zuurstof
voorzien de bleke zwetende fietser stapt
doodmoe af, al of niet met krampen in dij- en
kuitspieren. Deze toestand hoeft niet altijd
het gevolg te zijn van zouttekort, maar kan
ook opreden als de fietser te weinig heeft ge
traind, zichzelf overschat in een minder goe
de conditie is (bijvoorbeeld na een pas door
gemaakte ziekte) of doping heeft gebruikt.
Het proviand dat we in elk geval moeten
meenemen op een lange toch dient dus de
meest noodzakelijke bestanddelen te bevatten
water, zout en glucose. In het drinkbus je
doen we glucosestroop, verdund met water.
Persoonlijk prefereer ik rozenbottel-glucose-
stroop. In een tweede bidon heb ik meestal
koude thee, die uitstekend tegen dorst helpt.
In het proviandzakje nemen we naast enkele
boterhammen, in elk geval iets mee dat onze
zoutbehoefte dekt. We kunnen hiervoor zout-
tabletten kiezen (die we me tgrote hoeveelhe
den drinken in moeten nemen) of zoute drop.
Verder kunnen we wat snoepgoed of glucose-
tabletten kiezen (die we met grote hoeveelhe-
bevredigen. Tijdens de rustpauzen nuttigen
we b.v. soep, waardoor vocht zowel als zout
worden aangevuld. Wat men verder tijdens de
rust wenst te gebruiken is volkomen indivi
dueel. Eén waarschuwing echter gebruik
onderweg nooit ijs, ijslollies of iets dergelijks.
Je krijgt er maar extra dorst en vaak buik
krampen van." Aldus adviseert Dr. J. F. A.
Beins.
FIETS-VIERDAAGSEN
Er worden in Nederland sinds jaren vier-
daagsen op de fiets verreden waaraan steeds
weer door velen wordt deelgenomen.
Op 4, 5, 6 en 7 juli wordt zo dit jaar de
20ste Laura-rit gehouden, de Alphense rij
wiel-vierdaagse, georganiseerd door de Stich
ting Alphense Rijwiel-vierdaagse (Toussaint-
straat 30, Alphen aan de Rijn). De naam
Laura is gevormd door de beginletters van
de steden, Leiden, Amsterdam, Utrecht, Rot
terdam en Alphen aan de Rijn. De inschrijving
staat voor iedereen open die de leeftijd van
14 jaar heeft bereikt.
De deelnemers kunnen een keus maken uit
drie afstanden en wel 150, 100 of 60 kilo
meter per dag. Het inschrijfgeld bedraagt
7,50.
Van 18 tot en met 21 juli wordt vanuit Assen
de Drentse Rijwielvierdaagse verreden, geor
ganiseerd door de Stichting Drentse Rijwiel-
vierdaagse (Markt 20, Assen). Hier worden
dagelijks afstanden van 40, 60 of 100 kilo
meter verreden. Het inschrijfgeld bedraagt
ƒ4,-, terwijl de inschrijving openstaat voor
personen vanaf 14 jaar. Indien men in
groepsverband rijdt, geldt een minimumleef
tijd van twaalf jaar. Voor het rijden in ge
zinsverband is geen leeftijdsgrens gesteld.
WEES GEEN SLAK!
Het is een vaak gehoorde, maar onjuiste be
wering, dat langzaam rijden veilig rijden be
tekent. Het woord „autosnelweg" nodigt al
min of meer uit tot snel rijden. Het is dan ook
voor de veiligheid en de vlotte afwikkeling
van het verkeer op de autosnelweg van be
lang, dat de automobilisten de snelheid van
hun auto zoveel mogelijk aanpassen aan die
van hun medeweggebruikers. Het te langzaam
rijden kan volgens de politie wel eens uit
groeien tot een belangrijke ongevalsoorzaak.
Momenteel blijkt dit uit de ongevallenstatistie
ken nog niet. Aangezien echter de gemiddelde
rijsnelheid op de autosnelweg door de mo
derne techniek nog steeds stijgt zal het ge
vaar dat in té langzaam rijden schuilt, even
redig groter worden.
Wat kan té langzaam rijden nu veroorzaken
In de eerste plaats kettingbotsingen, omdat
filevorming kan ontstaan. Men zal willen in
halen, naar links uitwijken, maar door de -
noodgedwongen - lage snelheid, te weinig
vlot in de linker verkeersstroom kunnen op
trekken. Er ontstaan geforceerde inhaal
manoeuvres, waardoor de snelle achterop-
komers in gevaarlijke situaties belanden. Ver
der kan het leiden tot gevaarlijke inhaal
manoeuvres en irritatie van het achteropko
mende verkeer.
Sinds de invoering van het nieuwe Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens is het te
langzaam rijden (ook op de autosnelweg) ver
boden, waarbij is gesteld „dat de bestuurder
de normale gang niet mag belemmeren door
zonder noodzaak uitzonderlijk langzaam te
rijden in verhouding tot het overige gelijk
soortige verkeer ter plaatse". Uiteraard is
hier geen vaste norm voor. De gemiddelde rij
snelheid kan door allerlei omstandigheden
sterk wisselen. Wel kan men stellen, dat de
gemiddelde rijsnelheid op de autosnelweg
schommelt rond 95 km voor personenauto's
en 75 km voor vrachtauto's. Automobilisten
die dus met een snelheid rijden, die aanmer
kelijk onder dit getal ligt, zijn dan ook po
tentiële ongevalveroorzakers. Hierbij wordt
gedacht aan snelheden tussen 50 en 70 km,
voor vrachtauto's zal dit getal wat lager zijn.
Natuurlijk hangt ook dit weer af van allerlei
factoren, zoals weersgesteldheid, toestand
wegdek, verkeersintensiteit e.d.
Onder normale omstandigheden geldt het ad
vies pas uw snelheid aan bij het algemene
verkeerstempo van 80 a 90 km. Dat is veilig
WEES GEEN SEAK»!
DRUKWERK
Drukkerij
TE LANGZAAM RIJDEN OP DE AUTO
SNELWEG IS ONVEILIG EN STRAFBAAR!
Aanpassen aan
het algemene
verkeerstempo
van 80 a 90 km,
js veel veiliger
VOOR AL UW**»*"
HMI