Fa. J. C. VINK OPENING SHOWROOM FA. HAAK Het was vorige week zaterdag voor de Fa. Haak een grote dag. In de laatste jaren heeft deze zaak zich steeds verder gespecialiseerd op het gebied van speciale platen voor be timmeringen en ook op de levering van ge prefabriceerde keukens. De moderne bouw wereld gebruikt niet alleen meer triplex en hardboard, maar heeft een keur van fraaie platen indiverse houtsoorten en kunststoffen tot haar beschikking staan. Vooral voor de opdrachtgever die een woning laat bouwen is het vaak moeilijk uit deze veelheid een keus te maken. De showroom die de Fa. Haak heeft laten bouwen voorziet dan ook stellig in een be hoefte, want men kan daar nu tal van betim meringen zien toegepast en een beeld krijgen hoe een wand bekleed met decoratieve platen of wel met hardhouten delen er uit zal gaan zien. En dit is niet alles, want daarnaast showt men ook deuren in diverse houtsoorten, plafondbekleding ook in brandwerende of ge luid-isolerende uitvoeringen, en tenslotte vindt men er een royaal assortiment van aan rechten en keukeninrichtingen van eenvoudige soorten tot de meest geraffineerde uitvoerin gen van internationaal bekende fabrikaten. Het showen van al deze materialen maakt het overzicht en de keus voor de leek aanzienlijk gemakkelijker en het lijdt dan ook wel geen twijfel dat tal van particulieren al dan niet vergezeld van hun aannemer of architect in de komende tijd deze showroom zullen gaan bezoeken om hun keus te kunnen maken. Het geheel is bijzonder smaakvol ingericht en betekent niet alleen voor de ondernemende familie Haak maar ook voor Axel een goede aanwinst, waarvan zeker sukses mag worden verwacht. FRAAI SUKSES VOOR AXELSE BRANDWEER Bij de zaterdag j.l. te Schoondijke gehouden brandweerwedstrijden kwam Axel van de deelnemende ploegen als eerste uit de bus. Niet alleen wonnen zij de wedstrijd met 573 punten, maar bovendien kregen zij het predi- caat „zeer goed". De opgaaf was het blussen van een denkbeeldige brand in een gemeente lijke schuur. De prijs voor de beste bevelvoerder kon in ontvangst worden genomen door de comman dant van de Sasse ploeg, de heer A. Kool. Bij de prijsuitreiking die geschiedde door wnd.-burgemeester de Feijter was de volledige uitslag 1. Axel („zeer goed"); 2. Terneuzen; 3. Sluis kil; 4. Sas van Gent; 5. Waterlandkerkje; 6. Breskens; 7. Schoondijke; 8. Groede. De kanaalzone, waar ook wel het meeste ge vaar dreigt voor ernstige branden kwam dus wel bijzonder goed uit de bus met het bezet ten van de eertse vier plaatsen. Een veilig ge voel wanneer er onverhoopt eens iets ernstigs mocht gebeuren en een bewijs dat de brand weer in dit industriële gebied beseft wat van haar verwacht wordt. MUTATIES BEVOLKING AXEL tot en met 31 mei 1967 GEBOORTEN de Waele, Mario H. J.; Deij, Miranda M.; van de Velde, Johanna S.; Eeman, Stephan J. L.; Cauwels, Stephan H.; Somers, Cornelis M. J.; Deurloo, Erik J.Louwerse, Monique D. A.; Bartels, Alexandra; Lensen, Janny H.; van der Linde, Marion; Warmenhoven, Rob bert P.; Witte, Sara C.; Aarnoutse, Jacque line A.; van Langevelde, Pieter. OVERLEDENEN Broekhoven, Willem e.v. Verschelling, Janne- ke; Ruijtenburg, Reinier; Polak, Henriëtte w.v. Smit, Johannes C. A. GEHUWD Demul, Albert C. (van Moerbeke-Waas (B)) enSturms, Jeanne M.; Boulachouache, Hocine (van Sas van Gent) en Stoelinga, Martha P. VERTROKKEN Volwerk, Sebastiaan J. van Zeestraat 27 naar Schiedam; Wijnen, Leonardus H. van Wal- straat 82 naar Venlo; Stoelinga, Martha P. e.v. Boulahouache van Pr. Mauritsstraat 35 naar Sas van Gent; Howell, Martina G. van Kinderdijk 15 naar Veere; Blom, Freerk H. met 2 gezinsleden van Wilhelminastraat 75 naar Amsterdam; de Regt, Cornelis van Hulsterseweg 19 naar Apeldoorn; Schake, Johanna M. w.v. Welter van Walstraat 82 naar Venlo; Verbrugge, Cornelis J. vap Ju- lianastraat 24 naar Vogelwaarde; Krijger, Cornelia van Gen. Meijerstraat 11b naar 's-Gravenpolder; de Pioter, Michiel van Oli- vierstraat 37 naar Terneuzen; Mercimek, Sükrü van Industrieweg 18 naar Turkije; Kiran, Kadir van Koestraat 20 naar Turkije; Reuhl, Roelof van Kijkuit 12 naar 's-Graven- hage VESTIGING IN DE GEMEENTE Marcus, Johannes F. van Rotterdam naar Robertstraat 28; van Esbroek, Eduardus F. van Terneuzen naar Sassing 11a; Versraeten, Rachel F. M. van Terneuzen naar Sassing 11a; Ellero, Maria e.v. Vivian, van Mestre (It.) naar Villapark 85; Rutte, Wilhelmus P. van Haarlem naar Stationsstraat 14; Hofman, Jozias van Domburg naar Bernhardstraat 32; Esselbrugge, Christina B. van Domburg naar van Middelhovenstraat 39; Sampon, Pietre G. van Sas van Gent naar v. Middelhovenstr. 19; Huissoon, Johanna van Sas van Gent naar v. Middelhovenstraat 19; Westveer, Ja- coba J. van Sas van Gent naar v. Middel hovenstraat 19; Westveer, Jacoba J. van Sas van Gent naar v. Middelhovenstraat 19; Ha melink, Willem M. van Terneuzen naar Ju- lianastraat 43; de Feijter, Francoise P. van Terneuzen naar Julianastraat 43; Hamelink, Krijn P. van Terneuzen naar Julianastraat 43; Hamelink, Pieter K. van Terneuzen naar Ju lianastraat 43; van Dringelen, Jacobus P. van Wassenaar ®haar Wilhelminastraat 35; Rid derhof, Catharina P. van Wassenaar naar Wilhelminastraat 35; de Lange, Cornelia A. w.v. Geerling van Haarlem naar Villapark 82; Naeije, Clara van Rotterdam naar Weststraat 60; van den Berghe, Lima R. w.v. van der Maas van Baarn naar Rooseveltlaan 1. VERHUIZING BINNEN DE GEMEENTE van Goethem, Josephus met echtg. van Oude- weg 48a naar Rooseveltlaan 1; van Gassen, Edmond met gezin van Kanaalkade 12 naar Bizetstraat 4; Vettenburg, Theophiel van Rooseveltlaan 22 naar Bizetstraat 8; van Pienbroek, Cornelia N. w.v. Savoij van Roose veltlaan 22 naar Bizetstraat 8; Casteels, Pru- dentius J. met echtg. van Hulsterseweg 37 naar Buitenweg 42; Lambert, Eduardus met echtg. van Bachtstraat 5 naar Elzasstraat 28; Mangold, Krina w.v. van Doeselaar van Sas sing 6 naar Bylocquestraat 33; de Groot, Harm met gezin van Koestraat 38 naar Roo seveltlaan 8; de Waal, Johannes H. met gezin van Graaf Jansdijk 8 naar Walstraat 40; Oppeneer, Aaltje w.v. Heerspink van Emma- straat 22 naar Rooseveltlaan 1; de Feijter, Cornelia P. w.v. Meesen van Nieuwendijk 13 naar Roosevehlaan 1Hamelink, Debora w.v. Oppeneer van Koestraat 4 naar Roose- velalna 1; Hogendoorn, Jan W. mte gezin van Oosterstraat 9 naar Kanaalkade 122; Vercouteren, Willem J. met echtg. van Sta tionsstraat 4 naar Groen v. Prinstererlaan 4; Bakker, Jacobus met gezin van de Ruijterstr. 14 naar Bachstraat 5; Riemens, Gijsbregt van Sassing 11 naar Bylocquestraat 55; Riemens, Daniël met echtg. van Bylocquestraat 55 naar Sassing 58; de Pooter, Leintje w.v. Witte van Eglantiersweg 14 naar Rooseveltlaan 1 van Tatenhove, Cornelis M. van Bylocquestr. 59 naar Rooseveltlaan 1; Kücük, Mehmet van Sasweg 9 naar Stationsstraat 29; Karde- mir, Ibrahim van Industrieweg 18 naar Sta tionsstraat 29; Saglam, Ahmet van Stations straat 29 naar Nieuwstraat 47. AANTAL INWONERS DER GEMEENTE op 30 april 1967 8441. op 31 mei 1967 8458. DE VOEDING op lange fietstochten Al is het thans niet meer zo als enkele tien tallen jaren geleden toen voor zeer velen de fiets vrijwel het enige vervoermiddel was om zich in de vakantie te verplaatsen, aan de andere kant bestaat er nu weer meer belang stelling voor fietsen, dan enkele jaren terug. Zovelen moeten thans voor hun werk dagelijks in een auto rijden, dat het autorijden op druk ke en overvolle wegen voor hen geen genot meer is, en men voor de vaakntie dan weer naar de fiets grijpt om op rustige en soms ook voor het motorisch verkeer afgesloten wegen te genieten van de natuur. Dr. J. F. A. Beins heeft in het orgaan van de Rijwiel Toer Club Olympia in Amsterdam de volgende raadgevingen over de voeding op lange fietstochten gegeven. Hij schreef „De adviezen die ik kan geven, bestaan uit een paar algemene regels die eigenlijk voor ieder een gelden, welke sport men ook beoefent. Daarmee zal ik mogelijk velen teleurstellen die zweren bij het een of andere krachtvoer als de energiebron voor sportbeoefenaren, of dat nu paardbiefstuk, maïs of krentebrood heet. De belangrijkste algemene regel omtrent de voeding is namelijk deze wijk zo weinig mogelijk af van uw individuele voedingsge woonte. Er is bijna niets zo persoonlijk als de keuze van de voeding. Het lichaam heeft zich daarop ingesteld en elke grove wijziging in het gebruikelijke voedingsschema geeft on aangename Sensaties die weer nadelig werken op de lichamelijke en geestelijke conditie. Deze algemene conditie vooral is bij de grote tochten uitermate belangrijk. Afgezien van het feit dat men de nodige afstand in de be nen moet hebben alvorens tochten van acht uur en meer te ondernemen, is het raadzaam voor en tijdens de tocht enige vrij algemene regels in acht te nemen - zij het met de nodige individuele variatie. Gebruik de avond vóór de tocht een uitgebrei de warme maaltijd en ga vroeg naar bed. Sta vroeg op en neem de tijd voor een uitgebreid ontbijt, want het is verstandig om voor de rest van de dag een grote, en in elk geval geen vette maaltijd tot zich te nemen. Dit in te genstelling tot de veel verbreide opvatting dat onderweg grote borden snert moet worden verorberd. Dat is zware kost. Na zo'n maaltijd trekt een groot deel van het bloed naar de ingewanden teneinde de spijsverteringsklieren en -spieren (die immers nu aan het werk wor den gezet) van zuurstof te voorzien en het verteerde voedsel uit de darm op te nemen. Voor een deel wordt dit bloed onttrokken aan de skeletspieren, terwijl deze het zelf hard nodig hebben. Hier komt dus tijdelijk een bloedtekort, waardoor de zuurstofvoorziening van deze spieren in het gedrang komt en dat verbrandingsprodukten niet snel genoeg kun nen worden afgevoerd. Dit uit zich - kort na de maaltijd - soms in loomheid in de spieren soms in spierkrampen, soms in rug pijn. Als we weten dat de spieren hun energie voornamelijk uit glucose putten, dan is het begrijpelijk dat dit tijdens de tocht steeds moet worden aangevoerd in de vorm van suiker of glucose. Een voordeel van suiker is dat de vertering ervan grotendeels in de mond plaats vindt door het speeksel en dat het maagdarm dus nauwelijks wordt belast en dus ook niet veel meer bloed vraagt. Tevens dient er tijdens de tocht voor te worden gezorgd dat men vol doende vocht nuttigt, want men verliest veel vocht in de vorm van zweet, soms liters zelfs bij koud weer. Vul dit evenwel niet aan met ijsgekoelde dran ken en dergelijke. Koud drinken geeft vaak buik- en maagkrampen. Vaak zelfs hevige diarree. Warme melk en chocolade zijn ook weer niet aan te raden, daar deze voedings stoffen weer teveel bloed naar het maardarm kanaal trekken. Iedereen weet dat zweet zout smaakt. We verliezen met het transpireren veel zout. Wordt dit niet aangevuld en blijven wij ons inspannen, energie leveren en zweten, dan ontstaat een gevoel van loomheid, gevolgd door spierkrampen en duizeligheid, wat ten slotte tot opgave dringt. In ernstige gevallen zien we dan het beeld van een hevig transpi rerende bleke rijder die met hol-ogig gelaat versuft staat te kijken of te braken. Dit is een „shock"-toestand; het gevolg van een tekort aan circulerend bloed. Wat is er namelijk ge beurd Ons bloed heeft een vaste concen tratie zout en tracht deze ten koste van alles te handhaven. Gebruiken we nu te veel zout dan wordt het zoutgehalte in ons bloed te hoog. Prompt krijgen we een enorme dorst. Lessen we die, dan wordt het te zoute bloed weer verdund en bovendien de hoeveelheid bloed in de bloedbaan vergroot. Daardoor stijgt de bloeddruk, de nieren reageren met uitfiltreren van het teveel aan vocht en zout totdat de verhouding weer de normale waarde heef bereikt. Gebruiken we te weinig zout of (wat op hetzelfde neerkomt) verliezen we te veel zout zonder dit aan te vullen, dan tracht het bloed zijn geijkte zoutconcentratie te handhaven door in te dikken. Er moet dus vocht de aderen verlaten (o.a. in de vorm van zweet), de hoeveelheid bloed wordt minder, de bloeddruk daalt, huid, spieren en allerlei organen worden minder goed van zuurstof voorzien de bleke zwetende fietser stapt doodmoe af, al of niet met krampen in dij- en kuitspieren. Deze toestand hoeft niet altijd het gevolg te zijn van zouttekort, maar kan ook opreden als de fietser te weinig heeft ge traind, zichzelf overschat in een minder goe de conditie is (bijvoorbeeld na een pas door gemaakte ziekte) of doping heeft gebruikt. Het proviand dat we in elk geval moeten meenemen op een lange toch dient dus de meest noodzakelijke bestanddelen te bevatten water, zout en glucose. In het drinkbus je doen we glucosestroop, verdund met water. Persoonlijk prefereer ik rozenbottel-glucose- stroop. In een tweede bidon heb ik meestal koude thee, die uitstekend tegen dorst helpt. In het proviandzakje nemen we naast enkele boterhammen, in elk geval iets mee dat onze zoutbehoefte dekt. We kunnen hiervoor zout- tabletten kiezen (die we me tgrote hoeveelhe den drinken in moeten nemen) of zoute drop. Verder kunnen we wat snoepgoed of glucose- tabletten kiezen (die we met grote hoeveelhe- bevredigen. Tijdens de rustpauzen nuttigen we b.v. soep, waardoor vocht zowel als zout worden aangevuld. Wat men verder tijdens de rust wenst te gebruiken is volkomen indivi dueel. Eén waarschuwing echter gebruik onderweg nooit ijs, ijslollies of iets dergelijks. Je krijgt er maar extra dorst en vaak buik krampen van." Aldus adviseert Dr. J. F. A. Beins. FIETS-VIERDAAGSEN Er worden in Nederland sinds jaren vier- daagsen op de fiets verreden waaraan steeds weer door velen wordt deelgenomen. Op 4, 5, 6 en 7 juli wordt zo dit jaar de 20ste Laura-rit gehouden, de Alphense rij wiel-vierdaagse, georganiseerd door de Stich ting Alphense Rijwiel-vierdaagse (Toussaint- straat 30, Alphen aan de Rijn). De naam Laura is gevormd door de beginletters van de steden, Leiden, Amsterdam, Utrecht, Rot terdam en Alphen aan de Rijn. De inschrijving staat voor iedereen open die de leeftijd van 14 jaar heeft bereikt. De deelnemers kunnen een keus maken uit drie afstanden en wel 150, 100 of 60 kilo meter per dag. Het inschrijfgeld bedraagt 7,50. Van 18 tot en met 21 juli wordt vanuit Assen de Drentse Rijwielvierdaagse verreden, geor ganiseerd door de Stichting Drentse Rijwiel- vierdaagse (Markt 20, Assen). Hier worden dagelijks afstanden van 40, 60 of 100 kilo meter verreden. Het inschrijfgeld bedraagt ƒ4,-, terwijl de inschrijving openstaat voor personen vanaf 14 jaar. Indien men in groepsverband rijdt, geldt een minimumleef tijd van twaalf jaar. Voor het rijden in ge zinsverband is geen leeftijdsgrens gesteld. WEES GEEN SLAK! Het is een vaak gehoorde, maar onjuiste be wering, dat langzaam rijden veilig rijden be tekent. Het woord „autosnelweg" nodigt al min of meer uit tot snel rijden. Het is dan ook voor de veiligheid en de vlotte afwikkeling van het verkeer op de autosnelweg van be lang, dat de automobilisten de snelheid van hun auto zoveel mogelijk aanpassen aan die van hun medeweggebruikers. Het te langzaam rijden kan volgens de politie wel eens uit groeien tot een belangrijke ongevalsoorzaak. Momenteel blijkt dit uit de ongevallenstatistie ken nog niet. Aangezien echter de gemiddelde rijsnelheid op de autosnelweg door de mo derne techniek nog steeds stijgt zal het ge vaar dat in té langzaam rijden schuilt, even redig groter worden. Wat kan té langzaam rijden nu veroorzaken In de eerste plaats kettingbotsingen, omdat filevorming kan ontstaan. Men zal willen in halen, naar links uitwijken, maar door de - noodgedwongen - lage snelheid, te weinig vlot in de linker verkeersstroom kunnen op trekken. Er ontstaan geforceerde inhaal manoeuvres, waardoor de snelle achterop- komers in gevaarlijke situaties belanden. Ver der kan het leiden tot gevaarlijke inhaal manoeuvres en irritatie van het achteropko mende verkeer. Sinds de invoering van het nieuwe Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is het te langzaam rijden (ook op de autosnelweg) ver boden, waarbij is gesteld „dat de bestuurder de normale gang niet mag belemmeren door zonder noodzaak uitzonderlijk langzaam te rijden in verhouding tot het overige gelijk soortige verkeer ter plaatse". Uiteraard is hier geen vaste norm voor. De gemiddelde rij snelheid kan door allerlei omstandigheden sterk wisselen. Wel kan men stellen, dat de gemiddelde rijsnelheid op de autosnelweg schommelt rond 95 km voor personenauto's en 75 km voor vrachtauto's. Automobilisten die dus met een snelheid rijden, die aanmer kelijk onder dit getal ligt, zijn dan ook po tentiële ongevalveroorzakers. Hierbij wordt gedacht aan snelheden tussen 50 en 70 km, voor vrachtauto's zal dit getal wat lager zijn. Natuurlijk hangt ook dit weer af van allerlei factoren, zoals weersgesteldheid, toestand wegdek, verkeersintensiteit e.d. Onder normale omstandigheden geldt het ad vies pas uw snelheid aan bij het algemene verkeerstempo van 80 a 90 km. Dat is veilig WEES GEEN SEAK»! DRUKWERK Drukkerij TE LANGZAAM RIJDEN OP DE AUTO SNELWEG IS ONVEILIG EN STRAFBAAR! Aanpassen aan het algemene verkeerstempo van 80 a 90 km, js veel veiliger VOOR AL UW**»*" HMI

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 3