POCKETS VINK - AXEL DE KACHELPE JPTAXI'S VAN LONDEN Op 23 maart 1907 kwam in de vroege ochtenduren een stoet van zeventien huur auto's, voorzien van taximeters, uit de garage van de General Motor Cab Company te voor schijn en reed onder heel veel geknal en ge rammel de Brixton Road in Zuid-Londen af. De eerste taxi's uit de historie hebben een praktische manier van stadsvervoer in het le ven geroepen, die in de gehele wereld onge ëvenaard is. De Parijse taxi's hebben geholpen Frankrijk de slag aan de Marne te doen win nen de taxi's van Tokio behoren tot de snelste ter wereld, maar de Londense ,,cab" blijft een instelling die al zestig jaar lang elke verandering tart. Van binnen, aldus schrijft Het Beste, is hij zo geconstrueerd, dat een heer met een „kachelpijp", ofwel een hoge zijden, er rechtop in kan zitten. Deze wagens voldoen aan zeer speciale eisen en regels. De deuren zijn extra breed, terwijl de interieurs smetteloos zijn. Alhoewel de chauf feur buitenspiegels mag hebben, is het hem verboden de gebruikelijke achteruitkijkspiegel boven de voorruit aan te brengen opdat hij niet in de verleiding komt zijn passagiers te bespieden. De vrijheid van deze laatsten wordt nog vergroot door een splintervrije glaswand achter de rug van de chauffeur van gekleurd glas, waardoor wel naar buiten, doch vrijwel niet naar binnen kan worden gekeken. De Londense taxi is vaak geprezen als de meest rationeel gebouwde wagen ter wereld. Hij is tamelijk kort, zodat hij gemakkelijk is te par keren. Bovendien kan hij keren tussen muren die acht meter van elkaar staan, hetgeen in de nauwe straten van de Britse hoofdstad hoogst belangrijk is. Hij rijdt gemiddeld twaalf kilometer op 1 liter benzine en wat hij aan snelheid mist (maximaal 96 kilometer per uur) maakt hij goed door zijn betrouwbaar heid. 80.000 KILOMETER Londen heeft momenteel ongeveer 7250 taxi's, die elk gemiddeld tachtigduizend kilometer per jaar afleggen. Eenmaal per jaar gaat elke „cab" in de revisie, hetgeen rond de twee honderd pond kost. Deze revisie vindt plaats' door het Bureau Openbaar Vervoer, een af deling die onder Scotland Yard ressorteert. Ook worden taxi's voor een kwartaalinspectie opgeroepen, terwijl inspecteurs onverwachte steekproeven langs de weg nemen. Voor de kleinste onregelmatigheid kan een rijverbod worden opgelegd. Na tien jaar moet een taxi, die dan ongeveer 800.000 kilometer heeft ge lopen, een volledige revisie ondergaan. Dit is meestal niet meer lonend, ondanks het feit, dat de taxi's doorgaans nog in goede staat verkeren. De wettelijke regelingen voor het taxibedrijf stammen goeddeels uit 1831 toen de London Hackney Carriage Adt werd inge steld. Deze bepalen o.a., dat de chauffeur niet verplicht is te stoppen wanneer hij wordt aan geroepen. Als hij stopt, of als er iemand op hem afkomt, terwijl hij op een standplaats staat met zijn bordje „For Hire", dan moet hij hem meenemen, tenzij hij een rit moet maken van meer dan negen kilometer of een die langer dan een uur in beslag neemt. In dat geval mag hij weigeren of een huurprijs bedingen, die waarschijnlijk veel hoger zal liggen dan de taximeter zou aangeven. In 1940 werden vierhonderd taxi's gevorderd en uitgerust met machinegeweren voor de strijd tegen de Duitse parachutisten. Onge veer tweeduizend andere werden verenigd tot een brandweerkorps. Er werden opleggers aangekoppeld, die werden beladen met lad ders, bijlen en brandslangen. Deze taxibrand weer kwam met zijn handige wendbare wa gens en grondige kennis van de stad sneller ter plaatse dan de logge brandweerauto's met chauffeurs, die voornamelijk hun eigen wijk goed kenden. Geen stad ter wereld, kan bogen op een par ticulier transportbedrijf, dat met de kachel pijptaxi's van Londen is te vergelijken, met hun vindingrijke „cabbies", die dagelijks de onmogelijkste pakketten, spoedbrieven, boe ketten en ongeveer vierhonderdduizend men sen afleveren in het hart van de drukke Britse hoofdstad. SPORT VOETBAL ROODWIT - AXEL 2-2 In een goed gespeelde wedstrijd zijn de punten verdeeld waarmee Rood-Wit het meest te vreden kan zijn. Voor de rust een sterker Axel, maar dat maar in één doelpunt kon worden uitgedrukt. Aan beide zijden hadden de verdedigingen enkele malen geluk dat er niet meer gescoord werd. In de 29e minuut was het Hans Herman die goed gebruik maakte van een misverstand in de Rood-Wit verdediging en met een boogbal in de uiterste hoek scoorde 0 - 1 Axel bleef sterk in de aanval maar voor rust vielen er geen doelpunten meer. Na de rust kwam Rood-Wit sterk opzetten maar een doelpunt wist Axel te scoren. In de 17e minuut speelde een van de Bra bantse achterspelers te kort terug en Sheilds profiteerde hiervan en omspeelde de doelman 0-2. Axel leek nu op de overwinning af te gaan maar met nog een kwariter te spelen was het K. Kas die in duidelijk buitenspel-positie doelpuntte 1 2. Hierna kwam weer een sterk Axels offensief maar een schot van Lensen werd overgetikt. Verbunt schoot precies langs de verkeerde kant van de paal en een schot van Herman ging voor het doel langs. 6 Minuten voor tijd was het M. Heeren die met een kopbal de stand op 2 - 2 bracht. A.Z.V.V. - N.D.S.M. 2-8 Met niet minder dan 2 - 8 is A.Z.V.V. in de lataste competitiewedstrijd in de 2e klas tegen een toch zeker geen indrukwekkend spelend N.D.S.M. ten onder gegaan. Na de eerste 45 minuten zag het er beslist niet naar uit dat de nederlaag voor A.Z.V.V. zo fataal zou worden. Beide ploegen wogen in de eerste helft tegen elkaar op. De 1 - 1 stand gaf dan ook de juiste verhouding weer. Nadat Deij reeds in de beginphase een schot tegen de paal had zien belanden, nam AZVV in de 12e minuut toch de leiding. Linksbuiten Dieleman werd in het strafschopgebied ten val gebracht, hetgeen scheidsrechter Eisma honoreerde met een strafschop. Dieleman schoot de strafschop zelf haar zuiver in. Bij een defensiefout kon Schaap op gemakkelijke wijze de stand vereffenen. Direkt na rust bracht Kaan N.D.S.M. op 1-2. Weliswaar gelukte het Deij nog AZVV op gelijke voet met de Amsterdammers te brengen 2 2, doch blijkbaar verliep het de A.Z.V.V.-defensie hierna niet naar wens. Kaan doelpuntte 3 maal achtereen 2-5. Ooms. Brandt, Manshanden voerden tenslotte de stand op regelmaat op tot 2-8. A.Z.V.V.'s achterspeler Schieman kon zich met deze nederlaag minder goed verenigen, waardoor hij terecht door aanvoerder Haak buiten de lijn werd verwezen. SELECTIEWEDSTRIJDEN Zaterdag staan er selectiewedstrijden op het programma voor de A-junioren van de Pro vincie Zeeland. Gespeeld worden Walcheren - West Zeeuwsch-Vlaanderen Oost Z.-Vlaanderen Zuid Beveland/ Schouwen Duiveland. Niet minder dan zeven Axelaars staan opge steld in de Oost Zeeuws Vlaamse ploeg A. Overdulve, P. Gans, B. Deij, G. Jonk man, W. Martheeze (v.v. Axel) en F. Witte, J. de Feijter (A.Z.V.V.). De wedstrijden die een duur hebben van tweemaal twintig minuten worden gespeeld te Vlissingen. Aanvang 2 uur. Belastingconsulent te Terneuzen voor fraude in arrest De gemeentepolitie van Terneuzen heeft woensdagmiddag de 52-jarige L. S., belasting consulent te Terneuzen, aangehouden. Hij wordt er van verdacht verduistering te heb ben gepleegd ten nadele van de stichting Actiecomité Terneuzen, en het waterschap „Axeler Ambacht". S. is ingesloten in het politiebureau te Terneuzen. Hij zal in de loop van volgende week voor de ifficier van justitie te Middelburg worden voorgeleid. Zoals wij vorige week zaterdag meldden is tegen S., gewezen ontvanger-griffier van de voormalige Zaamslagpolder en secretaris- ontvanger van de calamiteuze polder Serlip- pens c.a„ een klacht ingediend door de dijk graaf van het Axeler Ambacht wegens ver moede door S. verrichte onregelmatige finan ciële handelingen in de administratie van ge noemde polders. In die van de Zaamslag polder bleek een bedrag van 2.000 niet ver antwoord te zijn en in de financiële admini stratie van de waterkering Serlippens bleken ontvangsten in 1966 (enkele honderden gul dens) niet geboekt te zijn. De stichting Actiecomité Terneuzen werd in het najaar van 1965 opgericht. Zij stelt zich ten doel de leefbaarheid van dé stad te ver groten door het stimuleren van initiatieven op het terrein van cultuur en sport. Welk be drag in dit geval verduisterd is, is nog onbe kend. De recherche gaat na of nog andere in stellingen of personen zijn benadeeld. Ongevalsoorzaak nummer één Onvoldoende afstand houden Uit verschillende analyses van verkeersonge vallen die de Rijkspolitie maakte op de auto snelwegen blijkt, dat ongeveer 40% van de ongevallen een gevolg is van onvoldoende af stand houden. Niet alleen in 1966, maar ook in 1965 en 1958, niet alleen in Nederland maar ook in Engeland en Duitsland is onvol doende afstand houden ongevalsoorzaak num mer één Daarom ook het belangrijkste actie punt van de „Zwarte Zes". Er zijn diverse redenen voor de weinige ruim te die automobilisten hun auto gunnen. Ver slappen van de aandacht bijvoorbeeld. Dit kan gebeuren door oververmoeidheid, door het in gedachten „wegdwalen", door een knus ge sprek of het opsteken van een sigaret. Een onderzoek heeft eens uitgewezen dat het ver slappen van de aandacht goed is te consta teren bij automobilisten die vanuit de stad de grote weg oprijden. In eerste instantie zijn ze zeer attent. Ze gaan verzitten en ontspan nen zich. Na een aantal kilometers te hebben gereden zijn ze echter volkomen aan de „nieuwe situatie" gewend en hun aandacht gaat verslappen. Dan is er een categorie automobilisten, die men wel de „klevers" noemt. Ze rijden meestal met vrij grote snelheid op de. auto snelweg en zitten vlak achter hun voorrijder om - als dit maar even kan - deze voor rijder in te halen. Op zich een onbehoorlijke wijze van rijden. En dan de automobilisten, die zonder meer uit onkunde te weinig af stand houden. Ze beseffen niet wat de gevol gen hiervan kunnen zijn. Ze hebben er geen notie van welke afstand ze nodig hebben om hun auto tot stilstand te brengen. Andere factoren, die ook de automobilist in een kettingbotsing gunnen doen geraken, zijn onder andere - Een glad wegdek door gevallen regen, sneeuw of ijzel, waardoor de remweg groter wordt. Men had dus extra at tent op het voldoende - afstand bewaren moeten zijn. De langzame rijder, die andere wegge bruikers door zijn wijze van rijden vaak irriteert. - Het schemerlicht van de vallende avond (men vergist zich in de afstand). Zijn kettingbotsingen altijd te voorkomen Kettingbotsingen (veelal zijn dit groepjes bot singen, telkens van 3 of 4 auto's) ontstaan meestal omdat men té lang met té grote snel heid blijft rijden. Ook indien men tevoren met voldoende afstand achter de voorligger heeft gereden. Door te laat reageren (onop lettendheid, ongeconcentreerd rijden) wordt de afstand van deze voorligger te kort om nog tot stilstand te komen. Steeds zal men moeten proberen in zodanige positie te verkeren, dat uitwijken naar de ene of andere kant (bij voorkeur naar de vluchtstrook) mogelijk is. Daarbij moet vooral op de achterligger wor den gelet. Hij kan ook te Iaat reageren, waardoor men tegen de voorligger opgeduwd wordt! Een algemene vuistregel voor het houden van de juiste veilige .afstand is moeilijk te geven; immers de toestand van het wegdek speelt altijd een belangrijke rol. Bovendien spreekt ook de remvertraging een woordje mee (wet telijk voor personenauto's 5,2 m/sec.2, in de praktijk vaak aanzienlijk groter 7 m/sec.2 is een normale zaak). Een formule die voor het normale verkeer veel wordt gebruikt is de minimum veilige afstand in meters is gelijk aan de helft van de snelheid... Dit betekent dus, dat een auto mobilist, die met een snelheid van bijv. 80 km/uur rijdt tot zijn voorganger een af stand van minstens 40 meter moet bewaren. Wanneer men deze regel hanteert, zit men aan de veilige kant. JAARMARKT KOEWACHT Traditiegetrouw hield Koewacht op de eerste woensdag in april jaarmarkt. Het weer was stralend. De belangstelling was daardoor bij zonder groot. Al was de aanvoer van vee niet zo aanzienlijk, de keurmeesters verklaarden eenstemmig dat de aangevoerde produkten van uitstekende kwaliteit \Varen; aanmerkelijk beter dan voorgaande jaren. Door het nog steeds geldende verbod op ver voer van varkens, mochten er geen varkens op de jaarmarkt gebracht worden. De voorzitter van het jaarmarkt-comité, de heer A. van Damme was bijzonder tevreden. Dit benadrukte hij nog eens tijdens een speech tijdens de prijsuitreiking op het gemeente huis. Het comité heeft dit jaar kosten noch moeite gespaard om de jaarmarkt tot een al gemeen, groot festijn te maken. Ook de zui derburen in Stekene en Moerbeke hebben hun jaarmarkt, waarvoor de aanvoer eveneens goed was gehouden. Marskramers en kermisexploitanten waren in grote getale naar Koewacht gekomen, want jaarmarkt betekent hier tevens kermisdag. Uitslagen FOKVEE Melk- en kalfkoeien met zes of meer tanden le prijs F. Pieters St. Jansteen. Melk- en kalfkoeien met 4 of meer tanden le en 2e prijs E. de Vlieger Koewacht. Kalfvaarzen met 2 tanden le prijs E. de Vlieger Koe wacht. Runderen met 2 tanden le en 2e prijs E. de Vlieger Koewacht, 3e prijs L. Vergau- wen St. Jansteen. Runderen zonder tanden le en 2e prijs A. Plasschaert, Axel. Gras kalveren le, 2e en 3e prijs L. van Dorselaer, St. Jansteen. Stieren met 2 of meer tanden le prijs J. Pieters St. Jansteen. Stieren zonder tanden le en 2e prijs J. Pieters St. Jansteen. AGENDA Om de inwoners van Axel zoveel mogelijk van dienst te zijn en anderzijds ten gerieve van de toeristen zal regelmatig in ons blad een agenda worden opgenomen van uitvoe ringen, evenementen, vergaderingen e.d., die in Axel en omgeving zullen worden georga niseerd. Deze agenda zal ook van grote betekenis zijn voor verenigingen, die een uitvoering of bij eenkomst beleggen, omdat in deze rubriek de aandacht op hun bijeenkomst wordt gevestigd. WIJ DOEN DAAROM EEN DRINGEND BEROEP OP DE BESTUREN VAN ALLE VERENIGINGEN EN INSTELLINGEN IN AXEL EN OMGEVING OM VAN DE DOOR HEN TE BELEGGEN BIJEENKOMS TEN EN UITVOERINGEN MINSTENS EEN WEEK TEVOREN KENNIS TE GE VEN AAN HET INFORMATIECENTRUM V.V.V., STADHUIS AXEL, DIE DEZE RU BRIEK ZAL VERZORGEN. De gegevens dienen UITERLIJK DONDERDAGSMOR GENS te zijn ontvangen om in de krant van ZATERDAG te worden vermeld Daarbij is een zo volledig mogelijke opgave voor alle partijen van groot belang. Vermel ding van de soort van bijeenkomst, datum en uur van aanvang der bijeenkomst, zaal waar deze wordt gehouden, toegangsprijs enz., enz., dienen te worden vermeld. Gaarne rekenen wij op de medewerking van zeer velen. Hieronder volgen de eerste opgaven, waar voor nog uit eigen gegevens moest worden geput. Zaterdag 8 april Bij wijze van uitzondering zal ditmaal geen carillon-concert worden gegeven. Woensdag 12 april Dienstencentrum ,,'t Terfpunt" Singelweg 63 opvoering van de klucht „DRIES NEEMT VAKANTIE". Gratis toegang voor alle bejaarden. Aanvang 7.30 uur. Vrijdag 21 april Gezellenhuis, Walstraat 39 Opvoering van een toneelstuk. Bal na. Toegangsprijs 2,50 (voorlopig bericht). Woensdag 26 april Dienstencentrum ,,'t Trefpunt" Singelweg 63 warme maaltijd voor alle bejaarden. Kosten 2,50 p.p. Aanmelden vóór 20 april bij de leidster. Aanvang 7.00 uur. 13, 15 en 16 mei Foto-tentoonstelling in de Christelijke U.L.O.-school. Gratis toegankelijk, (voorlopig bericht). Voorts kan nog worden vermeld dat voor be langstellenden bij het Informatiecentrum de agenda's van Antwerpen, Gent en Breda en de Zeeuwse Culturele agenda ter inzage lig gen. Het Informatie-centrum verstrekt voorts gaar ne inlichtingen en folders over vakantie mogelijkheden. Schoonste vaarskalf le en 2e prijs F. Pieters, St. Jansteen. VETVEE Beste kwaliteit os t.e.m. 2 tanden zwartbont le prijs P. Coenen Koewacht. Beste kwaliteit os t.e.m. 2 tanden roodbont le prijs J. Pieters St. Jansteen. Beste kwaliteit os zonder tanden, le en 2e prijs J. Pieters St. Jansteen. Vette runderen tot twee tanden le en 2e prijs P. Coenen Koewacht, 3e prijs J. Pieters St. Jan steen. Dikbillen zonder tanden le prijs A. Plasschaert Axel, 2e prijs M. Wiemes, Axel. Beste vetkalf le en 2e prijs L. van Dorselaer St. Jansteen, 3e prijs F. Pieters, St. Jansteen. KAMPIOENEN Fokvee: J. Pieters, St. Jansteen. Vetvee L. van Dorselaer, St. Jansteen. Dikbillen A. Plaschaert, Axel. Paarden: L. Buijs, Koe wacht. PAARDEN Warmbloeds drie jaar en ouder le en 2e prijs L. Buijs Koewacht, 3e prijs A. Martens, Koe wacht. Shetlandponys le prijs Gebr. Broek man, Koewacht. Schoonste konijn rammelaar le prijs L. Seghers, 2e prijs A. de Pau, 3e prijs R. Martens allen Koewacht. Schoonste konijn voedster le prijs A. de Pau, 2e prijs R. Martens, 3e prijs L. Seghers allen Koe wacht. VOOR VADER, MOEDER EN KIND

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 3