POCKETS
VINK - AXEL
DE KACHELPE JPTAXI'S VAN LONDEN
Op 23 maart 1907 kwam in de vroege
ochtenduren een stoet van zeventien huur
auto's, voorzien van taximeters, uit de garage
van de General Motor Cab Company te voor
schijn en reed onder heel veel geknal en ge
rammel de Brixton Road in Zuid-Londen af.
De eerste taxi's uit de historie hebben een
praktische manier van stadsvervoer in het le
ven geroepen, die in de gehele wereld onge
ëvenaard is. De Parijse taxi's hebben geholpen
Frankrijk de slag aan de Marne te doen win
nen de taxi's van Tokio behoren tot de
snelste ter wereld, maar de Londense ,,cab"
blijft een instelling die al zestig jaar lang
elke verandering tart. Van binnen, aldus
schrijft Het Beste, is hij zo geconstrueerd, dat
een heer met een „kachelpijp", ofwel een
hoge zijden, er rechtop in kan zitten. Deze
wagens voldoen aan zeer speciale eisen en
regels. De deuren zijn extra breed, terwijl de
interieurs smetteloos zijn. Alhoewel de chauf
feur buitenspiegels mag hebben, is het hem
verboden de gebruikelijke achteruitkijkspiegel
boven de voorruit aan te brengen opdat hij
niet in de verleiding komt zijn passagiers te
bespieden. De vrijheid van deze laatsten wordt
nog vergroot door een splintervrije glaswand
achter de rug van de chauffeur van gekleurd
glas, waardoor wel naar buiten, doch vrijwel
niet naar binnen kan worden gekeken. De
Londense taxi is vaak geprezen als de meest
rationeel gebouwde wagen ter wereld. Hij is
tamelijk kort, zodat hij gemakkelijk is te par
keren. Bovendien kan hij keren tussen muren
die acht meter van elkaar staan, hetgeen in
de nauwe straten van de Britse hoofdstad
hoogst belangrijk is. Hij rijdt gemiddeld
twaalf kilometer op 1 liter benzine en wat hij
aan snelheid mist (maximaal 96 kilometer per
uur) maakt hij goed door zijn betrouwbaar
heid.
80.000 KILOMETER
Londen heeft momenteel ongeveer 7250 taxi's,
die elk gemiddeld tachtigduizend kilometer
per jaar afleggen. Eenmaal per jaar gaat elke
„cab" in de revisie, hetgeen rond de twee
honderd pond kost. Deze revisie vindt plaats'
door het Bureau Openbaar Vervoer, een af
deling die onder Scotland Yard ressorteert.
Ook worden taxi's voor een kwartaalinspectie
opgeroepen, terwijl inspecteurs onverwachte
steekproeven langs de weg nemen. Voor de
kleinste onregelmatigheid kan een rijverbod
worden opgelegd. Na tien jaar moet een taxi,
die dan ongeveer 800.000 kilometer heeft ge
lopen, een volledige revisie ondergaan. Dit is
meestal niet meer lonend, ondanks het feit,
dat de taxi's doorgaans nog in goede staat
verkeren. De wettelijke regelingen voor het
taxibedrijf stammen goeddeels uit 1831 toen
de London Hackney Carriage Adt werd inge
steld. Deze bepalen o.a., dat de chauffeur niet
verplicht is te stoppen wanneer hij wordt aan
geroepen. Als hij stopt, of als er iemand op
hem afkomt, terwijl hij op een standplaats
staat met zijn bordje „For Hire", dan moet
hij hem meenemen, tenzij hij een rit moet
maken van meer dan negen kilometer of een
die langer dan een uur in beslag neemt. In
dat geval mag hij weigeren of een huurprijs
bedingen, die waarschijnlijk veel hoger zal
liggen dan de taximeter zou aangeven.
In 1940 werden vierhonderd taxi's gevorderd
en uitgerust met machinegeweren voor de
strijd tegen de Duitse parachutisten. Onge
veer tweeduizend andere werden verenigd tot
een brandweerkorps. Er werden opleggers
aangekoppeld, die werden beladen met lad
ders, bijlen en brandslangen. Deze taxibrand
weer kwam met zijn handige wendbare wa
gens en grondige kennis van de stad sneller
ter plaatse dan de logge brandweerauto's met
chauffeurs, die voornamelijk hun eigen wijk
goed kenden.
Geen stad ter wereld, kan bogen op een par
ticulier transportbedrijf, dat met de kachel
pijptaxi's van Londen is te vergelijken, met
hun vindingrijke „cabbies", die dagelijks de
onmogelijkste pakketten, spoedbrieven, boe
ketten en ongeveer vierhonderdduizend men
sen afleveren in het hart van de drukke Britse
hoofdstad.
SPORT
VOETBAL
ROODWIT - AXEL 2-2
In een goed gespeelde wedstrijd zijn de punten
verdeeld waarmee Rood-Wit het meest te
vreden kan zijn.
Voor de rust een sterker Axel, maar dat maar
in één doelpunt kon worden uitgedrukt.
Aan beide zijden hadden de verdedigingen
enkele malen geluk dat er niet meer gescoord
werd.
In de 29e minuut was het Hans Herman die
goed gebruik maakte van een misverstand in
de Rood-Wit verdediging en met een boogbal
in de uiterste hoek scoorde 0 - 1
Axel bleef sterk in de aanval maar voor rust
vielen er geen doelpunten meer.
Na de rust kwam Rood-Wit sterk opzetten
maar een doelpunt wist Axel te scoren.
In de 17e minuut speelde een van de Bra
bantse achterspelers te kort terug en Sheilds
profiteerde hiervan en omspeelde de doelman
0-2.
Axel leek nu op de overwinning af te gaan
maar met nog een kwariter te spelen was het
K. Kas die in duidelijk buitenspel-positie
doelpuntte 1 2.
Hierna kwam weer een sterk Axels offensief
maar een schot van Lensen werd overgetikt.
Verbunt schoot precies langs de verkeerde
kant van de paal en een schot van Herman
ging voor het doel langs.
6 Minuten voor tijd was het M. Heeren die
met een kopbal de stand op 2 - 2 bracht.
A.Z.V.V. - N.D.S.M. 2-8
Met niet minder dan 2 - 8 is A.Z.V.V. in de
lataste competitiewedstrijd in de 2e klas tegen
een toch zeker geen indrukwekkend spelend
N.D.S.M. ten onder gegaan. Na de eerste
45 minuten zag het er beslist niet naar uit
dat de nederlaag voor A.Z.V.V. zo fataal zou
worden. Beide ploegen wogen in de eerste
helft tegen elkaar op. De 1 - 1 stand gaf dan
ook de juiste verhouding weer.
Nadat Deij reeds in de beginphase een schot
tegen de paal had zien belanden, nam AZVV
in de 12e minuut toch de leiding. Linksbuiten
Dieleman werd in het strafschopgebied ten
val gebracht, hetgeen scheidsrechter Eisma
honoreerde met een strafschop. Dieleman
schoot de strafschop zelf haar zuiver in. Bij
een defensiefout kon Schaap op gemakkelijke
wijze de stand vereffenen.
Direkt na rust bracht Kaan N.D.S.M. op
1-2. Weliswaar gelukte het Deij nog AZVV
op gelijke voet met de Amsterdammers te
brengen 2 2, doch blijkbaar verliep het de
A.Z.V.V.-defensie hierna niet naar wens.
Kaan doelpuntte 3 maal achtereen 2-5.
Ooms. Brandt, Manshanden voerden tenslotte
de stand op regelmaat op tot 2-8.
A.Z.V.V.'s achterspeler Schieman kon zich
met deze nederlaag minder goed verenigen,
waardoor hij terecht door aanvoerder Haak
buiten de lijn werd verwezen.
SELECTIEWEDSTRIJDEN
Zaterdag staan er selectiewedstrijden op het
programma voor de A-junioren van de Pro
vincie Zeeland.
Gespeeld worden
Walcheren - West Zeeuwsch-Vlaanderen
Oost Z.-Vlaanderen Zuid Beveland/
Schouwen Duiveland.
Niet minder dan zeven Axelaars staan opge
steld in de Oost Zeeuws Vlaamse ploeg
A. Overdulve, P. Gans, B. Deij, G. Jonk
man, W. Martheeze (v.v. Axel) en F. Witte,
J. de Feijter (A.Z.V.V.).
De wedstrijden die een duur hebben van
tweemaal twintig minuten worden gespeeld te
Vlissingen. Aanvang 2 uur.
Belastingconsulent te Terneuzen
voor fraude in arrest
De gemeentepolitie van Terneuzen heeft
woensdagmiddag de 52-jarige L. S., belasting
consulent te Terneuzen, aangehouden. Hij
wordt er van verdacht verduistering te heb
ben gepleegd ten nadele van de stichting
Actiecomité Terneuzen, en het waterschap
„Axeler Ambacht". S. is ingesloten in het
politiebureau te Terneuzen. Hij zal in de
loop van volgende week voor de ifficier van
justitie te Middelburg worden voorgeleid.
Zoals wij vorige week zaterdag meldden is
tegen S., gewezen ontvanger-griffier van de
voormalige Zaamslagpolder en secretaris-
ontvanger van de calamiteuze polder Serlip-
pens c.a„ een klacht ingediend door de dijk
graaf van het Axeler Ambacht wegens ver
moede door S. verrichte onregelmatige finan
ciële handelingen in de administratie van ge
noemde polders. In die van de Zaamslag
polder bleek een bedrag van 2.000 niet ver
antwoord te zijn en in de financiële admini
stratie van de waterkering Serlippens bleken
ontvangsten in 1966 (enkele honderden gul
dens) niet geboekt te zijn.
De stichting Actiecomité Terneuzen werd in
het najaar van 1965 opgericht. Zij stelt zich
ten doel de leefbaarheid van dé stad te ver
groten door het stimuleren van initiatieven
op het terrein van cultuur en sport. Welk be
drag in dit geval verduisterd is, is nog onbe
kend. De recherche gaat na of nog andere in
stellingen of personen zijn benadeeld.
Ongevalsoorzaak nummer één
Onvoldoende
afstand houden
Uit verschillende analyses van verkeersonge
vallen die de Rijkspolitie maakte op de auto
snelwegen blijkt, dat ongeveer 40% van de
ongevallen een gevolg is van onvoldoende af
stand houden. Niet alleen in 1966, maar ook
in 1965 en 1958, niet alleen in Nederland
maar ook in Engeland en Duitsland is onvol
doende afstand houden ongevalsoorzaak num
mer één Daarom ook het belangrijkste actie
punt van de „Zwarte Zes".
Er zijn diverse redenen voor de weinige ruim
te die automobilisten hun auto gunnen. Ver
slappen van de aandacht bijvoorbeeld. Dit kan
gebeuren door oververmoeidheid, door het in
gedachten „wegdwalen", door een knus ge
sprek of het opsteken van een sigaret. Een
onderzoek heeft eens uitgewezen dat het ver
slappen van de aandacht goed is te consta
teren bij automobilisten die vanuit de stad
de grote weg oprijden. In eerste instantie zijn
ze zeer attent. Ze gaan verzitten en ontspan
nen zich. Na een aantal kilometers te hebben
gereden zijn ze echter volkomen aan de
„nieuwe situatie" gewend en hun aandacht
gaat verslappen.
Dan is er een categorie automobilisten, die
men wel de „klevers" noemt. Ze rijden
meestal met vrij grote snelheid op de. auto
snelweg en zitten vlak achter hun voorrijder
om - als dit maar even kan - deze voor
rijder in te halen. Op zich een onbehoorlijke
wijze van rijden. En dan de automobilisten,
die zonder meer uit onkunde te weinig af
stand houden. Ze beseffen niet wat de gevol
gen hiervan kunnen zijn. Ze hebben er geen
notie van welke afstand ze nodig hebben om
hun auto tot stilstand te brengen.
Andere factoren, die ook de automobilist in
een kettingbotsing gunnen doen geraken, zijn
onder andere
- Een glad wegdek door gevallen regen,
sneeuw of ijzel, waardoor de remweg
groter wordt. Men had dus extra at
tent op het voldoende
- afstand bewaren moeten zijn.
De langzame rijder, die andere wegge
bruikers door zijn wijze van rijden
vaak irriteert.
- Het schemerlicht van de vallende avond
(men vergist zich in de afstand).
Zijn kettingbotsingen altijd te voorkomen
Kettingbotsingen (veelal zijn dit groepjes bot
singen, telkens van 3 of 4 auto's) ontstaan
meestal omdat men té lang met té grote snel
heid blijft rijden. Ook indien men tevoren
met voldoende afstand achter de voorligger
heeft gereden. Door te laat reageren (onop
lettendheid, ongeconcentreerd rijden) wordt
de afstand van deze voorligger te kort om nog
tot stilstand te komen. Steeds zal men moeten
proberen in zodanige positie te verkeren, dat
uitwijken naar de ene of andere kant (bij
voorkeur naar de vluchtstrook) mogelijk is.
Daarbij moet vooral op de achterligger wor
den gelet. Hij kan ook te Iaat reageren,
waardoor men tegen de voorligger opgeduwd
wordt!
Een algemene vuistregel voor het houden van
de juiste veilige .afstand is moeilijk te geven;
immers de toestand van het wegdek speelt
altijd een belangrijke rol. Bovendien spreekt
ook de remvertraging een woordje mee (wet
telijk voor personenauto's 5,2 m/sec.2, in de
praktijk vaak aanzienlijk groter 7 m/sec.2
is een normale zaak).
Een formule die voor het normale verkeer
veel wordt gebruikt is de minimum veilige
afstand in meters is gelijk aan de helft van
de snelheid... Dit betekent dus, dat een auto
mobilist, die met een snelheid van bijv.
80 km/uur rijdt tot zijn voorganger een af
stand van minstens 40 meter moet bewaren.
Wanneer men deze regel hanteert, zit men
aan de veilige kant.
JAARMARKT KOEWACHT
Traditiegetrouw hield Koewacht op de eerste
woensdag in april jaarmarkt. Het weer was
stralend. De belangstelling was daardoor bij
zonder groot. Al was de aanvoer van vee niet
zo aanzienlijk, de keurmeesters verklaarden
eenstemmig dat de aangevoerde produkten
van uitstekende kwaliteit \Varen; aanmerkelijk
beter dan voorgaande jaren.
Door het nog steeds geldende verbod op ver
voer van varkens, mochten er geen varkens
op de jaarmarkt gebracht worden.
De voorzitter van het jaarmarkt-comité, de
heer A. van Damme was bijzonder tevreden.
Dit benadrukte hij nog eens tijdens een speech
tijdens de prijsuitreiking op het gemeente
huis. Het comité heeft dit jaar kosten noch
moeite gespaard om de jaarmarkt tot een al
gemeen, groot festijn te maken. Ook de zui
derburen in Stekene en Moerbeke hebben hun
jaarmarkt, waarvoor de aanvoer eveneens goed
was gehouden.
Marskramers en kermisexploitanten waren in
grote getale naar Koewacht gekomen, want
jaarmarkt betekent hier tevens kermisdag.
Uitslagen
FOKVEE
Melk- en kalfkoeien met zes of meer tanden
le prijs F. Pieters St. Jansteen. Melk- en
kalfkoeien met 4 of meer tanden le en 2e
prijs E. de Vlieger Koewacht. Kalfvaarzen
met 2 tanden le prijs E. de Vlieger Koe
wacht. Runderen met 2 tanden le en 2e prijs
E. de Vlieger Koewacht, 3e prijs L. Vergau-
wen St. Jansteen. Runderen zonder tanden
le en 2e prijs A. Plasschaert, Axel. Gras
kalveren le, 2e en 3e prijs L. van Dorselaer,
St. Jansteen. Stieren met 2 of meer tanden
le prijs J. Pieters St. Jansteen. Stieren zonder
tanden le en 2e prijs J. Pieters St. Jansteen.
AGENDA
Om de inwoners van Axel zoveel mogelijk
van dienst te zijn en anderzijds ten gerieve
van de toeristen zal regelmatig in ons blad
een agenda worden opgenomen van uitvoe
ringen, evenementen, vergaderingen e.d., die
in Axel en omgeving zullen worden georga
niseerd.
Deze agenda zal ook van grote betekenis zijn
voor verenigingen, die een uitvoering of bij
eenkomst beleggen, omdat in deze rubriek de
aandacht op hun bijeenkomst wordt gevestigd.
WIJ DOEN DAAROM EEN DRINGEND
BEROEP OP DE BESTUREN VAN ALLE
VERENIGINGEN EN INSTELLINGEN IN
AXEL EN OMGEVING OM VAN DE
DOOR HEN TE BELEGGEN BIJEENKOMS
TEN EN UITVOERINGEN MINSTENS
EEN WEEK TEVOREN KENNIS TE GE
VEN AAN HET INFORMATIECENTRUM
V.V.V., STADHUIS AXEL, DIE DEZE RU
BRIEK ZAL VERZORGEN. De gegevens
dienen UITERLIJK DONDERDAGSMOR
GENS te zijn ontvangen om in de krant van
ZATERDAG te worden vermeld
Daarbij is een zo volledig mogelijke opgave
voor alle partijen van groot belang. Vermel
ding van de soort van bijeenkomst, datum en
uur van aanvang der bijeenkomst, zaal waar
deze wordt gehouden, toegangsprijs enz., enz.,
dienen te worden vermeld.
Gaarne rekenen wij op de medewerking van
zeer velen.
Hieronder volgen de eerste opgaven, waar
voor nog uit eigen gegevens moest worden
geput.
Zaterdag 8 april
Bij wijze van uitzondering zal ditmaal geen
carillon-concert worden gegeven.
Woensdag 12 april
Dienstencentrum ,,'t Terfpunt" Singelweg
63 opvoering van de klucht „DRIES
NEEMT VAKANTIE".
Gratis toegang voor alle bejaarden.
Aanvang 7.30 uur.
Vrijdag 21 april
Gezellenhuis, Walstraat 39
Opvoering van een toneelstuk. Bal na.
Toegangsprijs 2,50 (voorlopig bericht).
Woensdag 26 april
Dienstencentrum ,,'t Trefpunt" Singelweg
63 warme maaltijd voor alle bejaarden.
Kosten 2,50 p.p. Aanmelden vóór 20
april bij de leidster.
Aanvang 7.00 uur.
13, 15 en 16 mei
Foto-tentoonstelling in de Christelijke
U.L.O.-school.
Gratis toegankelijk, (voorlopig bericht).
Voorts kan nog worden vermeld dat voor be
langstellenden bij het Informatiecentrum de
agenda's van Antwerpen, Gent en Breda en
de Zeeuwse Culturele agenda ter inzage lig
gen.
Het Informatie-centrum verstrekt voorts gaar
ne inlichtingen en folders over vakantie
mogelijkheden.
Schoonste vaarskalf le en 2e prijs F. Pieters,
St. Jansteen.
VETVEE
Beste kwaliteit os t.e.m. 2 tanden zwartbont
le prijs P. Coenen Koewacht. Beste kwaliteit
os t.e.m. 2 tanden roodbont le prijs J. Pieters
St. Jansteen. Beste kwaliteit os zonder tanden,
le en 2e prijs J. Pieters St. Jansteen. Vette
runderen tot twee tanden le en 2e prijs P.
Coenen Koewacht, 3e prijs J. Pieters St. Jan
steen. Dikbillen zonder tanden le prijs A.
Plasschaert Axel, 2e prijs M. Wiemes, Axel.
Beste vetkalf le en 2e prijs L. van Dorselaer
St. Jansteen, 3e prijs F. Pieters, St. Jansteen.
KAMPIOENEN
Fokvee: J. Pieters, St. Jansteen. Vetvee L.
van Dorselaer, St. Jansteen. Dikbillen A.
Plaschaert, Axel. Paarden: L. Buijs, Koe
wacht.
PAARDEN
Warmbloeds drie jaar en ouder le en 2e prijs
L. Buijs Koewacht, 3e prijs A. Martens, Koe
wacht. Shetlandponys le prijs Gebr. Broek
man, Koewacht. Schoonste konijn rammelaar
le prijs L. Seghers, 2e prijs A. de Pau, 3e
prijs R. Martens allen Koewacht. Schoonste
konijn voedster le prijs A. de Pau, 2e prijs
R. Martens, 3e prijs L. Seghers allen Koe
wacht.
VOOR VADER, MOEDER EN KIND