Huldiging jubilarissen
bij de N.S.M.
<SS3>
Uit onze omgeving
Axel
BOTSING
TUSSEN BROMFIETS EN AUTO
Maandagmiddag reed A. van H. uit Philippine
vanaf de Crijnssenstraat de voorrangskruising
met de Van Gistellelaan op met een personen
auto, hierbij verleende deze geen voorrang
aan de over de Gistellelaan rijdende brom
fietser M. van E. uit Axel waardoor een
botsing ontstond.
Persoonlijk letsel deed zich niet voor, maar
de bromfiets werd zwaar beschadigd, ook de
auto bekwam flinke schade.
AUTOBOTSING
Dinsdagavond omstreeks 7.30 uur reed W. R.
uit Sas van Gent, met flinke snelheid vanaf
de Polenstraat de kruising met de Crijnssen
straat op met een personenauto. Hierbij ver
leende deze geen voorrang aan de over de
Crijnssenstraat rijdende personenauto be
stuurd door W. v. d. B. uit Axel waardoor
een botsing ontstond.
Ook hier was geen persoonlijk letsel, maar
beide auto's werden zwaar beschadigd.
UITNODIGING
Onze stadbeiaardier Marie-Jeanna Moerdijk-
Vanderswalm van Zuiddorpe is door de bur
gemeester van Hilvarenbeek uitgenodigd een
beiaardconcert te komen geven voor de jeugd
van Hilvarenbeek op dinsdag 6 december a.s.
's middags om drie uur.
VOOR BABY'S HUIDJE
BEIAARDCONCERT TE AXEL
OP ZATERDAG 3 DECEMBER 1966
van 15.00 - 16.00 uur
door de heer P. C. Brakman
1. Prelude
2. a. Muss i denn,
b. De laatste roos,
c. Home sweet home.
3. La légère J. H. Fiocco
4. Klein opleestuk L. 't Hart
5. Gavotte et bouble W. de Fesch
6. Impromptu G. Clement
7. Introductie en Rondo P. Broerse
8. Suite L. 't Hart
Predikbeurten
ZONDAG 4 DECEMBER 1966
Ned. Herv. Kerk 8.45 uur en 10.30 uur
Ds. P. J. Pennings
Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 u. en 3.00 u.
Ds. A. Kuiper
Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 3.00 uur
Ds. J. Th. Heemskerk
Geref. Gemeente 10.00 en 2.30 uur Lees-
dienst.
Dinsdag 6 december 19.00 uur Ds J. C.
Weststrate van Meliskerke.
Zondagsdiensten R.K. Kerk
Winterregeling
H. Gregorius de Grote, Walstraat 29
8.15 uur; 9.30 uur; 11.00 uur; 17.30 uur.
Zaterdagavond dienst 19.00 uur.
Zondagsdienst artsen
3-4 DECEMBER Dokter Schiltman
„Selektieklas" bij
protestants-christelijk onderwijs
Volgend jaar zal in de Kanaalzone van Z.
Vlaanderen begonnen worden met speciaal
onderwijs op vijftien zaterdagmorgens voor
leerlingen van de hoogste klassen van de pro
testants-christelijke lagere scholen in midden-
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Deze selectieklas dient ter voorbereiding op
het ulo- en middelbaar onderwijs. Er wordt
les gegeven door het onderwijzend personeel
van de betrokken scholen, die na afloop ad
vies zullen uitbrengen aan de ouders over de
onderwijsvorm die naar hun mening het beste
is voor deze leerlingen.
De Terneuzense dependance van de portes-
tants-christelijke middelbare school te Goes
zal in de toekomst uitgroeien tot een vol
ledige school met atheneum en HAVO, aldus
voorzitter J. van Bennekom tijdens de jaar
vergadering van de vereniging voor christelijk
middelbaar en voorbereidend hoger onder
wijs in Zeeland. De vergadering werd gehou
den in de dependance van de Goesschool in
Terneuzen. Het christelijk lyceum in Goes
zal, te beginnen in het schooljaar 1968-1969,
een afdeling gymnasium, atheneum en HAVO
omvatten, de Middelburgse school zal dan
bestaan uit atheneum en HAVO. T.z.t. hoopt
men ook aan deze school een gymnasiale op
leiding toe te voegen.
Donderdag wapperden voor het Groot-Casino
van de Nederlandse Stikstof Maatschappij de
vlaggen ten teken dat er iets feestelijks stond
te gebeuren.
Algemeen-directeur ir J. P. M. van Waes, le
den van hoofddirectie, bedrijfsdirectie, leden
van de ondernemingsraad, divisie- en afde
lingschefs verzamelden zich in de grote zaal
van het Casino, waar spoedig ook arriveerden
de Commissaris van de Koningin, Mr van
Aartsen en de burgemeester van Axel met
zijn echtgenote.
Geen vrees voor de toekomst
Ir van Waes gaf in zijn welkomstwoord een
overzicht van de ontwikkelingen in het bedrijf
en toonde zich zij het in voorzichtige termen
uitgedrukt overtuigd van een optimistische
toekomst voor het Sluiskilse bedrijf
De vernieuwingen, verbeteringen en uitbrei
dingen zijn in het bijna voorbije jaar belang
rijk geweest, zo merkte ir. Van Waes op. Hij
noemde o.m. de komst van het aardgas in
januari en de aansluiting van bepaalde afde
lingen in het daaropvolgende voorjaar.
De directeur bracht dank aan de technisch
directeur, de heer B. Pezzini, die met zijn
ontwerpbureau te Brussel al deze vernieuwin
gen heeft gerealiseerd. Hierdoor verkeren wij
in een positie, aldus ir. Van Waes, die ons
in staat stelt vergelijkingen met andere be
drijven glansrijk te doorstaan. Maar ook de
mensen die er nu dagelijks mee werken, wilde
de heer Van Waes niet vergeten.
Voor 1967 en 1968 zei de algemeen-directeur
dat belangrijke vernieuwingen en uitbreidin
gen op het programma staan, waardoor de
produktie van ureum nog verder zal worden
verhoogd. Uitgedrukt in stikstof steeg de pro
duktie in 1966 tot 20.000 ton tegen 12.000
ton in 1965.
Tekenen van aarzeling
Niettegenstaande deze optimistische berichten
moeten wij in 't algemeen beeld dat Nederland
en andere landen vertonen, een zekere aar
zeling constateren, die op een minder goede
gang van zaken wijst. Ir. Van Waes zei daaruit
te moeten concluderen dat er een scherpe con
currentie uit het buitenland duidelijk merk
baar wordt en dat wij de eerste tijd voorzich
tig zullen moeten zijn, o.m. door de lonen
niet al te snel te laten stijgen.
De alg.-directeur verheelde niet dat ook op
de kunstmestmarkt de concurrentie scherp is,
„maar doordat wij reeds een jaar of wat ge
leden begonnen zijn met de uitbreiding en de
modernisering van ons bedrijf, staan wij ten
opzichte van de concurrentie gunstig en kun
nen en zullen wij die ook het hoofd bieden.
Wèl zal er rekening mee moeten worden ge
houden, dat met hetzelfde aantal mensen
méér moet worden geproduceerd en dat is
mogelijk, omdat wij over grotere produktie-
capaciteiten beschikken. Van ontslagen zal
dan ook geen sprake zijn, aldus ir. Van Waes.
Spreker zeide te hopen dat de N.S.M. met
de andere Nederlandse industrieën in staat
zal zijn de welvaart te verhogen.
Niet zondermeer voorbijgaan
Betreffende de strijd tegen de lucht- en wa
terverontreiniging zei de algemeen-directeur,
dat wel eens door de buitenstaanders wordt
gedacht dat de industrieën daaraan weinig
aandacht besteden. De heer Van Waes ontken
de dit en zei dit te kunnen aantonen door het
feit dt er uitstekende samenwerking is met
provinciale- en rijksoverheid. Er werd onlangs
een commissie gevormd, die meer voorlich
ting aan het publiek zou moeten geven. De
heer Van Waes merkte daarbij op dat ook de
N.S.M. een aandeel in deze strijd levert,
doordat na verder vernieuwing van de pro-
duktie-installaties o.m. de zwavelzuurfabriek
- een van de ergste luchtverontreinigers van
het bedrijf - binnen twee jaar geheel zal
worden gesloten en afgebroken.
Commissaris van Aartsen
De commissaris der Koningin zei blij te zijn
dat de N.S.M. zich op zo'n voortreffelijke
wijze heeft ontwikkeld en meende evenals
ir. Van Waes de toekomst met een voorzich
tig optimisme tegemoet te kunnen zien.
Vervolgens liet mr. Van Aartsen in grote
trekken de geschiedenis van de Nederlandse
Stikstof Maatschappij de revue passeren.
In 1929 deed een jong, pas aan de Gentse
Universiteit afgestudeerd ingenieur zijn in
trede bij de N.S.M. Een jong ingenieur die in
de volgende jaren funkties bekleedde in vele
afdelingen van het bedrijf, en die o.m. in de
eerste jaren na de oorlog belast werd met het
terughalen van de door de duitsers weggeroof-
de installaties die hij terug vond in Polen,
Oostenrijk, Duitsland en waar al niet meer._
Op 1 april 1947 werd deze ingenieur be-
niemd tot onder-directeur van het Sluiskilse
bedrijf, per 1 januari 1962 directeur.
Bovendien heeft hij, hoewel van Belgische na
tionaliteit, uitermate bijgedragen in het so
ciale leven van de streek waarbij de com
missaris een indrukwekkend aantal bestuurs
functies opnoemde. Ook wanneer van de zijde
der gemeentebesturen een beroep op hem
werd gedaan, was dit nooit te vergeefs.
,,lk ben gekomen om u dit te zeggen", zo
merkte de commissaris aan het adres van de
directeur, ir Gena, op, „en om u daarvoor te
danken".
Daarna volgde de mededeling dat het H. M.
de Koningin had behaagd de heer Gena te
benoemen tot officier in de orde van Oranje-
Nassau.
Ir. Gena dankte, zichtbaar geroerd door de
hem zo juist verleende onderscheiding en ver
zocht mr. Van Aartsen als vertegenwoordiger
van H.M. de Koningin zijn dank aan Hare
Majesteit te willen aanvaarden, en noemde
de hem verleende hoge onderscheiding het
mooiste en dierbaarste geschenk dat zijn 2e
vaderland (ir Gena is Belg van nationaliteit)
hem had kunnen geven.
Hierna volgde de huldiging van een 11-tal
35-jarige jubilarissen bij het bedrijf in dienst
met een sympathieke toespraak waarbij ook
steeds de nadruk op de persoonlijke aktivi-
teiten en kwaliteiten van de jubilarissen werd
gelegd door ir van Waes werden geluk ge
wenst en de daarbij behorende cadeaus in
ontvangst mochten nemen.
De jubilarissen waren dit jaar de heren
G. Wolfert en C. de Ruijter, beiden te Ter-
neuzen; C. Compiet, R. Andriessen, A.
Wouters, J. Snap, C. de Rooy, A. de Buck en
J. de Smedt, allen te Sluiskil; E. Fijma te
Axel en L. Tessely te Zelzate (B.).
Na de heer Van Waes boden ook de heren
ir Gena als voorzitter van de vereniging van
jubilarissen en de heer M. Hemelsoet namens
de ondernemingsraad hun gelukwensen aan.
25-Jarige jubilea waren dit jaar -in tegen
stelling tot andere jaren niet te vieren,
aangezien in 1941 tijdens de oorlog geen
nieuwe werknemers in dienst van de onder
neming kwamen.
Na het officiële deel bleef men nog enige tijd
in ongedwongen en gezellige sfeer bijeen.
Werk voor 15.000 man
in Brugse Kanaalzone
Er komt een tweede kanaalzone in België,
die naar verwachting een nog veel florissan-
ter toekomst tegemoet gaat dan het nu al in
volle ontwikkeling zijnde gebied tussen Ter-
neuzen en Gent. Al een aantal jaren bestaan
er plannen om tussen Brugge en Zeebrugge
een 1200 ha groot gebied te bestemmen voor
industrievestiging. Hiertoe zullen de sluizen
in Zeebrugge administratief één gemeen
te met Brugge worden aangepast en zal
het Boudewijnkanaal worden verbreed tot
200 meter en uitgediept tot 13 meter. Kosten:
drie- a vier miljard Belgische fr., in Neder
lands geld tussen de vijf- en 5,5 miljoen. Het
nuttige effect werkgelegenheid voor ruim
15.000 mensen.
Dat effect blijft niet tot België beperkt, want
ook van Nederlandse zijde bestaat belangstel
ling voor werken in België. Burgemeester
P. F. van Hootegem van Sluis ziet, zoals ook
al in het preadvies van b. en w. aangaande
het ontwerp-streekplan tot uitkdrukking is
gebracht, het gebied Brugge-Zeebrugge als
het werkgebied voor een groot aantal West-
Zeewsch-Vlamingen, voornamelijk wonend in
Sluis en omgeving. Een visie, die door dr.
Norbert Vanhove, wetenschappelijk mede
werker van het West-Vlaams Economisch
Studiebureau, zonder meer wordt gedeeld.
De Brugse Kanaalzone ligt aanmerkelijk dich
ter bij de zuidwesthoek van Zeeuwsch-Vlaan-
deren dan het gebied tussen Gent en Terneu
zen, menen zowel de Belgische econoom als
de Nederlandse burgervader. En juist de af
stand is vaak een doorslaggevende factor.
„Wat ook nu al blijkt", aldus burgemeester
Van Hootegem. „Er werken al heel wat men
sen uit Sluis in Brugge".
EENZIJDIG
Een van de redenen, waarom men in België
een tweede kanaalzone wil, is het feit, dat de
economie van de kuststreek te eenzijdig op
de recreatie is gericht. „Wel biedt", meent
de heer Vanhove, „de Belgische kust recrea
tief beduidend meer mogelijkheden dan de
Zeeuwsch-Vlaamse. Dat komt, omdat er naast
directe strandrecreatie nog allerlei voorzienin
gen zijn, die ontspanning bij minder gunstig
weer mogelijk maken. Dat ontbreekt in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen. Maar die grotere
spreiding in België is toch nog niet voldoen
de om de welvaart van de streek te bevor
deren".
NIEUWE STAD
Het gigantische project, waarvoor uiterlijk in
1970 de eerste spade aan de buitenhaven in
Zeerbrugge in de grond gaat, wordt gereali
seerd op Brugs grondgebied. In de plannen
is ook de bouw van woningen voor 20.000(1)
mensen opgenomen, van wie uiteraard het
merendeel in de Brugse Kanaalzone zal komen
te werken.
Die uitbreiding is voor Brugge van vitaal be
lang het biedt mogelijkheden om de krot
opruiming nu fors ter hand te nemen en
anderzijds geeft het de stad kansen om het
inwonertal blijvend boven de 50.000 te bren
gen. Dit laatste is daarom van een zo grote
betekenis, omdat een gemeente met minde:
dan 50.000 inwoners beduidend minder fa
ciliteiten heeft dan grotere plaatsen. En die
faciliteiten heeft Brugge, maar ook de pro
vincie West-Vlaanderen, waarvan Brugge
hoofdstad is, hard nodig.
DIEP VAARWATER
Ten bate van de industrie zal het Boudewijn
kanaal, dat nu bevaarbaar is voor schepen tot
10.000 ton, geschikt worden gemaakt voor
schepen van een vijf maal zo groot tonnage.
De Zeebrugse haven zal worden uitgebreid
totdat een capaciteit van minimaal 60.000,
mogelijk zelfs 80.000 ton per schip kan wor
den bereikt. Het voordeel van de Boudewijn-
kanaalzone boven het gebied Gent-Terneuzen
is, aldus de heer Vanhove, gelegen in het feit,
dat dit het enige gebied in België is, dat diep
vaarwater binnen handbereik heeft of kan
krijgen.
Opmerkelijk in de gang van zaken bij de Bel
gische gewest-plannen, waarvan het Brugse
kanaalproject deel uitmaakt, is het feit dat
nu reeds, terwijl de plannen nog lang niet zijn
uitgewerkt, rekening wordt gehouden met de
verwachte ontwikkelingen in het aangrenzen
de West-Zeeuwsch-Vlaanderen. Praktische
voorbeelden zijn er niet onmiddellijk aan te
wijzen, aldus de heer Vanhove. Maar hij durft
zonder meer te stellen, dat het gebrek aan
kijken-over-de-grens (dat de Nederlandse in
stanties de laatste tijd nogal eens wordt ver
weten) voor België niet geldt.
(De Stem)
-0-.
Bij VERKOUDHEDEN
HIERTOE GERECHTIGD
VOOR VADER, MOEDER EN KIND