Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 15 OKTOBER 1966 81e Jaargang No. 3 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN ENGELAND WIL ANDER GELD Huidige stelsel te ingewikkeld Het ingewikkelde Engelse stelsel voor het doen van betalingen 1 pond is 20 shilling is 240 penny staat op de helling. Tot grote vreugde van de vele buitenlanders, die een decimaal stelsel (één standaardmunt verdeeld in honderd kleine) gewend zijn en het finan ciële spoor in Engeland steeds bijster gera ken. Het zal een nog groter genoegen zijn voor de vele leerlingen op het Europese vaste land, die aldaar ingewikkelde sommen krijgen voorgeschoteld over de werking van het Britse geldsysteem. De Engelsen zelf vinden het zo langzamer hand ook welletjes. Vooral de zakenwereld, die de kontakten met de Euromarkt niet wil verliezen, klaagt steen en been over de klach ten, die zij op haar beurt uit Europa krijgt over de ingewikkelde berekeningen die nodig zijn om een transactie financieel af te wik kelen. De Engelse regering is bezig met het doorhakken van de knoop. In principe is al de beslissing genomen ook in Engeland over te stappen op een decimaal stelsel. De voor waarde is alleen gesteld, dat het allemaal niet te duur mag worden. Wat er allemaal aan vast zit als een natie van geldsysteem verandert, is nu in Engeland pre cies nagegaan door een speciale regerings commissie. De conclusie van de commissie is overigens, dat, als Engeland wil overstappen, dit niet vóór 1967 kan. Veel later mag het echter ook niet worden. Want in 1967 zullen de overgangskosten 1.090 miljoen gulden zijn, maar een jaar later al 1.140 miljoen en in 1980 1,28 miljard. De kosten omvatten een uitgebreide voorlichting, de aanmaak van nieuw geld en de vervanging of aanpassing van duizenden kasregisters, rekenmachines, geldautomaten en muntmeters. De meerderheid van de commissie is in ieder geval vóór handhaving van het traditionele Engelse pond. De meerderheid voelt verder voor een verdeling in honderd centen, met dan als kleinste munt de halve cent. Het voordeel is dat de bankbiljetten van 1 en 5 pond gehandhaafd kunnen blijven. Wel zou het bankbiljet van 10 shilling veranderd moe ten worden, eventueel in een van 50 cent. (In Nederlandse waarde nog altijd een bedrag van rond vijf gulden). Het grootste probleem zijn de munten, die nieuw moeten worden geslagen. De cammissie adviseert een reeks van waarden volgens het systeem Vè-1-2-3-4-5-10- 20. Brons zijn het halfje, de cent en de twee cent; de andere munten moeten uit nikkel worden gemaakt. Toen de maten bekend werden ge maakt, protesteerde al half Engeland. De grootste munt, het 20 cents stuk, zou nog groter en zwaarder moeten zijn dan onze Ne derlandse rijksdaalder, met zijn 15V£ gram toch al een reus in de Europese muntgelede- ren. De munten zijn niet ontworpen voor het publiek, dat toch al zo lang met zware geld stukken heeft moeten slepen, maar voor het gemak van bankbedienden en geldautomaten, klaagde de Economist, een vooraanstaand Brits zakenblad. Belangrijk is hoe de prijzen in Engeland op de nieuwe munten zullen reageren. Gewaakt moet worden voor het misbruik maken van mogelijke misverstanden, bijvoorbeeld het be rekenen van zeven cent voor een artikel dat nu 7 pence kost. Een aktieve voorlichtingscam pagne zal hier echter veel kunnen voorkomen, meent de commissie. Met de hervorming van het geldsysteem loopt Engeland nog aardig achterop, gezien de ak- tiviteiten in landen, die vroeger het Britse pondensysteem kenden. Plannen om een deci maal stelsel in te voeren hebben bijvoorbeeld Australië (waar de nieuwe munten al worden geslagen), Aden, Cyprus, India, Pakistan, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika. In ieder geval toont Engeland nu de bereid heid het uit de middeleeuwen stammende pondensysteem te laten vallen. De commissie had niet tot taak na te gaan of overschakeling nodig was, maar om te kijken hoe het het beste kon. En dat is al vast een flinke stap vooruit. De Staatssecretaris loopt op zijn klompen door gemeenten heen Onder deze kop schrijft irir. dr. C. van Haren in het dagblad De Stem een artikel over de herindelingsplannen van Staatssecretaris Westerhout. (Dr. van Haren is jurist, gespecialiseerd in publiek recht en fungeert vooral als adviseur van gemeenten. Bovendien is hij direkteur van het in 1931 door de toenmalige Kath. Staats partij opgerichte Adviesbureau Gemeenteraad en Gemeentebeleid). Zijn betoog komt dus bepaaldelijk niet van de hand van iemand die niet met gemeente lijke zaken op de hoogte is. Zijn betoog luidt als volgt „Men ziet", zegt mr. Van Haren op het ogen blik vrijwel overal in het land een groot stre ven naar samenwerking. Kleinere gemeenten kunnen niet alles alleen doen en bovendien de belangen van verschillende gemeenten val len vaak samen. Er moet een streekbeleid ge voerd worden, op straffe van de ondergang van de kleinste gemeenten. Elke gemeente kan de hele problematiek, b.v. van de industriali satie onmogelijk opvangen. Een bestemmingsplan van een gemeente waar borgt nooit een evenwichtige opbouw van een bepaalde streek. Het probleem hierbij is na tuurlijk wel, dat de gemeenten, die tot sa menwerking overgaan, zich op bepaalde pun ten ondergeschikt maken aan het grotere ge heel. Maar dat vind ik niet erg. Waar het mij om gaat is dat voor het binnengemeentelijke werk de autonomie blijft bestaan, de burgerij zich vertegenworodigd weet. Mijn bezwaar gaat dus niet uit tegen het opheffen van ge meenten, die daarvoor werkelijk in aanmer king komen, maar wel tegen de willekeur, die hierbij wordt betracht. Binnenlandse Za ken gooit nu het kind met het badwater weg". DUITS Mr. Van Haren komt met voorbeelden op tafel „Laten we nu eens kijken naar Zeeuwsch-Vlaanderen, dat van 31 naar 5 en later misschien zelfs naar 3 gemeenten wordt teruggebracht. De staatssecretaris is hier be zig naar Duits voorbeeld grote „Kreise" te maken. Er worden hier gemeenten samenge voegd, die op grote afstand van elkaar liggen. Het gaat hier om agrarische gemeenten, waar zich geen dynamisch industriële ontwikkeling voordoet, hetgeen bijvoorbeeld in het midden van Zeeuwsch-Vlaanderen, de z.g. kanaal- zóne, wel het geval is. Maar in het westen worden gemeenten aan- eengekoppeld, omdat ze een paar oude ge bouwen hebben. Het „levend houden van een roemrijk verleden", is volgens staatssecretaris Westerhout voldoende om deze gemeenten op te heffen. In hun beperkte funktie kunnen deze gemeenten zeer wel blijven voortbestaan. Nu schept de staatssecretaris bewust een soort achtergebleven gebieden. Ze worden daar in het westen van Zeeuwsch-Vlaanderen lukraak bij de gemeente Oostburg geplakt, een ge meente, die zelf te groot is voor servet, maar te klein voor tafellaken. KANAALZONE En dan de kanalzóne zelf. Het kanaal van Gent naar Terneuzen wordt ten koste van miljoenen en miljoenen guldens aanzienlijk verbreed. Straks kunnen er schepen van 50.000 ton door. Die gaan dan naar het in dustriegebied, dat België heeft aangelegd tus sen de grens met Nederland en de stad Gent. Er komt daar een hoogovencomplex, dat het grootste van heel Europa wordt. De gelegen heid, die daardoor voor Sas van Gent wordt geopend, moet men benutten. Maar nee, de staatssecretaris doet het weer precies anders om, die concentreert zich geheel op Terneu zen, een stad, die een grote industriële toe komst heeft, maar daarom nog niet zo enorm moet worden uitgebreid, dat de gehele kanaal- zóne, inclusief Sas van Gent één gemeente moet worden. Het gevolg daarvan is immers, dat het bestuur van die gemeente zich vooral richt op de ontwikkeling van Terneuzen en de grote mogelijkheden die het Belgische in dustriegebied, dat naast de deur van Sas van Gent ligt, eenvoudig negeert. MINACHTING Het beleid van staatssecretaris Westerhout is zwak. Hij moest de gemeenten, die de wil tot samenwerken hebben kenbaar gemaakt, daar toe ook de kans geven maar hij wacht niet af en weigert bepaalde wetsontwerpen in de ijs kast te plaatsen. Door die gemeentelijke sa menvoeging en behoud van eigen zelfstandig heid zou de plaatselijke democratie, waar het burgerschap nog steeds begint, behouden kun nen blijven. Het is dan ook erg jammer, dat het laatste restant van plaatselijke autonomie en van de eigen vertegenwoordiging der burgerij in die gemeenten wordt opgeheven, juist op het ogenblik, dat de bereidheid bestaat tot boven- gemeentelijke samenwerking. Op Binnenland se Zaken toont men een zekere minachting voor de kleinere gemeenten", aldus mr. Van Haren. Brutale rover slaat vrouw neer terwijl man slaapt Een ongeveer 35-jarige man, waarschijnlijk een Vlaming, heeft gistermorgen een bedrag van 3.070 geroofd uit de bakkerszaak van de heer van de K. aan de Gravenstraat te Clinge. Hij had tevoren de vrouw des huizes neergeslagen. Van de dader ontbreekt nog ieder spoor. De man is zeer gedegen te werk gegaan. Om ongeveer half zes bonsde hij op de deur van de winkel. Mevrouw van de K. was toen al op. Toen zij naar voren kwam vroeg de man of hij mocht telefoneren in verband met een ernstig ongeluk, dat in de omgeving ge beurd zou zijn. Mevrouw van de K. opende de deur en ging de man voor naar de tele foon in de achterkamer. Daar gaf de man haar een klap op het achter hoofd. De vrouw viel versuft op de divan. Zij werd gebonden met een doek, die de dader uit de winkel haalde. Hij duwde haar ook een prop in de mond. Daarna doorzocht hij het bureau in de kamer. In een lade ervan vond hij drieduizend gul den. Uit de winkelkassa wist hij zeventig gul den te bemachtigen. Hij verdween daarna onopgemerkt voor de buurt. Mevrouw van de K. werd in haar penibele toestand ontdekt door voorbijgangers, die, omdat de winkel deur was blijven openstaan, polshoogte kwa men nemen. De heer van de K. had van het voorgevallene niets bemerkt. Hij sliep nog. De vrouw heeft de rijkspolitie, die een groot scheeps onderzoek heeft ingesteld, het volgen de signalement van de dader verschaft lang 1.75 meter, zwart haar en hij heeft een zwart snorretje. Hij sprak Nederlands met een Vlaams accent. SCHELDETUNNEL IN ANTWERPEN IN 1968 IN GEBRUIK? Antwerpen hoopt reeds in juli 1968 de tweede Scheldetunnel in gebruik te kunnen nemen, aldus wordt in de Belgische havenstad ver nomen. Tot dusverre werd er rekening mee gehouden dat de tunnel eerst tegen eind 1968 gereed zou komen. De tunnel vormt een schakel in de E-3 weg, de Europese verbinding tussen Stockholm en Lissabon. De kosten bedragen 3.1 miljard frank, 217 miljoen gulden. De tunnel zal bestaan uit twee doorgangen met drie baanvakken voor motorvoertuigen, een doorgang voor fietsers en motoren en een doorgang met een dubbele spoorbaan. Bij de bouw is al 2,3 miljoen kubieke meter aarde afgegraven en 11.000 kubieke meter beton gestort. De thans bestaande Scheldetunnel kan het verkeer al lang niet meer aan. De tweebaans doorgang verwerkt per dag gemiddeld meer dan 30.000 voertuigen. STUDENTEN UIT WENEN DEDEN DAGJE ZEELAND Aan het slot van een trip door Zeeland zijn maandag ongeveer vijftig studenten in de sta tenzaal ontvangen door Zeelands commissaris der koningin mr J. van Aartsen. De commis saris toonde zich verheugd over het feit, dat de studenten, die op uitnodiging van de vrije universiteit in ons land verblijven, ook een kijkje waren komen nemen in Zeeland. ,Een bezoek aan Nederland is niet volledig als men niet in Zeeland is geweest', zo stelde de heer Van Aartsen vast. De heer Ernst Runkenber- ger beantwoordde de toespraak van de com missaris. Na de deltawerken te hebben be zichtigd hadden de studenten voor de komst naar de statenzaal eerst één en ander over de ontwikkelingen in Zeeland vernomen. Zij kon den dit nog eens samengevat zien in de Zee landfilm, die voor hen werd vertoond. AANVARING OP DE SCHELDE Woensdagnacht heeft zich op de Westerschel- de, bij boei 64, voorbij Hansweert, een aan varing voorgedaan tussen het 5258 brt. me tende Noorse vrachtschip Terrier' en het 6166 brt. metende Franse vrachtschip .Chi cago'. De schepen kwamen beide van Ant werpen. De aanvaring, die licht was, gebeurde in dichte mist. Aantal wachtende auto's bij Kruiningen—Perkpolder verminderde Gedurende de maand augustus 1966 moesten in Perkpolder ruim 9600 auto's één of meer vaarten blijven wachten om te worden over gezet. Dat is een aanzienlijke vermindering ten opzichte van augustus 1965, toen dat aan tal meer dan 22.000 bedroeg. In Kruiningen bleven in totaal meer dan Vlissingen - Breskens Terneuzen Hoedekensk. Kruiningen - Perkpolder 7100 auto's staan tegen 16.400 in augustus 1965. Onderstaand overzicht laat zien dat op de lijn Vlissingen - Breskens en Terneuzen - Hoedekenskerke het passagiersvervoer voor wat de maand augustus betreft enigszins te rugliep. Vlissingen - Breskens Terneuzen Hoedekensk. Kruiningen - Perkpolder Vlissingen - Breskens Terneuzen Hoedekensk. Kruiningen - Perkpolder Vlissingen - Breskens Terneuzen Hoedekensk. Kruiningen - Perkpolder AANTAL PASSAGIERS Acht maanden januari t/m augustus 1963 1964 1965 1966 2.004.864 2.239.823 2.360.168 2.666.727 192.794 222.585 246.800 238.825 891.452 1.110.149 1.278.196 1.346.189 3.089.110 3.572.557 3.885.164 4.251.741 AANTAL AUTO'S 406.063 478.713 528.440 634.156 20.661 24.349 27.091 31.511 323.144 404:217 451.992 501.569 749.868 907.279 1.007.523 1.167.236 AANTAL PASSAGIERS De maand augustus alléén 529.398 571.646 575.264 570.147 41.567 42.415 44.558 41.975 171.368 199.102 220.933 227.261 742.333 813.163 840.755 839.383 AANTAL AUTO'S 93.853 108.439 118.260 130.357 3.850 4.287 4.890 5.373 54.610 63.366 73.339 79.509 152.131 176.092 196.489 215.239 LSE COURANT VERSCHIJN! IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent. Halfjaar-abonnement: Vxel binnen de kom f 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1966 | | pagina 1