Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 15 OKTOBER 1966
81e Jaargang No. 3
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
ENGELAND WIL ANDER GELD
Huidige stelsel te ingewikkeld
Het ingewikkelde Engelse stelsel voor het
doen van betalingen 1 pond is 20 shilling
is 240 penny staat op de helling. Tot grote
vreugde van de vele buitenlanders, die een
decimaal stelsel (één standaardmunt verdeeld
in honderd kleine) gewend zijn en het finan
ciële spoor in Engeland steeds bijster gera
ken. Het zal een nog groter genoegen zijn
voor de vele leerlingen op het Europese vaste
land, die aldaar ingewikkelde sommen krijgen
voorgeschoteld over de werking van het Britse
geldsysteem.
De Engelsen zelf vinden het zo langzamer
hand ook welletjes. Vooral de zakenwereld,
die de kontakten met de Euromarkt niet wil
verliezen, klaagt steen en been over de klach
ten, die zij op haar beurt uit Europa krijgt
over de ingewikkelde berekeningen die nodig
zijn om een transactie financieel af te wik
kelen. De Engelse regering is bezig met het
doorhakken van de knoop. In principe is al
de beslissing genomen ook in Engeland over
te stappen op een decimaal stelsel. De voor
waarde is alleen gesteld, dat het allemaal niet
te duur mag worden.
Wat er allemaal aan vast zit als een natie van
geldsysteem verandert, is nu in Engeland pre
cies nagegaan door een speciale regerings
commissie. De conclusie van de commissie is
overigens, dat, als Engeland wil overstappen,
dit niet vóór 1967 kan. Veel later mag het
echter ook niet worden. Want in 1967 zullen
de overgangskosten 1.090 miljoen gulden zijn,
maar een jaar later al 1.140 miljoen en in
1980 1,28 miljard. De kosten omvatten een
uitgebreide voorlichting, de aanmaak van
nieuw geld en de vervanging of aanpassing
van duizenden kasregisters, rekenmachines,
geldautomaten en muntmeters.
De meerderheid van de commissie is in ieder
geval vóór handhaving van het traditionele
Engelse pond. De meerderheid voelt verder
voor een verdeling in honderd centen, met
dan als kleinste munt de halve cent. Het
voordeel is dat de bankbiljetten van 1 en 5
pond gehandhaafd kunnen blijven. Wel zou
het bankbiljet van 10 shilling veranderd moe
ten worden, eventueel in een van 50 cent. (In
Nederlandse waarde nog altijd een bedrag van
rond vijf gulden).
Het grootste probleem zijn de munten, die
nieuw moeten worden geslagen. De cammissie
adviseert een reeks van waarden volgens het
systeem Vè-1-2-3-4-5-10- 20.
Brons zijn het halfje, de cent en de twee cent;
de andere munten moeten uit nikkel worden
gemaakt. Toen de maten bekend werden ge
maakt, protesteerde al half Engeland. De
grootste munt, het 20 cents stuk, zou nog
groter en zwaarder moeten zijn dan onze Ne
derlandse rijksdaalder, met zijn 15V£ gram
toch al een reus in de Europese muntgelede-
ren. De munten zijn niet ontworpen voor het
publiek, dat toch al zo lang met zware geld
stukken heeft moeten slepen, maar voor het
gemak van bankbedienden en geldautomaten,
klaagde de Economist, een vooraanstaand
Brits zakenblad.
Belangrijk is hoe de prijzen in Engeland op
de nieuwe munten zullen reageren. Gewaakt
moet worden voor het misbruik maken van
mogelijke misverstanden, bijvoorbeeld het be
rekenen van zeven cent voor een artikel dat nu
7 pence kost. Een aktieve voorlichtingscam
pagne zal hier echter veel kunnen voorkomen,
meent de commissie.
Met de hervorming van het geldsysteem loopt
Engeland nog aardig achterop, gezien de ak-
tiviteiten in landen, die vroeger het Britse
pondensysteem kenden. Plannen om een deci
maal stelsel in te voeren hebben bijvoorbeeld
Australië (waar de nieuwe munten al worden
geslagen), Aden, Cyprus, India, Pakistan,
Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika.
In ieder geval toont Engeland nu de bereid
heid het uit de middeleeuwen stammende
pondensysteem te laten vallen. De commissie
had niet tot taak na te gaan of overschakeling
nodig was, maar om te kijken hoe het het
beste kon. En dat is al vast een flinke stap
vooruit.
De Staatssecretaris
loopt op zijn klompen door gemeenten heen
Onder deze kop schrijft irir. dr. C. van Haren
in het dagblad De Stem een artikel over
de herindelingsplannen van Staatssecretaris
Westerhout.
(Dr. van Haren is jurist, gespecialiseerd in
publiek recht en fungeert vooral als adviseur
van gemeenten. Bovendien is hij direkteur van
het in 1931 door de toenmalige Kath. Staats
partij opgerichte Adviesbureau Gemeenteraad
en Gemeentebeleid).
Zijn betoog komt dus bepaaldelijk niet van
de hand van iemand die niet met gemeente
lijke zaken op de hoogte is. Zijn betoog luidt
als volgt
„Men ziet", zegt mr. Van Haren op het ogen
blik vrijwel overal in het land een groot stre
ven naar samenwerking. Kleinere gemeenten
kunnen niet alles alleen doen en bovendien
de belangen van verschillende gemeenten val
len vaak samen. Er moet een streekbeleid ge
voerd worden, op straffe van de ondergang
van de kleinste gemeenten. Elke gemeente kan
de hele problematiek, b.v. van de industriali
satie onmogelijk opvangen.
Een bestemmingsplan van een gemeente waar
borgt nooit een evenwichtige opbouw van een
bepaalde streek. Het probleem hierbij is na
tuurlijk wel, dat de gemeenten, die tot sa
menwerking overgaan, zich op bepaalde pun
ten ondergeschikt maken aan het grotere ge
heel. Maar dat vind ik niet erg. Waar het mij
om gaat is dat voor het binnengemeentelijke
werk de autonomie blijft bestaan, de burgerij
zich vertegenworodigd weet. Mijn bezwaar
gaat dus niet uit tegen het opheffen van ge
meenten, die daarvoor werkelijk in aanmer
king komen, maar wel tegen de willekeur,
die hierbij wordt betracht. Binnenlandse Za
ken gooit nu het kind met het badwater weg".
DUITS
Mr. Van Haren komt met voorbeelden op
tafel „Laten we nu eens kijken naar
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat van 31 naar 5 en
later misschien zelfs naar 3 gemeenten wordt
teruggebracht. De staatssecretaris is hier be
zig naar Duits voorbeeld grote „Kreise" te
maken. Er worden hier gemeenten samenge
voegd, die op grote afstand van elkaar liggen.
Het gaat hier om agrarische gemeenten, waar
zich geen dynamisch industriële ontwikkeling
voordoet, hetgeen bijvoorbeeld in het midden
van Zeeuwsch-Vlaanderen, de z.g. kanaal-
zóne, wel het geval is.
Maar in het westen worden gemeenten aan-
eengekoppeld, omdat ze een paar oude ge
bouwen hebben. Het „levend houden van een
roemrijk verleden", is volgens staatssecretaris
Westerhout voldoende om deze gemeenten op
te heffen. In hun beperkte funktie kunnen
deze gemeenten zeer wel blijven voortbestaan.
Nu schept de staatssecretaris bewust een soort
achtergebleven gebieden. Ze worden daar in
het westen van Zeeuwsch-Vlaanderen lukraak
bij de gemeente Oostburg geplakt, een ge
meente, die zelf te groot is voor servet, maar
te klein voor tafellaken.
KANAALZONE
En dan de kanalzóne zelf. Het kanaal van
Gent naar Terneuzen wordt ten koste van
miljoenen en miljoenen guldens aanzienlijk
verbreed. Straks kunnen er schepen van
50.000 ton door. Die gaan dan naar het in
dustriegebied, dat België heeft aangelegd tus
sen de grens met Nederland en de stad Gent.
Er komt daar een hoogovencomplex, dat het
grootste van heel Europa wordt. De gelegen
heid, die daardoor voor Sas van Gent wordt
geopend, moet men benutten. Maar nee, de
staatssecretaris doet het weer precies anders
om, die concentreert zich geheel op Terneu
zen, een stad, die een grote industriële toe
komst heeft, maar daarom nog niet zo enorm
moet worden uitgebreid, dat de gehele kanaal-
zóne, inclusief Sas van Gent één gemeente
moet worden. Het gevolg daarvan is immers,
dat het bestuur van die gemeente zich vooral
richt op de ontwikkeling van Terneuzen en
de grote mogelijkheden die het Belgische in
dustriegebied, dat naast de deur van Sas van
Gent ligt, eenvoudig negeert.
MINACHTING
Het beleid van staatssecretaris Westerhout is
zwak. Hij moest de gemeenten, die de wil tot
samenwerken hebben kenbaar gemaakt, daar
toe ook de kans geven maar hij wacht niet af
en weigert bepaalde wetsontwerpen in de ijs
kast te plaatsen. Door die gemeentelijke sa
menvoeging en behoud van eigen zelfstandig
heid zou de plaatselijke democratie, waar het
burgerschap nog steeds begint, behouden kun
nen blijven.
Het is dan ook erg jammer, dat het laatste
restant van plaatselijke autonomie en van de
eigen vertegenwoordiging der burgerij in die
gemeenten wordt opgeheven, juist op het
ogenblik, dat de bereidheid bestaat tot boven-
gemeentelijke samenwerking. Op Binnenland
se Zaken toont men een zekere minachting
voor de kleinere gemeenten", aldus mr. Van
Haren.
Brutale rover slaat vrouw neer
terwijl man slaapt
Een ongeveer 35-jarige man, waarschijnlijk
een Vlaming, heeft gistermorgen een bedrag
van 3.070 geroofd uit de bakkerszaak van
de heer van de K. aan de Gravenstraat te
Clinge. Hij had tevoren de vrouw des huizes
neergeslagen. Van de dader ontbreekt nog
ieder spoor. De man is zeer gedegen te werk
gegaan.
Om ongeveer half zes bonsde hij op de deur
van de winkel. Mevrouw van de K. was toen
al op. Toen zij naar voren kwam vroeg de
man of hij mocht telefoneren in verband met
een ernstig ongeluk, dat in de omgeving ge
beurd zou zijn. Mevrouw van de K. opende
de deur en ging de man voor naar de tele
foon in de achterkamer.
Daar gaf de man haar een klap op het achter
hoofd. De vrouw viel versuft op de divan. Zij
werd gebonden met een doek, die de dader
uit de winkel haalde. Hij duwde haar ook
een prop in de mond.
Daarna doorzocht hij het bureau in de kamer.
In een lade ervan vond hij drieduizend gul
den. Uit de winkelkassa wist hij zeventig gul
den te bemachtigen. Hij verdween daarna
onopgemerkt voor de buurt. Mevrouw van de
K. werd in haar penibele toestand ontdekt
door voorbijgangers, die, omdat de winkel
deur was blijven openstaan, polshoogte kwa
men nemen. De heer van de K. had van het
voorgevallene niets bemerkt. Hij sliep nog.
De vrouw heeft de rijkspolitie, die een groot
scheeps onderzoek heeft ingesteld, het volgen
de signalement van de dader verschaft lang
1.75 meter, zwart haar en hij heeft een zwart
snorretje. Hij sprak Nederlands met een
Vlaams accent.
SCHELDETUNNEL IN ANTWERPEN
IN 1968 IN GEBRUIK?
Antwerpen hoopt reeds in juli 1968 de tweede
Scheldetunnel in gebruik te kunnen nemen,
aldus wordt in de Belgische havenstad ver
nomen. Tot dusverre werd er rekening mee
gehouden dat de tunnel eerst tegen eind 1968
gereed zou komen.
De tunnel vormt een schakel in de E-3 weg,
de Europese verbinding tussen Stockholm en
Lissabon. De kosten bedragen 3.1 miljard
frank, 217 miljoen gulden.
De tunnel zal bestaan uit twee doorgangen
met drie baanvakken voor motorvoertuigen,
een doorgang voor fietsers en motoren en een
doorgang met een dubbele spoorbaan.
Bij de bouw is al 2,3 miljoen kubieke meter
aarde afgegraven en 11.000 kubieke meter
beton gestort.
De thans bestaande Scheldetunnel kan het
verkeer al lang niet meer aan. De tweebaans
doorgang verwerkt per dag gemiddeld meer
dan 30.000 voertuigen.
STUDENTEN UIT WENEN
DEDEN DAGJE ZEELAND
Aan het slot van een trip door Zeeland zijn
maandag ongeveer vijftig studenten in de sta
tenzaal ontvangen door Zeelands commissaris
der koningin mr J. van Aartsen. De commis
saris toonde zich verheugd over het feit, dat
de studenten, die op uitnodiging van de vrije
universiteit in ons land verblijven, ook een
kijkje waren komen nemen in Zeeland. ,Een
bezoek aan Nederland is niet volledig als men
niet in Zeeland is geweest', zo stelde de heer
Van Aartsen vast. De heer Ernst Runkenber-
ger beantwoordde de toespraak van de com
missaris. Na de deltawerken te hebben be
zichtigd hadden de studenten voor de komst
naar de statenzaal eerst één en ander over de
ontwikkelingen in Zeeland vernomen. Zij kon
den dit nog eens samengevat zien in de Zee
landfilm, die voor hen werd vertoond.
AANVARING OP DE SCHELDE
Woensdagnacht heeft zich op de Westerschel-
de, bij boei 64, voorbij Hansweert, een aan
varing voorgedaan tussen het 5258 brt. me
tende Noorse vrachtschip Terrier' en het
6166 brt. metende Franse vrachtschip .Chi
cago'. De schepen kwamen beide van Ant
werpen. De aanvaring, die licht was, gebeurde
in dichte mist.
Aantal wachtende auto's
bij Kruiningen—Perkpolder verminderde
Gedurende de maand augustus 1966 moesten
in Perkpolder ruim 9600 auto's één of meer
vaarten blijven wachten om te worden over
gezet. Dat is een aanzienlijke vermindering
ten opzichte van augustus 1965, toen dat aan
tal meer dan 22.000 bedroeg.
In Kruiningen bleven in totaal meer dan
Vlissingen - Breskens
Terneuzen Hoedekensk.
Kruiningen - Perkpolder
7100 auto's staan tegen 16.400 in augustus
1965.
Onderstaand overzicht laat zien dat op de
lijn Vlissingen - Breskens en Terneuzen -
Hoedekenskerke het passagiersvervoer voor
wat de maand augustus betreft enigszins te
rugliep.
Vlissingen - Breskens
Terneuzen Hoedekensk.
Kruiningen - Perkpolder
Vlissingen - Breskens
Terneuzen Hoedekensk.
Kruiningen - Perkpolder
Vlissingen - Breskens
Terneuzen Hoedekensk.
Kruiningen - Perkpolder
AANTAL PASSAGIERS
Acht maanden
januari t/m augustus
1963
1964
1965
1966
2.004.864
2.239.823
2.360.168
2.666.727
192.794
222.585
246.800
238.825
891.452
1.110.149
1.278.196
1.346.189
3.089.110
3.572.557
3.885.164
4.251.741
AANTAL AUTO'S
406.063
478.713
528.440
634.156
20.661
24.349
27.091
31.511
323.144
404:217
451.992
501.569
749.868
907.279
1.007.523
1.167.236
AANTAL PASSAGIERS
De maand augustus alléén
529.398
571.646
575.264
570.147
41.567
42.415
44.558
41.975
171.368
199.102
220.933
227.261
742.333
813.163
840.755
839.383
AANTAL AUTO'S
93.853
108.439
118.260
130.357
3.850
4.287
4.890
5.373
54.610
63.366
73.339
79.509
152.131
176.092
196.489
215.239
LSE COURANT
VERSCHIJN! IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent.
Halfjaar-abonnement:
Vxel binnen de kom f 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm.
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
(Nadruk verboden)