HET DRAMA VAN ARNHEM Kinderpostzegels 1966 Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 8 OKTOBER 1966 81e Jaargang No. 2 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN verraad speelde geen rol bij heldenstrijd De magische slag, die twee-en-twintig jaar geleden uitliep in een volkomen mislukking voor de geallieerden, geeft nog altijd voldoen de stof voor verhalen en discussies. Waar schijnlijk was dat niet zo geweest als de luchtlandingen suksesvol waren verlopen. Nu echter probeert men op alle mogelijke ma nieren een verklaring voor het fiasco te geven. Kort na elkaar zijn in Engeland en Neder land twee naslagwerken verschenen over de strijd van de geallieerde parachutisten tegen de rond Arnhem gelegerde Duitsers. Het eerste boek „The Battle of Arnhem", is van de hand van de Britse historicus Christ opher Hibbert en inmiddels in Nederlandse vertaling uitgegeven. Het schetst de strijd, gezien vanuit de ogen van de soldaat. Wel geeft het vanzelfsprekend een overzicht van de algemene krijgssituatie, maar het gaat toch niet zo ver als het voortreffelijke werk van de Nederlander Bauer, die aan de hand van gegevens van luitenant-kolonel Th. A. Boeree in zijn „De slag van Arnhem" op populaire wijze een krijgskundige verhandeling heeft vastgelegd over het historische gevecht. De ondertitel van het boek van de Nederlan der luidt „De mythe van het verraad" weer legd. Lange tijd heeft men de schuld van het feilen geschoven op overlopers, die de plan nen voor „market garden", de codenaam voor de luchtlandingsoperatie, voortijdig aan de Duitsers zouden hebben overhandigd. De naam van de Nederlandse verrader King Kong speelt daarin een grote rol. Vooral ook door het toedoen van de door de televisie- verhalen bekend geworden Nederlandse con- tra-spionage-figuur Overste Pinto. Deze Pinto - inmiddels overleden - schrijft in zijn niet helemaal historisch te vertrouwen „me mories", dat King Kong uit het Nederlandse hoofdkwartier in Brussel naar Eindhoven ontsnapte en daar de Duitsers de luchtlan dingsplannen overhandigde. In het Nederlandse werk wordt dit verhaal nogmaals nadrukkelijk weerlegd. Via getui genverklaringen van onder meer Rauter, de SS-chef in Nederland, die voor zijn dood overste Boeree verzekerde dat er van verraad nooit sprake is geweest. Neen, de slag van Arnhem is door andere oorzaken mislukt. Waardoor was de uitslag zo tragisch Waar door keerden er van de negenduizend para chutisten slechts tweeduienzd terug Tewe- duizend vermoeide, geestelijk gebroken man nen, die van 17 tot 26 september stand hiel den tegen een oppermachtige vijand. Acht dagen en negen nachten, terwijl hun vóór de landing was verzekerd, dat na twee dagen vanuit het Zuiden de pantsercolonnes van het geallieerde dertigste leger te hulp zouden schieten. Een reeks van oorzaken heeft de luchtlanding doen uitmonden in een heldhaftige, maar nut teloze strijd. De opzet was, de Rijnbruggen onbeschadigd in handen te krijgen om een op mars naar het Noordoosten van Nederland en het Westen van Duitsland mogelijk te ma ken. „Maar luchtlandingstroepen kunnen hoogstens één of twee dagen voor hun leger macht uit opereren", zei de Duitser Rauter en de commandant van het eerste Britse lucht landingscorps, luitenant-generaal Browning, verklaarde al vóór de actie „misschien gaan we één brug te ver". Het dertigste leger was nog te ver weg om de parachutisten voldoende te kunnen steu nen. Alleen in de laatste fase kon de zware artillerie ingrijpen. Maar toen was het te laat. Misschien hadden de heldhaftige parachutis ten toch nog sukses kunnen boeken, als zij sneller hadden kunnen oprukken naar de Rijnbruggen. Maar daartoe was de opzet van de luchtlandingen onvoldoende. De slag bij Arnhem heeft één ding geleerd. Als men landingen uit de lucht wil uitvoeren dan moet dat snel gebeuren. Het droppen van de negen duizend man bij Oosterbeek kostte... drie da gen. Bovendien was de landingszóne te ver van de bruggen verwijderd. Het oprukken kostte tijd. Dit ook al door de onverwacht sterke Duitse tegenstand, vooral toen de eerste verrassing voorbij was. Een verrassing was het wel. De parachutisten vielen boven het hoofdkwartier van Veldmaarschalk Model, de Duitse opper bevelhebber in het Westen, die dan ook over haast de benen moest nemen. Model beschikte echter ter plaatse over nog sterke eenheden. Niet omdat de plannen voor Market Garden aan hem waren verraden. De twee pantser divisies bij Arnhem, die hij ter beschikking had, waren daar louter per toeval. En hun tankts hadden deze divisies nog door een „spelletje" van een van de commandanten. De twee Duitse divisies waren in Normandië uit elkaar geslagen. De resten vluchtten naar het Noorden. Op de Veluwe zouden ze worden opgevangen en opnieuw gegroepeerd. De Hohenstaufen- en de Frundsbergdivisie moes ten hun tanks afdragen aan een nieuw te vor men groep in Duitsland. Maar hun comman dant Harzer demonteerde de wielen van de tanks, zodat ze niet weg konden. Hij had hen daardoor nog ter beschikking toen de para chutisten zo plotseling uit de hemel vielen. DE LAATSTE SLOOP TE SLUISKIL HET OUDE STATIONSGEBOUW NAM EEN STUKJE DORPSHISTORIE MEE Donderdag begon het slopersbedrijf De Smit met het laatste sloopkarweitje te Sluiskil. Na het verdwijnen van twee scholen, één kerk, zes café's en vele huizen was nu het oude stationsgebouw bij de brug aan de beurt. Het viel als een offer an het „nieuwe" Sluiskil. Het was al lang niet meer in gebruik, omdat er geen personentreinen van de lijn Gent - Terneuzen meer passeerden. Het was oud en vervallen en het stond praktisch op zijn „ein de" te wachten. Toch is er een stuk oude Sluiskilse dorpshistorie mee verdwenen. Velen hebben jaren geleden in de wachtka mer de komst van de trein naar of van Gent afgewacht. Hoofdzakelijk arbeiders en scho lieren waren het. De maandag was in lang vervlogen dagen de dag dat men er patiënten kon aantreffen, op weg naar de bekende dok ter Mobielde te Gent. Des zondags passeerden er de „krabben- treinen". Heel veel Belgen kwamen toen per trein naar Terneuzen om krabben te vissen. Nog heden ten dage doet de mop de ronde dat, als de trein op „Koeischorre" floot, de krabben in Terneuzen de wijk namen naar de overkant van de Schelde. Veel schoolreizen zijn van Sluiskil uit per trein ondernomen en zelfs de goede Sint is er menigmaal verwelkomd, wanneer hij een bezoek kwam brengen bij de schoolkinderen. In de eerste dagen na de bevrijding rustten er de Canadezen uit van de vermoeienissen van de strijd. Het is allemaal verleden tijd. Met deze afbraak is de laatste herinnering aan de bebouwing langs de westelijke zijde van het kanaal ver dwenen. Straks zal ook de Lelybrug er aan moeten geloven en dan, ja dan is Sluiskil het oude en vertrouwde Sluiskil niet meer. Dan blijft er om met de heer Colsen te spreken, alleen nog maar een „pontje" over... RADAR voor meting dikte Poolijs Tussen december en maart zullen voor het eerst met behulp van een speciaal radar apparaat pogingen worden ondernomen om de dikte van de ijslaag in de Zuidelijke Poolzee te meten. Dr. S. Evans van het Scott-Instituut voor Poolonderzoek in Cambridge heeft dit speciale toestel ontwikkeld. Zowel uit een oogpunt van metereologische kennis als uit praktische overwegingen is het onderzoek naar de dikte van de ijslaag van zeer groot belang. Tot dusver suitte de meting op grote moeilijkheden. Gedurende de zomer op het zuidelijk halfrond zullen twee vliegtuigen, uit gerust met deze speciale radarinstallatie, een poging doen om vanuit de lucht een onder zoek in te stellen naar de dikte van het Pool ijs. In te onderzoeken gebied wordt een cirkel met een straal van ingeveer 160 km beschre ven. In het algemeen gesproken is er tot dusver weinig bekend omtrent de formatie en de be weging van het ijs in de omgeving van de Zuidpool. STREMMING VERKEER TERNEUZEN—SLUISKIL In verband met de uitvoering van werkzaam heden aan de in aanbouw zijnde brug over het kanaal van Terneuzen ten noorden van Sluiskil zal het landverkeer over rijksweg 61 - gedeelte Terneuzen-Sluiskil volledig gestremd zijn van maandag 24 oktober 's mor gens zeven uur tot woensdag 26 oktober, 's- middags vijf uur, of zoveel langer of korter als nodig zal blijken te zijn. Het landverkeer Terneuzen-Sluiskil visa versa zal worden om geleid langs de oostzijde van het kanaal en de Minister Lelybrug te Sluiskil. Al eerder ga ven dezelfde werkzaamheden aanleiding tot omleiding van het verkeer. Van dinsdag 11 oktober tot woensdag 19 oktober 's middags vijf uur zal het landverkeer over de rijksweg Terneuzen-Zevenaarhaven-Sluiskil, gedeelte Zevenaarhaven-Blikstraat volledig zijn ge stremd. Het landverkeer Terneuzen-Sluiskil visa versa zal dan worden omgeleid via de Blikstraat en de Mr Haarmanweg. VEERTARIEVEN WESTERSCHELDE OMHOOG De minister van Verkeer en Waterstaat heeft, met het oog op de moeilijke budgetaire po sitie van het rijk, Gedeputeerde Staten van Zeeland in ovërweging gegeven de tarieven voor de veerdiensten over de Westerschelde te verhogen. De tekorten op de Westerschel- deveren nemen met het jaar toe. Dit jaar zul len ze omstreeks zeven miljoen gulden be dragen. De exploitatietekorten worden door het rijk gedragen. Minister Suurhof acht het redelijk, dat ook de weggebruikers in deze tekorten gaan meedelen. De vaarttarieven zijn sedert 1958 (in dat jaar werd de eerste prinsesseboot in de vaart ge bracht) onveranderd gebleven. Van 1945 tot 1950 waren de veren in ver band met de wederopbouw van Zeeuwsch- Vlaanderen, vrij. Straatlantaarns worden ontstoken door foto-elektrische cel Bij onze tegenvoeters, in Sydney (Australië), worden de straatlantaarns ontstoken als het donker wordt. Niets bijzonders, zult u zeg gen bij ons gebeurt dat ook Er is echter een klein verschil terwijl in onze grote ste den de straatverlichting vanuit centrale punten wordt ingeschakeld als - theoretisch - de zon ondergaat en uitgeschakeld als zij boven de horizon behoort te zijn verschijnen, zijn de straatlantaarns in Sydney voorzien van kleine foto-elekrtische cellen die de lamp ont steken bij een bepaalde lage verlichtingsgraad en omgekeerd. Bij zwaarbewolkte hemel im mers behoeft het theoretisch bepaalde moment van het invallen van de duisternis helemaal niet samen te vallen met de feitelijke situatie. In Sydney gaan - al is dat overdag - de straatlantaarns aan als een bepaald tekort aan licht optreedt om het even of de zon geacht wordt dit aardse tranendal te verlichten of niet. Vanaf 1 januari 1967 „GROENE KAART" IN BENELUX NIET MEER NODIG Vanaf 1 januari is de „groene kaart" binnen het Benelux-gebied niet meer nodig. Iedere W.A.-verzekering zal vanaf die datum ook de schade moeten dekken welke in België en Luxemburg met het motorrijtuig aan derden wordt toegebracht. Als gevolg hiervan zal iedere verzekerde, wanneer hij met het mo torrijtuig de grens van Nederland naar Bel gië of Luxemburg overschrijdt, een desbe treffende dekking ometen bezitten. Voor deze zogenaamde „Europa-dekking" zal van de eerstkomende premievervaldag in 1967 af de gebruikelijke toeslag worden be rekend 25, - tot 40, - per jaar). Voor het rijden in andere landen dan de Benelux blijft de „groene kaart" nodig. In 't nieuwe systeem past niet meer een tijdelijke „groene kaart", zodat de verzekerde die met het motorrijtuig de Nederlandse grenzen wil overschrijden, ervoor moet zorgen, 'n Europa dekking te hebben voor de gehele duur van de verzekering. Ten aanzien van de bromfietsen heeft de Con tactcommissie Motorrijtuigenverzekering een afzonderlijke regeling aanbevolen, hierop neerkomende, dat iedere bromfietsverzekering het W.A.-risico in Benelux-verband dekt. WEENSE STUDENTEN BEZOEKEN ZEELAND Een vijftigtal Weense studenten, geselecteerd uit alle faculteiten en studierichtingen van de universiteit in de Oostenrijkse hoofdstad, zal maandag 10 oktober een bezoek aan Zeeland brengen. Zij zullen daarmee een verblijf in Nederland afsluiten, dat op 3 oktober j.l. begon. De laatste dag van hun verblijf, een „Delta werken-Zeeland-dag" brengt de studenten eerst naar de Haringvlietwerken, waar namens Rijkswaterstaat een toelichting zal worden ge geven op de uitvoering van het Deltaplan. Na aankomst in Middelburg, aan het begin van de middag, zal in de kantine van de pro vinciale griffie de Zeeland-film worden ver toond. Daarna zal drs. C. de Schipper, eco noom bij het ETI voor Zeeland, een inlei ding houden over de ontwikkelingen in de provincie. Vervolgens zal een bezoek worden gebracht aan het haven- en industriegebied Vlissingen Oost, waar de heer J. van Konij nenburg, directeur van het Havenschap, het een en ander zal vertellen. Terug in Middel burg zal het Abdij-complex worden bezich tigd, waarna om half zes de Commissaris der Koningin, mr. J. van Aartsen, de studenten in de voorzaal bij de Statenzaal zal ontvan gen. Het bezoek vormt 'n onderdeel van een stu dentenuitwisseling tussen de Weense universi teit en de Vrije Universiteit te Amsterdam. Doel van de uitwisseling is o.a. de studenten nader kennis te laten maken met de culturele en sociale-economische omstandigheden in het land, waar zij gasten zijn. De wetenschappelijke en technische ontwik kelingen staan bij het bezoek aan Nederland op de voorgrond. Naast speciale colleges, te geven door hoogleraren aan de VU., zijn er enkele excursies, o.a. naar Friesland en naar Rotterdam - Den Haag. De organisatie van de uitwisseling is in han den van de Oosterreichische Hochschüler- schaft an den Universitat Wien en de Senaat van het Studencorps aan de Vrije Universiteit, onder auspiciën van de Academische Senaat van de VU. Van 15 november 1966 t/m 14 januari 1967 zullen op alle postinrichtingen in Nederland de Kinderpostzegels 1966 verkrijgbaar zijn. Het zal dit jaar de 40ste keer zijn, dat de Kinderpostzegels worden uitgegeven. Zoals bekend worden deze zegels uitgegeven met een bijslag, waarvan de netto-opbrengst is bestemd voor steun aan de arbeid ten behoeve van het kind, dat bescherming en hulp nodig heeft. Op de zegels zijn kinderen in verschil lende levensstadia uitgebeeld naar foto's, ge nomen door Carel Blazer te Amsterdam, ter wijl de typografische verzorging in handen was van Otto Treumann, eveneens te A'dam. Waarden, voorstellingen, kleuren (voor zover thans bekend) 10 5 ct. baby oranje 12 8 ct. kleuter groen 20 10 ct. schooljongen blauw 25 10 ct. meisje met brommer paars 40 20 ct. jongeman met paard rood De prijs van een serie bedraagt 1,60 Teneinde de werkzaamheden, verbonden aan de verkoop van de zegels door tussenkomst van de Nederlandse scholen, te vereenvou digen, zijn op uitdrukkelijk verzoek van de Stichting Ned. Comité voor Kinderpostzegels wederom speciale velletjes vervaardigd. Deze velletjes bestaan uit 4 zegels van 10 5 ct., 5 zegels van 12 8 ct. en 3 zegels van 20 10 ct. De zegels blijven voor frankering geldig t/m 31 december 1967. Onderzoek naar Vogelnachttrek De vogelwerkgroep van de Koninklijke Ne derlandse Natuurhistorische vereniging Atol in Zeeland hield woensdagavond een onder zoek naar de z.g. nachttrek van vogels. Van 19.00 tot 24.00 uur werd op verschillende posten geluisterd. Er bleek een sterke trek te bestaan van lijsterachtigen, o.a. van koper wieken, een soort, die broedvogel is o.a. in Finland, Scandinavië en Noord-Rusland. Op 9 oktober wordt er bij gunstig weer door de KNNV een onderzoek ingesteld naar de dag- trek van vogels, langs de Oosterscheldebrug en de Veersegatdam. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent. Halfjaar-abonnement: Vxel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm. Bij kontrakten Belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1966 | | pagina 1