Westerscheldeverbinding een dwingende zaak Generaal Bor-Komorowski de held van Warschau Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1966 80e Jaargang no. 50 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN De Kanaaltunnel komt er. In 1972 kan men per trein in vier uur en twintig minuten van Londen naar Parijs rijden als de plannen doorgaan zoals ze nu in de hoofdsteden van Groot-Brittanië en Frankrijk ter tafel liggen. Hoe zullen de Nederlandse aansluitingen op de tunnel onder het Nauw van Calais zijn Zal men per trein van Londen naar Amster dam moeten reizen via Brussel en per auto via Antwerpen Of komt er een rechtstreek se vaste verbinding door Zeeland, over of onder de Westerschelde Kortom Wat moet Nederland doen om de aansluiting op de Kanaaltunnel niet te missen De planoloog ir G. C. Lange, directeur van de Provinciale Planologische Dienst van Zuid- Holland, de provincie waarin de drukste ha ven ter wereld en het grootste industrie centrum van ons land ligt, zegt het duidelijk ,De vaste oeververbinding van de Wester schelde moet klaar zijn op het moment, dat de tunnel Dover - Calais wordt geopend. Ge beurt dat niet, dan hebben wij de boot ge mist.' Deze oeververbinding zou, wat de ver keersweg betreft, direkt kunnen worden aan gesloten op de bestaande weg Rotterdam - Goes. De deltaspoorweg, waarvoor in de om geving van Rotterdam het tracé reeds is uit gezocht, bestaat alleen nog op papier. De Deltaspoorweg zou Rotterdam en west Ne derland kunnen aansluiten op de spoorlijn door de Kanaaltunnel. Als deze verbindingen er niet komen, zal een groot deel van het toeristische en handels verkeer over de grote Europese verkeers- routes die Londen verbinden met het Euro pese continent Nederland links laten liggen. - Per trein kan men uit Londen dan slechts in Rotterdam komen via Brussel een om weg van 100 kilometer op een totale afstand van 350 kilometer. - Per auto gaat dan de weg uit Londen naar Rotterdam, Den Haag en Amsterdam achter Antwerpen om een omweg van 80 kilo meter. Antwerpen zal straks ten volle kunnen profi teren van zijn gunstige ligging op het knoop punt van de wegen Amsterdam-Rotterdam- Brussel-Parijs en Londen-Gent-Eindhoven- Ruhrgebied. Rotterdam zal zich aan de nieu we situatie kunnen aanpassen door voltooiing van de Deltaweg over of onder de Wester schelde. Want niemand verwacht, dat het ver keer uit de Britse wereldstad op de pont gaat gaat staan wachten om de randstad te berei ken men maakt dan wel de omweg, of pro beert Nederland te mijden. Dit geeft duidelijk het belang aan dat Rot terdam en Zeeland niet alleen, maar ook Gent en Brugge, Vlaanderen en het Noordfranse industriegebied hebben bij een direkte onder linge verbinding door de delta. Als Rotter dam profiteert, doet heel Nederland dat, want, zoals ir Lange het uitdrukt .Rotterdam is de kachel, die het hele land moet door gloeien.' De deltaweg kan dus voor het grootste deel over bestaande of al ontworpen wegen, brug gen en tunnels lopen Rotterdam-Benelux- tunnel-Zoomweg-Haringvlietbrug en Greve- lingendam, langs Zierikzee-Oosterschelde- brug-Goes. Het stuk Goes-Terneuzen-Malde- gem, inclusief de oeververbinding van de Westerschelde, zouden nieuw zijn. Vitale schakel De Westerscheldeverbinding kan bijvoorbeeld een brug zijn. Die zou zeventig meter hoog moeten worden. Dat houdt in, dat er voor een spoorlijn op- en afritten van ongeveer tien kilometer lengte moeten zijn. De tunnel ligt daarentegen minder diep onder water, dan een brug boven de vaargeul, zodat de op- en afritten belangrijk korter kunnen zijn. Een tunnel heeft bovendien het voordeel, dat de trein erin schiet, vaart houdt en weer om hoog komt, wat betrekkelijk weinig energie kost. Ook is een combinatie denkbaar van bruggen aan de oevers en een tunnel in het midden, onder de vaargeul naar Antwerpen. Ir Lange ,De rijksoverheid zegt wij zul len zo'n vaste oeververbinding laten onder zoeken. Officieël is men er al mee begonnen. Het zal snel moeten gebeuren. Het is hoog tijd.' ,De kosten zullen hoog zijn. De rivier is ter plaatse zes a zeven kilometer breed. De vaar geul is heel diep en de bodem bestaat uit klei, zand en veen. Laat zo'n tunnel 500 mil joen gulden kosten. De bouwduur ongeveer vier jaar, dat is dus 125 miljoen gulden per jaar. Financiële deskundigen hebben mij ver zekerd, dat het bedrag voor de rijksbegroting echt geen onoverkomelijke moeilijkheden be hoeft op te leveren. Het is meer een kwestie van ,hoe plooien we het dan van ,waar ha len wij het geld vandaan Afsluitdijk Ter vergelijking de Afsluitdijk heeft naar onze huidige financiële standaard ongeveer 1,5 miljard gulden gekost. Maar die heeft zichzelf al tweemaal betaald. Dat is uitge rekend. Ten eerste is er de vermeerderde landbouwopbrengst en ten tweede heeft de dijk een grotere catastrofe bij de stormramp van Februari '53 voorkomen'. ,De drie veren over de Westerschelde zetten nu ongeveer 6.000 auto's per dag over. Dat kunnen er misschien 8.000 worden. Dat is bij lange na echter niet voldoende. Wij kun nen Zeeland nooit opstoten in de vaart van de randstad zonder vaste oeververbinding.' ,Die is nodig én voor Zeeland én voor de randstad. Anders is dat een reus met een kinderhand. De Oosterscheldebrug is een be gin'. De Westerscheldeverbinding maakt van Lon den uit Rotterdam nagenoeg even snel bereik baar als Antwerpen, aangenomen tenminste dat de aansluitende wegen goed zijn. Voor de ontplooiing van de twee Beneluxhavens is dit natuurlijk een belang van de eerste orde. Ook het verkeer uit Parijs zou in hoge mate zijn gebaat bij een moderne deltaroute. Van Ter- neuzen uit zou die ten westen van Gent kun nen worden gekoppeld aan de E3 naar de Franse hoofdstad. In Vlaanderen ontstaat hierdoor een wegen- kruis met de noord-zuid-as randstad-Vlaar- dingen-Middelharnis. Goes-Gent-Rijsel-Parijs en de west-oostas Londen-Gent-Antwerpen- Ruhrgebied. Onderzoekingen hebben aangetoond, dat tus sen Nederland, Gent en het Noordfranse in dustriegebied een intensief goederenverkeer per vrachtauto bestaat, dat nu een fikse om weg over de Moerdijk en Antwerpen moet maken. Voor het toeristische verkeer zou een fraaie kustroute ontstaan Duinkerken-Oostende- Brugge, dan Goes-Grevelingen-Rotterdam- Den Haag-Amsterdam-Afsluitdijk en verder langs de Groene Kustweg naar Scandinavië. De route verbindt de Belgische badsteden met de monumentenstad Brugge, ons deltagebied met zijn stranden, duinen, zeilwagen en oude stadjes, de Lijnbaan in Rotterdam, de Scheveningse Pier, Madurodam en het Mau- ritshuis, de bollenstreek, Het Frans Hals museum in Haarlem, grachten en Rijks museum in Amsterdam, de Alkmaarse kaas markt enz. Schelde tot Dollar De Zuidhollandse planoloog bepleitte al in 1963, in de Tussentijdse verkenning inzake de planologische ontwikkeling in Zuid-Hol land', waaraan wij een aantal gegevens ont lenen, een weg van Rotterdam langs Weesp, de burg bij Muiden, Lelystad en Emmeloord naar Groningen. Hij schreef toen ,De vitale verbinding door de voormalige Zuiderzee zal het gehele noor den veel dichter bij alle delen van de rand stad brengen en daarmede de grootste belem mering voor expansie, namelijk isolement, wegnemen.' Nu zegt hij Nederland zit nog niet goed in elkaar. Er zitten als het ware twee gaten in de Zuiderzee en het deltagebied. Als er een weg is van de Dollar tot de Schelde zal men kunnen zeggen Nederland is nog nooit zo één geweest.' Ir Lange heeft de .theorie van de schier eilanden ontwikkeld. ,Het noorden van ons land is eigenlijk een schiereiland, sterk ge ïsoleerd, evenals de kop van Noord-Holland. Van Den Helder vertrekken alle treinen van perron 1, als u begrijpt wat ik bedoel. En ook het deltagebied blijft na beëindiging van de versplintering toch eigenlijk een schier eiland. Vaste oeververbindingen brengen die schier eilanden in contact met de economische krachtbronnen van ons land. Een weg aan leggen is als een stekker in het contact ste ken.' Met een ,weg' bedoelt de planoloog niet al leen een autoweg, maar zeker ook een spoor weg. ,Een spoorlijn haalt een hele streek om hoog. De hele dag rijden die ijzeren bakjes heen en weer en de streek kan zich ontwik kelen. .Helaas is het spoorwegnet hopeloos ver ouderd. Wij zitten met een patroon uit 1875, toen Nederland vier miljoen inwoners had. Na 1912 is er geen spoorlijntje meer aange legd of het is inmiddels weer afgebroken. Thans hebben wij een bevolking van twaalf miljoen, aan het eind van de eeuw van mis schien twintig miljoen, die volgens een ge heel ander spreidingspatroon zullen zijn ge huisvest. De spoorwegen zullen zich moeten aanpassen. Maar dat kan niet, omdat zij zich financieël moeten bedruipen en dus de nodige voorzieningen niet kunnen treffen. Dat is niet minder dan een ramp. Efficiënt railverkeer is een levensnoodzaak voor ons land. Dat moet de staat betalen voor zover nodig.' ,Voor de Nederlandse spoorwegen kan de aanleg van de Kanaaltunnel kritiek zijn. Nu vertrekken uit Hoek van Holland, waar de veerboten uit Engeland aankomen, twee keer per etmaal treinen naar Scandinavië, Ham burg, Berlijn, Warschau, Moskou; en ook naar Oostenrijk, Zwitserland en Rome, om dat de verbinding zo goed is'. ,Als de Kanaaltunnel er is, en er is een goede spoorverbinding rechtstreeks in noor delijke richting, dan gaat behalve het vervoer naar het zuidoosten ook dat naar Berlijn en Scandinavië voor een belangrijk deel de neus van de NS voorbij.' De deltaspoorweg kan lopen langs volkrijke steden Rotterdam, Schiedam (100.000 in woners), Hoogvliet-Spijkenisse (150.000 in woners) en Hellevoetsluis (150.000 inwo ners). Verder naar Goes, langs het industriegebied aan het Sloe door de Westerscheldetunnel naar de zich snel ontwikkelende Kanaalzone Terneuzen-Sas van Gent, de hoogovens van Zelzate waarna de lijn naar Calais en Londen nog de toeristenplaats Brugge en de badplaats Oostende passeert. Toekomstvisie In de verdere toekomst kijkend ziet ir Lange de groei van een mammoetstad met als hoek punten Alkmaar, Dortmund en Duinkerken. De stedelijke concentratie zal een driehoek vormen met een basis (Duinkerken-Dortmund) van 350 kilometer en een hoogte (Alkmaar- Charleroi) van 250 kilometer, waarin rond het jaar 2000 misschien 50 miljoen mensen zullen wonen. De mammoetstad zal grote industriekernen en dichtbevolkte woongebieden hebben naast uitgestrekte betrekkelijk dunbevolkte agra rische en recreatiegebieden. De havens van deze stad in vier landen zullen grotendeels in het Rijn-Scheldebekken (ruim gemeten van Amsterdam tot in Vlaardingen) zijn gelegen, de industriekernen eveneens en bovendien nog in Noord-Frankrijk, het Luikse, het Ruhrgebied en nog een aantal in ontwikkeling zijnde centra, zowel in ons land als daar buiten. Rondom deze grootste samenballing van Eu ropa liggen dan als .voorsteden' Londen (15 miljoen inwoners), Parijs (12 miljoen), Frank- fort-Wiesbaden-Darmstadt (7 miljoen), Han nover (4 miljoen) en Hamburg (5 miljoen). Wij worden een van de voornaamste samen ballingen van de wereld, een van de grootste werkplaatsen,' aldus ir Lange. .Daarom zul len wij in dit gebied de beste verbindingen moeten hebben. In de weekends zullen binnen de mammoetstad meer mensen op pad gaan voor recreatie dan er indertijd waren betrok ken bij de Volksverhuizing die twee eeuwen duurde.' De Kanaaltunnel en de aansluitende wegen zijn daarom een essentieël belang. Elke scha kel telt. ,Als ik een wens mocht doen en zeg gen welke verbinding ik het liefst terstond zie maken, dan leg ik mijn vinger op de kaart bij de Westerschelde.' P.Z.C. Een naam die het zinnebeeld is geworden van onverschrokken moed en ridderlijkheid Op 24 augustus 1966 is in Engeland op 71-jarige leeftijd overleden de uit de Tweede Wereldoorlog beroemde Poolse verzetsleider, generaal Tadeusz Bor-Komorowski. Onder de schuilnaam Bor speelde hij een grote rol bij de organisatie van het Poolse verzet, werd later bevelhebber van het ondergrondse Poolse leger A.K. (Armia Krajowa) en leidde in deze funktie in 1944 de heldhaftige opstand van Warschau tegen de Duitsers. Twee-en-twintig jaar geleden klonk de naam Bor-Komorowski over heel de wereld. Na 63 dagen van Warschau's grote opstand, schreed de Generaal uit de brandende, ver- nieulde Poolse Hoofdstad, de geschiedenis in. Zijn naam zal altijd de herinnering opwek ken aan de heldmaftige, taaie, meedogen loze - en door het toedoen van de Russen, wanhopige Poolse strijd tegen de Duitse be zetters. Noch de Duitsers, noch de Russen waren in 1939 erin geslaagd Polen volledig te onder werpen. Er bestonden ondergrondse kranten, een ondergronds leger, ondergrondse politie, ondergrondse scholen en universiteiten, een ondergronds bestuur en zelfs een ondergronds parlement - kortom een hele ondergrondse staat die over een behoorlijke macht beschik te. Het Poolse volk wilde zelf een bijdrage leveren tot zijn bevrijding. Tijdens het zomeroffensief in 19b4 naderden de Sowjet-legers de Poolse hoofdstad en de leiders van het Poolse verzet moesten toen beslissen op welk tijdstip zij een algemene opstand tegen de Duitsers zouden ontketenen om de bevrijding van Polen te verhaasten en te voorkomen, dat de Duitsers een reeks ver bitterde verdedigingsakties op Pools grond gebied en in het bijzonder in Warschau zelf zouden voeren. Generaal Bor-Komorowski en andere aan voerders van het verzet in Warschau waren er zich volkomen van bewust, dat hun strijd krachten een zeer vastberaden tegenstand aan de Duitsers zouden kunnen bieden en in staat waren een militaire bijdrage te leveren, wel ker strategische waarde niet ontkend kon worden. Warschau was immers het belang rijkste communicatie- en transportcentrum van de Duitsers. „Storm' - dit was het wachtwoord dat de Poolse strijdmacht deed ontvlammen, want het uitspreken hiervan betekende, dat dap pere mannen en vrouwen uit hun schuil hoeken te voorschijn konden komen om tegen de in overweldigende meerderheid aanwezige Duitse troepen de wapens op te nemen in de wetenschap, dat het Rode leger nabij was. Want de opstand kon alleen kans van slagen hebben als het Rode leger hulp verleende. Nu was het front nabij gekomen en de Russen lieten het ook niet aan aanmoedigingen ont breken. Maar in deze grote poging tot samenwerking met de oprukkende Russen werd het woord „Storm" een grimmig synoniem voor ver raad. Het relaas van de opzettelijk in het leven geroepen opstand van het ondergrondse leger te Warschau en de meedogenloze ver nietiging hiervan door de Duitsers, terwijl de Russen uit de buitenwijken van de Poolse hoofdstad toekeken, zal steeds een gevloekte plaats innemen op een van de zwartste blad zijden van de annalen van de geschiedenis. Toen de beslissende dag naderde beschikte generaal Bor-Komorowski in de Poolse hoofd stad over 35.000 frontsoldaten en 7000 man hulptroepen. In de tweede helft van juli 1944 werd de nazi-terreur in Warschau verscherpt uit de overigens gerechtvaardigde vrees, dat de Polen de Russen zouden helpen. Er barst ten golven van deportaties, moorden op ge vangenen en massa-executies los. Generaal Bor-Komorowski en zijn adviseur in burgerlijke zaken, de plaatsvervangende pre mier Jan Jankowski te Warschau, werden door de Poolse regering in Londen gemach tigd een algemene opstand uit te roepen op het tijdstip, dat zij daartoe geschikt achtten. Op deze wijze viel de verantwoordelijkheid voor deze harde individuele maar tevens (zie vervolg op pagina 2) AXELSE COURANT VERSCHIJN! IEDERE ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent. Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,— elk woord meer 15 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1966 | | pagina 1