Bezoekt de AxeEse Boerenkamer Vulpennen Fa. J. C. Vink BOEKHANDEL Fa «I. C. VINK - AXEL ZEELAND GRIEKENLAND FINLAND n De bromfiets in het nieuwe R.V.V. het aanstaande Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Het in Staatsblad nr. 181 gepubliceerde Regle ment Verkeersregels en Verkeerstekens bevat een aantal nieuwe en gewijzigde gedragsregels voor alle weggebruikers, als ook specifieke be palingen voor één groep, b.v. de 1,6 miljoen bromfietsers op onze wegen. Overeenkomstig het streven van prof. mr. A. D. Belinfante om voor een ieder begrijpelijke taal te gebruiken, heeft de term „rijwiel met hulpmotor" plaats moeten maken voor het meer gebruikelijke „bromfiets". Wanneer het nieu we reglement begin 1967 van kracht wordt, zul len ook voor de bromfiets ten dele gewijzigde voorschriften gelden. Nieuwe definitie De bromfiets is in het nieuwe R.V.V. niet lan ger een motorvoertuig, doch een afzonderlijke categorie. De oude definitie van „rijwiel met hulpmotor" gaf in de praktijk moeilijkheden en werd inmiddels vervangen door de volgende omschrijving: a. voertuigen, die zijn uitgerust met een verbran dingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 en die voor zover hun bouw alle voor fietsen normale eigenschappen be zitten: de minister van Verkeer en Waterstaat kan deze eigenschappen nader omschrijven: b. voertuigen, die kennelijk en uitsluitend zijn in gericht voor een invalide en zijn uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3. Zoals bekend worden de nieuwe bromfietsen in opdracht van het departement door het R.A.I.- T.N.O.-Instituut gekeurd op de zgn. rijwiel eigenschappen en de maximum snelheid van 40 km per uur. Plaats op de weg „Fietsers en bromfietsers volgen het voor hen verplichte fietspad: bij gebreke ervan rijden zij op de rijbaan", schrijft het R.V.V. voor. Een weg met het bord „fietspad" mag door bromfietsers alleen met afgezette motor worden bereden. Wanneer langs de kant van een weg een afschei ding is gemaakt d.m.v. een witte streep en af beeldingen van een witte fiets op het wegdek, moeten fietsers en bromfietsers dit kunstmatige fietspad ook gebruiken. Andere weggebruikers mogen er alleen komen, wanneer de afscheiding door een onderbroken streep wordt aangegeven. Bromfietsers mogen voortaan niet meer met zijn tweeën naast elkaar rijden. Evenals dit voor het snelverkeer geldt, mag een bromfietser rechts in halen, indien het overige verkeer in een of meer files rijdt of staat. Wanneer men bij het inhalen van rijbaan verandert of opzij zwenkt, moet men dit vooraf kenbaar maken door een armbeweging of richtingaanwijzer. Degenen, die buiten de bebouwde kom een brom fiets aan de hand hebben, moeten aan de uiterste rechterzijde van de rijbaan lopen. In het alge meen dient een bromfietser zijn tweewieler op het trottoir of op een berm te parkeren. Maximum snelheid Onveranderd geldt voor bromfietsers een maxi mum snelheid en wel a. 30 km in de bebouwde kom en b. daarbuiten 40 km per uur. In bepaalde gevallen - te denken is aan fietspa den buiten de bebouwde kom - kan de minister voor bromfietsers een snelheid vaststellen, die lager ligt dan 40 km per uur. Snelheid en geluid worden weieens met elkaar in verband gebracht. In dit verband vestigen wij de aandacht op de nieuwe omschrijving van ar tikel 93 inzake geluidsbeperking: „Het is de bromfietser verboden onnodig geluid te veroorza ken" (was: „onnodig hinderlijk geluid te ver oorzaken"). Met een brommer mag, behalve de bestuurder, niet meer dan één persoon worden vervoerd. Af gezien van een doelmatige en veilige zitplaats moet deze plaats nemen met zijn voeten op voet steunen aan weerszijden van de bromfiets, dus geen „amazonezit" meer. Onder de bijzondere bepalingen voor bromfietsers staat nog dat men, met uitzondering van 'n als zodanig ingerichte en aan de bromfiets vast verbonden zijspanwagen, geen andere voertuigen mag voortbewegen. Borden voor bromfietsers Nieuwe, speciaal voor bromfietsers geldende ver keersborden zullen straks de aandacht van deze weggebruikers vragen. Drie nieuwe gebods- of verbodsborden (rond bord met wit veld en rode rand) hebben op bromfietsen betrekking, te we ten: een duidelijk silhouet van een bromfiets be tekent: gesloten voor bromfietsen met in wer king zijnde motor. de silhouetten van een bromfiets en een fiets, gescheiden door een horizontale rode balk: gesloten voor fietsen en bromfietsen, een parkeerverbodsbord (rond bord met blauw veld, rode rand en schuine rode balk) met de witte afbeeldingen van een bromfiets en een fiets, betekent: verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen. Een bord, dat een gevaar aanduidt, de bekende witte driehoek met rode rand, waarin het silhouet van een fietser, waarschuwt de andere wegge bruikers dat men een plaats nadert, waar fietsers en bromfietsers plegen over te steken. Wat staat de bromfietser bij overtreding van een van de hier genoemde gedragsregels te wach ten? Behalve de gebruikelijke geldboete kan hem of haar - op grond van artikel 139 van het R.V.V. - de bevoegdheid worden ontzegd een brommer te besturen voor ten hoogste twee jaren! Een re den te meer om goede nota te nemen van de nieu we bepalingen van de W et Belinfante. b. Nieuwstraat 32 BOERENKLEDING GOUD- EN ZILVERWERKEN MUNTEN- EN TEGELVERZAMELING MAQUETTE AXEL 18e EEUW C. A. Schiltman ARTS - AXEL AFWEZIG van 10 t.m. 31 juli GEMEENTELIJK ZWEMBAD AXEL In aansluiting op de huis-aan-huis verspreide cir culaire wordt bekend gemaakt, dat de mogelijkheid zich voordoet de voorschriften inzake de toegang tot het zwembad te verruimen, met name voor kinderen, die aan het schoolzwemmen deelnemen of op andere wijze zwemonderricht krijgen. Deze kinderen hebben GEEN GELEIDE nodig, wan neer zij voor trainingsdoeleinden van het zwembad gebruik willen maken. Axel, 4 juli 1966. Burgemeester en Wethouders van Axel, De Secretaris, De Burgemeester, P. G. v. d. Bosse. M. K. van Dijke. Medelezers gevraagd voor wekelijkse LEESPORTEFEUILLE bevattende geïllustreerde bladen, damesweekbladen, enz. Uitg. J. C. Vink, Markt Axe! van bij en alle streken en landen die daar tussen liggen a. c. Markt 12 AXEL

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1966 | | pagina 4