PRINS WILLEM VAN ORANJE VERMOORD SPORT Bekendmaking BENOEMING LID VAN DE GEMEENTERAAD Vanaf heden is ter secretarie der gemeente voor een ieder ter inzage nedergelegd een besluit tot benoeming van een lid van de ge meenteraad, noodzakelijk geworden door het overlijden van de heer P. J. van Bendegem. AXEL, 4 juli 1966. De voorzitter van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de raad der gemeente Axel, M. K. van Dijke. Dinsdag 10 juli 1584 werd BENZINE... een laboratorium produkt DE DOOD RIJDT OP SLAPPE BANDEN Te lage spanning beperkt levensduur van band en bestuurder Voetbal NEDERLAAGTOURNOOI A.Z.V.V. A.Z.V.V. - TERNEUZEN 1-6 In het A.Z.V.V.-elftal waren de jonge talent volle Tonny Dey en goede rechtsbuiten M. de Visser gepasseerd. Hiervoor waren opgesteld de zeker qua voet bal over zijn hoogtepunt zijnde P. Ruijten- burg en Schieman. A.Z.V.V. speelde deze wedstrijd zonder mid denlinie waarvan Terneuzen goed wist te profiteren en dan ook regelmatig in de aan val was. Toch wist A.Z.V.V. voor de rust de schade nog tot 2—1 te beperken. Van der Staal die inviel voor Dey ontpopte zich als een nuttige voorhoedespeler. Het was v. d. Staal die in de 13e minuut uit een voor zet van rechts de score opende 0 1 Drie minuten later loste L. Dieleman een prachtig schot dat fraai door doelman Rooze tot corner werd verwerkt. Tegenover het technisch beter spel van Ter- neuzen wist A.Z.V.V. weinig constructief voetbal te plaatsen. v. d. Staal brak goed door maar doelman v. d. Broeke wist redding te brengen. In de 39e minuut kwam de gelijkmaker uit een corner ingekopt door A. Wieland 1-1. Even voor rust wist J. Doorns door te breken en dit betekende 1-2. Na de rust kwam de doelpuntenmachine van Terneuzen goed op dreef. Nadat de wat eigenzinnig spelende Ruijten- burg tweemaal in de buitenspel-val was ge lopen, was het aan de andere kant dat van der Staal scoorde 1-3. Kort hierna wist A. Wieland een hard en goed gericht schot te lossen dat bekwaam door keeper Rooze werd gestopt. In de 9e minuut gaf van der Staal een goede pass naar P. Wissel die raak schoot 1 4. Even kwam A.Z.V.V. fel terug maar een goed schot van P. Haak werd door Rooze gekeerd. Een misverstand in de Terneuzense achter hoede leverde een corner op, maar ook deze wist Rooze resoluut te stoppen. Sukses kwam aan de andere kant, toen Dooms in de 29e minuut scoorde, 5 1. In de 40e minuut was het dezelfde speler die nogmaals scoorde en hiermede de eind stand op 1 - 6 bracht. A.Z.V.V. probeerde nog wat van de achter stand weg te werken maar een schot van J. Dielemap belande in de handen van keeper Rooze, een ander schot van dezelfde speler trof de paal. Verdiend heeft Terneuzen deze wedstrijd ge wonnen en staat gunstig om de uitgeloofde shirtjes te bemachtigen. Zaterdag treedt Breskens tegen A.Z.V.V. in het veld. de ernstige zaken waar het over ging gemoe delijk genoeg geweest zijn. Bovendien had de Prins toch toegezegd de zaken zo spoedig mogelijk te zullen regelen en wat het weigeren van de maaltijd betreft, kan dat geen Friese bescheidenheid geweest zijn van de nog maar 30-jarige Ulenburgh Overigens is het wel treffend, dat het juist Saskia's vader was die het sterven van één der grootste Nederlanders moest aanschouwen, terwijl zij trouwde met ook één der grootste Nederlanders en dat nog wel in een tijd toen Leeuwarden heel ver reizen van Holland verwijderd was... De naam Ulenburgh is dan ook niet alleen ver bonden aan die van Rembrandt, maar eveneens aan die van Willem van Oranje en daar dit laatste in brede kring onbekend is, meenden wij op de 382ste sterfdag van de Vader des Vaderlands dit naar voren te moeten brengen. De Prins bracht zijn laatste uren door met de vader van Saskia Friese kwestie onderwerp van gesprek was de schoonvader van Rembrandt een vijand van Oranje Het was Balthasar Gerards die de moorddadige schoten loste op de Vader des Vaderlands. Eén der zwartste dagen van 's lands historie kunnen we gedenken. We herinneren ons 'het „Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de... ce pauvre peuple", het „O God, heb medelijden met mij en met dit arme volk", de laatste woorden van de grote Zwijger. Toen de dodelijke schoten het lichaam van de Prins troffen en de onsterfelijke woorden werden gesproken, stond een man te kijken, een man die later in opspraak kwam door de wijze waarop hij deze moord beschreef. Deze man was niemand minder dan de vader van Saskia, de schoonvader van de grote Rembrandt, Dr. Rombertus Ulen burgh, burgemeester van Leeuwarden. Hij had de laatste uren bij de Prins vertoefd en hij zag de Prins sterven. Zijn onbewogen taal deed vermoe den dat hij een vijand was, een Fries, die het de Prins de laatste uren lastig had gemaakt met de „Friese kwestie".' PRINS WILLEM I We zouden in dit artikel de levensloop van de Vader des Vaderlands kunnen beschrijven. Er is genoeg, neen veel te veel stof om zijn betekenis voor ons land op een krantenpagina te kunnen vermelden. Talloze malen is in boek, tijdschrift en dagblad zijn leven beschreven en daarom zullen wij dit niet doen. We willen ons bepalen tot die laatste levensdag van de Prins, tot zijn laatste levensuren. Wat waren de problemen die de grondlegger van Neerlands onafhankelijkheid, toen, zo kort voor zijn heengaan, hebben bewogen Waren het uren van gewicht, waren het uren van optimistische vooruitzichten of waren het de schaduwen van de trieste morgen, die de laatste uren van Oranje's leven vergald hebben Veel is er over deze laatste uren van Willem van Oranje geschreven, ofschoon het meestal geen stof was voor het grote publiek. Binnenkamers hebben de historici zich gebogen over de stukken die een antwoord moesten geven op deze vraag. Daar zijn meningen over gevormd. Dr. Ulenburgh heeft er van langs gehad. Was Ulenburgh een hardvochtig man, een vijand van de Prins en was het de discussie die hij voer de, die er toe leidde dat de Prins in stervensnood de woorden „Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de... ce pauvre peuple" sprak? DR. ROMBERTUS ULENBURGH Over de familie Ulenburgh is weinig bekend. Het staat niet vast of het van oorsprong een Fries geslacht was. Het was een Leeuwarder patriciërs familie, die eigendommen bezat in Gaasterland en in Rijperkerk bij Leeuwarden. Daar stond Ulen- burgh-state en daar zal Rembrandt ook met Saskia hand in hand gewandeld hebben toen hij in Fries land was... Rombertus Ulenburgh was, behalve burgemeester van Leeuwarden, ook landsadvocaat en raadsheer in het Hof van Friesland van 1597 tot zijn dood op 3 juni 1624. Hij was 30 jaar toen hij de ver erende opdracht kreeg om naar Delft te gaan en met de Prins te spreken. Een instructiebrief van 33 punten (vermeld in Fries Charterboek IV, pag. 495) kreeg hij mee. Uit deze brief blijkt, dat het wel een ernstig onder werp was wat besproken moest worden, doch niet een Friese kwestie in de zin zoals wij deze de laatste jaren kennen. Het ging over het feit, dat een deel van Friesland nog schatting aan de vijand betaalde en de stad houder Willem Lodewijk de speelbal was in de strijd tussen steden en platteland. De spanning tussen de steden, tot welke partij Ulenburgh be hoorde, en het platteland was dusdanig toege nomen, dat een burgeroorlog dreigde. Ging een dus prins-vijandige Ulenburgh naar Delft of een prinsgezinde Ulenburgh om steun voor de steden te zoeken Dit is lange tijd een vraag ge weest waar moeilijk een antwoord op te geven was. Het is zeker, dat wanneer Ulenburgh een vijand van de Prins was, de laatste uren van de grote Zwijger zwaar zijn geweest. Maar waar blijkt dat uit Er is in de instructiebrief niets dat daar op wijst... Er is echter wel ander materiaal en dat werd dan ook gaarne gebruikt om een „Friese kwestie" te voorschijn te toveren en Ulenburgh een vijand van de Prins te maken. OFFICIËLE TAAL Dr. Ulenburgh moest van zijn besprekingen met de Prins en dus ook van diens heengaan, waarvan hij ooggetuige was, een verslag maken voor de autoriteiten van de steden. Dit verslag werd opge nomen in Nijhoffs Bijdragen, II, pag. 120, anno 1840 en beschreven door Dr. G. H. M. Delprat. Lezen we dat verslag goed, dan geeft het inder daad een eigenaardige indruk weer en zou men gemakkelijk kunnen opmaken, dat de Prins in zijn laatste levensuren een vijand tegenover zich had. Er staat, dat de Prins tot driemaal toe Ulenburgh uitnodigde om te blijven eten. Ulenburgh sloeg dit tot driemaal af, omdat... men hem in de herberg verwachtte. Dit was toch wel een onbeleefdheid tegenover OranjeEindelijk stemde Ulenburgh toe. Nadat de maaltijd geëindigd was beloofde de Prins de zaken waarover gepraat was te zullen regelen, waarop Kolonel Morgan binnenkwam en het verslag van Ulenburgh gaat dan woordelijk verder „Waeraff scheydende syne Exie. voortgaende uyt het portael van 't voorz. Sael, alsoo d' Engelse Capitein ofte ritmeester Willems hem wilde aensprecken, deur een Bourgoingnon moorddadelijcken met eene buxe geladen met drie looden, geschooten ende terstonds daernae dese werelt standvastelijck overleden. Waer deur ick siende, dat geen gelegenheyt was om meer in de voorsz. saecke te mogen doen, ofte oock om in de voorsz. stucken te recoureren vandaer ben vertrocken". Dit is een zeer koel verslag. Een groot man, een vrijheidstrijder voor de Nederlanden gaat heen en een Leeuwarder burgemeester schrijft daar over, zoals het lijkt, volkomen onberoerd. Geen woord van beklag en meeleven... Is het een wonder dat in talrijke artikelen, o.a. in de Navorscher van 1861 en 1862 gesproken wordt van een „Friese kwestie", die Prins Willems laatste uren vergalde... Is het een wonder dat ge schreven word dat Ulenburgh blij was dat die centrale figuur Willem van het tapijt verdwenen was, waardoor de Friese decentralisatie-eisen beter verwezenlijkt worden VERKEERD OORDEEL Ds. J. J. Kalma heeft in de Leeuwarder Courant van 3 mei 1952 naar voren gebracht, dat bij het beoordelen van Ulenburgh en daarmee ook het onderhoud dat hij met de Prins had, uit het oog verloren is, dat het verslag van Ulenburgh pas geschreven werd op 14 augustus 1584, ruim een maand na de moord. Dit verklaart dat Ulenburgh zeer zakelijk was betr. deze aanslag, daar zijn verslag een rapport was over het besprokene. Wanneer we dit verslag dan ook nog eens lezen, dat als copie aanwezig is in de Prov. Bibliotheek te Leeuwarden, lijkt het niet zo vreemd dat Ulen burgh dit schreef. Ook in deze tijd zou een of ficieel verslag weinig anders zijn. Kalma bracht ook nog naar voren, dat Graaf Willem Lodewijk in 1617 de vader van Saskia benoemde tot één der executeurs van zijn nalaten schap. Dit is toch ook wel een bewijs dat Ulen burgh geen vijand van de Oranje's was. Kortom wat in de vorige eeuw werd veronder steld en werd geloofd, daar is geen bewijs van aanwezig 1 Ulenburgh is zeer waarschijnlijk verkeerd beoor deeld. De laatste uren van Prins Willem van Oranje met hem doorgebracht kunnen ondanks Sinds het laboratorium zowel letterlijk als figuur lijk van afgelegen heidevelden en bossen naar dicht bevolkte industriegebieden is verplaatst, kan de benzine van tegenwoordig moeilijk met die van vroeger worden vergeleken. Vroeger was het een bijprodukt van de olieraffinaderijen, die meer in petroleum voor verlichting en verwarming zagen dan in de vluchtige en gemakkelijk ontvlambare benzine. Tegenwoordig is benzine het produkt van voort durende technisch-wetenschappelijke zorg, enerzijds om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen van de constructeurs van automobielen en ander zijds om het onbezorgde autorijden mogelijk te ma ken onder de meest uiteenlopende klimatologische omstandigheden. De opmerkelijke verbetering van de kwaliteit van benzine wordt wel heel duidelijk gedemonstreerd door het feit dat de benzine, die tegenwoordig door de automobilisten wordt getankt, enkele jaren ge leden nog alleen door vliegtuigen werd gébruikt. Uiteraard zijn het de moderne raffinagetechnieken, die deze kwaliteitsverbetering mogelijk maken. Ruwe olie bevat zoveel schadelijke bestanddelen voor de benzinemotor dat het raffineren met de zorgvuldigheid van de laboratoriumprocessen moet geschieden, wil de benzine in alle opzichten aan de eisen voldoen, die het gevoelige mechanisme van de automotor hieraan stelt. De benzine moet de juiste vluchtigheid hebben, zij mag geen bestanddelen bevatten, die de motor kunnen schaden en zij moet „klopvast" zijn, d.w.z. zij moet een zodanig octaangetal hebben dat de motor ook onder minder gunstige rijomstandigheden op een maximale verbranding van de benzine kan rekenen. Voldoet de benzine hieraan niet dan treedt het bekende klopgeluid op, dat de automobilisten niet zonder zorg met pingelen aanduiden. De belangrijkste oorzaak van het pingelen ligt in de verstoorde relatie tussen de compressieverhou- ding in de cylinder van de motor en het octaan getal van de benzine. De motorconstructeurs hebben de compressiever- houding in de laatste jaren voortdurend opgevoerd van b.v. 1 5 tot de verhouding 1 9 en nog ho ger. Het logische gevolg hiervan is dat de olie industrie het octaangetal van benzine heeft moeten verhogen. Omdat de moderne automobielen naast hoge ook lagere compressie-verhoudingen kennen, kan de automobilist in het algemeen slechts een keus maken uit twee soorten benzine, te weten de normale benzine met een octaangetal van 90 en de z.g. Super met een octaangetal van 98. Insiders weten dat deze twee octaangetallen maar een zeer ruwe aanpassing bij de uiteenlopende com- pressieverhoudingen betekenen, want in feite vraagt iedere motor en iedere rijstijl een aangepaste ben zine. Om hieraan zoveel mogelijk tegemoet te ko men is er ook een benzinesoort op de markt, die tussen Super en Normaal in nog drie verschillende octaangetallen kent. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat niet alleen de „klopvastheid" door een juiste keus tussen deze vijf mogelijkheden is verzekerd, maar dat men ook niet meer betaalt voor zijn benzine dan deze op grond van het octaangetal kost. Op de keper beschouwd is het met een benzinemotor precies zo gesteld als met een mens een teveel aan calorieën heeft niet de minste zin. Waarom Superbenzine gebruiken, als de motor in een benzine van lagere octaangraad en dus goedkoper zijn juiste brandstof vindt De benzine van onze tijd is dus een zorgvuldig gecomponeerde brandstof geworden. Behalve op het octaangetal richt zich de zorg van de olie industrie op de vluchtigheid, die al naar gelang de temperatuur varieert, de afwezigheid van de corrosie verwekkende bestanddelen en op de zuiver heid. En intussen denken de autoconstructeurs aan steeds hoger opgevoerde motoren, daarbij reke nend op de vindingrijkheid van de laboratorium- mensen van de olie-industrie om de hiervoor ge schikte benzinekwaliteit samen te stellen. Een voorproefje hiervan vinden wij in de races van formulewagens in Zandvoort. Deze race-auto's, waarvan de motor een compressieverhouding van 1 12 kent, kunnen hun ongewone prestaties alleen maar bereiken door het gebruik van benzine met een octaangetal van 102. Dit getal ligt alweer aanzienlijk boven dat van de bestaande Super- benzine. Het moet ieder jaar speciaal uit Engeland worden aangevoerd, waar deze hoogwaardige kwa liteit normaal verkrijgbaar is. Maar men behoeft zich niet te verbazen, wanneer b.v. over vijf jaar zal blijken dat een groot aantal gewone personen auto's het van deze brandstof zal moeten hebben. Lange rijen automobilisten rijden hun volgeladen wagens in deze weken naar hun vakantiebestem ming. Iedere stoel is bezet en vaak heeft men be halve de kofferruimte ook nog een imperiaal vol bagage gestouwd. In deze periode van het jaar wordt over het algemeen het meest van een auto geëist, vooral van de banden. Weinig automobi listen staan er echter bij stil, dat deze op de rij- kwaliteiten van elke automobiel een belangrijke in vloed hebben. Dat betekent niet alleen, dat de wagen van banden moet zijn voorzien, die in goede staat verkeren, maar ook, dat deze op de juiste spanning moeten zijn gebracht. Het rijden op te slappe banden en het niet regelmatig laten con troleren van de spanning van de banden zijn fou ten, die door automobilisten over de hele wereld worden gemaakt. En dat, terwijl een juiste ban denspanning beslissend kan zijn voor veilig auto rijden. Zij vormen een intregerend onderdeel van het rem- en stuursysteem, waaraan altijd de hoogste eisen moeten worden gesteld. Dat geldt nog in meerdere mate voor auto's, die volgeladen zijn met vakantiegangers en bagage, waardoor deze trager reageren en minder goed wendbaar zijn dan wanneer de bestuurder alleen in zijn auto rijdt. Wat de bestuurder achter het stuurwiel niet kan zien, is het voortdurend buigen en wringen, waaraan de band tijdens het rijden is blootge steld. Het loopvlak en de zijkanten buigen of ge ven mee door het zware gewicht dat zij moeten dragen. Hierdoor ontstaat er wrijving tussen rub ber, canvas en staaldraad, met als gevolg hitte- ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor de wrijving van het loopvlak met de weg. Hoe zwaarder de wa gen beladen is, hoe slapper de banden zijn en hoe harder men rijdt, des te meer buigen de banden zich en stijgt de temperatuur. Wordt de hitte te groot, dan kan de band klappen. Op een door de zon verhit wegdek kan de ban- dentemperatuur oplopen tot die, welke voor het vulcaniseren van rubber nodig is. Het maandblad Het Beste van juli toont dit in een artikel aan met gegevens, welke uit een door het Southwest Research Institute te San Antonio in Texas ver vaardigde film zijn gebleken. Deze film laat zien hoe banden met een snelheid van vijfenzestig kilo meter per uur door een bocht van achtendertig meter gaan een situatie die kenmerkend is voor het berijden van een afrit van een klaverblad kruising. Overigens is deze manoeuvre lang niet zo drastisch als die welke een automobilist moet maken om een plotseling uit een zijweg komende fietser te ontwijken. De filmopnamen tonen, hoe bij een spanning van 1,7 atmosfeer (24 pond) de buitenste voorband zo ver onder de velg wordt weggedrukt en samengeperst, dat bijna de helft van de wang met de weg in aanraking komt. Bij een spanning van 1,1 atmosfeer (16 pond) is dit wegdrukken zo sterk, dat de velg bijna de weg raakt. In een scherpe bocht kan een „tubeless" band gemakkelijk van de velg gewrongen worden. Men begrijpt, dat deze omgeklapte stand van een slappe band in een bocht aanzienlijke verandering brengt in de manier waarop de wagen op het stuur reageert. Dit zou dan tevens de verklaring kunnen zijn voor het feit, dat zoveel automo bilisten in een bocht de macht over het stuur verliezen. „KOUDE" BANDEN Om dergelijke levensgevaarlijke situaties te voor komen is het noodzakelijk, dat autobanden voort durend op hun spanning worden gecontroleerd. Welke spanning Het antwoord op deze vraag staat in het boekje, dat elke automobilist bij aan koop van zijn wagen ontvangt. Bovendien beschik ken alle benzinestations over spanningstabellen. De aanbevolen spanning geldt, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, voor „koude" banden. Dat be tekent, dat de auto voor het opmeten tenminste drie uur moet hebben stilgestaan en niet meer dan drie kilometer moet hebben gereden. Bij een lange rit kan de bandenspanning 0,7 atmosfeer (10 pond) oplopen. Dat is niet erg, want een goede autoband kan een spanning van 17 atmosfeer of 250 pond verdragen. Er is dan ook geen enkele reden om met een lagere spanning de lange rit aan te vangen, zoals het bakerpraatje wil doen geloven. Integendeel, want juist door het over matig wringen en buigen in het zelfs mogelijk, dat door de aldus ontstane hitteontwikkeling, de span ning nog extra stijgt. Nog erger is het, indien men onderweg wat lucht uit de band laat lopen. Weliswaar wordt de spanning tijdelijk lager, maar een nieuwe cyclus van wrijving en ontwikkeling van hitte is het gevolg, terwijl bovendien het kar kas van de band wordt verzwakt. Begin dus elke rit met een juiste bandenspanning en laat deze op de hierboven gestelde wijze controleren. Of, doe het zelf met een bandenspanningsmeter, waarvoor in uw reisbagage altijd nog wel een plaatsje te vinden is. De prijs bedraagt zes gulden. U zult er misschien nog eens uw leven aan te danken hebben.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1966 | | pagina 3