OPENBARE VERGADERING
LANGS DE SCHELDESTROMEN
Frankering bij abonnement AXEL
ZATERDAG 25 JUNI 1966
80e Jaargang no. 39
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
van de GEMEENTERAAD van AXEL
op DINSDAG, 28 JUNI 1966, des namiddags om 7.00 uur
ten stadhuize.
AGENDA
I. Opening
Notulen
Ingekomen stukken en mededelingen
Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Verdistraat,
aan de heer G. Bedet te Terneuzen
Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Zuidsingel,
aan de heer F. J. Steel te Axel
6. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Savornin
Lohmanlaan, aan de heer J. J. Wieland
te Axel
7. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Savornin
Lohmanlaan, aan de heer J. van Cadsand
te Axel
8. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Elzasstraat,
aan Mevrouw L. Galle-de Vriese te Brus
sel
9. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Elzasstraat,
aan de heer J. H. Nieskens te Axel
10. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Joost de
Moorstraat, aan de heer C. van Kampen
te Axel
II. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Bankertstraat
(oud-Oost), aan Mejuffrouw A. E. van
Kampen te Amsterdam
12. Voorstel tot aankoop van de woning Ju-
lianastraat 60 van de heer J. J. Wieland
te Axel
13. Voorstel tot verdere aankoop van gron
den c.a. van de heren D. en J. Dekker
te Axel ten behoeve van het aanleggen
van een rijwielpad langs de Zaamslagse-
weg, gedeelte van de weg Axel - Zaam-
slag, nr. 44 van het Tertiair Wegenplan
14. Voorstel tot aankoop van grond c.a. van
Mevrouw E. Haak-de Bokx te Axel ten
behoeve van het aanleggen van een rij
wielpad langs de Zaamslagseweg, gedeel
te van de weg Axel - Zaamslag, nr. 44
van het Tertiair Wegenplan
Voorstel tot het vaststellen van de 5e en
6e wijziging van de gemeentebegroting
voor het dienstjaar 1966
Voorstel tot het aangaan van een kas
geldlening, groot 600.000, - en in
trekking kasgeldleningsbesluit, groot
1.500.000,-
Voorstel tot het wijzigen van de Pre-
cario- en retributieverordening 1966
Voorstel tot aanvulling van de statuten
van de stichting cultureel centrum Axel
Rondvraag
Sluiting.
15.
16
17.
18.
19.
20.
MEDEDELINGEN
Wij delen u in antwoord op de door de heer
Oggel in de vorige vergadering gestelde
vraag over de toestanden in en bij het wacht
lokaal van de Z.V.T.M. aan het Szydlowski-
plein het volgende mede
Het ter zake uitgebrachte rapport door de
Rijkspolitie geeft ons geen aanleiding tot het
nemen van nadere maatregelen.
OVERIGE MEDEDELINGEN
a. Bij ons besluit van 24 mei 1966 is de
heer L. J. Jobse te Vlissingen benoemd
tot maatschappelijk werker, ingaande
1 juli 1966
b. bij ons besluit van 27 mei 1966 is de heer
J. Zaman te Axel benoemd tot plantsoen
arbeider, ingaande 1 juli 1966
c. bij ons bsluit van 27 mei 1966 is de heer
J. Kaijser te Axel benoemd tot werkman
in algemene dienst, ingaande 16 mei 1966
Engelse zeeliedenstaking vertraagt aan
leg leiding naar Dow Terneuzen
De staking van de Engelse zeelieden heeft
gezorgd voor vertraging bij de aanleg van de
115 kilometer lange leiding van de Shell -
raffinaderijen te Pernis naar het complex van
Dow Chemical (Nederland) N.V. te Terneu
zen. Er is enige stagnatie bij de aanvoer van
materiaal. Medio juni had men met de leiding
de Westerschelde willen oversteken. Eerst op
27 juni a.s. zal de leiding door het Hollandsch
Diep worden gelegd. Omdat men rekening
houdt met beschadiging van de leiding in de
toekomst, zullen twee leidingen naast elkaar
worden gelegd. Bovendien zullen drie leidin
gen door 'het Hollandsch Diep worden ge
trokken voor de Nederlandse Staatsmijnen.
Op de plaats (nabij Strijen in Zuid-Holland),
waar de leidingen zullen oversteken is 't Hol
landsch Diep ongeveer 3 kilometer breed en
14 meter diep. De leiding naar Dow dient
voor het transport van ethyleen van Pernis
naar Terneuzen.
Zeeland heeft honderd verpleegsters
nodig voor hulpbehoevenden
Meisjes met ambitie voor of ervaring in het
verpleegvak, bepalen hoeveel hulpbehoevenden
in Zeeland door vrienden, buren of ouders
moeten worden verzorgd. Zij n.l. zijn verant
woordelijk voor een volledige bezetting van
alle bedden in de verschillende verpleegtehui
zen in de provincie. Er is nog een tekort van
honderd verpleegsters.
Deze indruk kreeg de commissaris van de
koningin in de provincie Zeeland, mr. J. van
Aartsen, gisteren tijdens zijn „ronde van Mid
den-Zeeland" langs de vijf tehuizen van de
Stichting Verpleeg- en Rusthuizen in Midden-
Zeeland. Het doel van de ronde was simpel
„Je wordt als commissaris met de tehuizen
geconfronteerd in allerlei nota's en stukken,
dus moet je er ook iets van weten. En deze
dag heeft mij minder tijd gekost en beter
geïnformeerd dan het bestuderen van een hele
stapel stukken en rapporten". Mevrouw Van
Aartsen was er ook bij. „Zij heeft een meer
dan doorsnee-belangstelling voor.dit werk".
Schipper „Catharina" schuldig aan
zinken van zijn schip in Terneuzen
De Commissie Binnenvaartrampenwet heeft
een onderzoek ingesteld naar het zinken van
het met zand beladen motorschip „Catharina"
na he stoten op de westelijke havendam bij
het binnenlopen van de haven van Terneuzen
en heeft van dit onderzoek verslag uitge
bracht. De commissie komt in dit verslag tot
de conclusie, dat het schip te diep geladen
was, hetgeen overigens niet verboden is voor
de Westerschelde, maar wel voor de kanaal-
arm van de buitenhaven van Terneuzen. De
commissie is van mening, dat de schipper van
de „Catharina" door met dit moeilijk bestuur
bare schip bij ebstroom de Oostbuitenhaven
van Terneuzen binnen te lopen te veel risico
heeft genomen en dat hij daarom schuldig is
aan het ongeval.
Twee Hulstenaars
ernstig gewond bij aanrijding
Op de kruising van de Absdaalseweg en de
Nieuwe Rijksrondweg te Hulst heeft zich
gisteravond een aanrijding voorgedaan tussen
twee personenauto's, bestuurd door resp. H.
de B. uit Hulst en W. W. uit Sint Niklaas (B)
De B. en mej. Th. L. eveneens uit Hulst, die
ook in de wagen zat, werden ernstig gewond.
Zij werden overgebracht naar het ziekenhuis.
De bestuurder van de Belgische auto liep
lichtere verwondingen op, evenals twee andere
inzittenden van zijn auto. Beide auto's werden
geheel vernield. Het ongeluk gebeurde, toen
De B., die over de Absdaalseweg reed, ver
zuimde voorrang te geven aan de Belgische
auto, die met vrij grote snelheid over de rond
weg kwam aangereden.
Ontmoeting van kerken en industrieën
Op donderdagmiddag 30 juni zal een ont
moeting tussen vertegenwoordigers van de
kerken en van de industriële bedrijven in Z.
Vlaanderen plaats hebben in het Casino van
de N.V. Nederlandse Stikstofmaatschappij te
Sluiskil. De bijeenkomst, die zowel door ka
tholieken als protestanten zal worden bezocht,
zal om half drie beginnen.
Bod bijna kwart miljoen
op hal Meyerink
Op een openbare verkoping in Hulst is dins
dagmiddag tot 230.000, - geboden voor de
grote fabriekshal (2100 m2) van de bijna twee
jaar geleden failliet verklaarde NV Wester
schelde textielfabrieken G. H. Meyerink te
Vogelwaarde. Het bod kwam van de vertegen
woordiger van de textielfabriek Huizen' in
de Noordhollandse gemeente van die naam.
Een tweede serieuze gagadigde was de Ter-
neuzense groothandel in aardappelen, vlas en
lijnzaad, firma Jac. den Hamer. De afgevaar
digde van deze firma staakte het bieden op
226.000, -
De verkoop van de fabriekshal geschiedde
gisteren bij opbod. Volgende week woensdag
zal het komplex opnieuw onder de hamer ko
men. De verkoop geschiedt dan bij afslag. On
middellijk na afloop van de tweede verkoping
komt de gemeenteraad van Vogelwaarde in
het gemeentehuis van Hulst bijeen om te be
slissen over de definitieve gunning.
Overigens is het onwaarschijnlijk dat de grote
fabriekshal in het kerkdorp Stoppeldijk bij de
verkoping voldoende zal opbrengen om de ge
meente Vogelwaarde volledig schadeloos te
stellen. De gemeente stelde zich indertijd ga
rant voor rente en aflossing van leningen tot
een totaal van 1,8 miljoen gulden, die het
textielbedrijf afsloot bij de plaatselijke raif-
feisenbank.
In 1964 en 1965 werd de begroting daardoor
belast met bedragen van ruim 327.000,-
Dit jaar zal ongeveer de helft van dat bedrag
benodigd zijn.
Als het gevolg van het faillissement vertoon
de de gemeenterekening 1964 van Vogelwaar
de een tekort van ruim 129.000, -
Bestrijding wilde haver in Zeeland
In de gehele provincie Zeeland is thans de
verordening bestrijding van wilde haver van
kracht. Deze verordening verplicht de land
bouwers wilde haverplanten op de percelen te
verwijderen en te vernietigen. Wanneer de
besmetting met wilde haver dermate groot is,
dat opschonen met de hand onmogelijk is kan
ontheffing worden aangevraagd bij de gewes
telijke raad van het landbouwschap. Wanneer
deze wordt verleend, houdt dit in dat de
wilde haver het volgend voorjaar verwijderd
moet zijn.
Nieuwe Verkeersregels
met ingang van volgend jaar
aanpassing aan Europese regels
De Nederlandse weggebruiker zal met in
gang van januari 1967 rekening moeten
houden met een aantal nieuwe verkeers
regels. Dan zal namelijk ihet nieuwe „ver
keersreglement" van prof. mr. A. D. Be-
linfante in werking treden. Het werkstuk
is het resultaat van acht jaar hard stude
ren en veel confereren. De opzet van prof.
Belinfante was niet alleen nieuwe regels
te maken, die het verkeer veiliger zouden
maken, maar ook om in heel Westeuropa
een wetgeving te krijgen die voor wat het
verkeer betreft, overal hetzelfde is. Voor
al dit totstandbrengen van een Europese
wegcode heeft veel tijd gekost. Hte ziet
er nu echter naar uit, dat prof. Belinfan-
tes initiatief zal slagen. Andere landen zul
len er voor zorgen hun eigen regels aan
te passen aan het nieuwe Europese sche
ma.
Veel nieuws kon het nieuwe reglement
overigens niet brengen. In de acht jaren
dat prof. Belinfante aan het werk is ge
weest, is regelmatig iets uitgelekt van wat
er stond te gebeuren. Voor wie het alle
maal niet zo heeft gevolgd, hier toch even
de belangrijkste veranderingen:
bij het inhalen is men verplicht de
richtingaanwijzer te gebruiken.
de witte lijnen op het wegdek krijgen
rechtsgeldigheid.
rechts afslaand verkeer moet voetgan
gers voorrang geven, ook als er geen ze
bra is.
men mag niet dichter dan vijf meter
bij een straathoek parkeren (was tien m.)
trams moeten voorrang geven aan ver
keer op een voorrangsweg.
op alle voorrapgswegen buiten de be
bouwde kom geldt een parkeerverbod.
rechts inhalen is toegestaan wanneer
men in een file rijdt.
stoppen bij bushaltes is toegestaan
voor in- en uitladen.
bromfietsers mogen niet meer naast el
kaar rijden.
slordig parkeren (buiten witte lijnen)
kan worden bekeurd. Ook het achterlaten
van het kontaktsleuteltje is strafbaar.
invaliden hebben altijd voorrang.
brandweer-, politie- en ambulancewa
gens hebben alleen voorrang als zij zowel
zwaailicht als sirene gebruiken.
In het reglement zijn ook een aantal nieu
we verkeersborden opgenomen. Zo ko
men er borden met de romeinse cijfers I
en II om aan te geven aan welke zijde
van de straat men op even of oneven da
gen mag parkeren. Nieuw is ook het bord
met de aanwijzing dat vrachtwagens en
autobussen motorvoertuigen op meer dan
twee wielen niet in mogen halen. Een pijl
in de vorm van een omgekeerde U met 'n
streep erdoor duidt aan, dat men niet om
mag keren. Een blauw bord met drie wit
te strepen van de linker benedenhoek
naar de rechter bovenhoek geeft het ein
de van de bebouwde kom aan.
In het kader van de pogingen om het ver
keer vlotter te laten verlopen is ook de
bepaling opgenomen, dat men niet onno
dig langzaam op de autosnelwegen mag
rijden. Voertligen, die nj>t boven de 40
kilometer mogen of kunnen rijden, heb
ben geen toegang meer tot de autowe
gen (was 20 km/u). Een echte minimum
snelheid voor de autoweg wordt met het
nieuwe, reglement nog niet ingevoerd,
maar het is wel verboden om, zoals het
reglement zegt „het verkeer te stremmen
door onnodig langzaam te rijden". Dit
geldt ook voor wegen binnen de bebouw
de kom. Een voor automobilisten welko
me bepaling is, dat op plaatsen waar par
keren is verboden, de trottoirbanden geel
zullen worden geschilderd. Op het ogen
blik is het vaak een ware puzzle om uit
de vele parkeersborden wegwijs te wor
den.
Het nieuwe verkeersreglement is strakker
en moderner dan het vorige. Zo wordt er
niet meer plechtstatig van rijwielen, maar
gewoon van fietsen gesproken. De auto s
op de borden hebben ook een moderner
uiterlijk gekregen en lijken niet meer op
de historische T-Fordjes. Modernisering
was ook wel hard nodig als men weet, dat
het verkeersreglement, waar we het tot
1 januari mee moeten doen, uit... 1935
dateert.
De voorvechters voor links voorrang heb
ben in dit nieuwe reglement nog geen er
kenning gekregen. De algemene regel
rechts gaat voor blijft gehandhaafd. Toch
heeft minister Suurhof (verkeer) die het
reglement heeft ondertekend in het staats
blad, twee regels ingevoerd, die de door
stroming op kruispunten moeten bevorde
ren. Inhalen op kruispunten is in het
nieuwe reglement verboden. Inhalen is
volgens de minister een van de gevaar
lijkste handelingen die de weggebruiker
kan uitvoeren, (een derde van de onge
lukken gebeurt bij dergelijke pogingen).
Het verbod wordt nu ingevoerd om de si
tuaties niet nog gevaarlijker te maken.
Op kruispunten mag, bij het verlenen van
voorrang aan rechts, niet meer tot op de
helft van het kruispunt worden „opgere
den". De kruisingsvlakken moeten geheel
worden vrijgelaten. Vormt zich een file,
dan mag deze het verkeer dat van links
komt, niet blokkeren. Bij kruispunten
geldt ook, dat men een voorsorteervak niet
mag verlaten. Tot nu toe stond daar geen
enkele sanctie op. Voortaan is het ge
vaarlijke baantje verwisselen dus van de
baan.
De bepalingen over het voeren van licht
zijn duidelijker geworden. Binnen de be
bouwde kom kan men kiezen tussen dim-
en stadslichten. Wie mist lampen heeft
mag niet tegelijk zijn grote licht gebrui
ken. Wie vlak achter een voorganger rijdt
mag geen groot licht voeren. In het vo
rige reglement stond dit omschreven als
„onbehoorlijk", nu is het strafbaar.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent.
Halfjaar-abonnement:
Vxel binnen de kom f 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm.
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
2.
3.
4.
5.