Gemeenteraad van Axel keurt begroting goed
VOOR BABY'S HUIDJE JTsSt
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 18 DECEMBER 1965
80e jaargang no. 12
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR 2EEUWSCH-VLAANDEREN
Voltallige raad vergaderde op dinsdag 14 december 1965
Vervolg Gemeentebegroting en Bedrijfsbegrotingen
over het dienstjaar 1966
)|3j tEl 56.350.-
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDA
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 10 cent.
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom f 2,90. Andere plaatsen f 3,90
Buitenland f 4,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-:;ito~<>lster FIRMA J. C VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per rum.
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,—
elk woord meer 15 cent.
De Voorzitter stelt de fractievoorzitters in de gelegenheid
hun algemene beschouwingen te houden
De heer D. J. OGGEL (G.P.V.)
Mijnheer de Voorzitter,
We hebben nu de laatste behandeling van de ge
meentebegroting in deze zittingsperiode.
Wel zal het nu zittend college voor een groot deel
de samenstelling van de volgende begroting bepa-
\Ien, doch de mogelijkheid bestaat dat de samen
stelling van de Raad dan gewijzigd is.
Een dergelijke begroting bestaat uit cijfers. Deze
cijfers zijn zeer zinvol omdat men hieruit kan zien
hoe de toestand is.
Wanneer men deze cijfers verder vergelijkt met
die van vorige jaren, valt hieruit af te lezen hoe
het beleid zich ontwikkelt. Dit beeld nu, kan op
sommige punten wèl, doch op andere punten niet
onze onverdeelde instemming hebben.
Wanneer we de balans opmaken van het beleid
dat door het college van B. en W. de afgelopen
periode is gevoerd, springen m.i. twee facetten
naar voren, die we dienen te beoordelen, n.l.
1. de progressiviteit - 2. de financiële zijde.
1. het progressieve beleid, dat tevoren werd ge
voerd, werd voortgezet en bleef in 't bijzonder ge
richt op de verbetering van het woon- en leef
klimaat. Dit is niet verwonderlijk, daar het voor
zitterschap van B. en W. niet is gewijzigd en de
burgemeester ook voorheen blijk heeft gegeven
deze ontwikkeling te stimuleren. Dit beleid, dat we
steeds gesteund hebben en willen blijven steunen,
resulteert in een stijgend inwonertal van onze stad.
2. de Financieële verantwoordelijkheid die we heb
ben en moeten tonen bij onze besluiten tot uitvoe
ring van werken, bij onze planning van personeel
en materialen voor het onderhoud van onze eigen
dommen, bij het uitoefenen van onze diensten, enz.
blijkt de laatste jaren losser te worden, waardoor
dit het gevaar inhoudt dat we mogelijk in de toe
komst kunnen vastlopen bij het uitvoeren van wer
ken die meer urgent zijn.
Een voorbeeld hebben we aan het besluit tot ver
betering van de Zuidsingel over een lengte van
800 meter voor een bedrag van meer dan een half
miljoen. In tegenstelling tot de andere fraktie die
B. en W. hiervoor een pluim gaf, hoop ik van har
te dat Ged. Staten dit plan nooit zullen goed
keuren. Wanneer onze begroting door een derge
lijk besluit met meer dan een halve ton wordt be
last, moeten we op andere onderwerpen onverant
woordelijk bezuinigen en is aan een sterke be
lastingverhoging zeker niet te ontkomen.
Inderdaad het geld is goedkoop, doch dit houdt
niet in dat we daarmee los moeten omspringen.
Immers leert de wijsheid van de Prediker ons „dat
alles zijn bestemde tijd heeft, er is een tijd om
stenen weg te werpen, maar ook' een tijd om stenen
te vergaderen..." En die tijd van vergaderen en
sparen kan weer aanbreken, misschien spoedig
Daarom dienen we in financieel opzicht de nodige
voorzichtigheid in acht te nemen en moeten we
trachten om de ontwikkeling der tijden te ver
staan. Gaarne zou ik zien dat B. en W. haar be
leid naar deze regel richt I
Helaas geeft onze Rijksoverheid niet het goede
voorbeeld, zodat de Rijksbegroting, evenals onze
gemeentebegroting inflatoire tendenzen toont. De
wethouder van Openbare Werken vraagt veel ho
gere bedragen dan vorig jaar, hoewel ik moet toe
geven dat hij in de afgelopen vier jaar niet zoveel
miljoenen heeft gevraagd als zijn partijgenoot mi
nister Vondeling in één jaar. Doch gezien de
draagkracht van Axel, doet wethouder van Ben-
degem niet onder voor minister Vondeling. Wan
neer de kritische geest die hij als lid van de raad
steeds openbaarde nog een weing vaardig werd
over hem, twijfel ik niet of de ramingen zouden
wel wat lager zijn.
Een eerste blik op de begroting veroorzaakte de
kreetQuo vadis waar gaan we heen
Gelukkig zijn B. en W., na advies van de betref
fende commissie, haastig teruggekeerd van deze
kwade weg en zijn er enkele bezuinigingen aange
bracht. Onzes inziens echter in niet voldoende
mate. Hierop hoop ik straks nader terug te komen.
Om mij niet teveel in de kritiek te verliezen, wil ik
eerst enkele winstpunten van de afgelopen tijd en
enkele wensen voor de naaste toekomst aangeven
1. de sanerng van de Oudewijk is nu een heel eind
op gang, zodat deze stadswijk een der aan
trekkelijkste in onze stad belooft te worden.
2. het doorgaand verkeer is nu in goede banen
geleid, door het gereedkomen der beide tra
verses.
3. de parkeergelegenheid, ook in de binnenstad,
wordt flink aangepakt we mogen ons gelukkig
prijzen dat de bestaande kansen hiervoor, goed
en tijdig zijn aangepakt. Veel plaatsen mogen
in dezen jaloers zijn op Axelonze bewoners
en onze middenstand zijn hiermee ten zeerste
gebaat.
4. gezien de komende gemeentelijke herindeling
dienen we de uitbreiding en afbouw van onze
stad snel en afdoende aan te pakken, daar we
momenteel nog de gelegenheid hebben om onze
eigen boontjes te doppen.
5. Dringend gewenst is het dat B. en W. slechts
enige aandacht zouden schenken aan de leef
baarheid van Zoutespui. Helaas is de belang
stelling van dit college hie /oor, ondanks de
herhaalde aandrang, zeer miniem.
6. De toekomstige gevaren voor de luchtveront
reiniging vervullen mij met zorg. Naar ik weet
deelt het college deze zorg. Als men de toestand
ten westen van Terneuzen en ten oosten van
Sluiskil ziet, dienen we nu reeds met de meeste
voortvarendheid alles in het werk te stellen ogi
Axel in de toekomst voor dit lot te behoeden.
We moeten dit zien als een onzer voornaamste
taken. Gaarne zal ik van B. en-W. vernemen of
dit college kontakt wil opnemen met de andere
gemeenten in de Kanaalzone, om samen met
Amsterdam, Rotterdam, de gemeenten op Wal
cheren en Zuid-Beveland en andere plaatsen
waar dat gevaar dreigt, een aktie op touw te
zetten om te bewerken dat onze landsregering
tijdig maatregelen neemt, en de industrieën ver
plicht tot de nodige maatregelen.
Komend tot het punt van de financieële verhouding
tussen het Rijk en de gemeenten, moet ik opmerken
dat deze niet tot voldoening stemt. Dat de gemeen
ten in dezen „lijdend voorwerp" zijn en dit ook
wel zullen blijven, blijkt uit de uitspraak van mi
nister Vondeling in de lie Kamer, n.l. „dat niet-
aanvaarden van zijn belastingvoorstellen van in
vloed zal zijn op de omvang van de geldmiddelen
voor het gemeentefonds".
We weten het dus de gemeenten dienen als „kop
van jut".
In dezen wil ik me gaarne aansluiten bij de woor
den van de heer Abma, die namens de fraktie van
de S.G.P. in de He Kamer opmerkte dat het niet
juist is dat de gemeenten hun hand moeten op
houden bij de schatkist, doch dat er in dezen een
nieuwe regeling moet komen.
Hoe inkonsekwent de regeringspolitiek in dezen is,
werd aangetoond in een artikel in een economisch
blad, waarin werd geschreven over de bekende
Amerikaanse urbanist Patrick Geddes, die een ge
nealogie ontwierp van de steden en de uitvinder
was van de termen Megalopolis en Tyrannopolis.
Bij Megalopolis is er de triomf van de mechanisatie
en de bureaucratie waarbij kwaliteit en inhoud ver
vangen worden door grootte en kwantiteit. Gezien
de houding van de regering in de kwestie-Amster
dam, waar bij zij de ongelimiteerde uitbreiding van
die stad wil tegengaan, door het nieuwe woonge
bied bij de omliggende gemeenten te laten, blijkt
dat zij de weg naar Megalapolis niet op wil, het
geen ook beaamd werd door oud-minister Marijnen
in een vergadering van Rijnmond.
In Tyrannopolis wordt het stadium bereikt waarin
de staat de organismen van het stedelijke leven ver
vangt. Hierbij treedt een verlies op aan stedelijke
autonomie, hetgeen blijkt in een toenemende schuld,
een financieël beroep op de staat en een toenemen
de belastingdruk.
De drie grootste steden in ons land zijn op dit
ogenblik zo ver, doch ook velen der kleinere ge
meenten hebben hiermee te kampen, zo ook Axel.
De weg naar Tyrannopolis wil de regering ook
niet op, gezien haar aarzeling om bepaalde taken
van de gemeenten over te nemen.
Gelet op de geringe en in 't algemeen te lage uit
keringen volgens de Financieële Verhoudingswet,
moeten we vaststellen dat de regering in dezen
geen konsekwente politiek voert, zodat veel ge
meenten in financieële moeilijkheden blijven ver
keren.
Een gemeente als Axel, die meewil en meegaat met
de snelle ontwikkeling, ziet haar uitgaven sneller
stijgen dan haar inkomsten, waarbij het eigen be
lastinggebied der gemeente slechts weinig uitkomst
kan bieden.
De begroting kan inflatoir worden wanneer er bijv.
te gemakkelijk en teveel personeel wordt aange
trokken. In dezen zou ik het college van B. en W.
met ernst willen vragen om hierop goed toe te zien.
Het is een eerste vereiste dat „de goede man op
de goede plaats staat". Alleen dan kan de maxi-
mum-prestatie worden verkregen.
Wanneer verder een bepaald werk beter kan wor
den uitbesteed, dan dat we dit met eigen krachten
uitvoeren, dan dient het eerste te worden gekozen.
Dat we niet kunnen ontkomen aan enkele belasting
verhogingen, zal ieder wel duidelijk zijn. Deze
noodzaak bestaat overal en komt logisch voort uit
de verhoging van de lonen en de materiaal-prijzen.
Vandaar dat deze verhogingen ook nergens veel
verzet oproepen, indien zij echter binnen redelijke
grenzen blijven. En naar het mij voorkomt is dat in
dezen het geval. Alleen zou ik het verkeerd achten
dat de tweede emmer voor het huisvuil wordt ver
hoogd, daar de behandeling hiervan niet meer
(zie vervolg op pagina 2j
Economisch-Technologisch onderzoek LEVERINGEN EN WERKZAAMHEDEN
Is geraamd voor subsidie ten behoeve van de TEN BEHOEVE VAN HET ONDERHOUD
Stichting Economisch-Technologisch Instituut a jg ggg
0,12 per inwoner en voor de Stichting Zeeland Geraamd' wordt voor
voor maatschappelijk en cultureel werk a 0,10 a) speeiweide Qost 2110-
per inwoner. Gerekend naar 8350 inwoners wordt bj spee]weide West 1070,_
Rf v rr j j i c' speelweide Spui 1070,—
Een lid van afdeling II vraagt naar de voordelen d) en 2e voetbalveld recreatiegebied 2800,-
voor de gemeente voortvloeiende uit de subsidië- e) voetbalveld Spui H90
ring van dit instituut. f) ferrein Handboogmij 700.-
In de eerste plaats wordt erop gewezen dat op g) tennisbanen 2790 -
deze post zowel de bijdragen voor het ETI als h) 2Wembad 7650-
voor de Stichting Zeeland zijn geraamd Door Leden van afdeUng pr bij deze t
beide stichtingen worden desgevraagd adviezen dat de speelweiden in plan >0osr en ,an iWest"
over veelsoortige onderwerpen verstrekt, zoals niet meer bestaan
onder meer de industrie-vestiging de .vestiging De2e opmerking is inderdaad juist> doch het ligt
van winkelbedrijven de woningbouw cultuur, jn de bedoeling begin vol d jaar zowe, in 0ost-
maatschappelijk werk recreatie enz. Naast deze a,s jn Wes[.. nieuwe speeiweiden of speelgelegen-
voor de gemeente zelf van bijzonder belang zijnde heden aan te leggen Daarom zijn deZ£ onderdelen
adviezen en rapporten, worden aktiviteiten ontwik- terecht geraamd
keld die voor de streek en voor de gehele provin Een ander „d v£m deze me£nt fae.
ei0 van be'an9 zjjn. waaronder bijvoorbeeld de zuinj d kan worden het maajen en jen van
vaste oeververbinding over de Westerschelde. de sportterreinen en speelweiden.
Inkomsten De hier bedoelde aangelegenheid is in studie.
r iEen terzake bevoegde instantie zal worden ver-
Huur of pacht van boerderijen en landerijen of zocht ons in dezen van advies t£ djenen
andere gronden f 11,25
Een lid van afdeling I vraagt de kleine inkom- UITBREIDINGEN,
stenpostjes af te voeren, daar de invordering meer Geraamd wordt voor
kost dan zij opbrengen. a- verwervingskosten terrein 4e voetbalveld
Dit is inderdaad juist, doch de betaling geschiedt f 44.000,— b. definitief kleedlokaal 85.000,—
als ëen erkenning van het eigendomsrecht der ge- c- aanlegkosten 4e voetbalveld 40.000,— d. aan-
meente. Gezocht wordt naar een andere oplos- legkosten halfverharde oefenboek 52.500,—
sing. e. overname sportaccomodatie V.V. „Axel"
kosten overname 30.000,
fl*"™ li f. kinderspeelwerktuigen West 1.000,g. toe
gangshek voetbalveld spui 2.670,— h. beplanting
rondom voetbalvelden 10.000,i. toegangshek
le WIJZIGING DER GEMEENTEBEGROTING 2™embad <ncL 135 uren) f 2017,—
Inkomsten afrastering zonneweide (oostkant) 2000,—
Belasting wegens gebouwde eigendommen en I
daarbij behorende erven, die aan openbare land- 4017,—
of waterwegen in de gemeente belenden of in de
onmiddellijke nabijheid daarvan gelegen zijn en Totaal 295.537,
wegens ongeouwde eigendommen, die aan deze Volgno. 40. Eeen lid van afdeling I en leden van
wegen belenden of op deze wegen uitgang heb- afdeling II vragen een nadere toelichting op en-
ben 90.000,kele onderdelen van deze post, met name ten aan-
Onder verwijzing naar het afzonderlijke voorstel zien van bet definitieve kleedlokaal, het halfver
tot wijziging van de verordening op de heffing bard oefenveld en het toegangshek naar de sport-
van een wegenbelasting zij hierbij medegedeeld, velden te Spui.
dat bij een heffingspercentage van 15 en 8% voor DeHnitief kleedlokaal
resp. de gebouwde en ongebouwde eigendommen
de opbrengst 30.000,— hoger zal liggen. De ra- °nder verwijzing naar het ter secretarie voor de
ming op deze post wordt met dit bedrag ver- raadsleden ter inzage leggende ontwerp voor het
hoogd. kleedlokaal met een gespecificeerde kostenraming
Een lid van afdeling II behoudt zich het recht voor kan n°9 worden vermeld, dat dit plan is opge-
tegen de verhoging van deze belasting te stemmen. maakt door de Koninklijke Nederlandse Heide
Van deze mededeling is nota genomen. Maatschappij in overleg met de K.N.V.B. en de
Dinor oer Nederlandse Sportfederatie. Dit gebouw moet ac-
RIOOLBELASTING ingevolge art. 280 der Ge- comodatie bieden voor het gelijktijdig spelen van
mcentewet drie wedstrijden en dient derhalve kleedruimten
Volgno. 101 Blijkens het afzonderlijke voorstel tot voor 6 elftallen en 3 scheidsrechters te bevatten,
wijziging van de verordening op de heffing van alsmede de in evenredigheid benodigde douche- en
reinigingsrechten zal het tarief voor de eerste em- wasgelegenheden, toiletten enz.
mer wor en gebracht op 17,— en 7,— voor de Toegegeven wordt, dat dit een grote investering
tweede emmer Dit betekent een verhoging van de betekent. Getracht wordt in de kosten een zo hoog
raming met 1600,- mogelijke bijdrage te verkrijgen.
'en van a deling spreekt zich uit voor het Het geheel is uitgesproken sober van opzet,
tweemaal ophalen van het huisvuil. Er is hierbij mede gerekend, dat het sportvelden-
Uok m afdeling II komen de belastingheffingen ter complex in 1966 vier velden zal tellen, 3 tradi-
spra e. tionele velden en 1 halfverhard oefenveld.
Een tweetal leden van deze afdeling spreekt zich
met name uit voor een zo zuinig mogelijk beheer Halfverhard oefenveld.
en een verlaging van de geraamde rioolbelasting Bij een sportveldencomplex als in het recreatie-
en reinigingsrechten. Andere leden daarentegen gebied is gepland, is een halfverhard oefenveld
achten de verhogingen verantwoord. onmisbaar. Dit oefenveld, dat in tegenstelling tot
Gelet op het bij de stukken gevoegde overzicht is de traditionele velden, veel minder onderhoud
het niet mogelijk de reinigingsrechten te verlagen. vergt, is onder alle weersomstandigheden bespeel-
Wanneer de rechten op 17,voor de le emmer baar en kan zowel gebruikt worden voor voetbal-
en f 7.— voor de volgende emmers zouden wor- training, als voor handbal, volleybal en dergelijke
den gesteld, levert de reinigingsdienst nog een te- sjxirten.
kort op. Gelet op de samenstelling van een dergelijk veld
Een verlaging van deze bedragen achten wij niet is het duidelijk, dat de kosten daarvan ook hoger
mogelijk. zijn dan van een speelveld.
Het is duidelijk, dat deze rechten nog sterker zou- Ook hiervan kunnen de stukken ter inzage worden
den moeten worden verhoogd, wanneer het huis- verkregen,
vuil tweemaal per wéék zou worden opgehaald.
Het College kan de verzekering geven, dat een zo Toegangshek sportvelden Spui.
somber mogelijk beheer wordt gevoerd. In de ont- Het zal duidelijk zijn, dat in een begroting niet
werp-begrotingen van verschillende diensten zijn, alle ramingen tot in de finesses kunnen worden
zoals uit de stukken kan blijken, diverse drastische gespecificeerd. Dit is ook met deze post het geval,
bezuinigingen aangebracht. Onder het hoofd „toegangshek" valt mede een
VERZOEKEN OM SUBSIDIE vernieuwing van de afrastering en enige bijkomen-
Geen der leden van afdeling I of afdeling II heeft werben-
over de voorstellen enige op- of aanmerking te RONDVRAAG.
nicikcn
Geen der leden van de afdelingen I en II heeft
BEDRIJFSBEGROTINGEN overigens nog vragen te stellen of op- of aanmer-
Ten aanzien van de bedrijfsbegrotingen wensen de kingen te maken, welke betrekking hebben op de
leden van de afdelingen I en II alleen het woord gemeentebegroting en de bedrijfsbegrotingen voor
te voeren over de begroting van het gemeentelijk het dienstjaar 1966 en de daaruit voortvloeiende
sportbedrijf. besluiten.