Gemeenteraad van Axel keurt begroting goed VOOR BABY'S HUIDJE JTsSt Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 18 DECEMBER 1965 80e jaargang no. 12 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR 2EEUWSCH-VLAANDEREN Voltallige raad vergaderde op dinsdag 14 december 1965 Vervolg Gemeentebegroting en Bedrijfsbegrotingen over het dienstjaar 1966 )|3j tEl 56.350.- AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDA ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 10 cent. Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom f 2,90. Andere plaatsen f 3,90 Buitenland f 4,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-:;ito~<>lster FIRMA J. C VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per rum. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,— elk woord meer 15 cent. De Voorzitter stelt de fractievoorzitters in de gelegenheid hun algemene beschouwingen te houden De heer D. J. OGGEL (G.P.V.) Mijnheer de Voorzitter, We hebben nu de laatste behandeling van de ge meentebegroting in deze zittingsperiode. Wel zal het nu zittend college voor een groot deel de samenstelling van de volgende begroting bepa- \Ien, doch de mogelijkheid bestaat dat de samen stelling van de Raad dan gewijzigd is. Een dergelijke begroting bestaat uit cijfers. Deze cijfers zijn zeer zinvol omdat men hieruit kan zien hoe de toestand is. Wanneer men deze cijfers verder vergelijkt met die van vorige jaren, valt hieruit af te lezen hoe het beleid zich ontwikkelt. Dit beeld nu, kan op sommige punten wèl, doch op andere punten niet onze onverdeelde instemming hebben. Wanneer we de balans opmaken van het beleid dat door het college van B. en W. de afgelopen periode is gevoerd, springen m.i. twee facetten naar voren, die we dienen te beoordelen, n.l. 1. de progressiviteit - 2. de financiële zijde. 1. het progressieve beleid, dat tevoren werd ge voerd, werd voortgezet en bleef in 't bijzonder ge richt op de verbetering van het woon- en leef klimaat. Dit is niet verwonderlijk, daar het voor zitterschap van B. en W. niet is gewijzigd en de burgemeester ook voorheen blijk heeft gegeven deze ontwikkeling te stimuleren. Dit beleid, dat we steeds gesteund hebben en willen blijven steunen, resulteert in een stijgend inwonertal van onze stad. 2. de Financieële verantwoordelijkheid die we heb ben en moeten tonen bij onze besluiten tot uitvoe ring van werken, bij onze planning van personeel en materialen voor het onderhoud van onze eigen dommen, bij het uitoefenen van onze diensten, enz. blijkt de laatste jaren losser te worden, waardoor dit het gevaar inhoudt dat we mogelijk in de toe komst kunnen vastlopen bij het uitvoeren van wer ken die meer urgent zijn. Een voorbeeld hebben we aan het besluit tot ver betering van de Zuidsingel over een lengte van 800 meter voor een bedrag van meer dan een half miljoen. In tegenstelling tot de andere fraktie die B. en W. hiervoor een pluim gaf, hoop ik van har te dat Ged. Staten dit plan nooit zullen goed keuren. Wanneer onze begroting door een derge lijk besluit met meer dan een halve ton wordt be last, moeten we op andere onderwerpen onverant woordelijk bezuinigen en is aan een sterke be lastingverhoging zeker niet te ontkomen. Inderdaad het geld is goedkoop, doch dit houdt niet in dat we daarmee los moeten omspringen. Immers leert de wijsheid van de Prediker ons „dat alles zijn bestemde tijd heeft, er is een tijd om stenen weg te werpen, maar ook' een tijd om stenen te vergaderen..." En die tijd van vergaderen en sparen kan weer aanbreken, misschien spoedig Daarom dienen we in financieel opzicht de nodige voorzichtigheid in acht te nemen en moeten we trachten om de ontwikkeling der tijden te ver staan. Gaarne zou ik zien dat B. en W. haar be leid naar deze regel richt I Helaas geeft onze Rijksoverheid niet het goede voorbeeld, zodat de Rijksbegroting, evenals onze gemeentebegroting inflatoire tendenzen toont. De wethouder van Openbare Werken vraagt veel ho gere bedragen dan vorig jaar, hoewel ik moet toe geven dat hij in de afgelopen vier jaar niet zoveel miljoenen heeft gevraagd als zijn partijgenoot mi nister Vondeling in één jaar. Doch gezien de draagkracht van Axel, doet wethouder van Ben- degem niet onder voor minister Vondeling. Wan neer de kritische geest die hij als lid van de raad steeds openbaarde nog een weing vaardig werd over hem, twijfel ik niet of de ramingen zouden wel wat lager zijn. Een eerste blik op de begroting veroorzaakte de kreetQuo vadis waar gaan we heen Gelukkig zijn B. en W., na advies van de betref fende commissie, haastig teruggekeerd van deze kwade weg en zijn er enkele bezuinigingen aange bracht. Onzes inziens echter in niet voldoende mate. Hierop hoop ik straks nader terug te komen. Om mij niet teveel in de kritiek te verliezen, wil ik eerst enkele winstpunten van de afgelopen tijd en enkele wensen voor de naaste toekomst aangeven 1. de sanerng van de Oudewijk is nu een heel eind op gang, zodat deze stadswijk een der aan trekkelijkste in onze stad belooft te worden. 2. het doorgaand verkeer is nu in goede banen geleid, door het gereedkomen der beide tra verses. 3. de parkeergelegenheid, ook in de binnenstad, wordt flink aangepakt we mogen ons gelukkig prijzen dat de bestaande kansen hiervoor, goed en tijdig zijn aangepakt. Veel plaatsen mogen in dezen jaloers zijn op Axelonze bewoners en onze middenstand zijn hiermee ten zeerste gebaat. 4. gezien de komende gemeentelijke herindeling dienen we de uitbreiding en afbouw van onze stad snel en afdoende aan te pakken, daar we momenteel nog de gelegenheid hebben om onze eigen boontjes te doppen. 5. Dringend gewenst is het dat B. en W. slechts enige aandacht zouden schenken aan de leef baarheid van Zoutespui. Helaas is de belang stelling van dit college hie /oor, ondanks de herhaalde aandrang, zeer miniem. 6. De toekomstige gevaren voor de luchtveront reiniging vervullen mij met zorg. Naar ik weet deelt het college deze zorg. Als men de toestand ten westen van Terneuzen en ten oosten van Sluiskil ziet, dienen we nu reeds met de meeste voortvarendheid alles in het werk te stellen ogi Axel in de toekomst voor dit lot te behoeden. We moeten dit zien als een onzer voornaamste taken. Gaarne zal ik van B. en-W. vernemen of dit college kontakt wil opnemen met de andere gemeenten in de Kanaalzone, om samen met Amsterdam, Rotterdam, de gemeenten op Wal cheren en Zuid-Beveland en andere plaatsen waar dat gevaar dreigt, een aktie op touw te zetten om te bewerken dat onze landsregering tijdig maatregelen neemt, en de industrieën ver plicht tot de nodige maatregelen. Komend tot het punt van de financieële verhouding tussen het Rijk en de gemeenten, moet ik opmerken dat deze niet tot voldoening stemt. Dat de gemeen ten in dezen „lijdend voorwerp" zijn en dit ook wel zullen blijven, blijkt uit de uitspraak van mi nister Vondeling in de lie Kamer, n.l. „dat niet- aanvaarden van zijn belastingvoorstellen van in vloed zal zijn op de omvang van de geldmiddelen voor het gemeentefonds". We weten het dus de gemeenten dienen als „kop van jut". In dezen wil ik me gaarne aansluiten bij de woor den van de heer Abma, die namens de fraktie van de S.G.P. in de He Kamer opmerkte dat het niet juist is dat de gemeenten hun hand moeten op houden bij de schatkist, doch dat er in dezen een nieuwe regeling moet komen. Hoe inkonsekwent de regeringspolitiek in dezen is, werd aangetoond in een artikel in een economisch blad, waarin werd geschreven over de bekende Amerikaanse urbanist Patrick Geddes, die een ge nealogie ontwierp van de steden en de uitvinder was van de termen Megalopolis en Tyrannopolis. Bij Megalopolis is er de triomf van de mechanisatie en de bureaucratie waarbij kwaliteit en inhoud ver vangen worden door grootte en kwantiteit. Gezien de houding van de regering in de kwestie-Amster dam, waar bij zij de ongelimiteerde uitbreiding van die stad wil tegengaan, door het nieuwe woonge bied bij de omliggende gemeenten te laten, blijkt dat zij de weg naar Megalapolis niet op wil, het geen ook beaamd werd door oud-minister Marijnen in een vergadering van Rijnmond. In Tyrannopolis wordt het stadium bereikt waarin de staat de organismen van het stedelijke leven ver vangt. Hierbij treedt een verlies op aan stedelijke autonomie, hetgeen blijkt in een toenemende schuld, een financieël beroep op de staat en een toenemen de belastingdruk. De drie grootste steden in ons land zijn op dit ogenblik zo ver, doch ook velen der kleinere ge meenten hebben hiermee te kampen, zo ook Axel. De weg naar Tyrannopolis wil de regering ook niet op, gezien haar aarzeling om bepaalde taken van de gemeenten over te nemen. Gelet op de geringe en in 't algemeen te lage uit keringen volgens de Financieële Verhoudingswet, moeten we vaststellen dat de regering in dezen geen konsekwente politiek voert, zodat veel ge meenten in financieële moeilijkheden blijven ver keren. Een gemeente als Axel, die meewil en meegaat met de snelle ontwikkeling, ziet haar uitgaven sneller stijgen dan haar inkomsten, waarbij het eigen be lastinggebied der gemeente slechts weinig uitkomst kan bieden. De begroting kan inflatoir worden wanneer er bijv. te gemakkelijk en teveel personeel wordt aange trokken. In dezen zou ik het college van B. en W. met ernst willen vragen om hierop goed toe te zien. Het is een eerste vereiste dat „de goede man op de goede plaats staat". Alleen dan kan de maxi- mum-prestatie worden verkregen. Wanneer verder een bepaald werk beter kan wor den uitbesteed, dan dat we dit met eigen krachten uitvoeren, dan dient het eerste te worden gekozen. Dat we niet kunnen ontkomen aan enkele belasting verhogingen, zal ieder wel duidelijk zijn. Deze noodzaak bestaat overal en komt logisch voort uit de verhoging van de lonen en de materiaal-prijzen. Vandaar dat deze verhogingen ook nergens veel verzet oproepen, indien zij echter binnen redelijke grenzen blijven. En naar het mij voorkomt is dat in dezen het geval. Alleen zou ik het verkeerd achten dat de tweede emmer voor het huisvuil wordt ver hoogd, daar de behandeling hiervan niet meer (zie vervolg op pagina 2j Economisch-Technologisch onderzoek LEVERINGEN EN WERKZAAMHEDEN Is geraamd voor subsidie ten behoeve van de TEN BEHOEVE VAN HET ONDERHOUD Stichting Economisch-Technologisch Instituut a jg ggg 0,12 per inwoner en voor de Stichting Zeeland Geraamd' wordt voor voor maatschappelijk en cultureel werk a 0,10 a) speeiweide Qost 2110- per inwoner. Gerekend naar 8350 inwoners wordt bj spee]weide West 1070,_ Rf v rr j j i c' speelweide Spui 1070,— Een lid van afdeling II vraagt naar de voordelen d) en 2e voetbalveld recreatiegebied 2800,- voor de gemeente voortvloeiende uit de subsidië- e) voetbalveld Spui H90 ring van dit instituut. f) ferrein Handboogmij 700.- In de eerste plaats wordt erop gewezen dat op g) tennisbanen 2790 - deze post zowel de bijdragen voor het ETI als h) 2Wembad 7650- voor de Stichting Zeeland zijn geraamd Door Leden van afdeUng pr bij deze t beide stichtingen worden desgevraagd adviezen dat de speelweiden in plan >0osr en ,an iWest" over veelsoortige onderwerpen verstrekt, zoals niet meer bestaan onder meer de industrie-vestiging de .vestiging De2e opmerking is inderdaad juist> doch het ligt van winkelbedrijven de woningbouw cultuur, jn de bedoeling begin vol d jaar zowe, in 0ost- maatschappelijk werk recreatie enz. Naast deze a,s jn Wes[.. nieuwe speeiweiden of speelgelegen- voor de gemeente zelf van bijzonder belang zijnde heden aan te leggen Daarom zijn deZ£ onderdelen adviezen en rapporten, worden aktiviteiten ontwik- terecht geraamd keld die voor de streek en voor de gehele provin Een ander „d v£m deze me£nt fae. ei0 van be'an9 zjjn. waaronder bijvoorbeeld de zuinj d kan worden het maajen en jen van vaste oeververbinding over de Westerschelde. de sportterreinen en speelweiden. Inkomsten De hier bedoelde aangelegenheid is in studie. r iEen terzake bevoegde instantie zal worden ver- Huur of pacht van boerderijen en landerijen of zocht ons in dezen van advies t£ djenen andere gronden f 11,25 Een lid van afdeling I vraagt de kleine inkom- UITBREIDINGEN, stenpostjes af te voeren, daar de invordering meer Geraamd wordt voor kost dan zij opbrengen. a- verwervingskosten terrein 4e voetbalveld Dit is inderdaad juist, doch de betaling geschiedt f 44.000,— b. definitief kleedlokaal 85.000,— als ëen erkenning van het eigendomsrecht der ge- c- aanlegkosten 4e voetbalveld 40.000,— d. aan- meente. Gezocht wordt naar een andere oplos- legkosten halfverharde oefenboek 52.500,— sing. e. overname sportaccomodatie V.V. „Axel" kosten overname 30.000, fl*"™ li f. kinderspeelwerktuigen West 1.000,g. toe gangshek voetbalveld spui 2.670,— h. beplanting rondom voetbalvelden 10.000,i. toegangshek le WIJZIGING DER GEMEENTEBEGROTING 2™embad <ncL 135 uren) f 2017,— Inkomsten afrastering zonneweide (oostkant) 2000,— Belasting wegens gebouwde eigendommen en I daarbij behorende erven, die aan openbare land- 4017,— of waterwegen in de gemeente belenden of in de onmiddellijke nabijheid daarvan gelegen zijn en Totaal 295.537, wegens ongeouwde eigendommen, die aan deze Volgno. 40. Eeen lid van afdeling I en leden van wegen belenden of op deze wegen uitgang heb- afdeling II vragen een nadere toelichting op en- ben 90.000,kele onderdelen van deze post, met name ten aan- Onder verwijzing naar het afzonderlijke voorstel zien van bet definitieve kleedlokaal, het halfver tot wijziging van de verordening op de heffing bard oefenveld en het toegangshek naar de sport- van een wegenbelasting zij hierbij medegedeeld, velden te Spui. dat bij een heffingspercentage van 15 en 8% voor DeHnitief kleedlokaal resp. de gebouwde en ongebouwde eigendommen de opbrengst 30.000,— hoger zal liggen. De ra- °nder verwijzing naar het ter secretarie voor de ming op deze post wordt met dit bedrag ver- raadsleden ter inzage leggende ontwerp voor het hoogd. kleedlokaal met een gespecificeerde kostenraming Een lid van afdeling II behoudt zich het recht voor kan n°9 worden vermeld, dat dit plan is opge- tegen de verhoging van deze belasting te stemmen. maakt door de Koninklijke Nederlandse Heide Van deze mededeling is nota genomen. Maatschappij in overleg met de K.N.V.B. en de Dinor oer Nederlandse Sportfederatie. Dit gebouw moet ac- RIOOLBELASTING ingevolge art. 280 der Ge- comodatie bieden voor het gelijktijdig spelen van mcentewet drie wedstrijden en dient derhalve kleedruimten Volgno. 101 Blijkens het afzonderlijke voorstel tot voor 6 elftallen en 3 scheidsrechters te bevatten, wijziging van de verordening op de heffing van alsmede de in evenredigheid benodigde douche- en reinigingsrechten zal het tarief voor de eerste em- wasgelegenheden, toiletten enz. mer wor en gebracht op 17,— en 7,— voor de Toegegeven wordt, dat dit een grote investering tweede emmer Dit betekent een verhoging van de betekent. Getracht wordt in de kosten een zo hoog raming met 1600,- mogelijke bijdrage te verkrijgen. 'en van a deling spreekt zich uit voor het Het geheel is uitgesproken sober van opzet, tweemaal ophalen van het huisvuil. Er is hierbij mede gerekend, dat het sportvelden- Uok m afdeling II komen de belastingheffingen ter complex in 1966 vier velden zal tellen, 3 tradi- spra e. tionele velden en 1 halfverhard oefenveld. Een tweetal leden van deze afdeling spreekt zich met name uit voor een zo zuinig mogelijk beheer Halfverhard oefenveld. en een verlaging van de geraamde rioolbelasting Bij een sportveldencomplex als in het recreatie- en reinigingsrechten. Andere leden daarentegen gebied is gepland, is een halfverhard oefenveld achten de verhogingen verantwoord. onmisbaar. Dit oefenveld, dat in tegenstelling tot Gelet op het bij de stukken gevoegde overzicht is de traditionele velden, veel minder onderhoud het niet mogelijk de reinigingsrechten te verlagen. vergt, is onder alle weersomstandigheden bespeel- Wanneer de rechten op 17,voor de le emmer baar en kan zowel gebruikt worden voor voetbal- en f 7.— voor de volgende emmers zouden wor- training, als voor handbal, volleybal en dergelijke den gesteld, levert de reinigingsdienst nog een te- sjxirten. kort op. Gelet op de samenstelling van een dergelijk veld Een verlaging van deze bedragen achten wij niet is het duidelijk, dat de kosten daarvan ook hoger mogelijk. zijn dan van een speelveld. Het is duidelijk, dat deze rechten nog sterker zou- Ook hiervan kunnen de stukken ter inzage worden den moeten worden verhoogd, wanneer het huis- verkregen, vuil tweemaal per wéék zou worden opgehaald. Het College kan de verzekering geven, dat een zo Toegangshek sportvelden Spui. somber mogelijk beheer wordt gevoerd. In de ont- Het zal duidelijk zijn, dat in een begroting niet werp-begrotingen van verschillende diensten zijn, alle ramingen tot in de finesses kunnen worden zoals uit de stukken kan blijken, diverse drastische gespecificeerd. Dit is ook met deze post het geval, bezuinigingen aangebracht. Onder het hoofd „toegangshek" valt mede een VERZOEKEN OM SUBSIDIE vernieuwing van de afrastering en enige bijkomen- Geen der leden van afdeling I of afdeling II heeft werben- over de voorstellen enige op- of aanmerking te RONDVRAAG. nicikcn Geen der leden van de afdelingen I en II heeft BEDRIJFSBEGROTINGEN overigens nog vragen te stellen of op- of aanmer- Ten aanzien van de bedrijfsbegrotingen wensen de kingen te maken, welke betrekking hebben op de leden van de afdelingen I en II alleen het woord gemeentebegroting en de bedrijfsbegrotingen voor te voeren over de begroting van het gemeentelijk het dienstjaar 1966 en de daaruit voortvloeiende sportbedrijf. besluiten.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 1