Gemeentelijke herindeling ZEEUWSCH-VLAANDEREN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR SEEUWSCH-VLAANDEREN Openbare vergadering VERSLAG betreffende het afdelingsonderzoek van de gemeentebegroting en de bedrijfsbegrotingen voor het dienstjaar 1966 Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 11 DECEMBER 1965 80e Jaargang no. 10 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 10 cent. Halfjaar-abonnement Axel binnen de kom f 2,90. Andere plaatsen f 3,90 Buitenland f 4,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1^— elk woord meer 15 cent. Kennisneming van het oordeel van de gemeenteraden met betrekking tot ons voorstel van 7 december 1964, no. 13354/13 kabinet, 2e afdeling, tot herindeling van de ge meenten in Zeeuwsch-Vlaanderen en van hetgeen door de gemeenteraden tijdens de zitting op 11 en 12 maart en 2 en 3 november jl. naar voren is gebracht, hebben er toe geleid, dat wij ons - na een bespreking terzake met de minister en staatssecretaris van binnenlandse zaken - over de herindeling nogmaals ernstig hebben beraden. In verband hiermede delen wij u het volgende mede. Door Ged .Staten van Zeeland is deze week een schrijven verzonden aan de gemeenteraden in Zeeuwsch-Vlaanderen betreffende de herindeling. Geconcludeerd mag wel worden dat het destijds door de gemeente Axel geponeerde plan om te komen tot 3 gemeenten in geheel Zeeuwsch- Vlaanderen voor een groot deel is overgenomen. In elk geval staat de in dat plan gedachte grote middengemeente met een inwonertal van bijna 45.000 vrijwel ongewijzigd in deze laatste versie, in West Zeeuwsch-Vlaanderen blijven alleen nog Sluis en Aardenburg buiten de grote gemeenten terwijl in het oosten twee gemeenten over blijven n.l. Hulst en Hontenisse. Het komt ons tegenover de drie nu gevormde grote gemeenten wel onlo gisch voor om nog twee verhoudingsgewijs kleine gemeenten te handhaven en het zou ons niets verbazen indien in de uiteindelijke vorm deze herindeling toch zal leiden tot drie gemeenten in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. Stellig is dit huidige plan zeker voor midden Zeeuwsch-Vlaanderen aanzienlijk beter dan het aanvankelijke, want één grote gemeente zal hier stellig veel beter de zware taak in de snelle ont wikkeling kunnen volbrengen dan drie wat kleine re, waarbij dan bovendien stellig weer een onder linge concurrentiestrijd zou blijven bestaan tus sen de noordelijke en zuidelijke kanaalgemeen ten en de aangrenzende oostelijke (d.w.z. Temeu- zen, Sas van Gent en Axel). Eén ding stelt ons wel teleur dat in dit rapport gesproken wordt van de nieuwe gemeente „Ter- neuzen", het zou ons juister voorkomen dat de nieuw te vormen stad, die uit een groot aantal gemeenten bestaat niet de naam van een van de ze gemeenten gaat dragen, doch dat deze nieuwe gemeente ook een nieuwe naam krijgt (zoals ook destijds de combinatie Boschkapelle-Stoppeldijk de gemeenschappelijke naam Vogelwaarde kreeg). De inhoud van de brief van Ged. Staten laten wij hieronder volledig volgen. WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN Wat West Zeeuwsch-Vlaanderen betref!;, zijn wij van oordeel, dat een verdergaande concentra tie dan vervat in ons voorstel van 7 december 1964 gewenst is, waarbij wij echter niet zover zouden willen gaan, dat dit gehele gebied, zoals door enkele gemeenteraden is bepleit, wordt sa mengevoegd tot één nieuwe gemeente. Hoewel wij uiteraard in het algemeen begrip hebben voor dit streven, menen wij dat de belangen van de streek met de vorming van één nieuwe gemeente in West Zeeuwsch-Vlaanderen voorshands niet zul len zijn gediend. De gemeenten Aardenburg en Sluis hebben histo rische kernen met een eigen karakter en met spe cifieke belangen, welke omstandigheden een op neming in de combinatie Oostburg niet wense lijk maken. Ook de min of meer statische toestand, waarvan in het gebied van deze gemeenten gesproken zou kunnen worden, maakt dit standpunt naar wij me nen aanvaardbaar. Onze voorkeur blijft daarom uitgaan naar een samenvoeging van deze twee gemeenten. Een combinatie van Retrachement en Sluis, zoals door de raad van laatstgenoemde gemeente voor gesteld achten wij ongewenst. Wij zijn van oor deel, dat de belangen van de kustrecreatie het meest zullen worden gediend, wanneer het kust gebied, waartoe ook de gehele gemeente Retran- chement behoort, bestuurlijk bij één gemeente wordt ondergebracht, zoals eveneens de wens is van de overgrote meerderheid van de raad van Retranchement. Wat het overige gebied van West Zeeuwsch- Vlaanderen betreft menen wij, dat de aanvanke lijk gedachte nieuwe gemeente Oostburg, omvat tende Retranchement, Cadzand, Nieuwvliet, Zuid- zande, Oostburg en Waterlandkerkje met ruim 7000 inwoners, de nieuwe gemeente Breskens, omvattende Groede, Breskens, Hoofdplaat (ged.) en Schoondijke (ged.) met ruim 7000 inwoners en de nieuwe gemeente IJzendijke, omvattende Hoofd plaat (ged.), IJzendijke en Biervliet (ged.) met ruim 4000 inwoners, ieder voor zich te klein van omvang zullen zijn, om de ontwikkelingen, welke in West Zeeuwsch-Vlaanderen op het gebied van de recreatie, de industrie, het onderwijs, enz. ver wacht mogen worden, het hoofd te bieden. Handhaving - bij een samenvoeging van de nieu we gemeenten Oostburg en Breskens - van de hiervoor bedoelde kleine zelfstandige gemeente IJzendijke zou bovendien tot gevolg hebben dat deze in hoofdzaak agrarische gemeente, waar van het landbouwgebied met dat van Hoofdplaat, Schoondijke en Waterlandkerkje in feite één ge heel vormt, zou worden ingesloten door 2 grote nieuwe gemeenten. Door samenvoeging van de in onze brief van 7 december 1964 voorgestelde nieuwe gemeenten Oostburg, Breskens en IJzen dijke tot één geheel, zal een krachtige nieuwe gemeente ontstaan met ruim 19000 inwoners met als belangrijk centrum Oostburg, waarvan ver wacht kan worden dat zij over voldoende midde len zal beschikken en yoldoende toegerust zal zijn, om haar omvangrijke taak te vervullen. MIDDEN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Op grond van de motieven vermeld in ons schrij ven van 7 december 1964, waren wij aanvankelijk van oordeel, dat ons voorstel tot vorming van twee gemeenten in de kanaalzone gehandhaafd diende te blijven. Daarbij dachten wij aan een noordelijke kanaal gemeente Terneuzen, omvattende Terneuzen, Zaamslag (ged.), Axel (ged.), Westdorpe (ged.), Hoek (ged.) en Biervliet (ged.) en een zuidelijke kanaalgemeente Sas van Gent, omvattende West dorpe (ged.), Sas van Gent en Philippine. Na ampele overweging en na kennisneming van alle hierop betrekking hebbende stukken zijn wij echter nu van oordeel, dat realisering van een zodanig plan geen voorkeur verdient. In deze mening zijn wij nog gesterkt, nu blijkens de tij dens de „hearings" gegeven nadere toelichting, de gemeenteraden van Sas van Gent, Philippine en Westdorpe van oordeel zijn, dat de door sa menvoeging van deze drie gemeenten te vormen nieuwe gemeente, van onvoldoende omvang en draagkracht zal zijn, geen wezenlijk aandeel in de toekomstige dynamische expansie van de ka naalzone zal verkrijgen en geen volwaardig part ner, noodzakelijk voor de gezamenlijke ontwik keling van het midden-gebied van Zeeuwsch- Vlaanderen, zal vormen. Hierbij komt nog, dat de gemeenteraad van Axel het voorstel heeft ge daan, opgenomen te worden in één krachtige „mid den-gemeente", terwijl voorts de gemeenteraad van Zaamslag nadrukkelijk te kennen heeft gege ven, overwegende bezwaren te hebben tegen een verdeling van haar grondgebied. Het voorstel van de drie zuidelijke gemeenten, om aan de nieuwe gemeente Sas Van Gent het kanaaleiland, de Axelse Sassing en Sluiskil (met Stroodorpe) toe te voegen, achten wij onaanvaard baar, omdat zulks voor de nieuwe gemeente Ter neuzen een aanzienlijke en ongewenste verzwak king zou betekenen De gehele kanaalzone vormt in feite één industrieel gebied, waarvoor naar wij menen, één krachtig bestuurs-, administratief- en technisch apparaat van overwegend belang is. Verwaarlozing van de industrievestiging in Sas van Gent en omgeving verwachten wij niet bij samenvoeging met Terneuzen. Wij zijn integen deel van oordeel, dat de industriële mogelijkheden in dit gebied meer ontwikkelingskansen zullen krijgen, dan het geval zou zijn, wanneer de be langen daarvan zouden worden toevertrouwd aan een gemeente met een omvang, zoals in het oor spronkelijke plan voorgesteld. De reeds thans spectaculaire industriële ontwik keling in de kanaalzone zal zich, na het gereed komen van de verbreding van het kanaal van Gent naar Terneuzen en de totstandkoming van een noord-zuid-verbinding met aansluitende we gen en waterovergangen in versneld tempo voort zetten. Deze industrialisatie kan echter niet los worden gezien van de stedebouwkundige- en recreatieve aspecten in het gehele midden-gebied van Zeeuwsch-Vlaanderen. De belangen van de woon kernen en de recreatiegebieden zijn zodanig nauw verweven met die van de industrievestiging in de kanaalzone, dat het voor een evenwichtige ont wikkeling van de gehele streek, het scheppen van een leefbaar milieu enerzijds en het op de juiste wijze leiding geven aan de industrialisatie ander zijds, noodzakelijk wordt geacht, dat midden Zeeuwsch-Vlaanderen één bestuurlijke eenheid vormt. Samenvoeging van de in ons schrijven van 7 december 1964 voorgestelde nieuwe ge meenten Terneuzen en Sas van Gent zou tot ge volg hebben, dat een nieuwe gemeente zou ont staan, waarvan het grondgebied zich ten westen van het kanaal zou uitstrekken tot de op plm. 10 km afstand gelegen kern Biervliet. Overweging van dit aspect heeft ons tot de over tuiging gebracht, dat deze nieuwe gemeente als dan ten oosten van het kanaal over een te be perkt en te smal grondgebied zou beschikken. Op grond van het vorenstaande zijn wij van oor deel, dat een oostelijke gebiedsuitbreiding, door toevoeging van de gemeenten Zaamslag, Axel, Zuiddorpe en Overslag aan de combinatie Ter neuzen, aangewezen is. De nieuw te vormen gemeente Terneuzen zal, bij realisering van onze plannen, in hooofdzaak om vatten de bestaande gemeenten Zaamslag, Axel, Overslag, Zuiddorpe, Westdorpe, Sas van Gent, Terneuzen, Hoek, Philippine en Biervliet, een en ander zoals op de bijgevoegde tekening aangege- De nieuwe gemeente Hontenisse zal met een in wonertal van ruim 8000 over voldoende draag kracht beschikken om haar taak te kunnen ver vullen. Wel hebben wij het wenselijk geacht, de bestaan de kern Koewacht, enerzijds ter versterking van de combinatie Hulst en anderzijds, omdat Koe wacht minder op de kanaalzone is georiënteerd, in de nieuwe gemeente Hulst op te nemen, welke alsdan zal omvatten de bestaande gemeenten Graauw en Langendam, Clinge, Hulst, St. Jan steen en Koewacht (ged.). Wij merken tenslotte nog op, dat wanneer dit voor een logisch grensbeloop - afhankelijk van terreinsituaties - wenselijk mocht zijn, grenscor recties zullen worden aangebracht. OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN Voor dit gebied, thans 6 gemeenten omvattende, is in ons aanvankelijk voorstel uitgegaan van de vorming van 2 nieuwe gemeenten, t.w. Honte nisse (een samenvoeging van de bestaande ge meente Vogelwaarde, Hontenisse en Graauw en Langendam) en Hulst (een combinatie van de be staande gemeenten St. Jansteen, Hulst en Clinge, uitgezonderd het meest noordoostelijke polderge bied). Bij het opstellen van dit plan hebben wij destijds o.m. overwogen, dat oostelijk Zeeuwsch-Vlaande ren globaal bestaat uit twee sociaal-economisch verschillend gestructureerde gebieden n.l. het zandgebied langs de Belgische grens (zuidelijke industriegebied) en het kleigebied ten noorden van Hulst (noordelijke agrarische gebied). Zowel van de zijde van Clinge als van Graauw en Langendam zijn bezwaren tegen dit plan aan gevoerd, de voorkeur van de raden gaat uit naar een samenvoeging van Clinge en Graauw en Langendam. Dit voorstel verdient naar onze me ning geen overweging, omdat bij realisering daar van een gemeente zou ontstaan van onvoldoende omvang. Omdat echter de door de raden aange voerde bezwaren ons aanspreken en voorts een zuivere scheiding tussen het industriële zand gebied en het agrarische kleigebied, niet scherp valt te trekken, menen wij, dat het de voorkeur verdient deze 2 gemeenten met Hulst samen te voegen. Daarmede zal tevens worden tegemoet gekomen aan de bezwaren, welke door de raad van Clinge zijn aangvoerd tegen een verdeling van het grondgbied van die gemeente over 2 nieuw te vormen gemeenten. Wij zijn in het algemeen - en dit spreekt wel dui delijk uit het thans voorliggende voorstel tot her indeling van Zeeuwsch-Vlaanderen - voorstander van de vorming van grote en bestuurskrachtige eenheden. Het door de gemeenteraad van Vogelwaarde on dersteunde voorstel van de raad der gemeente Hulst, waaromtrent ook in de raad van St. Jan steen stemmen zijn opgegaan, om in oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen een nieuwe gemeente te vormen, verdient echter voorshands geen aanbe veling. In oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen heeft het ge bied van de thans voorgestelde nieuwe gemeente Hontenisse een statisch-agrarisch karakter waarin dynamische ontwikkelingen in de naaste toekomst niet verwacht mogen worden. Mede gelet op de verschillen tussen het zuidelijke industriële grens gebied en het onordelijke agrarische kleigebied, menen wij, dat de belangen van de streek de vorming van één gemeente in dit gebied niet noodzakelijk maken. VAN DE GEMEENTERAAD VAN AXEL OP DINSDAG 14 DECEMBER 1965, DES NAMID DAGS OM 7.00 UUR TEN STADHUIZE AGENDA 1. Opening. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken en mededelingen. 4. Voorstel' tot het toekennen van een uitkering ineens over 1965 aan gepensioneerden, wier pensioen ten laste van de gemeente komen. 5. Voorstel tot het toekennen van een uitkering ineens in verband met de nacalculatie van de „trend" 1965 aan het gemeentepersoneel. 6. Voorstel tot verkoop van een perceel bouw grond aan de Gen. Sikorskistraat, aan de heer J. Verplanke te Axel. 7. Voorstel tot verkoop van industrieterrein en bouwgrond, respectievelijk gelegen in plan Noord II en plan Oost, aan de heer J. den Hamer te Axel. 8. Voorstel tot verkoop van een oppervlakte be straat terrein, gelegen aan de Polenstraat, aan de heer P. Dekker te Axel. 9. Voorstel tot verkoop van een perceel bouw grond, gelegen aan de Kanaalkade, aan de heer J. F. Rouw te Terneuzen. 10. Voorstel tot verkoop van een perceel bouw grond, gelegen aan de van Gistellelaan, aan de heer A. Remijn te Axel. 11. Voorstel tot verkoop van een perceel bouw grond, gelegen in plan West, aan de heer M. P. Fouw te Axel. 12. Voorstel tot verkoop van een perceel bouw grond, gelegen in plan West, aan de heer A. L. C. van Dongen te Axel. 13. Voorstel tot verkoop van twee percelen bouw grond aan de Rooseveltlaan, aan de Neder landse Stikstof Maatschappij N.V. te Sluis kil. 14. Voorstel tot aankoop van een perceel grond, gelegen aan de Gentsevaartstraat, van de heer E. C. Oggel te Axel. 15. Voorstel tot aankoop van de smederij c.a. met woonhuis Gentsevaartstraat 6, 8 en 10 van gebr. J. A. en A. J. Schieman e.c. te Axel 16. Voorstel tot het benoemen van een kleuter leidster aan de Openbare Kleuterschool „Rood kapje" te Axel. 17. Voorstel tot het aanpassen van enkele belas tingtarieven en heffingen aan de gestegen kosten en tot het intrekken van de „Preca- rio- en Retributieverordening 1963". 18. Voorstel tot het vaststellen van de gemeente begroting met de le wijziging, de bedrijfs- begrotingen en de begroting van de Sport stichting Axel, alle betreffende het dienstjaar 1966 en beslissing op de ingekomen verzoeken om subsidie. 19. Rondvraag. 20. Sluiting. Het onderzoek had plaats voor afdeling I op dins dag 23 november 1965. Voor afdeling II op woensdag 24 november 1965. AFDELING I Aanwezig zijn de raadsleden C. van Bendegem (wethouder), P. Dekker, J. den Doelder en E. A. Maas. Voorzitter is de heer M. K. van Dijke, burge meester. Voorts zijn bij dit onderzoek aanwezig de heren P. G. van den Bosse, gemeentesecretaris en C. Smies, chef van de afdeling Financiën. Afwezig zijn de raadsleden K. Hamelink en J. C. van Luyk. AFDELING II Aanwezig zijn de raadsleden M. L. M. Ysebaert (wethouder), P. J. van Bendegem, mevrouw H. Folkersma-Staal, A. H. van der Lee, D. J. Oggel, J. Vink en A. de Waard.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 1