AXEL gaat Zuidsingei reconstrueren
OPENBARE VERGADERING
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 2 OKTOBER 1965
80e Jaargang No. 1
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Na een lange discussie 'heeft de Axelse raad
het voorstel van B. en W. tot het recon
strueren van de Zuidsingel met ventweg, en
het leggen van een riolering in deze weg
goedgekeurd.
Hieronder volgt de uitgebreide toelichting,
waarna Burgemeester en Wethouders de
raadsleden adviseerden omtrent dit voorstel.
Uit een oogpunt van verkeersveiligheid is het
noodzakelijk de Zuidsingel, die de verbinding
vormt tussen de Buthdijk (richting Sluiskil)
en de Kanaalkade (richting Hulst) te recon
strueren.
Op deze bijzonder druk bereden weg hebben
zich reeds zeer veel ongevallen voorgedaan.
Het mag een wonder heten, dat daarbij nog
geen doden zijn gevallen.
In de jaren 1963 en 1964 vonden tenminste
21 verkeersongevallen plaats, terwijl dit jaar
reeds meer dan 10 slipgevallen zijn voorge
komen.
Bij deze ongelukken werden 8 personen lichi
en 3 personen zwaar gewond, terwijl 9 auto's
licht en 4 zwaar beschadigd werden ca. 10
lichtmasten van de openbare verlichting wer
den vernield.
Deze ongevallen zijn naar ons oordeel toe te
schrijven aan
ade plaatselijk vrij scherpe bochten
b. de slechte verkanting van de weg
c. het - met name bij regen - zeer gladde
wegdek van koperslakkeien.
Deze onhoudbare toestand wordt nog ver
ergerd door de te verwachten toename van de
verkeersintensiteit. Bedroeg het daggemiddel
de in 1960 ca. 2500 motorvoertuigen, thans
kan dit aantal gesteld worden op ca. 3500
stuks, waarvan ongeveer 2/3 gedeelte perso
nenauto's, autobussen en motorrijwielen en
1/3 gedeelte vrachtauto's en tractoren.
Reeds in 1963 heeft de directie van het Cen
traal Bouw- en Woningtoezicht en Gemeen
tewerken in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen een
plan opgesteld voor de reconstructie van de
Zuidsingel, mede in verband met de verbete
ring van de weg Sluiskil - Axel en de invals
weg Kanaalkade.
De Zuidsingel is een zeer belangrijke schakel
in de verbindingen tussen enerzijds het ooste
lijke deel van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, het
Belgische achterland en het Axelse woon-
agglomeraat en anderzijds de in industriëel
opzicht sterk in betekenis toenemende kanaal
zone. Juist met het oog op het grote belang
van deze verbindingen is de rijksweg Axel
Sluiskil volledig gereconstrueerd en verbe
terd. Uit dien hoofde, maar evenzeer uit het
reeds genoemde oogpunt van verkeersveilig
heid, is reconstructie van de Zuidsingel niet
alleen dringend geboden, maar bovendien een
beklemmende eis teneinde te voorkomen dat
niet nog meer en nog ernstiger ongelukken
zullen gebeuren.
Het uiteindelijke reconstructieplan komt o.a.
op het volgende neer
a. de verbetering van de bochten in de Zuid
singel
b. de verbetering van de verkanting van
deze weg
c. de vervanging van de koperslakkeien door
een stroef wegdek, i.e. asfaltbeton.
Met de gehele reconstructie is onlosmakelijk
verbonden de reconstructie van de ventweg.
Als gevolg van het vloeiend maken van de
bochten in de Zuidsingel komt deze n.l. ten
dele op de ventweg te liggen en is op ver
schillende plaatsen een gedeelte van de groen
strook tussen Zuidsingel en ventweg voor
eerstgenoemde weg nodig.
Het behoeft geen betoog, dat het noodzakelijk
is een brede groenstrook tussen beide wegen
te handhaven. Dit brengt echter mede, dat de
ventweg eveneens moet worden gereconstru
eerd. Van deze gelegenheid kan dan tevens
gebruik worden gemaakt om een aansluiting
van de Burchtlaan op de Zuidsingel te maken,
terwijl in de ventweg de riolering van de
Zuidsingel kan worden gelegd. De bestaande
riolering laat namelijk bijzonder veel te wen
sen over en ligt voor een gedeelte in grond,
waarop woningen zijn gebouwd of waarop
t.z.t. openbare gebouwen moeten worden ge
sticht.
Enkele percelen hebben bovendien geen aan
sluiting op het riool. Deze toestand kan nief
gecontinueerd worden.
De vraag zou nog kunnen worden gesteld of
het niet mogelijk is slechts een gedeelte van
de Zuidsingel, namelijk dat stuk waar de
meeste ongelukken gebeuren, te verbeteren.
Bij nadere beschouwing blijkt dit echter geen
afdoende oplossing te zijn. Daar komt nog bij,
dat aan een partiële uitvoering van het re
constructieplan hogere kosten zijn verbonden.
Met de gehele reconstructie zal naar schat
ting een bedrag van 490.901,— gemoeid
zijn.
De kosten van de riolering kunnen worden
gedekt uit de reserve voor de rioleringen en
de rioolzuiveringsinstallatie, terwijl voor het
resterende bedrag financierings- en dekkings
middelen dienen te worden gevonden. Ons
college is diligent in het pogen overheids
bijdragen in de kosten van dit zo noodzakelijk
werk te verkrijgen.
Voor het debat naar aanleiding van dit voor
stel verwijzen wij U naar het raadsverslag.
van de GEMEENTERAAD van AXEL
op DINSDAG 28 SEPTEMBER 1965
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 10 cent.
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom f 2,90. Andere plaatsen 3,90
Buitenland 4,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefsterFIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm.
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,—
elk woord meer 15 cent.
DE VOORZITTER burgemeester M. K. van
Dijke opende de vergadering met het uitspreken
van het ambtsgebed, waarna hij zich met de vol
gende woorden tot de raad richt
Mevrouw, mijne heren.
Bij de aanvang van deze vergadering wil ik gaarne
enige ogenblikken Uw gedachten bepalen bij het
feit, dat onze wethouder van Openbare Werken,
de heer C. van Bendegem, deze maand mag her
denken, dat hij 30 jaar geleden voor het eerst werd
gekozen tot lid van Uw raad.
Gedurende al deze jaren had hij zitting in een
groot aantal commissies van Uw Raad, hetzij als
lid, hetzij als voorzitter. Bovendien vervulde hij
een belangrijke rol op het gebied van het sociale
en culturele leven in onze gemeente.
De heer van Bendegem heeft steeds getoond een
open oog te hebben voor de zich uiteraard steeds
wijzigende omstandigheden en problemen, waarbij
hij immer con amore open staat voor ruimer den
ken en het dienovereenkomstig bepalen van het
beleid.
Zijn betogen veelal gevoelvol, doordat hetgeen
in zijn binnenste leeft er in doorklinkt scheppen
menigmaal een bijzondere sfeer in onze vergaderin
gen. Zijn opmerkelijke gaven van hoofd en hart
hebben deze democraat pur sang gevormd tot een
bestuurder van allure, die een sieraad genoemd kan
worden voor de gemeente en stellig ook voor de
politieke groepering welke hij mag vertegenwoor
digen.
Meestal op beminnelijke maar niettemin op over
tuigende wijze weet 'hij in vele gevallen ziin po
litieke opvattingen tot gelding te brengen bij het
nemen van beleids- en bestuursbeslissingen.
Tot ons aller genoegen werden de uitzonderlijke
verdiensten van de heer Van Bendegem erkend
door zijn benoemng bij K.B. van 15 april 1965
tot ridder in de orde van Oranje-Nassau.
Sprekend met Ds. Jan Scharp kan van hem wor
den gezegd, dat hij in de afgelopen 30 jaren Axel
heeft helpen leiden „van 't geen het eertijds was,
tot wat het is op heden Moge dit nog lange
jaren het geval zijn
DE NOTULEN van de vergadering van 17 sep
tember 1965 worden onveranderd vastgesteld.
INGEKOMEN STUKKEN
EN MEDEDELINGEN
Op 2 augustus is een rapport van het Verificatie
bureau binnengekomen inzake kasopneming en
administratie van de Centrale Dienst voor Bouw
en Woningtoezicht en Gemeentewerken in O. Z.
Vlaanderen in het 2e kwartaal 1965.
De heer D. J. OGGEL (G.P.V.) informeerde naar
de mogelijkheid van rentevergoeding over de pos
ten, waarvan het werk reeds lang is uitgevoerd,
maar waar nog geen afrekening van is geschied.
De Minister van Binnenlandse Zaken deelt bij
circulaire van 13 augustus 1965, mede dat aan de
werknemers in het particuliere bedrijfsleven over
1965 een uitkering van maximaal 2% mag worden
toegekend. Dit heeft de Regering doen besluiten
aan het overheidspersonel eveneens een uitkering
van 2% toe te kennen over 1965.
Overeenkomstig de richtlijnen, die de Minister
hiervoor heeft gegeven besloot de raad de uit
kering van 2% toe te kennen.
Bij de wet van 9 mei 1963, is in de Boswet een
wijziging aangebracht, waaruit voor de gemeenten
de plicht voortvloeit om voor de toepassing van
deze wet de bebouwde komgrenzen vast te stellen.
De vaststelling is van belang voor de toepassing
van de Verordening op de beplantingen in Zee
land. Deze Verordening bepaalt dat voor het vel
len van houtopstand buiten de komgrens vergun
ning nodig is van Gedeputeerde Staten en binnen
de komgrens van Burgemeester en Wethouders.
Door het vaststellen van de nieuwe komgrenzen
houden Burgemeester en Wethouders het verlenen
van vergunningen voor het vellen in eigen hand,
zodat tevens aan een vergunning voorwaarden ver
bonden kunnen worden, zoals de plicht tot her
beplanting.
Al is de mogelijkheid aanwezig van de verlichting
ontheffing te vragen aan Gedeputeerde Staten, toch
achtte de Raad vaststelling van zoveel belang, dat
voor Axel, Magrette, Spui en Sluiskil de bebouwde
komgrenzen ingevolge de Boswet werden vastge
steld.
De heer D. J. OGGEL vroeg hieromtrent waarom
te werk gegaan is volgens het oude structuurplan,
zijns inziens zou het nieuwe beter te gebruiken
zijn.
De VOORZITTER zegt dat de Wegenwet hier
geldt en niet het Structuurplan. T.z.t. zal de Raad
hiervoor nog nieuwe besluiten moeten nemen.
Bij schrijven van 28 augustus 1965 bericht de heer
A. H. VAN DER LEE dat hij zijn functie als lid
van de „Sportstichting Axel" wenst te beëindigen.
Hij heeft in het Algemeen Bestuur zitting als lid
van de gemeenteraad.
Ter voorziening in deze vacature werd het volgen
de voorgesteld
a. de heer A. H. van der Lee eervol ontslag ver
lenen als lid van de „Sportstichting Axel",
onder dank voor de in die functie bewezen
diensten
b. in de vacature te voorzien en daartoe een keuze
te doen uit de volgende personen
1. de heer D. J. Oggel, raadslid
2. de heer J. C. van Luijk, raadslid.
De heer D. J. OGGEL adviseerde de raad geen
stem op hem uit te brengen.
Vanaf het begin ben ik tegen de Sportstichting in
zijn huidige vorm geweest en de laatste jaren ben
ik nog in mijn inzicht gesterkt, zodat ik er geen
zitting in zal nemen, aldus de heer Oggel.
De heer J. C. VAN LUIJK (A.R.) zegt een ge
lijk luidende mededeling te moeten doen. Mijn tijd
is zeer beperkt en sport is zeker geen hobby van
mij. Zeker zou ik een slecht lid zijn van deze
Stichting.
Bij de hierna gehouden stemming wordt de heer
J. DEN DOELDER gekozen als lid van de Sport
stichting.
Ter voorziening in de vacature, ontstaan door het
verlenen van eervol ontslag aan de heer J. Francke
als ambtenaar van de burgerlijke stand, werd mej.
S. A. de Putter, adjunct commies A ter secretarie,
met 12 van de 13 stemmen gekozen.
Het is wenselijk gebleken de namen van enige
straatgedeelten te wijzigen, c.q. aan te vullen.
Gehoord de Namencommissie werd voorgesteld
a. het gedeelte van de Prins Hendrikstraat vanaf
de aansluiting met de Bylocquestraat tot de
kruising RooseveltlaanHospitaalstraat in ver
band met de reconstructie aldaar te noemen
BYLOCQUESTRAAT
b. DE ROOSEVELTLAAN DOOR TE TREK
KEN tot het geprojecteerde plein in het sa-
neringsgebied „Oudewijk en Omgeving" de
naam „Hospitaalstraat" vervalt hierdoor
c. het plein, bedoeld sub b, de naam „JOHN F.
KENNEDY" te geven, (voorheen ten dele
„Halleplein")
d. het begin van de Pironstraat, lopende van de
Prins Hendrikstraat tot de Bylocquestraat te
noemen MECKLENBURGSTRAAT
e. de naam SPOORBAANSTRAAT te geven aan
de straat, lopende evenwijdig aan de spoorlijn,
benoorden de van Gistellelaan, beginnende bij
de afsplitsing van de van Gistellelaan bij de
Beethovenstraat tot de woningflat aan de Gene
raal Meijerstraat
f. de naam PITPLEIN te geven aan het pleintje
ten oosten van garage Cito en uitkomende op
de van Gistellelaan
g. de CRIJNSSENSTRAAT DOOR TE TREK
KEN van de Polenstraat tot de van Gistelle
laan (thans Buitenweg)
h. de BUITENWEG door te trekken vanaf het
beginpunt langs het station en de spoorlijn tot
aan de spoorwegovergang (thans Stationsstr.).
De heer A. H. VAN DER LEE (Gemeentebelang)
zegt dat het beter zou zijn in Spoorbaanstraat het
woord baan te schrappen, dit maakt de naam te
lang.
De heer D. J. OGGEL zegt dat nu de Hospitaal
straat een naamsverandering krijgt hij had ver
wacht dat de straat die hier op uit loopt en die nu
deze naam zou krijgen ook in het voorstel zou
zijn ingelast, dit is niet het geval.
Het Halleplein zal volgens het voorstel nu de naam
van Kennedyplein krijgen. Het geven van dit soort
namen is een modegril.
ERRATUM.
In ons stukje „Iets over de geschiedenis van
Axel: XLIII 1914—1918 regel 12 wordt gespro
ken over een hemelse machine, lees Helse machine.
En in een der vorige artikelen i6 een fout geslopen,
waar gezegd werd, dat de Z.V.T.M. begon te
rijden in 1911. Het is zo, dat ;eind februari 1915
de bouw van een station en directiegebouwen aan
Drieschouwen werd aanbesteed.! Op 1 juni 1915
reed de tram het traject IJzendijke—Sas van Gent
en bracht een goede verbinding -tot stand tussen
het Oostelijk en Westelijk deel van Zeeuwsch-
Vlaanderen, terwijl eerst in de Axelse Courant van
26 juli 1916 de eerste dienstregeling voorkomt van
de lijnen DrieschouwenKloosterzande en Drie-
schouwen—Terneuzen.
de Jonge.
Volgens de heer OGGEL is het nog niet bekend
of Kennedy een historische naam zal zijn, vaak is
het al gebeurd dat men eerst hoog optreedt tegen
deze mensen maar dat men later tot de ontdekking
kwam dat zij vele fouten hadden gemaakt. Het is
gevaarlijk dit te doen, misschien moet men na 20
of 30 jaar tot verandering overgaan, daarom ben ik
voor handhaving van de naam Halleplein. Ook zie
ik er geen nut in het stukje Stationsstraat bij de
Buitenweg te trekken. Deze straat heeft altijd de
route aangegeven naar het station. Het is geen
eenheid met de Buitenweg het enige is dat ht er op
aansluit. Om deze rdenen voel ik er niet voor tot
verandering over te gaan.
De heer K. HAMELINK (P.v.d.A.) vraagt om
in de toekomst af te zien van dit soort zware na
men en fleurigere namen te kiezen, die beter pas
sen in woonwijken.
De heer P. J. VAN BENDEGEM (C.H.U.) zegt
zich achter de heer Oggel te scharen.
De VOORZITTER antwoordt dat in dit voorstel
bij de naam Spoorbaanstraat is afgeweken van het
advies van de commissie om later verwarring te
voorkomen.
Misschien komt later in een andere wijk de naam
„Generaal Spoorstraat". Wanneer men nu Spoor
straat zou aanhouden kan dit later tot verwarring
leiden. De spoorbaan is vlakbij deze straat en daar
om is baan er in gevoegd.
Tot de heer Oggel wil ik zeggen dat de bedoelde
straat in het saneringsplan zit, men zal, wanneer
het zo ver is, de naam Hospitaal in gedachten
hebben. Het gebruik van de naam Kennedy is zeker
geen modegril. Het college is van mening dat
wijlen president Kennedy een van de grootste pre
sidenten is geweest die Amerika heeft gekend.
Zijn naam binden aan een belangrijke straat of
plein is een goede zafak.
De naam Halleplein paste in het oude sanerings
plan, maar nu is dit veranderd, dit plein sluit aan
op de Presidentenwijk.
Het doortrekken van de Buitenweg tot aan de
spoorweg overweg is aan te bevelen. Er is nu
geen station meer en dit deel sluit aan op de
Buitenweg, dit stukje een aparte naam geven heeft
geen zin.
De heer Hamelink had het over fleurigere namen,
hier geldtzoveel hoofden, zoveel zinnen".
Persoonlijk voel ik niets voor vogel-, bloemen-, of
boomnamen, deze vindt ik weinig zinvol.
De heer A. H. VAN DER LEE zegt dat het voor
hem geen hals zaak is Spoorbaanstraat of Spoor
straat, maar stelt voor de raad een uitspraak te
laten doen.
De heer D. J. OGGEL sluit zich aan bij de heer
van der Lee, baan en straat is het zelfde. Bij de
Buitenweg kan ik mij neerleggen, maar de situatie
bij het Halleplein is zo dat deze naam gehand
haafd kan blijven, ook hierover graag een uit
spraak van de raad.
Het voorstel van de heer van der Lee de naam
Spoorstraat aan te houden wordt met algemene
stemmen aangenomen.
Het voorstel van de heer Oggel de naam Halle
plein te handhaven wordt met 8 tegen 5 stemmen
voor verworpen.
De andere voorstelpunten worden goedgekeurd.
VOORSTEL tot intrekking van het bij de
Kroon ingestelde Beroep tegen de niet-goed-
keuring van de Gemeenschappelijke Regeling
„Het Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen".
Bij besluit van 22 januari 1963 is met de gemeenten
Sas van Gent en Westdorpe een gemeenschappe
lijke regeling aangegaan ter behartiging van ge
meenschappelijke belangen bij de havens en in
dustrieterreinen in de kanaalzone Zeeuwsch-Vlaan
deren.
Aan deze regeling onthielden Gedeputeerde Staten
van Zeeland hun goedkeuring. Tegen dit besluit
werd door Axel en Westdorpe beroep bij de
Kroon aangetekend bij raadsbesluiten van 23 april
1963.
De Raad van State, bericht dat de datum van de
openbare behandeling van deze zaak is bepaald op
30 september 1965.
Hoewel B. en W. nog steeds van oordeel zijn dat
destijds in de toen gegeven omstandigheden
met de oprichting van „Het Kanaalschap Z.-Vl."
juist is gehandeld, hebben zij zich afgevraagd of
(zie vervolg op pagina 2)