AXEL gaat Zuidsingei reconstrueren OPENBARE VERGADERING Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 2 OKTOBER 1965 80e Jaargang No. 1 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Na een lange discussie 'heeft de Axelse raad het voorstel van B. en W. tot het recon strueren van de Zuidsingel met ventweg, en het leggen van een riolering in deze weg goedgekeurd. Hieronder volgt de uitgebreide toelichting, waarna Burgemeester en Wethouders de raadsleden adviseerden omtrent dit voorstel. Uit een oogpunt van verkeersveiligheid is het noodzakelijk de Zuidsingel, die de verbinding vormt tussen de Buthdijk (richting Sluiskil) en de Kanaalkade (richting Hulst) te recon strueren. Op deze bijzonder druk bereden weg hebben zich reeds zeer veel ongevallen voorgedaan. Het mag een wonder heten, dat daarbij nog geen doden zijn gevallen. In de jaren 1963 en 1964 vonden tenminste 21 verkeersongevallen plaats, terwijl dit jaar reeds meer dan 10 slipgevallen zijn voorge komen. Bij deze ongelukken werden 8 personen lichi en 3 personen zwaar gewond, terwijl 9 auto's licht en 4 zwaar beschadigd werden ca. 10 lichtmasten van de openbare verlichting wer den vernield. Deze ongevallen zijn naar ons oordeel toe te schrijven aan ade plaatselijk vrij scherpe bochten b. de slechte verkanting van de weg c. het - met name bij regen - zeer gladde wegdek van koperslakkeien. Deze onhoudbare toestand wordt nog ver ergerd door de te verwachten toename van de verkeersintensiteit. Bedroeg het daggemiddel de in 1960 ca. 2500 motorvoertuigen, thans kan dit aantal gesteld worden op ca. 3500 stuks, waarvan ongeveer 2/3 gedeelte perso nenauto's, autobussen en motorrijwielen en 1/3 gedeelte vrachtauto's en tractoren. Reeds in 1963 heeft de directie van het Cen traal Bouw- en Woningtoezicht en Gemeen tewerken in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen een plan opgesteld voor de reconstructie van de Zuidsingel, mede in verband met de verbete ring van de weg Sluiskil - Axel en de invals weg Kanaalkade. De Zuidsingel is een zeer belangrijke schakel in de verbindingen tussen enerzijds het ooste lijke deel van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen, het Belgische achterland en het Axelse woon- agglomeraat en anderzijds de in industriëel opzicht sterk in betekenis toenemende kanaal zone. Juist met het oog op het grote belang van deze verbindingen is de rijksweg Axel Sluiskil volledig gereconstrueerd en verbe terd. Uit dien hoofde, maar evenzeer uit het reeds genoemde oogpunt van verkeersveilig heid, is reconstructie van de Zuidsingel niet alleen dringend geboden, maar bovendien een beklemmende eis teneinde te voorkomen dat niet nog meer en nog ernstiger ongelukken zullen gebeuren. Het uiteindelijke reconstructieplan komt o.a. op het volgende neer a. de verbetering van de bochten in de Zuid singel b. de verbetering van de verkanting van deze weg c. de vervanging van de koperslakkeien door een stroef wegdek, i.e. asfaltbeton. Met de gehele reconstructie is onlosmakelijk verbonden de reconstructie van de ventweg. Als gevolg van het vloeiend maken van de bochten in de Zuidsingel komt deze n.l. ten dele op de ventweg te liggen en is op ver schillende plaatsen een gedeelte van de groen strook tussen Zuidsingel en ventweg voor eerstgenoemde weg nodig. Het behoeft geen betoog, dat het noodzakelijk is een brede groenstrook tussen beide wegen te handhaven. Dit brengt echter mede, dat de ventweg eveneens moet worden gereconstru eerd. Van deze gelegenheid kan dan tevens gebruik worden gemaakt om een aansluiting van de Burchtlaan op de Zuidsingel te maken, terwijl in de ventweg de riolering van de Zuidsingel kan worden gelegd. De bestaande riolering laat namelijk bijzonder veel te wen sen over en ligt voor een gedeelte in grond, waarop woningen zijn gebouwd of waarop t.z.t. openbare gebouwen moeten worden ge sticht. Enkele percelen hebben bovendien geen aan sluiting op het riool. Deze toestand kan nief gecontinueerd worden. De vraag zou nog kunnen worden gesteld of het niet mogelijk is slechts een gedeelte van de Zuidsingel, namelijk dat stuk waar de meeste ongelukken gebeuren, te verbeteren. Bij nadere beschouwing blijkt dit echter geen afdoende oplossing te zijn. Daar komt nog bij, dat aan een partiële uitvoering van het re constructieplan hogere kosten zijn verbonden. Met de gehele reconstructie zal naar schat ting een bedrag van 490.901,— gemoeid zijn. De kosten van de riolering kunnen worden gedekt uit de reserve voor de rioleringen en de rioolzuiveringsinstallatie, terwijl voor het resterende bedrag financierings- en dekkings middelen dienen te worden gevonden. Ons college is diligent in het pogen overheids bijdragen in de kosten van dit zo noodzakelijk werk te verkrijgen. Voor het debat naar aanleiding van dit voor stel verwijzen wij U naar het raadsverslag. van de GEMEENTERAAD van AXEL op DINSDAG 28 SEPTEMBER 1965 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 10 cent. Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom f 2,90. Andere plaatsen 3,90 Buitenland 4,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefsterFIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,— elk woord meer 15 cent. DE VOORZITTER burgemeester M. K. van Dijke opende de vergadering met het uitspreken van het ambtsgebed, waarna hij zich met de vol gende woorden tot de raad richt Mevrouw, mijne heren. Bij de aanvang van deze vergadering wil ik gaarne enige ogenblikken Uw gedachten bepalen bij het feit, dat onze wethouder van Openbare Werken, de heer C. van Bendegem, deze maand mag her denken, dat hij 30 jaar geleden voor het eerst werd gekozen tot lid van Uw raad. Gedurende al deze jaren had hij zitting in een groot aantal commissies van Uw Raad, hetzij als lid, hetzij als voorzitter. Bovendien vervulde hij een belangrijke rol op het gebied van het sociale en culturele leven in onze gemeente. De heer van Bendegem heeft steeds getoond een open oog te hebben voor de zich uiteraard steeds wijzigende omstandigheden en problemen, waarbij hij immer con amore open staat voor ruimer den ken en het dienovereenkomstig bepalen van het beleid. Zijn betogen veelal gevoelvol, doordat hetgeen in zijn binnenste leeft er in doorklinkt scheppen menigmaal een bijzondere sfeer in onze vergaderin gen. Zijn opmerkelijke gaven van hoofd en hart hebben deze democraat pur sang gevormd tot een bestuurder van allure, die een sieraad genoemd kan worden voor de gemeente en stellig ook voor de politieke groepering welke hij mag vertegenwoor digen. Meestal op beminnelijke maar niettemin op over tuigende wijze weet 'hij in vele gevallen ziin po litieke opvattingen tot gelding te brengen bij het nemen van beleids- en bestuursbeslissingen. Tot ons aller genoegen werden de uitzonderlijke verdiensten van de heer Van Bendegem erkend door zijn benoemng bij K.B. van 15 april 1965 tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Sprekend met Ds. Jan Scharp kan van hem wor den gezegd, dat hij in de afgelopen 30 jaren Axel heeft helpen leiden „van 't geen het eertijds was, tot wat het is op heden Moge dit nog lange jaren het geval zijn DE NOTULEN van de vergadering van 17 sep tember 1965 worden onveranderd vastgesteld. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN Op 2 augustus is een rapport van het Verificatie bureau binnengekomen inzake kasopneming en administratie van de Centrale Dienst voor Bouw en Woningtoezicht en Gemeentewerken in O. Z. Vlaanderen in het 2e kwartaal 1965. De heer D. J. OGGEL (G.P.V.) informeerde naar de mogelijkheid van rentevergoeding over de pos ten, waarvan het werk reeds lang is uitgevoerd, maar waar nog geen afrekening van is geschied. De Minister van Binnenlandse Zaken deelt bij circulaire van 13 augustus 1965, mede dat aan de werknemers in het particuliere bedrijfsleven over 1965 een uitkering van maximaal 2% mag worden toegekend. Dit heeft de Regering doen besluiten aan het overheidspersonel eveneens een uitkering van 2% toe te kennen over 1965. Overeenkomstig de richtlijnen, die de Minister hiervoor heeft gegeven besloot de raad de uit kering van 2% toe te kennen. Bij de wet van 9 mei 1963, is in de Boswet een wijziging aangebracht, waaruit voor de gemeenten de plicht voortvloeit om voor de toepassing van deze wet de bebouwde komgrenzen vast te stellen. De vaststelling is van belang voor de toepassing van de Verordening op de beplantingen in Zee land. Deze Verordening bepaalt dat voor het vel len van houtopstand buiten de komgrens vergun ning nodig is van Gedeputeerde Staten en binnen de komgrens van Burgemeester en Wethouders. Door het vaststellen van de nieuwe komgrenzen houden Burgemeester en Wethouders het verlenen van vergunningen voor het vellen in eigen hand, zodat tevens aan een vergunning voorwaarden ver bonden kunnen worden, zoals de plicht tot her beplanting. Al is de mogelijkheid aanwezig van de verlichting ontheffing te vragen aan Gedeputeerde Staten, toch achtte de Raad vaststelling van zoveel belang, dat voor Axel, Magrette, Spui en Sluiskil de bebouwde komgrenzen ingevolge de Boswet werden vastge steld. De heer D. J. OGGEL vroeg hieromtrent waarom te werk gegaan is volgens het oude structuurplan, zijns inziens zou het nieuwe beter te gebruiken zijn. De VOORZITTER zegt dat de Wegenwet hier geldt en niet het Structuurplan. T.z.t. zal de Raad hiervoor nog nieuwe besluiten moeten nemen. Bij schrijven van 28 augustus 1965 bericht de heer A. H. VAN DER LEE dat hij zijn functie als lid van de „Sportstichting Axel" wenst te beëindigen. Hij heeft in het Algemeen Bestuur zitting als lid van de gemeenteraad. Ter voorziening in deze vacature werd het volgen de voorgesteld a. de heer A. H. van der Lee eervol ontslag ver lenen als lid van de „Sportstichting Axel", onder dank voor de in die functie bewezen diensten b. in de vacature te voorzien en daartoe een keuze te doen uit de volgende personen 1. de heer D. J. Oggel, raadslid 2. de heer J. C. van Luijk, raadslid. De heer D. J. OGGEL adviseerde de raad geen stem op hem uit te brengen. Vanaf het begin ben ik tegen de Sportstichting in zijn huidige vorm geweest en de laatste jaren ben ik nog in mijn inzicht gesterkt, zodat ik er geen zitting in zal nemen, aldus de heer Oggel. De heer J. C. VAN LUIJK (A.R.) zegt een ge lijk luidende mededeling te moeten doen. Mijn tijd is zeer beperkt en sport is zeker geen hobby van mij. Zeker zou ik een slecht lid zijn van deze Stichting. Bij de hierna gehouden stemming wordt de heer J. DEN DOELDER gekozen als lid van de Sport stichting. Ter voorziening in de vacature, ontstaan door het verlenen van eervol ontslag aan de heer J. Francke als ambtenaar van de burgerlijke stand, werd mej. S. A. de Putter, adjunct commies A ter secretarie, met 12 van de 13 stemmen gekozen. Het is wenselijk gebleken de namen van enige straatgedeelten te wijzigen, c.q. aan te vullen. Gehoord de Namencommissie werd voorgesteld a. het gedeelte van de Prins Hendrikstraat vanaf de aansluiting met de Bylocquestraat tot de kruising RooseveltlaanHospitaalstraat in ver band met de reconstructie aldaar te noemen BYLOCQUESTRAAT b. DE ROOSEVELTLAAN DOOR TE TREK KEN tot het geprojecteerde plein in het sa- neringsgebied „Oudewijk en Omgeving" de naam „Hospitaalstraat" vervalt hierdoor c. het plein, bedoeld sub b, de naam „JOHN F. KENNEDY" te geven, (voorheen ten dele „Halleplein") d. het begin van de Pironstraat, lopende van de Prins Hendrikstraat tot de Bylocquestraat te noemen MECKLENBURGSTRAAT e. de naam SPOORBAANSTRAAT te geven aan de straat, lopende evenwijdig aan de spoorlijn, benoorden de van Gistellelaan, beginnende bij de afsplitsing van de van Gistellelaan bij de Beethovenstraat tot de woningflat aan de Gene raal Meijerstraat f. de naam PITPLEIN te geven aan het pleintje ten oosten van garage Cito en uitkomende op de van Gistellelaan g. de CRIJNSSENSTRAAT DOOR TE TREK KEN van de Polenstraat tot de van Gistelle laan (thans Buitenweg) h. de BUITENWEG door te trekken vanaf het beginpunt langs het station en de spoorlijn tot aan de spoorwegovergang (thans Stationsstr.). De heer A. H. VAN DER LEE (Gemeentebelang) zegt dat het beter zou zijn in Spoorbaanstraat het woord baan te schrappen, dit maakt de naam te lang. De heer D. J. OGGEL zegt dat nu de Hospitaal straat een naamsverandering krijgt hij had ver wacht dat de straat die hier op uit loopt en die nu deze naam zou krijgen ook in het voorstel zou zijn ingelast, dit is niet het geval. Het Halleplein zal volgens het voorstel nu de naam van Kennedyplein krijgen. Het geven van dit soort namen is een modegril. ERRATUM. In ons stukje „Iets over de geschiedenis van Axel: XLIII 1914—1918 regel 12 wordt gespro ken over een hemelse machine, lees Helse machine. En in een der vorige artikelen i6 een fout geslopen, waar gezegd werd, dat de Z.V.T.M. begon te rijden in 1911. Het is zo, dat ;eind februari 1915 de bouw van een station en directiegebouwen aan Drieschouwen werd aanbesteed.! Op 1 juni 1915 reed de tram het traject IJzendijke—Sas van Gent en bracht een goede verbinding -tot stand tussen het Oostelijk en Westelijk deel van Zeeuwsch- Vlaanderen, terwijl eerst in de Axelse Courant van 26 juli 1916 de eerste dienstregeling voorkomt van de lijnen DrieschouwenKloosterzande en Drie- schouwen—Terneuzen. de Jonge. Volgens de heer OGGEL is het nog niet bekend of Kennedy een historische naam zal zijn, vaak is het al gebeurd dat men eerst hoog optreedt tegen deze mensen maar dat men later tot de ontdekking kwam dat zij vele fouten hadden gemaakt. Het is gevaarlijk dit te doen, misschien moet men na 20 of 30 jaar tot verandering overgaan, daarom ben ik voor handhaving van de naam Halleplein. Ook zie ik er geen nut in het stukje Stationsstraat bij de Buitenweg te trekken. Deze straat heeft altijd de route aangegeven naar het station. Het is geen eenheid met de Buitenweg het enige is dat ht er op aansluit. Om deze rdenen voel ik er niet voor tot verandering over te gaan. De heer K. HAMELINK (P.v.d.A.) vraagt om in de toekomst af te zien van dit soort zware na men en fleurigere namen te kiezen, die beter pas sen in woonwijken. De heer P. J. VAN BENDEGEM (C.H.U.) zegt zich achter de heer Oggel te scharen. De VOORZITTER antwoordt dat in dit voorstel bij de naam Spoorbaanstraat is afgeweken van het advies van de commissie om later verwarring te voorkomen. Misschien komt later in een andere wijk de naam „Generaal Spoorstraat". Wanneer men nu Spoor straat zou aanhouden kan dit later tot verwarring leiden. De spoorbaan is vlakbij deze straat en daar om is baan er in gevoegd. Tot de heer Oggel wil ik zeggen dat de bedoelde straat in het saneringsplan zit, men zal, wanneer het zo ver is, de naam Hospitaal in gedachten hebben. Het gebruik van de naam Kennedy is zeker geen modegril. Het college is van mening dat wijlen president Kennedy een van de grootste pre sidenten is geweest die Amerika heeft gekend. Zijn naam binden aan een belangrijke straat of plein is een goede zafak. De naam Halleplein paste in het oude sanerings plan, maar nu is dit veranderd, dit plein sluit aan op de Presidentenwijk. Het doortrekken van de Buitenweg tot aan de spoorweg overweg is aan te bevelen. Er is nu geen station meer en dit deel sluit aan op de Buitenweg, dit stukje een aparte naam geven heeft geen zin. De heer Hamelink had het over fleurigere namen, hier geldtzoveel hoofden, zoveel zinnen". Persoonlijk voel ik niets voor vogel-, bloemen-, of boomnamen, deze vindt ik weinig zinvol. De heer A. H. VAN DER LEE zegt dat het voor hem geen hals zaak is Spoorbaanstraat of Spoor straat, maar stelt voor de raad een uitspraak te laten doen. De heer D. J. OGGEL sluit zich aan bij de heer van der Lee, baan en straat is het zelfde. Bij de Buitenweg kan ik mij neerleggen, maar de situatie bij het Halleplein is zo dat deze naam gehand haafd kan blijven, ook hierover graag een uit spraak van de raad. Het voorstel van de heer van der Lee de naam Spoorstraat aan te houden wordt met algemene stemmen aangenomen. Het voorstel van de heer Oggel de naam Halle plein te handhaven wordt met 8 tegen 5 stemmen voor verworpen. De andere voorstelpunten worden goedgekeurd. VOORSTEL tot intrekking van het bij de Kroon ingestelde Beroep tegen de niet-goed- keuring van de Gemeenschappelijke Regeling „Het Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen". Bij besluit van 22 januari 1963 is met de gemeenten Sas van Gent en Westdorpe een gemeenschappe lijke regeling aangegaan ter behartiging van ge meenschappelijke belangen bij de havens en in dustrieterreinen in de kanaalzone Zeeuwsch-Vlaan deren. Aan deze regeling onthielden Gedeputeerde Staten van Zeeland hun goedkeuring. Tegen dit besluit werd door Axel en Westdorpe beroep bij de Kroon aangetekend bij raadsbesluiten van 23 april 1963. De Raad van State, bericht dat de datum van de openbare behandeling van deze zaak is bepaald op 30 september 1965. Hoewel B. en W. nog steeds van oordeel zijn dat destijds in de toen gegeven omstandigheden met de oprichting van „Het Kanaalschap Z.-Vl." juist is gehandeld, hebben zij zich afgevraagd of (zie vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 1