Uit onze Omgeving
Axel
Gevonden Voorwerpen
Predikbeurten
let op uw bandenspanning
Zondagsdienst artsen
AUTOVAKANTIE?
Op het gloednieuwe hoofdstation van Tokio,
hoofdstad van het land waar de laatste jaren
al zoveel op technisch gebied is gepresteerd,
staat een van de veertien Hikari-supersnel-
treinen klaar voor vertrek. Deze trein ziet er
uit als een raket, die op het punt staat te
worden afgeschoten en bestaat uit twaalf rij
tuigen met een bijzonder luxueus interieur
goudkleurig voor de eerste en zilverkleurig
voor de tweede klas. Als een slang glijdt de
trein het station uit en in korte tijd schiet hij
met de verbazingwekkende snelheid van twee
honderdtien kilometer per uur door het Ja
panse landschap. Geen enkele Japanner ver
baast zich hier nog over. Toen echter gedu
rende de herfst van 1964 de eerste Hikari-
expresse een snelle rit voor talloze genodig
den maakte, waren in de restauritieafdeiingen
snelheidsmeters gemonteerd. De passagiers
keken met spanning naar de verrichtingen
van de bewegende wijzer, terwijl de trein met
grote snelheid door het dal van de rivier de
Sagami raasde. Honderdvijfennegentig kilo
meter per uur Men werd er stil van. Toen
de wijzer tweehonderdtien kilomter per uur
aanwees, de hoogste snelheid volgens het reis
schema, barstte een entsousiast applaus los.
Met een gemiddelde snelheid van 129 kilo
meter per uur, legde de sneltrein de afstand
van vijfhonderdvijftien kilometer tissen Tokio
en Osaka, Japans tweede grote stad, in slechts
vier uur af.
Drie kilometer per minuut.
Het geweldige Hikari-project was echter voor
de Japanse spoorwegen bittere noodzaak. Tot
voor kort reden er honderdtwintig personen-
en achtenzeventig goederentreinen het traject
Tokio - Osaka. Dat betekende een frequentie
van elke zeveneneenhalve minuut een trein
gedurende vierentwintig uur. Nochtans nam
het vervoer van goederen van de ene plaats
naar de andere vier dagen in beslag. Men be
grijpt, dat alleen al om economische redenen
in deze toestand verandering moest komen.
Men begon met van het in Japan gebruikelijke
smalspoor af te stappen en normaalspoor als
Aanwinsten
Christelijke Openb. Bibliotheek.
uitgangspunt te nemen. Van tevoren stond
vast, dat de nieuw te ontwerpen treinen zeer
hoge snelheden zouden moeten halen. Dit le
verde enige problemen op, want nergens ter
wereld had men ervaring op dat gebied opge
daan.
Een van de vragen was bijvoorbeeld, wat voor
luchtwervelingen in tunnels zouden ontstaan,
wanneer twee treinen met een gezamenlijke
snelheid van 320 kilometer per uur elkaar
zouden ontmoeten. Wetenschappelijke proe
ven met modeltreinen lagen ten grondslag aan
een nieuwe conceptie van vering, wielen, de
onderbouw voor de spoorbaan e.d.. Mede
door intensieve proefnemingen kwam slechts
één gebrek aan het licht. Indien een trein
met hoge snelheid een tunnel binnenreed,
trad bij de passagiers oorpijn op, veroorzaakt
door de luchtdruk. Het resultaat was, dat men
bij de bouw van de wagons uitging van de
konstruktie van een vliegtuigcabine. Verder
werd het al spoedig duidelijk, dat de mense
lijke reakties bij snelheden van ruim drie ki
lometer per minuut, te traag zouden zijn. Van
daar dat men proeven nam met de Automa
tische) T(rein) B(esturingsinstallatie), waar
door de trein vanuit een centraal punt over
het traject zou worden bestuurd. De wagen
voerder heeft slechts tot taak, de trein het
station binnen te rijden, wanneer de snelneid
tot dertig kilometer per uur is gedaald. Maar
ook dan nog wordt zijn eventueel falen ter
stond door de ATB gecorrigeerd. Het gehele
project heeft bijna vier miljard gulden ge
kost, doch de Japanse Staatsspoorwegen zijn
er van overtuigd, dat dit kapitaal binnen tien
jaar zal zijn terugverdiend. De onderneming
heeft de smaak van het moderniseren en ver
beteren te pakken. De heer Itsjiro Kato, die
het Hikari-projekt onder zijn beheer heeft,
verklaarde reeds, dat over twee a drie jaar
geen gedrukte dienstregelingen meer nodig
zullen zijn, aangezien de supersneltreinen met
een frequentie van elk kwartier een trein zul
len rijden. Gezien de voortvarendheid, waar
mee men in Japan het railvervoer heeft aan
gepakt, zou ons dat geenszins verbazen.
HIKARI SUPERSNELTREIN: 210 km. per uur
Bewonderenswaardige prestatie van de Japanse Spoorwegen
VOOR NED. HERV. KERKKOOR
WISSELBEKER
Applaus van de jury.
Door het Ned. Hervormd Kerkkoor werd zater
dag j.l. deelgenomen aan het zangconcours te Mid
delburg, waarbij het met 268 punten beslag wist
e leggen op een eerste prijs en de wisselbeker.
Onder leiding van de heer P. Smies werd „Hodie
Christus natus est" van J. P. Sweelinck en „Ave
Verum" van Orlando di Lasso uitgevoerd en wel
zodanig, dat de jury, bestaande uit de heren van
Amelsfoort en Strategier, na het zingen heftig ap-
plaudiseerden
In hun rapporten vermeldden zij, dat dit een van
de weinige keren geweest was, dat zij als jury
geapplaudiseerd hadden. Deze rapporten behelsden
trouwens voor het kerkkoor opmerkingen als
„sublieme vertolking, glashelder, prachtig genuan
ceerd, enz. „Voor de dirigent en het koor dus een
eclatant sukses."
UITSLAG
SCHOOL-VERKEERSEXAMEN 1965
In totaal hebben 132 kinderen een volledig examen
afgelegd, waarvan aan 16 kinderen een diploma
moest worden onthouden, omdat zij 8 of meer fou
ten tijdens de examens hadden gemaakt.
Het gemiddelde aantal fouten per school bedraagt
Openbare school
26 leerlingen namen deel geen afgewezen to
taal aantal fouten 62 gemiddeld aantal fouten
2,38.
Chr. School Nieuwstraat
50 leerlingen namen deel geen afgewezen to
taal aantal fouten 146gemiddeld aantal fouten
2,92.
R.K. School:
44 Leerlingen namen deelafgewezen 9 totaal
aantal fouten 221 gemiddeld aantal fouten 5,02.
Chr. School Spui
12 Leerlingen namen deel afgewezen 7 totaal
aantal fouten 103 gemiddeld aantal fouten 8,58.
Uit bovenstaand staatje blijkt, dat de kinderen van
de openbare school het beste resultaat hebben be
haald. Zij ontvangen voor de tweede maal de
daarvoor beschikbaar gestelde beker.
Sedert negen jaar geleden voor de beste gemiddel
den per school een prijs beschikbaar werd gesteld,
was het steeds de openbare school die hier beslag
op wist te leggen.
Geen enkele fout hebben gemaakt (en deze ontvan
gen hun diploma dan ook met lof)
Jaap Duininck Jacques de Feijter Els Blankert
Marian Wolfert. Allen Openbare School.
Nellie van de Wege Ellie Overdulve, beiden
Chr. School Nieuwstraat.
Marc Geilleit, R.K. School.
Ad. de Wit, leerling van de Chr. School, Nieuw
straat, heeft dit jaar een wimpel verdiend, omdat
deze vorig jaar reeds een verkeersdiploma heeft
ontvangen.
Twee kinderen konden niet tot het praktisch
examen worden toegelaten, omdat zij tijdens het
schriftelijk examen teveel fouten hadden gemaakt.
KOLLEKTE
De kollekte ten bate van de Nederlandse Mis
sionarissen heeft in de R.K. Kerk alhier ruim
177,opgebracht.
AUTO TEGEN GEPARKEERDE BUS
Zaterdagmiddag reed J. M. uit Hontenisse met een
personenauto het Szydlowskiplein op. M. trapte
naast zijn rempedaal en kwam tegen een aldaar
geparkeerde Belgische autobus aan. Beide voer
tuigen werden beschadigd.
BROMFIETSER TEGEN AUTO
Vrijdagavond te 17.20 uur reed M. de K. uit Axel
met een personenauto over de provinciale weg
Axel—Temeuzen. Ter hoogte van de Magrette
wilde hij de Zaamslagseweg oprijden, op dat mo
ment naderde J. F. P. W. uit Schoondijke met
zijn bromfiets, komende uit de richting Temeuzen,
over het rijwielpad langs deze weg. De bromfiets
en de auto kwamen met elkaar in botsing, waar
door W. ten val kwam en lichte verwondingen
opliep. Bromfiets en auto werden beschadigd.
BENOEMING
Met ingang van 14 juni werd tot timmerman bij
de gemeente Axel benoemd F. T. M. Schoof te
Westdorpe.
GIFT REIS OUDEN VAN DAGEN
De gezamenlijke kermisexploitanten welke tijdens
de Pinksterdagen te Axel hebben gestaan, hebben
100,geschonken voor de reis van de Axelse
oudjes.
DRUMBAND „AXEL"
KREEG IN FRANKRIJK ERE-DIPLOMA
MET HOOGSTE ONDERSCHEIDING
Zondag j.l. trok de drumband „Axel" naar het
plaatsje Lomme bij Rijssel, om in te vallen voor een
Brabantse drumband in de daar te houden zomer
carnaval.
Door 27 drumbands uit Frankrijk, België en Ne
derland werd hieraan deelgenomen.
Aan drie van deze drumbands werd een ere
diploma uitgereikt.
Axel kreeg dit diploma met de hoogste onder
scheiding, voor haar verzorgde kleding, houding
en discipline.
Wanneer men als invaller tot zulk een resultaat
komt mag men zeker wel van een groot sukses
spreken. Dat de drumband „Axel" een graag ge
ziene gast is blijkt wel uit het druk bezette pro
gramma voor de eerst volgende weken 27 juni,
St. Omer (Fr.). Op 4 juli nemen zij deel aan het
festival te Donai (Fr.), en op 11 juli aan de
Europafeesten in de Belgische plaats Tielt.
LUSTRUM VROUWENVERENIGING N.K.V.
AFDELING AXEL
Dinsdagavond vierde de plaatselijke afdeling van
het N.K.V. haar 15-jarig bgstaan. Begonnen werd
met een H. Mis opgedragen door aalmoezenier
Sterkens uit Breda. Na deze plechtigheid werd de
avond in feestelijke stemming doorgebracht in het
Gezellenhuis.
De voorzitster Mevr. Maas-Lippens kon een 80-tal
dames welkom heetten alsmede aalmoezenier Ster
kens, kapelaan Hermans en het bestuur van het
N.K.V. In het kort liet zij de voorbije 15 jaar de
revue passeren. Op velerlei terrein hebben de da
mes hun krachten ingezet, zoals Bejaardenzorg,
Herwonnen Levenskracht. Voor hun vele werk ge
durende deze 15 jaar werden speciaal Mevrouw
Maas-Lippens, Mevrouw Hillaert-Steel en Mevr.
Erpelinck bedankt.
Aalmoezenier Sterkens hield een lezing over het
onderwerp „D evrouw nu en 50 jaar geleden en
haar plaats in deze tijd".
Tot slot was er nog een welverzorgde koffietafel
mede tot stand gekomen door een ruime subsidie
van het N.K.V.
VERERENDE UITNODIGING VOOR ASAF
Op uitnodiging van de Ned. Chr. Radiovereniging
zal de Chr. Zangvereniging Asaf alhier een uit
zending van a-capella muziek voor de microfoon
verzorgen.
BE1AARDCONCERT TE AXEL
op zaterdag 19 juni 1965 van 15.0016.00 uur
door Mevrouw Moerdijk-Vanderswalm
1.
Tune „Dan zal de beiaard spelen" P. Benois
2.
Heer Jezus heeft een hofken
3.
Morg en wandeling
4.
Daar kwam een jager aan
5.
De waldhoorn
6.
Zangerslied
7.
Tom Pilibi
8.
Vlaams Volkslied
„Klaas trouwt uw leven niet"
9.
Vlaamse dans
10.
Hollands kracht
11.
Tambourin - Rameau -
bewerkt door Staf Nees
12.
Tune „Dan zal de beiaard spelen"
BROMFIETSER TEGEN AUTOPORTIER
Vrijdagmorgen te kwart over zeven reed P. D. uit
Axel met zijn bromfiets over de Industrieweg.
Ter hoogte van de Kade van de Ned. Stikstof
Maatschappij wilde hij een personenbusje passeren
dat daar geparkeerd stond. Toen hij op gelijke
hoogte met het busje was werd het portier ge
opend. D. kon een botsing niet voorkomen en
werd licht gewond. Er viel ook materiële schade
te constateren.
AUTO SLIPTE TEGEN VERKEERSBORD
Vrijdag 18 juni 's morgens te 7.45 uur reed A. M.
uit Waasmunster (B) met zijn personenauto over
de Zuidsingel in de richting Kanaalkade. Door
de bocht remde hij, bij het naderen van enkele
tegenliggers en kwam te slippen, gleed langs de
tegenligger heen, maakte een kwartslag om zijn
lengteas en kwam tegen hét verkeersbord dat gelijk
met de grond afknapte.
Op het taluut van de kreek bleef de auto hangen.
Persoonlijk letsel deed zich niet voor, maar de
auto werd zwaar beschadigd.
ROODE-KRUIS- WANDELTOCHT
Zaterdag 26 juni a.s. zal weer de jaarlijkse Roode-
Kruis-Wandeltocht worden gehouden. Reeds nu
zijn vele inschrijvingen binnen gekomen, zodat
sukses al verzekerd is.
De start van deze tocht is om half drie vanaf de
Jeugdherberg.
Tussen kwart voor drie en drie uur zal de schare
wandelaars défileren voor het Gemeentebestuur,
Roode-Kruis-vertegenwoordigers en genodigden.
Dit jaar zijn de te lopen routes voor de 10- 15- en
25 km gelegd naar en langs de Kanaalwerken, wat
zeker voor de wandelaars een attraktie zal zijn.
Ook voor de jeugdige deelnemers is weer een
5-km afstand opgenomen.
Ook zal er deelname van militaire zijde zijn de
Luchtmacht heeft reeds haar deelname toegezegd.
Aan deze wandeltocht wordt muzikale medewerking
verleend door „Hosanna" en „Concordia", die
's avonds nog zullen concerteren.
De drumband „Hosanna", drumband „Thalia" en
drumband „Axel" zullen hun volle medewerking
geven, deze zullen 's avonds nog een show geven.
Deze 9e Roode-Kruis-Wandeltocht, zal een gene
rale repetitie zijn voor het volgende jaar, wan
neer de 2e lustrum-tocht wordt gehouden.
LEERLINGEN VAN DE VOORBEREIDENDE
KLASSE VAN DE CHR. TECHN. SCHOOL
MAAKTEN EEN EXCURS1ERE1S
Woensdag maakten een 60-tal leerlingen van de
voorbereidende klasse van de Chr. Technische
School een excursie-reis naar Arnhem en omge
ving.
Het eerste bezoek gold het Ouwehands Dierenpark
te Rhenen, waarna men een bezoek bracht aan het
Openlucht Museum, waar ook de lunch werd ge
bruikt.
Van hieruit, werd een rondvaart gemaakt tot Arn
hem, waarna de Westerbouwing werd bezocht.
Op de terugreis werd nog even gestopt te Bergen
op Zoom en na een zware dag, waarin vele blij
vende herinneringen waren opgedaan keerde men
in Axel terug.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN WORDT EEN
ZELFSTANDIG DISTRICT VAN DE
KON. NED. BILJART BOND
In een vrijdagavond gehouden bijeenkomst in Café
de „La Paix" is de definitieve beslissing genomen
om te komen tot een District Zeeuwsch-Vlaan-
deren van de Kon. Ned. Biljart Bond (K.N.B.B.).
Over de oprichting hiervan komen wij in ons vol
gend nummer uitvoerig terug.
1 Bromfietstas met inhoud, Singel weg 47, Axel.
ZONDAG 20 JUNI 1965
Ned. Herv. Kerk 10.00 uur: Ds. P. J. Pennings
2.30 uur: Ds. P. J. Pennings.
Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 uur en 3.00 uur
Ds. M. van Dooren.
Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 3.00 uur:
Ds. D. J. Couvée, Bennekom. Voorber. H. A.
Geref. Gemeente: 10 en 2.30 uur: Leesdienit.
19-20 JUNI Dokter Kok.
Als u van plan bent met de auto op vakantie te
gaan, luister dan nooit naar (goedbedoelde) ad
viezen zoals „Laat voor het vertrek wat lucht
uit de banden ontsnappen, want onderweg gaan ze
door de hitte te veel uitzetten".
„DOE HET NIET" zeggen experts. „Een lagere
dan de voorgeschreven spanning is het ergste wat
u uw banden met warm zomerweer kunt aan
doen".
Verminderde spanning doet de band meer ver
vormen wanneer deze over de weg rolt. Hierdoor
ontstaat een meer dan normale accumulatie van
hitte, hetgeen kan leiden tot voortijdige banden-
pech en zelfs een klapband.
Elke bandenfabrikant, bepaalt de vereiste span
ning voor elk type band, waarbij rekening is ge
houden met een ruime marge van omstandigheden
waaronder de band zijn werk moet doen. Het op
treden van verhoogde spanning na een lange rit
is heel normaal.
De band is nu eenmaal ontworpen om die extra
spanning met gemak te weerstaan. Dat is de re
den, waarom men de automobilist adviseert alleen
aan het begin van de tocht de spanning te laten
controleren. De banden immers dienen koel te zijn
wanneer ze gecontroleerd worden en lucht wordt
toegevoegd, opdat zo goed mogelijk aan de span
ning-specificaties van de fabrikant wordt voldoan.
Als u onderweg, na een flink stuk te hebben afge
legd, de bandenspanning laat controleren zal deze
hoogstwaarschijnlijk een verschil te zien geven van
0,2 of 0,3 kg/cm2 meer. Dit is echter normaal en,
ondanks de veel gehoorde mening dat die extra
druk moet worden weggenomen, mag dit NIET
gebeuren.
Indien onder deze omstandigheden de spanning
zou gaan verminderen, zakt de band door, waar
door ook de zijwanden en het karkas gaan vervor
men. Hierdoor ontstaat meer wrijving en een band
zal onder deze omstandigheden zo warm worden,
dat de veilige temperatuur van de rubber en het
weefsel wordt overschreden, met alle nare gevolgen
die daaruit voort kunnen vloeien.
Veel vakantiegangers verhogen de bandenspan
ning aan het begin van een lange warme rit tot
0,3 kg/cm2. Daardoor rijdt de wagen wat minder
soepel, maar de veiligheidsfaktor van koeler lopen
de banden weegt daar wel tegenop.
Extra spanning wordt ook aanbevolen als u met
het hele gezin plus vakantiebagage op reis gaat.
STUDIEBOEKEN
Het aanzien van 1964. Bianchi, H„ Ethiek van 'het
straffen. Broekhuizen, H„ Kleuterdeuntjes. Bron-
gers, G. A„ Pijpen en tabak. Churchillman van
de eeuw. Constandse, A. L„ Chroestsjow. Dubois,
P. H„ K. Joncbheere en L. van der Waals.
Facetten der Nederlandse poëzie. Geyl, P. C. A.
Figuren en problemen. Griekenland. Handleiding
ten behoeve van Nederlandsche ruiters en hun in
structeurs. Harrer, H. Zeven jaar in Tibet. Juliana
regina 19481953. Juliana regina 19531958.
Krul, H. Stenen zoeken. Knulvelder, G. Kitty en
de mandarijnen. Last, J. Meesters der Japanse ver-
telkust. Ms Leave, H. Dokters die durven. Marée,
P. Vijvers en rotsen in de tuin. Neuman, H. J.
Konrad Adenauer. Niemeyer, J. A. Kent U Drente
ook zó Parrot, A. Abraham en zijn tijd. Pen, J.
Een harde wereld. Rijnsdorp, C. Aan de driesprong
van kunst, wetenschap en religie. Seckei, D. Boed
dhisme. Stenfert Kroese, W. H. Meesters der
Ierse vertelkunst. Vriesland, V. E. van. Spiegel
van de Nederlandse poëzie. Wiskunde. Het
Woord.
BUITENLANDSE ROMANS
Campbell, M. The princess in England. Zador, H.
Hittin.
ROMANS
Bradbury, R. De laatste Martiaan. Christie, A.
Moord is kinderspel, (det). Donauer, F. De oli
fantenslag. Dumas, A. De drie musketiers twintig
jaar later. Dumas, A. De graaf van Monte-Cristo.
Jong, A. M. de. De martelgang van Kromme
Lindert. Maass, E. Heerser zonder kroon. Marx-
veldt, C. van. Joop en haar jongen. Oosterbroek-
Dutschun, A. De wondere oogst. Reest, Rudolf
van. Vergeefse vlucht. Reinecker, H. Een vrouw
wachtte. White, N. Gardner. De vrouw van de
dokter. Williams, J. De heksen van Haddington.
JEUGDBOEKEN
Anderman, B. Bijbel voor de jeugd. Avignon, S.
d'. Tobias zoekt plezier. Baastad, B. F. Dappere
Kari Barrett, A. Johnny's avontuurlijke reis.
Beckmann, Th. Bertus en het wonderkrijtje
Blinxma, J. Kansas-Kidd en de zanger van het
Duivelsgebergte. Broos, W. De ridders van de bos-
ruïne. (2 din.) Bruyn-Ouwehand, M. Soldaten
moeder. Burland, C. A. De Chinezen. Dekker, D.
Bergen, bossen, prairies. Gallico, P. En toen ging
mijn marmotje praten. Hoppen, H. Het leven wacht
niet. Kool, J. H. W. Muziekgeschiedenis. Krook,
H. Modern kamperen. Marquand, J. Chi Ming en
het Maanfeest. Oosterhuis, T. De wonderbenen
van Umberto. Petillon, W. Waarom ga je, Sissi
Rutgers van der Loeff, A. Een vlinder achterna.
Schaaf, P. Kikibio en de kraanvogel. Scheffer,
Chr. Stad zonder tijd. Sharp, M. Mejuffrouw
Bianca. Siegenbeek van Heukelom, A. A. Brieven
aan Bernard. Ulrici, R. Kai verovert Brixholm.
Wit, K. de. Hoe Waremier, de boze tovenaar
zichzelf bij de neus nam. Wolkowsky, M. Avon
tuur in Australië.