Uit onze Omgeving Axel Gevonden Voorwerpen Predikbeurten let op uw bandenspanning Zondagsdienst artsen AUTOVAKANTIE? Op het gloednieuwe hoofdstation van Tokio, hoofdstad van het land waar de laatste jaren al zoveel op technisch gebied is gepresteerd, staat een van de veertien Hikari-supersnel- treinen klaar voor vertrek. Deze trein ziet er uit als een raket, die op het punt staat te worden afgeschoten en bestaat uit twaalf rij tuigen met een bijzonder luxueus interieur goudkleurig voor de eerste en zilverkleurig voor de tweede klas. Als een slang glijdt de trein het station uit en in korte tijd schiet hij met de verbazingwekkende snelheid van twee honderdtien kilometer per uur door het Ja panse landschap. Geen enkele Japanner ver baast zich hier nog over. Toen echter gedu rende de herfst van 1964 de eerste Hikari- expresse een snelle rit voor talloze genodig den maakte, waren in de restauritieafdeiingen snelheidsmeters gemonteerd. De passagiers keken met spanning naar de verrichtingen van de bewegende wijzer, terwijl de trein met grote snelheid door het dal van de rivier de Sagami raasde. Honderdvijfennegentig kilo meter per uur Men werd er stil van. Toen de wijzer tweehonderdtien kilomter per uur aanwees, de hoogste snelheid volgens het reis schema, barstte een entsousiast applaus los. Met een gemiddelde snelheid van 129 kilo meter per uur, legde de sneltrein de afstand van vijfhonderdvijftien kilometer tissen Tokio en Osaka, Japans tweede grote stad, in slechts vier uur af. Drie kilometer per minuut. Het geweldige Hikari-project was echter voor de Japanse spoorwegen bittere noodzaak. Tot voor kort reden er honderdtwintig personen- en achtenzeventig goederentreinen het traject Tokio - Osaka. Dat betekende een frequentie van elke zeveneneenhalve minuut een trein gedurende vierentwintig uur. Nochtans nam het vervoer van goederen van de ene plaats naar de andere vier dagen in beslag. Men be grijpt, dat alleen al om economische redenen in deze toestand verandering moest komen. Men begon met van het in Japan gebruikelijke smalspoor af te stappen en normaalspoor als Aanwinsten Christelijke Openb. Bibliotheek. uitgangspunt te nemen. Van tevoren stond vast, dat de nieuw te ontwerpen treinen zeer hoge snelheden zouden moeten halen. Dit le verde enige problemen op, want nergens ter wereld had men ervaring op dat gebied opge daan. Een van de vragen was bijvoorbeeld, wat voor luchtwervelingen in tunnels zouden ontstaan, wanneer twee treinen met een gezamenlijke snelheid van 320 kilometer per uur elkaar zouden ontmoeten. Wetenschappelijke proe ven met modeltreinen lagen ten grondslag aan een nieuwe conceptie van vering, wielen, de onderbouw voor de spoorbaan e.d.. Mede door intensieve proefnemingen kwam slechts één gebrek aan het licht. Indien een trein met hoge snelheid een tunnel binnenreed, trad bij de passagiers oorpijn op, veroorzaakt door de luchtdruk. Het resultaat was, dat men bij de bouw van de wagons uitging van de konstruktie van een vliegtuigcabine. Verder werd het al spoedig duidelijk, dat de mense lijke reakties bij snelheden van ruim drie ki lometer per minuut, te traag zouden zijn. Van daar dat men proeven nam met de Automa tische) T(rein) B(esturingsinstallatie), waar door de trein vanuit een centraal punt over het traject zou worden bestuurd. De wagen voerder heeft slechts tot taak, de trein het station binnen te rijden, wanneer de snelneid tot dertig kilometer per uur is gedaald. Maar ook dan nog wordt zijn eventueel falen ter stond door de ATB gecorrigeerd. Het gehele project heeft bijna vier miljard gulden ge kost, doch de Japanse Staatsspoorwegen zijn er van overtuigd, dat dit kapitaal binnen tien jaar zal zijn terugverdiend. De onderneming heeft de smaak van het moderniseren en ver beteren te pakken. De heer Itsjiro Kato, die het Hikari-projekt onder zijn beheer heeft, verklaarde reeds, dat over twee a drie jaar geen gedrukte dienstregelingen meer nodig zullen zijn, aangezien de supersneltreinen met een frequentie van elk kwartier een trein zul len rijden. Gezien de voortvarendheid, waar mee men in Japan het railvervoer heeft aan gepakt, zou ons dat geenszins verbazen. HIKARI SUPERSNELTREIN: 210 km. per uur Bewonderenswaardige prestatie van de Japanse Spoorwegen VOOR NED. HERV. KERKKOOR WISSELBEKER Applaus van de jury. Door het Ned. Hervormd Kerkkoor werd zater dag j.l. deelgenomen aan het zangconcours te Mid delburg, waarbij het met 268 punten beslag wist e leggen op een eerste prijs en de wisselbeker. Onder leiding van de heer P. Smies werd „Hodie Christus natus est" van J. P. Sweelinck en „Ave Verum" van Orlando di Lasso uitgevoerd en wel zodanig, dat de jury, bestaande uit de heren van Amelsfoort en Strategier, na het zingen heftig ap- plaudiseerden In hun rapporten vermeldden zij, dat dit een van de weinige keren geweest was, dat zij als jury geapplaudiseerd hadden. Deze rapporten behelsden trouwens voor het kerkkoor opmerkingen als „sublieme vertolking, glashelder, prachtig genuan ceerd, enz. „Voor de dirigent en het koor dus een eclatant sukses." UITSLAG SCHOOL-VERKEERSEXAMEN 1965 In totaal hebben 132 kinderen een volledig examen afgelegd, waarvan aan 16 kinderen een diploma moest worden onthouden, omdat zij 8 of meer fou ten tijdens de examens hadden gemaakt. Het gemiddelde aantal fouten per school bedraagt Openbare school 26 leerlingen namen deel geen afgewezen to taal aantal fouten 62 gemiddeld aantal fouten 2,38. Chr. School Nieuwstraat 50 leerlingen namen deel geen afgewezen to taal aantal fouten 146gemiddeld aantal fouten 2,92. R.K. School: 44 Leerlingen namen deelafgewezen 9 totaal aantal fouten 221 gemiddeld aantal fouten 5,02. Chr. School Spui 12 Leerlingen namen deel afgewezen 7 totaal aantal fouten 103 gemiddeld aantal fouten 8,58. Uit bovenstaand staatje blijkt, dat de kinderen van de openbare school het beste resultaat hebben be haald. Zij ontvangen voor de tweede maal de daarvoor beschikbaar gestelde beker. Sedert negen jaar geleden voor de beste gemiddel den per school een prijs beschikbaar werd gesteld, was het steeds de openbare school die hier beslag op wist te leggen. Geen enkele fout hebben gemaakt (en deze ontvan gen hun diploma dan ook met lof) Jaap Duininck Jacques de Feijter Els Blankert Marian Wolfert. Allen Openbare School. Nellie van de Wege Ellie Overdulve, beiden Chr. School Nieuwstraat. Marc Geilleit, R.K. School. Ad. de Wit, leerling van de Chr. School, Nieuw straat, heeft dit jaar een wimpel verdiend, omdat deze vorig jaar reeds een verkeersdiploma heeft ontvangen. Twee kinderen konden niet tot het praktisch examen worden toegelaten, omdat zij tijdens het schriftelijk examen teveel fouten hadden gemaakt. KOLLEKTE De kollekte ten bate van de Nederlandse Mis sionarissen heeft in de R.K. Kerk alhier ruim 177,opgebracht. AUTO TEGEN GEPARKEERDE BUS Zaterdagmiddag reed J. M. uit Hontenisse met een personenauto het Szydlowskiplein op. M. trapte naast zijn rempedaal en kwam tegen een aldaar geparkeerde Belgische autobus aan. Beide voer tuigen werden beschadigd. BROMFIETSER TEGEN AUTO Vrijdagavond te 17.20 uur reed M. de K. uit Axel met een personenauto over de provinciale weg Axel—Temeuzen. Ter hoogte van de Magrette wilde hij de Zaamslagseweg oprijden, op dat mo ment naderde J. F. P. W. uit Schoondijke met zijn bromfiets, komende uit de richting Temeuzen, over het rijwielpad langs deze weg. De bromfiets en de auto kwamen met elkaar in botsing, waar door W. ten val kwam en lichte verwondingen opliep. Bromfiets en auto werden beschadigd. BENOEMING Met ingang van 14 juni werd tot timmerman bij de gemeente Axel benoemd F. T. M. Schoof te Westdorpe. GIFT REIS OUDEN VAN DAGEN De gezamenlijke kermisexploitanten welke tijdens de Pinksterdagen te Axel hebben gestaan, hebben 100,geschonken voor de reis van de Axelse oudjes. DRUMBAND „AXEL" KREEG IN FRANKRIJK ERE-DIPLOMA MET HOOGSTE ONDERSCHEIDING Zondag j.l. trok de drumband „Axel" naar het plaatsje Lomme bij Rijssel, om in te vallen voor een Brabantse drumband in de daar te houden zomer carnaval. Door 27 drumbands uit Frankrijk, België en Ne derland werd hieraan deelgenomen. Aan drie van deze drumbands werd een ere diploma uitgereikt. Axel kreeg dit diploma met de hoogste onder scheiding, voor haar verzorgde kleding, houding en discipline. Wanneer men als invaller tot zulk een resultaat komt mag men zeker wel van een groot sukses spreken. Dat de drumband „Axel" een graag ge ziene gast is blijkt wel uit het druk bezette pro gramma voor de eerst volgende weken 27 juni, St. Omer (Fr.). Op 4 juli nemen zij deel aan het festival te Donai (Fr.), en op 11 juli aan de Europafeesten in de Belgische plaats Tielt. LUSTRUM VROUWENVERENIGING N.K.V. AFDELING AXEL Dinsdagavond vierde de plaatselijke afdeling van het N.K.V. haar 15-jarig bgstaan. Begonnen werd met een H. Mis opgedragen door aalmoezenier Sterkens uit Breda. Na deze plechtigheid werd de avond in feestelijke stemming doorgebracht in het Gezellenhuis. De voorzitster Mevr. Maas-Lippens kon een 80-tal dames welkom heetten alsmede aalmoezenier Ster kens, kapelaan Hermans en het bestuur van het N.K.V. In het kort liet zij de voorbije 15 jaar de revue passeren. Op velerlei terrein hebben de da mes hun krachten ingezet, zoals Bejaardenzorg, Herwonnen Levenskracht. Voor hun vele werk ge durende deze 15 jaar werden speciaal Mevrouw Maas-Lippens, Mevrouw Hillaert-Steel en Mevr. Erpelinck bedankt. Aalmoezenier Sterkens hield een lezing over het onderwerp „D evrouw nu en 50 jaar geleden en haar plaats in deze tijd". Tot slot was er nog een welverzorgde koffietafel mede tot stand gekomen door een ruime subsidie van het N.K.V. VERERENDE UITNODIGING VOOR ASAF Op uitnodiging van de Ned. Chr. Radiovereniging zal de Chr. Zangvereniging Asaf alhier een uit zending van a-capella muziek voor de microfoon verzorgen. BE1AARDCONCERT TE AXEL op zaterdag 19 juni 1965 van 15.0016.00 uur door Mevrouw Moerdijk-Vanderswalm 1. Tune „Dan zal de beiaard spelen" P. Benois 2. Heer Jezus heeft een hofken 3. Morg en wandeling 4. Daar kwam een jager aan 5. De waldhoorn 6. Zangerslied 7. Tom Pilibi 8. Vlaams Volkslied „Klaas trouwt uw leven niet" 9. Vlaamse dans 10. Hollands kracht 11. Tambourin - Rameau - bewerkt door Staf Nees 12. Tune „Dan zal de beiaard spelen" BROMFIETSER TEGEN AUTOPORTIER Vrijdagmorgen te kwart over zeven reed P. D. uit Axel met zijn bromfiets over de Industrieweg. Ter hoogte van de Kade van de Ned. Stikstof Maatschappij wilde hij een personenbusje passeren dat daar geparkeerd stond. Toen hij op gelijke hoogte met het busje was werd het portier ge opend. D. kon een botsing niet voorkomen en werd licht gewond. Er viel ook materiële schade te constateren. AUTO SLIPTE TEGEN VERKEERSBORD Vrijdag 18 juni 's morgens te 7.45 uur reed A. M. uit Waasmunster (B) met zijn personenauto over de Zuidsingel in de richting Kanaalkade. Door de bocht remde hij, bij het naderen van enkele tegenliggers en kwam te slippen, gleed langs de tegenligger heen, maakte een kwartslag om zijn lengteas en kwam tegen hét verkeersbord dat gelijk met de grond afknapte. Op het taluut van de kreek bleef de auto hangen. Persoonlijk letsel deed zich niet voor, maar de auto werd zwaar beschadigd. ROODE-KRUIS- WANDELTOCHT Zaterdag 26 juni a.s. zal weer de jaarlijkse Roode- Kruis-Wandeltocht worden gehouden. Reeds nu zijn vele inschrijvingen binnen gekomen, zodat sukses al verzekerd is. De start van deze tocht is om half drie vanaf de Jeugdherberg. Tussen kwart voor drie en drie uur zal de schare wandelaars défileren voor het Gemeentebestuur, Roode-Kruis-vertegenwoordigers en genodigden. Dit jaar zijn de te lopen routes voor de 10- 15- en 25 km gelegd naar en langs de Kanaalwerken, wat zeker voor de wandelaars een attraktie zal zijn. Ook voor de jeugdige deelnemers is weer een 5-km afstand opgenomen. Ook zal er deelname van militaire zijde zijn de Luchtmacht heeft reeds haar deelname toegezegd. Aan deze wandeltocht wordt muzikale medewerking verleend door „Hosanna" en „Concordia", die 's avonds nog zullen concerteren. De drumband „Hosanna", drumband „Thalia" en drumband „Axel" zullen hun volle medewerking geven, deze zullen 's avonds nog een show geven. Deze 9e Roode-Kruis-Wandeltocht, zal een gene rale repetitie zijn voor het volgende jaar, wan neer de 2e lustrum-tocht wordt gehouden. LEERLINGEN VAN DE VOORBEREIDENDE KLASSE VAN DE CHR. TECHN. SCHOOL MAAKTEN EEN EXCURS1ERE1S Woensdag maakten een 60-tal leerlingen van de voorbereidende klasse van de Chr. Technische School een excursie-reis naar Arnhem en omge ving. Het eerste bezoek gold het Ouwehands Dierenpark te Rhenen, waarna men een bezoek bracht aan het Openlucht Museum, waar ook de lunch werd ge bruikt. Van hieruit, werd een rondvaart gemaakt tot Arn hem, waarna de Westerbouwing werd bezocht. Op de terugreis werd nog even gestopt te Bergen op Zoom en na een zware dag, waarin vele blij vende herinneringen waren opgedaan keerde men in Axel terug. ZEEUWSCH-VLAANDEREN WORDT EEN ZELFSTANDIG DISTRICT VAN DE KON. NED. BILJART BOND In een vrijdagavond gehouden bijeenkomst in Café de „La Paix" is de definitieve beslissing genomen om te komen tot een District Zeeuwsch-Vlaan- deren van de Kon. Ned. Biljart Bond (K.N.B.B.). Over de oprichting hiervan komen wij in ons vol gend nummer uitvoerig terug. 1 Bromfietstas met inhoud, Singel weg 47, Axel. ZONDAG 20 JUNI 1965 Ned. Herv. Kerk 10.00 uur: Ds. P. J. Pennings 2.30 uur: Ds. P. J. Pennings. Geref. Kerk (Kerkdreef) 10.00 uur en 3.00 uur Ds. M. van Dooren. Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 3.00 uur: Ds. D. J. Couvée, Bennekom. Voorber. H. A. Geref. Gemeente: 10 en 2.30 uur: Leesdienit. 19-20 JUNI Dokter Kok. Als u van plan bent met de auto op vakantie te gaan, luister dan nooit naar (goedbedoelde) ad viezen zoals „Laat voor het vertrek wat lucht uit de banden ontsnappen, want onderweg gaan ze door de hitte te veel uitzetten". „DOE HET NIET" zeggen experts. „Een lagere dan de voorgeschreven spanning is het ergste wat u uw banden met warm zomerweer kunt aan doen". Verminderde spanning doet de band meer ver vormen wanneer deze over de weg rolt. Hierdoor ontstaat een meer dan normale accumulatie van hitte, hetgeen kan leiden tot voortijdige banden- pech en zelfs een klapband. Elke bandenfabrikant, bepaalt de vereiste span ning voor elk type band, waarbij rekening is ge houden met een ruime marge van omstandigheden waaronder de band zijn werk moet doen. Het op treden van verhoogde spanning na een lange rit is heel normaal. De band is nu eenmaal ontworpen om die extra spanning met gemak te weerstaan. Dat is de re den, waarom men de automobilist adviseert alleen aan het begin van de tocht de spanning te laten controleren. De banden immers dienen koel te zijn wanneer ze gecontroleerd worden en lucht wordt toegevoegd, opdat zo goed mogelijk aan de span ning-specificaties van de fabrikant wordt voldoan. Als u onderweg, na een flink stuk te hebben afge legd, de bandenspanning laat controleren zal deze hoogstwaarschijnlijk een verschil te zien geven van 0,2 of 0,3 kg/cm2 meer. Dit is echter normaal en, ondanks de veel gehoorde mening dat die extra druk moet worden weggenomen, mag dit NIET gebeuren. Indien onder deze omstandigheden de spanning zou gaan verminderen, zakt de band door, waar door ook de zijwanden en het karkas gaan vervor men. Hierdoor ontstaat meer wrijving en een band zal onder deze omstandigheden zo warm worden, dat de veilige temperatuur van de rubber en het weefsel wordt overschreden, met alle nare gevolgen die daaruit voort kunnen vloeien. Veel vakantiegangers verhogen de bandenspan ning aan het begin van een lange warme rit tot 0,3 kg/cm2. Daardoor rijdt de wagen wat minder soepel, maar de veiligheidsfaktor van koeler lopen de banden weegt daar wel tegenop. Extra spanning wordt ook aanbevolen als u met het hele gezin plus vakantiebagage op reis gaat. STUDIEBOEKEN Het aanzien van 1964. Bianchi, H„ Ethiek van 'het straffen. Broekhuizen, H„ Kleuterdeuntjes. Bron- gers, G. A„ Pijpen en tabak. Churchillman van de eeuw. Constandse, A. L„ Chroestsjow. Dubois, P. H„ K. Joncbheere en L. van der Waals. Facetten der Nederlandse poëzie. Geyl, P. C. A. Figuren en problemen. Griekenland. Handleiding ten behoeve van Nederlandsche ruiters en hun in structeurs. Harrer, H. Zeven jaar in Tibet. Juliana regina 19481953. Juliana regina 19531958. Krul, H. Stenen zoeken. Knulvelder, G. Kitty en de mandarijnen. Last, J. Meesters der Japanse ver- telkust. Ms Leave, H. Dokters die durven. Marée, P. Vijvers en rotsen in de tuin. Neuman, H. J. Konrad Adenauer. Niemeyer, J. A. Kent U Drente ook zó Parrot, A. Abraham en zijn tijd. Pen, J. Een harde wereld. Rijnsdorp, C. Aan de driesprong van kunst, wetenschap en religie. Seckei, D. Boed dhisme. Stenfert Kroese, W. H. Meesters der Ierse vertelkunst. Vriesland, V. E. van. Spiegel van de Nederlandse poëzie. Wiskunde. Het Woord. BUITENLANDSE ROMANS Campbell, M. The princess in England. Zador, H. Hittin. ROMANS Bradbury, R. De laatste Martiaan. Christie, A. Moord is kinderspel, (det). Donauer, F. De oli fantenslag. Dumas, A. De drie musketiers twintig jaar later. Dumas, A. De graaf van Monte-Cristo. Jong, A. M. de. De martelgang van Kromme Lindert. Maass, E. Heerser zonder kroon. Marx- veldt, C. van. Joop en haar jongen. Oosterbroek- Dutschun, A. De wondere oogst. Reest, Rudolf van. Vergeefse vlucht. Reinecker, H. Een vrouw wachtte. White, N. Gardner. De vrouw van de dokter. Williams, J. De heksen van Haddington. JEUGDBOEKEN Anderman, B. Bijbel voor de jeugd. Avignon, S. d'. Tobias zoekt plezier. Baastad, B. F. Dappere Kari Barrett, A. Johnny's avontuurlijke reis. Beckmann, Th. Bertus en het wonderkrijtje Blinxma, J. Kansas-Kidd en de zanger van het Duivelsgebergte. Broos, W. De ridders van de bos- ruïne. (2 din.) Bruyn-Ouwehand, M. Soldaten moeder. Burland, C. A. De Chinezen. Dekker, D. Bergen, bossen, prairies. Gallico, P. En toen ging mijn marmotje praten. Hoppen, H. Het leven wacht niet. Kool, J. H. W. Muziekgeschiedenis. Krook, H. Modern kamperen. Marquand, J. Chi Ming en het Maanfeest. Oosterhuis, T. De wonderbenen van Umberto. Petillon, W. Waarom ga je, Sissi Rutgers van der Loeff, A. Een vlinder achterna. Schaaf, P. Kikibio en de kraanvogel. Scheffer, Chr. Stad zonder tijd. Sharp, M. Mejuffrouw Bianca. Siegenbeek van Heukelom, A. A. Brieven aan Bernard. Ulrici, R. Kai verovert Brixholm. Wit, K. de. Hoe Waremier, de boze tovenaar zichzelf bij de neus nam. Wolkowsky, M. Avon tuur in Australië.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 2