Iets over de Geschiedenis van Axel 1900-1914 Eerste 12 woningen Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 17 APRIL 1965 79e Jaargang No. 29 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOvOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Hoofdredakfaie J. C. VINK. Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK XIII. In die periode ging het leven in Axel zijn kalme gangetje. Geen buitengewone voorval len ontrustten de bevolking, die omstreeks 1904 een bevolking telde van 4582 inwoners en in 1907 van 4755 zielen en per 1 januari 1914 van 5064 personen. Wij leefden in die tijd mee met de strijd van de Transvaalse Boeren tegen de Engelsen en kozen partij voor de stamverwante Transvalers en hoopten op hun overwinning. Geen wonder, dat bij het feest ter gelegenheid van het huwelijk van Koningin Wilhelmina met Prins Hendrik van Meklenburg-Swerin in de toen gehouden op tocht er een afdeling Transvaalse Boeren met ambulance en munitiewagen incluis in de stoet meereed. Er werd, teken van die tijd, krente- brood uitgedeeld aan behoeftige ingezetenen. Versierde wagens, waarop verschillende am bachten werden uitgeoefend, reden in die stoet, terwijl er 's avonds een vuurwerk op de markt werd afgestoken, de jongens een vuurwerk van pektonnen hadden afgestoken, terwijl het feest werd opgeluisterd door de muziek van Concordia en Axels Werkmans kring. Op onderwijsgebied moesten de vroede va deren een besluit nemen, dat veel gesprek uit lokte. Men wilde een nieuwe Openbare School bouwen, daar de oude zijn tijd gehad had. Evenwel hoorde men, dat er plannen waren om een R.K. School te stichten en er bezoch ten toen 130 Kath. kinderen de Openbare School. De nieuwe school voor het openbaar onderwijs werd evenwel gebouwd en 8 okto ber 1902 geopend, terwijl juni 1903 de R.K. School werd geopend. Axel ging veranderen en ook het leven, mede in de landbouw, ging nieuwe wegen zoeken. Om te laten zien, dat er in de landbouw veel veranderd is, laat ik hier volgen een opsom ming uit een advertentie van een koopdag. Er werden te koop geboden Menwagens, storte- karren, tilbury, verschillende ploegen (waar onder Wale, Koks, Saks, Cappon, en Zeeuw se), Spijker en kettingeggen, Rolblokken, Mol- bord, Peeën, Snij- en windmolens, graanbre- kers, Weegbrug met ren, Kookfornuizen Geeselsteen, Zeeften, enz. Uit de tijd geraakte toen de stortekarren, tilbury, houten eggen en geeselsteen, terwijl er een opsomming werd gedaan van 10—12 paarden en 27 stuks hoornvee per koopdag. Een verandering in het stadsbeeld, hetwelk vrienden van stadsschoon en van molens, nog altijd betreuren, is, dat de oude stadsmolen, tot die tijd bewoond door de heer Luteijn, in de Molenstraat, onder de hamer kwam en op 15 maart 1904 werd gekocht door een kom- binatie van de heren D. J. Oggel, PKoole en P. de Bruine voor 4500, en later over ging in handen van de heer de Bruine, die de molen - van kap en wieken ontdaan oktober 1912 als romp verder gebruikte, voor berging. Een oude herinnering aan een mo len op de wal was verdwenen. Een werkende molen was weg en spoedig zou de tweede vol gen, n.L.de molen in de Singelweg, tot dan toe bewoond door de molenaar Cornelisse. Axel ging bekend worden door zijn paarden fokkerij. Waar alle vervoer met voertuigen, bespannen met paarden geschiedde, kan het ons niet verwonderen, dat er veel gedaan werd op het gebied van het kweken van goede trek paarden. De heer Ph. J. van Dixhoorn was een der voormannen, die de stoot gaven om het ras der paarden te verbeteren. Mede daar voor werd op Pinkstermaandag 1908 op zijn weide het le Concours-Hippique gehouden, waarbij vooral gelet werd op goede 'bespan ning en goede voorgeleiding. Er werd ook een harddraverij gehouden van alle soorten paar den. Er ontstonden de bekende stallen en door het aankopen van goedgekeurde hengsten probeerde men een goed ras te verkrijgen. 14 Januari 1908 stelde de gemeenteraad een paardenmarkt in, te houden op donderdag na de 2e maandag in mei, welke geen lang leven was beschoren. Was tot die tijd de kom der gemeente van dezelfde omvang gebleven, door het leggen van de Nieuwstraat door de weide van de familie Noske, welke in pacht was bij de heer J. Verstraten, werd een kortere verbinding gelegd tussen de kom en het station van de Spoorweg. In de notulen van de gemeente raad van mei 1907 werd de opmerking ge maakt, dat de straat er al 6 jaar lag, dus werd de straat gelegd omstreeks 1901. In die straat werd in 1907 de school voor Chr. Nat. Onderwijs gebouwd en feestelijk geopend. Leverde de weide met de prachtige olmen bomen tot dan toe een prachtig gezicht op de entree van de stad, deze entree werd er door het leggen der straat niet mooier op. De verbinding met andere plaatsen liet veel te wensen over. Er liep een trein van Ter- neuzen - Axel - Hulst - St. Niklaas, welke verbindig gaf met Antwerpen en Brussel, de lijn Gent - Terneuzen gaf gelegenheid om van hier te Gent te komen, maar voor een bezoek aan West Zeeuwsch-Vlaanderen moest men de omweg maken van hier naar Terneuzen, verder met de boot langs Borssele naar Vlis- singen en vandaar naar Bieskens. Een dili gence reed van Hulst naar Walsoorden. Juli 1901 richtte de heer A. J. G. van den Broek een aanvraag tot de Prov. Staten om subsidie voor het leggen van een stoomtram- lijn Hulst - Walsoorden, welke werd verleend en 20 september 1903 werd de stoomtram Hulst - Walsoorden feestelijk geopend. Maar een verbinding Sas van Gent Axel Wals oorden liet nog op zich wachten tot 1911. 30 April 1909 was er ook blijdschap in Axel bij de geboorte van Prinses (later koningin) Juliana, omdat men zag, dat ons land nu verder onder ons Oranjehuis zou geregeerd worden. Op 12 mei werd er optocht gehouden in het gekroonde en versierde Axel, welke een voorstelling moest geven van de intocht van Prins Maurits in Axel in 1591. Er wordt in de Axelse Courant een opsomming gege ven van de straten waar de stoet door trok. En dan troffen mij de namen, die tegenwoor dig niet meer bekend zijn, als Hoogstraat het gedeelte tussen Kerkstraat en Weststraat). De Slikdreef (gedeelte van de Kerkdreef), de Noorddam (begin Stationsstraat), de Oude Hazardstraat (van Noordstraat naar Gentse- vaartstraat in het verlengde van de School straat) en de Korte Weststraat (van de Markt tot de Noordstraat). De Oude Hazardstraat heeft zijn naam bij latere naamgevingen niet terug kunnen bekomen. Oktober 1909 werd een zangvereniging Orelio opgericht, terwijl het 1 april 1910 25 jaar was geleden, dat F. Dieleman de uit gifte begon van de Axelse Courant. 14, 15, 16 juni 1910 werd er een Landbouw- feest gehouden, uitgaande van de afdeling Axel van de Z.L.M. De afdeling Axel was in 1905 gevormd als zelfstandige afdeling, welke vroeger deel uitmaakte van de afdeling Hulst. Het hoofdbestuur, per trein aankomen de, werd met muziek van Concordia en Ho sanna ontvangen. Er werd een rijtoer gehou den met 102 rijtuigen De toen gehouden tentoonstelling werd bezocht door 12000 be zoekers. Ook hield toen een vereniging „Floralia" een tentoonstelling van zelfge kweekte planten en van huisvlijt. Zat men tot die tijd nog hij petroleumlicht, op 6 december 1910 besloot de gemeente raad een gasfabriek te gaan exploiteren, wel ke 14 december 1911 in gebruik werd ge nomen. Er was grote vreugde, toen het gas licht zoveel beter licht gaf dan de petroleum. Als een teken van vooruitgang zien we de advertenties van te houden vliegdemonstra- ties. Maar het vliegen was de kinderschoenen nog niet ontgroeid. Zo zou er een vlieg- demonstratie gehouden worden te Leeuwar den, maar het weer werkte zo weinig mee, dat de vliegtuigjes de lucht niet ingingen en Max Olieslagers zei „Het is zo lastig vlie gen, zo kort bij de zee" We zouden met Hildebrand zeggen: „Kom er nou eens om". In 1911 reed de Z.V.T.M.-tram door Axel, de verbinding gevende tussen Sas van Gent, Axel, Zaamslag en Walsoorden. In 1912 werd weer een concours-hippique gehouden, nu, voor het eerst op het tegen woordige concoursterrein. Het jaar 1913 zou nog als laatste vredesjaar in dat tijdperk rust geven, vóór de donkere wolken van een oorlog over Europa zouden komen. We vierden de herdenking van de bevrijding van Nederland van onder de Franse over heersing, en willen hier nog vermelden het programma van het feest, dat op 28 en 29 augustus 1913 gevierd werd. 8.30 uur uit deling van krentenbrood aan behoeftigen 9 uur Kerkelijke bijeenkomsten in de Ned. Herv. Kerken in de Gereformeerde Kerk A. Daarna uitvoering van een kleppermars door de schoolkinderen op de Markt, onder leiding van de heer Ch. Minjon. Daarna des mid dags een optocht, voorstellende de intocht van Prins Willem, later Koning Willem I, in 's Gravenhage in 1813. Als steeds was ons stadje versierd door groen, bloemen en feest- poorten. 's Avonds waren het Stadhuis en vele woningen geillumineerd, wat toen ge schiedde met vetpotjes, wat een schilderachtig gezicht opleverde. Als slot kon men de avond van de tweede dag genieten van het vuurwerk en de muziek op de Markt. Waren tot die tijd er 2 Gereformeerde Kerken n.l. KerkA. in de Kerkdreef en Kerk B. in de Stationsstraat, op 4 december had samen smelting plaats van de twee kerken tot de Gereformeerde Kerk. Het kerkgebouw in de Kerkdreef werd verbouwd en vergroot tot het was zoals het nu is. Waar in dit tijdperk geen grote gebeurtenis sen voorvielen, kon ik van dit tijdsbestek slechts een schematische opsomming der fei ten geven. Onrustige tijden zouden nu aan breken. de Jonge. van O. Z.-Vlaams ratio-project (960 huizen) deze maand gereed. Minister „Precies wat we willen" Op vrijdag 23 april zullen in Axels bouwplan Oost de eerste twaalf seriewoningen worden opgeleverd van het Oost-Zeeuws-Vlaamse ratiobouwproject, waarmee een Zeeuws- Brabantse aannemerscombinatie (de N.V. Vlaco) vorig jaar juni in Axel officieel van start ging. Twaalf woningen, die in de eerstkomende jaren door nog eens 948 zullen worden ge volgd. Want dat zijn de plannen: seriebouw van 960 woningen in dertien Oost-Zeeuws- Vlaamse gemeenten die daarmee voor het eerst een unieke intergemeentelijke samen werking realiseerden ter leniging van de wo ningnood. Een samenwerking die alleen maar voordelen opleverde meer woningen, in korter tijd en goedkoper dan anders het geval zou zijn geweest. Tijdens zijn laatste bezoek aan Zeeland had de minister van volkshuisvesting en bouw nijverheid, drs. P. C. M. Bogaers, voor het Oost-Zeeuws-Vlaamse project de hoogste lof „Dat is nu precies wat we willen". Het voorbeeld van de dertien gemeenten heeft in middels ook elders in de provincie navolging gevonden in Zuid-Beveland „draait" een intergemeentelijk bouwproject en in Middel burg, Vlissingen en Terneuzen begon men eveneens met seriebouw. Elders zijn er plan- nene zoals ondermeer op Schouwen-Duive- land en in West-Zeeuws-Vlaanderen. Het initiatief om in een aantal Oost-Zeeuws- Vlaamse gemeenten woningen in arbeidsbe sparende bouw te realiseren, ging aanvanke lijk uit van de aannemers zelf, die daarbij bij val kregen van Volkshuisvesting, Provinciaal Bestuur, E.T.l. en last but not least, van de betrokken gemeentebesturen zelf. De plannen kwamen van de stichting Ratiobouw in Rot terdam, het ontwerp voor de te bouwen wo ningen was de architect F. Groosman, even eens uit Rotterdam. Het geheel werd onder gebracht in de woningwetsector. De officiële start van het bouwprogramma vond op 15 juni 1964 plaats in Axel, waar in totaal 216 woningen zouden komen, verdeeld in twee series van respectievelijk 120 en 96. Dat men juist in Axel begon was geen toeval In de eerste plaats was er bouwrijpe grond aanwe zig, maar daarnaast kon de start van de pro- duktiestroom daar aansluiten op het gereed komen van twee flatgebouwen die de N.V. Vlaco onderhanden had. De woningen waren eengezinshuizen met drie slaapkamers voor zes bedden. De kosten werden aanvankelijk geraamd op 16.350 per woning, ee"1 bedrag dat inmiddels wel aan enkele stijgingen on derhevig is geweest. ROUTE Voor de verwezenlijking van de 960 ratio- woningen volgen de bouwers een nauwkeurig uitgestippelde route van bouwplaats naar bouwplaats. Deze is dusdanig gekozen, dat het aantal „overstappen" zo gering mogelijk is, zodat transportkosten in tijd en geld be perkt kunnen worden. Enkele gemeenten worden tweemaal „aangedaan zoals bijvoor beeld Axel en Hulst, waar tweemaal een serie woningen wordt gebouwd. De aantallen op een bouwplaats te bouwen woningen zijn 24 of veelvouden daarvan, een door de Rotter damse Stichting Ratiobouw vastgestelde norm die noodzakelijk wordt geacht voor .rationeel' bouwen. De route die de bouwploegen door Zeeuws-Vlaanderen volgen loopt langs niet minder dan 20 bouwplaatsen, die in de vol gende volgorde worden aangedaan (met tus sen haakjes het aantal woningen): Axel (120), Hulst (72), Kloosterzande (48), Hengstdijk (24), Boschkapelle (24), Zaamslag (24), Hoek (48), Philippine (24), Stroodorpe (24), Sas van Gent (120), Westdorpe (96), Zuid- dorpe (24), Koewacht (24), Heikant (24), St. Jansteen (24), Hulst (48), Axel (96), Stoppeldijk (48), Walsoorden (48) en Graauw (24). Momenteel wordt gewerkt op de eerste drie bouwplaatsen. De 120 woningen in Axel zullen tegen sep tember van dit jaar alle zijn opgeleverd. BESPARING. Op welke wijze wordt de arbeidsbesparing tijdens de eigenlijke houw nu bereikt? De heer W. van der Poel van de N.V. Vlaco heeft ons hierover nog eens een en ander ver teld. Voornaamste factor is, dat de bouw ge schiedt in fasen door gespecialiseerde „bouw ploegen", zo is er een ploeg voor het con strueren van de fundering, een volgende stort de vloeren, een derde stelt de kozijnen, enz. Alle fasen sluiten logisch op elkaar aan en de werkzaamheden zijn dusdanig „getimed" dat er nooit moet worden gewacht. Ondanks het feit dat er bij het Oost-Zeeuws-Vlaamse ratio- project nog traditioneel metselwerk wordt toe gepast bedraagt de besparing in tijd ten op zichte van de normale bouwwijze ongeveer 40 procent. Dat wil zeggen dat tegenover de ongeveer 1400 manuren die nodig zijn voor de bouw van een traditionele woning, slechts 850 (of minder) uren nodig zijn voor de con structie van een ratiowoning. De 960 Oost- Zeeuws-Vlaamse woningen worden alle uitge rust met een centraal radio- en tv-antenne- systeem, terwijl er momenteel overleg gaande is om de nog te bouwen woningen te voorzien van centrale (blok) verwarming door middel van een buizenstelsel in de vloeren. Inmiddels zijn in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen de ge dachten alweer uitgegaan naar een tweede seriebouw-plan, dat eventueel gerealiseerd zou worden in de premie- en/of ongesubsi dieerde sector. De woningen zouden dan van een iets groter type zijn dan thans het geval is. (P.Z.C.) AANBESTEDING NIEUWE BRUGGEN over Kanaal Gent-Terneuzen. In het gebouw van Rijkswaterstaat aan de Lange Lombardstraat 40 te Den Haag zal op 1 juni a.s. voor rekening van de hoofd ingenieur-directeur van rijkswaterstaat de aanleg van de onderbouw van twee nieuwe draaibruggen over het kanaal van Gent naar Terneuzen worden aanbesteed. In het bestek is ook de bouw van de onder- en bovenbouw van de zijspanten van de twee bruggen onder gebracht. De nieuwe bruggen worden gebouwd bij Sas van Gent en enkele kilometers ten noor den van Sluiskil in de gem. Terneuzen. De bruggen krijgen een breedte van respectieve lijk 21 en 24 meter. Zij krijgen een doorvaart - hoogte van 7 meter en een breedte van 60 meter. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLoase nummers 10 eat. Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1.25, Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS10 cent per Bij kontrakten belangrijke redukhe. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiën 1 - 5 regels ƒ1.- iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 1