K Natuurzuivere frisse King Pepermunt, het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking. indje verkouden DAM PO Onrustige Zenuwen? Mijnhardfs Zenuwfabletten in het verleden en nu nog niet onze ogen laten dwalen over onze gemeentegrenzen. Maar nu wij voor feiten geplaatst worden, willen wij als fraktie ook de werkelijke fei ten onder ogen zien en meewerken aan een groter geheel en grotere toekomst. Niet zui ver en alleen voor onze inwoners maar voor alle Zeeuwsch-Vlamingen die ten nauwste betrokken zijn bij deze grote ontwikkeling. Wij hopen dan ook en vertrouwen dat Ged. Staten van Zeeland dit alsnog wil begrijpen. Dank u. D. J. Oggel (G.P.V.) Mijnheer de voorzitter, Hte praeadvies dat het college van B. en W. ons over dit onderwerp voorlegt is een gede gen stuk werk, wat betreft de opstelling en niet minder wat betreft de conclusies waar toe u komt en de wijze waarop deze worden getrokken. Daarom wil ik niet nalaten een woord van dank te richten aan de opstellers. Daarbij wil ik een woord van dank uitspre ken aan uw college, daar u ervoor hebt ge waakt niet in herhaling te treden ten op zichte van de behandeling in 1963, doch te komen met een zelfstandige visie op de he le materie zoals deze door G.S. wordt ge steld. En niet minder omdat uw college de zaak ziet in de grote proporties die deze voor de toekomst zal hebben. Het gaat in dezen niet om het belang van Axel voor de eerstvolgende vijf jaar, doch voor de wijdere toekomst. Bij het plan van Ged. Staten blijft Axel de eerstkomende tijd wel bestaan, doch verliest het zijn invloed aan het kanaal. Daardoor zal het niet kun nen meegroeien met de ontwikkeling en ach ter blijven, waardoor na een aantal jaren Axel noodgedwongen bij een groter geheel zal worden ingelijfd. Dan zal Axel reeds zo ver achterop geraakt zijn, dat het in feite niet meer meetelt. In het plan dat uw college ons voorlegt bren gen we onze gemeente in, in een fusering der gemeenten en gaan we met onze invloed van het begin af meespreken en meebeslis sen. In dit geval zie ik dit alles als de enige toekomst voor Axel. Ware het voortbestaan van Axel in haar huidige vorm te verwezen lijken, met behoud van haar invloed in de Kanaalzone, dan ware dit te prefereren, doch deze poging (die we in 1963 hebben onder nomen) is afgewezen. Het lijkt me nutte loos hiervoor verder te vechten, daar dit ne gatief is en we in dat geval hopeloos achter op komen. Bij aanvaarding van uw plan mo ge het lijken dat we onze zelfstandigheid vrij willig prijsgeven, doch dit is zeker niet het geval. Wij verzekeren ons hierdoor een blij vende invloed die als tweede gemeente in Z.-Vlaanderen niet gering is. De industrie heeft vanzelf haar plaats, doch ook de be langen van de landbouw zijn in deze ge meente zeker gewaarborgd, daar de nieuwe gemeente niet minder dan 30.000 H.A. be slaat, hoofdzakelijk landbouwgrond, welk be lang onmogelijk kan worden verwaarloosd. Verder zal in die grote gemeente, Axel een prachtige toekomst hebben als woonkern. Immers zal de uitbreiding van de stad, vol gens het door ons aangenomen structuur plan, plaats vinden zodanig, dat het centrum van Axel ook centraal blijft in de groeiende stad. Het worden geen huizenblokken, die steeds maar aansluiten op huizenblokken, neen het blijft een centrum waaromheen de nieuwe wijken worden gegroepeerd, zodat het stedelijk karakter blijft gehandhaafd, met de openbare gebouwen in het midden, waar ook de winkelstraten zijn. Dus een aantrek kelijk en gezellig geheel, waar het goed is te wonen en te leven! Voor de andere bestaande woonkernen, die deel van deze gemeente zullen gaan uitma ken geldt dat deze gezien hun aantal niet verwaarloosd kunnen worden. Wanneer een kleinere kern gevoegd wordt bij een grotere zal dit gevaar steeds bestaan. Tevens pleit voor uw gedachte het feit dat door het scheppen van één gemeente van 50.000 zielen een waardige partner ontstaat voor de stad Gent met haar, in de toekomst zeer machtige industrieën langs het kanaal. In dit opzicht is het scheppen van een grote gemeente niet alleen een streekbelang, doch niet minder een nationaal belang, daar de Nederlandse belangen op deze wijze beter ge waarborgd zijn. Tegen het plan van G.S. bestaat het bezwaar dat dit onomwonden moet worden bestem peld als slecht in meerdere opzichten n.l. a) technisch, b) psychologisch, c) te weinig gericht op de toekomst. In technisch opzicht zijn de bezwaren: 1. Axel ligt ingeklemd tussen de andere ge meenten en heeft geen grens aan de Schelde en aan België, zodat haar moge lijkheden ten zeerste worden afgegren deld. 2. de nieuwe gemeente Zuiddorpe heeft een zeer gering draagvlak, daar deze slechts 3700 inwoners telt. 3. de gemeente Sas van Gent bestaat uit een smalle strook van enkele kilometers tus sen de gemeente Terneuzen en de Bel gische grens, dus kan nooit levenskrach tig zijn en geen partner tegenover Ter- neuzen. In psychologisch opzicht is dit plan voor het overgrote deel der gemeenten niet te verte ren, daar veel gemeenten worden opgeheven of gedecimeerd. Zelfs de gemeenteraad van Terneuzen kon dit ontwerp niet met algeme ne stemmen aanvaarden, hoewel deze ge meente toch al haar aspiraties moet zien ver vuld. Hieruit blijkt duidelijk dat het over 't algemeen onverteerbaar is. Tevens draagt dit plan de kiem in zich, van een verdergaande herindeling, die psychologisch gezien en ook practisch gezien veel beter ineens te „verwe- zenlijken is. Het zal wel blijken dat de be langhebbende gemeenten hiervoor spoedig rijp zijn, mocht daaraan worden getwijfeld dan zouden deze gemeenten voor een kortere tijd van bijv. vijf jaar een agglomeratie kun nen vormen, als overgang naar een samen smelting. In de gemeente zoals u zich die voorstelt zal Axel een plaats kunnen innemen, waardig aan haar oude, rijke en bewogen historie (van reeds meer dan elf en een halve eeuw) en aan haar gezonde aktiviteiten, waarvan zij in de laatste decennia blijk heeft gegeven. Ondanks veel ongunstige faktoren en veel tegenwerking is haar inwonertal steeds blij ven groeien, hetgeen blijk geeft van een taaie levenskracht. In de nieuwe gemeente zal zij veel kunnen bijdragen tot het stimuleren van de bruisende ontwikkeling, waartoe het ge plande draagvlak deze in staat stelt. Tenslotte meneer de voorzitter, meen ik niet te mogen nalaten het college van B. en W. dank te zeggen voor de hoge opvatting van uw taak. Immers, in 't bijzonder de burge meester en de secretaris stellen hierbij hun levenspositie in de waagschaal en in zekere zin ook de wethouders hun zetel. Ook voor ons als leden van de gemeenteraad geldt dit, zij het dat dit niet zo belangrijk is. Gezien de uitslag van de verkiezingen in 1962 staat het wel vast dat iedere groepering in de raad van de grote gemeente zal zijn vertegen woordigd, hetgeen ook weer pleit voor deze opzet. Daarom meneer de voorzitter, kan ik met volle vrijmoedigheid mijn stem aan het voor stel geven, daar de belangen van Axel in ma terieel en politiek opzicht dan tot haar recht komen, niet alleen voor de nabije, doch ook voor de verdere toekomst. De heer de Waard (A.R.) Wanneer men gaat herindelen, is men bezig in een nevelige toekomst. Het is onze taak door deze nevel heen te zien. Ik wil me graag aansluiten bij hen, die gezegd hebben dat zij aan deze herindeling geen behoefte had den, maar we moeten van het standpunt uit gaan, dat deze herindeling niet van ons uit gaat. Nu wij zien wat G.S. met Axel voor heeft, moeten wij een keuze maken. Het voorstel van G.S. biedt geen oplossing, het praeadvies van het College biedt dit wel. Het heeft mij moeite gekost mijn standpunt te bepalen. Zeer zeker heb ik oog voor de be zwaren voor de vorming van één grote mid dengemeente. In het voorstel van G.S. wordt Axel gekortwiekt, in het praeadvies van het college gaan wij op in een grote gemeente en wanneer dit zal doorgaan, zal het zeker geen feestdag zijn maar wel de beste oplos sing. De heer de Feijter (C.H.U.) Het aantal gemeenten wordt van 30 tot 10 teruggebracht. Wij hebben echter geen be hoefte aan vergroting of samenvoeging, wij willen blijven wat we zijn. Ik zal dan ook mijn stem niet aan dit voorstel geven. DE VOORZITTER zegt zeer erkentelijk te zijn voor de waarderende woorden die zijn gesproken. „Ik kan mij zeer goed indenken dat U allen niets voelt voor het voorstel van G.S.'' aldus de voor zitter. „De heer P. J. van Bendegem heeft gezegd dat Axel al tientallen jaren getoond heeft haar taak te kennen, dit kan ik ten volle onderschrijven. Dat de C.H.-fraktie en de heer Van Luijk niet met het prae-advies akkoord kunnen gaan, spijt het college, maar de tegenstanders hebben verzuimd andere standpunten en voorstellen naar voren te brengen. De heer P. van Bendegem haalt mijn nieuw jaarsrede van 1962 aan, maar het is niet juist die bij deze herindeling te betrekken, het ging toen over een andere zaak. Er werd toen gesproken over het behoud van een levensader van Axel. Het behoud van de Axelse Vlakte en de Sassing werd gesteld als een levenszaak, maar bij G.S. kreeg dit geen gehoor. Wij zijn nu met een rigoureus plan tot U gekomen. De heer Van Luijk zegt dat het onverstandig is, om hetgeen historisch gegroeid is te veranderen. Maar het was het Axeler Ambacht met dat van Assenede dat in de historie de belangrijkste plaat sen 'bezette (16e eeuw). Het Axeler Ambacht om vatte toen onder meer Axel, Zuiddorpe, Westdor- pe, Andijke (onder Zaamslag), Triniteit (omgeving Driewegen - 't Zwaantje): Terneuzen bestond aanvankelijk nog niet, er was alleen een sluis met een paar huisjes. Tot 1583 behoorde Terneuzen bij Axel, in 1584 kreeg het eigen rechten. Dat het probleem van herindeling reeds eeuwen oud is, blijkt wel uit het feit dat bij de Unie van Neuzen in 1590 Terneuzen en Axel werden samen gevoegd voor de meest noodzakelijke aangelegen heden. Tot 1795, dus 2 eeuwen lang, vormden Axel en Terneuzen ééji gemeente. Het college staat op het standpunt dat het vormen van één grote middengemeente tot een juiste her indeling zal leiden. De heer Van Luijk is bevreesd dat in deze grote gemeente de onderlinge rivaliteit zal vergroten. In de landelijke historie is niet be wezen dat bij samenvoegen de rivaliteit sterker wordt. Wanneer het voorstel van G.S. wordt door gevoerd zal de rivaliteit blijven zitten en een grote rol gaan spelen. Het college kan zich best indenken dat de bewo ners van Zaamslag een verontwaardigde houding aannemen. Het is daarom dat wij met dit prae-advies komen. Misschien zijn er nog van de tegenstanders die met nadere argumenten komen om hun zienswijze te verdedigen." Hierna wordt de gelegenheid geboden om in tweede instantie het woord te nemen. De heer P. J. VAN BENDEGEM zegt dat door G.S. antwoord wordt gevraagd op de voorstellen maar aan dat antwoord wordt geen aandacht 'besteed. Ik wil niet, zoals de heer Maas, deze zaak politiek bekijken, wij willen geen Zaam slag of Zuiddorpe, wij willen behouden wat wij hebben. Axel heeft altijd bewezen haar plaats waardig te zijn. Wij verzetten ons tegen dit voorstel van één middengemeente, wij zijn er niet van overtuigd dat dit het goede is, en moeten onze stem aan dit voor stel onthouden. Van de heer Oggel, die vanuit een ver voor geslacht Axelaar is, kan ik niet begrijpen, dat hij alles wil prijsgeven. Zó gaat Axel verloren. Er wordt gemakkelijk over dit alles heengegaan. Wij moeten strijden voor het behoud van ons eigen grondgebied en de zelfstandigheid van Axel. De heer OGGEL merkt op dat men heeft gezegd de naam „Axel gaat verloren, maar die naam gaat nooit verloren. Als dit plan doorgaat bestaat er zelfs een goede kans dat de nieuwe gemeente de naam Axel zal dragen De heer Van Luijk merkte op dat in deze grote gemeente anderen alles zullen opeisen, maar wan neer er voldoende woningen zijn, dan zullen zeker velen het verkiezen te wonen in het centraal gele gen Axel, in plaats van bij het kanaal en de in dustrie. De heer MAAS beweert dat het zeker niet zijn bedoeling was om aan deze zaak een politiek tintje te geven. Dit was dus een misverstand. Het voorstel van G.S. achtte ook hij ontoereikend en dus onaanvaardbaar. Hij merkte verder op dat de voorzitter de tegenstanders om voorstellen had gevraagd en konstateerde dat deze nog steeds niet ter tafel waren gekomen. De heer VAN LUIJK wil toch nog enkele opmerkingen maken. De voorzitter gaf een historisch overzicht. Dit was niet noodzakelijk en ook niet ter zake. Wat heeft er toe geleid om met dit voorstel te komen Spr. doet niets anders dan met eigen mening deze voor hem onaanvaardbare zaak bestrijden. Hij ziet bij de heer Oggel sporen van een groot en Europees denken, waarover 'hij zich verblijdt. Hij kan het belang van Axel in dit voorstel niet zien, het zal geen belangrijke stem hebben in deze grote gemeente. Hij ziet in deze oplossing voor Axel geen grote toekomst weggelegd. WETHOUDER VAN BENDEGEM neemt het woord, niet omdat de voorzitter niet bekwaam genoeg zou zijn om het voorstel van B. en W. te verdedigen, dit bleek wel voldoende in de beantwoording van de eerste ronde. Hij stelde dat dit een voorstel is van B. én W„ welbewust gezamenlijk ontworpen. „De heer P. J. van Bendegem zag Axels groei en bloei in gevaar, maar het gaat juist om deze groei en bloei. Allen zeggen dat G.S. alleen verant woordelijk zijn voor het 'herindelingsplan, ik wil me niet in deze geest uitlaten, maar als dat zo is, wel, wij hebben er op gereageerd en gesteld dat Axel aan het kanaal moet blijven G.S. zijn echter op geen enkele wijze hierop ingegaan. Wanneer we nu wéér met eenzelfde voorstel en prae-advies gekomen waren als in 1963, dan was er duidelijk voor ons niet veel meer te verwachten. Maar er is meer. Na G.S. komt deze hele affaire bij het parlement ter behandeling. Nu kan ik niet in de toekomst kijken, maar toch heb ik hiervan enige verwachting. Het voorstel van G.S. is stuntelig Axels beste deel wordt hierin geamputeerd en Zaamslag zonder meer in tweeën gehakt. Het is beter met een eigen groot opgezet voorstel te komen, dan onze reeds geuite kritiek nogmaals te herhalen. Ik ben er trots op, tot een kollege te behoren dat tot zulk een royaal gebaar in staat is. Inderdaad moeten wij hier een wissel trekken op de toekomst. Als het voorstel van G.S. ongewijzigd wordt aanvaard, dan blijVen wij een geamputeerde gemeente met een toegevoegd stukje Zaamslag, wij worden dan een tweederangs gemeente." DE VOORZITTER zegt, nog even in het kort in te willen gaan op de woorden van de heer P. J. van Bendegem. „Wij hebben niet gepleit voor opdeling met Zaam slag. Juist door het vormen van een grote midden gemeente valt Zaamslag niet in twee stukken," aldus de voorzitter. De bedoeling is fusie, niet toevoeging van andere gemeenten. Wij gaan niet zitten op de stoel van G.S. maar wij willen er van maken wat er van te makenis. De heer Van Luijk meent dat wij een zwakke stem in het nieuw te vormen gebied zullen hebben. Het gaat er niet om, een grotere of kleinere stem te hebben, maar om het totaal goed te besturen in de verschillende facetten. Wij moeten en mogen toch wel aannemen dat een raad een gemeente zal besturen zoals dit behoort. Axel zal in deze grote gemeente, zeker als woon- gemeente, bijzonder geschikt zijn. De bevolking zal daar willen wonen waar het goed wonen is, en Axel zal hierbij zeker een goede funktie vervullen. dan net als bij Vader en Moeder De heer P. J. VAN BENDEGEM merkt aan het adres van de heer Maas op, niet te hebben gesproken over halvering van een zekere partij, of uitbreiding in een zekere richting, dit wa ren de woorden van de heer Maas zelf. Maar aldus spr. wie zich verontschuldigt, beschuldigt zichzelf. Axel ligt wel geknepen tussen andere gemeenten, maar wanneer wij hard aan en voor Axel werken is daar wel onderuit te komen. Wij kunnen onze stem niet aan dit voorstel geven. WETHOUDER IJSEBAERT antwoordt de heer P. J. van Bendegem dat de heer Maas met zijn opmerking heeft bedoeld dat de K.V.P.-fraktie niet naar eigen belang Wil kijken, maar de zaken groot wil zien. Verder ziet hij, wanneer het voorstel van G.S. wordt aangenomen, binnen enkele jaren weer een herindeling in het verschiet. De heer VAN LUIJK zou gemakkelijker over zijn bezwaren zijn heen gestapt als het voorstel van B. en W. tot stand was gekomen in overleg met de betrokken gemeen ten. Hij begrijpt niet hoe het college gekomen is tot de opdeling van de gemeenten in O. en W. Zeeuwsch-Vlaanderen. De heer OGGEL zegt, zich aan te sluiten aan de opmerking van wethouder Van Bendegem, dat het voorstel van B. en W. bij parlementaire behandeling wellicht een goede kans maakt. De heer Van Luijk krijgt te horen dat hij slecht is georienteerd omtrent het G.P.V. Deze partij denkt inderdaad groot Euro pees, maar wellicht in iets andere vorm dan de heer Van Luijk voorstaat. „Wij willen in het grote Europese verband, Nederlander blijven," aldus spr. Verder oppert hij de gedachte van een voorlopige agglomeratie tussen de betrokken gemeenten, indien zij niets voor een direkte samenvoeging zouden voelen. De uiteindelijke beslissing evenwel zal in het parlement moeten vallen. DE VOORZITTER antwoordt dat met de andere gemeenten geen intern overleg heeft plaatsgevonden maar verwacht wordt dat dit voorstel toch in andere gemeenten nog wel ter sprake zal komen. Wat betreft die twee andere gemeenten die ten oosten en ten westen geprojekteerd zijn, merkt de voorzitter op, dat dit een zaak is voor anderen, de raad van Axel houdt zich uiteraard alleen bezig met die middengemeente. Hierna wordt 'het voorstel in stemming gebracht. Met 10 stemmen voor en 3 tegen wordt het aan genomen. Tegen stemden de heren W. de Feijter, J. C. van Luijk en P. J. van Bendegem. Het voorstel van G.S. betreffende de herindeling wordt unaniem verworpen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1965 | | pagina 3