SINTERKLAAS IS OUDER DAN U DENKT. NIEUWE VEERHAVEN TE PERKPOLDER STIKSTOF; NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Vrolijk kinderfeest was vroeger een ernstige plechtigheid. wordt begin volgend jaar aanbesteed. STOF met onbegrensde mogelijkheden. ZONDER COMMENTAAR Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 5 DECEMBER 1964 79e Jaargang no. 10 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent. Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2,—. Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertentiën 1-5 regels 1, iedere regel meer 12 cent extra. Elk jaar staan we weer versteld van de grote vitaliteit van Sinterklaas. Doe het hem maar eens na. Op hoge leeftijd gedurende een luttel aantal dagen een maximum aan werk verzet ten. En onder welke omstandigheden Bij nacht en ontij rijdt hij over de soms met sneeuw 'bedekte daken. In onze tijd, waar in ieder door A.O.W. of andere pensioen regeling verzekerd is van een rustige oude dag, komt men spoedig tot de vraag Is dat eigenlijk wel een toelaatbare taak voor zo'n oude man Want dat Sinterklaas oud is, zal niemand ontkennen. Men hoeft maar naar de iewat gebogen gestalte te kijken of naar de eerbiedwaardige grijze haren van zijn baard om te constateren bier hebben we met een zeer oud man te doen. Toch heeft de Sint voorgangers gehad, want het Sinterklaasfeest is bijna zo oud als de wereld. En bij het be antwoorden van de vraag wie waren de voorgangers van onze Sint of, hoe werd vroeger het Sinterklaasfeest gevierd komen we tot eigenaardige ontdekkingen. Wanneer we namelijk de verschillende geschriften na gaan, welke handelen over de herkomst van het Sinterklaasfeest of over de oorspronkelijke Sinterklaasgetalte - en niet alleen Sinter klaas maar ook Zwarte Piet wordt dan onder de loep genomen - dan blijkt, dat de menin gen verdeeld zijn. Er zijn er, die beweren, dat de eerste Sinterklaas een bisschop was. De bisschop van Myra, die in zijn leven veel goede daden heeft verricht, opgetekend in de talrijke legenden, die er over zijn persoon be staan Op zijn paard - een schimmel - reed de bisschop van 'her naar der, vergezeld van een negerjongen, zwarte Piet. 6 Decem ber is de naamdag van Sinterklaas. Vaak wordt reeds aan de vooravond van de eigen lijke dag het feest ingezet... en dus... Sinterklaas heeft echter verscheidene colle ga's, die allen in december hetzelfde werk doen het geven van geschenken. Zo is er in Engeland de Kerstman, in Denemarken de Joelman, in Rusland Sint Nikóla. Behalve de laatsgenoemde hebben deze collega's niets van doen met en gelijken zij allerminst op een bisschop. Het Sinterklaasfeest, dat - zij het in ver schillende vorm dus in een vrij groot ge bied wordt gevierd, heeft - dat blijkt wel uit de vele punten van overeenkomst eenzelfde oergestalte, eenzelfde oorsprong. En de „Sin- terklaas"-gestalte heeft dus ook een gestalte, die zich in de loop der eeuwen heeft getrans formeerd in de Kerstman, de Joelman of, wat ons land betreft, in de alom bekende en zeer gewaardeerde goedheiligman, zittend op zijn witte paard en vergezeld door een of meer zwarte knechten. Sinterklaas en zijn schimmel. Willen we die oorsprong van „Sinterklaas" vinden, dan moeten wij eerst de geschiedenis van het rijdier van de Sint nagaan het paard. We komen dan terecht bij het volk, dat in de grijze oudheid - in de vóórchristelijke tijd - leerde het paard te temmen en in kudden bijeen te brengen. Dit volk leefde in het Steppengebied op de grens van Europa en Siberië, op de wijde vlakten, waar de tal rijke halfwilde paarden ronddraafden. De grootte der kudde was een maatstaf voor de rijkdom van de eigenaar. Maar welke omvang het 'bezit ook had, altijd was er één paard bij, dat geheel afweek van de rest. Het stak, door de witte kleur, scherp af tegen de donkere soortgenoten. Het was de schimmel. Dit paard was het aan God gewijde dier. En zelfs toen de mens leerde het paard te berijden, bleef het zadel van de schimmel leeg. Nimmer zou een ruiter bet wagen deze schimmel te be stijgen. Want dit was immers het paard waar op God zélf reed. Ja, soms meende men een Godsgestalte op het paard te zien zitten. In het Steppengebied, waar de hemel rondom aan de horizon de aarde raakte, was de hemel immers dichtbij. Het witte paard - de schim mel was dus het aan God opgedragen offerdier. Worden niet nü nog de heilige koeien in India voor God gereserveerd Deze schimmel nu en zelfs zijn berijder zijn bij ons bekend, want we kunnen ons allemaal nog wel de Godsgestalte Wodan voor de geest halen. Stond niet van deze oeroude ruimte vaarder een plaatje bij de eerste les van ons geschiedenisboekje. Gezeten op zijn paard, Sleipnir, reed Wodan met letterlijk vliegende vaart door het luohtruim. Zijn mantel wap perde hoog op. Een helm met horens be dekte zijn wilde, ongekamde haren. Walkuren en woeste honden vormden zijn eveneens vliegende - gezelschap. Een luguber tafereel, een lugubere God... En deze wilde God, met de lange rode baard, rijdend op zijn even wil de paard met acht poten, was de weinig ge lijkende voorganger van onze Sint..., van de goedhartige man, wat beverig..., wat gebo gen... Maar vergist U zich niet. Ook onze Sint presteert het nu nog, om met snelle vaart, zelfs bij het slechtste weer, over de daken te rijden... Zwarte Piet. De geschiedenis van Zwarte Piet is niet min der boeiend. Piet is vanouds geen neger, noch Moor... Maar wie was hij dan wel? Bij het zoeken naar de echte identiteit van de zwarte knecht moeten we net als bij zijn meester - weer teruggaan naar de oude geschiedenis, naar een tijd, waarin de mens heel dicht bij de natuur leefde en van dé natuur afhankelijk was, bij dag..., maar ook bij nacht... Geen wonder, dat onze verre voorouders zich wel eens afvroegen wat voor een wezen zal de maan toch wel zijn Trouwens, deze vraag is nog steeds urgent. Maar men weet nu, dat de maan om de aarde draait en men vraagt zich af hoe kunnen we die maan bereiken...? Toen vroeg men zich telkens af waar is die maan nu weer gebleven Wel, die - zo meende men toen stellig verborg Zwarte Piet, vroeger de personifi catie van de „donkere maan", in dezelfde zak, als waar hij nu de stoute kinderen in stopt... In Denemarken vertoont zich een soortgelijke „maanfiguur". In december beweegt deze si nistere „Zwarte Piet" zich voort met een stuk hout tussen de tanden. Op beide uiteinden van het hout branden twee kaarsen. Het zwartgemaakte gezicht van de man stelt de „donkere' maan voor, de twee kaarsen de „halve" manen. Sinterklaas, de Godsvoorstelling, en Zwarte Piet, de maangestalte, hebben elkaar gevon den in het tweetal, waarom zoveel draait in begin december. Op woensdag 3 februari 1965 zal in het ge bouw van de Rijkswaterstaat te Middelburg worden aanbesteed de aanleg van de nieuwe veerhaven (lees uitbreiding en verbetering van de bestaande veerhaven, waardoor deze tot een vrijwel geheel nieuwe haven zal worden). Deze aanbesteding omvat daarbij tevens de aanleg van een nieuw veerplein en de nood zakelijke toevoerwegen naar dit plein, die ge deeltelijk zullen afwijken van de bestaande weg. Het bestek voor dit omvangrijke werk is on langs door de minister goedgekeurd. De aan besteding voor de bouw van de aanleginrich- ting en de brug die de verbinding tussen de vaste wal en de veerponten zal vormen, zal naar verwacht wordt in de tweede helft van het volgend jaar plaats vinden. In verband met de suggestie van het provin ciaal bestuur om teneinde aan de steeds gro ter wordende moeilijkheden bij dit veer het hoofd te kunnen bieden, binnen enkele jaren dubbeldekschepen in de vaart te brengen zijn aan het oorspronkelijke plan voor de uitbrei ding van deze veerhaven een aantal wijzigin gen aangebracht. Mocht het plan om met dubbeldeks-schepen te gaan varen uiteindelijk toch niet voor verwezenlijking in aanmerking kunnen komen, dan zullen alsnog de werken volgens de oorspronkelijke plannen worden uitgevoerd. Het door het provinciaal bestuur gelanceerde plan voor het gebruik van boten met twee rijdekken boven elkaar is nl. met belangstel ling door de minister ontvangen als van we zenlijke betekenis ter verlichting van de grote drukte op dit veer, doch dit plan wordt nog verder bestudeerd en is nog niet door het Rijk goedgekeurd. De nieuwe veerhaven en het plein met verdere accomodatie waarvoor het plan nu bestekklaar is, zal echter onder alle omstandigheden kunnen worden gebruikt on- geaoht de beslissing over de toepassing van dubbeldeksschepen. De bestaande veerhaven zal aanzienlijk wor den uitgebreid in zuid-oostelijke richting en uitgerust worden met een fuik voor grote schepen. De huidige aanleginrichting blijft be staan en kan dienen voor het gebruik door drie van de huidige schepen. Tussen de be staande fuik en de nieuw te bouwen fuik zal bovendien ruimte genoeg over blijven om eventueel nog een fuik bij te bouwen. De breedte van de havenmond is nog niet vast gesteld, hiervoor vinden nog onderzoekingen plaats. De diepte van de haven landinwaarts zal 450 meter bedragen. Het veerplein zal worden ingericht in de geest van dat te Breskens, veel en ruime par- keerstroken, met de mogelijkheid voor het op en afrijden van twee rijen auto's tegelijkertijd. Bovendien zal een belangrijke wijziging dan nog bestaan uit het „dubbelhoog" maken van deze rijstroken, zodat bij gebruik van dubbel dekschepen van bovendien beide dekken ge lijk kunnen worden gelost en geladen. Ver keerslichten zullen zorgdragen dat het verkeer weer zonder ongelukken op de bestaande tweebaansweg komt, die voor een gedeelte blijft bestaan. Het overige deel van deze weg zal als fundering dienst kunnen doen voor een nieuwe hoger liggende dubbelbaansweg. Wanneer de werkzaamheden zullen beginnen is nog niet precies bekend, doch verwacht mag worden dat na de gunning (gebruikelijk 30 dagen na de aanbesteding) op korte termijn zal worden begonnen. Over de duur van de werkzaamheden valt eveneens weinig defini tiefs te zeggen. Dat spoed wordt betracht mo ge blijken uit het feit dat Rijkswaterstaat nu al bezig is met voorbereidende grondwerk zaamheden op het terrein waar het nieuwe verkeersplein moet komen. Een van de merkwaardigste industriële pro- dukten van onze tijd is stikstof vroeger wist men niet wat men er mee moest beginnen, tegenwoordig kan de industrie er vrijwel van alles mee doen, want er blijken honderden taken voor deze stof te zijn weggelegd. Haar toepassingen bestrijken een terrein van chi rurgie tot het diepvriezen van levensmiddelen of het nabootsen van situaties, welke de mens op zijn ruimtevaartreizen zal ontmoeten. Stikstof heeft twee grote voordelen het is een van de trage scheikundige elementen het doet nagenoeg niets. Zo vormt bijvoorbeeld een „deken" van stikstof een bescherming tegen ontploffingsgevaren, zoals bij de fabri- kage van stoffen, die aan benzine worden toe gevoegd om het „pingelen" tegen te gaan bij het verpoederen van bepaalde metalen en in de brandstoftanks van vliegtuigen. Verder is vloeibare stikstof bijzonder koud het kookt bij 196 graden Celsius onder nul. Tientallen levensmiddelen konden tot vóór kort met de gebruikelijke methoden niet doel matig worden bevroren, omdat de tempera tuur niet snel genoeg daalde. Bij langzaam bevriezen vormen zich namelijk kleine ijs naald jes, die de tere celwanden doorboren. Tomaten werden daardoor papperig, aard beien verloren hun kleur en gesneden uien werden als van rubber. Tegenwoordig dompelt men deze en andere voedingsmiddelen een voudig in vloeibare stikstof, waardoor onmid dellijk bevriezing plaatsvindt hun oorspron kelijke structuur blijft daardoor behouden. Koelproblemen. Jarenlang heeft men met koelproblemen ge kampt met betrekking tot koelauto's en koel- wagons. Haperde er iets aan de technische constructie van de koelinstallatie, dan kon dat het verlies van de kostbare lading betekenen. Met de koelinstallaties, die op vloeibare stik stof werken, kan echter niets gebeuren. Deze installaties bestaan uit een reservoir, een klep en een thermostaat. Bij het openen van de klep valt de druk boven de superkoude stik stof weg, waardoor deze begint te koken. De daarbij vrijkomende damp dringt tot alle hoe ken en gaten door en produceert elke ge wenste temperatuur. In de Verenigde Staten laden de vrachtwagen chauffeurs niet alleen dieselolie maar ook een voorraad stikstof. Speciale stikstof stations zijn dan ook als paddestoelen uit de grond geschoten. Vloeibare stikstof wordt, net als benzine, overgepompt en kan met gering ver lies onder lichte druk in vaten met super isolatie worden opgeslagen. Stikstof biedt uiteenlopende mogelijkheden. Zo vonden Franse ingenieurs een opmerke lijke toepassing voor de door vloeibare stik stof geproduceerde superkoude. In een Parijse voorstad moest men het leggen van een riool staken, toen de bouwput sneller water maakte, dan men het grondwater kon wegpompen. Men sloeg nu een aantal buizen in de aarde eromheen en goot deze vol met een vloeibare stikstof. Het duurde niet lang of de grond was keihard er sijpelde geen water meer door en het werk kon worden voortgezet. Onbeperkte mogelijkheden. Stikstof is er in overvloed. Achtenzeventig procent van de dampkring bestaat uit stik stof. Ongeveer een halve eeuw geleden ont dekten Duitse onderzoekers, dat men door middel van katalysators een zeer hoge druk, stikstof aan waterstof kon binden, waardoor de ammonia werd gevormd, die de basis zou worden voor de moderne kunstmestindustrie. Tot voor een tiental jaren bleef het gebruik van stikstof tot deze toepassing beperkt. Thans zijn de mogelijkheden welhaast onbe perkt. De houdbaarheid van appels en peren wordt verlengd door stikstof in de pakhuizen te bla zen. Ook voor tuinbouwgewassen zal men zonder twijfel deze stof gaan benutten. Het heeft een grote conserverende werking. Als bewijs daarvan, geldt het bevriezen van het mannelijk zaad van stieren, dat na tien jaar nog in staat bleek om levende kalveren te verwekken. De oogchirurgie maakt er gebruik van door met een door stikstof gekoelde naald losgeraakte netvliezen op hun oorspronkelijke plaats vast te lassen. Een twee tot vijf secon den durende aanraking met een tot 40 graden onder nul door stikstof gekoelde naald levert namelijk een uitstekende hechting op beter dan bij welke andere methode. Het verbruik aan stikstof bedroeg tien jaar geleden buiten de kunstmestindustrie slechts 56)^2 miljoen kubieke meter. Thans, aldus „Het Beste" is dit cijfer tot 1900 miljoen kubieke meter gestegen. Men verwacht, dat in 1970 de consumptie tot 4.000 miljoen ku bieke meter zal stijgen, hetgeen een opmerke lijk sukses is voor een stof, die enkele decen nia terug als waardeloos werd beschouwd. 1.197.000 vroegere leden van de Duitse Wehr- macht worden nog vermist en 110.000 krijgs gevangenen zijn spoorloos verdwenen. Boven dien is het lot van meer dan drie miljoen bur gers uit gebieden waar de Duitsers gevestigd waren en van 400.000 mensen die door hen werden verdreven, volkomen onbekend. Sedert 1912 werden alleen al in Europa 68 mil joen mensen gedwongen hun vaderland te ver laten. 265 miljoen dagbladen worden dagelijks in de wereld gedrukt. 370 miljoen radiotoestellen en 84 miljoen t.v.-toestellen verspreiden dagelijks het nieuws over de gehele wereld. Van de 900 miljoen kinderen, die de wereld thans telt, worden ongeveer 675 miljoen, dus driekwart, onvoldoende gevoed. Bij verkeersongevallen langs de weg komen in Europa jaarlijks meer dan 60.000 mensen om het leven. Daarvan zijn 45 procent fietsers en motorrijders en 25 procent voetgangers. Van deze laatsten is de helft ouder dan 60 jaar. In een Japans hotel zal de duurste badkuip ter wereld komen te staan. Het is gemaakt van massief 22 karaats goud en kost 1.300.000, Wie er in wil baden zal 10,— per twee mi nuten moeten betalen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 1