§f SINTNICOLAAS-
GESCHENK
BOEKHANDEL J. C. VINK, AXEL
Ingezonden Stukken
Voor een prettig
wK
naar
VERZEKERINGSPLICHT
NIET-GETEKENDE MOTORRIJTUIGEN PER 1 JANUARI 1965
Niet alleen voor vracht- en personenauto s,
motorrijwielen, scooters en bromfietsen geldt
met ingang van 1 januari 1965 een wettelijke
verplichting tot het sluiten van een w.a.-ver
zekering deze uit de Wet Aansprakelijk
heidsverzekering Motorrijtuigen voortvloeien
de verplichting is evenzeer van kracht voor
alle andere motorrijtuigen (in de ruimste be
tekenis van het woord).
Volgens de bepalingen van de Wet Aanspra
kelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (afge
kort W.A.M.), vallen alle gemotoriseerde
voertuigen onder de verzekeringsplicht.
In artikel 1 van deze Wet wordt het begrip
„motorrijtuig" als volgt omschreven „Alle
rij- of voertuigen, bestemd om anders dan
langs spoorstaven over de grond te worden
voortbewogen uitsluitend of mede door een
mechanische kracht, op of aan het rij- of
voertuig zelf aanwezig dan wel door elektri
sche traktie met stroomtoevoer van elders
als een deel daarvan wordt aangemerkt al het
geen aan het rij- of voertuig is gekoppeld of
na koppeling daarvan is losgemaakt of losge
raakt, zolang het nog niet buiten het verkeer
tot stilstand is gekomen".
Dit betekent, dat de z.g. „ijzeren honden"
(de gemechaniseerde voertuigen, waarvan met
name bakkers en melkhandelaren zich bedie
nen) evenzeer vallen onder de bepalingen van
de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motor
rijtuigen als bijvoorbeeld gemotoriseerde bak
fietsen, motorlorries, vorkheftrucks, draglines,
rijdende kranen, tractoren (o.a. landbouw-
tractoren), bulldozers, wegwalsen en andere
zelfrijdende wegenbouwmachines, gemotori
seerde landbouwwerktuigen, gemotoriseerde
grasmaaimachines, gemotoriseerde invaliden
wagentjes, trolleybussen, enz.
Volgens artikel 2 van de W.A.M. mogen
motorrijtuigen slechts aan het verkeer deel
nemen wanneer een w.a.-verzekering overeen
komstig de bepalingen van deze Wet is ge
sloten.
Aan het begrip „verkeer" wordt in de W.A.M.
een ruimere strekking gegeven dan in de
Wegenverkeerswet. De W.A.M. is niet alleen
van toepassing op wegen, als bedoeld in ar
tikel 1, lid 1, van de Wegenverkeerswet, maar
verstaat onder „verkeer" voorts „terreinen
die toegankelijk zijn voor het publiek of voor
een zeker aantal personen die het recht heb
ben om er te komen".
Het is van zeer groot belang, dat particulieren
en bedrijven die motorrijtuigen in de zin van
de W.A.M. gebruiken, deze zo spoedig mo
gelijk, doch in ieder geval vóór 1 januari 1965
voor verzekering overeenkomstig de bepalin
gen van de W.A.M. bij het verzekeringsbedrijf
aanmelden.
Met nadruk wordt erop gewezen, dat de be
doelde motorrijtuigen, ook al zijn zij verze
kerd op een polis voor w.a.-bedrijfsverzeke-
ring, een w.a.-landbouwverzekering of een
transpertverzekering, niet automatisch zijn
verzekerd in de zin van de Wet Aan
sprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.
Volgens de Wet rust op de eigenaar van deze
motorrijtuigen de plicht tot verzekering. Het
is dus voor de betrokken particulieren en be
drijven van zeer groot belang, ook déze mo
torrijtuigen vóór 1 januari a.s. uitdrukkelijk
en welomschreven aan te melden voor verze
kering krachtens de W.A.M. Hun wordt drin
gend aangeraden, zorgvuldig na te gaan, of
voor deze motorrijtuigen een dekking over
eenkomstig de bepalingen van de W.A.M.
tot stand is gekomen. Verzekeringsmaatschap
pijen en assurantie-tussenpersonen zijn op de
hoogte van de procedure welke met betrek
king tot de verzekering van deze categorie
motorrijtuigen moet worden gevolgd.
Het niet-nakomen van de verzekeringsplicht
houdt voor de betrokkenen grote risico's in.
In de eerste plaats blijven zij persoonlijk aan
sprakelijk voor de schade die door hun schuld
aan derden wordt toegebracht. Deze aanspra
kelijkheid kan zeer ernstige financiële gevol
gen hebben. Ook strafrechterlijk blijft het
niet-nakomen van de verzekeringsplicht niet
zonder gevolgen. Als strafsancties vermeldt
de W.A.M. voor deze wetsovertreding een
gevangenisstraf van ten hoogste drie maan
den, of een geldboete van hoogstens 1.000,-,
terwijl als bijkomende straf de storting van
een bedrag van 3.000, in het Waarborg
fonds Motorverkeer kan worden opgelegd.
BENT U AL LID
VAN HET ROODE KRUIS
Waarom bent U lid van het Nederlandsche
Roode Kruis Wie een dergelijke vraag stelt,
zal in vele gevallen als antwoord krijgen
„Omdat het zo hoort". Of iets in deze trant
en de vraagsteller zou daarmee genoegen kun
nen nemen, of zich afvragen of dit antwoord
nu wel met overtuiging werd gegeven. Want
er zijn talrijke en afdoende redenen om lid te
zijn van het Nederlandsche Roode Kruis of
om zich daarvoor op te geven.
Er is altijd nog de vraag waarom lid Hoe
„waarom" is zowel in de geschiedenis als in
de dagelijkse praktijk van het Roode Kruis te
vinden leemten in hulpverlening aan de
medemens op te vullen. Het Roode Kruis is
een eeuw geleden ontstaan doordat gebleken
was, dat de hulpverlening op de slagvelden
huiveringwekkende hiaten vertoonde en door
tastende mensen zich toen aaneen sloten om
daarin verandering te brengen.
Naarmate de tijd vorderde, bleken er in het
maatschappelijk bestel vele open plekken van
andere aard te bestaan die door een organi
satie als het Roode Kruis zouden kunnen wor
den opgevuld. Het is nu zeer wel denkbaar
dat er in een dichtbevolkte straat ergens in
ons land verscheidenen wonen, in wier om
standigheden het Roode Kruis een helpende
taak heeft gezien.
Er kan een chronische zieke wonen, voor wie
een week varende doorgebracht op de „J.
Henry Dunant", een weldadige belevenis is
geweest en die nu zij weer „aan de wal" is -
nog niet wordt losgelaten, maar bezoek ont
vangt van een dame - een vrijwillig mede
werkster van de Welfare die haar een of
andere vorm van handenarbeid heeft geleerd
en af en toe eens komt kijken, hoe zij ermee
vordert.
Er zal in die straat wellicht een helper of
helpster van de plaatselijke Roode Kruis Co
lonne wonen en wellicht wonen er nog andere
mensen die op een of andere manier ervaren
hebben dat het Roode Kruis er is om te hel
pen, waar dat nodig is. En als zij niet in die
ene denkbeeldige straat wonen, dan wonen
zij toch bij honderdtallen, neen bij duizend
tallen in een van de vele straten van ons land.
En in die straten komt nu binnenkort iemand
namens het Roode Kruis aanbellen. Misschien
ook bij een van hen waarvan wij zo juist
spraken, waar stellig ook - er zijn gelukkig
meer gezonden dan hulpbehoevenden - bij
'hen die graag hun buren in tijd van nood zou
den willen bijstaan. Alleen, zij weten veelal
niet dat die buren hun hulp nodig hebben en
hóé zij hen zouden kunnen helpen. En hier
ligt een belangrijke taak voor het Neder
landsche Roode Kruis. Het Roode Kruis
heeft de organisatie en de mensen die niet
massaal en automatisch, maar in elk geval
apart dat kunnen doen, waar op dat ogenblik
behoefte aan is. Dat doet het dan namens hen
die graag zouden willen helpen, waar, nu ja,
U leest het hierboven. Zeker, wanneer zo eind
mei begin juni in stad en dorp wordt gekol-
lekteerd, geeft ieder graag zijn bijdrage, want
het Roode Kruis staat bij ons volk goed aan
geschreven. Maar zo'n kollekte brengt niet
genoeg op om alle werk ermede te kunnen
verzetten. Neen, het Roode Kruis heeft als
elk bedrijf - en het is een enorm groot be
drijf - een vast inkomen nodig, dat het graag
ieder jaar hoger zou zien worden en voor dat
fundament heeft het zijn leden nodig, bij dui
zenden, bij honderdduizenden, een miljoen,
die jaarlijks getrouw hun gulden of meer
contributie afdragen.
Een gulden Ja, dat is nu bijna een eeuw
geleden zo vastgesteld en het Roode Kruis
heeft gemeend dit traditionele bedrag te moe
ten handhaven, om iedereen in de gelegenheid
te stellen, lid van het Nederlandsche Roode
Kruis te worden en te blijven. Natuurlijk mag
iedereen naar eigen inzicht daar boven uit
gaan, graag zelfs, maar het is geen moeten.
Ledenwerven, de niet-leden vertellen waarom
zij eigenlijk wél lid moesten zijn, dat is in deze
tijd de taak van een ieder die het wél meent
met het Roode Kruis, en daarachter de velen
ziet die daarvan de hulp ervaren.
Ook in Axel zal bij U binnenkort een folder
in de bus worden gedeponeerd. Een folder
met opschrift „Wat koop ik ervoor". Mis
schien denkt U weer al reklame en zoudt U
het willen wegdoen. Doet U dit niet maar
leest U eens wat er voor die ene gulden ge
daan kan worden. Een lidmaatschap voor een
gulden per jaar, en het is juist met Uw gulden
dat het Roode Kruis in staat wordt gesteld
haar menslievend werk te doen. Door Uw
geld wordt er een zonnestraal gebracht in het
leven van een medemens. Dat geldt ook voor
onze gemeente, want ook uit Axel gaan zie
ken, die maanden en maanden, soms jaren
aan hun ziekbed gekluisterd zijn, met het
hospitaalschip ,J. Henry Dunant' mee. Vraagt
U het eens en ze zullen U vertellen wat een
genot het is om een week vakantie op dit
schip door te brengen. Maar ook in het
„Henri Dunanthuis" te Zeist brengen chro
nische invaliden uit onze gemeente een week
vakantie door. Helpers en helpsters van de
Axelse Roode Kruis Colonne geven een of
twee weken van hun vakantie om deze mensen
te verplegen en in Zeist met hen te wandelen
en uitstapjes te maken.
Ook plaatselijk wil dus het Roode Kruis voor
U paraat zijn, en helpen waar dit mogelijk is.
Maar U kunt begrijpen dat dit geld vraagt,
en door Uw lidmaatschap kunt U ons steunen.
Wanneer Roode Kruis-mensen Uw antwoord
komen halen geef dan hen Uw ingevuld for
mulier mee terug en zij zullen U dankbaar zijn
„een nieuw" lid te kunnen inschrijven.
Het bestuur van de Afd. Axel
van het Ned. Roode Kruis.
SPORT
ONNODIG LINKS RIJDEN.
VOETBAL
B.S.C.-AXEL 1-3
In een sportief gespeelde wedstrijd, waarin Axel
veruit het beste van het spel had heeft zij een
verdiende overwinning behaald. Met iets meer ge
luk had de uitslag zeker groter kunnen zijn.
Vele malen liep de Axelse voorhoede in de buiten
spel-val.
Kort na de aanvang moest doelman Verpoorte zijn
klasse tonen toen uit een B.S.C.-aanval een prach
tige kopstoot op zijn doel werd geplaatst.
Hierna begon Axel druk op het vijandelijke doel
uit te oefenen en na 10 minuten was het uit een
voorzet van Steel dat van Vugt met een goede
kopbal de score opende 0—1.
Axel bleef heftig aanvallen maar toch duurde het
tot in de 29e minuut voor men weer doel trof.
Van Vugt liep goed door op een dieptepass, om
speelde de doelman en schoot de bal in het lege
doel 02.
Vlak voor rust was het Lensen die nog een doel
punt wist te scoren maar dit werd door de scheids
rechter voor buitenspel geannuleerd.
Kort na de rust kreeg van Vugt de kans om het
derde doelpunt te scoren maar door te lang te
treuzelen ging deze kans verloren.
In de 17e minuut was het toch van Vugt die met
een kopbal uit een verwarde situatie voor het doel
de hattrick verrichtte 0—3.
Axel bleef sterk aanvallen maar de aanvallen wer
den door buitenspel afgebroken.
Even kon B.S.C. het spel verplaatsen en werd het
enkele malen gevaarlijk. Spoedig nam Axel het
spel echter terug in handen, maar 9 minuten voor
tijd kreeg B.S.C. door een misverstand in de Axelse
verdediging de gelegenheid met een hard schot in
de uiterste bovenhoek de achterstand tot 1—3 te
verkleinen.
Tot het einde bleef Axel in de aanval en het ont
brak in dit slotoffensief de B.S.C.-achterhoede
zeker niet aan geluk. Zo kwam het einde met een
verdiende overwinning voor Axel.
Mede door het verlies van Goes was dit een
dubbele stap in de goede richting.
A.Z.V.V.—DINTELOORD 3-2
A.Z.V.V. heeft in een wedstrijd waarin wisselend
een overwicht waar te nemen was een kleine maar
verdiende overwinning weten te behalen, wat
zeker 2 zeer welkome punten betekende.
Het eerste kwartier van de wedstrijd was het Din-
teloord dat de toon aangaf en verschillende malen
gevaarlijk voor het A.Z.V.V.-doel kwam, maar
door goed ingrijpen konden moeilijkheden worden
voorkomen.
Geleidelijk aan kwam A.Z.V.V. er beter in maar
ondanks een klein overwicht was het toch Dintel-
oord dat in de 29e minuut de leiding wist te ne-
Putter trapte over de bal heen en dit was voor
midvoor F. Verhagen voldoende om met een goed
schot doel te treffen 0—1. Acht minuten later
scoorde Dinteloord opnieuw maar dit werd wegens
buitenspel afgekeurd.
3 Minuten voor de rust was het uit een corner,
genomen door Ruijtenburg dat Putter met een
fraaie kopbal de stand op gelijke voet bracht 1- T.
In de laatste minuten van de eerste helft kreeg
Borgt op de vleugel de bal goed aangegeven,
passeerde een tegenstander en schoot langs de uit
gelopen doelman in. 21.
Hierop volgde een hevig protest van Dinteloord
voor buitenspel maar dit had geen resultaat.
10 Minuten na rust was het Haak die met een
prachtig afstandsschot de stand op 31 bracht.
Enkele minuten later was het F. Verhagen die
eveneens met een mooi schot van grote afstand de
achterstand tot 3—2 verkleinde.
Een kwartier voor het einde deed de scheids
rechter Ruijtenburg wegens onbehoorlijk aanvallen
van de doelman de kleedkamer opzoeken.
Dinteloord zette alle zeilen bij om nog tot een
gelijkspel te komen maar zij kregen geen kansen
meer om nog te scoren.
SPUI—Z AAMSLAG
In een gelijkopgaande wedstrijd, waarin Spui wel
de meeste kansen heeft gehad, zijn de punten door
beide clubs gedeeld.
De eerste aanvallen waren voor Spui, maar toch
duurde het tot in de 15e minuut voor men tot een
doelpunt kwam.
Linksbuiten A. Buyze schoot hard op de lat, de
terugspringende bal werd door Koekkoek inge
kopt 10.
Hierna volgde een periode waarin zich voor beide
clubs goede kansen voordeden maar deze bleven
onbenut.
Na 25 minuten spelen was het J. de Feijter die
voor Spui een vrijetrap op grote afstand kreeg te
nemen hij schoot de bal buiten bereik van de
keeper in het doel. 20.
Vijf minuten later was het de Zaamslag-midvoor
Lensen die handig wist te profiteren van een te
zacht teruggespeelde bal. 21.
In de 36e minuut was het D. Pijpelink die een
harde schuiver inschoot waar de Zaamslagse kee
per overheen dook. 3—1.
Kort voor de thee was het weer Lensen die een
fout in de Spui-verdediging afstrafte. 32.
Ook de tweede helft een gelijk opgaande strijd
waarin Spui vele goede kansen liet liggen.
Met nog 10 minuten te spelen was het den Hamer
die met een goed schot doel trof en daarmee de
stand op 3—3 bracht.
Spui probeerde nog tot winst te komen met een
slotoffensief maar wist niet meer tot een doelpunt
te komen.
Geïrriteerdheid in het verkeer kan leiden tot ondoordachte gevaarlijke handelingen.
Op de autosnelweg kan die geïrriteerdheid gemakkelijk ontstaan, wanneer een auto
mobilist links blijft rijden, terwijl de rechterrijstrook volkomen vrij is. Iemand, die harder
rijdt en deze linksrijder voorbij wil, ziet geen kans tot passeren. Hij windt zich op en
misschien laat hij zich verleiden om dan maar rechts in te halen, hoewel dat een
gevaarlijke en uiteraard verboden manoeuvre is. In hun Actie Zwarte Zes wijzen
Rijkspolitie en Verbond voor Veilig Verkeer er op, dat de linkerrijstrook bedoeld is als
inhaalstrook. Na het inhalen dient men dus naar de rechterzijde van de weg terug te
keren. Ook wanneer men, na een of meerdere auto's te hebben gepasseerd, een auto
in de verte ziet en deze denkt te gaan inhalen, moet men weer naar rechts gaan
en niet „voor het gemak" links blijven rijden.
Onnodig links rijden vermindert de wegcapaciteit, kweekt files en vergroot het risico
van ongelukken.