§f SINTNICOLAAS- GESCHENK BOEKHANDEL J. C. VINK, AXEL Ingezonden Stukken Voor een prettig wK naar VERZEKERINGSPLICHT NIET-GETEKENDE MOTORRIJTUIGEN PER 1 JANUARI 1965 Niet alleen voor vracht- en personenauto s, motorrijwielen, scooters en bromfietsen geldt met ingang van 1 januari 1965 een wettelijke verplichting tot het sluiten van een w.a.-ver zekering deze uit de Wet Aansprakelijk heidsverzekering Motorrijtuigen voortvloeien de verplichting is evenzeer van kracht voor alle andere motorrijtuigen (in de ruimste be tekenis van het woord). Volgens de bepalingen van de Wet Aanspra kelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (afge kort W.A.M.), vallen alle gemotoriseerde voertuigen onder de verzekeringsplicht. In artikel 1 van deze Wet wordt het begrip „motorrijtuig" als volgt omschreven „Alle rij- of voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven over de grond te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig dan wel door elektri sche traktie met stroomtoevoer van elders als een deel daarvan wordt aangemerkt al het geen aan het rij- of voertuig is gekoppeld of na koppeling daarvan is losgemaakt of losge raakt, zolang het nog niet buiten het verkeer tot stilstand is gekomen". Dit betekent, dat de z.g. „ijzeren honden" (de gemechaniseerde voertuigen, waarvan met name bakkers en melkhandelaren zich bedie nen) evenzeer vallen onder de bepalingen van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motor rijtuigen als bijvoorbeeld gemotoriseerde bak fietsen, motorlorries, vorkheftrucks, draglines, rijdende kranen, tractoren (o.a. landbouw- tractoren), bulldozers, wegwalsen en andere zelfrijdende wegenbouwmachines, gemotori seerde landbouwwerktuigen, gemotoriseerde grasmaaimachines, gemotoriseerde invaliden wagentjes, trolleybussen, enz. Volgens artikel 2 van de W.A.M. mogen motorrijtuigen slechts aan het verkeer deel nemen wanneer een w.a.-verzekering overeen komstig de bepalingen van deze Wet is ge sloten. Aan het begrip „verkeer" wordt in de W.A.M. een ruimere strekking gegeven dan in de Wegenverkeerswet. De W.A.M. is niet alleen van toepassing op wegen, als bedoeld in ar tikel 1, lid 1, van de Wegenverkeerswet, maar verstaat onder „verkeer" voorts „terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of voor een zeker aantal personen die het recht heb ben om er te komen". Het is van zeer groot belang, dat particulieren en bedrijven die motorrijtuigen in de zin van de W.A.M. gebruiken, deze zo spoedig mo gelijk, doch in ieder geval vóór 1 januari 1965 voor verzekering overeenkomstig de bepalin gen van de W.A.M. bij het verzekeringsbedrijf aanmelden. Met nadruk wordt erop gewezen, dat de be doelde motorrijtuigen, ook al zijn zij verze kerd op een polis voor w.a.-bedrijfsverzeke- ring, een w.a.-landbouwverzekering of een transpertverzekering, niet automatisch zijn verzekerd in de zin van de Wet Aan sprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Volgens de Wet rust op de eigenaar van deze motorrijtuigen de plicht tot verzekering. Het is dus voor de betrokken particulieren en be drijven van zeer groot belang, ook déze mo torrijtuigen vóór 1 januari a.s. uitdrukkelijk en welomschreven aan te melden voor verze kering krachtens de W.A.M. Hun wordt drin gend aangeraden, zorgvuldig na te gaan, of voor deze motorrijtuigen een dekking over eenkomstig de bepalingen van de W.A.M. tot stand is gekomen. Verzekeringsmaatschap pijen en assurantie-tussenpersonen zijn op de hoogte van de procedure welke met betrek king tot de verzekering van deze categorie motorrijtuigen moet worden gevolgd. Het niet-nakomen van de verzekeringsplicht houdt voor de betrokkenen grote risico's in. In de eerste plaats blijven zij persoonlijk aan sprakelijk voor de schade die door hun schuld aan derden wordt toegebracht. Deze aanspra kelijkheid kan zeer ernstige financiële gevol gen hebben. Ook strafrechterlijk blijft het niet-nakomen van de verzekeringsplicht niet zonder gevolgen. Als strafsancties vermeldt de W.A.M. voor deze wetsovertreding een gevangenisstraf van ten hoogste drie maan den, of een geldboete van hoogstens 1.000,-, terwijl als bijkomende straf de storting van een bedrag van 3.000, in het Waarborg fonds Motorverkeer kan worden opgelegd. BENT U AL LID VAN HET ROODE KRUIS Waarom bent U lid van het Nederlandsche Roode Kruis Wie een dergelijke vraag stelt, zal in vele gevallen als antwoord krijgen „Omdat het zo hoort". Of iets in deze trant en de vraagsteller zou daarmee genoegen kun nen nemen, of zich afvragen of dit antwoord nu wel met overtuiging werd gegeven. Want er zijn talrijke en afdoende redenen om lid te zijn van het Nederlandsche Roode Kruis of om zich daarvoor op te geven. Er is altijd nog de vraag waarom lid Hoe „waarom" is zowel in de geschiedenis als in de dagelijkse praktijk van het Roode Kruis te vinden leemten in hulpverlening aan de medemens op te vullen. Het Roode Kruis is een eeuw geleden ontstaan doordat gebleken was, dat de hulpverlening op de slagvelden huiveringwekkende hiaten vertoonde en door tastende mensen zich toen aaneen sloten om daarin verandering te brengen. Naarmate de tijd vorderde, bleken er in het maatschappelijk bestel vele open plekken van andere aard te bestaan die door een organi satie als het Roode Kruis zouden kunnen wor den opgevuld. Het is nu zeer wel denkbaar dat er in een dichtbevolkte straat ergens in ons land verscheidenen wonen, in wier om standigheden het Roode Kruis een helpende taak heeft gezien. Er kan een chronische zieke wonen, voor wie een week varende doorgebracht op de „J. Henry Dunant", een weldadige belevenis is geweest en die nu zij weer „aan de wal" is - nog niet wordt losgelaten, maar bezoek ont vangt van een dame - een vrijwillig mede werkster van de Welfare die haar een of andere vorm van handenarbeid heeft geleerd en af en toe eens komt kijken, hoe zij ermee vordert. Er zal in die straat wellicht een helper of helpster van de plaatselijke Roode Kruis Co lonne wonen en wellicht wonen er nog andere mensen die op een of andere manier ervaren hebben dat het Roode Kruis er is om te hel pen, waar dat nodig is. En als zij niet in die ene denkbeeldige straat wonen, dan wonen zij toch bij honderdtallen, neen bij duizend tallen in een van de vele straten van ons land. En in die straten komt nu binnenkort iemand namens het Roode Kruis aanbellen. Misschien ook bij een van hen waarvan wij zo juist spraken, waar stellig ook - er zijn gelukkig meer gezonden dan hulpbehoevenden - bij 'hen die graag hun buren in tijd van nood zou den willen bijstaan. Alleen, zij weten veelal niet dat die buren hun hulp nodig hebben en hóé zij hen zouden kunnen helpen. En hier ligt een belangrijke taak voor het Neder landsche Roode Kruis. Het Roode Kruis heeft de organisatie en de mensen die niet massaal en automatisch, maar in elk geval apart dat kunnen doen, waar op dat ogenblik behoefte aan is. Dat doet het dan namens hen die graag zouden willen helpen, waar, nu ja, U leest het hierboven. Zeker, wanneer zo eind mei begin juni in stad en dorp wordt gekol- lekteerd, geeft ieder graag zijn bijdrage, want het Roode Kruis staat bij ons volk goed aan geschreven. Maar zo'n kollekte brengt niet genoeg op om alle werk ermede te kunnen verzetten. Neen, het Roode Kruis heeft als elk bedrijf - en het is een enorm groot be drijf - een vast inkomen nodig, dat het graag ieder jaar hoger zou zien worden en voor dat fundament heeft het zijn leden nodig, bij dui zenden, bij honderdduizenden, een miljoen, die jaarlijks getrouw hun gulden of meer contributie afdragen. Een gulden Ja, dat is nu bijna een eeuw geleden zo vastgesteld en het Roode Kruis heeft gemeend dit traditionele bedrag te moe ten handhaven, om iedereen in de gelegenheid te stellen, lid van het Nederlandsche Roode Kruis te worden en te blijven. Natuurlijk mag iedereen naar eigen inzicht daar boven uit gaan, graag zelfs, maar het is geen moeten. Ledenwerven, de niet-leden vertellen waarom zij eigenlijk wél lid moesten zijn, dat is in deze tijd de taak van een ieder die het wél meent met het Roode Kruis, en daarachter de velen ziet die daarvan de hulp ervaren. Ook in Axel zal bij U binnenkort een folder in de bus worden gedeponeerd. Een folder met opschrift „Wat koop ik ervoor". Mis schien denkt U weer al reklame en zoudt U het willen wegdoen. Doet U dit niet maar leest U eens wat er voor die ene gulden ge daan kan worden. Een lidmaatschap voor een gulden per jaar, en het is juist met Uw gulden dat het Roode Kruis in staat wordt gesteld haar menslievend werk te doen. Door Uw geld wordt er een zonnestraal gebracht in het leven van een medemens. Dat geldt ook voor onze gemeente, want ook uit Axel gaan zie ken, die maanden en maanden, soms jaren aan hun ziekbed gekluisterd zijn, met het hospitaalschip ,J. Henry Dunant' mee. Vraagt U het eens en ze zullen U vertellen wat een genot het is om een week vakantie op dit schip door te brengen. Maar ook in het „Henri Dunanthuis" te Zeist brengen chro nische invaliden uit onze gemeente een week vakantie door. Helpers en helpsters van de Axelse Roode Kruis Colonne geven een of twee weken van hun vakantie om deze mensen te verplegen en in Zeist met hen te wandelen en uitstapjes te maken. Ook plaatselijk wil dus het Roode Kruis voor U paraat zijn, en helpen waar dit mogelijk is. Maar U kunt begrijpen dat dit geld vraagt, en door Uw lidmaatschap kunt U ons steunen. Wanneer Roode Kruis-mensen Uw antwoord komen halen geef dan hen Uw ingevuld for mulier mee terug en zij zullen U dankbaar zijn „een nieuw" lid te kunnen inschrijven. Het bestuur van de Afd. Axel van het Ned. Roode Kruis. SPORT ONNODIG LINKS RIJDEN. VOETBAL B.S.C.-AXEL 1-3 In een sportief gespeelde wedstrijd, waarin Axel veruit het beste van het spel had heeft zij een verdiende overwinning behaald. Met iets meer ge luk had de uitslag zeker groter kunnen zijn. Vele malen liep de Axelse voorhoede in de buiten spel-val. Kort na de aanvang moest doelman Verpoorte zijn klasse tonen toen uit een B.S.C.-aanval een prach tige kopstoot op zijn doel werd geplaatst. Hierna begon Axel druk op het vijandelijke doel uit te oefenen en na 10 minuten was het uit een voorzet van Steel dat van Vugt met een goede kopbal de score opende 0—1. Axel bleef heftig aanvallen maar toch duurde het tot in de 29e minuut voor men weer doel trof. Van Vugt liep goed door op een dieptepass, om speelde de doelman en schoot de bal in het lege doel 02. Vlak voor rust was het Lensen die nog een doel punt wist te scoren maar dit werd door de scheids rechter voor buitenspel geannuleerd. Kort na de rust kreeg van Vugt de kans om het derde doelpunt te scoren maar door te lang te treuzelen ging deze kans verloren. In de 17e minuut was het toch van Vugt die met een kopbal uit een verwarde situatie voor het doel de hattrick verrichtte 0—3. Axel bleef sterk aanvallen maar de aanvallen wer den door buitenspel afgebroken. Even kon B.S.C. het spel verplaatsen en werd het enkele malen gevaarlijk. Spoedig nam Axel het spel echter terug in handen, maar 9 minuten voor tijd kreeg B.S.C. door een misverstand in de Axelse verdediging de gelegenheid met een hard schot in de uiterste bovenhoek de achterstand tot 1—3 te verkleinen. Tot het einde bleef Axel in de aanval en het ont brak in dit slotoffensief de B.S.C.-achterhoede zeker niet aan geluk. Zo kwam het einde met een verdiende overwinning voor Axel. Mede door het verlies van Goes was dit een dubbele stap in de goede richting. A.Z.V.V.—DINTELOORD 3-2 A.Z.V.V. heeft in een wedstrijd waarin wisselend een overwicht waar te nemen was een kleine maar verdiende overwinning weten te behalen, wat zeker 2 zeer welkome punten betekende. Het eerste kwartier van de wedstrijd was het Din- teloord dat de toon aangaf en verschillende malen gevaarlijk voor het A.Z.V.V.-doel kwam, maar door goed ingrijpen konden moeilijkheden worden voorkomen. Geleidelijk aan kwam A.Z.V.V. er beter in maar ondanks een klein overwicht was het toch Dintel- oord dat in de 29e minuut de leiding wist te ne- Putter trapte over de bal heen en dit was voor midvoor F. Verhagen voldoende om met een goed schot doel te treffen 0—1. Acht minuten later scoorde Dinteloord opnieuw maar dit werd wegens buitenspel afgekeurd. 3 Minuten voor de rust was het uit een corner, genomen door Ruijtenburg dat Putter met een fraaie kopbal de stand op gelijke voet bracht 1- T. In de laatste minuten van de eerste helft kreeg Borgt op de vleugel de bal goed aangegeven, passeerde een tegenstander en schoot langs de uit gelopen doelman in. 21. Hierop volgde een hevig protest van Dinteloord voor buitenspel maar dit had geen resultaat. 10 Minuten na rust was het Haak die met een prachtig afstandsschot de stand op 31 bracht. Enkele minuten later was het F. Verhagen die eveneens met een mooi schot van grote afstand de achterstand tot 3—2 verkleinde. Een kwartier voor het einde deed de scheids rechter Ruijtenburg wegens onbehoorlijk aanvallen van de doelman de kleedkamer opzoeken. Dinteloord zette alle zeilen bij om nog tot een gelijkspel te komen maar zij kregen geen kansen meer om nog te scoren. SPUI—Z AAMSLAG In een gelijkopgaande wedstrijd, waarin Spui wel de meeste kansen heeft gehad, zijn de punten door beide clubs gedeeld. De eerste aanvallen waren voor Spui, maar toch duurde het tot in de 15e minuut voor men tot een doelpunt kwam. Linksbuiten A. Buyze schoot hard op de lat, de terugspringende bal werd door Koekkoek inge kopt 10. Hierna volgde een periode waarin zich voor beide clubs goede kansen voordeden maar deze bleven onbenut. Na 25 minuten spelen was het J. de Feijter die voor Spui een vrijetrap op grote afstand kreeg te nemen hij schoot de bal buiten bereik van de keeper in het doel. 20. Vijf minuten later was het de Zaamslag-midvoor Lensen die handig wist te profiteren van een te zacht teruggespeelde bal. 21. In de 36e minuut was het D. Pijpelink die een harde schuiver inschoot waar de Zaamslagse kee per overheen dook. 3—1. Kort voor de thee was het weer Lensen die een fout in de Spui-verdediging afstrafte. 32. Ook de tweede helft een gelijk opgaande strijd waarin Spui vele goede kansen liet liggen. Met nog 10 minuten te spelen was het den Hamer die met een goed schot doel trof en daarmee de stand op 3—3 bracht. Spui probeerde nog tot winst te komen met een slotoffensief maar wist niet meer tot een doelpunt te komen. Geïrriteerdheid in het verkeer kan leiden tot ondoordachte gevaarlijke handelingen. Op de autosnelweg kan die geïrriteerdheid gemakkelijk ontstaan, wanneer een auto mobilist links blijft rijden, terwijl de rechterrijstrook volkomen vrij is. Iemand, die harder rijdt en deze linksrijder voorbij wil, ziet geen kans tot passeren. Hij windt zich op en misschien laat hij zich verleiden om dan maar rechts in te halen, hoewel dat een gevaarlijke en uiteraard verboden manoeuvre is. In hun Actie Zwarte Zes wijzen Rijkspolitie en Verbond voor Veilig Verkeer er op, dat de linkerrijstrook bedoeld is als inhaalstrook. Na het inhalen dient men dus naar de rechterzijde van de weg terug te keren. Ook wanneer men, na een of meerdere auto's te hebben gepasseerd, een auto in de verte ziet en deze denkt te gaan inhalen, moet men weer naar rechts gaan en niet „voor het gemak" links blijven rijden. Onnodig links rijden vermindert de wegcapaciteit, kweekt files en vergroot het risico van ongelukken.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 3