K9"Dampo 1 DE MIDDENSTAND TEN PLATTELANDE Bronchi letten A PUROL DOET MEER Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 7 NOVEMBER 1964 79e Jaargang No. 6 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Ufc Hoofdredaktie J. G VINK. Administratie Axel, Markt 12. tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. G VINK BEZOEK VAN MINISTER BOGAERS aan Zeeuwsch-Vlaanderen Er zijn twee maatschappelijke ontwikkelingen, die de ontplooiing van de middenstand in de landelijke streken sterk beïnvloeden name lijk de nationalisatie van de agrarische bedrij ven en de zeer snel toenemende concurrentie kracht van de detailhandel in de steden. Door deze twee oorzaken geraken de dorpsbewo ners steeds meer op de grotere plaatsen ge oriënteerd een aantal heeft er zich blijvend gevestigd, omdat men in de steden een werk kring heeft gevonden, terwijl de overblijvende dorpsbevolking mede door de toegenomen mobiliteit meer dan voorheen in staat en ook geneigd is in d grote winkelconcentraties in de steden boodschappen te gaan doen. Aangezien de welvaart van de middenstander afhankelijk is van het aantal klanten, dat hij kan bedienen en van de koopkracht, die hij per klant voor zich weet te winnen, zal het duidelijk zijn, dat de moderne tijd de platte landsmiddenstander voor de vraag geplaatst of hij zijn omzet en zijn inkomen zal kunnen behouden. Daar komt nog bij, dat het kosten- peil zich geleidelijk verhoogt en de winst marges afbrokkelen, zodat het zelfs nodig zal zijn om de omzet te vergroten, indien hij zijn inkomen op de bereikte hoogte zou willen handhaven. Men kan dus niet anders conclu deren, dan dat de maatschappelijke ontwikke lingen ten plattelande de laatste jaren in te genstelling staan tot de voorwaarden waar onder de middenstand in de dorpen en klei nere plaatsen zich verder zou kunnen ont plooien. Bij deze en gene zou wellicht de gedachte kun nen rijzen, dat de behandeling van dit onder werp eigenlijk een pure middenstandsaange legenheid is, die het grote publiek en allerlei instanties, die niet rechtstreeks bij deze kwes tie zijn betrokken, niet raakt. Dit is echter niet juist, omdat niet alleen de middenstand afhankelijk is van de bevolking, maar het om gekeerde evenzeer van toepassing is en voorts omdat het voorzieningsniveau van een plaats of dorp mede bepalend is voor de ontplooi ingsmogelijkheid van de gehele daar gevestig de gemeenschap. En een belangrijk onderdeel van het verzorgingsniveau is ongetwijfeld het middenstandsapparaat. Het is daarom inte ressant in een paar lijnen de situatie van de plattelandsmiddenstand globaal te schetsen en te trachten suggesties tot het bereiken van betere omstandigheden te formuleren. Dure uitbreng De meest naar voren komende moeilijkheid blijkt telkens weer te worden gevormd door de uitbreng of bezorging. Vooral in de levens- middelen-bedrijven en de bakkerijen heeft de uitbreng een grote omvang, meestal het groot ste gedeelte van de omzet. De zeer versprei de ligging van de woningen der klanten maakt deze vorm van verkopen tijdrovend en bijge volg kostbaar voor de winkelier. Het komt er in de praktijk veelal op neer, dat de man een groot deel van de dag met de uitbreng bezig is en de vrouw naast haar huishouden de winkel verzorgt, daarbij geassisteerd door een zoon of dochter of door vreemd personeel. Uiteraard wordt voor de bezorging gebruik gemaakt van 'n auto, waaraan tengevolge van weersinvloeden en door het ontbreken van verharde wegen dikwijls dure reparaties moe ten worden verricht. De organisatie van de uitbreng verdient dan ook alle aandacht, waar bij de verhouding tot andere bedrijven stellig niet over het hoofd mag worden gezien. Het komt nl. nog veelvuldig voor, dat onderne mers elkaar bijna letterlijk in de wielen rijden, doordat zelfs in gehuchten waar slechts enkele gezinnen wonen de bezorging wordt uitge voerd door verschillende kruideniers en door diverse slagers, bakkers, enz. Het is niet denkbeeldig, dat door deze onzakelijke manier van handelen allen verlies lijden. Waarom zou men niet tot een vorm van samenwerking kunnen komen om het verlies van allen om te zetten in een gezamenlijke winst. Gezien tegen de achtergrond van hetgeen in het voorgaande werd gesteld zal het nodig zijn gezamenlijk naar een oplossing te zoeken; hetzij door klantenruil hetzij door 'n gecom bineerde uitbreng of door een samenwerking waarbij een der partners de uitbreng geheel beëindigt. En is, om nog een voorbeeld te noemen, de idee van de rijdende winkel al uitpunttend bestudeerd heeft men de mogelijkheden om bij een gezamenlijke exploitatie door verschil lende winkeliers tot een grotere omzet en betere verdiensten te komen voldoende onder het oog gezien Assortiment aanpassen Aangezien het als een taak van de midden stand wordt beschouwd de produkten onder het bereik van de consument te brengen, zul len hier in principe mogelijkheden aanwezig blijven. Het lijkt dan ook niet uitgesloten, dat een gezamenlijke exploitatie beter tegemoet zou kunnen komen ^an de - ook ten platte lande zich steeds wijzigende en toenemende vraag, waardoor de middenstand genoodzaakt is zijn assortiment voortdurend aan te passen en uit te breiden. Vooral bij het teruglopen van de bevolkings dichtheid zal echter het verbreden van het as sortiment, met name voor de kleine bedrijven, tot moeilijkheden aanleiding geven. Het stelt zwaardere eisen aan de financiële draagkracht van het bedrijf in verband met de grotere voorraad en het daarmede gepaard gaande grotere risico en vervolgens veireist het meer koopmanschap van de winkelier in verband met de meer ingewikkelde inkoop. Men moet dus aannemen, dat assortimentsuitbreiding kostenverhogend werkt, zodat de als doel ge stelde betere bedrijfsresultaten slechts bereik baar zullen zijn door middel van een toegeno men omzet. Dit is ten plattelande echter be perkt mogelijk. Behalve het assortiment van elke middenstan der afzonderlijk vraagt de assortimentssamen stelling van de gehele plaatselijke midden stand de aandacht. Teneinde de consument de grootst mogelijke keuze te kunnen bieden zal men veel zorg moeten besteden aan de onder linge afstemming van de assortimenten der verschillende bedrijven. Op deze manier zal het mogelijk zijn het breedst mogelijke assor timent op te bouwen, en daarmede een wapen te smeden tegen de concurrentiekracht van de steden. Nog te veel heerst de gedachte en de wil om tegen de plaats- of dorpsgenoten te concurreren, terwijl het in de moderne ver houdingen reëler en zinvoller is, dat de gehele rpiddenstand van een plattelandsgemeente zich erop instelt, dat zijn gezamenlijke en krachtige concurrent de grotere stad is en met al haar aantrekkingskracht. Service verlenen Een ander wapen in deze strijd zal de service verlening kunnen zijn, indien men bereid is dit begrip nieuwe inhoud te geven, namelijk deze dat men als leverancier zich te allen tijde moeite wil getroosten om de klant het doel matige gebruik van het gekochte te garan deren, ongeacht het artikel. Het is merk waardig en uit een oogpunt van de midden stand verontrustend, dat juist op dit punt, dat altijd typerend voor het zelfstandig kleinbe drijf werd geacht, de middenstand terrein dreigt te verliezen. Contact met gemeentebestuur Tenslotte kan gewezen worden op de bete kenis van een goed contact met het gemeente bestuur. Niet alleen omdat dit verschillende wettelijke bevoegdheden heeft op het gebied van de middenstand, maar ook om de inbreng van de middenstand in het maatschappelijke leven van de gemeente tot uitdrukking te brengen. Dit kan bijv. het geval zijn, indien zaken aan de orde komen, waarbij het voorzienings niveau van de gemeente een rol speelt. In het voorgaande werd reeds opgemerkt, dat het middenstandsapparaat een belangrijke factor is van het voorzieningsniveau. In dit opzicht kan men denken aan pogingen van het ge meentebestuur om industriële of ambachtelijke bedrijven voor vestiging in de gemeente te interesseren aan een gemeentelijk beleid, dat gericht is op de aantrekking van forensen of de bevordering van het toerisme en derge lijke. Voorts is een goed contact met de gemeente lijke autoriteiten van belang om de mogelijk heden, die voor de middenstand ontstaan ten gevolge van sanerings- en/of uitbreidingsplan nen goed te kunnen benutten. Indien de mid denstand in dit opzicht zijn plaats in het maatschappelijk leven ruim wil bezien, zelf ook initiatieven wel nemen en daarbij reke ning wil houden met de algemene welvaarts bevordering, zal een doelmatige belangen behartiging van de dorpsgemeenschap als ge heel tot stand kunnen komen, hetgeen ook de middenstand zelf ten goede zal komen. Dit zijn slechts enkele grote lijnen enige ge dachten over het omvangrijke onderwerp van de middenstand ten plattelande. Voorlichtingsmogelijkheden benutten Hoewel er een algemene geldigheid aan mag worden toegekend zou het niettemin aanbe veling kunnen verdienen voor de praktische toepassing gebruik te maken van de aanwe zige voorlichtingsmogelijkheden, zowel door individuele ondernemers, als middenstands verenigingen en gemeentebesturen. Men kan zich hiertoe in verbinding stellen met de ge westelijke en landelijke middenstandsorganisa ties en met de Rijksmiddenstandsvoorlich- tingsdienst. „WINTERGEVAREN dan genezen; maakt ook de huid door en door zuiver en gezond. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ét kam 1.25. Batten land 2, ADVERTENTIEPRIJS10 cent per Bij kontrak ten belangrijke rednfcöe. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Adeertenöên 1-5 fegeb ƒ1.- Iedere regel meer 12 cent extra. Woensdagmiddag bracht de Minister van Volks huisvesting en Bouwnijverheid een bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen. Omstreeks 1 uur arriveerde de minister met zijn gezelschap, dat o.m. bestond uit de heren C. Booster, loco secretaris-generaal van het Ministerie van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid, ir. H. M. Buskens direkteur-generaal voor de Volkshuisves ting ir T. H. Qené, hoofd-direkteur algemene zaken van 'het ministerie; ir L. D. Huisman, hoofd- direkteur voor de Volkshuisvesting in Zeeland jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, de commissaris van de Koningin in Zeeland de heren J. van den Bos, A. J. Kaland, Mr dr. A. J. J. M. Mes, M. J. van Poelje en jhr mr A. F. W. Schorer, leden van Gedeputeerde Staten van Zeeland de griffier van de Staten mr van der Wel, drs M. C. Verburg, direkteur van het E.T.I. in Zeeland ir M, de Vink, direkteur van de Planologische Dienst in Zeeland en dhr de Jonge hoofd van het bureau Ontwikkeling Zeeland der provincie Zeeland. Het gezelschap begaf zich allereerst naar paviljoen „Zomerlust" waar de lunch werd gebruikt, waar na om 2 uur het gezelschap voorafgegaan door de Rijkspolitie op witte motoren voor het stadhuis arriveerde, waar burgemeester van Dijke als gast heer fungeerde en b>ovendien aanwezig waren de colleges van burgemeesters en wethouders van de 13 Oost Zeeuwsch-Vlaamse gemeenten die aan het ratio-bouw-projekt deelnemen. (Zoals wij ge ruime tijd geleden reeds 'hebben bericht zullen bij dit plan de deelnemende gemeenten in 3 jaar tijds gezamenlijk 960 extra woningen kunnen bouwen, hetgeen een aanmerkelijke toename betekent van het aantal te bouwen woningen, zeker wanneer men daarbij de doorgaans wel zeer summiere toe wijzingen beziet die de provincie Zeeland krijgt toebedeeld). Burgemeester van Dijke verwelkomde de minister en de hem vergezellende deskundigen en achtte het voor hem een hoge eer om als vertegenwoordiger van de dertien samenwerkende gemeenten deze hoge gasten in Axel te mogen ontvangen. Er is wel eens gezegd dat Uwe excellentie het enfant cherie is van de Staten Generaal, maar de gemeentebesturen hebben toch ook ergens een zwak plekje in hun hart voor U. Wij hebben zeer veel waardering voor de manier waarop U Volksvijand No. 1 te lijf gaat en het woningprobleem tracht op te lossen. Deze aanpak geeft ons een sterk vertrouwen in het woningbouwbeleid. De ontwikkeling in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen is sterk gericht op industrialisatie in de Kanaalzone, maar hiernaast hebben wij ook nog het probleem van de krotopruiming. Nu hebben 13 gemeenten de handen in één geslagen om een projekt van ar beidsbesparende bouw te realiseren. Hier is geen verplichte samenwerking, maar alles is hier vrijwillig gegaan. De ontwikkeling van Zeeuwsch-Vlaanderen is zeker gediend door spreiding van Woningbouw in regio. Hierbij komt dat de Zeeuws-Vlaming zelf wil bepalen waar hij woont. Bij de Stichting Ratio-bouw heeft zich een kom- binatie van aannemers bereid- en in staat gevonden om dit plan te realiseren en architekt Groosman uit Rotterdam heeft voor een goed woningtype gezorgd. Hierna gaf de heer Visser uit Rotterdam van de Stichting Ratio-bouw een uiteenzetting over de technische gang van zaken om 960 woningen te bouwen in 3 jaar volgens het ratio-systeem. De planning was 850 man-uren per woning te be steden, maar het blijkt nu dat wij met 800 man-uur per woning uit zullen komen. Bij hetzelfde aantal woningen op de traditionele manier zou zeker 1400 man-uur per woning nodig zijn geweest. Architekt Groosman gaf hierna een toelichting op het woningtype zoals hier wordt gebouwd. Minister Bogaers zei in zijn antwoord, zeer erken telijk te zijn voor de dank en lof welke hem hier is gebracht, maar de eerlijkheid gebied hem deze terug te kaatsen naar de gemeentebesturen welke door samenwerking hier dit plan realiseerden. U in Zeeuwsch-Vlaanderen bent de eersten die de achtergrond van de vorig jaar verschenen bouw- nota 'heeft begrepen. Deze zelfwerkzaamheid heeft onze volledige steun. De aannemers hebben het ook begrepen en het tekent de aktiviteiten van burgemeester van Dijke, dat hij hier de krachten heeft weten te bundelen. Zulke initiatieven juichen wij toe en daarom heb ben wij vertrouwen in de gemeentebesturen. Wij van onze kant, aldus de minister staan een zekere Vrijheid voor als alle mogelijkheden maar benut worden. Er zijn moeilijkheden dit zijn de mate riaalvoorziening en de kapitaalsvoorziening. Vooral het laatste moeten wij niet onderschatten. Wanneer allen, ook de kapitaalmarkt, prioriteit zullen willen geven aan de woningbouw, zullen wij de moeilijk heden wel te boven komen. Hierna begaf het gezelschap zich naar de bouw plaats, waar de minister een mozaïek onthulde waarin de samenwerking van de 13 gemeenten wordt gesymboliseerd. De minister bezichtigde daarna de volgens het ratio-bouwsysteem in aanbouw zijnde woningen, die nu in verschillende phasen van op- en afbouw verkeren en bekeek hierna ook een tweetal door de firma Lensen ontworpen en in aanbouw zijnde „Bogaers-woningen'. Zijne Excellentie had ook hier waardering voor de originele wijze waarop men hier de problemen heeft aangepakt en kans heeft gezien een kwalitatief goede „16.000 gulden wo ning" te verwezenlijken. Na deze bezichtiging vertrok de minister met het hem begeleidende gezelschap om na het vrij lang durige bezoek dat aan Axel werd gebracht nog even via Sluiskil een rondrit te maken langs de Kanaalwerken en de Dow-fabrieken, waarna 'het gezelschap vertrok naar Perkpolder, waarop tot slot ook op Zuid-Beveland de minister zoch nog op de hoogte stelde van de ratio-bouwplannen die daar door navolging van Zeeuwsch-Vlaanderen door de gemeente Goes met 11 andere gemeenten zijn ontwikkeld. Hovstdrank in tabletvorm. 95ct ii Regen en gevallen bladeren maken de wegen in de herfst spiegelglad. Goede banden zijn dan onont- heerlijk om slippartijen te voorkomen. Controleer zelf het profiel van uw banden, of laat dat doen, adviseert U het Verbond voor Veilig Verkeer.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 1