NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Oud Axelaar P. Dregmans draagt CARILLON OVER AAN AXEL. Eerste beiaardconcert door Leen 't Hart. Nationale Trekpaardententoonstelling Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1964 78e Jaargang No. 47 AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJS r-tnwt nummcn M mL Kwartaal - abonnement Axel bfamen de kom 1,25, Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2, HoofdredaktieJ. G VINK. Redactie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. G VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per BI) kontrak ten belangrijke reduktte. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiën 1-5 regels ƒ1,— iedere regel meer 12 cent extra. Zaterdagnamiddag was een groot aantal genodigden op de raadszaal aanwezig toen de overdracht van het carillon als geschenk voor het 750 jaar stad zijn van Axel. Onder de aanwezigen waren o.a. de bur gemeester -van Hulst, Hontenisse en Koe wacht, wethouder de Vos uit Terneuzen en wethouder de Koeijer van Zaamslag. Verder waren vele bestuurders van bedrij ven, Coöperaties, Verenigingen en particu lieren die een 'bijdrage hadden in het reali seren van dit prachtige carillon. Om 3 uur was het onze oud-stadgenoot, de heer P. Dregmans, raadsadviseur in al gemene dienst bij het ministerie van Defensie uit Den Haag die namens de carilloncommis sie met de volgende woorden het carillon aan de gemeente Axel overdroeg. De uitnodiging van de Carillon-commissie het carillon aan het gemeentebestuur over te dragen heb ik gaarne aanvaard. Ik zie daarin allereerst een eerbetoon aan die genen uit de geslachten waaruit ik ben gesproten, die stad en ambacht in het verleden hebben ge diend en op enigerlei wijze tot de bloei en wel vaart daarvan hebben mogen bijdragen. Voorts is het aangenaam op een historisch mo ment in de, geschiedenis van een stad woordvoerder te mogen zijn, want voor zover ik heb kunnen na gaan, heeft Axel vóór deze dag nimmer een vol ledig carillon bezeten. De laatste eeuwen deed Axel het met één klok op het stadhuis. In mijn jeugd ging het verhaal dat deze stad- huisklok was gestolen van Hoek. Met de klok, af komstig van de toren van het verdronken Vrem- dijcke zouden in de Franse tijd vanaf Hoek seinen gewisseld zijn met Biervliet, hetgeen Napoleon on toelaatbaar achtte, zodat hij gelaste de klok naar Axel over te-brengen. Bij het vervoer van Hoek naar Axel zou de klok van de kar zijn gevallen en gescheurd. Vandaar de, nu wellicht vergeten, uitdrukking Den 'oek is van de karre gevallen". Door de overdracht van heden kan nu voor het nageslacht worden vastgesteld, dat het carillon dat naar ik aanneem deugdelijk is betaald on vervreemd eigendom is van Axel en niet van dief stal afkomstig. Doch gestolen of gescheurd, de oude stadhuis- klok heeft zijn taak volbracht. De oudste inwoners zullen zich herinneren, dat in hun jeugd iedere zondagmiddag om 12 uur de klok werd „geklept", waarna de gemeentebode Visser het officiële nieuws bekend maakte, dat daarna op het „plakkebord" aan het stadhuis werd aangeslagen. De Axelaars van mijn jaren zullen zich met mij herinneren, dat tijdens de eerste wereldoorlog de klok werd geklept wanneer er meestal onaan genaam nieuws was. Belangrijk nieuws werd alsdan door de burgemeester persoonlijk vanaf de pui van het stadhuis aan de toegestroomde bevol king voorgelezen. Bij het uitgroeien van Axel is aan deze gebrui ken een einde gekomen en had de klok geen andere taak meer dan de uren van de dag aan tegeven. Nu moet de oude klok uit 1503 wijken voor een nieuw carillon zo is 's werelds loop. Of mag ik zeggen dat, in aanmerking nemende het opschrift op deze klok „Maria hiet ick en sal bevrien den armen sondaar te allen tien", deze klok nu zijn eigenlijke bestemming weer gaat vervullen Im mers een stomme kerktoren wordt sprekend ge maakt om den volke kond te doen dat er „bevrij ding is voor de arme zondaar". Dit te verkon digen is de taak van de kerk, niet van het stads bestuur. Het carillon zal opnieuw de stadhuistoren in het centrum van het leven van alle dag stellen. Dit roept de vraag op „Waarom nu pas een carillon". Deze vraag rijst voornamelijk wanneer men be denkt, dat de nabijgelegen stad Hulst reeds eeuwen een carillon bezat. Is wellicht zo kan men vragen het zoge noemde „Rijke Roomse Leven" een vruchtbaarder grond voor de totstandkoming van een carillon dan de Calvinistische „potaard" Of moet het antwoord luiden, dat de „status" van een gemeente met meer dan 8000 zielen eist dat er een carillon is. Ik ben niet voldoende thuis in de kringen der Nederlandse gemeenten om deze vraag te kunnen beantwoorden. Of is het bij een wijd-uitgroeiend Axel meer dan voorheen noodzakelijk de inwoners eraan te her inneren dat het centrum van de stad blijft het stad huis waar de wijze bestuurderen zetelen, zonder welke geen stad kan bestaan Of is het wellicht de welvaart in Axel die nu mogelijk maakt hetgeen in de eeuwen vóór ons niet was te realiseren Laat ik het daarop hou den. Spreken wij over „carillon" dan raken wij de geschiedenis en hoewel -zoals maar al te vaak - de deskundigen het over het ontstaan van het caril lon niet eens zijn, eenstemmigheid bestaat wel over het ontstaan van de naam carillon. In de 14e eeuw kreeg de luidklok een specifieke funktie, doordat daarop de uren van de dag door middel van hamerslagen werden aangegeven. De hiervoor gebruikte klok kreeg de naam van uur- klok. Nu kwam het slaan op de uurklok voor de geïnteresseerden natuurlijk onverwacht en opdat het aantal slagen de burgerij niet zou ontgaan, ontstond in Vlaanderen het gebruik om het aan geven van het uur vooraf te laten gaan door een waarschuwingsteken en wel door het aanslaan van een paar lichte, speciaal voor dit doel in de toren opgehangen klokjes. Dit waarschuwingsteken werd in de Nederlands sprekende delen van de lage landen een „voorslag" of „wekkering" genoemd. De oudste voorslagen bestonden meestal uit 3, op verschillende toonhoogten gegoten klokjes, zo dat er aanvankelijk 4 klokken waren om gezamelijk de tijd aan te geven. Het bedienen van deze 4 klokken werd in het oud-Frans „quadrilloner" (quatre - vier) genoemd en ons woord carillon is hiervan afgeleid. In de stadsrekeningen van Axel staat te lezen dat de magistraat van Axel in 1515 een nieuw uur werk kocht voor de Schepenhalle en in Brugge 4 „weckercloxkins" liet maken. In zijn kroniek van Axel vertelt Jacob de Hont dat in 1518 ten behoeve van de kerktoren, te Mechelen vier nieuwe klok ken „re, mi, fa, sol" zijn gegoten, die in 1519 zijn geleverd. Twee torens dus in Axel met klok en voorslag. Ons carillon zal tegelijk voorslag en uurklok zijn. Sommige geleerden zeggen, dat uit deze voorslag het carillon, zoals wij dat kennen, is ontstaan. Andere geleerden daarentegen voeren het ont staan terug naar het gebruik in de kloosters van cimbalen, koperen bekkens die met een hamertje werden aangeslagen, zodat daarmede een melodie kon worden voortgebracht. Een enkele geleerde is er die teruggrijpt op de invoering door koning David van cimbalen in de tempeldienst. Hieraan herinnert de 150ste Psalm Looft God, naar zijn hoog bevel met het klinkend cimbelspel. Looft Hem op het schel metaal van de vrolijke cimbaal. De „vrolijke cimbaal". Gezegd mag worden, dat deze bij Axel past. Want vreugde bedrijven en feestvieren heeft Axel altijd gekund en kan het nog. Het zullen dus in de toekomst niet meer alleen de kerkklokken zijn, die verkondigen dat er vreug de is. Doch deze vreugde zal een nadrukkelijker, een eensgezinder klank krijgen door het carillon. Deze eensgezindheid is reeds gebleken bij de totstandkoming van het carillon. Immers Axelaars, oud-Axelaars, vrienden en vriendinnen van Axel, hebben al naar vermogen bijdragen geschon ken, die tesamen de realisering van de plannen mogelijk maakten. Die eensgezinsheid wordt ook gesymboliseerd door het carillon zelf, waarin de tonen van grote en kleine klokken tesamen de melodie vormen. Ook in de hogere betekenis geldt die eensge zindheid. Roepen de kerkklokken de bevolking op om gescheiden ter kerke te gaan tussen het spel dezer klokken zal het klokkenspel vertolken dat er, niettegenstaande gescheidenheid in godsdienst en verscheidenheid van leer, één Heer is van en voor allen, die ook met klinkend cimbelspel wil zijn geëerd. Wanneer de kerkklokken zwijgen zal het carillon op welluidende wijze de kwartieren en de uren illustreren. Bij belangrijke gebeurtenissen zal het, door kun dige handen bespeeld, de gevoelens van de Axelse bevolking vertolken. Het zal alle schenkers en de carillon-commissie tot vreugde zijn, indien het carillon zal klinken over een vredig Axel met Psalmen en geestelijke liedekens om zo tredend voor God de Heer Hem bovenal te loven van harte zeer. Vaderlandse liederen want ook de Axelaars van nu doen de aloude leus gestand Oranje in het hart en niemands knecht Zeeuws-Vlaanderen Nederland. Speelse liedjes van vroeger en nu (om te spreken met de liedjestermino logie van de jeugd). Aan de klokkenspeler wordt met Adamo's „Vous permettez, monsieur" gevraagd om voor hen, die als Sandra „Te jong voor liefde" zijn, Anneke's „Brandend zand" te strooien tussen Piet Hein's „Spaanse matten" en de Ruijter's „Blauw geruite kiel" die als confetti van de toren dwarrelen. Moge daarbij het bestuur der gemeente Axel, aan wie ik namens de carillon-commissie in Uw persoon, meneer de burgemeester, thans het carillon overdraag, evenals de welluidende klokken boven hun over stadszaken geboden hoofden, blijvend in goede harmonie samenwerken met elkaar en met hun ambtenaren „Tot Heil des Volks Te Axel op 22 augustus 1964 namens de carillon-commissie door dhr. P. Dregmans, raadadviseur in algemene dienst bij het ministerie van defensie, oud- Axelaar, gehouden toespraak. Na de heer Dregmans was het burge meester M. K. van Dijke die met de volgende toespraak zijn dank voor het aangebodene uit bracht. Dames en Heren, Eén van de meest vreugdevolle taken in dit le ven is het aanvaarden van een welgemeend ge schenk van goede vrienden. Het is dan ook met blijdschap en dankbaarheid, dat ik namens het gemeentebestuur dit fraaie caril lon aanvaard als zinvol geschenk ter gelegenheid van Axel 750 jaar stad. Dat U meneer Dregmans, als telg uit een oud en aanzienlijk Axels geslacht, deze overdracht op de Uw eigen karakteristieke en leerzame wijze namens de Carillon-commissie hebt willen verrich ten, stel ik op bijzonder hoge prijs, temeer omdat U als representant van vele oud-Axelaars een groot aandeel hebt gehad in de royale gift van een 80-tal vroegere maar ons nog steeds na aan het hart liggende inwoners van Axel. Het is mij bekend dat de leden van de carillon commissie veel vrije tijd hebben willen offeren om het beoogde doel te bereiken. Die blijk van burger zin wordt door mij ten zeerste gewaardeerd en sticht stellig tot navolging Het zou mij uiteraard te ver voeren alle goede gevers met name dank te brengen. Dat vele ver enigingen, instanties, bedrijven en partikulieren uit de gemeente Axel hun klokje wilden bijdragen ver vult mij met temeer trots daar deze tevoren reeds tienduizenden guldens bijeenbrachten voor de vie ring van ons feest Axel 750 jaar stad. Met grote erkentelijkheid gewaag ik tevens van de giften van onze buurgemeenten. Die blijk van vriendschappelijk medeleven met Axel manifesteert de goede verstandhouding tot de ons omringende gemeenten. Het is mijn hartelijke wens, dat deze verhouding ondanks hier en daar soms voorkomen de rimpelingen ook in de toekomst bestendigt blijft. De deskundige wijze waarop mijn goede vriend LEEN 'T HART de Carillon-commissie van ad vies heeft willen dienen verdient alle lof, waarvoor ik hem dan ook gaarne dank zeg. Last but not least wil ik mijn dank betuigen aan de vervaardiger en bouwer van het carillon, de firma PETIT en FRITSEN, voor de keurige en korrekte wijze waarop de opdracht is uitge voerd. Ik heb mij daarvan persoonlijk overtuigd door langs steile ladders en duizelingwekkende diepten tot tussen de klokken te klimmen Met het tot stand komen van dit klokkenspel is één van de dierbaarste wensen in vervulling gegaan. Niet om hierdoor te kunnen beschikken over een status symbool. Terecht heeft ook de heer Dregmans deze ge dachte verworpen. Immers het aloude van zijn historische roeping doordrongen zijnde Axel heeft geen symbool nodig om zich van zijn status als Zeeuws-Vlaamse centrumstad bewust te zijn Neen deze wens is slechts geboren uit de over tuiging, dat de uit Vlaanderen stammende beiaard ook zijn klankvolle tonen behoort uit te strooien, over ons goede Zeeuws-Vlaamse stedeke, daar welluidende muziek en vrolijk geklank zo uitermate past bij onze volksaard, In dit verband mag ik wel opmerken, dat ik hoop en hier verloochent zich niet mijn Hollands verleden dat In een niet te verre toekomst ook de opwekkende muziek van een stads draai-orgel in Axels straten mag worden gehoord tot vreugde van stadgenoot en bezoeker. Wellicht een opgave voor onze aktieve Midden standsvereniging Het heeft mij aangenaam getroffen, dat één van onze meest bekende Axelse musici" zich spontaan heeft aangemeld als stadsbeiaardier. Wij hopen van zijn diensten in de toekomst een veelvuldig ge bruik te mogen maken, temeer daar de heer Brak man door de welwillende medewerking van het stadsbestuur van onze provinciehoofdstad in de gelegenheid was zich in het beiaardspel te be kwamen. Dat ook mevrouw Moerdijk uit het nabij gelegen Zuiddorpe zich tot mijn genoegen bereid verklaar de in voorkomende gevallen ons carillon te be spelen, bewijst eens temeer, dat in een goed na buurschap zelfs muziek kan zitten. En nu dames en heren acht ik het moment aan gebroken een ere dronk te wijden aan allen die hebben medegewerkt aan de totstandkoming van dit mooie en zozeer op prijs gestelde geschenk. Alvorens hiertoe over te gaan moge ik de beiaardier verzoeken het nu in ons trots bezit zijnde carillon in te spelen door het ten gehoie brengen van ons Zeeuws-Vlaamse volkslied. Nadat de heer 't Hart, direkteur van de Nederlandse Beiaardschool de laatste klanken van het Zeeuws-Vlaamse Volkslied ten ge hore had gebracht werd een ere-dronk op het carillon door de aanwezigen uitgebracht. Toen de stadhuisklok 4 uur had geslagen begon de heer 't Hart aan een beiaardconcert tot 5 uur, waarin de volgende liederen ten ge hore werden gebracht 1. a. Psalm 150 b. Komt nu met zang c. Dankt, dankt nu allen God 2. Drie liederen uit Valerius' Gedenkklank a. Gelukkig is het land b. O Heer die daar des hemels tente spreidt c. Wilt heden nu treden 3. Drie liedjes van de zee a. Wie gaat mee over zee b. Een scheepje in de haven landt c. Ik voer laatst over zee 4. Drie historische liederen a. De Zilvervloot Viotta b. In een blauwgeruite kiel RHol c. Een liedje van Koppelstok A. J. Schooleman 5. Drie vaderlandse liederen a. Wij leven vrij en W. Wilms b. Wij willen Holland houe'n A. Spoel c. Alle man van Neerlands stam H. J. d. Hertog 6. Drie koralen a. De Heer is mijn Herder b. Rust mijn ziel, Uw God is Koning c. Grote God, wij loven Van 8 tot 9 uur 's avonds werd nogmaals een beiaardconcert gegeven door de heer 't Hart dat uit het volgende repertoir be stond 1. Prelude (improvisatie) Leen 't Hart 2. Wrie oud-Nederlandse volksliedjes a: Daar was een sneeuwwit vogeltje b. De vier weverkens c. Jan Hinnerk 3. Suite E. Ph. Chédeville (1696-1762) a. Marche b. Menuet c. Rigaudon d. Tambourin 4. Drie Engelse volksliedjes a. Believe me if all those endearing young charmes b. Home sweet home c. Drink to me only with thine eyes 5. Drie oude dansen a. Pavane P. Sweelinck (1562-1621) b. Musette S. Bach (1685-1750) c. Gavotte K. F. Hurlebusch (1696-1765) 6. Drie volksliedjes uit andere landen a. 't Ros beiaard doet zijn ronde België b. Muss I denn, muss I denn Duitsland c. Au clair de la lune Frankrijk 7. Kleine Suite Leen 'tHart (1920) a. Preambulum b. Siciliano c. Air d. Sarabande e. Toccatine 8. Improvisatie Voor dit avondconcert was een gedeelte van het Marktterrein met stoelen door een groot aantal genodigden bezet. Ook de publieke belangstelling was voor de beide concerten groot. We hopen nu maar dat in de toekomst nog vele goede beiaardconcerten zullen vol gen. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 september a.s. wordt dit jaar de NATIONALE TREK PAARDENTENTOONSTELLING gehou den. Deze manifestatie zal traditiegetrouw we derom plaatsvinden te 's Hertogenbosch. Z.K.H. Prins Bernhard heeft het Voor zitterschap van het Ere-Comité dezer ten toonstelling aanvaard, in welk Comité o.m. ook Z.Exc. Mr. B. W. Biesheuvel, Minister van Landbouw en Visserij heeft zitting ge nomen. De tentoonstelling zal mede door de ge lijktijdige viering van het 50-jarig bestaan der Koninklijke Vereniging „Het Neder- kndsche Trekpaard" een bijzonder luister rijk karakter dragen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 1