Keurig verzorgde brieven - Firma J. C. VINK Nieïs overtreft DAMPO BROTHER 500 r, SPORT VEILIGHEIDSGORDELS redden ook levens in het stadsverkeer. HET TWAALF-UURTJE' SHOWBOOT VLISSINGSE ZOMERSHOW WEER VAN WAL Vrijdag 17 juli zal men de eerste showboot tocht houden in het kadr van de Vlissingse Zomershow. Deze showboot vertrekt van de aanlegsteiger van de provinciale boot 'savonds om tien minuten over zeven. Dat alles kan met de PORTABLE SCHRIJFMACHINE De Brother 500 is de lichtgewicht portable schrijfmachine voor een prijs die iedereen kan betalen. Deze moderne gestroomlijnde machine is stijlvol ontworpen en met uiterste precisie gebouwd voor een levenslang storingvrij gebruik. Stevig, maar elegant dit kwaliteits produkt typt 82 tekens en heeft vele andere belangrijke voordelen, brilliant gefabriceerd in zijn ultra moderne vorm. Zeer handig van formaat en voor 'n zeer lage prijs De Brother 500 lichtgewicht portable is de ideale vriend zowel vooi thuis als voor de zakenman op reis. Markt 12 - AXEL - Tel. (0 1155) 646 VOETBAL A.Z.V.V.-H.V.V. '24 3-0 A.Z.V.V. moest even als vorige week tegen Terneuzen met invallers in het veld komen. Toch hebben zij het tegen H.V.V. heel wat beter ge presteerd. Niet alleen dat zij het nu tot een overwinning hebben gebracht, maar een pluspunt was zeker dat er weer wat meer evenwicht in de ploeg zat. Een zeer teer punt was evenwel de rechter vleu gel die zeker beneden peil was. Een grote tegenvaller voor A.Z.V.V. was het dat met nog een 20-tal minuten te spelen de doel man C. van de Broeke van het veld gedragen moest worden met een gebroken kuitbeen. Gelukkig is dit niet voortgekomen uit ruw spel, maar door een botsing zonder enige opzet. Deze wedstrijd kenmerkte zich in zeer fair spel van beide clubs. De eerste helft was het H.V.V. dat de meeste kansen wist te scheppen, maar de afwerking was onvoldoende. H.V.V. dat zijn beide buitenspelers miste maakte geen grote indruk, niet alleen dat zij niet in staat waren een doelpunt te scoren, maar een A.Z.V.V.- voorhoede die zeker niet op zijn sterkst was zag zelfs kans om 3 maal de defensie te doorbreken. Na de aftrap was het H.V.V. dat in de aanval ging zonder gevaarlijk te worden. De tegenaanvallen van A.Z.V.V. waren enkele malen door het onvoldoende ingrijpen van de H.V.V .-doelman 'bijna goed voor een doelpunt maar op het laatste moment werd dit dan toch nog voorkomen. In de 37e minuut was het een schot van een der H.V.V.-voorwaartsen dat tegen de onderzijde van de deklat kwam en neersprong, de bal had de doel lijn in zijn geheel overschreden maar de goed lei dende scheidsrechter Groen uit Terneuzen, liet doorspelen en onthield H.V.V. een doelpunt. Twee minuten later was het de halfspeler D. Wieland die door de bal met de hand weg te slaan een doelpunt voorkwam. De strafschop die werd toegekend voor deze overtreding werd door Schauwaert op de paal ge schoten en sprong terug het veld in. Zonder dat de bal was aangeraakt door een der andere spe lers schoot Schauwaert de bal weer in, nu naast het doel. De arbiter gaf A.Z.V.V. een vrije trap voor deze overtreding door Schauwaert begaan. Met een dubbele blanke stand werd er gedraaid. Na de hervatting nam A.Z.V.V. het spel in han den en in de 9e minuut was het linksbuiten J. Dieleman die de openingstreffer maakte, 1—0. Tien minuten later was het dezelfde speler die de stand op 20 bracht. In een van de nu volgende H.V.V.-aanvallen was het dat doelman v/d Broeke geblesseerd werd en door de jeugdige Jo Wieland moest worden vervangen, deze liet zien in de toekomst zeker een goede doelman te worden. Hij kreeg dan pok verschillende malen open doel tjes voor zijn gepast ingrijpen. In de 38e minuut was het rechtsback J. Geensen die met de bal naar voren dribbelde en een bekeken pasje gaf naar midvoor Schieman die geen moeite had om met een tikje een 3—0 stand te doen noteren. Dit was dan ook de eindstand van een volkomen verdiende overwinning voor A.Z.V.V. in deze wedstrijd. Wist u, dat het gebruik van veiligheidsgordels in uw auto het risico van dodelijke verwondingen bij ongelukken niet minder dan 60-70% vermindert En wist u, dat de kans op verwondingen in het algemeen met de helft wordt gereduceerd, wanneer u veiligheidsgordels gebruikt Toch zijn er nog steeds personenauto's, om nog maar niet te spre ken van stationcars, bestelauto's en vrachtwagens, die niet zijn uitgerust met deze zo noodzakelijke, nuttige attributen. En het is eigenlijk een absurde gedachte, aldus het Verbond voor Veilig Verkeer, dat er nog zo veel mensen zijn, die aan het ver keer deelnemen zonder de bescherming, die veilig heidsgordels bieden bij verkeersongelukken. Dat veiligheidsgordels letterlijk iedere dag ver wondingen voorkomen of verzachten, dat iedere dag mensenlevens worden gered door de veilig heidsgordels, kan worden bevestigd door iedere verkeersdeskundige, door ieder wetenschappelijk instituut ter wereld, in Nederland door het RAI- TNO Instituut te Delft. Het vermogen van de veiligheidsgordels om men sen te beschermen kan ook worden vastgesteld door artsen, specialisten, chirurgen in de zieken huizen, die de slachtoffers van het moderne ver keer in ontvangst moeten nemen uit de ambulance wagens. Tenslotte zijn er ook nog de duizenden automobilisten, die niet eens een dokter nodig had den, omdat ze door hun veiligheidsgordels zelfs be schermd werden tegen een buil op hun hoofd. Het Verbond voor Veilig Verkeer wijst er even wel op, dat veiligheidsgordels hun beschermende, levensreddende taak niet kunnen vervullen, wan neer ze ongebruikt ter zijde moeten blijven hangen. Wanneer het ongeluk gebeurt en wie weet dat tevoren moeten ze onmiddellijk kunnen fun geren. Dat men de veiligheidsgordels gebruikt is eigenlijk het belangrijkste en het duurt per slot van rekening niet meer dan enkele seconden om ze aan te gespen. Zouden er dan werkelijk mensen bestaan, die zo'n haast hebben, dat ze er niet aan toe komen om deze luttele seconden te wijden aan hun eigen veiligheid Niet alleen op de grote weg, maar ook in het stadsverkeer is het gebruik van de veiligheidsgordel noodzakelijk. Het ongeluk, de botsing, kan even goed plaats vinden' op de hoek van een straat als in een bocht van de autosnelweg en u hoeft zelf niet eens de oorzaak te zijn van dat ongeluk. De redenering ,,In de stad rijd ik zo langzaam, dat ik daar geen veiligheidsgordel nodig heb gaat in de praktijk niet op, want de talrijke ongelukken met verwondingen als gevolg gebeuren bij snelhe den onder de vijftig km per uur. De kracht, waar mee bij een botsing, ook bij lage snelheden, de be stuurder en de naast hem zittende passagier naar voren worden geslingerd, kan even groot zijn als die, welke nodig is om de hele auto op te tillen. Zelfs botsingen tussen auto's, die niet harder rijden dan 20 30 km per uur, kunnen levens gevaarlijke verwondingen veroorzaken. Het zijn immers enorme krachten; die zich bij zo'n botsing manifesteren en zou men een snelheid moeten be palen waarbij de armen en benen van een mens de stoot van een botsing gebeel zelfstandig zouden moeten kunnen opvangen, dan bedraagt deze snel heid zegge en schrijve zeven (7) km per uur. En wanneer rijdt u zo langzaam Het Verbond voor Veilig Verkeer wil er met klem op wijzen, dat het gebruik aan de veiligheids gordels niet beperkt mag blijven tot de grote weg, dat de veiligheidsgordel overal is gemotiveerd, meer nog overal noodzakelijk is ter bescherming van mensenlevens, ter verzachting van pijn, leed en verwondingen. Verbond voor Veilig Veer keer. Waar het „twaalf-uurtje" ook gebruikt wordt, thuis, op het werk of op school, het neemt een be langrijke plaats in onze voeding in. Ongetwijfeld een grotere plaats dan het ontbijt, omdat er meer tijd aan deze maaltijd besteed wordt. Niemand hoeft haast-je-rep-je de deur uit te snellen en ge dane arbeid maakt hongerig. Het „twaalf-uurtje" maakt korte metten met het knagende gevoel in onze maag, maar is hoofd zakelijk belangrijk, omdat het ons de kans geeft onze voeding werkelijk volwaardig te maken. Met alleen een goed samengestelde warme maaltijd ko men we er namelijk niet. De huisvrouw moet dus haar beste beentje voorzetten om haar gezin van een goede en natuurlijk smakelijke middagboterham te voorzien, of ze die nu aan tafel zullen eten of uit een trommeltje of zakje op het werk. De boterham-mee is nog al eens het stiefkind. Er wordt vaak te weinig aan gedacht, dat die er aantrekkelijk uit moet zien met recht om in te bijten. Onsmakelijke boterhammen verdwijnen in de asbak, worden mee teruggenomen of vinden hun bestemming bij de eendjes. Het gat in de maag wordt gevuld met ijsjes, croquetten en patates frites. Natuurlijk kan van de huisvrouw, die moet zor gen dat de hele schare 's morgens tijdig de deur uit is, niet verwacht worden, dat ze naast het ontbijt ook nog uitgebreide lunchpakketten verzorgt. Maar dat is ook niet nodig. Met heel weinig extra moeite en wat ideetjes kan het „twaalf-uurtje" er al veel aantrekkelijker uitzien en ook smakelijker zijn en blijven. Allereerst een paar recepten voor beleggingen, die eens anders zijn dan anders. De meeste kunt u een dag van te voren klaarmaken. DUIVENSPORT PRIJSVLUCHT UIT BRETEUIL De Duivenmaatschappij „De Volharding" hield zondag een prijsvlucht op Breteuil, de uitslag was als volgt Oude Duiven Snelheid le duif1261,8 meter Snelheid laatst prijswinnende duif 1155,3 meter. 1, 2, 4, 5 en 8. Joh. Wieland 3. D. Goossen 6. D. Houlez 7. M. Butler 9. E. van Dorsselaer; 10. J. Dieleman. Jonge Duiven Snelheid le duif1233,3 meter Snelheid laatste prijswinnende duif 1091 meter. 1 en 7. J. de Visser3, 5, 6 en 8. R. van de Veke te Zaamslag 4. M. Butler 9. J. Vasseur 10. M. Dieleman. Kaas met komkommer of radijs Een boterham met boter of margarine besmeren en met kaas beleggen. Enkele plakjes komkommer of radijs op de kaas leggen en de boterham met een andere besmeerde boterham bedekken. Eimengsel Voor 4 dubbele boterhammen 2 hardgekookte eieren, Ya groene paprika of flink wat peterselie, Yi eetlepel mayonaise, peper en zout. De eieren en paprika of peterselie kleinsnijden en met de mayonaise door elkaar mengen. Het mengsel op smaak afmaken met zout en peper. Vispasta Voor 4 dubbele boterhammen 1 blikje vis, b.v. tonijn, 2 theelepels mayonaise, 1 theelepel ketchup, stukje ui, peterselie. De tonijn, mayonaise, ketchup, fijngesneden ui en peterselie met desgewenst wat zout door elkaar mengen. Kruiden'„boter" Voor 10 boterhammen 50 g boter, margarine of een half pakje zachte witte kaas, zout, peper, 1 volle eetlepel fijngesneden verse kruiden, b.v. de blaadjes van 5 stengels peterselie, enkele stengels bieslook, zo mogelijk 4 takjes kervel en/of 4 blaad jes dragon. De boter, margarine of kaas met de fijngesneden kruiden en wat zout en peper door elkaar mengen. Het brood met een tamelijk dik laagje besmeren of met een dunlaagje bedekken en beleggen met b.v. plakjes kaas, tomaat, ham, radijs, komkommer, hardgekookt ei. Ook wanneer de lunch thuis gebruikt wordt is het gezellig, wanneer er zo'n schaal met kleurrijke boterhammen op tafel staat. Vooral de kleintjes zullen het fantastisch vinden uit zulke boterhammen een keuze te mogen doen. Behalve uit bovenstaan de, kunt u ook kiezen uit de volgende beleggingen, die echter niet van te voren gemaakt kunnen wor den. De boterhammen met boter of margarine be smeren en beleggen met b.v. een plakje ham, reepjes komkommer, fijngehakte peterselie leverpastei, enkele plakjes tomaat, enkele reepjes paprika cervelaatworst, een paar plakjes ei, fijngehakte bieslook of peterselie blaadje sla met daarop reepjes of een plakje kaas en plakjes radijs geraspte wortel, bestrooid met enkele rozijnen en fijngehakte peterselie en besprenkeld met wat citroensap een groenteslaatje van rauwe groente. Hoeveelheid voor 8 a 10 boterhammen 10 worteltjes, 5 radijsjes, 2 grote rozen bloem kool, Va paprika, 1 tomaat, stukje ui, (stukje kom kommer) 2 eetlepels, mayonaise, peper en zout. De groente heel klein snijden en vermengen met mayonaise, wat zout en peper. Het brood met de groentesla-pasta besmeren en bestrooien met fijn gehakte peterselie. Een rest groentesla kan op een koele plaats heel goed tot de volgende dag worden bewaard. En wat zullen we erbij drinken Natuurlijk mogen melk of andere zuiveldranken en fruit niet aan het twaalfuurtje ontbreken. Geeft u ze op een zomerse dag eens samen in de vorm van een vruchtenkarnemelk of yoghurtdrank. Sinaasappel-karnemelkdrank Voor 4 glazen 3A 1 karnemelk, het sap van 2 perssinaasappelen en een kleine citroen, geraspte schil van 1 sinaasappel, suiker naar smaak 75 9)' -i De ingrediënten met een garde of mixer goed met elkaar vermengen en luchtig kloppen. Aardbeien-yoghurtdrank Voor 4 glazenVa 1 yoghurt, 200 g aardbeien* suiker naar smaak 75 g). De aardbeien van kroontjes ontdoen, wassen en door een zeef wrijven of in een mixer fijnmaken. De vruchtenmassa, yoghurt en suiker dooreen mengen en de drank luchtig kloppen. inplaats van aardbeien kunnen ook frambozen worden gebruikt. Dampo bij Verkoudheden van Vader, Moeder en Kind Wondert ij k zoal* dat helpt' De bestuurder van deze auto maakt het voor het verkeer achter hem wel erg moeilijk. Hij geeft geen richting aan en „balanceert" daarbij op de scheidingslijn tussen twee voorsorteervakken. Linksaf of rechts aanhouden De beslissing daaromtrent heeft hij. zo lijkt het voor het overige verkeer, nog niet genomen. Zich duidelijk gedragen op de weg is, aldus het Verbond voor Veilig Verkeer, een primaire noodzaak om ongelukken te voorkomen. Zowel voor Uw privé-correspondentie als voor Uw vereniging, bovendien duidelijke copiëen van Uw brieven, en de mogelijkheid om ook zelf Uw stencils klaar te maken voor convocaties, jaarverslagen, enz. enz.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 3