opstaat IETS OVER DE GESCHIEDENIS VAN AXEL M Uit onze omgeving Axel taald worden. In het Nieuws- en Advertentie blad voor Zeeuwsch-Vlaanderen, uitgegeven door Van Overbeke te Terneuzen (1857), de voorloper van de Terneuzensche Courant staat het gehele tarief afgedrukt. Ook maakte men plannen om de kleinere gemeenten uit hun isolement te verlossen door het exploiteren van een tramweg, wat ook ten doel had de suikerbieten naar de fabrieken te kunnen vervoeren. Voor me ligt een geblauw- drukte kaart van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen, waarop getekend het ontwerp voor een tram lijn, lopende van Sas van Gent en Zelzate over Westdorpe, Zuiddorpe, Axel, Zaamslag, Stoppeldijk naar Hontenisse, waarop het jaar tal 1901. Dit plan is niet tot uitvoering ge komen. Wel een ander plan, waarbij er een verbinding kwam tussen Oost- en West Zeeuwsch-Vlaanderen, en ook met België. Ondernemende personen staken de hoofden bij elkaar en op initiatief van Mr P. Dieleman werd opgericht de Zeeuws Vlaamse Tramweg Maatschappij (20 juni 1911). De aandelen van de reeds bestaande Tramweg Mij Hulst - Walsoorden kwamen in haar bezit en ook die van de IJzendijkse tramweg, terwijl door de indijking van de Van WuyckhuisepoldeT de lijn kon lopen naar West Zeeuwsch-Vlaan deren en naar verschillende haventjes aan de Schelde. We kunnen ons nog verbeelden te horen het Ting-Ting van de locomotief, wan neer de tram door de Kerkdreef reed en het gefluit, bij de nadering van de Spoorwegover gang of zoals Axelaars het noemen De Bar rière. Maar ook zien we in onze verbeelding de modderpoel over de Barriere in de Bieten- tijd en de grote hopen bieten op het emplace ment van het station Axel van de lijn Meche- len - Terneuzen. De Stoomtram is omstreeks XXXVII Geen wonder was het, dat bij het toenemen van het verkeer en vervoer, zeker ook door het bietenvervoer, het gemis aan behoorlijke wegen zich deden gevoelen. We begrijpen het dan ook, als we daaraan denken, enigszins, dat de landbouwers in de gemeenteraad bij de keuze tussen een verharde weg naar de Sas sing of het doortrekken van het kanaal naar Axel in 1850 de verharde weg kozen. Toch werd steeds het gemis aan vervoergelegenheid te water vanuit Axel gevoeld. Zelfs werd bij het aanvaarden der afdamming te Sassing uit gesproken, dat een waterverbinding met de Schelde toch wenselijk bleef. In 1858 verzocht de gemeenteraad dan ook in een verzoekschrift, gezonden aan de koning de doortrekking van het kanaal tot Hulst. En weer op 18 juni 1860 werd opnieuw een verzoekschrift aan de koning gezonden met de vraag tot bevaarbaarmaking van het zij- kanaal naar Hulst, waarop als antwoord kwam, dat de uitgaafposten van de Rijks waterstaat niet verfioogd konden worden. In 1865 werd door de gemeenteraad, mede ondertekend door die van Hulst, Koewacht, Zuiddorpe, St. Jansteen en Clinge een zelfde verzoekschrift ingediend, echter weer zonder het beoogde resultaat. Opnieuw in 1869 on der burgemeester Van Eek probeerde men doortrekking van het kanaal te verkrijgen, ja zelfs op veel meer recente datums is dezelfde poging om verbinding met de zee te ver krijgen gedaan. Echter is nooit meer het oude kanaaltje gegraven en bleef het scheepsver- voer naar Axel een halt toegeroepen aan de Sassing en moesten van daar de goederen met grote onkosten verder vervoerd worden. Axel was geen bevoorrechte stad. Ook werd de behoefte aan een spoorweg verbinding met België gevoeld, en is die ver binding ook tot stand gekomen, in het midden der vorige eeuw. Burgemeester en Schepenen van Lokeren hadden een plan gemaakt tot het exploiteren van een spoorweg, lopende van Lokeren over Overslag en Axel naar Terneu zen, die deze streek dus in verbinding zou brengen met het Belgische spoorwegnet, zo dat de landbouwprodukten en vooral de sui kerbieten naar België en de suikerfabrieken aldaar zouden kunnen vervoerd worden. Van dit plan is niets gekomen. In dit geval zouden ook Hulst en omgeving van een verbinding met België verstoken zijn gebleven. Ook een plan van architect F. J. Bauwens uit Meche- len om een spoorweg te leggen van Mechelen naar Terneuzen en Breskens kwam niet tot uitvoering. Op 16 juni ontving de combinatie van de heren Janssens te St. Nicolaas, Aug. Wauters te Temse, H. van Berchem te Willebroek en G. d'Hanens te St. Nicolaas concessie tot aan leg van een spoorweg van Mechelen over St. Nicolaas naar Terneuzen welke spoorweg in exploitatie kwam op 26 augustus 1871 of 1870. Het 25-jarig bestaan werd augustus 1895 te Terneuzen gevierd in tegenwoordig heid van de Belgische Minister van Openbare Werken en de Gouverneur van Oost-Vlaan- deren. Was het vervoer enkele tientallen jaren zeer bevredigend, vooral in de bietentijd, in onze tijd heeft deze lijn door mededinging van autovrachtvervoer uitgezonderd het cocesver- voer over de lijn, de gewone treinen moeten laten vervallen, nadat ze reeds het personen vervoer heeft moeten staken. Uit de vroeger tijd herinneren oude Axelaars zich nog wel, hoe, 5 minuten voor de aankomst van de per sonentrein een beambte de bel ging luiden, die aan de voorgevel van het station hing. Ook de straatwegen werden langzamerhand verbeterd. Het struikelblok op de wegen, n.l. de tollen werden opgeheven. Oude Axelaars herinneren zich nog wel, dat aan het Noord einde van de Nieuwe Dijk een tolhuisje stond, waarin de pachter van de tol woonde, die bij het passeren van de tol door wagens en door paarden of ander vee, van de bestuurders of geleiders tol kon heffen. De tolgaarder had het recht van tolheffen voor een zekere som gepacht. Oudere Axelaars weten nog, dat P. van Dijk lange jaren deze tol gepacht heeft. Bij het tolhuisje stond een slagboom terwijl terzijde een groot bord stond, waarop was aangegeven, wat bij het passeren moest be- 1933 geworden een Diesel-electrische, terwijl in 1952 de Stoomtram Mij is omgezet in een Autobusonderneming St. Janshuisje. In het werk van Ds Jan Scharp Geschiedenis en Costumen van Axel, handelende over defeestviering van 1786 lezen we „Er werden geluid de klok ken van het stadhuis, van de keric, en van de Oude Hal of het St Janshuisje, waarop de vorige kerkklok van de Moerspui geplaatst is. Er was dus toen een St Janshuisje. We lezen in bovenaangehaald boek onder letter T de ordonnantie volgens welke de beëedigde ar beiders of het zogenaamde St Jansgilde hun loon berekend werd in het bewerken van goe deren, het dragen van goederen uit een schip in de stad, van een wagen in een schip, van de Balance naar de molen, enz. Deze arbeiders waren verenigd in een Gilde het St Jans gilde was een der laatst overgebleven gilden uit de Middeleeuwen. Zij vergaderden in het St Janshuisje, dat gestaan moet hebben aan de Westzijde van de Noordstraat op de hoek met de Weststraat. We lezen ook wel eens van het Vleeshuis staande naast het St Janshuisje. Toen Axel niet meer lag aan vaarwater, had het St Jansgilde geen reden van bestaan meer. Op 28 juli 1848 was het St Janshuisje verhuurd aan H. Harink en in 1858 was het in gebruik bij de Ned. Herv. Diaconi, daarna is het verdwenen afgebroken of verbouwd. Wel lezen we in een der Raadsverslagen over een verzoek door het R.K. Armbestuur om het klokje van het St Janshuis ten gebruike of in koop aan hen af te staan. Het werd toen aan hen verkocht voor 40, - De Balance of Waag heeft gestaan op de hoek van de Markt. GEZELLIGHEID EN WONINGINRICHTING DE PAASDAGEN Ook Axel heeft weinig goeds ondervonden van de gure en de koude paasdagen waardoor het wei nig aanlokkelijk was om buiten te verblijven, of er op uit te trekken. 2e Paasdag was er ondanks het gure weer nog aardig wat drukte van bezoekers en doortrekkend verkeer, terwijl ook de wielerkoers flink wat lief hebbers van deze sport op de been bracht. Helaas was de verkeersregeling op deze dag bij zonder ongelukkig zodat bezoekers veelal een puzzle hebben gehad om Axel binnen te komen, en de doortrekkenden een nog veel grote puzzle te verwerken kregen om Axel in en uit te geraken. Juist wanneer bepaalde evenementen te doen zijn is het belangrijk dat zowel bezoekers als passanten vlot uit de kant kunnen. Hopelijk zal hieraan een volgende keer meer aandacht worden besteed zodat alles vlot kan verlopen. Tijdens de koers ontstond nog een autobotsing toen een voor de renners uit rijdende auto van de heer A. v. B. in aanrijding kwam met een op het circuit doorgelaten personenauto van de heer F. C. A., die anders zijn woning niet kon bereiken. De aanrijding die plaatsvond op de hoek Weststraat/ Zeestraat veroorzaakte gelukkig alleen materiële schade aan beide voertuigen, die overigens vrij aanzienlijk was. Juridisch kan het in dit geval nog een aardige puzzle worden, wie in een dergelijk ge val uiteindelijk aansprakelijk is voor de schade een van beide bestuurders, gemeente, politie of organisatoren van de wedstrijd BROMFIETSER KWAM TE VALLEN Zaterdag 28 maart j.l. te omstreeks 22.45 uur kwam de bromfietsberijder J. B. v. V. te Sint Jan steen in de Noordstraat te Axel te vallen. Deze val was het gevolg van het feit dat hij werd ge raakt door een passerende personenauto, aldus zijn verklaring. De bestuurder werd licht gewond, de bromfiets had enige schade. De Rijkspolitie te Axel heeft de zaak in onderzoek. WIJZIGING R.K. KERKDIENSTEN Onder de parochianen werd een enquête ge houden om een inzicht te verkrijgen betreffende de verlangens aangaande de H. Eucharistieviering op zondag. Bij het merendeel der parochianen bleek geduren de de zomermaanden voor de zondags H. Mis een voorkeur uit te gaan naar half achtnegen uur half elf en voor de avond H. Mis half zes. Met ingang van tweede paasdag werden de H. Diensten reeds volgens deze verlangens gehou den. OPBRENGST KOLLEKTE De in Axel gehouden kollekte ten bate van het Leger des Heils heeft opgebracht 215,66. De kollekte werd gehouden in maart 1964. VERKEERSVOORLICHTING VOOR AXELSE OUDEN VAN DAGEN Op 15 april a.s. vergadert de Axelse bejaarden sociëteit in het Torenlokaal van de Nederlands Hervormde Kerk aan de Koestraat te Axel. De heer Borry uit Goes zal op deze bijeen komst een lezing houden over het moderne ver keer onder het motto „Veilig Verkeer voor Ouden van Dagen Spreker zal zijn causerie toelichten aan de hand van dia's. PROGRAMMA VAN DE BOOMFEESTDAG TE HOUDEN TE AXEL OP 15 APRIL 1964 15.00 uur De leerlingen van de 6e klassen der lagere scholen komen samen bij de jeugdherberg. 15.05 uur Kort welkomstwoord door de bosbouwkundig hoofdambtenaar bij staatsbosbeheer. 15.10 uur: Planten van een boom door 8 jongens en meis jes. 15.30 uur Excursie door het bos onder leiding van de heer Goossens. 16.15 uur Uitreiking van een versnapering bij het kam- peergebouw. LEDENVERGADERING ROODE KRUIS Op donderdag 9 april a.s. belegt de afdeling Axel van het Nederlandse Roode Kruis een Leden vergadering in „Het Centrum" te Axel. Op de agenda komen o.a. de volgende punten voor jaarverslagen secretaris en penningmeester, overzicht Jeugd Roode Kruis, bespreking leden- werfaktie. De plaatselijke arts, dokter K. Boor zal op deze avond een aantal dia's vertonen. KOLLEKTE In de periode van 6 tot en met 11 april zal te Axel worden gekollekteerd ten bate van SIMAVI. OP ACHTDUIZENDSTE INWONER AXEL WACHT De gemeente Axel zal binnenkort 8000 inwoners hebben. De achtduizendste zal men wellicht nog in de maand april kunnen verwelkomen, wanneer het een beetje meeloopt. Zulks zal gepaard gaan met een beetje feestelijk vertoon. Men dient voor lopig echter rekening te houden met ophanden zijn de verhuizingen en wat dies meer zij, terwijl men bij geen benadering weet, hoeveel kinderen gedu rende de komende weken in Axel geboren zullen worden. En wanneer men nog in aanmerking neemt dat per week ook enkele Axelaren plegen te over lijden weet men dat de gemeente evengoed deze week als in enig volgende week met de „acht duizendste" verblijd zal kunnen worden... DOOR L. LICHT-LANKELMAN Het is geen nieuws, als ik beweer, dat deze twee begrippen veel met elkaar te maken hebben. Hoe vaak horen we niet zeggen, dat het bi] die en die mensen zo gezellig is ingericht. En daar wilde ik het over hebben. U hebt het, hoop ik, allemaal wel meegemaakt met een paar vrienden of familieleden naar het strand. Met één strandtent, een windschermpje of alleen maar in een kuil... met niets anders dan zand, mooi weer, water en mensen, waar we het goed mee vinden kunnen. Dat was gezellig De kinderen hoorde je de hele dag niet, die hadden alles wat ze nodig hadden materiaal om mee te bouwen en te kliederen en zoveel ruimte als ze wilden. En ook dat verhoogde de gezelligheid- of wel het behagelijke gevoel, dat men krijgt, als men op een bepaald moment alles om zich heen vindt, wat men nodig heeft. Ik geloof wel, dat dit een vrij goede definitie is van het begrip „gezellig heid". Want gezelligheid hoeft niet juist met een aantal mensen ondervonden te worden. Ook alléén kan men het gezellig hebben. Ik denk nu b.v. aan' een koude winteravond bij een snorrende kachel in een lekkere stoel met een lekker kopje koffie en een mooi boek... Of aan het kleine meisje, dat op de zolder haar kamertje mocht maken van oude gordijnen en daar heerlijk in haar eigen wereldje kon zitten fantaseren. Ik ben er van overtuigd, dat wij allen dringend behoefte hebben aan een woning, waarin we ons met ons hele gezin behagelijk kunnen voelen. Wij hebben dat in deze wereld hard en hard nodig. Het gaat er dus om, ons huis zodanig in te richten, dat wij (en onze gezinsleden) er alles in vinden, wat we nodig hebben. Dat is niet eenvou dig, maar wél op te lossen. Daar aan het strand waren we met enkele dingen tevreden de zee, het strand en mooi weer maar dat was dan ook maar voor één zomerse dag, terwijl we alle dage lijkse beslommeringen uit het hoofd konden zetten. In ons huis is dat allemaal oneindig veel gecompli ceerder. Want onder hoeveel verschillende om standigheden zijn we niet in huis bij mooi- en lelijk weer bij vreugde en verdriet, ijverig aan het werk of verdiept in het spel, bij feestjes of ver moeid aan het uitrusten. Bij al die verschillende omstandigheden zal weer aan andere voorwaar den voldaan moeten worden, en het is heel belang rijk, dat we daar bij de inrichting van ons huis goed rekening mee houden. Misschien denkt U „Het is toch vanzelfsprekend, dat we weten, wat we nodig hebben in huis 7 We hebben er immers alle dagen mee te maken Toch is dat niet het geval. We zijn zo dikwijls gewend aan de situatie en hebben ons zonder dat we het weten aangepast. Dan zijn wij dus aangepast aan het huis, terwijl als het goed is ons huis aangepast moet zijn aan ons En hoe vaak wordt er niet gedachteloos iets ge kocht, alleen omdat men het mooi vindt, of omdat men zoiets bij vrienden zo aardig had gevonden. Zo ben ik er b.v. van overtuigd, dat zeker de helft van alle bankstellen die gekocht worden niet worden gekocht uit een werkelijke behoefte aan zitgelegenheid, doch alleen, omdat men zich zonder bankstel niet meer kompleet voelt. Als wij, binnenhuisarchitecten, de opdracht krij gen voor het inrichten van een huis, is steeds ons eerste werk nagaan wat de behoeften zijn van de opdrachtgevers. Meestal (het klinkt misschien vreemd, maar het is zo) zijn de opdrachtgevers zich dat zelf niet, of niet voldoende, bewust. Zo heb ik eens een aardige geschiedenis beleefd. Ik werd eens ontboden bij een pasgetrouwd echtpaar om advies te geven over de woonkamer, die, hoe wel nog maar pas ingericht, de bewoners niet be vredigde. Toen ik binnenkwam, was het eerste, dat mij opviel, de veel te grote meubelen en de onhan dige opstelling daarvan. Toen ik daar een opmer king over maakte, kreeg ik ten antwoord, dat ze de meubels hadden gekocht, omdat ze ze mooi von den, hoewel ze tot hun spijt wel vonden, dat ze in de winkel beter tot hun recht kwamen, dan hier in de kamer. En ze schenen heel verbaasd, toen ik over een andere opstelling van het meubilair be gon. Het bleek, dat de verkoper van de meubelen ze zo neer gezet had, en ze dachten, dat het dus zó hoorde Wij zijn er toen over gaan praten. Ik heb ze verteld, dat je bij het inrichten van je huis je eerst moet afvragen hoe wil ik wonen of hoe wil ik leven in mijn huis. Want wonen is toch eigenlijk niet anders dan leven binnenshuis. En dat je aan de hand daarvan het meubilair en ook de stoffering, ja zelfs het behang, de kleuren en nog van alles meer moet uitzoeken. We zijn toen samen nagegaan, hoe het zou moeten, of er ruimte gemaakt moest worden voor bepaalde hobby's, voor veel visite, voor rustig zitten 's avonds en ook (voor later) een speelhoek voor de kinderen enzoveert. (Men doet er verstandig aan als men pas begint, ook met de nabije toekomst rekening te houden). Aan de hand van al deze gegevens zijn we toen met de meubelen gaan schuiven. Er is iets de kamer uitgedaan en er is iets bijgekocht. En kijk, toen is die kamer met weinig middelen tot een veel beter bewoonbaar oórd geworden. Nog een ander voorbeeld Er was eens een verpleegster. Die woonde in een heerlijke, zonnige kamer met een prachtig uitzicht. Nochthans voel de zij er zich niet gelukkig. Wat was het geval Ze had de kamer met de stoffering overgenomen van haar voorgangster. En hoewel zij alle meu belen zelf meegebracht had, voelde zij zich er hele maal niet thuis. Nu is het zo, dat die voorgangster zich heel prettig in die kamer gevoeld had. Maar... ieder mens heeft zo zijn eigen omgeving nodig. Zijn eigen kleuren en zijn eigen ruimte. Zo goed als er geen 2 mensen gelijk zijn, zo goed zouden geen twee interieurs gelijk kunnen zijn (als die ten minste helemaal afgestemd waren op één persoon, wat hier dan ook het geval was). Een kamer moet eigenlijk een soort zelfportret zijn van de bewoner. Goed. In die kamer waren de muren wit, en de vloer blauw/grijs. Nogal koel, dus. Het was ook een vrij hoge kamer, want het was een oud huis. En onze verpleegster voelde zich verloren in de ruimte. Zij had er behoefte aan, muren om zich heen te voelen, om zich binnen beschermd te voe len. Wij hebben toen de muren geschilderd in een vrij donkere kleur, (het was iets groenigs). En één wand is bespannen met een houten latjes-weefsel. Het resultaat was een heel andere kamer. Nu voelt ze zich er thuis. En het grappige was, dat verschillende kennis sen haar vroegen of ze een nieuwe vloerbedekking had Het enige n.b. dat niet veranderd was. Ik hoop, dat ik met dit verhaal duidelijk heb kunnen maken, dat het héél belangrijk is, dat we ons eerst bewust worden vanwat hebben we nodig in ons huis. En daarna pas overgaan tot een eventuele aanschaf van het een en ander. En kunt U het niet alleen, vraag dan advies aan een binnenhuisarchitect. Want een binnenhuisarchitect heeft naast een uitgebreide kennis van materialen en mogelijkheden ook nog iets van een geestelijke verzorger. En misschien maakt dat het uiteindelijk tot zo'n mooi en boeiend vak I

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 2