Perzië in de greep van Koning Winter NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN un. Langs de Scheldestromen Gunstige cijfers over 1963 bij de RAIFFEISENBANKEN. Snuif en wrijf Frankering bij abonnementAxel ZATERDAG 11 JANUARI 1964. 78e Jaargang no. 15 HoofdMdakttc J. C VINK. Aid. Markt 12, «L 0 1155 - 646. Drwkker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS10 «ot p«r Bq kootraktsn belangrijke rectótfc. 16 I Inyannriwi Mededelingen 30 eeot P«r oe Adwerttstiën 1-5 regf U- tedere regel meer 12 cent «We. Sinds jaren had Teheran, hoofdstad van het Perzische Rijk, geen sneeuw gehad. Daags vóór Kerstdag luidde het weerbericht gerust stellend. De meteorologische dienst voorspel de overdrijvende wolkenvelden met een mid- dagtemperatuur van 15 graden Celsius. Maar op de le Kerstdag zag de wereld er wit uit. Het sneeuwde 20 uren achtereen en de vorst viel in, met buitengewone hevigheid. Weste lijk van Teheran daalde de temperatuur tot - 30° Celsius en in Teheran werd een mini mumtemperatuur van - 13 Celsius gere gistreerd. Het werd de koudste dag sinds 18 jaren. Het verkeer werd deze dag en de daarop volgende dagen praktisch geheel lam gelegd. De sneeuw bereikte hier en daar een hoogte van 2M> meter. De nood steeg met het uur vooral in de zuidelijke delen van de stad. Noch overheid, noch partikulieren waren in staat de helpende hand te bieden aan de on telbare hulpbehoevenden, wier bestaan zich voornamelijk afspeelt in de omgeving van de riolen van de metropolis. Alle toevoerwegen naar de stad werden vol komen geblokkeerd en de voedselsituatie voor de meer dan 2.000.000 ingesloten bewoners werd met de dag slechter. Prijzen van levens middelen schoten omhoog. Het treinvervoer kwam eveneens tot stilstand en de grote lucht haven Mehrabad werd voor alle luchtverkeer gesloten. Dit betekende dat alle postverbin dingen uitvielen. Mehrabad beschikt niet, zo als op Schiphol, over sneeuwopruimings- machines. Toch probeerde een stoutmoedige Libanese piloot op 27 december 1963 te lan den, maar stukken ijs beschadigden 3 mo toren. Met veel moeite slaagde deze piloot er in het toestel onder controle te houden. Helikopters probeerden hulp te bieden aan gestrande voertuigen en vrachtwagens op de hoofdwegen naar Teheran, maar de meeste pogingen liepen op niets uit omdat de ge dropte voedselvoorraden door de hevige wind meestal op onbereikbare plaatsen terecht kwamen. Vijf mensen kwamen om het leven toen ze op de Harez Road naar een veilige beschut ting zochten. De bevroren lichamen van een man, vrouw en kind werden gevonden nabij Polour, in de omgeving van de Harez Road. Het kind lag in de armen van de moeder, doch geen der slachtoffers kon geïdentificeerd worden. Buiten Teheran werden buspassagiers aan gevallen door hongerige wolven, die ook tal loze dorpen en nederzettingen bedreigden en veel schade toebrachten aan levend vee. Niet alleen Teheran, doch het gehele wes ten, noorden en oosten van Perzië, met inbe grip van het aardbevingsgebied van 196-., werd geteisterd door meedogenloze blizzards. Talrijk waren de doden onder mensen en vee. Op le Kerstdag om 6.00 uur 's morgens verliet Jaffar Agha, buschauffeur, met 20 pas sagiers de plaats Babol. Hij zou 3 dagen met bus en passagiers vastzitten tussen enorme sneeuwlawines. Zijn verhaal is eenvoudig, maar het is er één uit vele. „Er was hevige sneeuwval toen we een half uur later Amol bereikten. Telefoon- en tele- graafverbinden waren op dat moment al uit gevallen, evenals de stroomtoevoer. Ongeveer 36 km voorbij Amol realiseerde ik me, dat het moeilijk zou zijn mijn weg te vervolgen, doch de passagiers drongen er op aan met terug te keren. We kwamen in de omgeving van Shangul Dareh. Daar lag minder sneeuw en ik kreeg weer hoop, maar toen we om 10.00 uur Abe Aks bereikten, werd de sneeuwlaag steeds dikker. Ook de wind nam in kracht toe. Maar er was niemand die ons goede raad kon geven. Ongeveer 8 km voor Polour zag ik enige vrachtauto's en personen wagens, die in de sneeuw waren blijven ste ken De weg was totaal geblokkeerd, maar we deden een poging een pad te maken. Na vee inspanning en ontbering gelukte dit. Met veel moeite en uiterst langzaam schoten we een kilometer op. Toen ontdekten we een gekan telde auto aan de kant van de weg. Binnenin de auto bevond zich een mens. Het bleek een vrouw te rijn die reeds doodgevroren was. De sneeuw was nu zo hoog geworden, dat het onmogelijk was verder te rijden. In de loop van de dag arriveerden daarna 6 andere auto bussen. We waren op de duur met ongeveer 150 personen. Buiten was het venijnig koud en de sneeuwstorm duurde voort. In de aut°* bussen was het nog uit te houden omdat de motoren bleven draaien. We dachten er met aan dat de benzine zou opraken, want we verwachtten hulp. Maar er kwam niemand om ons uit onze benarde positie te redden. Lang zaam verdwenen de autobussen onder een zacht sneeuwbed. De volgende morgen om 7 00 uur was de laatste druppel benzine opge bruikt. Enige passagiers wilden te voet naar Polour gaan, maar we trachten hen te weer houden. Ze zouden wellicht onderweg om komen van de koude. In weerwil hiervan gingen ze toch, en ik geloof dat éen van hen om het leven kwam. Een poosje later bes oot een groep van ongeveer 70 personen dezelfde poging te ondernemen. Het was een wonder, dat we Polour, in storm, sneeuwbuien en ijzige koude, haalden. In Polour was er maar weinig voedsel. De nachtverblijven waren overvol en de prijzen waren verdrievoudigd. We brachten er de nacht door in een logement en de volgende morgen besloten we terug te gaan naar de gestrande autobussen. We namen voedse mee. Aaangezien er nog steeds geen hulp kwam opdagen overwogen we alle passagiers af te voeren naar Polour. We namen de oudste mannen en vrouwen beurtelings op onze ruggen en sleepten ze voort over onge baande wegen te midden van sneeuwmassa s en klompen ijs. De tocht vergde het uiterste van onze krachten, maar we bereikten Polour. Toen we daar de radio aanzetten, hoorden we dat de Harez Road slechts een half uur ge blokkeerd was geweest, maar zelf wisten we beter. dringende verzoek onmiddellijk een reddings ploeg te sturen, anders zouden de gevolgen bijzonder ernstig zijn. Op vrijdag 27 december 1963 te omstreeks 9.00 uur 's avonds bereikte het reddingsteam ons. De gestrande voertuigen werden naar Polour gesleept. Op zaterdag 28 december 1963 bereikten we Teheran, doch op de te rugweg stierf één van de passagiers. Het was een kind." Op 28 december 1963 vond de politie te Teheran een meisje van 13 jaar. Ze zat in de sneeuw op het trottoir van het Fawzieh Square te huilen. Ze bleek 3 weken geleden getrouwd te zijn, maar haar man had haar nu al in de steek gelaten, zonder haar geld te geven. Ze zei dat ze enige weken geleden naar Teheran was gekomen en dat haar man in een van de districten van Teheran een kamer had gehuurd, doch ze wist het adres niet meer. Ze vertelde, dat haar broers het goed gevon den hadden dat ze trouwde, want ze waren ze beu. Haar man had haar echter maar 1,50 per week aan huishoudgeld gegeven en daartegen had ze geprotesteerd. Ze had gedreigd weer terug te gaan naar haar ge boorteplaats. Haar man had haar toen mee genomen in een autobus. Ergens in de stad had hij ze uitgelaten en was zelf verdwenen. „Hij vertelde niet eens welke bus ik naar Arak moest nemen", jammerde het bruidje van 3 weken tegen de politie. De politie in Teheran, die altijd wel ergens een oplossing voor weet, heeft het „kind" toen op de goede bus gezet, naar Arak. Gedeputeerde Staten verdeelden woningtoewijzing aan Zeeland voor het jaar 1964. Het kollege van Gedeputeerde Staten heeft de kolleges van B. en W. in Zeeland toegezonden de toewijzing van de aan de provincie Zeeland door minister Bogaers voor het jaar 1964 toegekende bouwver gunningen voor 1350 woningen, te weten 750 woningwetwoningen, 410 premie woningen en 190 ongesubsidieerde wo ningen. Voor het ratiobouwplan in O. Zeeuws- Vlaanderen werden aan de hieraan deel nemende gemeenten uit het woninwet- kontingent een toewijzing van 76 woningen toegekend. Dit plan voorziet in Oost Zeeuwsch- Vlaanderen in de bouw van 216 woningen. Wanneer volgens het schema wordt ge werkt zal dit jaar nog een extra kontingent t.b.v. Oost Zeeuwsch-Vlaanderen van 140 woningen nodig zijn. Gedeputeerde Staten wijzen de gemeen tebesturen er op dat de normale woning bouw prioriteit dient te hebben. „Aan wel vaartsverbouwingen, de bouw van zomer huisjes voor het enkele gezin, en dergelijke slechts in zeer geringe mate aan de ont wikkeling van uw gemeente en onze pro vincie bijdragende bouwwerken, ware der halve zo weinig mogelijk medewerking te verlenen. We riepen in Polour de hulp in van de gendarmerie, doch de verbindingen waren bij zonder slecht. Eindelijk begreep men ons en de gendarmerie alarmeerde Teheran met het Op 30 december 1963 was het gelukkig zover, dat het verkeer weer wat op gang kwam, maar op 31 december 1963 viel er opnieuw een pak sneeuw, zó ongekend, dat men een winter als deze nauwelijks herinner de De temperatuur daalde opnieuw tot 30 graden onder nul. Op de route van Tabriz naar Teheran strandden ongeveer 3000 men sen. Meer d^n 200 autobussen liepen op deze weg vast. Hongerige wolven verslonden ongewapende soldaten en beren zaaiden pa niek in de nederzettingen. Het leger werd in gezet om de startbanen van Mehrabad schoon te maken. Het stadsbestuur van Teheran poogde het hoofd te zieden aan de geweldige chaos. Elders in het land teisterden zandstor men verschillende plaatsen, maar aan de grenzen van het machtige Perzische Rijk, daar waar de uitlopers van de Indische Oceaan in het zuiden de kusten omspoelen, bleef de zon schijnen. De Raiffeisenbanken/Boerenleenbankaan gesloten bij de Coöperatieve Centrale Rait- feisen-bank te Utrecht, hebben in 1963, mede ten gevolge van het feit, dat het gunstige spaarklimaat zich handhaafde, hun spaar overschot tot een record bedrag zien stijgen. Ook dit jaar was het opvallend, dat tot de stijging der spaargelden verhoudingsgewijs het meest werd bijgedragen door spaarders uit de semi-stedelijke sfeer. Ook de gaarders van het platteland namen een aanzienlijk deel van de toeneming voor hun rekening. De aan was van de besparingen in de zuiver stedelijke sfeer bleef van beperkte omvang. Omvang spaargelden en kredietverlening sterk toegenomen. Volgens voorlopige cijfers zijn de spaar gelden, ingelegd bij de Raiffeisenbanken/ Boerenleenbanken, aangesloten bij de Coöpe ratieve Centrale Raiffeisen-Bank, in 19b3 toegenomen met circa 400 miljoen (v.j. 285,7 miljoen). Voor het derde jaar in suc cessie is daarmede het spaaroverschot groter dan ooit tevoren. Per ultimo 1963 beliep het totale bedrag der spaargelden circa 3.MU miljoen (exclusief rente). Ook de stijging der creditsaldi in rekening-courant is in 19b3 met f 617 miljoen veel groter dan het vorige jaar 22,4 miljoen). De creditsaldi bedroegen eind 1963 450 miljoen. Het gezamenlijke bedrag der in de vorm van spaargelden en creditsaldi in rekening courant toevertrouwde gelden overschreed reeds in augustus 1963 de 4 miljard en bedraagt na bijschrijving van de rente per 1 januari 1964 bijna 4.300 miljoen (per l-l-'63 ruim 3.720 miljoen). De kredietverlening door de Raiiieisen- banken/Boerenleenbanken heeft in 1963 even eens een sterke uitbreiding ondergaan. Zij nam toe met 336 miljoen (v.j. -77,4 miljoen), waaronder het totale bedrag der kredietverlening met 2.133, miljoen per ultimo 1963 ruimschoots boven de 2 mil jard kwam te liggen. Bedrijfsresultaten De bedrijfsresultaten van de Raiffeisen- banken/Boerenleenbanken zullen naar ver wachting ongeveer op hetzelfde niveau liggen als het vorige jaar. De winst wordt overeenkomstig de statu taire bepalingen, volledig aan de reserves toe gevoegd. De totale reserves van de Coöpera tieve Centrale Raiffeisen-Bank en de bij haar aangesloten banken bedroegen eind 1963 circa 160 miljoen. Tenslotte brengen Gedeputeerde Sta ten de mogelijkheid van de bouw van de z.g. Bogaerswoningen 14.000) nog onder de aandacht. In totaal zijn 740 woningwetwoningen verdeeld, waarvan 200 ter vervanging van noodwoningen, 167 ter vervanging van krotten en 373 ter vrije verdeling waar onder de 76 voor Oost Zeeuwsch-Vlaan- deren. Ook werden 400 premiewoningen en 175 z.g. niet-gesubsideërde woningen over de provincie verdeeld. Er werden 71 woningen in reserve gehouden. Vlissingen ontving een toewijzing van 194 woningen, Middelburg van 138 en Goes van 108. In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen ont- vanqen, behoudens het extra contingent van 76 woningen, Clinge 11, Graauw en Langendam 2, Hontenisse 10, Hulst 17, St. Jansteen 11, Koewacht 2, Philippine 4, Vogelwaarde 2, Zaamslag 9 en Zuid- dorpe 2. In de sector Kanaalzone werden be houdens de 76 ratiowoningen, toegewe zen Axel 29, Hoek 0, Sas van Gent Terneuzen 148 en Westdorpe 4. Grote vraag naar arbeidskrachten in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen. Het Oost-Zeeuwsch-Vlaamse gebied neemt de helft van de totale vraag in Zee land naar mannelijke arbeidskrachten voor zijn rekening. Zeer duidelijk spreekt hier uit welke snelle vorderingen de industriali satie in dit gebied, met de daarbij gepaard qaande verruiming van de werkgelegen heid, thans maakt. Nog duidelijker spreekt deze expansie uit de vraag naar werk krachten in het rayon Terneuzen, dat met 311 geregistreerde vakantieplaatsen al leen al ruim 1/3 van de totale Zeeuwse vraag, 1058 vertegenwoordigt. Hoog is verder de vraag naar arbeids krachten, in Hulst 74 en Sas van Gent 64. Naast de industrie spreken hier uiter aard ook de, in uitvoering zijnde kanaal- werken een woordje mee. Het aantal aangesloten banken verminderde in 1963 ten gevolge van fusie van 697 tot 688. Het aantal vestigingen daarentegen steeg tot boven de 1000. Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg met Het gemiddelde aantal werklozen in Zeeland bedraagt 27 per 1000, waarmee Zeeland op de vierde plaats komt, na Drente, 50 0/00, Groningen 44 0/00 en Friesland 38 0/00. Het landelijke gemid delde is veertien geregistreerde werklozen per 1000 mannelijke arbeidskrachten. Het hoogste gemiddelde in de provincie hebben Oostburg (58), Zierikzee (53) en Tholen (43). De laagste zijn Terneu zen met 10 en Sas van Gent met 8 per duizend. AXELSE COURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1964 | | pagina 1