Perzië in de greep van Koning Winter
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
un.
Langs de Scheldestromen
Gunstige cijfers over 1963
bij de RAIFFEISENBANKEN.
Snuif en wrijf
Frankering bij abonnementAxel
ZATERDAG 11 JANUARI 1964.
78e Jaargang no. 15
HoofdMdakttc J. C VINK.
Aid. Markt 12, «L 0 1155 - 646.
Drwkker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS10 «ot p«r
Bq kootraktsn belangrijke rectótfc.
16 I Inyannriwi Mededelingen 30 eeot P«r
oe Adwerttstiën 1-5 regf U-
tedere regel meer 12 cent «We.
Sinds jaren had Teheran, hoofdstad van het
Perzische Rijk, geen sneeuw gehad. Daags
vóór Kerstdag luidde het weerbericht gerust
stellend. De meteorologische dienst voorspel
de overdrijvende wolkenvelden met een mid-
dagtemperatuur van 15 graden Celsius. Maar
op de le Kerstdag zag de wereld er wit uit.
Het sneeuwde 20 uren achtereen en de vorst
viel in, met buitengewone hevigheid. Weste
lijk van Teheran daalde de temperatuur tot -
30° Celsius en in Teheran werd een mini
mumtemperatuur van - 13 Celsius gere
gistreerd. Het werd de koudste dag sinds
18 jaren. Het verkeer werd deze dag en de
daarop volgende dagen praktisch geheel lam
gelegd. De sneeuw bereikte hier en daar een
hoogte van 2M> meter. De nood steeg met het
uur vooral in de zuidelijke delen van de stad.
Noch overheid, noch partikulieren waren in
staat de helpende hand te bieden aan de on
telbare hulpbehoevenden, wier bestaan zich
voornamelijk afspeelt in de omgeving van de
riolen van de metropolis.
Alle toevoerwegen naar de stad werden vol
komen geblokkeerd en de voedselsituatie voor
de meer dan 2.000.000 ingesloten bewoners
werd met de dag slechter. Prijzen van levens
middelen schoten omhoog. Het treinvervoer
kwam eveneens tot stilstand en de grote lucht
haven Mehrabad werd voor alle luchtverkeer
gesloten. Dit betekende dat alle postverbin
dingen uitvielen. Mehrabad beschikt niet, zo
als op Schiphol, over sneeuwopruimings-
machines. Toch probeerde een stoutmoedige
Libanese piloot op 27 december 1963 te lan
den, maar stukken ijs beschadigden 3 mo
toren. Met veel moeite slaagde deze piloot er
in het toestel onder controle te houden.
Helikopters probeerden hulp te bieden aan
gestrande voertuigen en vrachtwagens op de
hoofdwegen naar Teheran, maar de meeste
pogingen liepen op niets uit omdat de ge
dropte voedselvoorraden door de hevige wind
meestal op onbereikbare plaatsen terecht
kwamen.
Vijf mensen kwamen om het leven toen ze
op de Harez Road naar een veilige beschut
ting zochten. De bevroren lichamen van een
man, vrouw en kind werden gevonden nabij
Polour, in de omgeving van de Harez Road.
Het kind lag in de armen van de moeder,
doch geen der slachtoffers kon geïdentificeerd
worden.
Buiten Teheran werden buspassagiers aan
gevallen door hongerige wolven, die ook tal
loze dorpen en nederzettingen bedreigden en
veel schade toebrachten aan levend vee.
Niet alleen Teheran, doch het gehele wes
ten, noorden en oosten van Perzië, met inbe
grip van het aardbevingsgebied van 196-.,
werd geteisterd door meedogenloze blizzards.
Talrijk waren de doden onder mensen en vee.
Op le Kerstdag om 6.00 uur 's morgens
verliet Jaffar Agha, buschauffeur, met 20 pas
sagiers de plaats Babol. Hij zou 3 dagen met
bus en passagiers vastzitten tussen enorme
sneeuwlawines. Zijn verhaal is eenvoudig,
maar het is er één uit vele.
„Er was hevige sneeuwval toen we een half
uur later Amol bereikten. Telefoon- en tele-
graafverbinden waren op dat moment al uit
gevallen, evenals de stroomtoevoer. Ongeveer
36 km voorbij Amol realiseerde ik me, dat
het moeilijk zou zijn mijn weg te vervolgen,
doch de passagiers drongen er op aan met
terug te keren. We kwamen in de omgeving
van Shangul Dareh. Daar lag minder sneeuw
en ik kreeg weer hoop, maar toen we om
10.00 uur Abe Aks bereikten, werd de
sneeuwlaag steeds dikker. Ook de wind nam
in kracht toe. Maar er was niemand die ons
goede raad kon geven. Ongeveer 8 km voor
Polour zag ik enige vrachtauto's en personen
wagens, die in de sneeuw waren blijven ste
ken De weg was totaal geblokkeerd, maar we
deden een poging een pad te maken. Na vee
inspanning en ontbering gelukte dit. Met veel
moeite en uiterst langzaam schoten we een
kilometer op. Toen ontdekten we een gekan
telde auto aan de kant van de weg. Binnenin
de auto bevond zich een mens. Het bleek een
vrouw te rijn die reeds doodgevroren was.
De sneeuw was nu zo hoog geworden, dat het
onmogelijk was verder te rijden. In de loop
van de dag arriveerden daarna 6 andere auto
bussen. We waren op de duur met ongeveer
150 personen. Buiten was het venijnig koud
en de sneeuwstorm duurde voort. In de aut°*
bussen was het nog uit te houden omdat de
motoren bleven draaien. We dachten er met
aan dat de benzine zou opraken, want we
verwachtten hulp. Maar er kwam niemand om
ons uit onze benarde positie te redden. Lang
zaam verdwenen de autobussen onder een
zacht sneeuwbed. De volgende morgen om
7 00 uur was de laatste druppel benzine opge
bruikt. Enige passagiers wilden te voet naar
Polour gaan, maar we trachten hen te weer
houden. Ze zouden wellicht onderweg om
komen van de koude. In weerwil hiervan
gingen ze toch, en ik geloof dat éen van hen
om het leven kwam. Een poosje later bes oot
een groep van ongeveer 70 personen dezelfde
poging te ondernemen. Het was een wonder,
dat we Polour, in storm, sneeuwbuien en
ijzige koude, haalden.
In Polour was er maar weinig voedsel. De
nachtverblijven waren overvol en de prijzen
waren verdrievoudigd. We brachten er de
nacht door in een logement en de volgende
morgen besloten we terug te gaan naar de
gestrande autobussen. We namen voedse
mee. Aaangezien er nog steeds geen hulp
kwam opdagen overwogen we alle passagiers
af te voeren naar Polour. We namen de
oudste mannen en vrouwen beurtelings op
onze ruggen en sleepten ze voort over onge
baande wegen te midden van sneeuwmassa s
en klompen ijs. De tocht vergde het uiterste
van onze krachten, maar we bereikten Polour.
Toen we daar de radio aanzetten, hoorden we
dat de Harez Road slechts een half uur ge
blokkeerd was geweest, maar zelf wisten we
beter.
dringende verzoek onmiddellijk een reddings
ploeg te sturen, anders zouden de gevolgen
bijzonder ernstig zijn.
Op vrijdag 27 december 1963 te omstreeks
9.00 uur 's avonds bereikte het reddingsteam
ons. De gestrande voertuigen werden naar
Polour gesleept. Op zaterdag 28 december
1963 bereikten we Teheran, doch op de te
rugweg stierf één van de passagiers. Het was
een kind."
Op 28 december 1963 vond de politie te
Teheran een meisje van 13 jaar. Ze zat in de
sneeuw op het trottoir van het Fawzieh
Square te huilen. Ze bleek 3 weken geleden
getrouwd te zijn, maar haar man had haar nu
al in de steek gelaten, zonder haar geld te
geven. Ze zei dat ze enige weken geleden naar
Teheran was gekomen en dat haar man in een
van de districten van Teheran een kamer had
gehuurd, doch ze wist het adres niet meer.
Ze vertelde, dat haar broers het goed gevon
den hadden dat ze trouwde, want ze waren
ze beu. Haar man had haar echter maar
1,50 per week aan huishoudgeld gegeven
en daartegen had ze geprotesteerd. Ze had
gedreigd weer terug te gaan naar haar ge
boorteplaats. Haar man had haar toen mee
genomen in een autobus. Ergens in de stad
had hij ze uitgelaten en was zelf verdwenen.
„Hij vertelde niet eens welke bus ik naar
Arak moest nemen", jammerde het bruidje
van 3 weken tegen de politie. De politie in
Teheran, die altijd wel ergens een oplossing
voor weet, heeft het „kind" toen op de goede
bus gezet, naar Arak.
Gedeputeerde Staten verdeelden
woningtoewijzing aan Zeeland
voor het jaar 1964.
Het kollege van Gedeputeerde Staten
heeft de kolleges van B. en W. in Zeeland
toegezonden de toewijzing van de aan de
provincie Zeeland door minister Bogaers
voor het jaar 1964 toegekende bouwver
gunningen voor 1350 woningen, te weten
750 woningwetwoningen, 410 premie
woningen en 190 ongesubsidieerde wo
ningen.
Voor het ratiobouwplan in O. Zeeuws-
Vlaanderen werden aan de hieraan deel
nemende gemeenten uit het woninwet-
kontingent een toewijzing van 76 woningen
toegekend.
Dit plan voorziet in Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen in de bouw van 216 woningen.
Wanneer volgens het schema wordt ge
werkt zal dit jaar nog een extra kontingent
t.b.v. Oost Zeeuwsch-Vlaanderen van
140 woningen nodig zijn.
Gedeputeerde Staten wijzen de gemeen
tebesturen er op dat de normale woning
bouw prioriteit dient te hebben. „Aan wel
vaartsverbouwingen, de bouw van zomer
huisjes voor het enkele gezin, en dergelijke
slechts in zeer geringe mate aan de ont
wikkeling van uw gemeente en onze pro
vincie bijdragende bouwwerken, ware der
halve zo weinig mogelijk medewerking te
verlenen.
We riepen in Polour de hulp in van de
gendarmerie, doch de verbindingen waren bij
zonder slecht. Eindelijk begreep men ons en
de gendarmerie alarmeerde Teheran met het
Op 30 december 1963 was het gelukkig
zover, dat het verkeer weer wat op gang
kwam, maar op 31 december 1963 viel er
opnieuw een pak sneeuw, zó ongekend, dat
men een winter als deze nauwelijks herinner
de De temperatuur daalde opnieuw tot 30
graden onder nul. Op de route van Tabriz
naar Teheran strandden ongeveer 3000 men
sen. Meer d^n 200 autobussen liepen op deze
weg vast. Hongerige wolven verslonden
ongewapende soldaten en beren zaaiden pa
niek in de nederzettingen. Het leger werd in
gezet om de startbanen van Mehrabad schoon
te maken. Het stadsbestuur van Teheran
poogde het hoofd te zieden aan de geweldige
chaos. Elders in het land teisterden zandstor
men verschillende plaatsen, maar aan de
grenzen van het machtige Perzische Rijk, daar
waar de uitlopers van de Indische Oceaan in
het zuiden de kusten omspoelen, bleef de zon
schijnen.
De Raiffeisenbanken/Boerenleenbankaan
gesloten bij de Coöperatieve Centrale Rait-
feisen-bank te Utrecht, hebben in 1963, mede
ten gevolge van het feit, dat het gunstige
spaarklimaat zich handhaafde, hun spaar
overschot tot een record bedrag zien stijgen.
Ook dit jaar was het opvallend, dat tot de
stijging der spaargelden verhoudingsgewijs
het meest werd bijgedragen door spaarders
uit de semi-stedelijke sfeer. Ook de gaarders
van het platteland namen een aanzienlijk deel
van de toeneming voor hun rekening. De aan
was van de besparingen in de zuiver stedelijke
sfeer bleef van beperkte omvang.
Omvang spaargelden en
kredietverlening sterk toegenomen.
Volgens voorlopige cijfers zijn de spaar
gelden, ingelegd bij de Raiffeisenbanken/
Boerenleenbanken, aangesloten bij de Coöpe
ratieve Centrale Raiffeisen-Bank, in 19b3
toegenomen met circa 400 miljoen (v.j.
285,7 miljoen). Voor het derde jaar in suc
cessie is daarmede het spaaroverschot groter
dan ooit tevoren. Per ultimo 1963 beliep het
totale bedrag der spaargelden circa 3.MU
miljoen (exclusief rente). Ook de stijging der
creditsaldi in rekening-courant is in 19b3 met
f 617 miljoen veel groter dan het vorige jaar
22,4 miljoen). De creditsaldi bedroegen
eind 1963 450 miljoen.
Het gezamenlijke bedrag der in de vorm
van spaargelden en creditsaldi in rekening
courant toevertrouwde gelden overschreed
reeds in augustus 1963 de 4 miljard en
bedraagt na bijschrijving van de rente per
1 januari 1964 bijna 4.300 miljoen (per
l-l-'63 ruim 3.720 miljoen).
De kredietverlening door de Raiiieisen-
banken/Boerenleenbanken heeft in 1963 even
eens een sterke uitbreiding ondergaan. Zij
nam toe met 336 miljoen (v.j. -77,4
miljoen), waaronder het totale bedrag der
kredietverlening met 2.133, miljoen per
ultimo 1963 ruimschoots boven de 2 mil
jard kwam te liggen.
Bedrijfsresultaten
De bedrijfsresultaten van de Raiffeisen-
banken/Boerenleenbanken zullen naar ver
wachting ongeveer op hetzelfde niveau liggen
als het vorige jaar.
De winst wordt overeenkomstig de statu
taire bepalingen, volledig aan de reserves toe
gevoegd. De totale reserves van de Coöpera
tieve Centrale Raiffeisen-Bank en de bij haar
aangesloten banken bedroegen eind 1963
circa 160 miljoen.
Tenslotte brengen Gedeputeerde Sta
ten de mogelijkheid van de bouw van de
z.g. Bogaerswoningen 14.000) nog
onder de aandacht.
In totaal zijn 740 woningwetwoningen
verdeeld, waarvan 200 ter vervanging van
noodwoningen, 167 ter vervanging van
krotten en 373 ter vrije verdeling waar
onder de 76 voor Oost Zeeuwsch-Vlaan-
deren. Ook werden 400 premiewoningen
en 175 z.g. niet-gesubsideërde woningen
over de provincie verdeeld. Er werden
71 woningen in reserve gehouden.
Vlissingen ontving een toewijzing van
194 woningen, Middelburg van 138 en
Goes van 108.
In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen ont-
vanqen, behoudens het extra contingent
van 76 woningen, Clinge 11, Graauw en
Langendam 2, Hontenisse 10, Hulst 17,
St. Jansteen 11, Koewacht 2, Philippine 4,
Vogelwaarde 2, Zaamslag 9 en Zuid-
dorpe 2.
In de sector Kanaalzone werden be
houdens de 76 ratiowoningen, toegewe
zen Axel 29, Hoek 0, Sas van Gent
Terneuzen 148 en Westdorpe 4.
Grote vraag naar arbeidskrachten
in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het Oost-Zeeuwsch-Vlaamse gebied
neemt de helft van de totale vraag in Zee
land naar mannelijke arbeidskrachten voor
zijn rekening. Zeer duidelijk spreekt hier
uit welke snelle vorderingen de industriali
satie in dit gebied, met de daarbij gepaard
qaande verruiming van de werkgelegen
heid, thans maakt. Nog duidelijker spreekt
deze expansie uit de vraag naar werk
krachten in het rayon Terneuzen, dat met
311 geregistreerde vakantieplaatsen al
leen al ruim 1/3 van de totale Zeeuwse
vraag, 1058 vertegenwoordigt.
Hoog is verder de vraag naar arbeids
krachten, in Hulst 74 en Sas van Gent 64.
Naast de industrie spreken hier uiter
aard ook de, in uitvoering zijnde kanaal-
werken een woordje mee.
Het aantal aangesloten banken verminderde
in 1963 ten gevolge van fusie van 697 tot
688. Het aantal vestigingen daarentegen steeg
tot boven de 1000.
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weg met
Het gemiddelde aantal werklozen in
Zeeland bedraagt 27 per 1000, waarmee
Zeeland op de vierde plaats komt, na
Drente, 50 0/00, Groningen 44 0/00 en
Friesland 38 0/00. Het landelijke gemid
delde is veertien geregistreerde werklozen
per 1000 mannelijke arbeidskrachten.
Het hoogste gemiddelde in de provincie
hebben Oostburg (58), Zierikzee (53)
en Tholen (43). De laagste zijn Terneu
zen met 10 en Sas van Gent met 8 per
duizend.
AXELSE COURANT