DE VERBINDINGEN IN ZEELAND NAJAARSVERLOTING ten behoeve van een korte en goede verbinding van Rotterdam met het Noo Franse industriegebied bij Rijssei en met de te verwachten tunnel onder het Ka" K™tTa«nrt™h»nEienas°tudie van het Bkonomisch Technologisch de verkeersstroom wil blijven opvangen. Tot slot heelt de Minister voor Verkeer en Waterstaat bij van ziin beqrotinq de mogelijkheid van een tunnel onder de Westerschelde weliswaar niet geheel afgewezen doch wel gestelT J^g^jkJ dus binnen afzienbare tijd nog niet rendabel zal zijn. j van de urgentie van een tunnel nog lang niet overtuig Overiqens qroeit de verkeersstroom van dag tot dag en om van mis noo maar nfet te spreken - het uitvallen van een van de drie ponten op he veer Kruiningen-Perkpolder heeft al tot gevolg dat wachttijden van eento meerdere uren ontstaan. Gelukkig is men in onze provmciedanookwel van de noodzaak van een vaste verbinding overtuigd en de pubhkaties van de laatste tiid alsmede de verklaring van de minister hebben dan ook heel wat stof doen onwaakn zowel in de vergaderingen van de Tweede Kamer van deze week a!s in de winterzitting van de Provinciale Staten van Zeeland van donderdag j.l. Aan de verslagen van deze vergaderingen in de dagbladpers ontlenen wij het volgende De heer Van der Peijl wees er op dat de noodzakelijkheid niet in het geding is Die is n.l. al vele malen aangetoond, met alleen in Zeeland, maar ook in België. Het ver keer over de Westerschelde hangt samen met de stormachtige ontwikkeling van het verkeer en een snelle evolutie in ekono- misch opzicht. Het heeft te maken met de ontwikkeling in de Rijn-, Maas- en Schel- de-delta. Zeeland en Westbrabant worden raakvlak tussen twee polen de randstad Holland enerzijds en de stedenhoek Brus sel-Antwerpen-Gent anderzijds. De heer Van der Peijl wees er nog op dat de Bel gisch oud-minister G. Vandendaele, thans schepen van Gent, onlangs nog verklaarde dat in België, en met name in Gent, bij zonder veel interesse voor een vaste oever verbinding over de Westerschelde bestaat. In de studie van de P.P.D. voor Zuid- Holland „Tussentijdse verkenningen in zake de planologische ontwikkeling van Zuid-Holland" wordt ook een pleidooi ge houden voor een vaste oeververbinding. De minister heeft er overigens op gewezen zo memoreerde de heer Van der Peijl, dat een vaste oeververbinding technisch niet onmogelijk is, maar dat hij van mening is dat een vaste verbinding nog pas een vol doende rentabiliteit zou gaan vertonen in een vér verwijderde toekomst. Wel heeft de minister toegezegd, de ontwikkeling nauwlettend te blijven volgen. In dit ver band vroeg de heer Van der Peijl aan de minister „Hebt U het voortreffelijke rap port van het E.T.I. wel gelezen Dit in stituut komt op grond van uitgebreide ge gevens tot de konklusie dut deze vaste verbinding in totaal in 1970 een besparing zal opleveren van 45 a 50 millioen en in 1980 van 70 a 80 millioen. De heer Van der Peijl illustreerde zijn betoog met nog een markant gegeven uit het rapport van het E.T.I.de ekonomische waarde van deze verkeersschakel wordt op ruim een miljard gulden geschat. Het rapport, zo vertelde de heer Van der Peijl, bevat de mededeling dat een vaste verbinding een veelzijdig ontwikke- lingsobjekt is, in internationaal, nationaal en regionaal opzicht. Hij sloot zich vol komen aan bij dit rapport en achtte het een zaak van zo grote importantie dat hij ook meende dat er voor de minister aan leiding was om een diepgaand onderzoek te doen instellen. Ook in dit opzicht werd de heer Van der Peijl niet alleen gelaten. Nu werd hij n.l. gesteund door mr. W. Aantjes (a.r.). Dit kamerlid vroeg zich ook af of de mi nister het rapport van het E.T.I. wel ge zien had. Ja. knikte de minister, waarop de heer Aantjes repliceerde „O, dan krijgen we morgen wel iets te horen De heer P. Jongeling (g.p.v.) vond de argumentatie van de minister op dit punt aanvechtbaar. Mijn argumentatie is, zo zei de heer Jongeling, en ik weet dat het een waarheid is als een koe, maar het kan toch niet vaak genoeg gezegd worden, dat ook Zeeuwsch-Vlamingen rijks-Nederlan- KAART- EN KIENAVOND Donderdag 19 december j.l. organiseerde de Al gemene Bedrijfsgroepen Centrale, afdeling Axel, een kaart- en kienavond voor haar leden. Dr prij zen bestonden uit kippen, taarten en kerstkransen. De uitslag van de kaarting I. M. Oppeneer -* 0 pnt2. L. Jansen - 0 pnt 3. R. de Ridder - 3 pnt4. N. Scheele - 5 pnt 5. G. van Espen - 5 pnt6. C. Kayser - 7 pnt 7. J. Roose - 9 pnt8. J. de Nijs - 9 pnt9. L. Ortelee - 9 pnt10. J. den Engelsman - 10 pnt II. C. Dieleman - 12 pnt12. M. den Engelsman - 17 pnt; 14. K. Kayser - 17 pnt; 15. J. Dronkers - 17 pnt16. G. den Engelsman - 18 pnt17. A. Dieleman - 20 pnt; 18. J. Hamelink - 22 pnt; 19. M. Hamelink - 24 pnt; 20. Jac. Hamelink - 26 pnt. Als winnares van de kienavond kwam uit de bus mevr. Ortelee. ders zijn. Nederland heeft tegenover Zeeuwsch-Vlaanderen niet altijd de hou ding aangenomen die gelijk is aan de waarde van dit gebied en zijn bevolking. Het is zelfs verwaarloosd. Ook de Neder landse industrie heeft dit gebied links laten liggen. Het zijn voornamelijk Fransen, Belgen en Italianen geweest, die daar gronden hebben gekocht en die ook de initiatieven namen voor een industriële ontwikkeling. Hij wees er op dat heel Zeeland in het hart ligt van het grote in dustriegebied dat rond deze provincie is gegroepeerd. Hij trok daarbij een lijn die liep van IJmuiden via Rotterdam, langs de industrieën bij de Rijn, vervolgens door Luxemburg en door Frankrijk naar Le Havre. Er moeten dus goede verbindingen door Zeeland komen, maar nu houden die verbindingen bij de Westerschelde op en het industriëlei Verkeer is genoodzaakt, daar een pont te nemen. Hij attendeerde in dit verband ook nog op de vergevorderde tunnelplannen voor het Kanaal en .zei dat een vaste oever verbinding voor de Westerschelde ook een onmisbare schakel zal zijn in de weg Rot terdam—Londen. Tenslotte bekende hij dat hij ook begreep, dat dit plan niet op stel en sprong uitgevoerd kan worden, maar hij wenste van de minister toch wel enkele positieve mededelingen. Min of meer resoluut wees minister Van Aartsen de suggestie van de hand om op korte termijn van rijkswege een diepgaande studie te beginnen over de mogelijkheden van een vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde. „De studie die het E.T.I. voor Zeeland aan deze zaak heeft gewijd, heb ik pas onlangs ont vangen", liet hij weten. „En ik heb dit werk wel ingezien maar niet nauwkeurig bestudeerd." Dit doorlezen van de Zeeuwse studie had bij de minister, zo vertelde hij, direkt vra gen en twijfels opgeworpen. Zo trok hij in de eerste plaats in twijfel of deze vaste verbinding inderdaad zal leiden tot de be sparingen die in de studie voorspeld wor den. Ook stelde hij een vraagteken achter de voorspelde waarde van de afstandsvei<> korting en de verwachte toename van het verkeer over de Westerschelde. „Maar let wel," aldus de minister, „het zijn vragen die opkwamen na eerste lezing.' „Er is hier overigens sprake van wel zeer aanzienlijke financiële problemen zo stelde de minister en hij voegde er aan toe „Een globale raming leert dat het bedrag dat voor deze vaste verbinding nodig is, gelijk is aan vele malen het be drag dat nu gevraagd wordt voor wegen- en oeververbindingen." Met klem stelde hij ook dat, indien deze verbinding inder daad zou worden aangelegd, dit verre gaande reperkussies heeft voor de totale wegenbouw in Nederland. „Een vaste verbinding is dus alleen verantwoord wanneer het nuttig effekt groter zou zijn dan de huidige wegen en oeververbindingen," aldus de minister, die er nog op wees dat men deze verbinding niet los kon zien van het totale wegen bouwprogramma in Nederland en dat daarom het rendement voorlopig te laag is. Bovendien zal voor dit werk de rente voet aanzienlijk boven de algemeen gel dende komen. Tenslotte konkludeerde de minister ook: „Ook als we de uitkomsten van de E.T.I.- studie hanteren, moet de konklusie getrok ken worden dat het rendement nog in een ver verwijderde toekomst ligt. Bovendien zullen de kosten nog aanzienlijk hoger zijn dan nu is geraamd, wanneer de tech nische en nautische problemen tot in de tails zijn uitgewerkt." En hij besloot „Overigens zou ik ook van mijn kant de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen graag zulk een verbinding gunnen. Dit wat betreft de behandeling van de verbindingen in Zeeland in de Tweede Kamer. Ook de leden van Provinciale Staten en de heren Gedeputeer den zijn gelukkig zeer verontrust over de situatie, zoals die zich in de nabije toekomst zal ont wikkelen wanneer de regering niet spoedig met drastische maat regelen naar een definitieve op lossing streeft. Hadden de woordvoerders uit de staten reeds met klem gewezen op de te verwach ten moeilijkheden in de toekomst bij het veer Kruiningen-Perkpolder drs. Th. J. Westerhout liet het woord „abominabel vallen gedeputeerde Van Poelje wond er evenmin doekjes om. Het rijk draagt de tekorten van de veerdiensten over de Schelde en verbetering van de dienst wordt ingepast in het rijksprcgram. „Uitbreiding wordt niet beoordeeld naar Zeeuwse maat staven," waarschuwde hij de staten. Overigens was hij bepaald niet te spre ken over het trage tempo van verbetering. Ook als de „Koningin Juliana" is ver bouwd, biedt dit nog geen oplossing. Op langere termijn voorzag hij zelfs grote moeilijkheden. En die langere termijn is te verwachten nu de minister juist heeft mee- gedeld dat de verbetering pas in 1968 zal gereedkom-en in plaats van in 1966. De heer Van Poelje herinnerde er aan dat in het topjaar 1962 ruim 1.000.000 voertuigen werden overgezet door de Westerschelde- veren. Voor 1963 is de verwachting dat het aantal met 80.000 zal zijn vermeerderd. Hij verklaarde, dat Gedeputeerde Sta ten „niets wisten van een ander tijdstip, waarop de verbetering gereed zou komen „Eerlijk, ik heb gemeend dat het een drukfout was," verklaarde de heer Van Poelje openhartig. „Maar helaas, bij infor matie bleek dat het dat niet was," ver zuchtte hij. „Als het uitstel inderdaad werkelijkheid wordt, krijgen we chaotische toestanden bij het veer Kruiningen-Perkpolder," voor spelde hij. „En Gedeputeerde Staten kun nen er dan niets aan doen. Alleen nog bij de minister de urgentie bepleiten. Het stelde deze gedeputeerde des te meer te leur, omdat het rijk wel miljoenen pompt in de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaande ren, dat een onvoldoende kapaciteit van het veer Kruinigen-Perkpolder als een sterke rem zal voelen. „Als dit een onder deel is van de beperkingsmaatregelen van de overheid, worden de ontwikkelings kansen van Zeeland ongunstig beïnvloed" stelde de heer Van Poelje, die verder over de veren nog verklaarde dat de derde grote veerboot voor de dienst Vlissingen-Bres- kens in maart in de vaart komt. wezen de statenleden op het belang van een vaste oeververbinding. Opvallend was dat alle sprekers uit de staten veel lot hadden voor het door het E.T.I. uitge brachte rapport, de verkeer-ekonomische analyse van de Westerschelde-verbinding. „Een waardevol stuk werk. Een belang- rijke bijdrage om op voort te bouwen, zo werd betoogd. Gedeputeerde Schorer herinnerde de Statenleden er aan, dat zij niet alleen staan in hun wens voor een vast Wester- scheldeverbinding. In Zuid-Holland gen we steun en ook vanuit België, aldus de gedeputeerde, die daarbij wees op de enkele maanden geleden gehouden Bene- luxdag in Gent. Een vaste verbinding noemde hij een internationaal belang. Met betrekking tot de verbinding hadden de statenleden ook teleurstellende woorden la ten horen over het feit dat de brug bij Barendrecht binnen enkele jaren de bottle- neck gaat vormen voor het uit Zeeland komende verkeer in en naar de randstad. Zeeland moet diligent zijn te dezen aan zien, betoogden zij. „Een obstakel" noemde de heer Adelaar de brug, toen hij Gedeputeerde Staten vroeg of zij zijn verontrusting delen. Hoezeer ook de woordvoerders uit de staten een snelle verbetering van het veer voorstaan, valt af te leiden uit de teleur stelling over de mededeling van de minis ter. „Het vervoersaanbod groeit, de situatie wordt precair, merkte mr. Schlingemann (v.v.d.) op. En de heer Westerhout infor meerde zelfs voorzichtig of Gedeputeerde Staten bewust de tegenvaller van twee jaar verborgen hadden gehouden voor de staten. Overigens gaf hij zelf niet veel voor deze mogelijkheid, want hij volgde onmiddellijk met de veronderstelling „U was waarschijnlijk evenzeer verbaasd als ik." Ook de Zeeuwsch-Vlaamse stem ont brak niet. „Ik voorspel dat het weer de zelfde ellende zal worden," betoogde de k,v,p,-fraktiewoordvoerder, burgemeester P. V. M. Vercauteren van Clinge. De heer J. Hommes (a.r.) sprak over een „gewenste en noodzakelijke verbetering Tegelijk met hun beschouwingen over de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder POSTZEGELS VERLIEZEN GELDIGHEID. Met ingang van 1 januari 1964 zullen een aantal postzegels niet langer voor frankering geldig zijn. Het zijn de Herdenkingspostzegel5, uitgegeven ter gelegen- reid van het 25-jarig huwelijksjubileum van H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard frankeerwaarden 12 en 30 ctuitgifte 1962 de Zomerpostzegels 1962, frankeerwaarden 4, 6, 8, 12 en 30 cent de Herdenkingspostzegels, uitgegeven ter gelegen heid van de voltooiing van de automatisering van het Nederlandse telefoonnetfrankeerwaar den 4, 12 en 30 centuitgifte 1962 de Europa-postzegels 1962 frankeerwaarden 12 en 30 cent de Kinderpostzegels 1962; frankeerwaarden 4, 6. 8, 12 en 30 cent. Bekendmakingen Burgemeester en Wethouders van Axel maken be kend dat op vrijdag 27 december 1963, voor zover de dienst het toelaat, alle gemeentediensten ge sloten zullen zijn. Voor aangiften betreffende de Burgerlijke Stand is de sekretarie des voormiddags geopend van 9.00 tot 10.00 uur. Axel, 17 december 1963. Burgemeester en Wethouders van Axel, De Sekretaris, De Burgemeester, C. Smies, wnd. M. K. van Dijke. ONTHEFFING SLUITINGSUUR De Burgemeester van Axel maakt bekend dat alle vergunnings- en verlofslokaliteiten op donder dag 26 december 1963 (2e Kerstdag) tot 1 uur des nachts en op dinsdag 31 december 1963 tot 24 uur voor het publiek geopend mogen blijven. Axel, 17 december 1963. De Burgemeester van Axel, M. K. van Dijke. TE KOOP Zwaar verzil verde Cassette. Geheel kom pleet 235,—. Brieven onder no. 12—1 bureau v. d. blad. BIJVERDIENEN Avond werk Thuiswerk U slaagt Irf..: Eureka, RosendaaJsejstr. 496, Arnhem. Ons bedrijf is gesloten vanaf 25 dcember 1963 t/m 1 januari 1964. Gebr. Schieman Landbouwmechanisatie- bedrijf - AXEL STICHTING STREEKCENTRUM AXEL DE OPENBARE TREKKING van de georganiseerde zal plaats vinden op ZATERDAG 28 DECEMBER a.s. des ochtends om 9 uur in „eD Stadsherberg te Axel en zal geschieden door notaris D. H. de Graaf. Trekkingslijsten verkrijgbaar vanaf dinsdag 31 december a 10 ct per stuk. Deze verloting werd georganiseerd voor de financiering van de viering van nationale en plaatselijke herdenkingsdagen en goedge keurd door de min. van justitie onder no. LO 590/109/106. Aantal loten 750.000. Prijs per lot 2 ct. Inl.: Pr. Hendrikstraat 54. ee„

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 3