DE VERBINDINGEN IN ZEELAND
NAJAARSVERLOTING
ten behoeve van een korte en goede verbinding van Rotterdam met het Noo
Franse industriegebied bij Rijssei en met de te verwachten tunnel onder het
Ka" K™tTa«nrt™h»nEienas°tudie van het Bkonomisch Technologisch
de verkeersstroom wil blijven opvangen.
Tot slot heelt de Minister voor Verkeer en Waterstaat bij
van ziin beqrotinq de mogelijkheid van een tunnel onder de Westerschelde
weliswaar niet geheel afgewezen doch wel gestelT J^g^jkJ dus
binnen afzienbare tijd nog niet rendabel zal zijn. j
van de urgentie van een tunnel nog lang niet overtuig
Overiqens qroeit de verkeersstroom van dag tot dag en om van mis
noo maar nfet te spreken - het uitvallen van een van de drie ponten op he
veer Kruiningen-Perkpolder heeft al tot gevolg dat wachttijden van eento
meerdere uren ontstaan. Gelukkig is men in onze provmciedanookwel van de
noodzaak van een vaste verbinding overtuigd en de pubhkaties van de laatste
tiid alsmede de verklaring van de minister hebben dan ook heel wat stof doen
onwaakn zowel in de vergaderingen van de Tweede Kamer van deze week
a!s in de winterzitting van de Provinciale Staten van Zeeland van donderdag j.l.
Aan de verslagen van deze vergaderingen in de dagbladpers ontlenen wij
het volgende
De heer Van der Peijl wees er op dat de
noodzakelijkheid niet in het geding is Die
is n.l. al vele malen aangetoond, met alleen
in Zeeland, maar ook in België. Het ver
keer over de Westerschelde hangt samen
met de stormachtige ontwikkeling van het
verkeer en een snelle evolutie in ekono-
misch opzicht. Het heeft te maken met de
ontwikkeling in de Rijn-, Maas- en Schel-
de-delta. Zeeland en Westbrabant worden
raakvlak tussen twee polen de randstad
Holland enerzijds en de stedenhoek Brus
sel-Antwerpen-Gent anderzijds. De heer
Van der Peijl wees er nog op dat de Bel
gisch oud-minister G. Vandendaele, thans
schepen van Gent, onlangs nog verklaarde
dat in België, en met name in Gent, bij
zonder veel interesse voor een vaste oever
verbinding over de Westerschelde bestaat.
In de studie van de P.P.D. voor Zuid-
Holland „Tussentijdse verkenningen in
zake de planologische ontwikkeling van
Zuid-Holland" wordt ook een pleidooi ge
houden voor een vaste oeververbinding.
De minister heeft er overigens op gewezen
zo memoreerde de heer Van der Peijl, dat
een vaste oeververbinding technisch niet
onmogelijk is, maar dat hij van mening is
dat een vaste verbinding nog pas een vol
doende rentabiliteit zou gaan vertonen in
een vér verwijderde toekomst. Wel heeft
de minister toegezegd, de ontwikkeling
nauwlettend te blijven volgen. In dit ver
band vroeg de heer Van der Peijl aan de
minister „Hebt U het voortreffelijke rap
port van het E.T.I. wel gelezen Dit in
stituut komt op grond van uitgebreide ge
gevens tot de konklusie dut deze vaste
verbinding in totaal in 1970 een besparing
zal opleveren van 45 a 50 millioen en in
1980 van 70 a 80 millioen. De heer Van
der Peijl illustreerde zijn betoog met nog
een markant gegeven uit het rapport van
het E.T.I.de ekonomische waarde van
deze verkeersschakel wordt op ruim een
miljard gulden geschat.
Het rapport, zo vertelde de heer Van
der Peijl, bevat de mededeling dat een
vaste verbinding een veelzijdig ontwikke-
lingsobjekt is, in internationaal, nationaal
en regionaal opzicht. Hij sloot zich vol
komen aan bij dit rapport en achtte het
een zaak van zo grote importantie dat hij
ook meende dat er voor de minister aan
leiding was om een diepgaand onderzoek
te doen instellen.
Ook in dit opzicht werd de heer Van
der Peijl niet alleen gelaten. Nu werd hij
n.l. gesteund door mr. W. Aantjes (a.r.).
Dit kamerlid vroeg zich ook af of de mi
nister het rapport van het E.T.I. wel ge
zien had. Ja. knikte de minister, waarop de
heer Aantjes repliceerde „O, dan krijgen
we morgen wel iets te horen
De heer P. Jongeling (g.p.v.) vond de
argumentatie van de minister op dit punt
aanvechtbaar. Mijn argumentatie is, zo
zei de heer Jongeling, en ik weet dat het
een waarheid is als een koe, maar het kan
toch niet vaak genoeg gezegd worden, dat
ook Zeeuwsch-Vlamingen rijks-Nederlan-
KAART- EN KIENAVOND
Donderdag 19 december j.l. organiseerde de Al
gemene Bedrijfsgroepen Centrale, afdeling Axel,
een kaart- en kienavond voor haar leden. Dr prij
zen bestonden uit kippen, taarten en kerstkransen.
De uitslag van de kaarting
I. M. Oppeneer -* 0 pnt2. L. Jansen - 0 pnt
3. R. de Ridder - 3 pnt4. N. Scheele - 5 pnt
5. G. van Espen - 5 pnt6. C. Kayser - 7 pnt
7. J. Roose - 9 pnt8. J. de Nijs - 9 pnt9. L.
Ortelee - 9 pnt10. J. den Engelsman - 10 pnt
II. C. Dieleman - 12 pnt12. M. den Engelsman -
17 pnt; 14. K. Kayser - 17 pnt; 15. J. Dronkers -
17 pnt16. G. den Engelsman - 18 pnt17. A.
Dieleman - 20 pnt; 18. J. Hamelink - 22 pnt;
19. M. Hamelink - 24 pnt; 20. Jac. Hamelink -
26 pnt.
Als winnares van de kienavond kwam uit de bus
mevr. Ortelee.
ders zijn. Nederland heeft tegenover
Zeeuwsch-Vlaanderen niet altijd de hou
ding aangenomen die gelijk is aan de
waarde van dit gebied en zijn bevolking.
Het is zelfs verwaarloosd. Ook de Neder
landse industrie heeft dit gebied links laten
liggen. Het zijn voornamelijk Fransen,
Belgen en Italianen geweest, die daar
gronden hebben gekocht en die ook de
initiatieven namen voor een industriële
ontwikkeling. Hij wees er op dat heel
Zeeland in het hart ligt van het grote in
dustriegebied dat rond deze provincie is
gegroepeerd. Hij trok daarbij een lijn die
liep van IJmuiden via Rotterdam, langs de
industrieën bij de Rijn, vervolgens door
Luxemburg en door Frankrijk naar Le
Havre. Er moeten dus goede verbindingen
door Zeeland komen, maar nu houden die
verbindingen bij de Westerschelde op en
het industriëlei Verkeer is genoodzaakt,
daar een pont te nemen.
Hij attendeerde in dit verband ook nog
op de vergevorderde tunnelplannen voor
het Kanaal en .zei dat een vaste oever
verbinding voor de Westerschelde ook een
onmisbare schakel zal zijn in de weg Rot
terdam—Londen. Tenslotte bekende hij
dat hij ook begreep, dat dit plan niet op
stel en sprong uitgevoerd kan worden,
maar hij wenste van de minister toch wel
enkele positieve mededelingen.
Min of meer resoluut wees minister Van
Aartsen de suggestie van de hand om op
korte termijn van rijkswege een diepgaande
studie te beginnen over de mogelijkheden
van een vaste oeververbinding over of
onder de Westerschelde. „De studie die
het E.T.I. voor Zeeland aan deze zaak
heeft gewijd, heb ik pas onlangs ont
vangen", liet hij weten. „En ik heb dit
werk wel ingezien maar niet nauwkeurig
bestudeerd."
Dit doorlezen van de Zeeuwse studie had
bij de minister, zo vertelde hij, direkt vra
gen en twijfels opgeworpen. Zo trok hij
in de eerste plaats in twijfel of deze vaste
verbinding inderdaad zal leiden tot de be
sparingen die in de studie voorspeld wor
den.
Ook stelde hij een vraagteken achter
de voorspelde waarde van de afstandsvei<>
korting en de verwachte toename van het
verkeer over de Westerschelde. „Maar
let wel," aldus de minister, „het zijn vragen
die opkwamen na eerste lezing.'
„Er is hier overigens sprake van wel
zeer aanzienlijke financiële problemen
zo stelde de minister en hij voegde er aan
toe „Een globale raming leert dat het
bedrag dat voor deze vaste verbinding
nodig is, gelijk is aan vele malen het be
drag dat nu gevraagd wordt voor wegen-
en oeververbindingen." Met klem stelde
hij ook dat, indien deze verbinding inder
daad zou worden aangelegd, dit verre
gaande reperkussies heeft voor de totale
wegenbouw in Nederland.
„Een vaste verbinding is dus alleen
verantwoord wanneer het nuttig effekt
groter zou zijn dan de huidige wegen en
oeververbindingen," aldus de minister, die
er nog op wees dat men deze verbinding
niet los kon zien van het totale wegen
bouwprogramma in Nederland en dat
daarom het rendement voorlopig te laag
is. Bovendien zal voor dit werk de rente
voet aanzienlijk boven de algemeen gel
dende komen.
Tenslotte konkludeerde de minister ook:
„Ook als we de uitkomsten van de E.T.I.-
studie hanteren, moet de konklusie getrok
ken worden dat het rendement nog in een
ver verwijderde toekomst ligt. Bovendien
zullen de kosten nog aanzienlijk hoger
zijn dan nu is geraamd, wanneer de tech
nische en nautische problemen tot in de
tails zijn uitgewerkt." En hij besloot
„Overigens zou ik ook van mijn kant de
bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen
graag zulk een verbinding gunnen.
Dit wat betreft de behandeling
van de verbindingen in Zeeland
in de Tweede Kamer.
Ook de leden van Provinciale
Staten en de heren Gedeputeer
den zijn gelukkig zeer verontrust
over de situatie, zoals die zich
in de nabije toekomst zal ont
wikkelen wanneer de regering
niet spoedig met drastische maat
regelen naar een definitieve op
lossing streeft.
Hadden de woordvoerders uit de staten
reeds met klem gewezen op de te verwach
ten moeilijkheden in de toekomst bij het
veer Kruiningen-Perkpolder drs. Th. J.
Westerhout liet het woord „abominabel
vallen gedeputeerde Van Poelje wond
er evenmin doekjes om. Het rijk draagt de
tekorten van de veerdiensten over de
Schelde en verbetering van de dienst wordt
ingepast in het rijksprcgram. „Uitbreiding
wordt niet beoordeeld naar Zeeuwse maat
staven," waarschuwde hij de staten.
Overigens was hij bepaald niet te spre
ken over het trage tempo van verbetering.
Ook als de „Koningin Juliana" is ver
bouwd, biedt dit nog geen oplossing. Op
langere termijn voorzag hij zelfs grote
moeilijkheden. En die langere termijn is te
verwachten nu de minister juist heeft mee-
gedeld dat de verbetering pas in 1968 zal
gereedkom-en in plaats van in 1966. De
heer Van Poelje herinnerde er aan dat in
het topjaar 1962 ruim 1.000.000 voertuigen
werden overgezet door de Westerschelde-
veren. Voor 1963 is de verwachting dat
het aantal met 80.000 zal zijn vermeerderd.
Hij verklaarde, dat Gedeputeerde Sta
ten „niets wisten van een ander tijdstip,
waarop de verbetering gereed zou komen
„Eerlijk, ik heb gemeend dat het een
drukfout was," verklaarde de heer Van
Poelje openhartig. „Maar helaas, bij infor
matie bleek dat het dat niet was," ver
zuchtte hij.
„Als het uitstel inderdaad werkelijkheid
wordt, krijgen we chaotische toestanden
bij het veer Kruiningen-Perkpolder," voor
spelde hij. „En Gedeputeerde Staten kun
nen er dan niets aan doen. Alleen nog bij
de minister de urgentie bepleiten. Het
stelde deze gedeputeerde des te meer te
leur, omdat het rijk wel miljoenen pompt
in de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaande
ren, dat een onvoldoende kapaciteit van
het veer Kruinigen-Perkpolder als een
sterke rem zal voelen. „Als dit een onder
deel is van de beperkingsmaatregelen van
de overheid, worden de ontwikkelings
kansen van Zeeland ongunstig beïnvloed"
stelde de heer Van Poelje, die verder over
de veren nog verklaarde dat de derde grote
veerboot voor de dienst Vlissingen-Bres-
kens in maart in de vaart komt.
wezen de statenleden op het belang van
een vaste oeververbinding. Opvallend was
dat alle sprekers uit de staten veel lot
hadden voor het door het E.T.I. uitge
brachte rapport, de verkeer-ekonomische
analyse van de Westerschelde-verbinding.
„Een waardevol stuk werk. Een belang-
rijke bijdrage om op voort te bouwen, zo
werd betoogd.
Gedeputeerde Schorer herinnerde de
Statenleden er aan, dat zij niet alleen
staan in hun wens voor een vast Wester-
scheldeverbinding. In Zuid-Holland
gen we steun en ook vanuit België, aldus
de gedeputeerde, die daarbij wees op de
enkele maanden geleden gehouden Bene-
luxdag in Gent. Een vaste verbinding
noemde hij een internationaal belang. Met
betrekking tot de verbinding hadden de
statenleden ook teleurstellende woorden la
ten horen over het feit dat de brug bij
Barendrecht binnen enkele jaren de bottle-
neck gaat vormen voor het uit Zeeland
komende verkeer in en naar de randstad.
Zeeland moet diligent zijn te dezen aan
zien, betoogden zij.
„Een obstakel" noemde de heer Adelaar
de brug, toen hij Gedeputeerde Staten
vroeg of zij zijn verontrusting delen.
Hoezeer ook de woordvoerders uit de
staten een snelle verbetering van het veer
voorstaan, valt af te leiden uit de teleur
stelling over de mededeling van de minis
ter. „Het vervoersaanbod groeit, de situatie
wordt precair, merkte mr. Schlingemann
(v.v.d.) op. En de heer Westerhout infor
meerde zelfs voorzichtig of Gedeputeerde
Staten bewust de tegenvaller van twee
jaar verborgen hadden gehouden voor de
staten. Overigens gaf hij zelf niet veel
voor deze mogelijkheid, want hij volgde
onmiddellijk met de veronderstelling „U
was waarschijnlijk evenzeer verbaasd als
ik."
Ook de Zeeuwsch-Vlaamse stem ont
brak niet. „Ik voorspel dat het weer de
zelfde ellende zal worden," betoogde de
k,v,p,-fraktiewoordvoerder, burgemeester
P. V. M. Vercauteren van Clinge. De
heer J. Hommes (a.r.) sprak over een
„gewenste en noodzakelijke verbetering
Tegelijk met hun beschouwingen over
de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder
POSTZEGELS VERLIEZEN
GELDIGHEID.
Met ingang van 1 januari 1964 zullen een aantal
postzegels niet langer voor frankering geldig zijn.
Het zijn
de Herdenkingspostzegel5, uitgegeven ter gelegen-
reid van het 25-jarig huwelijksjubileum van
H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bernhard
frankeerwaarden 12 en 30 ctuitgifte 1962
de Zomerpostzegels 1962, frankeerwaarden 4, 6,
8, 12 en 30 cent
de Herdenkingspostzegels, uitgegeven ter gelegen
heid van de voltooiing van de automatisering
van het Nederlandse telefoonnetfrankeerwaar
den 4, 12 en 30 centuitgifte 1962
de Europa-postzegels 1962 frankeerwaarden 12
en 30 cent
de Kinderpostzegels 1962; frankeerwaarden 4, 6.
8, 12 en 30 cent.
Bekendmakingen
Burgemeester en Wethouders van Axel maken be
kend dat op vrijdag 27 december 1963, voor zover
de dienst het toelaat, alle gemeentediensten ge
sloten zullen zijn.
Voor aangiften betreffende de Burgerlijke Stand
is de sekretarie des voormiddags geopend van
9.00 tot 10.00 uur.
Axel, 17 december 1963.
Burgemeester en Wethouders van Axel,
De Sekretaris, De Burgemeester,
C. Smies, wnd. M. K. van Dijke.
ONTHEFFING SLUITINGSUUR
De Burgemeester van Axel maakt bekend dat
alle vergunnings- en verlofslokaliteiten op donder
dag 26 december 1963 (2e Kerstdag) tot 1 uur
des nachts en op dinsdag 31 december 1963 tot
24 uur voor het publiek geopend mogen blijven.
Axel, 17 december 1963.
De Burgemeester van Axel,
M. K. van Dijke.
TE KOOP Zwaar verzil
verde Cassette. Geheel kom
pleet 235,—. Brieven onder
no. 12—1 bureau v. d. blad.
BIJVERDIENEN Avond
werk Thuiswerk U slaagt
Irf..: Eureka, RosendaaJsejstr.
496, Arnhem.
Ons bedrijf is
gesloten
vanaf 25 dcember 1963
t/m 1 januari 1964.
Gebr. Schieman
Landbouwmechanisatie-
bedrijf - AXEL
STICHTING
STREEKCENTRUM AXEL
DE OPENBARE TREKKING
van de georganiseerde
zal plaats vinden op
ZATERDAG 28 DECEMBER a.s.
des ochtends om 9 uur in „eD Stadsherberg
te Axel en zal geschieden door notaris
D. H. de Graaf.
Trekkingslijsten verkrijgbaar vanaf dinsdag
31 december a 10 ct per stuk.
Deze verloting werd georganiseerd voor de
financiering van de viering van nationale en
plaatselijke herdenkingsdagen en goedge
keurd door de min. van justitie onder no.
LO 590/109/106. Aantal loten 750.000.
Prijs per lot 2 ct. Inl.: Pr. Hendrikstraat 54.
ee„