KmlfmtvieringiMi achter het IJzeren Gordijn STICHTING OPENBAAR KUNSTBEZIT ZATERDAG 21 DECEMBER 1963 78e Jaargang no. 12 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VHsemHT HoofdredaktieJ. C. VINK. Redaktie en Administratie s Axel. Markt 12. tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK iDc vrede van het Kerstfeest is overal ook in de landen achter het ijzeren gordijn en misschien - wegens de heersende on derdrukking - daar vooral In elk geval en dit in tegenstelling tot ons land ligt daar de nadruk op de Heilige Avond, de avond van 24 decem ber, die vooral in Oost-Europa het hoogte punt vormt. De Poolse journalist Billy Strenk nodigt U hierbij uit. een kijkje te gaan nemen in Estland, Letland, Hongarije, Tsjecho-Slo- wakije, Rusland, Oekraine en natuurlijk ook in Polen. Want nogmaalsde vrede van het Kerstfeest is overal, waar ook ter wereld. Kerstman uit Lapland in Estland. In ESTLAND zijn de huisvrouwen al weken tevoren druk in de weer met het treffen van de nodige voorbereidingen voor de traditionele kerstdis. Op kerst avond Jöuluöhtu) gaat het gehele gezin naar de kerk te voet of met de arreslee door de glinsterende en krakende sneeuw. Thuis uit de kerk volgt de traditionele kerstmaaltijd „sült" van varkens- en kalfs vlees bereid, verder de ..Jöuluvorst (ge kookt en daarna knappend gebakken en opgediend met bruine boter en vosse bessen), dan de hoofdschotel een speen varken of varkensrib. Hierbij drinkt men thuisgebrouwen bier uit zelfgemaakte, fraaie versierde houten bierpullen. Maar hoe lekker de" kerstmaaltijd ook mag zijn, het grote ogenblik zowel voor de kinderen als volwassenen vormt de komst van de kerstman, die volgens de overlevering uit Lapland komt om de brave kinderen met cadeaus te verrassen. Na de kerstmaaltijd en het bezoek van de kerstman wordt stro binnengebracht en op de grond uitgespreid. Nu begint het plezierig hollen, springen en spelen van kinderen op het stro. Een heel oud gebruik is de rondgang der „kerstbokken". Jonge mannen, uitge dost met bokkehorens, gaan langs de boer derijen en waar zij binnengelaten worden, werpen zij wat graan of erwten. Dit moet geluk brengen. Voor hun goede wensen krijgen zij bier en kleine geschenken die men aan hun horens ophangt. En natuurlijk speelt ook de sauna op de kerstavond een rolHoewel men geregeld de sauna gebruikt en zich daar reinigt, is dit op kerstavond vóór de kerkgang een bijzondere gebeurtenis. Want dan reinigt iedereen zich met opvallende liefde en voelt zich nieuwgeboren, gereinigd, naar lichaam en ziel. Gemaskerde optochten in Letland. In LETLAND wordt op kerstavond de tafel al vroeg gedekt, rijkelijk voorzien van allerlei spijzen, want men hoopt op vele gasten. De spijzen bestaan bij voorkeur uit schotels die reeds tevoren zijn bereid, zodat men op het feest zelf zo weinig mo gelijk heeft te doen. Nooit zal de varkenskop, op verschillen de wijze bereid, kompleet met snuit, ont breken. Er wordt gesmoorde zuurkool bij gegeten, in de oven gebakken ham, aard appelen in de schil met brood van gerste- meel. Als versiering worden op de tafel korenaren gelegd, symbool van vrucht baarheid, kaarsen in kandelaars geplaatst, symbool van het leven, en dennetakken. Aan het plafond hangen lantaarns, van vele vakjes stro gemaakt, die door het licht een goudachtig schijnsel krijgen. Aan de muur zijn kransen van aren bevestigd, bewaard van het oogstfeest, alles terug voerend op oude traditie, maar onveran derd met grote vreugde beleefd. Op de derde kerstdag trekken groepjes jonge mensen gemaskerd van huis tot huis, waarbij hun aantal steeds toeneemt. De meest bekende maskermotieven zijn beer, reiger, wolf en geit. De bedoeling van deze optochten is, het licht te helpen de duis ternis te overwinnen door deze af te schrikken met het uiterlijk der maskers. „Bethlehemmers" in Hongarije. Daags vóór Kerstmis trekken in HON GARIJE groepjes jongens van huis tot huis, als herders en koningen gekleed, die een houten wiegje, vaak slechts een kistje dragen. Zingend gaan zij er binnen. In Oud-Gregoriaanse liedjes verhalen zij de grote Boodschap over het Kind, dat in een stal geboren, in een kribbe werd neer- gelegd. Dan worden zij overladen met lekker^ nijen en ontvangen vaak ook geld. Zo gaat het op het platteland, in dorpen en steden, maar ook in Boedapest. Zonder deze „Bethlehemmers" is er geen Kerst mis in Hongarije. Zelfs in 1956 waren zij er. Het „Bethlehem" van de kinderen is een mooi symbool, een inleiding tot het feest, dat zijn hoogtepunt bereikt bij het aansteken van de kaarsen, thuis aan de kerstboom en in de plechtige nachtelijke kerkdienst. Nacht der voorspellingen in Tsjecho-Slovakije. In TSJECHO-SLOVAKIJE is de Hei lige Avond vol van geheimzinnigheid. Van ouds pleegt de huisvader op dat uur 12 notedoppen met water te vullen of 12 uit geholde uien met zout. De volgende mor gen kan hij aan de inhoud zien welke maanden van het komende jaar droog zul len zijn. Hinniken de paarden op stal, dan is dat een slecht teken. En de jonge meis jes roepen in een put of bron en luisteren gespannen naar het antwoord, belangrijk voor de vragen van hun hart. Als bijzondere attraktie bij het feest maal is 'n grote kerstkoek bereid. De kin deren hebben het kerststalletje geplaatst, de kerstboom wordt versierd. En tijdens de laatste voorbereidingen opent zich van tijd tot tijd de voordeur en dan staan er jongens buiten die een kerstlied zingen. Een van hen, in een wit kleed gehuld, draagt een stalletje van Bethlehem. Twee als herders geklede jongens begeleiden hem met hun zang, maar een derde, aan zijn zwart gemaakt gezicht herkenbaar als de duivel, tracht hen van de wijs te brengen. Hooi op tafel in Rusland. Het RUSSISCHE volk dat in wezen gelovig is heeft een grote voorliefde voor de Madonna, de Moeder met het Kind. Daarom wordt met bijzondere harte lijkheid het geheim gekoesterd van de onbevlekte ontvangenis van Maria en de geboorte van Christus. Gedurende de Adventstijd is alles echt vol verwachting. Men hoort geen vrolijke liederen en de maaltijden worden zeer so ber gehouden. Maar op de Heilige Avond staat in de woningen van de gelovige Russen een ver sierde kerstboom. De tafels zijn bedekt met hooi waarover witte tafellakens wor den gespreid. En verder is alles gereed voor het kerstmaal. Tegen de avond ziet men groepjes kinderen die aan hun groot- en peetouders kerstgerechten komen bren gen. Als de grote ster aan de hemel verschijnt begeeft de familie zich aan tafel. De over ledenen worden herdacht en men wenst elkaar geluk. Pas hierna wordt de maal tijd genuttigd, die vroeger uit twaalf ge rechten bestond. De kerkdienst is op de kerstmorgen, waarbij aan de zgn. .Oetreni' bijzondere zorg wordt besteed. Aan het eind van de dienst wordt gebeden voor de verlossing van Rusland. In Oekraine wordt wierook gebrand. Ook bij de OEKRAINERS is op kerst avond alles feestelijk versierd. De helft van de kamer is bedekt met stro en onder de tafel ligt een handvol hooi. Op de tafel liggen o.m. drie broden met zout en mid den in staat een lange dikke kaars. Onder de tafel staat nog een bakje met stukken smeulende houtskool, waarop wierook wordt gebrand, zodat de gehele ruimte gevuld is met een feestelijke geur. Het behoort bij de traditie dat de vader binnentreedt, een garf ongedorste rogge voor zich uit dragend. Midden in de kamer blijft hij staan, ontbloot het hoofd en groet met de woorden „Chrystor razdajetsja" (Christus is geboren). Hierna zet hij de garf in een hoek, steekt de kaars aan en berookt de tafel met wierook. Na het gebed wordt het avond maal genuttigd, dat ook hier uit twaalf gerechten dient te bestaan. Na het maal wordt de tafel niet opgeruimd, opdat een ieder die binnenkomt meteen kan aanzit ten. De welgestelden brengen allerlei spij zen en lekkernijen aan de in de buurt wonende armen en behoeftigen. Polen breken de „oplatek Bij de POOLSE kerstfeestviering ten slotte, valt eveneens de nadruk op het feestelijke vigilie-avondmaal, met al zijn vele tradities en gebruiken, waarvan het verbreken van de „oplatek (een soort van ouwel) het hoogtepunt vormt. Wan neer de eerste ster aan de hemel verschijnt neemt het gehele huisgezin plaats aan de gezamenlijke feesttafel. Aan het begin van het vigilie-avond maal richt de huisvader zich tot de aan- zittenden en breekt met elk van hen de „oplatek" en wenst ieder het beste. Alle aanwezigen, ook het personeel, zijn ver plicht dit voorbeeld te volgen, hetgeen o.m. betekent dat alle onenigheid en vij andschap hiermee is vergeven en vergeten. Volgens een oud, algemeen in Polen heersend gebruik diende men aan de tra ditionele vigilie-tafel enkele plaatsen vrij te houden voor hen, die voor altijd zijn weggegaan. Dit nu lijkt afkomstig te zijn van een heidens feestmaal, dat eens ter ere van de doden werd gehouden. Maar ook heden wordt aan de Poolse vigilie- tafel ten minste één plaats vrij gehouden, zij het dan voor een onverwachte bezoe ker... of ter nagedachtenis aan een familie lid dat in ballingschap vertoeft. Tegen middernacht begeeft vrijwel iedereen zich naar de kerk, de zogenaam de „Pasterka". De eerste Kerstdag wordt in Polen waardig en in stilte gevierd. Vanaf de tweede Kerstdag echter be ginnen de vrolijke volksgebruiken zoals het rondgaan met de kribbe en de ge maskerde omgang met Herodes, de duivel en de dood. En zo wil ik deze korte flitsen besluiten met de woorden waarmee ik dit artikel ben begonnen, n.l. dat de vrede van het Kerstfeest overal te vinden is. Ook achter het ijzeren gordijn klinkt vandaag de engelenzang „Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde Billy Strenk. ZET IN 1964 HAAR WERK VOORT IN RADIO EN TELEVISIE Frankering bij abonnement, Axel AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummeri 10 cent Kwartaal - abonnement Axel hfm—n de bom 1,25. Andere plaatsen 1.75. Buitenland 2,- ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per Bi) kontrakten belangrijke reduküe. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiën 1-5 regels 1 U— iedere regel meer 12 cent extra. Het aanschouwen van een kunstwerk is een steeds terugkerende vreugde voor degene die kunst heeft leren zien. Denk niet dat deze stelregel alleen geldt voor de kunst van de eigen tijd. O, neen, in het land van Rembrandt kan men Rembrandt eerst naar waarde schatten, wanneer men gewezen wordt op verrassende details van zijn werk, dat spel van licht en schaduw, de kleurenpracht van de meester. Deze voorlichting geeft de Stichting Openbaar Kunstbezit reeds zeven jaar lang in haar geïllus treerde radiokursus, die zij telkens op maandag avond van tien voor zeven tot zeven uur geeft. In 1964 komt zij voor de achtste maal de aan dacht van alle Nederlanders vragen. Tienduizenden van hen behoren reeds tot de vaste kern der abonnees, die profiteren van dit unieke werk op het gebied van de volksontwikkeling en hoevelen zouden zich niet bij deze veteranen willen aan sluiten, als zij beseften wat Openbaar Kunstbezit kan bieden, omdat deze stichting geen winst maakt en alles aan geheel ons volk ten goede komt. Voor het bedrag van 9,75 dat de deelneming kost, zendt de Stichting Openbaar Kunstbezit aan haar radio-kursisten veertig prachtig uitgevoerde, technisch uitmuntende kleurenreprodukties per jaar van oude en moderne kunstwerken uit Nederlandse musea maandelijks, bij vier tegelijk, worden ze aan hen toegezonden. Met de afbeelding voor zich kan men, voor het radiotoestel gezeten, in de intieme sfeer van de huiskamer, kennis maken met al het mooie dat de kunst ons schenkt, dank zij de toelichtingen door deskundigen. Op heldere, eenvoudige wijze wordt gesproken over de schoonheid van het kunst werk, zodat een ieder, ongeacht zijn opleiding of maatschappelijke positie, aan de kursus kan deel nemen. Zo'n kursus betekent voor velen een onge kende vlucht uit het alledaagse en een vervulling van tot dusver nog onbegrepen verlangens. Iedere abonnee ontvangt in het begin van het jaar een stevige linnen opbergband met ring- systeem om de afbeeldingen in te kunnen bewaren mét de teksten der radio-toelichtingen, die men achteraf krijgt toegezonden. Zo kan men geleide lijk zelf een boek opbouwen dat een kostelijk bezit wordt voor later jaren. Behalve enkele meer be kende werken als Rembrandts „Staalmeesters" en het „Puttertje" van Fabritius, komen dit jaar boeiende werken aan de orde van Isenbrandt, Ruysdael, Van Ostade, Asselijn, enz. en modernen als Van Gogh, Gestel en Kruyder. Er zijn gezinnen waar vroeger nooit over schilde rijen en beeldhouwwerken werd gepraat; thans echter achten de ouders de kunst van zo groot belang voor de opvoeding van hun kinderen, dat zij hen meenemen naar tentoonstellingen en musea. Over musea gesproken elke abonnee van O- penbaar Kunstbezit ontvangt gratis een doorlopend toegangsbewijs voor alle Rijksmusea en voor vele gemeentemusea, meer dan vijftig in totaal, ver spreid over het gehele land. Nog een ander voordeel is het kosteloos lid maatschap der Kunstboekenclub, dat voor elke abonnee openstaat. De Stichting Openbaar Kunst bezit heeft in samenwerking met het Prins Bem- hard-Fonds deze boekenclub gesticht, die het moge lijk maakt om voor een geringe prijs een prachtig boek té" ontvangen. TELEVISIEKURSUS Openbaar Kunstbezit heeft niet geaarzeld om ook gebruik te maken van het medium televisie, dat geheel andere mogelijkheden biedt dan de radio. Natuurlijk was hier een andere aanpak no dig, die in dit tweede jaar der televisie-uitzen dingen eerst goed tot zijn recht gaat komen. De televisiekursus wordt eveneens op maandag avonden gehouden en wel om de veertiendagen twintig maal per jaar een kwartier van kwart voor acht tot acht uur. Voor deze kursus ontvangen de kursisten te voren per uitzending één kleurenreproduktie, be nevens twee bladen aan beide zijden bedrukt met in doorsnee tien kleinere zwart-witte afbeeldingen en tevens de bijbehorende teksten der deskundigen, die voor de televisie het onderwerp zullen be lichten. Zodoende kan men zich alvast instellen op hetgeen men zal zien, daar de beelden op het scherm snel voorbijgaan. Men behoeft trouwens niet bang te zijn het vluchtig aanschouwde weer snel te vergeten, want ook voor deze kursus wordt in het begin van het jaar een prachtig linnen band met ringsysteem ter-beschikking gesteld, zodat men de reprodukties en teksten kan opbergen, bewaren en er nog vaak van kan genieten. In tegenstelling tot de radio, waar telkens één kunstwerk besproken wordt, geeft de televisie meer omvattende onderwerpen, zodat een groot aantal objekten en onderwerpen op het scherm te zien komen. Dit jaar worden o.m. behandeld het ontstaan van een schilderij, aan de hand van „De Aardappel eters" van Van Gogh, diertekeningen uit de gou den eeuw. oude architektuur in ons land, moderne beelden in Rotterdams straten, Egyptische kunst, dus een grote veelzijdigheid. De abonnees van de televisiekursus die evenals die van de radiokursus slechts 9,75 betalen, ge nieten dezelfde voordelen gratis museumbezoek, boekclub, enz. Wilt U een abonnement op de radiokursus, stort dan 9,75 op postgiro 1665 van Openbaar Kunst bezit. Amsterdam. Gaat uw voorkeur uit naar de Televisiekursus, stort dan 9,75 op postgiro 4180 ten name van Openbaar Kunstbezit Televisiekursus, Amsterdam. U krijgt dan automatisch vóór de uitzendingen beginnen de eerste serie reprodukties toegezonden. De radiokursus vangt aan op maandag 13 jan., de televisiekursus op maandag, 27 januari a.s. Wacht echter niet te lang,, als II het materiaal tijdig in huis wilt hebben, want meer dan honderd duizend kursisten moeten hun reprodukties op tijd ontvangen. Indien U op feest- of verjaardagen iemand een bijzonder genoegen wilt bereiden, schenk hem dan een abonnement op een der beide kursussen. Stort in dat geval het bedrag onder vermelding wie de begunstigde is en voeg er het woord cadeaubon aan toe. U ontvangt dan een mooi uitgevoerde cadeau bon, die U persoonlijk aan de nieuwe abonnee ter hand kunt stellen of aan hem of haar toezenden.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 1