BEHANDELING BEGROTINGEN 1964 Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 7 DECEMBER 1963 78e Jaargang No. 10 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155- 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C VINK MET ALGEMENE BESCHOUWINGEN; Voorstel tot het vaststellen van de Gemeentebegroting met de le wijziging, de Bedrijfsbegrotingen en de Begroting van de Sportstichting Axel, alle betreffende het Dienstjaar 1964, goedkeuring van de Begroting van de Gemeentelijke Instelling voor Sociale Zaken voor het Dienstjaar 1964 en beslissing op de ingekomen ver zoeken om subsidie. Wel is de C.H.-fraktie er van overtuigd, dat het dagelijks bestuur dezer gemeente in het laatste jaar erg aktief is geweest, en dan zouden wij op ver schillende punten kunnen wijzen, maar ik geloof dat het in t belang van de gemeente beter is, om daar thans ons niet over uit te laten. AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent. Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2,—. ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per Bi] kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiën 1-5 regels 1,- iedere regel meer 12 cent extra. De burgemeester gaf het woord aan de voor zitters van de verschillende frakties tot het houden van algemene beschouwingen. De heer P. J. VAN BENDEGEM (C.H.U.) Mijnheer de Voorzitter, Ik geloof dat het momenteel niet de gelegenheid is om lange algemene beschouwingen te houden. En wel omdat er steeds veranderingen plaats heb ben in het beleid van de thans zittende regering. Nu hebben wij als gemeente vanzelfsprekend hier mede veel te maken, laat ons maar eens denken aan de investeringswet, daar het nog maar enkele we ken geleden is, dat er investeringsbeperkingen zijn aangekondigd. Om zulk een reden moet natuurlijk ook de ge meente zijn houding wijzigen. Evenzo gaat het met de z.g.n. verfijningen. Omdat een gemeente met al deze faktoren rekening heeft te houden, vinden wij het wel jammer dat op deze wijze B. en W. in hun a'ktiviteit worden afgeremd. Voorzitter wij weten dat er heel wat is voor bereid en als dit niet gerealiseerd kan worden dan mogen wij B. en W. geen verwijt maken. Zo wordt aan de ene kant de gemeente tot een woongemeente verklaart, terwijl langs de andere kant woningbouw enz. worden afgeremd. Zodoen de verkeert U thans in een zeer moeilijke positie die niet te benijden valt. Vooral wij als insiders, weten veel te goed wat er al op touw gezet is en bezig is uitgewerkt te worden en U wordt maar steeds afgeremd. Ik hoop dat ook elke buitenstaan der dit zal willen begrijpen. Enfin i'k zou zeggen hierover voorlopig genoeg. Wel wil ik het nu nog hebben over enkele details kwesties. Allereerst dan over de Centrale Dienst. Het is U als gemeentebestuur wel bekend hoe wij als C.H.- fraktie hierover denken. Altijd hebben wij gepleit voor een eigen dienst en dit vooral omdat wij hier voor onze gemeente voordeel in zien. Maar dit is nu ook wederom zó, in verband met de toekomstige herindeling van de gemeenten. Niets is hiervan nog zeker, en hoe lang dit nog wel kan duren is even min bekend. Daarom hebben wij momenteel het standpunt ingenomen dat wij nog vijf jaren bij de oude dienst zullen blijven, natuurlijk zonder Terneu- zen, die al is uitgetreden, en wanneer dan na die tijd de herindeling maar vaste vorm heeft aangeno men, dan zullen wij zien wat het beste is voor onze gemeente, hetzij een eigen dienst, of een dienst met enkele andere aangesloten gemeenten. Doch dit alles is nu van later orde. Voor wat het openluchttheater betreft, ons stand punt als C.H.-fraktie is, dat als een gemeente nu éénmaal wat heeft zij dit niet zomaar uit handen mag geven, want dit betekent toch eigenlijk de klok terugzetten. En hoeveel gemeenten zouden niet wat blij zijn als ze zulk een gelegenheid hadden. Iets anders is moet hieraan het volle bedrag op één jaar besteed worden. Ik geloof dat het beter is, dit ge leidelijk te doen en het bedrag te verdelen over enkele jaren. Zeer jammer is het dat dit openlucht theater zo onderkomen is. Het ziet er nu onmogelijk uit. Gaarne zagen wij dan ook dat B. en W. hier aan wat meer aandacht schonk. Niet direkt be doelende als een verwijt, maar als een vinger wijzing. Laat B. en W. op dit terrein eens wat meer sti mulerend weiken, wat wij daarmede bedoelen is U wel bekend. Veel details zouden nog besproken kunnen wor den, maar in verband met de in de lucht hangende politiek van deze regering, vinden wij het ver standiger om daar thans niet teveel over te spre ken. Tenslotte willen wij als C.H.-fraktie tot B. en W. zeggen, spring zo voorzichtig mogelijk met de financiën om, en dan zal blijken dat het voor het komende jaar nog wel moeilijk zal zijn om de eindjes bij elkaar te houden. Voorzitter het gemeentebestuur voor het komen de jaar sterkte toegewenst en Gods onmisbare Ze gen. Hierbij willen wij het op 't ogenblik laten. Mocht echter blijken dat wij aan de hand van de besprekingen ergens dieper op in moeten gaan, dan zullen wij dit doen. De heer D. J. OGGEL (G.P.V.) Mijnheer de Voorzitter, We genieten het voorrecht te leven in een ge ordende samenleving. In ons Nederlands staats bestel is aan de gemeenteraad opgedragen het be stuur der gemeente, zodat zij beslist over de gang van zaken in die gemeente en zij de ontwikkeling daarvan kan bepalen. Hieruit blijkt de verantwoor delijke taak die de gemeenteraad in haar geheel en elk lid in het bijzonder in dezen draagt. Om de bestuurstaak goed te kunnen uitvoeren moet er een goede harmonie heersen tussen de ge meenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders, waarvan de Burgemeester als hoofd van de gemeenteraad voorzitter is. Ontbreekt deze harmonie, dan stagneert het werk, hetgeen tot schade strekt van de gemeente, voor wier welzijn we onder ede hebben beloofd ons te zullen inzet ten. Nu we de gemeentebegroting voor het nieuwe jaar gaan behandelen, dienen we ons op deze sa menwerking te oriënteren. We moeten ons afvra gen of de samenwerking goed is, of we ieder per soonlijk trachten een positieve bijdrage voor onze gezamenlijke taak te leveren, of we onze kritiek (zo die er is) op de juiste wijze uitbrengen, of we ons steeds het standpunt van een mede-raadslid trachten in te denken en dit bij gebleken juistheid ook steunen. Dit alles in het belang der gemeente en de goede verhoudingen onderling. Nu we een jaar in zee zijn met het college van B. en W. in haar nieuwe samenstelling, kunnen we zien hoe het beleid zich aftekent. Toen vorig jaar de Prot. Chr. plaats in het col lege moest verdwijnen, vragen wij ons af in hoe verre het tot dusver gevoerde beleid zou worden omgebogen. Gebleken is echter dat het beleid van het vorige college wordt doorgetrokken en er doe men uit de nieuw-gevormde meerderheidsgroep in feite geen nieuwe aspekten op. De reden waarom sommige groepen zozeer gekant waren tegen een Prot. Chr. wethoudersplaats is niet duidelijk ge worden. Dat B. en W. de aktiviteiten van Christelijke zijde steunt, zoals het bijzonder onderwijs, de be jaardenzorg, de bibliotheek en leeszaal en andere objekten, stemt ons dankbaar. We vertrouwen dat het college op deze Vieg zal voortgaan, ongeacht de kring waaruit initiatieven voortkomen. Een punt dat onze waakzaamheid vordert is de kwestie dat de door de raad goedgekeurde kinder vermakelijkheden niet gaan uitdijen tot een komplete kermis. We vertrouwen dat B. en W. (in t bij zonder „B" als hoofd der politie) deze zaak goed in de hand zal houden. Wat de verbetering van het woon- en leefklimaat betreft, zijn we B. en W. dankbaar dat zij, in overeenstemming met het gevoelen van de raad, in dezen zeer vooruitstrevend is en zoveel mogelijk rekening houdt met de wensen die in de raad wor den geuit. De aanleg van uitbreidingsplan-oost, de plannen voor west, de verbetering der straten en pleinen (die over 't algemeen zeer geslaagd mag heten), verbeteren ten zeerste het aanzien van Axel als woongemeente en ook als centrale koopge meente. De middenstanders dragen ook het hunne bij en zo is er een goed samenspel, hetgeen tot uiting komt op de zaterdagen en de Belgische feestdagen. Een aktieve middenstand samen met een aktief gemeentebestuur moet tot sukses leiden. Blijven we dit steeds bevorderen De mededeling van B. en W. dat de sanering van de Oudewijk zoveel mogelijk versneld zal worden, heeft mijn volle instemming. Ook de in stelling van het Grondbedrijf en de prima opzet daarvan. Dit. alsmede de uitbreiding van het Gas bedrijf, kan ik zien als vruchten van de indertijd doorgevoerde reorganisatie, waardoor een goede basis werd verkregen, zodat de ontwikkeling ten zeerste wordt bevorderd. KRITIEK. Op een bepaald punt echter acht ik het beleid van B. en W. kortzichtig, n.l. de voortdurende weigering om woningen te bouwen op Zoute-Spui. We trachten inwoners van buiten onze gemeente aan te trekken, doch jonge gezinnen die uit onze gemeente stammen werden naar een nabuurgemeen te gedreven. Men kan de ontwikkeling van Zoute- Spui idieël en materieël bezien. In idieël opzicht stel ik dat er mogelijkheid moet zijn om de mensen te laten wonen waar ze dit verkiezen, indien dit mogelijk is. Dat er geschermd wordt met een niet- goedgekeurd uitbreidingsplan kan ik niet accep teren, want wat is er gedaan om die goedkeuring te krijgen En toen het plan voor de kom van Axel nog niet was goedgekeurd, werd er toch ge bouwd. Wat op de ene plaats kan, is ook op de andere mogelijk. Materieël gezien is Zoute-Spui een wijk die levenskrachtig is, waar bepaalde in vesteringen zijn gedaan ten behoeve der samen leving en waar sinds lang een bepaalde samenle ving bestaat. Hiervoor draagt momenteel Axel de verantwoording en deze mogen we niet verwaar lozen. De samenstelling van het college van B. en W. gaf reeds de zekerheid dat ook in dezen het oude beleid zou worden voortgezet, tot schade van Axel. Het is te vrezen dat het einde de last zal brengen, doch dit is dan zeker niet onverdiend. Voorzichtigheid is geboden op het gebied van de overname van particuliere verantwoordelijk heden door de gemeente. We dienen in dezen niet te ver te gaan en moeten bij onze maatregelen het partikulier initiatief blijven stimuleren. Een ver enigingsbestuur dat bijv. geen financieële verant woordelijkheid meer draagt zal uiteindelijk haar spankracht verliezen. We dienen in dezen het juiste midden te zoeken, op de wijze dat de verenigingen hun verantwoordelijkheidsbesef niet verliezen. De aanleg van de invalsweg Kanaalkade met de reconstructie van de Buthdijk verhogen het aanzien van Axel in niet geringe mate. Echter laat ver betering van de weg AxelTerneuzen nog steeds op zich wachten. De Nieuwendijk komt eerlang aan de beurt, doch hoe staat het met het verdere gedeelte van deze weg Zijn B. en W. in dezen steeds diligent Deze vraag geldt ook de weg via Kijkuit naar Hulst. Hier is zelfs nog geen sprake van een fietspad. De gevaren op deze weg zijn niet denkbeeldig. Grote werken zijn in uitvoering of komen binnen kort aan de beurt. We mogen ook kleinere dingen niet uit het oog verliezen en zo heb ik met vol doening kennis genomen van de belofte van de wet houder van Openbare Werken dat de graven op de Algemene Begraafplaats zullen worden opge knapt. Dit is hard nodig, vanwege de vele verzak kingen die zich voordoen. DE MIDDELEN. llit de begroting blijkt dat de Financieële Ver houdingswet - 1960 voor Axel niet veel soulaas biedt, hetgeen B. en W. ook opmerken. In ons huidig staatsbestel dragen de gemeenten een grote verantwoording als overheid, doch zij beschikken slechts over een geringe overheidsmacht. De verantwoordelijkheid betreft de vele taken die de gemeente heeft, doch de economische macht die zij bezitten komt voor een groot deel uit in de financieringsbronnen die beschikbaar zijn, voor de vervulling van die taken. Daarbij is de uitkering uit het Gemeentefonds de voornaamste bron. Daar naast staat het eigen belastinggebied der gemeente, dat echter, volgens drs. de Mast in zijn prae-advies, in hoofdzaak moet dienen als reserve voor voor zieningen die het normale patroon te boven gaan. De plannen tot verruiming van het gemeentelijk belastinggebied zijn in voorbereiding, doch we die nen waakzaam te zijn dat de gemeentelijke reserves niet in al te grote mate worden aangesproken, ter aanvulling van hetgeen noodzakerlijkerwijze uit het gemeentefonds moet komen. Om een noodzakelijk voorzieningspeil te handhaven, dienen we dus aan te dringen op een stijgende bijdrage uit dit fonds, mede ook ter oorzake van de stijging der lonen en materiaalprijzen. Al is de begroting sluitend, dit is slechts ver kregen op kunstmatige wijze, gezien de uitgaven die in de le wijziging dezer begroting zijn geraamd. De stijging der lonen en materiaalprijzen is hierin niet verwerkt. We zullen dus moeten uitzien naar rationeler werkmethoden, waarvan de aanschaf van de nieuwe graafmachine het begin is. We moeten gebruik maken van nieuwe mechanische vindingen, doch de afschrijvingstermijn der machines niet al te lang maken. Steeds komt er wat nieuws op de markt en dan moet er gelegenheid zijn om te ver vangen. Naar ik vertrouw zal B. en W. in deze geest handelen. Naast automatisering, vrees ik dat we genood zaakt zullen zijn om in de nabije toekomst ons ge meentelijk belanstinggebied uit te breiden. Dit is pijnlijk, doch als de noodzaak aanwezig is, blijft er geen keus. In bepaalde gevallen kunnen we genoodzaakt zijn de uitvoering van bepaalde werken te temporiseren of uit te stellen. We dienen alles reëel te bezien. Voor verantwoorde beslissingen zal ik gaarne mijn steun geven aan de voorstellen van B. en W. daar ik weet dat dit college met al haar kracht, ja soms boven haar kracht, werkt om het voorzienings peil van Axel uit te breiden. We dienen ons niet van de wijs te laten brengen door plannen (bijv. de samenvoeging der gemeenten) die in feite niet reëel zijn, doch ons te richten op een toekomst voor Axel als woon- en koopcentrum, als industrie- en kanaal- havengemeente, als gemeente waar landbouw en handel een belangrijke plaats innemen. In de ko mende tijd dienen we waakzaam en arbeidzaam te zijn, in onze verantwoordelijke taak. Zo staan we weer voor een nieuw jaar. De tijd is dreigend en ernstig Twee recente moorden op staatshoofden, aardbevingen, oorlogen en vele an dere rampen moeten we zien als tekenen van deze tijd. Welke houding dien wij, ook de overheid, oök de gemeentelijke overheid, aan te nemen Gods Woord geeft het antwoord, n.l. gerechtigheid te oefenen, de zwakke en hulpbehoevende te be schermen en ons niet te laten meevoeren door de geest van de tijd het materialisme. Mijn streven is om het gemeentebeleid naar deze lijnen te rich ten, in de hoop dat God Zijn Zegen over onze gemeente zal gebieden. De heer J. C. VAN LUIJK (A.R. en S.G.P.) Mijnheer de Voorzitter, Ons wordt de gelegenheid geboden om niet strin gent de aandacht te bepalen op de inhoud van dit agendapunt, n.l. de vaststelling van de onderschei dene begrotingen voor het jaar, dat komende is. Wij kunnen ook ons oordeel uitspreken over het geen in dit, welhaast voorbije jaar door ons als Raad is gedaan en de wijze waarop door B. en W. het beleid in onze gemeente is gevoerd. Met groot enthousiasme werd dit jaar door ons begonnen. Na veel en moeizaam voorbereidend werk kon de Raad zijn goedkeuring hechten aan de vaststelling van een „Gemeenschappelijke regeling Kanaalschap Zeeuws Vlaanderen" met de gemeenten Sas van Gent en Westdorpe. Dit in verband met de gunstige perspectieven, die de verbreding en verdieping van het Kanaal TerneuzenGent voor de verdere in dustriële ontwikkeling van de 'kanaal-zóne bood. Tevergeefs was alle arbeid geweest en de te leurstelling en verontwaardiging waren groot, toen kort daarop de onthouding van goedkeuring door G.S, op dit besluit bekend werd. Of ons beroep op de Kroon, ter vernietiging van dit G.S.-besluit, ons nog enig soulaas zal bie den voor hetgeen wij ten deze begeren, is nog onzeker. De wijze waarop door B. en W. in deze zaak het beleid is gevoerd, verdient alle lof. Een andere zaak, die wel een causaal verband met het vorige had, was het ons bekend worden van de plannen van G.S. betreffende de herindeling der gemeenten in Zeeuws Vlaanderen. Deze zaak is nog in het beginstadium en de onzekerheid over het vervolg is nergens groter dan hier. Wat de meningen over dit plan binnen onze Raad betreft, kan hier wellicht gesproken worden van een „Ca pita tot Census", al bedoel ik dit niet strikt per soonlijk. Een scherper verzet tegen deze plannen ware mij welkom geweest. Eén ding staat voor mij vast. Als deze operatie, door de Middelburgse chirur gen ingedacht, tot uitvoering moet worden ge bracht, is het leven van de patiënt Axel wel gewaarborgd, maar kan een gedeeltelijke, zo niet gehele invaliditeit van haar worden gevreesd. Van de vele voorstellen die, voorzien van prae- adviezen door B. en W. in het verdere verloop van dit jaar aan de Raad worden voorgelegd, was voor 90% en meer het eindpunt„Zonder hoofdelijke stemming aangenomen". Als ik hierbij voeg hoe thans het aanzien van onze gemeente is, in verschil met 5 a 6 jaar ge leden, dan kan en mag, wat het beleid van B. en W. betreft, en dan in schoolcijfers uitgedrukt, een 8 of 9 niet worden onthouden. Hiervoor komt U dan ook de dank van ons als raadsleden toe. Gaarne wil ik nu, zij het zeer kort, enkele dingen zeggen over de aanbiedingsbrief die de ons aange boden primitieve begroting voor 1964 vergezelde, le. Hierin wordt gezegd, dat de raming der uit gaven tot het uiterste is beperkt. In verband hiermede zegt U, en dat bi] herhaling, dat de Financiële Verhoudingswet 1960 voor Axel niet het minste soulaas biedt. Ik vraag me toch af Meneer de Voorzitter, of deze uitdrukking niet te hard is. 2e. Bij de passage over de woningbouw, spreekt U de hoop uit voor een aanmerkelijke verhoging van het bouwvolume ter verlichting van de heersende woningnood, welke dit jaar zo on rustbarend is toegenomen. Zou, wat het laatste betreft, hier een uitdrukking gebezigd zijn, die essentieël is Dan wil het mij voorkomen, dat de meerdere toewijzing van bouwvolume zou worden ver kregen door rationeler bouwmethoden. Hoe moet hier in dit verband het woord rationeler worden geïnterpreteerd Gaat dit bi] deze bouwmethode ten koste van het volume der woning, of wel ook ten koste van de kwaliteit der woning of van beide. Beide zaken die ik hier noem, kunnen met enige moeite in het begrip „rationeler" bouwen worden ingepast, maar zijn voor mij verwerpelijk. 3e. Ik schaar mij aan Uw zijde, bij het uitspreken der teleurstelling over het wegblijven van de realisering van de plannen voor de bouw van een nieuwe lagere technische school, maar even zeer teleurgesteld ben ik door het afwijzen door dezelfde Minister van de plannen tot het vestigen van een Chr. H.B.S. in onze gemeen te. Wat de begroting voor 1964 betreft, kan ik vol staan met te zeggen, dat de A.R.-fraktie deze glo baal gezien kan aanvaarden. Bij afzonderlijke be handeling van onderscheidene posten, door voor stellen van B. en W. bij de uitvoering van deze begroting, blijft er altijd nog ruimte om hierover te onderhandelen. Meneer de Voorzitter. Ik moge nog eenmaal te rugkeren tot de aanbiedingsbrief nu enkel en alleen om als A.R.-fraktie aan te sluiten bij haar laatste passage n.l. de wens, dat wij onder Gods onmisbare Zegen en in harmonieuze samenwerking met B. en W. de gemeente Axel in 1964 mogen besturen en leiden naar een betere toekomst. (Zie vervolg pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 1