GEMEENTERAAD VAN AXEL Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 20 JULI 1963 77e Jaargang no. 42 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN verschijot iedere zaterdag Hoofdredaktie J. G. VINK. Redaktle en Administratie: Axel, Markt 12. teL 0 1155-646. postbus 16 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK UITTE HAAR BEZWAREN TEGEN- EN GAF HAAR WENSEN TE KENNEN MET BETREKKING TOT DE DOOR GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND OPGESTELDE GRENSWIJZIGINGSPLANNEN. --***». j[ Dinsdag 16 juli j.l. kwam de Raad van onze gemeente bijeen om een 19 punten tellende agenda af te werken, waarbij uiteraard veel aandacht werd besteed aan de Gemeentelijke Her-indeling van Zeeuwsch-Vlaan- deren. Wethouder C. van Bendegem was met kennisgeving afwezig. GRENSWIJZIGINGSPLANNEN AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Lont nanoen 10 ca*. K-wartaal - abonnement it koot f 1.25. Andere plaatw LTS, Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS10 cent per Bq kontrakten belangrijke redukUe. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentièn 1-5 regel» L— tedere regel meer 12 cent extra. In verband met de belangrijke besprekingen over de gemeentelijke iher-inddlingsp'iannen volgt het verslag hiervan thans eerst, terwijl het vervolg van het raadsverslag blijft overstaan tot ons volgende nummer. DE GEMEENTELIJKE HERINDELING De raadsvergadering van deze week was uiter mate belangrijk. Immers iet gemeentelijke her indelingsplan, waarmede de toekomst van onze stad in grote mate is gemoeid, stond ter bespreking op de agenda. Het komt ons voor dat het een bijzonder goede gedachte is geweest van het kollege, om over deze aangelegenheid een rapport te laten opmaken door een objektief en uitermate deskundig instituut, het Nederlands Ekonomisch Instituut uit Rotterdam. Het stemt tevens tot verheuging dat ook deze des kundigen tot de konklusie zijn gekomen dat de plannen van G.G., om het voorzichtig te zeggen, niet altijd konsekwent zijn en dat met name de toelichting nog al eens een tekort aan logisch redeneren vertoont. Wij hopen de volgende week uit dit rapport, dat bijzonder interessant is en voor de Kanaalzone een woongebied voor ca. 200.000 mensen voorspelt, terug te komen. Verheugend is dat ook de gemeente Terneuzen, beide gemeenten uiteraard los van elkaar, dezelfde deskundigen in de arm heeft genomen, en de rap porten, uitgebracht ten behoeve van de twee groot ste gemeenten in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen, dus één tendens vertonen, en er dus een basis is voor een regeling die beide gemeenten in het be lang van de algehele ontwikkeling zo goed moge lijk aan hun trekken laat komen. Interessant zal het stellig zijn om nu ook de zienswijze van Sas van Gent, waar de plannen nog niet zijn besproken, te vernemen. Wij vrezen wel, dat de zienswijze daar aanmerkelijk anders zal zijn. B. en W. van Axel verdienen zeker waardering voor de wijze waarop zij deze kwesties hebben aan gepakt, en ook de raad heeft voor dit werk alle waardering getoond. Op Gedeputeerde Staten rust de zware taak, om temidden van de vele en veelal gerechtvaar digde bezwaren die in tal van gemeenten tegen de plannen naar voren komen, een weg te vinden die zal leiden naar een gezonde ontwikkeling van ons gehele gebied, met respektering van de zienswijze van de inwoners van onze streek zoals die thans via e gemeenteraden, en in vele gevallen gesteund door de mening van vooraanstaande deskundigen, naar voren is gekomen. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben bij hun schrijven van 19 april 1963, no. 13354/27 Kabinet, 2e afdeling, gericht aan de raden van alle gemeen ten in Zeeuwsch-Vlaanderen, de herindeling van die gemeenten aan de orde gesteld, In verband hiermede STELLEN Burgemeester en Wethouders VOOR het volgende antwoord aan Gedeputeerde Staten te richten Wij delen U mede, dat de raad dezer gemeente in zijn op 16 juli 1963 gehouden openbare ver gadering Uw schrijven van 19 april 1963. no. 13354/27 Kabinet, 2e afdeling, heeft behandeld ter formulering van zijn oordeel over de aannanging gemaakte grenswijzigingsvoorstellen, zulks ter vol doening aan het bepaalde in artikel 164, jo. artikel 158 der gemeentewet. De notulen van deze vergadering gaan in 4-voud hierbij. Tevens doen wij U, eveneens in 4-voud, toe komen een op ons verzoek samengesteld rapport van de Stichting ,,Het Nederlandsch Economisch Instituut", Afdeling Regionaal Onderzoek, te Rot terdam van juli 1963, waarin de herindelingsvoor stelling aan een nadere beschouwing zijn onder worpen. (Redaktie In het volgend nummer van ons blad hopen wij op dit rapport nader in te gaan). De raad kan in grote lijnen instemmen met dit rapport, hetgeen o.m. betekent, dat zijn standpunt met name blijkt uit de samenvatting en conclusies, met dien verstande echter, dat sommige punten een nadere uitwerking en toelichting behoeven. In de eerste plaats constateert de raad, dat de herindelingsplannen geen partiële herzieningen be helzen, doch een duidelijke algehele funct'onele in deling van de gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen voorstaan. Gedacht wordt hierbij aan de afbakening van de industrie- en havenfunctie, de woonfunctie, de agrarische functie en de recreatieve functie. De raad kan een functionele heroriëntering ap preciëren, doch is mèt „Het Nederlandsch Econo misch Instituut" van oordeel, dat ter bereiking van een adequate vervulling van de industriële- en ha venfunctie, in de Kanaalzone slechts plaats is voor één gemeente, waardoor het waterfront van het ka naal Terneuzen—Sas van Gent en dat van de uit mondingen van dit kanaal aan de Schelde in be stuurlijk opzicht in één hand komt. De raad merkt hierbij op, dat deze gedachte voor de gemeente Axel een offer betekent, omdat dit impliceert dat de Axelse Vlakte e.o. en Sluiskil overgedragen moeten worden aan de nieuwe ka- naalgemeente. Niettemin heeft de raad er oog voor, dat de gehele streekontwikkeling er mee gebaat kan zijn indien afstand wordt gedaan van dit ter ritoir terwille van een zo juist mogelijke functionele verdeüng van taken tussen de onderscheidene ge meenten. De raad is echter uitdrukkelijk van oor deel, dat dit offer slechts dan gerechtvaardigd is als één industrie-gemeente in de Kanaalzone wordt gecreëerd. Zou dit gebied verdeeld worden over 2 gemeenten, zoals Uw voorstel luidt, dan is er naar de mening van de raad evenzeer plaats voor 3 gemeenten. In beide gevallen zal er immers een gemeenschappelijke regeling moeten komen voor de realisering van de industriële streekfunctie. In het verleden heeft Axel steeds bewezen van harte bereid te zijn samen te werken. Nog onlangs bleek dit uit de oprichting van het „Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen". Axel heeft reeds vele ja ren ervaring met de industriële ontwikkeling en is industrie-minded. Qua planning heeft Axel zich bovendien vertrouwd gemaakt met de verdere ont plooiing van het industriële facet. Indien 3 ge meenten in de Kanaalzone onaanvaardbaar zijn, dan persisteert de raad bij zijn opvatting, dat Axel gesitueerd moet blijven aan het kanaal Terneuzen. Gent, in welk geval niet de combinatie Terneuzen— Sas van Gent als geschikte oplossing wordt gezien, doch de combinatie Terneuzen—Axel, waarbij ter verkrijging van een evenwichtige ontwikkeling be langrijke delen van de gemeente Westdorpe, ge legen ten zuiden van de Axelse Vlakte, aan Axel behoren te worden toegevoegd. Immers het is zon der meer duidelijk, dat het huidige Axelse gebied aan het kanaal Terneuzen—Gent in eerste instantie in aanmerking komt voor industrievestiging. Als logische consequentie daarvan normen de daarbij aansluitende delen van de gemeente West dorpe een onmisbaar element in de verdere uitbouw van dit bij uitstek geschikte industriegebied. In dit kader moet opgemerkt worden, dat de ge meente Sas van Gent in geen enkel opzicht beschikt over terreinen, waarop industrievestiging binnen de eerstvolgende decennia verwacht mag worden. Met name wordt industrievestiging ten westen van het kanaal door deskundigen en insiders als irreëel beschouwd. Uit een en ander volgt, dat niet Sas van Gent doch Axel als eerstaangewezene moet worden aangemerkt om op te treden als eventuele partner van Terneuzen. Iedere andere oplossing in het systeem van „2 gemeenten in de Kanaalzone waarbij dus Axel is uitgeschakeld, is voor de raad onaanvaardbaar. Het industriële verleden en de hui dige planning van Axel maken in dit geval het offer, dat Axel in principe bereid is te brengen in geval er één gemeente in de Kanaalzone ontstaat, onmogelijk. Een ander aspect., waarop de raad met name de nadruk legt, is de woonfunctie. Axel is door haar centrale ligging reeds een belangrijk wooncentrum voor de Kanaalzone, [-etgeen ook uit meergenoemd rapport blijkt. De verdere uitbouw van deze functie^ vraagt evenwel een stevig draagvlak. Uit dien hoofde kan de raad dan ook akkoord gaan met de samenvoeging van een gedeelte van de gemeente Zaamslag bij Axel, doch de raad acht het aldus vergrote patroon onvoldoende om de te verwachten sterke bevolkingsgroei tijdens de aanloop- en voor- bereidingsperiode op te vangen. Van daar dat de raad pleit voor de toevoeging van de gemeenten Koewacht, Zuiddorpe en Overslag, alsmede een gedeelte van de gemeente Westdorpe bij de ge meente Axel. Deze gedachte wordt ontleend aan de volgende aspecten a. het financiële aspect het draagvlak wordt dus doende 14.000 zielen, hetgeen mede van be tekenis is ten opzichte van de nieuwe gemeente Hulst, waardoor Axel qua zielental als een ge lijkwaardige partner van bedoelde gemeente kan worden beschouwd b. het planologisch aspecthet uitbreidingsplan „zuid-west" ligt tegen de grens va nde gemeen te Zuiddorpe bij de voorziene verdere uitbrei ding is het niet denkbeeldig, dat de grens met de gemeente Zuiddorpe wordt overschreden c. het religieuze aspecthoewel dit niet het groots te gewicht in de schaal legt, moet opgemerkt worden, dat het thans bestaande evenwicht wordt gehandhaafd, indien de overwegend R K - bevolking van Koewacht, Zujddorpe en Over slag tegelijk met Zaamslag, dat in hoofdzaak protestants is, wordt toegevoegd aan Axel. De raad is op goede gronden van oordeel, dat realisatie van de te verwachten economische pers pectieven in de Kanaalzone zal leiden tot een sterke bevolkingsgroei in dit gebied. Dit betekent, dat voorzien moet worden in uitbreiding van de woonmogelijkheden. Naar s raads opvatting is het hierboven geprojecteerde Axel uitstekend gewapend om de voorziene bevolkingsexpansie op te vangen. In de nieuwe constellatie zijn de voorwaarden daar toe reëel en bovendien uniek. De raad spreekt het vertrouwen uit, dat zijn standpunt mag leiden tot een krachtige uitbouw van het gebied tussen de Schelde en s Lands gren- zen. De fraktievoorzitters van de verschillende partijen gaven hierna hun visie op de plannen van Gedepu teerde Staten, alsmede op het voorstel van Burge meester en Wethouders. De heer D. J. OGGEL (G.P.V.) Door G.S. van Zeeland is ons een plan voorge legd om te komen tot een nieuwe indeling der ge meenten, waarbij dit aantal wordt teruggebracht tot 10. G.S. verzoekt het oordeel van de gemeenteraden te vernemen. Het, ons voorgelegde plan, moet vol gens de inleiding, dienen om de „bestuurlijke in deling va ndit gebied te doen aanpassen bij de ver wachte ontwikkeling in de Kanaalzone dit in overeenstemming met de wens van de Minister voor Volkshuisvesting en Bouwnijverheid. Gezien deze wens, kan aan het p'jin, oppervlakkig gezien, een zekere logica niet worden ontzegd. Echter dient opgemerkt dat m dit plan totaal wordt genegeerd dat Axel met enkele andere ge meenten het Kanaalschap heeft ingesteld, tegen welks afwijzing door G.S. het beroep bij de Kroon nog hangende is. Wellicht hebben bij de onthouding van de goed keuring door G.S. aan dit plan, meegesproken de moeilijkheden die zich voordoen bij „Rijnmond". Daarbij is dan over 't hoofd gezien, dat de ont wikkeling in de Kanaalzone een geheel andere is, daar we hier niet overvallen worden door een stormachtige groei, doch er gelegenheid is deze in goede banen te leiden. Er is nu eenmaal een Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen, welke Wet in de Kanaalzone tijdig tot gelding kan worden ge bracht. G.S. negeren in hun plannen geheel dat deze Wet in de ontwikkeling van deze streek kan voorzien en laten zodoende het werk van de wet gever niet tot zijn recht komen. Dat is m.i. de grondfout in het plan, wat de Kanaalzone betreft. Daarbij komt, dat de instelling enerzijds van een Havenschap, anderzijds van een Kanaalschap, waaraan de betrokken gemeenten de nodige be voegdheden delegeren, tot een ongestoorde wer king en ontwikkeling, voor ons geen vreemd ver schijnsel is, daar we reeds eerder bepaalde be voegdheden aan dergelijke lichamen overdroegen. In het prae-adves van B en W„ waartoe het rapport van het N.E.I. klaarblijkelijk als rchtlijn heeft gediend, staan goede dingen. In eerste in stantie houdt dit vast aan bovengenoemd standpunt, zodat ik het hiermee van harte eens ben. Mijn bezwaar tegen het standpunt van B. en W. is dat het hieraan niet stringent vasthoudt, doch dat het reeds vooruitloopt op de mogelijkheid dat er voor Axel een ander draagvlak moet worden ge schapen, zodat het in feite op twee gedachten hinkt. Wanneer in hoogste instantie de Kroon ons in het gelijk zou stellen, hebben wij in feite onze wapens reeds weggeworpen. We hebben reeds dikwijls on dervonden dat G.S. Axel niet zo gunstig is gezind, zodat we op onze hoede moeten zijn. Uit het hele plan blijkt dat het er om te doen is Terneuzen en Hulst op te heffen, de rest is in feite maarbijzaak. We zijn er heilig van overtuigd dat Axel zeer wel in staat is haar taak in de industriële Kanaalzone volledig te vervullen. Gevaar voor belemmeringen, concurrentie-overwegingen e.d., gelden in dezen niet, daar het Kanaalschap en Havenschap nauw kunnen samenwerken en eventueel kunnen samen smelten. In geval van overdracht van de nodige bevoegdheden aan die rechtspersoonlijkheid-bezit- tende lichamen doen zich de bezwaren niet voor, die door G.S. worden genoemd. Een éénvormig beleid, zoals bedoeld op pag. 5 van het „plan" is dan zeker gewaarborgd. Dit is minder het geval, wanneer er, volgens het voorstel van G.S. in de Kanaalzone twee gemeenten wor den gevormd. Het lijkt erop dat de opstellers tevoren gepor teerd waren voor een bepaalde oplossing, zodat in dezen de logica uit het oog verloren is. Bij deze oplossing komt de eenvormigheid van het beleid op losse schroeven te staan en zal dit meer verze kerd zijn met de instelling van een rechtspersoon- lijkheid-bezittend lichaam. Met de opmerking van B.en 'W„ dat het geheel onnodig, ja schadelijk is voor de gehele ontwik keling der streek, wanneer Axel uit de Kanaalzone wordt verwijderd, kan ik geheel instemmen. Niet eens ben iik het met de bewering van het N.E.I. dat de economische voordelen van het bestuur van de Kanaalzone door één gemeente evident zijn, daar dit door de instelling van een lichaam nóg beter tot zijn recht kan komen. Mijn bezwaar tegen het voorstel van B. en W. is, dat het ook andere mogelijkheden oppert. Deze geven oplossngen die slechts ten dele of alleen met grote moeilijkheden te verwezenlijken zijn. Tevens wordt met de rechten die Axel nu eenmaal heeft, doordat in het verleden bepaalde beloften zijn ge daan, die niet of slechts ten dele werden uitgevoerd, aeen rekening gehouden. In concreto wordt door G.S. van Axel gevraagd haar visie over 1. afstand van het westelijk deel der gemeenten aan Terneuzen 2. samenvoeging met het overschot der gemeente Zaamslag. In het kort wil ik de volgende bezwaren naar vo ren brengen, die ik zo nodig nader schriftelijk of mondeling wil uitwerken 1. Axel wordt in het „plan" van G.S., samen met Zaamslag, behandeld als overschot-gebied, het geen aan haar positie geen recht doet. 2. Axel wordt in dat rapport gedacht als eqn agrarische gemeente, terwijl haar tegelijk haar agrarische haven Axel-Sassing wordt ontno men. Daarbij komt het feit dat Axel historische RECHTEN heeft op een verbinding over water, gezien de noodgedwongen stopzeting van het graven van *het zijkanaal, door de Belgische op stand in 1831. 3. Axel zal haar functie als woongemeente moei lijker kunnen uitoefenen, daar zij haar belangen bij de groot-industrie geheel, en die in de agra rische sector gedeeltelijk verliest (verlies van haar haven). 4. De ligging van de stad Axel wordt als centrum plaats voor haar gemeentelijk gebied zeer on gunstig. 5. Het moet verkeerd worden geacht om een be paalde gemeente (in casu Terneuzen) bij te ver gaande aspiraties tegemoet te komen. Ook in deze materie geldt tenvolle het tiende gebod van de Wet der Zeden .„gij zult niet begeren het geen uws naasten is". De Overheid is geroepen deze Wet tot gelding te brengen. 6. De bestuurbaarheid van een gemeente wordt niet gediend door deze samen te stellen uit delen of aan te vullen met de [en, die hiervan afkerig zijn. Dit kan leiden tot" jarenlange moeilijkheden. Noch Zaamslag, noch Koewacht-Zuiddorpe- Overslag b';J:en vogrhands geporteerd voor sa menvoeging met andere gemeenten. Mentis meer gediend met goede naburen, dan met gezinsleden die „de kop in de wind gooien". Gezien deze punten, waarbij komt dat G.S. in gebreke is gebleven om aan te tonen dat de bestuur baarheid door twee gemeenten beter tot haar recht komt dan door één of twee rechtspersoonlijkheid- bezittende lichamen, acht ik het plan onaanvaard baar, alsook het prae-advies van B. en W„ indien dit niet in de door mij geschetste geest wordt aan gevuld. Daarom wil ik voorstellen 1. G.S. in kennis te stellen van bovengenoemde bezwaren 2. een oproep te richten tot de gemeenteraad van Terneuzen om zich nader te bezinnen op haar tevergaande eisen en in dezen een christelijke houding aan te nemen 3. medewerking in te roepen van personen, instan- tie's, verenigingen en andere lichamen die Axel gunstig gezind zijn, om steun in ons verzet te- qen bedoelde plannen. De heer K. Hamelink (P.v.d.A.) Het offer dat wij moeten brengen bij de herinde ling is moeilijk te verteren. Was dit meer óp de mocratische manier voorbereid b.v. door de streek- belangen op de le plaats te stellen en door overleg met meer dan één gemeente te komen tot een op lossing, wellicht lagen de verhoudingen nu anders. Weerstanden en sentimenten zijn nu opgewekt en dit is niet bevorderlijk, zo niet funest voor de toe komstige ontwikkeling van onze streek. Het her- ■indelingsplan zoals G.S. dit nu aan ons heeft voor gelegd sluit Axel uit van zijn invloedrijke positie aan het kanaal GentTerneuzen, en waarom vra gen wij ons af. Om de industrie-ontwikkeing beter en efficiënter te kunnen behartigen Och kom, in dien dit met 2 gemeenten mogeijk is, is dit ook mogelijk met 3 gemeenten. Wat is dan de reden Er is maar één antwoord mogelijkom dat onze annexatiezucht niet voldoende ontwikkeld was ten tijde van de voorbereiding. Het Kanaalschap, ge sticht door de 3 gemeenten Sas van Gent, West dorpe en Axel liet ruimte voor toetreding van meer dere gemeenten in de Kanaalzone. Dit is afgewezen als absoluut onaanvaardbaar, terwijl dit een basis kon zijn voor overleg. Evenwel zijn wij overtuigd van de noodzakelijk heid om bestuurlijk een oplossing te creeëren maar hiervoor zullen veel weerstanden moeten worden overwonnen. Wij zijn er verder van overtuigd dat de herindeling van gemeenten in Zeeuwsch-Vlaan deren een feit wordt. Hierover is het laatste woord echter nog wel niet gesproken, daarvoor is het plan te GEBREKKIG, in zijn OPZET, GEBREK KIG in zijn MOTIVERING, één voorbeeld wan neer Axel aan het kanaal niet meer gewenst zou zijn, waarvoor is dan de woongemeente Axel in de nieuwe herindeling te klein gecreëerd^, te klein waardoor de ontplooiingsmogelijkheden beperkt blij ven, of is dit de bedoeling Dit zijn allemaal vragen, vragen die ons niet gemakkelijk maken het plan als nuttig te beschou wen. We zijn echter van oordeel, dat G.S. veel goed kan maken, maar dan zal moeten worden uit gegaan* van de gedachte dat de gehele streek hier bij betrokken is, maar laat men zich BEÏNVLOE DEN zoals het huidige plan tot uitdrukking brengt, dan zal het plan geen zegen zijn, maar een straf en dit kan niet de bedoeling zijn. Onze gehele streek staat op de drempel van een ontwikkeling welke in zijn omvang niet is te overzien, zodat niets moet worden nagelaten gelijke tred te houden desnoods met inzet van belangen. Maar de slechte voorbe reiding welke dit plan demonstreert is niet ge wenst. Dant lijnen kris-kras trekken kunnen wij ook en dan met de pen die ONS geschikt lijkt. Wij kunnen overigens de gedachte, welke het prae-advies door B. en W. opgesteld, uitgedrukt onderschrijven De heer A. H. VAN DER LEE (Gem. Bel.) Weinig onderwerpen van bestuurlijke aard heb ben de bevolking van dit gebied de laatste tijd zo bezig gehouden als dit. Zeer ingrijpende wijzigingen zijn in dit voorstel vervat en de reacties daarop zijn uiteraard zeer verschillend. Wanneer men dit plan beziet vanuit een egoïs tisch standpunt, dan is het begrijpelijk dat de eerste reactie totaal afwijzend is, want we zien dat tal van zelfstandige kleine gemeenschappen met één streek, bestuurlijk van de kaart worden geveegd, en worden opgenomen in een groter geheel, met als resultaat, dat er, zoals het voorstel nu is zes ge meenten overblijven in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen. De REALITEIT is, dat we in Zeeuwsch-Vlaan deren, en speciaal in Oost, in de nabije toekomst (zie vervolg op pagina 2).

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 1