GEMEENTERAAD VAN AXEL
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 1 JUNI 1963
77e Jaargang No. 35
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
Hoofdredaktie J. C. VINK.
Redaktk en Administratie Axel. Markt 12, tel. 01155 - 646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK
benoemde dhr. J. J. Wieles met alg. stemmen
tot direkteur van Gemeente Gasbedrijf.
Op maandag 27 mei 1963 vergaderde de Raad van de Gemeente Axel in de raadszaal
van het stadhuis. Op deze vergadering was de heer P. J. van Bendegem niet aanwezig.
AXELSE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS t Lorae nummer* 10 cent
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen LTS.
Buitenland 2,
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per
Bl| kontrakten belangrijke redukUe.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per
Kleine Advertenöên 1-5 regab L»
tedere regel meer 12 cent
Naar aanleiding van de antwoorden van het
college van Burgemeester en Wethouders, betref
fende vragen gesteld in de raadsvergadering van
23 april 1963, maakten enkele heren raadsleden nog
een opmerking.
De heer J. DEN DOELDER Ik informeerde
naar de kleedgelegenheid voor A.Z.V.V. Ik kreeg
een heel mooi antwoord, maar tussen de regels door
meen ik te moeten opmerken dat de realisatie nog
wel enige tijd op zich zal laten wachten. Is het niet
beter dit onderwerp nog eens terug te brengen in
de Sportstichting
De BURGEMEESTER Wij zullen deze sug
gestie overwegen.
De heer K. HAMELINK Het is toch wel ge
wenst dat het verharden van de brandgang tussen
Olivierstraat en Robertstraat de werkelijke aan
dacht heeft en dat wordt gestreefd naar een afdoen
de oplossing.
Wethouder C. VAN BENDEGEM Het ligt niet
in de bedoeling hier een noodoplossing aan te bren
gen. Zodra de traverse klaar komt, zal met vrij
komende materialen de brandgangen worden aan
gepakt.
VOORSTEL tot aankoop van de Woning
Oudewijk 33 te Axel van de heer J. P.
Jansen van Roosendaal te Axel en Consor
ten.
De heer J. P. Jansen van Roosendaal te Axel is
bereid de door hem bewoonde woning Oudewijk 33
te Axel, die bij de sanering van de Oudewijk en
omgeving is betrokken, aan de gemeente te ver
kopen.
In overeenstemming met het gevoelen van de
Commssie voor Openbare Werken WERD BE
SLOTEN, ter verdere voorbereiding van de uit
voering van het saneringsplan Oudewijk en omge
ving, van de heer J. P. Jansen van Roosendaal,
Oudewijk 33 te Axel, e.c. aap te kopen het woon
huis met aanbehoren en erf, kadastraal bekend ge
meente Axel, sectie G, no. 300, groot 99 m2, plaat
selijk bekend Oudewijk 33, voor de prijs, zoals die
in het bij de stukken gevoegde ontwerp-besluit is
vermeld.
VOORSTEL tot overname van de Sport-
accomodatie van de Handboog Maatschappij
„Ons Vermaak", tot uitbreiding daarvan,
tot het aangaan van een Huurovereenkomst
en tot het voteren van een krediet van
2.000,—. s
De Handboog Maatschappij „Ons Vermaak' te
Axel verzoekt de gemeente haar Sportaccomodatie,
bestaande uit een staande wip, opgericht op het
concoursterrein van de V.V.Z.F., over te nemen
en de bestaande inrichting uit te breiden met een
nieuwe staande wip.
Gelet op het streven van dé Sportaccomodaties
in handen van de gemeente te brengen, WERD
BESLOTEN, in overeenstemming met het gevoelen
van de Commissie voor Openbare Werken en de
„Sportstichting Axel"
I. de staande wip, opgericht op vorengenoemd
concoursterrein, van de Handboog Maatschap
pij „Ons Vermaak" over te nemen voor de
som 350,— en deze te verplaatsen naar het
t enzuiden van het concoursterrein liggende
weiland, eigendom van de gemeente Axel, ka
dastraal bekend gemeente Axel, sectie F, no.
1159;
II. een nieuwe staande wip op te richten op het
ten zuiden van het concoursterrein liggende
weiland, kadastraal bekend gemeente Axel,
sectie F, no. 1159;
III. met de Handboog Maatschappij „Ons Ver
maak" te Axel een huurovereenkomst aan te
gaan conform het bij de stukken gevoegde
ontwerp
rV. een krediet te voteren van 2.000,voor de
kosten, voortvoeiende uit de onderdelen, I, II
en III.
VOORSTEL tot het uitbreiden van het
Personeel van de Dienst Gemeentewerken.
De werkzaamheden van de dienst gemeentewer
ken nemen hand over hand toe. De oorzaak is o.a.
gelegen in de omstandigheid, dat de bestaande on
derdelen steeds meer aandacht vragen en dat nieuwe
taken zich aandienen.
Een en ander is voor ons aanleiding geweest de
personeelsbezetting aan een nader onderzoek te
onderwerpen.
Daarbij zijn wij na ampele overweging tot de
konklusie gekomen, dat het een dringende eis is
het personeelsbestand op korte termijn uit te brei
den.
Met name geldt dit voor de onderdelen plant
soendienst, reinigingsdienst, machinepark en wo
ningbedrijf, dit laatste in verband met de aflopende
sdiilderskontrakten.
Bovendien is het noodzakelijk gebleken aan de
dienst gemeentewerken een administrateur toe te
voegen.
In verband hiermede WERD VOORGESTELD
het personeel van de dienst gemeentewerken uit te
breiden met één plantsoenarbeider, twee arbeiders
voor de reinigingsdienst, één monteur voor het
machinepark, twee schilders, hoofdzakelijk voor het
woningbedrijf en één administrateur gemeentewer
ken en het college te machtigen ter zake het no
dige te verrichten.
De financiële consequeenties, die in een begro
tingswijziging zullen worden verwerkt, belopen
naar raming 56.000,per jaar, inklusief sociale
lasten, waarvan ongeveer 13.000,(90% van
de kosten der schilders) ten laste van het woning
bedrijf.
Ondertussen is een interne regeling getroffen,
waarbij de verantwoordelijkheid van de hoofd
opzichter en de opzichter van de Centrale Dienst
voor Bouw- en Woningtoezicht en Gemeentewer
ken nader is omschreven. Eenzelfde regeling is
ontworpen voor de onderopzichters, terwijl diverse
taken van verschillende gemeentewerklieden gere
viseerd zijn.
De heer A. DE WAARD Bij de mensen die
we gaan aantrekken zijn twee schilders. Het was
logisch dat we met drie schilders niet konden toe
komen. Bij een groeiende groep schilders doet zich
echter deze moeilijkheid voor heeft de Gemeente
in de wintermaanden passende werkzaamheden
Dit wordt een grote zorg voor de wethouder van
Openbare Werken.
Ik lees dat de kosten der schilders voor 90%
ten laste van het Woningbedrijf komen. Maar wan
neer men ziet dat slechts 8 maanden kan worden
buitengewerkt, dan vind ik dat percentage wel aan
de hoge kant.
De heer J. C. VAN LUIJK Ik vind dat ook
heel moeilijk te realiseren 90% t. 1. van het Wo
ningbedrijf, wanneer maar 2/3 van het jaar voor
dit bedrijf wordt gewerkt. Bij de uitbreiding van de
plantsoenendienst zie ik dat één arbeider wordt
aangetrokken, óók voor het delven van graven.
De Gemeente heeft toch een grafdelver benoemd
en waarom moet een plantsoenarbeider dit dan
doen Of is deze funktie vervallen
De heer D. J. OGGEL Het is inderdaad een
grote uitgaaf, maar toch wil ik dit toejuichen. We
bereiken hiermede een betere verzorging. Maar ik
heb één kleine vraag is hierin, ook begrepen de
verzorging van de sportaccomodatie
De heer E. A. MAAS Ik ben niet zo bang als
de vorige sprekers. Wanneer men eens een kijkje
gaat nemen aan de binnenkant van de Woningwet
woningen dan komt men tot de konklusie dat hier
aan nog wel iets te doen valt. Wel ben ik be
nieuwd, in welke loongroep de arbeiders bij de rei
nigingsdienst zullen worden ingedeeld
Wethouder C. VAN BENDEGEM U moet dit
alles zien als een onderdeel van een gehele reorga
nisatie. Dit is thans in een iets ander licht komen
te staan i.v.m. de benoeming bij het Gasbedrijf.
Of wij met de vijf schilders toe zullen komen kan
ik ook niet zeggen, maar we willen eerst bekijken
hoe alles zal gaan. Wat deze mensen voor de Ge
meente doen komt uiteraard niet voor rekening van
het Woningbedrijf. Uit de funktionele loonverdeling
blijken hun werkzaamheden.
Het is de bedoeling dat we werk opsparen voor
de wintermaanden.
Ik heb enige kritiek gehoord over het feit dat een
plantsoenarbeider ook is belast met het delven van
graven. Het College heeft zich genoodzaakt ge
zien de werkzaamheden te beperken, maar uit
piëteitsoverwegingen lijkt het me beter hierover
niet in het openbaar te spreken.
Deze oplossing kwam ons goed uit, want wel
licht had de beloning toch moeten worden herzien.
Klachten van plantsoenarbeiders over dit werk
zijn het College niet bekend.
De heer VAN LUIJK Dit heb ik ook niet ge
zegd 1
Wethouder VAN BENDEGEM We willen
experimenteren met een arbeider voor de eigen
dommen van de Sportstichting.
Wat betreft de reinigingsdiensteen passende
beloning moet er zijn en dit zal moeten worden be
keken in overleg met het georganiseerd overleg.
Het is niet onze bedoeling te zoeken naar de
laagste beloning.
Na het betoog van de wethouder konden alle
leden van de Raad zich met het voorstel verenigen.
VOORSTEL tot het benoemen van een
Direkteur van het Gemeentelijk Gasbedrijf.
Sedert enige jaren vaceert de betrekking van
direkteur van het gemeentelijk gasbedrijf.
Deze vakature wordt tot op heden waargenomen
door de hoofdopzichter van de Centrale Dienst voor
Bouw- en Woningtoezicht en Gemeentewerken, de
heer J. J. Wieles. Het spreekt vanzelf, dat deze
toestand niet blijvend kan voortduren.
Zoals bekend is, werden verschillende oproepen
voor sollicitanten geplaatst, doch een definitieve
beslissing ter zake is om verschillende redenen tot
dusverre niet genomen.
Nu er meer tekening begint te komen in de ont
wikkeling van het aardgas, lijkt het noodzakelijk
opnieuw te bezinnen op de inhoud van de onder
havige funktie.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk
heid zal Zeeland reeds binnen enkele jaren aange
sloten worden op het aardgasnet. Op beleidsniveau
worden thans besprekingen gevoerd ter bestudering
van de hiermede samenhangende problemen.
Dit betekent, dat ook het gemeentelijk gasbedrijf
over enige jaren voor grote uitbreidingen zal staan
tengevolge van de te verwachten sterke toename
van de gasverkoop o.a. voor ruimteverwarming.
Naast dit facet bestaan er nog enige andere fak-
toren, die de funktie van gasdirekteur een „full
employement" geven. Met name denkt het college
hierbij aan de gasberging, de ombouw van het be
staande net en de gebruiksapparatuur in verband
met het aardgas, de zinker onder het te verbreden
kanaal TerneuzenSas van Gent en de gasvoor-
ziening in gebieden, die nu nog van dit produkt
verstoken zijn.
Deze nadere oriëntering brengt het college mede
gelet op de recente ontwikkeling in Zeeland, tot
de konklusie, dat er in dit stadium voldoende argu
menten zijn, die pleiten voor het definitief voorzien
in de onderhavige vakature.
In dit verband werd verwezen naar het bij de
stukken gevoegde schrijven van het Staatsgas-
bedrijf van 9 oktober 1962, no. A/5011.
In aanmerking genomen de wijze, waarop de
waarnemend drekteur de funktie gedurende de afge
lopen jaren heeft vervuld, WERD VOORGE
STELD, in overeenstemming met het gevoelen van
de gaskommissie, de heer J. J. Wieles, met ingang
van een nader te bepalen datum, te benoemen tot
direkteur van het gemeentelijk gasbedrijf te Axel
in vaste dienst, op een jaarwedde overeenkomende
met de schaal, zoals deze is verwerkt in de 13e
wijziging van de „Salaris- en loonverordening
1959".
Bovendien WERD VOORGESTELD betrok
kene een autotoelage te verlenen overeenkomstig
het bepaalde in de laatste volzin van artikel 1 van
vorenbedoelde wijziging.
Onze stadgenoot, de heer J. J. Wieles, werd met
algemene stemmen benoemd tot direkteur van het
Gemeentelijk Gasbedrijf.
VOORSTEL tot het in het leven roepen
van een tak van Dienst voor de Sport en als
gevolg daarvan tot het aanvullen van de
„Beheersverordening Bedrijven", tot het wij
zigen van de Statuten van de „Sportstichting
Axel" en tot het intrekken van de „Alge
mene regeling voor het beheer en de exploi
tatie van Sportinrichtingen", alsmede het
Raadsbesluit van 30 oktober 1962, inzake
inbreng van enige Gemeentelijke Sportacco
modaties bij de „Sportstichting Axel".
Bij besluit van de raad van 26 april 1962, goed
gekeurd door Gedeputeerde Staten van Zeeland
dd. 29 mei 1962, no. 1883/61, leafd., is de „Sport
stichting Axel" in het leven geroepen.
Het doel van de Stichting is omschreven in ar
tikel 2 van de statuten. Het derde lid van dit artikel
bepaalt, dat bij raadsbesluit onder nader door de
raad te stellen regelen aan de stichting zal wor
den opgedragen het beheer en de exploitatie van
sportterreinen, speelvelden, speeltuinen, zwembaden
enz., terwijl ingevolge artikel 18 burgemeester en
wethouders het personeel van de Stichting benoe
men, schorsen en ontslaan, na het dagelijks bestuur
te hebben gehoord.
Gebleken is, dat uitvoering van deze bepalingen
moeilijkheden oplevert het aantal terreinen c.a.,
dat de Sportstichting in beheer heeft en binnen af
zienbare tijd in beheer zal krijgen is te gering om
personeel in dienst te nemen.
Het zal er dus in de praktijk op neerkamen, dat
het werk wordt opgedragen aan het personeel van
de Dienst Gemeentewerken.
Over dit personeel heeft het Stichtingsbestuur
echter geen zeggenschap, zodat voor alle te ver
richten werkzaamheden een verzoek tot burge
meester en wethouders moet worden gericht.
Als dit werk wordt uitgevoerd, moet aan de
hand van de werkbriefjes een loondeklaratie bij de
Stichting worden ingediend.
Dit is derhalve een vrij omslachtige werkwijze,
terwijl op deze manier geen duidelijk financieël
overzicht te krijgen is van de hiermede gepaard
gaande kosten.
Het Stichtingsbestuur is hiervan overtuigd en
heeft in zijn vergaderingen meerdere malen de wens
uitgesproken te komen tot een andere organisatie
vorm, waarbij genoemde omwegen kunnen worden
voorkomen. Daarbij is de gedachte uitgegaan naar
het in het leven roepen van een tak van dienst
voor de sport.
Een tak van dienst leidt tot een geheel afzonder
lijke financiële administratie, gebonden aan exact
omschreven voorschriften.
Dit betekent o.m. een aparte begroting en reke
ning, met de mogelijkheid van een nauwkeurige
kostprijsberekening. Hierdoor kunnen de uitkoms
ten van de in te brengen objekten (i.e. sportacco
modaties) precies bekend zijn, zodat een goed in
zicht wordt verkregen in de financiële resultaten.
De administratie kan worden ondergebracht bij de
afdeling Centrale Boekhouding, het kasbeheer bij
de kassier en de technische werkzaamheden bij de
Dienst Gemeentewerken.
De heer D. J. OGGEL
Mijnheer de Voorzitter,
Het lijkt me gewenst mijn visie over de ontwik
keling der Sportstichting in het kort naar voren
te brengen.
Eindelijk wordt ons de oplossing voorgelegd,
waartoe we met de Sportstichting moeten komen.
In feite wordt toegegeven dat de Sportstichting een
mislukking is geworden.
In dit voorstel wordt als reden aangevoerd de
kwestie van het aantrekken resp. gebruiken van
personeel. Uit deze opmerking blijkt duidelijk dat
het voorstel tot instelling van de Sportstichting in
dertijd nog niet rijp was, daar de kwestie van het
aantrekken van personeel toch tevoren had moeten
worden bekeken.
Echter ben ik van mening dat .de bezwaren die
ik vroeger heb aangevoerd tegen de opzet der
Stichting ook terdege hebben meegesproken, n.l.
dat de gemeente belangrijke bedragen uit handen
geeft, zonder de minste verdere zeggenschap daar
over.
Nu blijkt dat deze zaak indertijd veel te optimis
tisch is gesteld, hoop ik dat dit een les zal zijn om
de zaken in de toekomst steeds reëel te bekijken en
met beide benen op de grond te blijven staan.
Waar de opzet van de Sportstichting is vastge
lopen, zal ik me noodgedwongen neerleggen bij de
overname door de gemeente, omdat hier geen an
dere oplossing mogelijk is.
Intussen is het wel jammer dat op deze wijze
partikuliere aktiviteiten zijn geëlimineerd en de ge
meente nu de volledige verantwoording voor deze
zaken op zich moet nemen.
Echter wil ik voorop stellen dat het niet de be
doeling mag zijn om alle partikuliere initiatieven
om zeep te helpen. Daarom speet het me werke
lijk dat, in de vorige vergadering van de gemeente
raad, de voorzitter van de Sportstichting, het voor
stel deed om het subsidie voor het Concours-
Hippique te verminderen. Al wordt dit concours
niet gehouden onder auspiciën van de Sportstich
ting, toch mag dit wel een graantje meepikken in
vergelijking met de volle zakken die ter beschik
king van de Sportstichting zijn gesteld.
Het reële voorstel dat B. en W. in dezen deden
geeft vertrouwen dat dit college gezonde parti
kuliere initiatieven zal willen steunen.
Echter blijft bij mij nog een vraag, waarover ik
gaarne klaarheid zou hebben. Uit het rapport van
de vergadering van B. en W. met de Sportstichting
blijkt uit punt 8 dat de gezagsverhouding met zich
meebrengt dat beheer en exploitatie van de sport
accomodatie tot de taak van B. en W. behoren.
Echter staat in de verwijzing der Statuten dat de
gemeente de sportaccomodatie uitgeeft IN OVER
EENSTEMMING MET het gevoelen der sport-
commissie. Dit laatste zou inhouden dat het advies
der sportcommissie bindend is, dus dat B. en W.
in haar taak is beperkt.
Hoe wordt dit geregeld, wanneer er onverhoopt
verschil van mening zou bestaan
Er resteren dus twee vragen
1. mag ik het vertrouwen hebben dat B. en W„ nu
de Sportstichting een tak van dienst wordt, ook
gezonde partikuliere initiatieven zullen blijven
steunen
2. hoe wordt gehandeld als er verschil van mening
is tussen B. en W. en de Sportcommissie inzake
beheer en exploitatie der sportaccomodatie
De heer A. H. VAN DER LEE Ik moet mijn
teleurstelling uitspreken over de opmerkingen be
treffende het subsidie voor het Concours-Hippique.
Ik meen dat spreker hier in de vorige vergadering
voldoende gelegenheid voor heeft gehad, maar toen
had dit de instemming.
Wethouder C. VAN BENDEGEMEr zijn
hier opmerkingen gemaakt waarvan enkele hout
snijden en sommige niet.
Het college is tot de konklusie gekomen dat de
eerste opzet niet praktisch was, dus schakelen we
een tandje terug. Hadden we te doen met een ge
meente van 100.000 inwoners, dan was alles direkt
goed geweest.
De BURGEMEESTER Dus we komen hier op
terug, wanneer Axel 100.000 inwoners heeft?!
Wethouder VAN BENDEGEM Het is zeker
niet de bedoeling om partikuliere initiatieven om
zeep te brengen, maar het is juist onze bedoeling
deze te steunen. Wat betreft het subsidie voor het
Concours-Hippique dit is een gedane zaak en ik
zal daarop niet ingaan. Het zou toch wel prettig
zijn dat een klein beetje meer vertrouwen en iets
meer begrip werden betoond in en voor het Col
lege.
We hebben in ieder geval dit bereiktwe heb
ben personen aangetrokken die het College van
goede adviezen kunnen dienen.
(Zie vervolg op pagina