GEMEENTERAAD VAN AXEL Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 1 JUNI 1963 77e Jaargang No. 35 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktk en Administratie Axel. Markt 12, tel. 01155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK benoemde dhr. J. J. Wieles met alg. stemmen tot direkteur van Gemeente Gasbedrijf. Op maandag 27 mei 1963 vergaderde de Raad van de Gemeente Axel in de raadszaal van het stadhuis. Op deze vergadering was de heer P. J. van Bendegem niet aanwezig. AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJS t Lorae nummer* 10 cent Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen LTS. Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per Bl| kontrakten belangrijke redukUe. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertenöên 1-5 regab L» tedere regel meer 12 cent Naar aanleiding van de antwoorden van het college van Burgemeester en Wethouders, betref fende vragen gesteld in de raadsvergadering van 23 april 1963, maakten enkele heren raadsleden nog een opmerking. De heer J. DEN DOELDER Ik informeerde naar de kleedgelegenheid voor A.Z.V.V. Ik kreeg een heel mooi antwoord, maar tussen de regels door meen ik te moeten opmerken dat de realisatie nog wel enige tijd op zich zal laten wachten. Is het niet beter dit onderwerp nog eens terug te brengen in de Sportstichting De BURGEMEESTER Wij zullen deze sug gestie overwegen. De heer K. HAMELINK Het is toch wel ge wenst dat het verharden van de brandgang tussen Olivierstraat en Robertstraat de werkelijke aan dacht heeft en dat wordt gestreefd naar een afdoen de oplossing. Wethouder C. VAN BENDEGEM Het ligt niet in de bedoeling hier een noodoplossing aan te bren gen. Zodra de traverse klaar komt, zal met vrij komende materialen de brandgangen worden aan gepakt. VOORSTEL tot aankoop van de Woning Oudewijk 33 te Axel van de heer J. P. Jansen van Roosendaal te Axel en Consor ten. De heer J. P. Jansen van Roosendaal te Axel is bereid de door hem bewoonde woning Oudewijk 33 te Axel, die bij de sanering van de Oudewijk en omgeving is betrokken, aan de gemeente te ver kopen. In overeenstemming met het gevoelen van de Commssie voor Openbare Werken WERD BE SLOTEN, ter verdere voorbereiding van de uit voering van het saneringsplan Oudewijk en omge ving, van de heer J. P. Jansen van Roosendaal, Oudewijk 33 te Axel, e.c. aap te kopen het woon huis met aanbehoren en erf, kadastraal bekend ge meente Axel, sectie G, no. 300, groot 99 m2, plaat selijk bekend Oudewijk 33, voor de prijs, zoals die in het bij de stukken gevoegde ontwerp-besluit is vermeld. VOORSTEL tot overname van de Sport- accomodatie van de Handboog Maatschappij „Ons Vermaak", tot uitbreiding daarvan, tot het aangaan van een Huurovereenkomst en tot het voteren van een krediet van 2.000,—. s De Handboog Maatschappij „Ons Vermaak' te Axel verzoekt de gemeente haar Sportaccomodatie, bestaande uit een staande wip, opgericht op het concoursterrein van de V.V.Z.F., over te nemen en de bestaande inrichting uit te breiden met een nieuwe staande wip. Gelet op het streven van dé Sportaccomodaties in handen van de gemeente te brengen, WERD BESLOTEN, in overeenstemming met het gevoelen van de Commissie voor Openbare Werken en de „Sportstichting Axel" I. de staande wip, opgericht op vorengenoemd concoursterrein, van de Handboog Maatschap pij „Ons Vermaak" over te nemen voor de som 350,— en deze te verplaatsen naar het t enzuiden van het concoursterrein liggende weiland, eigendom van de gemeente Axel, ka dastraal bekend gemeente Axel, sectie F, no. 1159; II. een nieuwe staande wip op te richten op het ten zuiden van het concoursterrein liggende weiland, kadastraal bekend gemeente Axel, sectie F, no. 1159; III. met de Handboog Maatschappij „Ons Ver maak" te Axel een huurovereenkomst aan te gaan conform het bij de stukken gevoegde ontwerp rV. een krediet te voteren van 2.000,voor de kosten, voortvoeiende uit de onderdelen, I, II en III. VOORSTEL tot het uitbreiden van het Personeel van de Dienst Gemeentewerken. De werkzaamheden van de dienst gemeentewer ken nemen hand over hand toe. De oorzaak is o.a. gelegen in de omstandigheid, dat de bestaande on derdelen steeds meer aandacht vragen en dat nieuwe taken zich aandienen. Een en ander is voor ons aanleiding geweest de personeelsbezetting aan een nader onderzoek te onderwerpen. Daarbij zijn wij na ampele overweging tot de konklusie gekomen, dat het een dringende eis is het personeelsbestand op korte termijn uit te brei den. Met name geldt dit voor de onderdelen plant soendienst, reinigingsdienst, machinepark en wo ningbedrijf, dit laatste in verband met de aflopende sdiilderskontrakten. Bovendien is het noodzakelijk gebleken aan de dienst gemeentewerken een administrateur toe te voegen. In verband hiermede WERD VOORGESTELD het personeel van de dienst gemeentewerken uit te breiden met één plantsoenarbeider, twee arbeiders voor de reinigingsdienst, één monteur voor het machinepark, twee schilders, hoofdzakelijk voor het woningbedrijf en één administrateur gemeentewer ken en het college te machtigen ter zake het no dige te verrichten. De financiële consequeenties, die in een begro tingswijziging zullen worden verwerkt, belopen naar raming 56.000,per jaar, inklusief sociale lasten, waarvan ongeveer 13.000,(90% van de kosten der schilders) ten laste van het woning bedrijf. Ondertussen is een interne regeling getroffen, waarbij de verantwoordelijkheid van de hoofd opzichter en de opzichter van de Centrale Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht en Gemeentewer ken nader is omschreven. Eenzelfde regeling is ontworpen voor de onderopzichters, terwijl diverse taken van verschillende gemeentewerklieden gere viseerd zijn. De heer A. DE WAARD Bij de mensen die we gaan aantrekken zijn twee schilders. Het was logisch dat we met drie schilders niet konden toe komen. Bij een groeiende groep schilders doet zich echter deze moeilijkheid voor heeft de Gemeente in de wintermaanden passende werkzaamheden Dit wordt een grote zorg voor de wethouder van Openbare Werken. Ik lees dat de kosten der schilders voor 90% ten laste van het Woningbedrijf komen. Maar wan neer men ziet dat slechts 8 maanden kan worden buitengewerkt, dan vind ik dat percentage wel aan de hoge kant. De heer J. C. VAN LUIJK Ik vind dat ook heel moeilijk te realiseren 90% t. 1. van het Wo ningbedrijf, wanneer maar 2/3 van het jaar voor dit bedrijf wordt gewerkt. Bij de uitbreiding van de plantsoenendienst zie ik dat één arbeider wordt aangetrokken, óók voor het delven van graven. De Gemeente heeft toch een grafdelver benoemd en waarom moet een plantsoenarbeider dit dan doen Of is deze funktie vervallen De heer D. J. OGGEL Het is inderdaad een grote uitgaaf, maar toch wil ik dit toejuichen. We bereiken hiermede een betere verzorging. Maar ik heb één kleine vraag is hierin, ook begrepen de verzorging van de sportaccomodatie De heer E. A. MAAS Ik ben niet zo bang als de vorige sprekers. Wanneer men eens een kijkje gaat nemen aan de binnenkant van de Woningwet woningen dan komt men tot de konklusie dat hier aan nog wel iets te doen valt. Wel ben ik be nieuwd, in welke loongroep de arbeiders bij de rei nigingsdienst zullen worden ingedeeld Wethouder C. VAN BENDEGEM U moet dit alles zien als een onderdeel van een gehele reorga nisatie. Dit is thans in een iets ander licht komen te staan i.v.m. de benoeming bij het Gasbedrijf. Of wij met de vijf schilders toe zullen komen kan ik ook niet zeggen, maar we willen eerst bekijken hoe alles zal gaan. Wat deze mensen voor de Ge meente doen komt uiteraard niet voor rekening van het Woningbedrijf. Uit de funktionele loonverdeling blijken hun werkzaamheden. Het is de bedoeling dat we werk opsparen voor de wintermaanden. Ik heb enige kritiek gehoord over het feit dat een plantsoenarbeider ook is belast met het delven van graven. Het College heeft zich genoodzaakt ge zien de werkzaamheden te beperken, maar uit piëteitsoverwegingen lijkt het me beter hierover niet in het openbaar te spreken. Deze oplossing kwam ons goed uit, want wel licht had de beloning toch moeten worden herzien. Klachten van plantsoenarbeiders over dit werk zijn het College niet bekend. De heer VAN LUIJK Dit heb ik ook niet ge zegd 1 Wethouder VAN BENDEGEM We willen experimenteren met een arbeider voor de eigen dommen van de Sportstichting. Wat betreft de reinigingsdiensteen passende beloning moet er zijn en dit zal moeten worden be keken in overleg met het georganiseerd overleg. Het is niet onze bedoeling te zoeken naar de laagste beloning. Na het betoog van de wethouder konden alle leden van de Raad zich met het voorstel verenigen. VOORSTEL tot het benoemen van een Direkteur van het Gemeentelijk Gasbedrijf. Sedert enige jaren vaceert de betrekking van direkteur van het gemeentelijk gasbedrijf. Deze vakature wordt tot op heden waargenomen door de hoofdopzichter van de Centrale Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht en Gemeentewerken, de heer J. J. Wieles. Het spreekt vanzelf, dat deze toestand niet blijvend kan voortduren. Zoals bekend is, werden verschillende oproepen voor sollicitanten geplaatst, doch een definitieve beslissing ter zake is om verschillende redenen tot dusverre niet genomen. Nu er meer tekening begint te komen in de ont wikkeling van het aardgas, lijkt het noodzakelijk opnieuw te bezinnen op de inhoud van de onder havige funktie. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk heid zal Zeeland reeds binnen enkele jaren aange sloten worden op het aardgasnet. Op beleidsniveau worden thans besprekingen gevoerd ter bestudering van de hiermede samenhangende problemen. Dit betekent, dat ook het gemeentelijk gasbedrijf over enige jaren voor grote uitbreidingen zal staan tengevolge van de te verwachten sterke toename van de gasverkoop o.a. voor ruimteverwarming. Naast dit facet bestaan er nog enige andere fak- toren, die de funktie van gasdirekteur een „full employement" geven. Met name denkt het college hierbij aan de gasberging, de ombouw van het be staande net en de gebruiksapparatuur in verband met het aardgas, de zinker onder het te verbreden kanaal TerneuzenSas van Gent en de gasvoor- ziening in gebieden, die nu nog van dit produkt verstoken zijn. Deze nadere oriëntering brengt het college mede gelet op de recente ontwikkeling in Zeeland, tot de konklusie, dat er in dit stadium voldoende argu menten zijn, die pleiten voor het definitief voorzien in de onderhavige vakature. In dit verband werd verwezen naar het bij de stukken gevoegde schrijven van het Staatsgas- bedrijf van 9 oktober 1962, no. A/5011. In aanmerking genomen de wijze, waarop de waarnemend drekteur de funktie gedurende de afge lopen jaren heeft vervuld, WERD VOORGE STELD, in overeenstemming met het gevoelen van de gaskommissie, de heer J. J. Wieles, met ingang van een nader te bepalen datum, te benoemen tot direkteur van het gemeentelijk gasbedrijf te Axel in vaste dienst, op een jaarwedde overeenkomende met de schaal, zoals deze is verwerkt in de 13e wijziging van de „Salaris- en loonverordening 1959". Bovendien WERD VOORGESTELD betrok kene een autotoelage te verlenen overeenkomstig het bepaalde in de laatste volzin van artikel 1 van vorenbedoelde wijziging. Onze stadgenoot, de heer J. J. Wieles, werd met algemene stemmen benoemd tot direkteur van het Gemeentelijk Gasbedrijf. VOORSTEL tot het in het leven roepen van een tak van Dienst voor de Sport en als gevolg daarvan tot het aanvullen van de „Beheersverordening Bedrijven", tot het wij zigen van de Statuten van de „Sportstichting Axel" en tot het intrekken van de „Alge mene regeling voor het beheer en de exploi tatie van Sportinrichtingen", alsmede het Raadsbesluit van 30 oktober 1962, inzake inbreng van enige Gemeentelijke Sportacco modaties bij de „Sportstichting Axel". Bij besluit van de raad van 26 april 1962, goed gekeurd door Gedeputeerde Staten van Zeeland dd. 29 mei 1962, no. 1883/61, leafd., is de „Sport stichting Axel" in het leven geroepen. Het doel van de Stichting is omschreven in ar tikel 2 van de statuten. Het derde lid van dit artikel bepaalt, dat bij raadsbesluit onder nader door de raad te stellen regelen aan de stichting zal wor den opgedragen het beheer en de exploitatie van sportterreinen, speelvelden, speeltuinen, zwembaden enz., terwijl ingevolge artikel 18 burgemeester en wethouders het personeel van de Stichting benoe men, schorsen en ontslaan, na het dagelijks bestuur te hebben gehoord. Gebleken is, dat uitvoering van deze bepalingen moeilijkheden oplevert het aantal terreinen c.a., dat de Sportstichting in beheer heeft en binnen af zienbare tijd in beheer zal krijgen is te gering om personeel in dienst te nemen. Het zal er dus in de praktijk op neerkamen, dat het werk wordt opgedragen aan het personeel van de Dienst Gemeentewerken. Over dit personeel heeft het Stichtingsbestuur echter geen zeggenschap, zodat voor alle te ver richten werkzaamheden een verzoek tot burge meester en wethouders moet worden gericht. Als dit werk wordt uitgevoerd, moet aan de hand van de werkbriefjes een loondeklaratie bij de Stichting worden ingediend. Dit is derhalve een vrij omslachtige werkwijze, terwijl op deze manier geen duidelijk financieël overzicht te krijgen is van de hiermede gepaard gaande kosten. Het Stichtingsbestuur is hiervan overtuigd en heeft in zijn vergaderingen meerdere malen de wens uitgesproken te komen tot een andere organisatie vorm, waarbij genoemde omwegen kunnen worden voorkomen. Daarbij is de gedachte uitgegaan naar het in het leven roepen van een tak van dienst voor de sport. Een tak van dienst leidt tot een geheel afzonder lijke financiële administratie, gebonden aan exact omschreven voorschriften. Dit betekent o.m. een aparte begroting en reke ning, met de mogelijkheid van een nauwkeurige kostprijsberekening. Hierdoor kunnen de uitkoms ten van de in te brengen objekten (i.e. sportacco modaties) precies bekend zijn, zodat een goed in zicht wordt verkregen in de financiële resultaten. De administratie kan worden ondergebracht bij de afdeling Centrale Boekhouding, het kasbeheer bij de kassier en de technische werkzaamheden bij de Dienst Gemeentewerken. De heer D. J. OGGEL Mijnheer de Voorzitter, Het lijkt me gewenst mijn visie over de ontwik keling der Sportstichting in het kort naar voren te brengen. Eindelijk wordt ons de oplossing voorgelegd, waartoe we met de Sportstichting moeten komen. In feite wordt toegegeven dat de Sportstichting een mislukking is geworden. In dit voorstel wordt als reden aangevoerd de kwestie van het aantrekken resp. gebruiken van personeel. Uit deze opmerking blijkt duidelijk dat het voorstel tot instelling van de Sportstichting in dertijd nog niet rijp was, daar de kwestie van het aantrekken van personeel toch tevoren had moeten worden bekeken. Echter ben ik van mening dat .de bezwaren die ik vroeger heb aangevoerd tegen de opzet der Stichting ook terdege hebben meegesproken, n.l. dat de gemeente belangrijke bedragen uit handen geeft, zonder de minste verdere zeggenschap daar over. Nu blijkt dat deze zaak indertijd veel te optimis tisch is gesteld, hoop ik dat dit een les zal zijn om de zaken in de toekomst steeds reëel te bekijken en met beide benen op de grond te blijven staan. Waar de opzet van de Sportstichting is vastge lopen, zal ik me noodgedwongen neerleggen bij de overname door de gemeente, omdat hier geen an dere oplossing mogelijk is. Intussen is het wel jammer dat op deze wijze partikuliere aktiviteiten zijn geëlimineerd en de ge meente nu de volledige verantwoording voor deze zaken op zich moet nemen. Echter wil ik voorop stellen dat het niet de be doeling mag zijn om alle partikuliere initiatieven om zeep te helpen. Daarom speet het me werke lijk dat, in de vorige vergadering van de gemeente raad, de voorzitter van de Sportstichting, het voor stel deed om het subsidie voor het Concours- Hippique te verminderen. Al wordt dit concours niet gehouden onder auspiciën van de Sportstich ting, toch mag dit wel een graantje meepikken in vergelijking met de volle zakken die ter beschik king van de Sportstichting zijn gesteld. Het reële voorstel dat B. en W. in dezen deden geeft vertrouwen dat dit college gezonde parti kuliere initiatieven zal willen steunen. Echter blijft bij mij nog een vraag, waarover ik gaarne klaarheid zou hebben. Uit het rapport van de vergadering van B. en W. met de Sportstichting blijkt uit punt 8 dat de gezagsverhouding met zich meebrengt dat beheer en exploitatie van de sport accomodatie tot de taak van B. en W. behoren. Echter staat in de verwijzing der Statuten dat de gemeente de sportaccomodatie uitgeeft IN OVER EENSTEMMING MET het gevoelen der sport- commissie. Dit laatste zou inhouden dat het advies der sportcommissie bindend is, dus dat B. en W. in haar taak is beperkt. Hoe wordt dit geregeld, wanneer er onverhoopt verschil van mening zou bestaan Er resteren dus twee vragen 1. mag ik het vertrouwen hebben dat B. en W„ nu de Sportstichting een tak van dienst wordt, ook gezonde partikuliere initiatieven zullen blijven steunen 2. hoe wordt gehandeld als er verschil van mening is tussen B. en W. en de Sportcommissie inzake beheer en exploitatie der sportaccomodatie De heer A. H. VAN DER LEE Ik moet mijn teleurstelling uitspreken over de opmerkingen be treffende het subsidie voor het Concours-Hippique. Ik meen dat spreker hier in de vorige vergadering voldoende gelegenheid voor heeft gehad, maar toen had dit de instemming. Wethouder C. VAN BENDEGEMEr zijn hier opmerkingen gemaakt waarvan enkele hout snijden en sommige niet. Het college is tot de konklusie gekomen dat de eerste opzet niet praktisch was, dus schakelen we een tandje terug. Hadden we te doen met een ge meente van 100.000 inwoners, dan was alles direkt goed geweest. De BURGEMEESTER Dus we komen hier op terug, wanneer Axel 100.000 inwoners heeft?! Wethouder VAN BENDEGEM Het is zeker niet de bedoeling om partikuliere initiatieven om zeep te brengen, maar het is juist onze bedoeling deze te steunen. Wat betreft het subsidie voor het Concours-Hippique dit is een gedane zaak en ik zal daarop niet ingaan. Het zou toch wel prettig zijn dat een klein beetje meer vertrouwen en iets meer begrip werden betoond in en voor het Col lege. We hebben in ieder geval dit bereiktwe heb ben personen aangetrokken die het College van goede adviezen kunnen dienen. (Zie vervolg op pagina

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 1