van het kanaal Gent-Terneuzen NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN verschijnt Hoofdrcdaktie J. C. VINK. Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16 n Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK DE ECONOMISCHE FUNCTIE historie en perspectief de oudste verbindingen Gent - Terneuzen 1827 Goederenvervoer kanaal Terneuzen - Gent in 1960 in tonnen infrastructuur Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 16 FEBRUARI 1963 77e Jaargang No. 20 lent, aAu, AXELSE COURANT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLos* nummers 10 cent Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2. ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per Bl] kontrakten belangrijke reduktle. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiên 1-5 regels f Ie— e tedere regel meer 12 cent extra. In „Spaarcommentaar" het voorlichtingsblad van de Rijkspostspaarbank troffen wij een bijzonder interessant artikel aan over het Kanaal van Gent van de hand van de directeur van het E.T.I. in Zeeland, drs. M. C. Verburg. Wij laten het hier onder onverkort volgen De geschiedenis van de verbinding van Gent naar de Westerschelde gaat terug tot de oorsprong van deze stad. Midden in de negende eeuw is er sprake van een „portus", een nederzetting met binnenhaven voor handel en nijverheid, gebouwd bij de abdijen van St. Baafs en St. Pieter die in de zevende eeuw aan de samenvloeiing van Schel de en Lei waren gesticht. Zij lag gunstig voor de handel op het Rijnland, op Engeland en op noord west Frankrijk. Als zij in de dertiende eeuw door Brugge commercieel wordt overvleugeld, weet zij als industriestad een wijde vlucht te nemen. In oude kronieken komen wij het verhaal tegen dat er in de tiende eeuw een natuurlijk water liep van Overslag via Axel naar de Honte vanuit Gent leidde een gegraven moervaart tot Overslag, waar de goederen zouden zijn overgeslagen. Ont daan van de gebruikelijke legendarische aankleding is er evidente dat de kreken in de Zeeuws-Vlaamse schorren, die in de volgende eeuwen zijn ingepol derd, geschikt waren voor zolderschuiten en zout- scheepjes. Door de toenemende bloei van Brugge kreeg Gent behoefte aan een verbinding met het Zwin en in 1262 kwam de Lieve geschikt voor boten van nog niet een meter diep tot stand zij kwam in de vijftiende eeuw in onbruik. De rivier de Schelde bleef voor Gent de belangrijkste vaarweg, die echter militair door Antwerpen werd beheerst. In 1549 werd de Sasse vaart in gebruik genomen, de voorganger van het huidige kanaal. Gent zocht daarmee naar een nieuwe injectie, omdat de lakennijverheid tot verval was gekomen. Het kreeg zo een korte verbinding met de bloeien de Zeeuwse steden aan de Westerschelde. De zee schepen voeren de Braakman op, die in 1375 en 1376 een enorme uitbreiding had ondergaan. Sedert 1562 zorgde een zeesluis voor de verbinding met het binnenwater. Hier ontstond Sas van Gent. In 1648 wordt bij de vrede van Munster ook het „kanaal van Sas" gesloten. Na 1650 begint het ernstig te verzanden. Gent krijgt nu een beperktere economische functie, die van in- en uitvoer voor de Oostenrijkse Nederlanden. Dat verkeer voltrekt zich via de in 1622 verdiepte Brugse vaart, die door middel van een traject over land met de Oostendse vaart is verbonden. Pas in 1753 worden beide vaarten direct verbonden. De vereniging van de zuidelijke en noordelijke Nederlanden in 1815 is voor Gent zeer gunstig. De nijverheid bloeit op en de Sasse vaart wordt verdiept, verbreed en doorgetrokken naar Terneu zen. Het is Koning Willem I die zich hiervoor zeer heeft ingespannen. In 1827 wordt het Kanaal GentTerneuzen geopend, 4,40 m diep en 25 m breed en het uitgangspunt voor het huidige en toe komstige kanaal. In 1879 en 1894 zijn er conven ties gesloten ter vergroting van het kanaal. In 1910 kreeg het zijn huidige vorm met een diepte van 8,75 m. De toekomstige diepte wordt YlVi m, waarmee de capaciteit geschikt wordt voor zee schepen van 50.000 ton d.w., in plaats van minder dan 10.000 ton d.w. Het kleine dok dat Gent in 1829 inrichtte, is het begin geweest van de grote havenuitrusting. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft zijn belangen dus meestal economisch evenwijdig zien lopen aan die van Gent, een verschijnsel dat bij de aan de gang zijnde werken ook in het oog springt. Dit betekent niet dat het profijt vóór 1827 erg groot is geweest. Aanvankelijk heeft alleen Axel een zekere rol gespeeld, daarin overigens klein ge houden door het soevereine Gent. Zijn functie was niet veel meer dan een regionale en na 1450 nog beperkter. Ook Sas van Gent, op een belangrijk punt van overslag gelegen, werd in zijn ontwikke ling belemmerd door een ordonnantie op de stapel van Karei V in 1551. De opkomst van Terneuzen valt na 1827, als het kanaal naar Gent in gebruik komt. In 1815 telt het nog geen 1400 inwoners. De bloei zette eerst goed in toen Terneuzen in 1869 met Mechelen en in 1871 met Gent door een spoor weg was verbonden en aansluiting kreeg aan het Europese net. de haven De haven van Terneuzen werd een belangrijke op- en overslaghaven toen in 1874 de speciale spoorwegtarieven die voor de Belgische zeehavens golden, op haar werden toegepast. Deze kwamen in 1914 te vervallen en zijn sedertdien niet meer ingevoerd. De Belgische zeehavens en met name Gent zijn hierdoor kunstmatig bevoorrecht. De vaste lijndienst van Terneuzen op Londen kon zich niet herstellen en de haven ging zich meer toeleggen op het veembedrijf. Van bijzonder grote betekenis voor het achterland is de haven van Terneuzen nooit geweest. In 1960 passeerden 52.323 binnenschepen en sleepboten met een laadvermogen van 19,4 min ton de sluizen van Terneuzen. 5.135 zeeschepen met een inhoud van 6,45 min. BRT wer den geschut. Ongeveer 17% van de binnensche pen en 22% van de zeeschepen onderhield relatie met havens op het Nederlandse gedeelte van het kanaal. De overige schepen 'waren voor Gent en achterland bestemd. Het Nederlandse aandeel wordt voornamelijk bepaald door de overslag ten behoeve van de industrieën. Het goederenvervoer over het gehele kanaal had in 1960 de volgende samenstelling richting zuid 941.057 412.494 415.254 2.500.309 106.193 2.792.540 109.403 totaal 1.459.965 1 061.012 1.279.879 3.491.946 247.625 3.036.895 163.172 7.277.250 10.740.494 richting noord Agrarische produkten en levens- en genotmiddelen 518.908 Meststoffen648.518 Ertsen, metalen en metaalwaren864.625 Bouwmaterialen991.637 Grondstoffen en industriële produkten141.432 Vaste en vloeibare brandstoffen244,355 Overige goederen53.769 Totaal 3.463.244 de industrie aandacht trekken. Ten westen van Axel is grond gereserveerd voor een chemisch bedrijf van het Voor de streek van groter belang waren de in- «Iontecatini_concern. Daarnaast hebben zich enige dus trievestigingen langs het kanaal. In de eigen- d en hun vestigingsplan. lljke kanaalindustrieen werken 4150 arbejders. jn de ontwikkeUngskern Het betreft de volgende bedrijven, met er achter chu" r: T Meel^ab:iek W«r deze fabrieken in bedrijf zijn gekomen O92-, Su;kfieQrQfabi;ekf }&7l CZT Su! mag men voor de eerste fase het tewerkgestelde fabriek - 1899. Glasfabriek - 1904 met er aan toe- arbeidskracht£n zeker stellen op 2000. De gevoegd een Superfosfaatfabnek - 1920. Cokes- de industrialisatie van de Zeeuws- fabriek - 1911. Stijfsel-_en glucose abnek .1912. v|aamse kanaalzone vond globaai plaats tussen Scheepswerf - 1924. Stikstofbednjf - 1929. De 1900_1930 Behoudens enige belangrijke uitbrei- grootste bedrijven worden overwegend door bui- dg betrokken bedrijven is er tussen tenlanders gefinancierd. De Glasfabriek is een mQ 1%Q nauwelijks van een verdere industrie- Franse onderneming van het concern Saint-Gobain. Qntwikkeli sprake geweest. In I960 is er sprake De Cokesfabriek is een coöperatie, opgericht door tweede fas£ Nu met name de industrie een groep Franse staalbedrijven. De vestigings- ontwikke)i in het Gentse een vlucht neemt mo- plaats te Sluiskil werd gekozen omdat deze gunstig Qok Zeeuwsch.V!aanderen rekenen op gelegen was tussen de kolenbekkens en de staal- bIijvende j met aIlerlej secundaire producenten. Het Stikstofbedrijf is onderdeel van effeCten het Italiaanse Montecatini-concern het verwerkt de gassen van de cokes-ovens. De Stijfsel- en het belgische achterland Glucosefabriek is voornamelijk een Belgisch-Ame- Langs het Beigische gedeelte van het kanaal is kaanse combinatie. Het spreekt vanzelf dat in het f jar£n ££n sterke expansie gaande, gebied van Gent de industrialisatie veel verder is Dg Economische Raad voor Qost-Vlaanderen voortgeschreden. In 1960 stelden de industrieën in (EROV) - een soortgelijk orgaan als de Eco- het arrondissement Gent ruim 63.100 mensen te Technoiogische Instituten, de E.T.I.'s, in werk, waarvan ruim 24.200 in de inkrimpende Nedefland constateerde 18 belangrijke uitbrei- textielbranche, 7.900 in de machinenijverheid, 5.100 d. waarbij bijna nQ0 werknemers 2ijn betrok- in de kledingnijverheid, 4./00 in de chemie en g njeuwe vestigingen met ruim 900 werkne- 3.300 in de voedingsmiddelenindustrie. Men merkt en g nieuwe projecten met over enige jaren op dat deze compositie voor een zeehaven met bij- ruim g80() werknemers. De groei manifesteert zich zonder gunstig is en dat is ook wel de belangrijkste vooraI jn de m£taal_ £n chemische branche met reden waarom Gent zo heeft aangedrongen op een aanverwante gr0eperingcn. Wij noemen van de groter kanaal. Sedert 1937 is de tewerkstelling met nieuwe projecten de Sidmar, geïntegreerd ijzer- en slechts 9% toegenomen, die in het arrondissement staa,bedrijf dat werk 2al gaan bieden aan 5500 Antwerpen met 56%, Brussel met 31%, Luik met W£rknemers Verder john Manville Corporation, 36% en Charleroi met 39%. Het arrondissement ducent£ van vuurvaste bouwmaterialen in asbest Gent telt rond 460.000 inwoners het groeide ten keramiek 2000 werknemers Bowater - opzichte van 1900 met 20%. Philips, fabrikante van verpakkingsmateriaal in De Zeeuws-Vlaamse kanaalzone telt momenteel golfkarton 500 werknemersBell Telephone, 33.500 inwoners en had een groei van 80%. De producente van telefoondraden en -kabels voor net- vergelijkbare proeipercentages voor Nederland en ten en centrales 330 werknemers, Société chimi- België waren achtereenvolgens 124 en 37%. gue des dérivés du titane, producente van titaan- het belang van Gent dioxyde, anataas en rutiel - 245 werknemers. Wij bespraken hiervoor de noodzaak tot ver- Bovendien wordt een aanzienlijke uitbreiding van groting van het kanaal en de sluizen. De capaciteit de activiteit in de petroleumsector verwacht, van 10.000 ton d.w. was vooral na de laatste we- Ook het directe achterland is van betekenis. De reldoorlog zeer beperkt. Omstreeks 1968 zal zij E.R.O.V. heeft voor de gehele provincie Oost- 50.000 ton bedragen, dat is het vermogen van het Vlaanderen in de laatste vijf jaren een 80 tal uit- Noordzee-kanaal. Alleen de weinige zeeschepen breidingen vastgesteld, waarin ruim 5900 werk- van het allergrootste type zullen het kanaal niet nemers een plaats vonden. Bijna 40 bedrijven heb- kunnen bevaren. Aan de overeenkomst tussen Bel- ben zich nieuw gevestigd, met ruim 2900 werk- gië en Nederland zijn lange onderhandelingen nemers. In een 20-tal geprojecteerde bedrijven zul- vooraf gegaan. Over het régieme op de Wester- len binnen enige jaren 6300 met inbegrip van schelde en de overige tussenwateren bestaat al Sidmar 11.800 werknemers geplaatst wor en. eeuwen onenigheid tussen beide landen. Na de Van 1956 tot en met 1961 is de totale expansie laatste oorlog was het vraagstuk van de kanaal- van arbeidsplaatsen uit dezen hoofde te stellen op vergroting door België, ten behoeve van Antwer- 8800. Voor de komende jaren ligt het groeitempo pen, gekoppeld aan de aanleg van een nieuwe dus veel hoger. Deze ontwikkeling, die zich be- Schelde-Rijnverbinding en aan de opheffing van halve in het Gentse vooral afspeelt in plaatsen als de stop van Ternaaien tussen het Albert- en het St. Niklaas, Lokeren en Ninove, is uiteraard voor Julianakanaal. De problemen van Gent, Antwerpen de ontwikkeling van het hele kanaal van grote en Luik waren zo aan elkaar geketend. Pas na de betekenis. ontkoppeling kon vrijelijk met Nederland over de toegang tot Gent worden gesproken. Men vergete achterland in rankrijk niet dat Antwerpen geregeld slechts door schepen Ee Eranse departementen Nord en Pas de Calais van 32.000 ton kan worden bereikt. Met het behoren tot het directe achterland. De afstand van kanaal zijn in de eerste plaats de belangen van Terneuzen tot Lille over de weg bedraagt 110 kilo- Gent gediend, maar het is duidelijk dat ook meter> de afstand Duinkerken-Lille is 80 kilometer, Zeeuwsch-Vlaanderen van de expansie-mogelijk- di£ tussen Lille en Le Havre ruim 300 kilometer, heden sterk zal profiteren. Ee CERES het Comité d'Etudes Régionales nieuwe vestigingen Economiques et Sodales van de twee departemen- Na het sluiten van het accoord over het kanaal ten, dus het E.T.I. van eze stree verse a tussen België en Nederland is de belangstelling over dit achterland belangwekkende Q^e^Het voor vestigingen sterk toegenomen. Kennelijk is de inwonetal is ongeveer 3,4 miljoen. Hetpantel werk- geringe expansie van de bedrijvigheid tot voor nemers beloopt 747.000, waarvan 201 000'.n de kort toe te schrijven aan de te beperkte nautische textielnijverheid, 49.000 in de metaalnijverheid en mogelijkheden van het kanaal. Ook in dit opzicht 131.000 inde kolenwinmng en -verwerking. Van trekt Gent het meeste profijt, door de aanwezigheid deze 747.000 werkt 3 in e agg omira van een omvangrijke havenuitrusting en van een Roubaix—Tourcoing en in e y veelzijdige service-bedrijvigheid. waarvan het centrum 25 kilometer ten zuiden van Langs het Nederlandse gedeelte van het kanaal Lille ligt. De haven van uin er en zijn het in de eerste plaats een fabriek van Philips Franse beleid bestemd als toegangspoort voor de - deze behoort tot de lichtgroep en is in de strikte expansie in dit gebied. Er wordt een hoogoven en zin qeen kanaalindustrie - en de chemische fabriek staalfabriek gebouwd met een produktie van 1,4 van Dow Chemical, beiden in Terneuzen, die de miljoen ton in 1965 en ook de petroleumindustrie zal er een vlucht nemen. Ook ten aanzien van het vervoer van en naar Valenciennes en Lotharingen is aan Duinkerken een taak toebedacht. Deze ha venstad krijgt in de toekomst een 1.350 ton kanaal verbinding naar het binnenland, waarin ten gevolge van het relief echter een groot aantal sluizen zal worden opgenomen. Oost-Vlaanderen en noordwest Frankrijk verte genwoordigen belangrijke expansiegebieden. Noord west Frankrijk telt 3,4 miljoen inwoners zijn ar beidsmarkt geeft tussen 1960 en 1970 een accres te zien van 130.000, geheel door de groei van de groep die 15 tot en met 24 jaar oud is. Oost- Vlaanderen heeft bijna 1,3 miljoen inwoners en een maximaal verwacht accres aan werkgelegen heid op basis van prognoses voor het arron dissement Gent van wellicht 25 a 30.000. Voor de industrie-ontwikkeling van de Zeeuws- Vlaamse kanaalzone is de verbetering van de in frastructuur van essentieel belang. Hiermee bedoe len wij het geschikt maken van de industrieterrei nen in de breedste zin en de ontsluiting van het achterland. Deze ontsluiting geldt in de eerste plaats Zeeuwsch-Vlaanderen zelf en daarnaast de verbinding met het hiervoor beschreven achter land. Daar Zeeland probleemgebied is en Terneuzen ontwikkelingskern stelt de regering omvangrijke fondsen beschikbaar voor de infrastructuur. De uit voering van de kanaalwerken op Nederlands grond gebied kost ongeveer 140 miljoen, waarvan Ne derland 20% betaalt. De gedachte is dat het Ne derlandse aandeel eerst goed voor ons land ren dabel wordt gemaakt wanneer aanvullende en rela tief goedkope infrastructurele werken worden uit gevoerd. De belangrijkste openbare werken in de kanaal zone waarvoor gelden ter beschikking zijn gesteld zijn de aanleg van een spaarbekken en de voorge nomen aanleg van een afvalwaterleiding van Sas van Gent via Sluiskil en Terneuzen naar de Wes terschelde. Enige jaren geleden is de zoetwatervoorziening van Zeeuwsch-Vlaanderen vastgelopen op de li miet van het waterwingebied in Sint-Jansteen, die 3,2 miljoen m3 per jaar bedraagt. Vanuit België werd na 1958 0,9 miljoen m3 gesuppleerd, tegen de zeer hoge prijs van 52 cent per m3. De suppletie was slechts tijdelijk en bovendien werd het toe komstig waterverbruik in Zeeuwsch-Vlaanderen veel hoger geschat, namelijk 7 miljoen m3 in 1975. Deze prognoses dateren van voor de vestigings plannen van enkele grote chemische bedrijven. In 1960 is de Waterleiding Maatschappij Zeeuwsch- Vlaanderen met het spectaculaire project van een spaarbekken gekomen, dat ten zuidwesten van Ter neuzen wordt aangelegd. De fasen waarin dit pro ject is ontworpen worden thans met overheids steun versneld uitgevoerd. In het bekken wordt het Belgische oppervlakte-water opgevangen, afkomstig van een landbouwgebied van 12.000 ha. Dit be tekende aanpassing van de watergangen, de bouw van een opvangwerk met pompgemaal, de aanleg van een aanvoerleiding naar het spaarbekken en van zuiveringswerken en pompstations. Momenteel wordt het ingericht voor een jaarcapaciteit van 2,4 miljoen m3. De afvalwaterleiding is bestemd ter vervanging van de lozing van vervuild water op het kanaal en van die op de open zogenaamde westelijke rijkswaterleiding. Het gaat vooral om het indus triële afvalwater en het rioolwater van de kanaal gemeenten. Er is een gesloten vrij-verhangleiding met enkele gemaaltjes ontworpen, die vanaf Sas van Gent ten westen van het kanaal loopt, bij Sluiskil door middel van een zinker met persbuizen het kanaal kruist en aan de oostzijde van het ka naal ten oosten van Terneuzen in de Westerschelde uitloopt. De kosten hiervan bedragen ruim 10 miljoen, waarvan een klein deel tezamen met de exploitatiekosten gedekt moet worden door de in dustrieën en de gemeenten. De overige kosten wor den door het Rijk gedragen. De gemeenten ont vangen nog een extra-bijdrage per inwoner uit het gemeentefonds. Met dit werk, waarvoor een rechtspersoonlijk heid bezittend lichaam is opgericht, wordt een voor beeld gesteld voor de algemene bestrijding van de verontreiniging van openbare wateren, waaraan in ons land zo grote behoefte bestaat. Andere infrastructuurwerken die zijn uitgevoerd of worden gefinancierd grotendeels op rekening van het Rijk zijn enige toegangswegen tot Terneu zen die stedebouwkundig tot opvallende resul taten hebben geleid en de aanleg van de ooste lijke verbindingsweg „industrieweg van Ter neuzen naar Sluiskil, waarmee het groot-industrie terrein ten zuiden van Terneuzen en ten oosten van het kanaal een veel grotere diepte verkrijgt. Ook de omlegging van de oostelijke rijkswater leiding, waardoor Terneuzen ruime uitbreidings mogelijkheden krijgt, is op deze wijze gefinancierd. In totaal beslaan deze infrastructurele projecten 20 miljoen. Het zijn deze investeringen die het rendement van de kanaalwerken veroorzaken zon der deze zou het Nederlandse aandeel in het ka naal-project van bijna 30 miljoen weinig vrucht opleveren. (Zie vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 1