Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktle en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK Ambitieus plan voor verdere industrialisering van de Kanaalzone Oprichting Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen Eerste fase gereed in 1968 Eendracht maakt macht iiiiii v** mm t* mmvtmmww m mwm v mm Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 26 JANUARI 1963 77e Jaargang No 17 AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJS i Losae nummen 10 cent Kwartaal - abonnement Axel bfamen de kom 1,25. Andere plaatsen 1.75, Buitenland 2,—, ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per Bij kontrakten belangrijke reduköe. ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiën 1-5 re gele Ir— iedere regel meer 12 cent dat zij hiermed elkaar niet gaan beconcurreren. Het was een groot en gemengd gezelschap van Nederlandse en Belgische journalisten dat burge meester Van Dijke, geflankeerd door zijn collega's van Sas van Gent - burg. De Boer - en van West- dorpe - burg. Van Waes, - dinsdagmiddag kon verwelkomen in de Axelse raadszaal. Deze belang stelling van de grote pers, hartje winter, in deze uithoek des lands wees op zichzelf al op het feit, dat er belangrijk nieuws viel te verwachten deze middag. En al zijn dan de heren die alle details van plannen en kosten wilden weten, teleurgesteld naar huis gegaan, belangrijk nieuws was er zeker. Diezelfde ochtend waren in de gemeenten Axel, Sas van Gent en Westdorpe raadsvergaderingen gehouden, waarin in alle drie de gemeenten eens gezind en met zeer veel waardering voor dit ini tiatief werd besloten tot het oprichten van het Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen, omvattend de gronden langs het Nederlandse deel van het kanaal naar Gent, van Sluiskil tot aan de Belgische grens. Het Kanaalschap gaat er naar streven, dit gebied industrierijp te maken door het graven van havens en aanleggen van industrieterreinen voor fabrieken die behoefte hebben aan diep vaarwater. Ontwerp van Botlekbouwer Ir. Posthuma Voor het maken van een plan werd aangezocht de direkteur van het Rotterdamse havenbedrijf, ir Posthuma, die op deze middag een nadere toe lichting gaf op zijn ontwerp, waarvan wij de tekening bij dit artikel afdrukken. Ir. Posthuma wees op de gunstige omstandigheden dat onze streek door de kanaalverbreding de beschikking krijgt over een vaarwater toegankelijk voor sche pen tot 50.000 ton deadweight (het grootste schip dat ooit de Amsterdamse haven binnenliep is 45.000 ton). Een spoorweg langs dit water is aan wezig, een rijksweg Zuid-Noord en Oost-West eveneens. Dit alles komt tot stand in het kader van de kanaalverbreding en het zou zonde zijn om de mogelijkheden die door dit projekt ontstaan, niet ten volle te benutten. Aan weerszijden van het kanaal zijn grotendeels onbebouwde gronden beschikbaar, terwijl derge lijke gebieden, toegankelijk voor grote tot zeer grote zeeschepen over de gehele wereld betrekkelijk schaars zijn. Het plan omvat totaal ca. 1200 ha industrie terreinen, en is ingedeeld in 3 fasen, waarvan de le en 2e ca. 350 de 3e ca. 500 ha omvat. Gedacht wordt aan het graven van 5 havens met een diepte van ca. 12 meter, met daarlangs terreinen voor de zware industrie. Ir. Posthuma achtte dit gebied bijzonder aantrekkelijk voor chemische en eventueel olie-industrie, die hier irelatief goedkope grond zullen kunnen verkrijgen. Overslag van stuk goederen achtte spr. 'minder waarschijnlijk. Ir. Schut, stedebouwkundig adviseur van de ge meente Axel en mede-ontwerper van het plan wees op de goede verbindingen waarover het Kanaal schap zal kunnen beschikken. Een spoorlijn, aan sluitend aan het Belgische spoorwegnet, en de ten Westen en ten Oosten van het kanaal geplande rijkswegen die eveneens aansluiting geven naar Gent en Antwerpen en zo verder De adjunkt-direkteur van het E.T.I. voor Zee land, dr. De Galan, wees nog op de gunstige lig ging van de kanaalzone temidden van een gebied met ca. 35 millioen inwoners in een straal van 250 km (Randstad Holland, Roergebied, België en het industriegebied van Noord-Frankrijk), ter wijl de Westerschelde na de Nieuwe Waterweg het drukstbevaren water is van N.W.-Europa. Ook in het kader van de plannen van de re gering om te komen tot decentralisatie van de in dustrie t.a.v. de randstad Holland, past dit plan uitstekend. Verwacht mag dan ook worden dat dit plan een goed onthaal zal vinden op de ministeries, zodat de hoop gerechtvaardigd is, dat men daar belangrijke bijdragen zal verlenen in het kader van de infrastruktuur om de plannen te realiseren. Er zal daarom hard gewerkt moeten worden opdat het Kanaalschap tijdig in Den Haag zal kunnen aankloppen, zodat in de 8e industrie nota van de regering in 1964 ook deze plannen een plaatsje zullen vinden. De eerste fase van het plan hoopt men in 1968, wanneer de kanaalwerken klaar zullen komen, te hebben gerealiseerd. (Deze omvat de met 1 aan geduide terreinen op het kaartje, dus ruwweg de verbreding van het kanaal naar de Axelse Sassing, het graven van een nieuwe haven en terreinen aan weerszijden van dit kanaal, en aan de westzijde van het kanaal naar Gent een deel ten zuiden van Sluiskil en een deel ten noorden van de kom van Sas van Gent.) Desgevraagd werd medegedeeld dat de ver werving van de gronden zal geschieden door het Kanaalschap en dat met de belangen van de land bouw zeker rekening zal worden gehouden zodat deze niet het kind van de rekening zal worden. De bagger die vrij komt bij het graven van de nieuwe havens zal worden benut om te laag liggende gedeelten op te spuiten. Aldus in grote lijnen het plan, waarover men elders bij het raadsverslag van de gemeente Axel nog meerdere bijzonderheden kan lezen. Ook be studering van de hierbij afgedrukte kaart kan veel verduidelijken. Nadrukkelijk willen wij hier de woorden van de ontwerpers herhalen het betreft hier een voor onze streek ambitieus plan (ter grootte van het Botlek-plan van Rotterdam) dat echter met relatief geringe kosten kan starten. Het is nu nog een schetsplan (zodat bijv. ook de plaats en grootte van de te graven havens nog niet vast staat). Er kan met de wensen van be langrijke bedrijven die zich hier willen vestigen, rekening worden gehouden, en het plan kan aan de komende ontwikkeling worden aangepast. Wij willen besluiten met de betrokken gemeente besturen bepaaldelijk geluk te wensen met hun durf en inzicht voor dit plan. Bijzonder belangrijk bij dit geheel is wel, dat drie gemeenten zijn gaan samenwerken aan een projekt dat voor elk van hen onmogelijk te realiseren zou zijn. Belangrijk is niet minder, dat drie gemeenten, die gezamenlijk beschikken over een volgens de deskundigen indus trieel bijzonder interessant komplex, dit nu met afstand van een gedeelte van autonomie, gezamen lijk industrieel gaan ontginnen en exploiteren, en De statuten van het Kanaalschap laten de moge lijkheid tot toetreding van andere gemeenten (Ter- neuzen en Hoek, red.) open. De drie initiatief- nemende gemeenten zijn er van overtuigd dat één beleid voor het gehele Nederlandse industriegebied langs het kanaal ideaal zou zijn. Wij geloven dat, wanneer men er in slaagt dit plan tot ontwikkeling te brengen, de drie gemeen ten in elk geval op basis van gelijkheid met de ge meenten Terneuzen en Hoek kunnen konfereren om t.z.t. dit ideaal te verwezenlijken. Hopenlijk zal ook de regering in willen zien dat een gelijke ontwikkelingsmogelijkheid voor dit ge hele gebied dringend geboden is. Wij gunnen Ter- neuzen de faciliteit van kerngemeente graag, maar billijkheid eist, dat deze faciliteiten voor de gehele kanaalzone gelijk komen te liggen. ««pptt wat WH i«*t «fv

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 1