Boekhandel F a. J. C. VIN K
netie huishoudster
A-ancW
Wat is en doet het
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER?
Historie
Doelstellingen
Organisatie
Financiën
VELERLEI ACTIVITEITEN
JUNIOR
SENIOR
LADY
PORTEFEUILLE
OMSLAGEN
IN VELE KLEUREN.
Gevraagd
leeftijd 2540 jaar
extern of intern, kunnende koken.
VOOR GOEDE KRACHT HOOG LOON
Brieven onder no. 141 bureau v. d. Blad
Markt 12, Axel.
De heer en mevrouw
KATS-VAN GENT
zeggen dank voor de ont
vangen nieuwjaarswen: en
en bieden wederkerig de
hunne aan.
Voor een
POCKET naar
Firam J. C. VINK
VERZEKERINGEN VAN DEN N.C.B.
Spoorlaan 50 - Tilburg
Een kop pittige lekkere koffievoor u de weg
op gaat. Dat montert u op, dat maakt een man
van u, die tegen geen traject opziet.
Geurige, lekkere koffie Douwe Egberts koffie.
Het fijnste van de plantages, op speciale manier
voor u gebrand en, door de grote vraag, altijd
vers in de winkels voorhanden.
Rood Merk
Fijne Dessert
De eerste pogingen, om te komen tot een daad
werkelijke bestrijding van de verkeersonveiligheid
in ons land, dateren uit het jaar 1924. In dat jaar
richtte de ANWB een adres betreffende het ver-
keersonderwijs tot de Regering en begon de be
kende Rotterdamse pedagoog Hofman met het bij
brengen van elementaire verkeersregels aan kin
deren van de Rotterdamsche Schoolvereniging door
middel van het kleuren van platen. Al spoedig wer
den in verscheidene steden zgn. „vrijwillige ver-
keersinspectiën" opgericht, welke zich in 1926 aan
eensloten in de „Bond van Vrijwillige Verkeers-
inspectiën". In 1931 vond een eerste grote lande
lijke verkeersdag plaats, waarbij door steden en
dorpen auto's reden met de leuke „Kijk uitNog
in hetzelfde jaar werd in Amsterdam de eerste
plaatselijke Vereniging voor Veilig Verkeer opge
richt en op 17 februari 1932 werd te Den Haag
het „Verbond van Verenigingen voor Veilig Ver
keer" gesticht. Tot de oprichters van dit Verbond
behoorden, naast de hierboven genoemde „Bond
van Vrijwillige Verkeersinspectiën", onder meer
vertegenwoordigers van de Departementen van Jus
titie, van Verkeer en van Onderwijs, alsmede ver
tegenwoordigers van de automobiel- en motorclubs
(ANWB, KNAC en KNMV) en van enkele werk
gevers- en werknemersorganisaties op het gebied
van het wegverkeer.
Sedertdien heeft de veilig-verkeersgedachte een
grote vlucht genomen. Op het ogenblik zijn meer
dan 475 plaatselijke Verenigingen voor Veilig Ver
keer aangesloten bij het Verbond voor Veilig Ver
keer, terwijl voorts in een 150-tal kleinere gemeen
ten een zgn. Verbondsconsul werkzaamheden ver
richt en contacten onderhoudt op het gebied van
veilig verkeer. De besturen van de plaatselijke af
delingen en consuls werken -nauw samen met ge
meentebesturen, politieautoriteiten, enz. Het Ver
bond weet zich daar bij de activiteiten van deze
afdelingen gesteilhd door het werk van duizenden
in den lande, die geheel vrijwillig en belangeloos
hun energie aan de bevordering van de verkeers
veiligheid geven.
Het doel van het Verbond is „de veiligheid van
het wegverkeer in de meest algemene zin te bevor
deren". In de statuten worden genoemd
a. het voeren van een geëigende propaganda voor
veilig verkeer.
b. de vervaardiging en verspreiding van hulpmid
delen, welke kunnen dienen ter verkrijging van
een grotere verkeersveiligheid.
c. het bijbrengen van betere kennis der verkeers-
voorschriften aan jong en oud.
d. het bevorderen van verkeersonderwijs.
e. het doen houden van verkeersexamens en het
verstrekken van de daartoe nodige voorlichting
en het nodige materiaal.
f. het samenwerken met en het verlenen van steun
en voorlichting aan andere organisaties, licha
men en personen, die werkzaam zijn op het ter
rein van het verkeer.
g. het doen van stappen bij de bevoegde autori
teiten inzake wensen en misstanden op het ge
bied van de verkeersveiligheid.
h. andere middelen, die aan het doel bevorderlijk
kunnen zijn.
Het Verbond voor Veilig Verkeer staat onder
beschermheerschap van Z.K.H. de Prins der Ne
derlanden.
Het „parlement" van het Verbond is de zgn.
Verbondsraad. De ministeries en instellingen, die
in 1932 het Verbond hebben opgericht, zijn ook
thans nog in de Verbondsraad vertegenwoordigd.
Momenteel hebben zitting in dit „parlement" ver
tegenwoordigers van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat, het Ministerie van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, het Ministerie van
Justitie, het Ministerie van Binnenlandse Zaken,
de ANWB, de KNAC, de KNMV, de BBN, de
FNOP en de Vereniging „Het Nederlandse We
gencongres". Voorts hebben in de Verbondsraad
zitting vertegenwoordigers van de 18 districten
van het Verbond, waarin het land is verdeeld en
welke onderverdeling samenvalt met die van de
Rijkspolitie.
De algemene leiding van het Verbond berust bij
het uit elf leden bestaande Hoofdbestuur, waarvan
het Dagelijks Bestuur zich met de dagelijkse zaken
bezighoudt. Hieronder valt ook de supervisie over
het Centraal Bureau dit bureau is belast met de
uitvoerende taak en staat onder leiding van een
Directeur de staf van het bureau bestaat uit een
aantal deskundigen, die onder meer behartigen
propaganda en voorlichting via t.v„ radio en pers,
filmvoorstellingen, tentoonstellingen, verkeersonder
wijs, verkoop, administratie, lezingen, enz., enz.
Het Verbond betrekt zijn middelen onder meer
uit de opbrengst van de verkoop van plm. 150
artikelen (boeken, spelen, puzzles, vlaggen, enz.),
uit een vast aandeel in het lidmaatschap dat de
leden aan hun plaatselijke verenigingen betalen,
alsmede uit de donaties van gemeentebesturen, be
drijven, particulieren, Kamers van Koophandel, enz.
Van groot belang is het subsidie, dat het jaarlijks
van de Overheid ontvangt. Daarnaast wordt sinds
kort door de Overheid een jaarlijks bedrag be
schikbaar gesteld voor het voeren van speciale
akties. Het Verbond ondervindt voorts belangrijke
steun van het bedrijfsleven, dat door „spensoring"
de uitgifte van drukwerken, kalenders, affiches etc.,
mogelijk maakt.
Het Verbond ontwikkelt binnen het kader
van bovengenoemde doelstellingen velerlei ak-
tiviteiten. Enkele hiervan mogen hier worden ge
noemd.
V erkeersonderwijs
Het Verbond heeft al sedert zijn oprichting ge
ijverd voor de invoering van verkeersonderwijs op
de scholen. Dit streven is op 1 januari 1959 be
kroond met de verplichtstelling van het verkeers
onderwijs op de lagere scholen. In samenwerking
met de plaatselijke politie werd al gedurende vele
jaren vrijwillig verkeersonderwijs op de scholen ge
geven. Het Verbond organiseerde en organiseert
ook nu nog een jaarlijks jeugdverkeersexamen, dat
uit een schriftelijk theoretisch en uit een praktisch
gedeelte bestaat. Momenteel nemen jaarlijks om
streeks een kwart miljoen kinderen van de lagere
scholen uit de 6e of soms 5e klassen aan de
schoolverkeersexamens deel. In talloze steden en
dorpen worden door de politie in samenwerking met
Veilig Verkeer jeugdverkeersbrigadiers geformeerd.
Via het Verbond zijn zowel kinderen, die deelne
men aan het praktische gedeelte van het examen,
als de dienstdoende „klaarovers" verzekerd tegen
ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid.
Ook het verkeersonderwijs op de kweekscholen
werd door het Verbond in samenwerking met de
verkeerspolitie al vroeg ter hand genomen en is nu
eveneens sedert 1 januari 1959 verplicht gesteld.
De betreffende docenten werden in speciale cursus
sen van politie en Verbond geschoold.
Het Verbond zet zich voorts met kracht in om te
komen tot de invoering van verplichte verkeers
assen, gevolgd door een landelijk verkeersexamen
voor het Voortgezet Onderwijs (Nijverheidsonder
wijs, Uitgebreid Lager Onderwijs, Voorbereidend
Hoger en Middelbaar Onderwijs). De op vrij
willige basis gehouden landelijke schoolverkeers-
competitie telt elk jaar een groter aantal enthou
siaste deelnemers.
Met nieuwe leermiddelen en een kleuterverkeers-
film wordt sinds 1959 getracht ook bij de kleuter
onderwijzeressen belangstelling voor verkeersonder-
richt bij te brengen. De stijgende belangstelling van
de zijde van kleuterleidsters komt onder meer tot
uiting in het steeds groter wordend aantal deel
neemsters uit deze categorie aan verkeersexamens
voor de kweekscholen.
(wordt vervolgd).
Succes-Agenda
Deze puzzel is gemakkelijk op te lossen. Daar hebt u geen
advies voor nodig.
Maar wat u zelf niet alleen kupt oplossen is het probleem: hoe
u uw persoonlijke en zakelijke belangen financieel zo goed en
zo voordelig mogelijk tegen risico's kunt beveiligen!
Het antwoord op deze vraag krijgt u van de deskundige van de
Alle verzekeringen, óók voor u!
Opgave no 7 -
serie A
PAARDESPRONG
Door vanuit een der
hoekpunten met be
hulp van de bekende
paardesprong uit het
schaakspel door dit
diagram te springen,
kan rr.an drie Neder
landse plaatsnamen
vinden.
De kwaliteitskoffie.
bij uitstek. Pak
van 250
Win één van de prachtige prijzen
Ie prijs f 500.-, 2e prijs f 250.-,
10 prijzen van f25.-
Voorwaarden:
Serie A omvat 10 puzzels. Aan tenminste 5 puzzels moet u
deelnemen. Opgaaf no. 10 is verplicht. De andere 4 puzzels
mag u zelf uitkiezen. Wie 4 puzzels goed oplost en een zo
origineel mogelijk onderschrift heeft bedacht voor opgaaf 10,
dingt mee naar bovenstaande prijzen.
U mag wekelijks een oplossing insturen ofwel de oplossingen
bewaren tot de verplichte puzzel no. 10 is verschenen.
Adres: Puzzel N.C.B., Postbus 1900. Amsterdam. Uiterste
datum van inzending: 31 januari 1963. Een deskundige jury
beoordeelt de inzendingen. De uitslag van serie A wordt op
14 februari 1963 in dit blad bekend gemaakt.
De koffie voor fijnproevers,
werkelijk iets bijzonders.
Pak van 250 g 1.80