Boekhandel F a. J. C. VIN K netie huishoudster A-ancW Wat is en doet het VERBOND VOOR VEILIG VERKEER? Historie Doelstellingen Organisatie Financiën VELERLEI ACTIVITEITEN JUNIOR SENIOR LADY PORTEFEUILLE OMSLAGEN IN VELE KLEUREN. Gevraagd leeftijd 2540 jaar extern of intern, kunnende koken. VOOR GOEDE KRACHT HOOG LOON Brieven onder no. 141 bureau v. d. Blad Markt 12, Axel. De heer en mevrouw KATS-VAN GENT zeggen dank voor de ont vangen nieuwjaarswen: en en bieden wederkerig de hunne aan. Voor een POCKET naar Firam J. C. VINK VERZEKERINGEN VAN DEN N.C.B. Spoorlaan 50 - Tilburg Een kop pittige lekkere koffievoor u de weg op gaat. Dat montert u op, dat maakt een man van u, die tegen geen traject opziet. Geurige, lekkere koffie Douwe Egberts koffie. Het fijnste van de plantages, op speciale manier voor u gebrand en, door de grote vraag, altijd vers in de winkels voorhanden. Rood Merk Fijne Dessert De eerste pogingen, om te komen tot een daad werkelijke bestrijding van de verkeersonveiligheid in ons land, dateren uit het jaar 1924. In dat jaar richtte de ANWB een adres betreffende het ver- keersonderwijs tot de Regering en begon de be kende Rotterdamse pedagoog Hofman met het bij brengen van elementaire verkeersregels aan kin deren van de Rotterdamsche Schoolvereniging door middel van het kleuren van platen. Al spoedig wer den in verscheidene steden zgn. „vrijwillige ver- keersinspectiën" opgericht, welke zich in 1926 aan eensloten in de „Bond van Vrijwillige Verkeers- inspectiën". In 1931 vond een eerste grote lande lijke verkeersdag plaats, waarbij door steden en dorpen auto's reden met de leuke „Kijk uitNog in hetzelfde jaar werd in Amsterdam de eerste plaatselijke Vereniging voor Veilig Verkeer opge richt en op 17 februari 1932 werd te Den Haag het „Verbond van Verenigingen voor Veilig Ver keer" gesticht. Tot de oprichters van dit Verbond behoorden, naast de hierboven genoemde „Bond van Vrijwillige Verkeersinspectiën", onder meer vertegenwoordigers van de Departementen van Jus titie, van Verkeer en van Onderwijs, alsmede ver tegenwoordigers van de automobiel- en motorclubs (ANWB, KNAC en KNMV) en van enkele werk gevers- en werknemersorganisaties op het gebied van het wegverkeer. Sedertdien heeft de veilig-verkeersgedachte een grote vlucht genomen. Op het ogenblik zijn meer dan 475 plaatselijke Verenigingen voor Veilig Ver keer aangesloten bij het Verbond voor Veilig Ver keer, terwijl voorts in een 150-tal kleinere gemeen ten een zgn. Verbondsconsul werkzaamheden ver richt en contacten onderhoudt op het gebied van veilig verkeer. De besturen van de plaatselijke af delingen en consuls werken -nauw samen met ge meentebesturen, politieautoriteiten, enz. Het Ver bond weet zich daar bij de activiteiten van deze afdelingen gesteilhd door het werk van duizenden in den lande, die geheel vrijwillig en belangeloos hun energie aan de bevordering van de verkeers veiligheid geven. Het doel van het Verbond is „de veiligheid van het wegverkeer in de meest algemene zin te bevor deren". In de statuten worden genoemd a. het voeren van een geëigende propaganda voor veilig verkeer. b. de vervaardiging en verspreiding van hulpmid delen, welke kunnen dienen ter verkrijging van een grotere verkeersveiligheid. c. het bijbrengen van betere kennis der verkeers- voorschriften aan jong en oud. d. het bevorderen van verkeersonderwijs. e. het doen houden van verkeersexamens en het verstrekken van de daartoe nodige voorlichting en het nodige materiaal. f. het samenwerken met en het verlenen van steun en voorlichting aan andere organisaties, licha men en personen, die werkzaam zijn op het ter rein van het verkeer. g. het doen van stappen bij de bevoegde autori teiten inzake wensen en misstanden op het ge bied van de verkeersveiligheid. h. andere middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn. Het Verbond voor Veilig Verkeer staat onder beschermheerschap van Z.K.H. de Prins der Ne derlanden. Het „parlement" van het Verbond is de zgn. Verbondsraad. De ministeries en instellingen, die in 1932 het Verbond hebben opgericht, zijn ook thans nog in de Verbondsraad vertegenwoordigd. Momenteel hebben zitting in dit „parlement" ver tegenwoordigers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, het Ministerie van Justitie, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, de ANWB, de KNAC, de KNMV, de BBN, de FNOP en de Vereniging „Het Nederlandse We gencongres". Voorts hebben in de Verbondsraad zitting vertegenwoordigers van de 18 districten van het Verbond, waarin het land is verdeeld en welke onderverdeling samenvalt met die van de Rijkspolitie. De algemene leiding van het Verbond berust bij het uit elf leden bestaande Hoofdbestuur, waarvan het Dagelijks Bestuur zich met de dagelijkse zaken bezighoudt. Hieronder valt ook de supervisie over het Centraal Bureau dit bureau is belast met de uitvoerende taak en staat onder leiding van een Directeur de staf van het bureau bestaat uit een aantal deskundigen, die onder meer behartigen propaganda en voorlichting via t.v„ radio en pers, filmvoorstellingen, tentoonstellingen, verkeersonder wijs, verkoop, administratie, lezingen, enz., enz. Het Verbond betrekt zijn middelen onder meer uit de opbrengst van de verkoop van plm. 150 artikelen (boeken, spelen, puzzles, vlaggen, enz.), uit een vast aandeel in het lidmaatschap dat de leden aan hun plaatselijke verenigingen betalen, alsmede uit de donaties van gemeentebesturen, be drijven, particulieren, Kamers van Koophandel, enz. Van groot belang is het subsidie, dat het jaarlijks van de Overheid ontvangt. Daarnaast wordt sinds kort door de Overheid een jaarlijks bedrag be schikbaar gesteld voor het voeren van speciale akties. Het Verbond ondervindt voorts belangrijke steun van het bedrijfsleven, dat door „spensoring" de uitgifte van drukwerken, kalenders, affiches etc., mogelijk maakt. Het Verbond ontwikkelt binnen het kader van bovengenoemde doelstellingen velerlei ak- tiviteiten. Enkele hiervan mogen hier worden ge noemd. V erkeersonderwijs Het Verbond heeft al sedert zijn oprichting ge ijverd voor de invoering van verkeersonderwijs op de scholen. Dit streven is op 1 januari 1959 be kroond met de verplichtstelling van het verkeers onderwijs op de lagere scholen. In samenwerking met de plaatselijke politie werd al gedurende vele jaren vrijwillig verkeersonderwijs op de scholen ge geven. Het Verbond organiseerde en organiseert ook nu nog een jaarlijks jeugdverkeersexamen, dat uit een schriftelijk theoretisch en uit een praktisch gedeelte bestaat. Momenteel nemen jaarlijks om streeks een kwart miljoen kinderen van de lagere scholen uit de 6e of soms 5e klassen aan de schoolverkeersexamens deel. In talloze steden en dorpen worden door de politie in samenwerking met Veilig Verkeer jeugdverkeersbrigadiers geformeerd. Via het Verbond zijn zowel kinderen, die deelne men aan het praktische gedeelte van het examen, als de dienstdoende „klaarovers" verzekerd tegen ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid. Ook het verkeersonderwijs op de kweekscholen werd door het Verbond in samenwerking met de verkeerspolitie al vroeg ter hand genomen en is nu eveneens sedert 1 januari 1959 verplicht gesteld. De betreffende docenten werden in speciale cursus sen van politie en Verbond geschoold. Het Verbond zet zich voorts met kracht in om te komen tot de invoering van verplichte verkeers assen, gevolgd door een landelijk verkeersexamen voor het Voortgezet Onderwijs (Nijverheidsonder wijs, Uitgebreid Lager Onderwijs, Voorbereidend Hoger en Middelbaar Onderwijs). De op vrij willige basis gehouden landelijke schoolverkeers- competitie telt elk jaar een groter aantal enthou siaste deelnemers. Met nieuwe leermiddelen en een kleuterverkeers- film wordt sinds 1959 getracht ook bij de kleuter onderwijzeressen belangstelling voor verkeersonder- richt bij te brengen. De stijgende belangstelling van de zijde van kleuterleidsters komt onder meer tot uiting in het steeds groter wordend aantal deel neemsters uit deze categorie aan verkeersexamens voor de kweekscholen. (wordt vervolgd). Succes-Agenda Deze puzzel is gemakkelijk op te lossen. Daar hebt u geen advies voor nodig. Maar wat u zelf niet alleen kupt oplossen is het probleem: hoe u uw persoonlijke en zakelijke belangen financieel zo goed en zo voordelig mogelijk tegen risico's kunt beveiligen! Het antwoord op deze vraag krijgt u van de deskundige van de Alle verzekeringen, óók voor u! Opgave no 7 - serie A PAARDESPRONG Door vanuit een der hoekpunten met be hulp van de bekende paardesprong uit het schaakspel door dit diagram te springen, kan rr.an drie Neder landse plaatsnamen vinden. De kwaliteitskoffie. bij uitstek. Pak van 250 Win één van de prachtige prijzen Ie prijs f 500.-, 2e prijs f 250.-, 10 prijzen van f25.- Voorwaarden: Serie A omvat 10 puzzels. Aan tenminste 5 puzzels moet u deelnemen. Opgaaf no. 10 is verplicht. De andere 4 puzzels mag u zelf uitkiezen. Wie 4 puzzels goed oplost en een zo origineel mogelijk onderschrift heeft bedacht voor opgaaf 10, dingt mee naar bovenstaande prijzen. U mag wekelijks een oplossing insturen ofwel de oplossingen bewaren tot de verplichte puzzel no. 10 is verschenen. Adres: Puzzel N.C.B., Postbus 1900. Amsterdam. Uiterste datum van inzending: 31 januari 1963. Een deskundige jury beoordeelt de inzendingen. De uitslag van serie A wordt op 14 februari 1963 in dit blad bekend gemaakt. De koffie voor fijnproevers, werkelijk iets bijzonders. Pak van 250 g 1.80

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1963 | | pagina 3