OPENBARE VERGADERING Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 15 DECEMBER 1962 77e Jaargang no. 11 OTVöv) NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. Q VINK. Redaktie en Administratie Axel. Markt 12. tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK van de GEMEENTERAAD van AXEL gehouden op DINSDAG 11 DECEMBER 1962 ten Stadhuize. ALGEMENE BESCHOUWINGEN. AXELSE COURANT <t> ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per num. Bi] kontrakten belangrijke redaktie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per tn Kleine Advertenöën 1 - 5 reg^e L— Iedere regel meer 12 cent aU. A90NNEMENTSPRIJSLosee nummert 10 cenL Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1.25. Andere plaatsen 1.75, Buitenland Allereerst werd het woord gevoerd door de fractie-voorzitter van het G.P.V., de heer D. J. Oggel •Mijnheer de Voorzitter, Daar we nu voor de behandeling staan van de Begroting-1963 is het noodzakelijk ook even terug te zien op het nu bijna voorbijgegane jaar 1962. Immers geven de opeenvolgende jaren de richting te zien waarin het beleid zich beweegt, al kan hierbij niet steeds van een rechte lijn worden ge sproken. De SAMENSTELLING VAN DE GEMEEN TERAAD bracht in het afgelopen jaar grote ver anderingen. De verkiezingsuitslag had tot gevolg dat de samenstelling van het college van B. en W. een sterke wijziging onderging, hetgeen ook het geval was met de samenstelling der raadscommis- sie's. VERK1EZ1NGS-NABESCHOU W ING In de verkiezingsuitslag zag de meerderheid van de K.V.P.-fraktie aanleiding om, ZONDER ENIG OVERLEG, met haar oude fraktiegenoten te bre ken en een samenwerking aan te gaan met de linkse groeperingen. Het gezegde „De K.V.P. kan alle kanten uit" werd hierbij bewaarheid. Samenwerking op CHRISTELIJKE basis blijkt bij haar niet voor op te staan, neen, achter de rug van haar fraktie genoten om, wordt een samenwerking gezocht met de partijen die in feite anti-christelijk zijn, hetgeen duidelijk bleek bii de stemming over de lijkverbran ding. Mogelijk zal deze samenwerking de heren niet steeds lekker zitten In het socialistische verkie zingsblad stond o.a. „de mogelijkheid voor de katholieke en protestantse jongeren hun politieke meningen tot uiting te brengen via een confes sionele partij, verzandt reeds in de grote verschei denheid van opvatting binnen die groeperingen, welk beleid de Overheid dient te voeren". De K.V.P. werkt samen met een partij die haar be staansrecht aantast Een niet minder wonderlijke kombinatie is de samenwerking van de P.v.d.A. met de liberaal- getinte groep Gemeentebelangen. Immers de P.v.d. A. beschuldigt laatstgenoemde groep van oneer lijkheid, omdat zij niet als V.V.D. voor de dag treedt. Volgens de P.v.d.A. zou zij in dat geval geen zetels meer halen. De liberale politiek wordt door de P.v.d.A. als verfoeilijk afgeschilderd wan neer zij beweert dat in de commissie-vergaderingen de leden van Gemeentebelang erop uit zijn om de ingezetenen voor alles en nog wat te laten betalen, welk standpunt ze in het openbaar niet zouden durven verdedigen Hoe kan de P.v.d.A. nu met zulke mensen samenwerken Het enige winstpunt zou kunnen zijn dat de P.v.d.A. nu samenwerkt met mensen die „denken"^ zij betitelde haar fraktie genoten van die groep immers als „het denkend deel der natie" Een wel zeer gevaarlijke situatie voor de P.v.d.A., want er is alle kans dat het „denkend deel" de leiding neemt. En dan trekt de P.v.d.A. het karretje met een politieke lading, die volgens haar eigen woorden de betekenis heeft van „listig heid en sluwheid", dus „vuile politiek". Doch misschien was deze uitdrukking enkel ver kiezingspropaganda Dan zou echter het kiezers korps door de P.v.d.A. gezien worden als „STEM VEE" Opnieuw is weer gebleken dat het de groep Gemeentebelangen geen ernst is met haar ver kiezingsleuzen. Dit blijkt wel uit het feit dat' zij nu haar vertrouwen schenkt aan iemand die even te voren door haar wordt aangeduid als een persoon die niets dan onwaardheden lanceert. Het is in elk geval gebleken dat haar greep op de kiezers danig aan het verslappen is. Het monsterverbond is tot stand gekomen, doch het zal blijken een coalitie te zijn zonder enig intern verband. De farkties die bij deze samenwerking werden gepasseerd werken tot op zekere hoogte ook samen en willen gezamenlijk waken voor de belangen der gemeente en in het bizonder voor die van het pro testants-christelijke deel, dat bij deze verkiezing niet aan zijn trekken is gekomen. Wanneer we allen gezamenlijk bedenken dat „een meerderheid het maar zelden bij het rechte eind heeft doch dat een minderheid gemakkelijk tot drijverij vervalt", kan er in het belang der gemeente nog wat uit de bus komen. ANDERE KOERS? Nu we enkele maanden in de nieuwe samenstel ling werken, meen ik enkele feiten te kunnen signa leren die tonen dat er geleidelijk aan een bepaalde koers wordt ingeslagen, waarvan de voorboden zich ook onder het vorige college van B. en W. reeds vertoonden. Als symptomen van deze koers zie ik: 1. geringere voorlichting aan- de gemeenteraad op punten die het college van B. en W wil ver wezenlijken. Het komt meer en meer voor dat de leden van de gemeenteraad plotseling voor beslissingen worden gesteld, terwijl zij tevoren niet worden ingelicht. Uiteindelijk zal een dus danige taktiek bepaalde weerstanden oproepen I 2. de planmatige oozet van belangrijke onderwer pen komt steeds minder tot zijn recht. Dit blijkt uit het feit dat er onderdelen aan de orde wor den gesteld alvorens er een opzet is voor het grote geheel. Hierdoor kunnen de te nemen be slissingen niet ten volle worden overzien, het geen zich uiteindelijk zal wreken. Symptomen hiervan zijn a. de werkwijze van de Sportstichting. Hierin brengt de gemeente om niet haar eigendom men in, terwijl de raad van de totale finan ciële opzet onkundig is. Het gevaar bestaat hierbij dat er in de toekomst met verschillen de maten zal worden gemeten. b. het terrein van Bouw- en Woningtoezicht, Gemeentewerken en Gemeentebedrijven. Hierbij lijkt geen planmatige opzet aan wezig te zijn, met het gevolg dat de raad gedrongen wordt tot afzonderlijke beslis singen over onderdelen, waaruit later mis schien geen systeem meer is op te bouwen. En dan is het te laat, daar we aan eenmaal genomen beslissingen vastzitten, die niet in het geheel kunnen worden ingepast en er zodoende tegenstellingen kunnen ontstaan. 3. de financiën worden mijns inziens niet steeds op de juiste wijze besteed. Een voorbeeld dat er met de financiën te gemakkelijk wordt omge sprongen is de aankoop van enkele oude, resp. vervallen gebouwen voor een veel te hoge waarde, welke voor de gemeente te weinig rendement opleveren Mijns inziens zijn deze dan ook niet verantwoord. Ook het gemak waarmee verschillende subsidies worden verhoogd, en veel wat door particulier werk moet worden verzorgd, ten laste van de Gemeentekas wordt gebracht, wijst er op dat het in een verkeerde richting gaat. Hierdoor kan het vertrouwen dat we de laatste jaren bij de hogere instanties hebben verworven, weer teniet gedaan worden, waarvan we dan later de wrange vruchten plukken. We dienen te bedenken dat „regeren is vooruitzien" en moeten besluiten nemen die later ook verant woord blijken te zijn. AFSCHAFFING. Dat B. en W. momenteel komen met een voor stel tot afschaffing van de baatbelasting voor de Singelweg juich ik ten zeerste toe, daar hierdoor een eind wordt gemaakt aan een onbillijke ver houding. Dat B. en W. bij punt 115 opmerken dat deze weg eerst thans volledig is dienstbaar gemaakt aan het doorgaande verkeer is minder juist, al wil ik deze opmerking nemen als gedaan om het beleid van het vorig college te dekken. SPORSTICHTING Wat betreft de Sportstichting kan mijns inziens het werk van B. en W. de kritiek niet doorstaan. De Sportstichting is opgezet en door de gemeente raad ingesteld met een zeker enthousiasme. Alge meen was men van oordeel en is dit nog, dat de sport hier bevorderd moet worden door verbetering vn de accomodatie en het scheppen van betere mogelijkheden voor alle lagen der bevolking. Wanneer daarvoor grote bedragen nodig zijn, acht ik deze zeer wel verantwoord. In de korte tijd die verlopen is, sinds deze raad het besluit nam tot instelling der Sportstichting, werden reeds twee kardinale fouten gemaakt 1. B. en W. benoemden als voorzitter der Stichting een uitgesproken politieke figuur. Ondanks het feit dat ik allerminst twijfel aan 's mans capa citeiten. zal een dergelijke benoeming niet die goodwill vbrmen bij de bevolking in zijn geheel, die deze Stiching nodig heeft om haar bestaan te rechtvaardigen. Met reden nemen bepaalde groeperingen een gereserveerde inhoud aan. 2. B. en W. maken met hun voorstel dat in de vergadering van 27 november door de raad werd aangenomen, alle particulier initiatief op dit terrein overbodig. De opzet van de Sportstichting was, dat deze coördinerend zou werken en de werkzaamheden der verschillende organisaties met medewerking van het gemeentebestuur in goede banen zou leiden. Echter kan hetgeenszins de bedoeling geweest zijn om bepaalde verenigingen te hel pen haar tekorten aan te zuiveren. Bij mij heeft tenminste niet in de bedoeling gelegen, een Sinterklaas-nolitiek te spelen. Immers, de eigen dommen voor een goede prijs verkopen en dan tevens als voorwaarde stellen om de beschik king hierover te behouden, met uitsluiting van anderen, terwijl men intern ook de volle zeggen schap behoudt (wat o.a. betreft het aannemen van leden e.d.), betekent niets meer of minder dan dat men zijn eigen, vrijwillig aangegane verplichtingen afschuift op de gemeente, in casu de belastingbetaler. Wanneer er 'n afzonderlijke club op dit gebied mocht ontstaan, daar de leden zich bijvoorbeeld niet met doel en werk wijze van de bestaande tennisclub zouden kun nen verenigen, hangt het medegebruik van de accomodatie louter af van de Sportstichting, wier voorzitter tevens geïnteresseerd is bij de bestaande club. Hier blijkt een sterke inflatie van de normen en het eergevoel, en het spijt me, dat B. en W. zich hiertoe lenen. Zo kan, onder zeer liberale schijn, de vrijheid aan banden worden gelegd DIVERSE ONDERWERPEN Voor de ontwikkeling van Spui ziet de toekomst er helaas niet rooskleurig uit, gezien de houding die de wethouder van openbare werken vroeger als gewoon raadslid steeds heeft ingenomen. Opnieuw werd Spui gepasseerd bij de bouw van woningwet woningen en ook op het gebied der sport is zij de laatste jaren niet breed bedeeld. Met enkel de toe zegging dat een nieuw uitbreidingsplan in voorbe reiding is, schiet niemand iets op Niet enkel woorden, maar ook daden moeten tonen dat het ernst is 1 Gezien mijn opmerking bij de algemene beschou wingen enkele jaren terug, n.l. dat we moeten streven om Axel aantrekkelijk te maken als woon- gemeente, juich ik toe dat B. en W. zich in dezen zeer aktief 'betonen. Echter moeten we attent blijven dat we alle omstandigheden om hier te wonen, zo gunstig mogelijk maken. De uitvoering van grote kapitaalswerken geeft ons niet geringe financiële zorgen. Naast de grote verbetering van de Kanaalkade-Zuidsingel, komt nu eindelijk ook de Oudeweg eens aan de beurt, in het kader van het uitbreidingsplan Kleine Noord polder. Aan de wens van zeer velen zal hiermede worden voldaan. Daar het landbouwkarakter van Axel meer en meer verloren gaat getuige ook de opheffing van de Landbouwschool en een groeiend per centage van de bevolking zijn brood verdient in de industrie, wacht ik van B. en W. nadere plannen ter propagering van Axel als industriegemeente. Gezien de toekomst dienen we in dezen attent te blijven. Het is wel jammer dat de Algemene Reserve met deze begroting en de le en 2e wijziging daar van, zodanig wordt aangetast dat deze voor een groot deel is verdwenen. Ook de rigoureuze be lasting-verhogingen gaan hierin geheel op. Daar om wil ik nogmaals aandringen op voorzichtigheid bij aankopen, op waakzaamhed dat we geen node loze uitgaven voteren, kortom op een voorzichtig en verantwoord financieel beleid. We dienen ons geld op de juiste wijze te besteden, om hiervan zoveel mogelijk „rendement te hebben. Het terugvallen van de Algemene Reserve tot slechts 26.000,— confronteert ons met de ernst van onze financiële toestand, zodat we nu geen ernstige tegenvaller meer kunnen hebben. Enkele speciale punten dienen in deze beschou wing de revue te passeren Aan vele derposten die een grote verhognig on dergaan, kunnen we niet veel veranderen. Ik noem hier de kosten voor de Vleeskeuringsdienst en de Dienst voor Sociale Zaken, welke een steeds zwaar dere last op de gemeene-financiën leggen. Dit geldt ook voor de Schoolartsendienst en de Schooltand- verzorging, daar het bedrag voor laatstgenoemde instelling zelfs verdubbeld is. Bij de opzet van dergelijke zaken wordt alles eenvoudig voorgesteld doch na enkele jaren stijgen de lasten geweldig. Als de overheid de taak der ouders op zich neemt, wordt het duur, dus dienen we te waken dat de overheid in dezen niet al te ver gaat met het over nemen van deze taak. Ook het onderhoud der straten vergt kapitalen, zodat we wel gedwongen zijn de uit te voeren verbeteringen nauwgezet te beoordelen of deze ook inderdaad noodzakelijk zijn, dan wel of er een goedkopere oplossing mogelijk is. Van groot be zwaar acht ik, dat B. en W. bij punt 242 (verbete ring van 17.000 vierk. meter straat en 7500 vierk. meter trottoir) geen vastomlijnd plan schijnt te hebben, in welke volgorde in de komende jaren zal worden gewerkt. De gemeenteraad dient te weten waarvoor de gelden worden gevoteerd. Naar ik hoop, willen B. en W ons hierover nader inlichten. Ernstig bezwaar heb ik tegen post 442 waarbij 10.000,— wordt uitgetrokken voor feestelijkheden terwijl een deel van post 76 hiertoe ook reeds is bestemd. Als men wil feestvieren voor een feit dat bovendien historisch ook nog onjuist is gedateerd, laat men dan het particulier initiatief in werking stellen en niet de weg van de minste weerstand be wandelen. Het stemt tot tevredenheid dat de uitkering per leerling aan de onderwijs-instellingen nu op peil is gebracht, zodat nu ook het Ulo, zij het met de nodige voorzichtigheid, rond kan komen. De raming op post 424 betreft een bijdrage voor een utopie zodat ik van oordeel ben hiervoor geen geld te moeten voteren. De raming op post 468 voor de Archeologische Werkgemeenschap leidt tot de opmerking dat het nodig is om ons spoedig met deze instelling in ver binding te stellen. Wanneer onderzoekingen in de Oude Wijk tot resultaat mochten leiden kan dit de aantrekkingskracht van Axel voor wetenschap en toerisme ten zeerste bevorderen. We moeten niet wachten tot we daar kunnen bouwen, doch tijdig maatregelen nemen, daar de mensen ook niet a la minute beschikbaar zijn. Gaarne zal ik ver nemen of B. en W. in dezen stappen wensen te doen Wat betreft de raming voor de Sportstichting (219/478) is het logisch dat ongeveer alles „memo rie" is geraamd. Gezien de ontwikkeling in deze zaak kan ik hierin geen vertrouwen opbrengen, zodat ik bezwaar moet uiten tegen deze posten. De posten 518 en 520 betekenen bijdragen voor uitgesproken kerkelijk sociaal werk en dienen ook door de betreffende kerken te worden gedragen. Ik acht het minder juist dat deze hierbij tegen de overheid aanleunen, daar dit punt de eer van de kerken raakt. Vanzelf zijn er meer punten waarover wat te zeggen valt, maar bovengenoemde passen in het algemene beeld. Wanneer B. en W aan mijn bezwaren tegen de geringe voorlichting, de planmatige opzet van de onderdelen en de financiën tegemoet komen, kan de samenwerking goed worden, vooreerst meen ik een kritische houding te moeten aannemen. Geluk kig verkeert de gemeenteraad nog niet in dezelfde positie als de Franse Nationale Vergadering, doch er blijven nog wegen open om foutieve besluiten te corrigeren, al ben ik overtuigd dat het bewandelen daarvan een uiterste remedie moet blijven. In mijn geïsoleerde positie zal ik trachten het welzijn te bevorderen van Axel en haar bewoners, wetende dat deze tijdelijke bedeling de aanvang is van de eeuwigheid, waar onze onvolmaaktheid zal veranderen in volmaaktheid, op de nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont Als we dit in het oog houden zullen we hier niet „in de wind arbeiden" maar ons werk zó ver richten dat niet wij, maar God daardoor de eer ontvangt De heer J C. VAN LUIJK van de Anti-Revolu tionaire fraktie Mijnheer de Voorzitter, Nu de gelegenheid er is voor wat men noemt het houden van algemene beschouwingen, wil ik gaarne hiervan gebruik maken om enkele dingen te zeggen. Voorop ga dan een woord van dank voor de wijze waarop B. en W\ in hoofdzaken het beleid gevoerd hebben in het jaar dat achter ons ligt. Niet dat wij kritiekloos alles aanvaarden, maar van grote tegenstellingen was gelukkig geen sprake. Eveneens een woord van dank aan U, mijnheer de Voorzitter, voor de wijze waarop U de ver gaderingen van ons college leidde. De vergader techniek is U welbekend, en als wij, hetzij bewust of onbewust, van de spelregels willen wegglippen, weet U altijd op soepel wijze ons weer in de rechte baan te brengen. HARDE SLAG Een van de belangrijkste politieke gebeurtenissen van het welhaast voorbije jaar is geweest de ge- meenteraads-verkiezing. Het ligt niet in mijn be doeling, de uitslag hiervan te analyseren of van commentaar te voorzien. Daarvoor is de wijziging die ze bracht, te klein. Bij voorbaat was reeds te zeggen dat in de plaats van de heer C. de Putter een andere A.R.-vertegenwoordiger in de raad zou plaatsnemen. Het feitelijke van de politieke strijd die op 30 mei van dit jaar is gestreden, resulteert slechts i:i de verwisseling van één zetel die het G.P.V. moest afstaan aan de P.v.d.A., die daarmee haar zetelt3l tot drie zag uitgebreid. Was het nu in de vorige zittingsperiode van de raad zó, dat de K.V.P., het G.P.V. en de A.R. elkaar gezocht en gevonden hebben in een samenwerking, waardoor ze 7 van de 13 zetels in de raad bezetten, en daardoor uit hun midden de wethouders konden verkiezen, nu bleek door het wegvallen van de G.P.V.-zetel een schijnbare moeilijkheid ontstaan te zijn voor het continueren dezer samenwerking. Er werd ons echter geen respijt gelaten, ons te bezinnen over deze ik herhaal hetschijnbare moeilijkheid, of overleg te plegen. Immers, korte zeer korte tijd na de verkiezing werd ons meege deeld, dat de K.V.P. met de P.v.d.A. en de V.V.D. pardon „Gemeentebelangen besloten hadden tot samenwerking en uit hun midden een katholieke en een Pv..d.A.-wethouder te verkiezen. Dit nu was voor ons een harde slag. Een slag die ook het protestants-christelijke volksdeel onzer gemeente te incasseren had om dat haar vertegen woordiger in het college van B. en W. voorzover het de wethouders betreft, wegviel. Tot goed begrip hiervan het volgende Onze taak, ook als gemeentebestuurder, komt eerst dan in zijn volle betekenis voor ons te staan wanneer we bereid zijn, deze taak in het heldere licht te stellen van datgene wat „voorop gaat" in ons gehele leven. Wat vervult ons leven? Waar is het ons om begonnen. Ook in de politiek Met het antwoord hierop staat of valt het christelijk karakter van ons politiek bedoelen. Gaat het wer kelijk voor ons, als belijders van Christus, in alles, dus ook in de politiek, om Christus en de betekenis van Zijn koningschap voor het staats- en dus ook inbegrepen het gemeentelijk leven Zijn we er vast van overtuigd dat er geen duimbreed is op heel het erf van ons menselijk leven, waarvan Christus, die aller Souverein is, niet zegt: „dat is van Mij"? Indien we deze vragen eerlijk onder ogen zien dan komt vanzelf de overtuiging dat het christelijk beginsel nooit een vanzelfsprekende zaak is. We komen hier alleen toe indien artikel 1 van ons levensprogram is „Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde." Zó alleen kunnen we een christelijke politiek voeren in het diepe besef van afhankelijkheid en van ootmoed. Afhankelijkheid, omdat we van ons zelf nooit in staat zijn tot het voeren van een christelijke politiek. Ootmoed, omdat het Gods ge boden zijn en omdat het Christus' koningschap is welke ons handelen hebben te bepalen. God heeft het te zeggen en niet wij. Eerst in Hem krijgt onze politieke activiteit haar zin. Daarom. Mijnheer de Voorzitter, begrepen wij en begrijpen wij nog niet de houding van de vertegen woordigers van de K.V.P. Was het voor hen noodzakelijk, ons zonder een enkel woord te ver laten anders dan uit opportunistisch oogpunt Is het katholiek adagium „Christus Koning" dan voor hen inhoudloos Was het voor hen noodzakelijk om naast het Kruis de rode vaan te planten Dr. Schaepman, Mgr. Nolens en Pater Bensdorp hebben toch niet tevergeefs geleefd NIET TE VEEL BEDILLEN Ik kom tot een ander onderwerp, Mijnheer de Voorzitter, en wel dit wat nu aan de orde is, n.l. de vaststelling van de begroting voor 1963. De begroting is een financieel stuk, maar haar behan deling allerminst een louter financiële aangelegen heid. In haar en in de aanbevelingsbrief komt tot uiting in welke richting de verzorgng en ontwkke- ling van onze gemeente zal worden geleid. Nu kunnen begroting en aanbevelingsbrief aan leiding zijn tot een uitgebreid debat over wat het beleid van B. en W. geweest is en wat het worden gaat. Veel hangt er hier van af, hoe men zelf in gesteld is. Is men erg kritisch, dan is het niet zo heel moeilijk om in elk hoofdstuk van deze begro ting enkele posten aan te wijzen om dan, na scherp onderzoek hiervan, vermindering of algehele af wijzing voor te stellen. Wie echter hiervan ver vuld is mag ik wijzen op een puntdicht van De Genestet, dat met een kleine variant aldus luidt Als gij belang stelt in 's stad zaken, Wie zou het laken Maar één ding moet ge toch niet willen Teveel bedillen. (vervolg zie pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1962 | | pagina 1