ZWITSAL HOEDER WORDEN... Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 7 APRIL 1962 76e Jaargang no. 27 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK f ZEEUWSE PROBLEMEN. DE OOSTERSCHELDEBRUG DE WESTERSCHELDE-VERBINDING DE ONTWIKKELINGSCOMMISSIE ZEEUWSCH-VLAANDEREN Over elk van bovengenoemde drie onderwerpen zou een krant vol te schrijven zijn. Wij zulten dit niet doen. Ook de overige rubrieken moeten tot hun recht komen. Niettemin zijn deze onderwerpen van zo vérstrekkende betekenis voor Zeeland in het algemeen en wat de beide laatste betreft - voor Zeeuwsch- Vlaanderen in het bijzonder, dat wij van oordeel zijn, dat een afzonderlijk artikel daarover in ons blad niet mag ontbreken. De Oosterscheldebrug. Het is nu wel zo goed als zeker, dat de Oosterscheldebrug een feit gaat worden. Het overleg tussen de regering en het pro vinciaal bestuur van Zeeland hebben vrij wel tot volledige overeenstemming geleid. De Provinciale Staten zullen in de loop van volgende week de nodige beslissingen hebben te nemen. Een woord van lof komt toe aan het adres van het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland voor de moed om dit project aan te vatten en voor de doortas tendheid, waarmede dit plan ter tafel is gebracht en verdedigd is. Eerst einde 1960 werd bekend, dat het provinciaal bestuur een plan in studie had den voor de bouw van een brug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland. Dit college achtte de brug noodzakelijk, omdat einde 1964 de Grevelingendam en de Haringvlietbrug gereed zouden komen, waardoor Schouwen-Duiveland een snelle verbinding zou krijgen met de randstad Holland. Om de gehele provincie hiervan te kunnen laten profiteren, was een snelle verbinding tussen Schouwen-Duiveland en overig Zeeland noodzakelijkde Ooster scheldebrug. (Op ,,de gehele provincie en „overig Zeeland" komen we straks nog terug.) Een tweetal aannemingsmaatschappijen, de Aannemingsmaatschappij Van Hattum en Blankevoort N.V. te Beverwijk en de N.V. Amsterdamse Ballastmaatschappij te Amsterdam hadden een plan voor de bouw van deze brug, terwijl zij reeds een bank- syndicaat bereid hadden gevonden voor de nodige financieringsmiddelen te zorgen. De brug zal worden beheerd door een in het leven te roepen naamloze vennoot schap, de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug- Maatschappij, afgekort P.Z.B.M. De totale kosten worden geraamd op 71 miljoen. De brug wordt 10.35 breed, te weten een rijweg van 7.60 m en een weg voor langzaam verkeer van 2.75 m. De beweegbare brug zal een doon'aart wijdte hebben van maximaal veertig meter. De bouwtijd van de brug wordt -geschat op 3 jaar met een voorbereidingstijd van 1 jaar, waarvan een gedeelte al benut is. Als de werken volgens plan verlopen, zal de brug eind 1965 voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Het zal dan mogelijk zijn om via de korte verbinding over de Oosterschelde brug via Schouwen-Duiveland, de Oreve- lingendam en de Haringvlietbmgi naar Rotterdam en de randstad Holland te rij den. Het is duidelijk, dat dit van zeer groot belang is voor Zeeland. Zeeuwsch-Vlaanderen blijft dan' echter nog geïsoleerd Omgekeerd wordt verwacht, dia't een grote verkeersstroom vanuit het noorden zich naar het zuiden zal bewegen.. Maar ook hier moet Zeeuwsch-Vlaandereaa weer verwachten, dat de doorstroming trestuit zal worden bij de pontverbindingem over de Westerschelde. Daarom is de uitdrukking „de gehele provincie", die hierboven werd (gebruikt, slechts betrekkelijk. Wij hebben reeds gemeld, dat de totale bouwkosten worden geraamd op 71 mil joen. Dit bedrag zal voor een groot ge deelte in de vorm van inkomsten moeten terugkomen. Weliswaar niet ten volle, om dat de provincie ontlast wordt van. de kos ten van de pontverbindingen over de Oos- terschelde. Daarom zal de provincie van 1966 tot en met 1973 een bijdrage geven van 750.000,per jaar. In 1974 wordt deze bijdrage verlaagd tot 500.000,—; in 1975 tot 250.000,terwijl daarna geen bijdrage meer wordt geraamd. Voorts zal tol worden geheven voor het berijden van de brug. De tolgelden zullen worden vastgesteld door de vergadering van aandeelhouders v. d. N.V. P.Z.B.M. Verwacht mag worden, dat deze tolgelden als volgt zullen worden bepaald bestelwagen tot 1 ton Gewone personenauto, motor met zij span, bestelwagen tot 1 ton 2,50 Lichte vrachtauto 4, Autobus of touringcar voor meer dan 20 personen 6,— Motorrijwiel op 2 wielen ƒ1,— Rijwiel met of zonder hulp motor 0,50 Personen0,25 Hoewel Zeeuwsch-Vlaanderen niet di rect, doch wel indirect met deze brug ge baat zal zijn, achten wij dit project van bijzonder grote betekenis voor Zeeland. Wij spreken dan ook de wens uit, dat dit werk zeer spoedig zal kunnen worden ver wezenlijkt. De Westerschelde-verbinding. Wij herinneren eraan, dat wij destijds bij het bekend worden van de plannen voor de bouw van de Oosterscheldebrug in onze rubriek „Losse Gedachten" heb ben gesteld, dat de Oosterscheldebrug on losmakelijk verband moest houden met de plannen voor een vaste verbinding over of onder de Westerschelde. Wij zien hier als het ware een causaal verband. Naar onze mening moet op de Ooster scheldebrug de vaste Westerscheldever- binding automatisch volgen. Er is echter nog meer. Blijkens het voorlopig verslag over de begroting van verkeer en waterstaat is er door de leden van de Eerste Kamer even eens gesproken over de vaste oeververbin ding over of onder de Westerschelde. Daarbij werd erop gewezen, dat het vorige jaar in de maand oktober op het veer Krui- ningen-Perkpolder in totaal 2121 zware vrachtauto's en voorts nog 2090 vracht auto's met aanhangwagens bleven staan. Een aantal leden kon het negatieve standpunt van de minister met betrekking tot de invloed van de wellicht te bouwen kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot- Brittannië op het verkeer, dat de Wester schelde oversteekt, niet delen. Voorts is het voor Zeeuwsch-Vlaan deren wel zeer verblijdend, dat de direc teur van de provinciale planologische dienst van Zuid-Holland, ir. J. C. de Lange, zich zeer positief heeft uitgespro ken voor deze vaste oeververbinding, ten einde te voorkomen, dat Nederland in de komende verkeersontwikkeling van Euro pa niet ter zijde komt te liggen. De heer de Lange deed deze uitspraak tijdens een bijeenkomst van het Neder landse Verkeersinstituut te Den Haag. Hij wees erop, dat wanneer de kanaal tunnel of -brug van Engeland .naar Frank rijk er komt en het is uitermate waar schijnlijk, dat deze er komt, zo zei hij dan deze aansluiten op de E-3 weg, die loopt van Lissabon via Parijs, Rijssel, Gent, Antwerpen, Turnhout, Eindhoven, Venlo, Oberhausen, Hamburg naar Scan- dianvië. Hierdoor zal Antwerpen prima verbindingen krijgen met het Roergebied en met Londen, maar Nederland en met name de randstad Holland blijft terzijde liggen. Verlenen van STADSRECHTEN aan Axel. Rotterdam moet volgens Ide heer de Lange niet alleen een korte verbinding krijgen met het Roergebied, maar ook met Londen. Deze korte verbinding met Lon den is te verwezenlijken door een route dwars door Zeeland. De eerste etappes hiervoor worden aangelegd brug over het Haringvliet, Grevelingendam en Oos terscheldebrug. De ontbrekende schakel is de vaste verbinding over of onder de Westerschel de I De deskundige spreker zei zich te reali seren, dat dit zeer kostbaar zal zijn, maar hij achtte het economisch noodzakelijk. Eveneens achtte hij het noodzakelijk over de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilan den een spoorwegroute te leggen waardoor het mogelijk zal worden na het gereed komen van de kanaaltunnel in drie-en-een- half uur van Rotterdam naar Londen te rijden. Perspectieven. Hier liggen derhalve wijde perspectie ven, zowel voor de randstad Holland, voor Zeeland in het algemeen en voor Z.-Vl. in het bijzonder. Commissie Ontwikkeling Zeeuwsch-Vlaanderen. Naar onze mening ligt hier een zeer be langrijke taak voor de Commissie Ont- Losse Gedachten Telefoonverkeer gestoord. BABYSET DE LUXE M J wikkeling Zeeuwsch-Vlaanderen. Nog on langs heeft men in de krant kunnen lezen, dat deze ruim twee jaar bestaande com missie in feite nog zeer weinig heeft ge daan of heeft kunnen doen. Thans is er werk aan de winkel. De Commissie dient naar ons oordeel de verschillende uitlatingen van de des kundigen, die hierboven summier werden aangehaald, met beide handen aan te grij pen en te trachten deze ideeën uit te wer ken. Op deze wijze kan met kracht wor den geijverd voor de zo noodzakelijke vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde. Naar ons gevoelen kan de commissie haar naam hiermede onsterfelijk maken. Het zal van de leden der Commissie veel tijd en inspanning vergen. Naar ons gevoelen echter tijd en inspanning, die moeilijk beter kan worden besteed. AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJSLone nummers 10 Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per nun, Bij kontrakten belangrijke reduktle. Ingezonden Mededelingen 30 cent per Kleine Advertentiën 1-5 regels le- iedere regel meer 12 cent extra. Nu het voor sommigen verwarrend wordt, het jaartal van het verlenen van de stadsrechten aan Axel te bepalen en anderen het jaartal 4213 in twijfel trekken, wil ik nog eens nader de gegevens uit het archief weergeven. Het gaat bij mij niet over feest of geen feest, want daar sta ik buiten. Er zijn 2 nummers in het gemeente-archief, die daarover tot nu toe te raadplegen zijn, n.l. A 1 en A2. Al is een oudere copie in het Frans en A 2 bevat een notarieel gewaarmerkte vertaling daar van door notaris A. Roos in het Hollands, gegeven 20 sept. 1694. Ik geef hier deze laatste vertaling weer, daar ze op de voet de Franse copie volgt. Karei V heeft n.l. een verzoek ontvangen van Burg. en Schepenen van Axel om een bevestiging te geven van de privilegiën van Axel. Het originele stuk zal verloren gegaan zijn bij de verwoesting door Jan van Avennes in 1248 of bij die ten tijde van Philips de Goede in 1452. Ter beantwoording van dit verzoek heeft Karei V een onderzoek laten instellen tot de archieven en aan Axel de oude privilegiën laten bevestigen onder deze woorden „door burgemeester en Schepenen is ons voor gesteld, hoe dat voorseide supplianten hebben verscheidene schone en notabele privilegiën, regten, wetten, vrijheden, keuren, exemptien, gebruiken en goede costumen aan haar ver gunt door wijlen onse voorsaten, graven en gravinnen van Vlaanderen en onder anderen, dat wijlen Fernand, grave van Vlaaderen en Henegouwen en Vrouwe Johanna, zijn huis vrouw, die God wil absolveren, haar zoude hebben toegestaan voor altoos zodanige vrij heden en Franchises als onze steden van Hulst en Gent hadden gelijk blijkt uit haar opene brieven gegeven in 't jaar 1213" En aan het eind bevestigt Karei V Axel in zijn rechten, n.l. de stadsrechten n.l. dat zij vermogen te maken statuten en ordonnantiën, dienende tot de policie, het recht van de eerste kennisse, het recht van Issue, vrijheid van tongeld het aangrijpen en berechten van dieven, kortom de rechten van een stad. „En er staat bij, dat hij gevolgt had" onse beminde en getrouwe de President en lieden van onse raadkamer in Vlaanderen, dewelke op onse ordonnantie zich hebben laten iformeren over de poincten en articulen van de voornoemde privi legie. Nu geeft Karei V geen vroegere tijd op voor het geven dier rechten dan 1213 door Fernand en Johanna. Het zou dus wel een bijzonder slecht geïnformeerde Karei en een slecht op de hoogte zijnde Raadkamer in Vlaanderen moeten geweest zijn, als ze niet de oudst bekende datum van het geven dier rechten gevonden hadden, maar een latere. Op het ogenblik is het de oudste bekende datum en voor mij de enige in ons stadsarchief. De bevestiging der stadsrechten door Karei V was gegeven in onse stad Brussel den 23 en dag van Januari t jaar van genade duyzend vijfhondert twee en veertig. De Jonge. 75.500 U hebt het mis, als U zoudt denken, dat het opschrift iets te nlaken zou hebben met bijvoor beeld de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Inderdaad, 75.500 is een gironummer. Het giro nummer van het Leger des Heils. U weet toch, dat het „Leger" dit jaar 75 jaar bestaat U weet toch, dat ter gelegenheid van dit jubi leum het „Leger" van U vraagt „Doe wat terug!"? U weet toch, hoeveel goed het „Leger" in de af gelopen jaren op verschillende terreinen heeft ge daan Vroeger vaak verhuisd, uitgejouwd, gescholden en soms zelfs gemolesteerd. Nu gewaardeerd. Het is natuurlijk niet te doen om in deze rubriek voor iedere geldinzameling een aanbeveling te schrijven. Voor het .Leger" willen wij niettemin graag een uitzondering maken. Misschien, waarschijnlijk zelfs, heeft U nooit van de sociale diensten van het „Leger" gebruik ge maakt of gebruik moeten maken. Maar ga eens aar de grote stad en zie met eigen ogen, wat de Heilssoldaten doen. Voedselverstrekking aan minder bedeelden, maat schappelijk en sociaal werk, tehuizen voor dak lozen, strijd tegen de prostitutie en, wat bij het „Leger" de grondslag voor hun werk is Evan gelie-verkondiging. Veel, zeer veel goed dat het Leger des Heils. Doe daarom wat terug Giro 75.500. Donderdagochtend was gedurende ongeveer an derhalf uur Axel telefonisch van de buitenwereld afgesloten. Tengevolge van een storing in de cen trale kon geen der abonnés een 0 draaien zonder daarop prompt een bezettoon te horen. En aange zien ook alle nummers voor storingen, informaties enz., enz., met 0 beginnen leed elke poging om over deze hinderlijke storing te reclameren schip breuk. Erger komt ons voor dat hierdoor ook van de zijde van het postkantoor geen enkele mogelijkheid bestond om contact te krijgen met technici van de telefoondienst en men hier gelaten moest afwachten tot men via een toevallig gesprek van elders ge legenheid kreeg om de technische dienst te doen alarmeren. Het wil ons voorkomen, dat voor een- centrum gemeente als Axel met vele kontakten met andere plaatsen en in de agrarische handel ook met het buitenland, terwijl o.a. ook alle ziekenhuizen op an dere netten zijn aangesloten, er toch van de zijde van de telefoondienst een voorziening zou moeten worden getroffen dat men toch minstens in staat is om ten tijde van een storing (bijv. door middel van een aparte lijn, dan wel door vestiging van een technicus in eigen gemeente), in staat is on middellijk maatregelen te nemen tot herstel van de normale verbindingen. Dit is de titel van het nieuwe boek van Dr.W, de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van eep

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1962 | | pagina 1