ZWITSAL
HOEDER WORDEN...
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 7 APRIL 1962
76e Jaargang no. 27
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
Hoofdredaktie J. C. VINK.
Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK f
ZEEUWSE PROBLEMEN.
DE OOSTERSCHELDEBRUG
DE WESTERSCHELDE-VERBINDING
DE ONTWIKKELINGSCOMMISSIE ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Over elk van bovengenoemde drie onderwerpen zou een krant vol te
schrijven zijn. Wij zulten dit niet doen. Ook de overige rubrieken moeten tot
hun recht komen.
Niettemin zijn deze onderwerpen van zo vérstrekkende betekenis voor
Zeeland in het algemeen en wat de beide laatste betreft - voor Zeeuwsch-
Vlaanderen in het bijzonder, dat wij van oordeel zijn, dat een afzonderlijk
artikel daarover in ons blad niet mag ontbreken.
De Oosterscheldebrug.
Het is nu wel zo goed als zeker, dat de
Oosterscheldebrug een feit gaat worden.
Het overleg tussen de regering en het pro
vinciaal bestuur van Zeeland hebben vrij
wel tot volledige overeenstemming geleid.
De Provinciale Staten zullen in de loop
van volgende week de nodige beslissingen
hebben te nemen.
Een woord van lof komt toe aan het
adres van het college van Gedeputeerde
Staten van Zeeland voor de moed om dit
project aan te vatten en voor de doortas
tendheid, waarmede dit plan ter tafel is
gebracht en verdedigd is.
Eerst einde 1960 werd bekend, dat het
provinciaal bestuur een plan in studie had
den voor de bouw van een brug tussen
Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland.
Dit college achtte de brug noodzakelijk,
omdat einde 1964 de Grevelingendam en
de Haringvlietbrug gereed zouden komen,
waardoor Schouwen-Duiveland een snelle
verbinding zou krijgen met de randstad
Holland. Om de gehele provincie hiervan
te kunnen laten profiteren, was een snelle
verbinding tussen Schouwen-Duiveland en
overig Zeeland noodzakelijkde Ooster
scheldebrug. (Op ,,de gehele provincie
en „overig Zeeland" komen we straks nog
terug.)
Een tweetal aannemingsmaatschappijen,
de Aannemingsmaatschappij Van Hattum
en Blankevoort N.V. te Beverwijk en de
N.V. Amsterdamse Ballastmaatschappij te
Amsterdam hadden een plan voor de bouw
van deze brug, terwijl zij reeds een bank-
syndicaat bereid hadden gevonden voor de
nodige financieringsmiddelen te zorgen.
De brug zal worden beheerd door een
in het leven te roepen naamloze vennoot
schap, de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug-
Maatschappij, afgekort P.Z.B.M.
De totale kosten worden geraamd op
71 miljoen.
De brug wordt 10.35 breed, te weten
een rijweg van 7.60 m en een weg voor
langzaam verkeer van 2.75 m.
De beweegbare brug zal een doon'aart
wijdte hebben van maximaal veertig meter.
De bouwtijd van de brug wordt -geschat
op 3 jaar met een voorbereidingstijd van
1 jaar, waarvan een gedeelte al benut is.
Als de werken volgens plan verlopen, zal
de brug eind 1965 voor het verkeer kunnen
worden opengesteld.
Het zal dan mogelijk zijn om via de
korte verbinding over de Oosterschelde
brug via Schouwen-Duiveland, de Oreve-
lingendam en de Haringvlietbmgi naar
Rotterdam en de randstad Holland te rij
den.
Het is duidelijk, dat dit van zeer groot
belang is voor Zeeland.
Zeeuwsch-Vlaanderen blijft dan' echter
nog geïsoleerd
Omgekeerd wordt verwacht, dia't een
grote verkeersstroom vanuit het noorden
zich naar het zuiden zal bewegen.. Maar
ook hier moet Zeeuwsch-Vlaandereaa weer
verwachten, dat de doorstroming trestuit
zal worden bij de pontverbindingem over
de Westerschelde.
Daarom is de uitdrukking „de gehele
provincie", die hierboven werd (gebruikt,
slechts betrekkelijk.
Wij hebben reeds gemeld, dat de totale
bouwkosten worden geraamd op 71 mil
joen. Dit bedrag zal voor een groot ge
deelte in de vorm van inkomsten moeten
terugkomen. Weliswaar niet ten volle, om
dat de provincie ontlast wordt van. de kos
ten van de pontverbindingen over de Oos-
terschelde. Daarom zal de provincie van
1966 tot en met 1973 een bijdrage geven
van 750.000,per jaar. In 1974 wordt
deze bijdrage verlaagd tot 500.000,—;
in 1975 tot 250.000,terwijl daarna
geen bijdrage meer wordt geraamd.
Voorts zal tol worden geheven voor het
berijden van de brug. De tolgelden zullen
worden vastgesteld door de vergadering
van aandeelhouders v. d. N.V. P.Z.B.M.
Verwacht mag worden, dat deze tolgelden
als volgt zullen worden bepaald
bestelwagen tot 1 ton
Gewone personenauto, motor met zij
span, bestelwagen tot 1 ton 2,50
Lichte vrachtauto 4,
Autobus of touringcar voor
meer dan 20 personen 6,—
Motorrijwiel op 2 wielen ƒ1,—
Rijwiel met of zonder hulp
motor 0,50
Personen0,25
Hoewel Zeeuwsch-Vlaanderen niet di
rect, doch wel indirect met deze brug ge
baat zal zijn, achten wij dit project van
bijzonder grote betekenis voor Zeeland.
Wij spreken dan ook de wens uit, dat dit
werk zeer spoedig zal kunnen worden ver
wezenlijkt.
De Westerschelde-verbinding.
Wij herinneren eraan, dat wij destijds
bij het bekend worden van de plannen
voor de bouw van de Oosterscheldebrug
in onze rubriek „Losse Gedachten" heb
ben gesteld, dat de Oosterscheldebrug on
losmakelijk verband moest houden met de
plannen voor een vaste verbinding over of
onder de Westerschelde.
Wij zien hier als het ware een causaal
verband.
Naar onze mening moet op de Ooster
scheldebrug de vaste Westerscheldever-
binding automatisch volgen.
Er is echter nog meer.
Blijkens het voorlopig verslag over de
begroting van verkeer en waterstaat is er
door de leden van de Eerste Kamer even
eens gesproken over de vaste oeververbin
ding over of onder de Westerschelde.
Daarbij werd erop gewezen, dat het vorige
jaar in de maand oktober op het veer Krui-
ningen-Perkpolder in totaal 2121 zware
vrachtauto's en voorts nog 2090 vracht
auto's met aanhangwagens bleven staan.
Een aantal leden kon het negatieve
standpunt van de minister met betrekking
tot de invloed van de wellicht te bouwen
kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-
Brittannië op het verkeer, dat de Wester
schelde oversteekt, niet delen.
Voorts is het voor Zeeuwsch-Vlaan
deren wel zeer verblijdend, dat de direc
teur van de provinciale planologische
dienst van Zuid-Holland, ir. J. C. de
Lange, zich zeer positief heeft uitgespro
ken voor deze vaste oeververbinding, ten
einde te voorkomen, dat Nederland in de
komende verkeersontwikkeling van Euro
pa niet ter zijde komt te liggen.
De heer de Lange deed deze uitspraak
tijdens een bijeenkomst van het Neder
landse Verkeersinstituut te Den Haag.
Hij wees erop, dat wanneer de kanaal
tunnel of -brug van Engeland .naar Frank
rijk er komt en het is uitermate waar
schijnlijk, dat deze er komt, zo zei hij
dan deze aansluiten op de E-3 weg, die
loopt van Lissabon via Parijs, Rijssel,
Gent, Antwerpen, Turnhout, Eindhoven,
Venlo, Oberhausen, Hamburg naar Scan-
dianvië. Hierdoor zal Antwerpen prima
verbindingen krijgen met het Roergebied
en met Londen, maar Nederland en met
name de randstad Holland blijft terzijde
liggen.
Verlenen van
STADSRECHTEN
aan Axel.
Rotterdam moet volgens Ide heer de
Lange niet alleen een korte verbinding
krijgen met het Roergebied, maar ook met
Londen. Deze korte verbinding met Lon
den is te verwezenlijken door een route
dwars door Zeeland. De eerste etappes
hiervoor worden aangelegd brug over
het Haringvliet, Grevelingendam en Oos
terscheldebrug.
De ontbrekende schakel is de vaste
verbinding over of onder de Westerschel
de I
De deskundige spreker zei zich te reali
seren, dat dit zeer kostbaar zal zijn, maar
hij achtte het economisch noodzakelijk.
Eveneens achtte hij het noodzakelijk
over de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilan
den een spoorwegroute te leggen waardoor
het mogelijk zal worden na het gereed
komen van de kanaaltunnel in drie-en-een-
half uur van Rotterdam naar Londen te
rijden.
Perspectieven.
Hier liggen derhalve wijde perspectie
ven, zowel voor de randstad Holland, voor
Zeeland in het algemeen en voor Z.-Vl.
in het bijzonder.
Commissie
Ontwikkeling Zeeuwsch-Vlaanderen.
Naar onze mening ligt hier een zeer be
langrijke taak voor de Commissie Ont-
Losse Gedachten
Telefoonverkeer
gestoord.
BABYSET DE LUXE M J
wikkeling Zeeuwsch-Vlaanderen. Nog on
langs heeft men in de krant kunnen lezen,
dat deze ruim twee jaar bestaande com
missie in feite nog zeer weinig heeft ge
daan of heeft kunnen doen.
Thans is er werk aan de winkel.
De Commissie dient naar ons oordeel
de verschillende uitlatingen van de des
kundigen, die hierboven summier werden
aangehaald, met beide handen aan te grij
pen en te trachten deze ideeën uit te wer
ken. Op deze wijze kan met kracht wor
den geijverd voor de zo noodzakelijke
vaste oeververbinding over of onder de
Westerschelde.
Naar ons gevoelen kan de commissie
haar naam hiermede onsterfelijk maken.
Het zal van de leden der Commissie
veel tijd en inspanning vergen. Naar ons
gevoelen echter tijd en inspanning, die
moeilijk beter kan worden besteed.
AXELSE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSLone nummers 10
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75,
Buitenland 2,
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per nun,
Bij kontrakten belangrijke reduktle.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per
Kleine Advertentiën 1-5 regels le-
iedere regel meer 12 cent extra.
Nu het voor sommigen verwarrend wordt, het
jaartal van het verlenen van de stadsrechten aan
Axel te bepalen en anderen het jaartal 4213 in
twijfel trekken, wil ik nog eens nader de gegevens
uit het archief weergeven. Het gaat bij mij niet
over feest of geen feest, want daar sta ik buiten.
Er zijn 2 nummers in het gemeente-archief, die
daarover tot nu toe te raadplegen zijn, n.l. A 1 en
A2. Al is een oudere copie in het Frans en A 2
bevat een notarieel gewaarmerkte vertaling daar
van door notaris A. Roos in het Hollands, gegeven
20 sept. 1694.
Ik geef hier deze laatste vertaling weer, daar ze
op de voet de Franse copie volgt.
Karei V heeft n.l. een verzoek ontvangen van
Burg. en Schepenen van Axel om een bevestiging
te geven van de privilegiën van Axel. Het originele
stuk zal verloren gegaan zijn bij de verwoesting
door Jan van Avennes in 1248 of bij die ten tijde
van Philips de Goede in 1452. Ter beantwoording
van dit verzoek heeft Karei V een onderzoek laten
instellen tot de archieven en aan Axel de oude
privilegiën laten bevestigen onder deze woorden
„door burgemeester en Schepenen is ons voor
gesteld, hoe dat voorseide supplianten hebben
verscheidene schone en notabele privilegiën,
regten, wetten, vrijheden, keuren, exemptien,
gebruiken en goede costumen aan haar ver
gunt door wijlen onse voorsaten, graven en
gravinnen van Vlaanderen en onder anderen,
dat wijlen Fernand, grave van Vlaaderen en
Henegouwen en Vrouwe Johanna, zijn huis
vrouw, die God wil absolveren, haar zoude
hebben toegestaan voor altoos zodanige vrij
heden en Franchises als onze steden van Hulst
en Gent hadden gelijk blijkt uit haar opene
brieven gegeven in 't jaar 1213"
En aan het eind bevestigt Karei V Axel in zijn
rechten, n.l. de stadsrechten n.l. dat zij vermogen
te maken statuten en ordonnantiën, dienende tot
de policie, het recht van de eerste kennisse, het
recht van Issue, vrijheid van tongeld het aangrijpen
en berechten van dieven, kortom de rechten van
een stad. „En er staat bij, dat hij gevolgt had"
onse beminde en getrouwe de President en lieden
van onse raadkamer in Vlaanderen, dewelke op
onse ordonnantie zich hebben laten iformeren over
de poincten en articulen van de voornoemde privi
legie.
Nu geeft Karei V geen vroegere tijd op voor
het geven dier rechten dan 1213 door Fernand en
Johanna. Het zou dus wel een bijzonder slecht
geïnformeerde Karei en een slecht op de hoogte
zijnde Raadkamer in Vlaanderen moeten geweest
zijn, als ze niet de oudst bekende datum van het
geven dier rechten gevonden hadden, maar een
latere. Op het ogenblik is het de oudste bekende
datum en voor mij de enige in ons stadsarchief.
De bevestiging der stadsrechten door Karei V
was gegeven in onse stad Brussel den 23 en dag
van Januari t jaar van genade duyzend vijfhondert
twee en veertig.
De Jonge.
75.500
U hebt het mis, als U zoudt denken, dat het
opschrift iets te nlaken zou hebben met bijvoor
beeld de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
Inderdaad, 75.500 is een gironummer. Het giro
nummer van het Leger des Heils.
U weet toch, dat het „Leger" dit jaar 75 jaar
bestaat
U weet toch, dat ter gelegenheid van dit jubi
leum het „Leger" van U vraagt „Doe wat terug!"?
U weet toch, hoeveel goed het „Leger" in de af
gelopen jaren op verschillende terreinen heeft ge
daan
Vroeger vaak verhuisd, uitgejouwd, gescholden
en soms zelfs gemolesteerd.
Nu gewaardeerd.
Het is natuurlijk niet te doen om in deze rubriek
voor iedere geldinzameling een aanbeveling te
schrijven. Voor het .Leger" willen wij niettemin
graag een uitzondering maken.
Misschien, waarschijnlijk zelfs, heeft U nooit van
de sociale diensten van het „Leger" gebruik ge
maakt of gebruik moeten maken. Maar ga eens
aar de grote stad en zie met eigen ogen, wat de
Heilssoldaten doen.
Voedselverstrekking aan minder bedeelden, maat
schappelijk en sociaal werk, tehuizen voor dak
lozen, strijd tegen de prostitutie en, wat bij het
„Leger" de grondslag voor hun werk is Evan
gelie-verkondiging.
Veel, zeer veel goed dat het Leger des Heils.
Doe daarom wat terug
Giro 75.500.
Donderdagochtend was gedurende ongeveer an
derhalf uur Axel telefonisch van de buitenwereld
afgesloten. Tengevolge van een storing in de cen
trale kon geen der abonnés een 0 draaien zonder
daarop prompt een bezettoon te horen. En aange
zien ook alle nummers voor storingen, informaties
enz., enz., met 0 beginnen leed elke poging om
over deze hinderlijke storing te reclameren schip
breuk.
Erger komt ons voor dat hierdoor ook van de
zijde van het postkantoor geen enkele mogelijkheid
bestond om contact te krijgen met technici van de
telefoondienst en men hier gelaten moest afwachten
tot men via een toevallig gesprek van elders ge
legenheid kreeg om de technische dienst te doen
alarmeren.
Het wil ons voorkomen, dat voor een- centrum
gemeente als Axel met vele kontakten met andere
plaatsen en in de agrarische handel ook met het
buitenland, terwijl o.a. ook alle ziekenhuizen op an
dere netten zijn aangesloten, er toch van de zijde
van de telefoondienst een voorziening zou moeten
worden getroffen dat men toch minstens in staat
is om ten tijde van een storing (bijv. door middel
van een aparte lijn, dan wel door vestiging van
een technicus in eigen gemeente), in staat is on
middellijk maatregelen te nemen tot herstel van de
normale verbindingen.
Dit is de titel van het nieuwe boek van
Dr.W, de Kok. Alles over zwangerschap,
geboorte, babyverzorging en kleuter
opvoeding. Dit waardevolle boek (184
pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten
geschenke bij aanschaffing van eep