Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1961
76c Jaargang no. 6
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
Hoofdredaktie J. C. VINK.
Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16
Drukker - Uftgeelster FIRMA J. C. VINK r
Wetsontwerp onteigening gronden te Axel
voor opspuiting baggerspecie.
7 mitjoen kubieke meter grond, komt in Axel terecht.
Aantal voldoende om 25.000 woningen te vullen.
Reeds in ons nummer van vorige week
hebben wij een kort bericht geplaatst,
waarin wij meldden, dat de minister van
verkeer en waterstaat, drs. H. A. Korthals,
bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal
een wetsontwerp had ingediend voor de
onteigening van gronden in de polder
Smitsschorre, waarop ongeveer 7 miljoen
kubieke meter baggerspecie zal worden ge
spoten. Deze baggerspecie is afkomstig uit
het kanaal TerneuzenGent, dat ver
breed en verdiept zal worden, zoals men
weet. Een gedeelte van deze bagger wordt
in de Westerschelde gespoten. Dit mag
echter niet te veel zijn, omdat als gevolg
daarvan de vaargeulen zouden kunnen
verzanden. Een ander gedeelte zal worden
gebruikt voor het dempen van oude ka-
naalarmen en het opspuiten van enkele
kleinere terreinen, maar het grote deel
komt in Axel terecht.
Een rekensommetje.
Wij hebben een klein rekensommetje
gemaakt. Wij zijn uitgegaan van de in
houd van een niet te grote woning van
300 kubieke meter. Dit is dus ALLE ruim
te in de woning van de nok van het dak
tot de begane grond en eventueel de kel
der. Tussen haakjes kunnen wij er nog
even bij zeggen dat de woningwetwonin
gen, zoals deze in Axel staan, in het alge
meen de 300 kubieke meter niet halen. Als
wij dus van deze inhoud uitgaan, dan be
tekent dit, dat zo'n kleine 25.000 wonin
gen in Axel staat nog geen tiende ge
deelte volledig met deze baggerspecie
zouden kunnen worden gevuld
Dit zal U wellicht enig idee geven van
de omvang van dit grondverzet.
Bestemming van de grond.
Het terrein, waar de gronden zullen
worden gedeponeerd, is gekozen na over
leg met en met instemming van de gemeen
te Axel, het Landbouwschap, de natuur
beschermingsconsulent, de cultuurtech
nische dienst en Gedeputeerde Staten van
Zeeland.
Nadat de terreinen zijn opgespoten, zal
de gemeente Axel een gedeelte daarvan
voor de woningbouw bestemmen. Het res
terende gedeelte zal niet voor de agra
rische sector verloren gaan.
Er zal dus een nieuw uitbreidingsplan
moeten komen, waarin de opgespoten
grond is verwerkt voor de woningbouw.
Hierdoor ontstaat, omdat dan deze wo
ningen van de oude kom gescheiden zijn
door de Grote Kreek, een
Dubbelstad.
Het noordelijke (oude) gedeelte, zoals
wij dat tot ,nu toe kennen en het zuidelijke
(nieuwe) gedeelte bij Drieschouwen.
De minister zegt in zijn memorie van
toelichting bij dit wetsontwerp, dat een der
reclamanten hierop heeft gewezen. Daar
door zouden twee aparte gemeenschappen
kunnen ontstaan. Deze gedachte wordt
door de minister echter niet gedeeld. Hem
is namelijk gebleken, dat de stedebouw
kundigen, planologen en het gemeente
bestuur van Axel een zeer fraai resultaat
verwachten van dit plan.
Andere bezwaren.
De minister wijst er op dat verschillende
belanghebbenden een zestal bezwaar
schriften hebben ingediend, als gevolg van
het ter inzage leggen van het plan op de
sekretarie van de gemeente Axel. De be
zwaren kunnen volgens de minister gro
tendeels niet geacht worden betrekking te
hebben op het plan als zodanig of op de
algemene strekking daarvan.
Wel wordt in verschillende bezwaar
schriften erop gewezen, dat de lage vlakte
waarmede bedoeld wordt de Dekkers-
en Emmapolder beter als grondberg-
plaats zou kunnen dienen, daar de grond
aldaar, landbouwkundig gezien, van zeer
slechte kwaliteit is en dichter bij het te ver
breden kanaal ligt.
De minister merkt hieromtrent op, dat
het door reclamanten bedoelde terrein in
de toekomst als industrieterrein zal wor
den gebruikt waarbij de nodige insteek-
havens zullen worden gegraven. De bij
het maken van die insteekhavens vrijko
mende grond moet op het voor industrie
terreinen overblijvende gedeelte worden
geborgen. Indien dit gedeelte nu reeds met
baggerspecie zou worden opgehoogd, zou
de ligging van de industriegrond hinderlijk-
hoog worden.
Voor vrees, als werd geuit, omtrent
stagnatie van de waterafvoer van de ach
terliggende polders en het dichtslibben van
de zogenaamde Grote Kreek, is volgens
de minister geen voldoende grond aan
wezig, omdat bij nadere uitwerking van de
plannen zodanige maatregelen zullen wor
den genomen, dat de waterafvoer geen
hinder zal ondervinden.
Praktische redenen.
Met betrekking tot de opmerking van
enkele reclamanten, dat zij menen, dat het
rijk in deze belangen van de natuurbe
scherming laat prevaleren boven de belan
gen van de landbouwers, en dat goede
landbouwgronden waardeloos worden ge
maakt, merkte de minister op, dat het ter
rein om praktische redenen voor grond-
berging is gekozen.
Tenslotte zijn er ook bezwaren, welke
gegrond zijn op de nadelen die voor de
eigenaren persoonlijk uit het verlies van
hun grond zouden voortvloeien, bij de uit
voering van de werken. Deze laatste be
zwaren kunnen, aldus de memorie van toe
lichting, na de tweede tervisielegging der
stukken, als bedoeld in artikel 12 der ont
eigeningswet, welke nederlegging vooraf
gaat aan de eindaanwijzing van de te ont
eigenen percelen, onder het oog worden
gezien.
Groots werk, raai resultaat.
Wij wachten met belangstelling af, hoe
dit werk zal verlopen. Wij kunnen ons in
denken, dat dit grote werk ook een groots
werk kan worden.
Wij hopen, dat inderdaad een fraai re
sultaat zal worden verkregen. Dit zal ech
ter alleen kunnen, wanneer het benodigde
bouwvolume ter beschikking zal komen.
De Gemeentebegroting voor de Dienst 1962.
Losse Gedachten
AXELSE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75,
sp Buitenland 2,
ADVERTENTIEPRIJS10 cent ptr m.m.
Bi] kontrakten belangrijke red uk tie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertenhën 1-5 regels ƒ1,—
iedere regel meer 12 cent extra.
X
(vervolg)
In ons eerste artikel over de gemeentebegroting
voor het jaar 1962 hebben wij het voorwoord van
burgemeester en wethouders uitvoerig geciteerd,
terwijl wij tevens een overzicht hebben gegeven
van de totaalcijfers van de gewone dienst in deze
begroting.
Voor wij verder op dit stuk ingaan, willen wij
eerst Uw aandacht vragen voor het grote belang,
dat een begroting voor de gemeente is.
Een begroting moet toch worden gezien als een
programma van hetgeen in het komende jaar in de
gemeente zal plaatsvinden. Dit programma vindt
zijn weerspiegeling in de ramingen in de begro
ting. Bovendien is het gebruik om bij de openbare
behandeling van dit stuk in de gemeenteraad vóór
deze behandeling de zogenaamde algemene be
schouwingen het woord zegt het trouwens al
betreffende het gehele beleid van het gemeente
bestuur.
Gezien het voorgaande is het duidelijk, dat de
voorbereiding van de begroting steeds zeer veel
werk vraagt en een nauwgezette bestudering eist.
Het ontwerp wordt samengesteld en besproken door
burgemeester en wethouders. Dit college vraagt
daarna het advies van de financiële commissie uit
de raad. Deze commissie bestaat uit een voorzitter
(de wethouder van financiën) en vier raadsleden.
Nadat het ontwerp door deze commissie behandeld
is, wordt het stuk, al dan niet gewijzigd, aan de
raadsleden toegezonden en officiëel aan de raad
aangeboden. Deze aanbieding heeft plaats gehad in
de raadsvergadering van 31 oktober j.l. Tegelijker
tijd met de aanbieding worden de commissies van
onderzoek, de zogenaamde afdelingen, benoemd. De
raad wordt daartoe verdeeld in twee groepen, die
ieder afzonderlijk de ontwerp-begroting opnieuw
bestuderen en van hun bevindingen een rapport op
stellen. Dit rapport gaat weer naar burgemeester en
wethouders, die op de vragen en opmerkingen ant
woord geven. De vragen, opmerkingen en antwoor
den vormen samen om in de taal van de Twee
de Kamer te spreken het voorlopig verslag met
de memorie van antwoord. Dit verslag met de ant
woorden wordt weer aan alle raadsleden toege
zonden.
Na deze voorbereidende procedure volgt dan de
openbare behandeling in de gemeenteraad, vooraf
gegaan door de reeds genoemde algemene beschou
wingen.
Als de gemeenteraad dan besluit de begroting
vast te stellen, behoeft zij nog de goedkeuring van
gedeputeerde staten, die het stuk op hun beurt
weer gaan bekijken.
Wij memoreren dit alles even om duidelijk te
laten uitkomen de belangrijkheid van een gemeen
tebegroting en de waarborgen, waarmee dit stuk
omringd wordt.
Men gaat dus bepaald niet over ijs van één
nacht
Na deze uitvoerige inleiding kunnen wij wat
meer aandacht gaan besteden aan de inhoud van
de begroting zelf. Zoals reeds uit de opgave in ons
vorige artikel is gebleken, is de begroting weer
onderverdeeld in veertien hoofdstukken, terwijl
sommige hoofdstukken met name het hoofdstuk
betreffende het onderwijs weer is onderverdeeld
in paragrafen, waarbij iedere paragaaf een bepaald
soort onderwijs behandelt.
Over hoofdstuk I Vroegere diensten valt
heel weinig te zeggen. Op het tijdstip van het op
maken en de behandeling van de begroting is daar
over trouwens nog niets bekend.
Hoofdstuk II bevat de ramingen voor het a'ge-
meen beheer van de gemeente. Daarin komen voor
de jaarwedden van de burgemeester, de wethou
ders, de sekretaris, de ontvanger en de sekretarie-
ambtenaren. Bij deze laatste post is een zeer uit
voerige toelichting gevoegd betreffende de perso
neelsbezetting en de taken van de ambtenaren. Uit
deze toelichting blijkt, dat de afdeling financiën
met één medewerker zal moeten worden uitgebreid
in verband met de vele taken, die deze afdeling
sedert 1960/1961 erbij gekregen heeft.
Het zou ons vanze'fsprekend te ver voeren, deze
begroting post voor post te gaan bespreken. Wij
doen hier en daar dan ook maar een greep om
onze lezeressen en lezers enige indruk te geven
van dit lijvige stuk.
Zo blijkt uit de post „Schrijf- en bureaubehoef
ten", dat 2200,nodig zal zijn wegens porto
kosten en 4150,— voor papier, stencils, inkt e.d.
In 1962 zullen twee verkiezingen plaatsvinden,
name'ijk de verkiezingen voor de leden van de
provinciale staten en de gemeenteraad. De kosten,
die dit voor de gemeente meebrengt, hebben wij in
totaal becijferd op zo'n kleine 3.000,—
Hoofdstuk III bevat de ramingen voor de open
bare veiligheid. Daaronder worden verstaan de
brandweer, de straatverlichting, de waarschuwings
borden en wegwijzers en de bescherming bevolking.
De brandweer zal dit jaar, globaal geteld, ruim
elf duizend gulden vergen, terwijl de kosten van
de straatverlichting op bijna 29.000,— worden
geraamd. Daarbij is reeds rekening gehouden met
de verlichting van de Zuidsingel.
Voor waarschuwingsborden en wegwijzers is
2.000,uitgetrokken en voor de bescherming
van de bevo'king 3.200,
Hoofdstuk IV heeft als titel „Volksgezondheid".
Onder dit hoofdstuk vinden we de ramingen van
subsidies aan de kruis-verenigingen 2655,
aan ziekenhuizen en sanatoria 20.600,de
schoolartsendienst en schooltandverzorging (samen
6.000,warenwet, subsidie aan het zwembad
3.500,—), rattenbestrijding en diverse kleinere
postjes.
Hoofdstuk V geeft een inzicht in de kosten van
de volkshuisvesting, de woningbouw dus. Daarvoor
is op de gewone dienst in totaal ruim 190.000,
uitgetrokken. Wij merken hierbij wel op, dat naast
de gemeentebegroting er ook nog begrotingen van
de bedrijven zijn, waaronder ook het woningbedrijf
met zijn ruim 500 woningen.
Wat wij uit dit hoofdstuk even willen aanstippen
is de raming van de bijdrage aan de centrale dienst
voor bouw- en woningtoezicht. Deze dienst vraagt
een bijdrage van de gemeente van niet minder dan
ruim 30.000,
De dienst „openbare werken" vindt onderdak in
hoofdstuk VI. Typisch vinden wij en dit ver
melden wij maar even terloops, dat alle hoofd
stukken met romeinse cijfers worden genummerd.
Enkele interessante posten op dit hoofdstuk willen
wij gaarne even noemen. Dit betreft allereerst de
post „jaarwedden van het personeel ten dienst van
het beheer der openbare werken". Deze post is ge
raamd op 48.200,en daardoor 15.000,—
hoger dan het vorige jaar. Uit de toelichting blijkt,
dat deze verhoging het gevolg is van de uitbrei-
DE ZEBRA'S.
Wegens gebrek aan plaatsruimte hebben wij dit
rubriekje een paar weken moeten laten overstaan.
Nu er weer een ogenblik wat meer ruimte is,
haasten wij ons, aan onze „losse gedachten" weer
de vrije teugel te laten, zij het dan, dat ditmaal de
gedachten min of meer als mosterd na de maaltijd
komen. Toch zijn we van mening, dat de maaltijd,
pas op 1 november j.l. begonnen, zeker nog niet
beëindigd is.
De op verkeersmaatregelen attente lezeres en
lezer hebben uit de voorgaande zin natuurlijk al
begrepen, dat we met de zebra's nu niet die aardige
gestreepte „paardjes" bedoelen, maar de witte stre
pen op de weg, die aangeven, dat OVER DEZE
GESTREEPTE PADEN DE VOETGANGERS
BEHOREN TE LOPEN
Met ingang van 1 november j.l. zijn deze zebra
voetpaden VERPLICHTE oversteekplaatsen van
de rijweg geworden voor die voetgangers, die de
straat binnen 30 meter van zo'n voetpad willen
oversteken.
Maar dat niet alleen. Het overige verkeer
(auto's, brommers, fietsers e.d.), dient een derge
lijke oversteekplaats met een zodanige snelheid te
naderen, dat het kan STOPPEN vóór het zebra
pad, wanneer zich daarop voetgangers bevinden
en deze door het verkeer zouden kunnen worden
gehinderd.
DE VOETGANGERS OP DEZE ZEBRA
PADEN WORDEN DUS BESCHERMD. Zij
mogen zich echter niet langer dan noodzakelijk is
op dit pad bevinden. Zij mogen via dit pad de rij
weg ook niet oversteken, wanneer een rijtuig al zo
dicht genaderd is, dat het redelijkerwijze niet meer
kan stoppen.
Misschien vertellen wij U met het bovenstaande
geen of weinig nieuws Wij hopen, dat dit het
geval is.
Wij hopen ook, dat al diegenen, die NIET op
de eerste lesavond van de Veilig Verkeerskursus
aanwezig waren, ALLE verkeersregels prompt ken
nen.
Wij hopen hetMaar wij betwijfelen het zeer
sterk
Herinnert U zich nog, wat wij enkele weken ge
leden schreven over het aantal verkeersongevallen?
De lugubere mijlpaal van 2000
Hoevelen, zo dachten wij ook in verband met
de nieuwe voorschriften voor de voetgangersover-
steekp'aatsen, ZOWEL VOETGANGERS ALS
OVERIGE WEGGEBRUIKERS, zullen vanaf
1 november deze voorschriften in acht hebben ge
nomen en blijven nemen
Och ja, in het algemeen is het Nederlandse volk
vrijheidslievend en vrijbuiterig en soms koppig.
Waarom zou je je al die soesah van zebra
paden en andere 'verkeersregels aantrekken Zijn
er al geen voorschriften genoeg
Zij, die zo redeneren, zouden er weieens spijt
van kunnen hebben, wanneer zij door hun noncha
lante weggebruik zichzelf of een ander in het zie
kenhuis hebben geholpen
Of nog erger
ding van het personeel met een tweetal schilders.
Deze zul'en in hoofdzaak bij het woningbedrijf te
werk worden gesteld.
De raming van de kosten van het onderhoud van
straten en pleinen is in vergelijking met het vorige
jaar 10.000,hoger. Nu wordt daarvoor een
bedrag van ruim 46.000,— uitgetrokken. De Bui
tenweg vanaf het parkeerterrein tot de Polen
straat en de Koestraat staan voor 1962 op het
programma om een goede beurt te krijgen.
Voor het onderhoud der plantsoenen wordt naast
de jaarwedden van de werklieden nog 5400,
uitgetrokken voor het gewone onderhoud. In totaal
wordt voor de plantsoenen ruim 22.000,ge
raamd. Gaarne zouden wij op alle inwoners van
Axel EN MET NAME OP DE JENGD een
dringend beroep willen doen om hiervan goede
nota te nemen. Deze 222)00,is geld van de
gemeenschap. Ieder zal er met recht trots op zijn,
dat de gemeentelijke plantsoenen zo keurig worden
onderhouden. Dit betekent echter ook, dat wij dit
werk niet kapot mogen maken door gewild of on-
gewild vernielingen in de plantsoenen aan te bren
gen
Reeds uit het overzicht, opgenomen in ons eerste
artikel, blijkt, dat voor het onderwijs zeer belang
rijke bedragen worden bestemd, t.w. voor het
openbaar gewoon lager onderwijs 90.000,—
bijzonder gewoon lager onderwijs 91.700,
uitgebreid lager onderwijs 38.700,
openbaar kleuteronderwijs 28.000,
bijzonder k'euteronderwijs 18.000,—
Dat het onderwijs in onze gemeente wel op een
behoorlijk pijl zal moeten staan, menen wij te mo
gen opmaken uit de ramingen voor schoolradio en
schoolfilms.
(Zie vervolg pagina 3).