Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 11 NOVEMBER 1961 76c Jaargang no. 6 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK. Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uftgeelster FIRMA J. C. VINK r Wetsontwerp onteigening gronden te Axel voor opspuiting baggerspecie. 7 mitjoen kubieke meter grond, komt in Axel terecht. Aantal voldoende om 25.000 woningen te vullen. Reeds in ons nummer van vorige week hebben wij een kort bericht geplaatst, waarin wij meldden, dat de minister van verkeer en waterstaat, drs. H. A. Korthals, bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal een wetsontwerp had ingediend voor de onteigening van gronden in de polder Smitsschorre, waarop ongeveer 7 miljoen kubieke meter baggerspecie zal worden ge spoten. Deze baggerspecie is afkomstig uit het kanaal TerneuzenGent, dat ver breed en verdiept zal worden, zoals men weet. Een gedeelte van deze bagger wordt in de Westerschelde gespoten. Dit mag echter niet te veel zijn, omdat als gevolg daarvan de vaargeulen zouden kunnen verzanden. Een ander gedeelte zal worden gebruikt voor het dempen van oude ka- naalarmen en het opspuiten van enkele kleinere terreinen, maar het grote deel komt in Axel terecht. Een rekensommetje. Wij hebben een klein rekensommetje gemaakt. Wij zijn uitgegaan van de in houd van een niet te grote woning van 300 kubieke meter. Dit is dus ALLE ruim te in de woning van de nok van het dak tot de begane grond en eventueel de kel der. Tussen haakjes kunnen wij er nog even bij zeggen dat de woningwetwonin gen, zoals deze in Axel staan, in het alge meen de 300 kubieke meter niet halen. Als wij dus van deze inhoud uitgaan, dan be tekent dit, dat zo'n kleine 25.000 wonin gen in Axel staat nog geen tiende ge deelte volledig met deze baggerspecie zouden kunnen worden gevuld Dit zal U wellicht enig idee geven van de omvang van dit grondverzet. Bestemming van de grond. Het terrein, waar de gronden zullen worden gedeponeerd, is gekozen na over leg met en met instemming van de gemeen te Axel, het Landbouwschap, de natuur beschermingsconsulent, de cultuurtech nische dienst en Gedeputeerde Staten van Zeeland. Nadat de terreinen zijn opgespoten, zal de gemeente Axel een gedeelte daarvan voor de woningbouw bestemmen. Het res terende gedeelte zal niet voor de agra rische sector verloren gaan. Er zal dus een nieuw uitbreidingsplan moeten komen, waarin de opgespoten grond is verwerkt voor de woningbouw. Hierdoor ontstaat, omdat dan deze wo ningen van de oude kom gescheiden zijn door de Grote Kreek, een Dubbelstad. Het noordelijke (oude) gedeelte, zoals wij dat tot ,nu toe kennen en het zuidelijke (nieuwe) gedeelte bij Drieschouwen. De minister zegt in zijn memorie van toelichting bij dit wetsontwerp, dat een der reclamanten hierop heeft gewezen. Daar door zouden twee aparte gemeenschappen kunnen ontstaan. Deze gedachte wordt door de minister echter niet gedeeld. Hem is namelijk gebleken, dat de stedebouw kundigen, planologen en het gemeente bestuur van Axel een zeer fraai resultaat verwachten van dit plan. Andere bezwaren. De minister wijst er op dat verschillende belanghebbenden een zestal bezwaar schriften hebben ingediend, als gevolg van het ter inzage leggen van het plan op de sekretarie van de gemeente Axel. De be zwaren kunnen volgens de minister gro tendeels niet geacht worden betrekking te hebben op het plan als zodanig of op de algemene strekking daarvan. Wel wordt in verschillende bezwaar schriften erop gewezen, dat de lage vlakte waarmede bedoeld wordt de Dekkers- en Emmapolder beter als grondberg- plaats zou kunnen dienen, daar de grond aldaar, landbouwkundig gezien, van zeer slechte kwaliteit is en dichter bij het te ver breden kanaal ligt. De minister merkt hieromtrent op, dat het door reclamanten bedoelde terrein in de toekomst als industrieterrein zal wor den gebruikt waarbij de nodige insteek- havens zullen worden gegraven. De bij het maken van die insteekhavens vrijko mende grond moet op het voor industrie terreinen overblijvende gedeelte worden geborgen. Indien dit gedeelte nu reeds met baggerspecie zou worden opgehoogd, zou de ligging van de industriegrond hinderlijk- hoog worden. Voor vrees, als werd geuit, omtrent stagnatie van de waterafvoer van de ach terliggende polders en het dichtslibben van de zogenaamde Grote Kreek, is volgens de minister geen voldoende grond aan wezig, omdat bij nadere uitwerking van de plannen zodanige maatregelen zullen wor den genomen, dat de waterafvoer geen hinder zal ondervinden. Praktische redenen. Met betrekking tot de opmerking van enkele reclamanten, dat zij menen, dat het rijk in deze belangen van de natuurbe scherming laat prevaleren boven de belan gen van de landbouwers, en dat goede landbouwgronden waardeloos worden ge maakt, merkte de minister op, dat het ter rein om praktische redenen voor grond- berging is gekozen. Tenslotte zijn er ook bezwaren, welke gegrond zijn op de nadelen die voor de eigenaren persoonlijk uit het verlies van hun grond zouden voortvloeien, bij de uit voering van de werken. Deze laatste be zwaren kunnen, aldus de memorie van toe lichting, na de tweede tervisielegging der stukken, als bedoeld in artikel 12 der ont eigeningswet, welke nederlegging vooraf gaat aan de eindaanwijzing van de te ont eigenen percelen, onder het oog worden gezien. Groots werk, raai resultaat. Wij wachten met belangstelling af, hoe dit werk zal verlopen. Wij kunnen ons in denken, dat dit grote werk ook een groots werk kan worden. Wij hopen, dat inderdaad een fraai re sultaat zal worden verkregen. Dit zal ech ter alleen kunnen, wanneer het benodigde bouwvolume ter beschikking zal komen. De Gemeentebegroting voor de Dienst 1962. Losse Gedachten AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, sp Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS10 cent ptr m.m. Bi] kontrakten belangrijke red uk tie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertenhën 1-5 regels ƒ1,— iedere regel meer 12 cent extra. X (vervolg) In ons eerste artikel over de gemeentebegroting voor het jaar 1962 hebben wij het voorwoord van burgemeester en wethouders uitvoerig geciteerd, terwijl wij tevens een overzicht hebben gegeven van de totaalcijfers van de gewone dienst in deze begroting. Voor wij verder op dit stuk ingaan, willen wij eerst Uw aandacht vragen voor het grote belang, dat een begroting voor de gemeente is. Een begroting moet toch worden gezien als een programma van hetgeen in het komende jaar in de gemeente zal plaatsvinden. Dit programma vindt zijn weerspiegeling in de ramingen in de begro ting. Bovendien is het gebruik om bij de openbare behandeling van dit stuk in de gemeenteraad vóór deze behandeling de zogenaamde algemene be schouwingen het woord zegt het trouwens al betreffende het gehele beleid van het gemeente bestuur. Gezien het voorgaande is het duidelijk, dat de voorbereiding van de begroting steeds zeer veel werk vraagt en een nauwgezette bestudering eist. Het ontwerp wordt samengesteld en besproken door burgemeester en wethouders. Dit college vraagt daarna het advies van de financiële commissie uit de raad. Deze commissie bestaat uit een voorzitter (de wethouder van financiën) en vier raadsleden. Nadat het ontwerp door deze commissie behandeld is, wordt het stuk, al dan niet gewijzigd, aan de raadsleden toegezonden en officiëel aan de raad aangeboden. Deze aanbieding heeft plaats gehad in de raadsvergadering van 31 oktober j.l. Tegelijker tijd met de aanbieding worden de commissies van onderzoek, de zogenaamde afdelingen, benoemd. De raad wordt daartoe verdeeld in twee groepen, die ieder afzonderlijk de ontwerp-begroting opnieuw bestuderen en van hun bevindingen een rapport op stellen. Dit rapport gaat weer naar burgemeester en wethouders, die op de vragen en opmerkingen ant woord geven. De vragen, opmerkingen en antwoor den vormen samen om in de taal van de Twee de Kamer te spreken het voorlopig verslag met de memorie van antwoord. Dit verslag met de ant woorden wordt weer aan alle raadsleden toege zonden. Na deze voorbereidende procedure volgt dan de openbare behandeling in de gemeenteraad, vooraf gegaan door de reeds genoemde algemene beschou wingen. Als de gemeenteraad dan besluit de begroting vast te stellen, behoeft zij nog de goedkeuring van gedeputeerde staten, die het stuk op hun beurt weer gaan bekijken. Wij memoreren dit alles even om duidelijk te laten uitkomen de belangrijkheid van een gemeen tebegroting en de waarborgen, waarmee dit stuk omringd wordt. Men gaat dus bepaald niet over ijs van één nacht Na deze uitvoerige inleiding kunnen wij wat meer aandacht gaan besteden aan de inhoud van de begroting zelf. Zoals reeds uit de opgave in ons vorige artikel is gebleken, is de begroting weer onderverdeeld in veertien hoofdstukken, terwijl sommige hoofdstukken met name het hoofdstuk betreffende het onderwijs weer is onderverdeeld in paragrafen, waarbij iedere paragaaf een bepaald soort onderwijs behandelt. Over hoofdstuk I Vroegere diensten valt heel weinig te zeggen. Op het tijdstip van het op maken en de behandeling van de begroting is daar over trouwens nog niets bekend. Hoofdstuk II bevat de ramingen voor het a'ge- meen beheer van de gemeente. Daarin komen voor de jaarwedden van de burgemeester, de wethou ders, de sekretaris, de ontvanger en de sekretarie- ambtenaren. Bij deze laatste post is een zeer uit voerige toelichting gevoegd betreffende de perso neelsbezetting en de taken van de ambtenaren. Uit deze toelichting blijkt, dat de afdeling financiën met één medewerker zal moeten worden uitgebreid in verband met de vele taken, die deze afdeling sedert 1960/1961 erbij gekregen heeft. Het zou ons vanze'fsprekend te ver voeren, deze begroting post voor post te gaan bespreken. Wij doen hier en daar dan ook maar een greep om onze lezeressen en lezers enige indruk te geven van dit lijvige stuk. Zo blijkt uit de post „Schrijf- en bureaubehoef ten", dat 2200,nodig zal zijn wegens porto kosten en 4150,— voor papier, stencils, inkt e.d. In 1962 zullen twee verkiezingen plaatsvinden, name'ijk de verkiezingen voor de leden van de provinciale staten en de gemeenteraad. De kosten, die dit voor de gemeente meebrengt, hebben wij in totaal becijferd op zo'n kleine 3.000,— Hoofdstuk III bevat de ramingen voor de open bare veiligheid. Daaronder worden verstaan de brandweer, de straatverlichting, de waarschuwings borden en wegwijzers en de bescherming bevolking. De brandweer zal dit jaar, globaal geteld, ruim elf duizend gulden vergen, terwijl de kosten van de straatverlichting op bijna 29.000,— worden geraamd. Daarbij is reeds rekening gehouden met de verlichting van de Zuidsingel. Voor waarschuwingsborden en wegwijzers is 2.000,uitgetrokken en voor de bescherming van de bevo'king 3.200, Hoofdstuk IV heeft als titel „Volksgezondheid". Onder dit hoofdstuk vinden we de ramingen van subsidies aan de kruis-verenigingen 2655, aan ziekenhuizen en sanatoria 20.600,de schoolartsendienst en schooltandverzorging (samen 6.000,warenwet, subsidie aan het zwembad 3.500,—), rattenbestrijding en diverse kleinere postjes. Hoofdstuk V geeft een inzicht in de kosten van de volkshuisvesting, de woningbouw dus. Daarvoor is op de gewone dienst in totaal ruim 190.000, uitgetrokken. Wij merken hierbij wel op, dat naast de gemeentebegroting er ook nog begrotingen van de bedrijven zijn, waaronder ook het woningbedrijf met zijn ruim 500 woningen. Wat wij uit dit hoofdstuk even willen aanstippen is de raming van de bijdrage aan de centrale dienst voor bouw- en woningtoezicht. Deze dienst vraagt een bijdrage van de gemeente van niet minder dan ruim 30.000, De dienst „openbare werken" vindt onderdak in hoofdstuk VI. Typisch vinden wij en dit ver melden wij maar even terloops, dat alle hoofd stukken met romeinse cijfers worden genummerd. Enkele interessante posten op dit hoofdstuk willen wij gaarne even noemen. Dit betreft allereerst de post „jaarwedden van het personeel ten dienst van het beheer der openbare werken". Deze post is ge raamd op 48.200,en daardoor 15.000,— hoger dan het vorige jaar. Uit de toelichting blijkt, dat deze verhoging het gevolg is van de uitbrei- DE ZEBRA'S. Wegens gebrek aan plaatsruimte hebben wij dit rubriekje een paar weken moeten laten overstaan. Nu er weer een ogenblik wat meer ruimte is, haasten wij ons, aan onze „losse gedachten" weer de vrije teugel te laten, zij het dan, dat ditmaal de gedachten min of meer als mosterd na de maaltijd komen. Toch zijn we van mening, dat de maaltijd, pas op 1 november j.l. begonnen, zeker nog niet beëindigd is. De op verkeersmaatregelen attente lezeres en lezer hebben uit de voorgaande zin natuurlijk al begrepen, dat we met de zebra's nu niet die aardige gestreepte „paardjes" bedoelen, maar de witte stre pen op de weg, die aangeven, dat OVER DEZE GESTREEPTE PADEN DE VOETGANGERS BEHOREN TE LOPEN Met ingang van 1 november j.l. zijn deze zebra voetpaden VERPLICHTE oversteekplaatsen van de rijweg geworden voor die voetgangers, die de straat binnen 30 meter van zo'n voetpad willen oversteken. Maar dat niet alleen. Het overige verkeer (auto's, brommers, fietsers e.d.), dient een derge lijke oversteekplaats met een zodanige snelheid te naderen, dat het kan STOPPEN vóór het zebra pad, wanneer zich daarop voetgangers bevinden en deze door het verkeer zouden kunnen worden gehinderd. DE VOETGANGERS OP DEZE ZEBRA PADEN WORDEN DUS BESCHERMD. Zij mogen zich echter niet langer dan noodzakelijk is op dit pad bevinden. Zij mogen via dit pad de rij weg ook niet oversteken, wanneer een rijtuig al zo dicht genaderd is, dat het redelijkerwijze niet meer kan stoppen. Misschien vertellen wij U met het bovenstaande geen of weinig nieuws Wij hopen, dat dit het geval is. Wij hopen ook, dat al diegenen, die NIET op de eerste lesavond van de Veilig Verkeerskursus aanwezig waren, ALLE verkeersregels prompt ken nen. Wij hopen hetMaar wij betwijfelen het zeer sterk Herinnert U zich nog, wat wij enkele weken ge leden schreven over het aantal verkeersongevallen? De lugubere mijlpaal van 2000 Hoevelen, zo dachten wij ook in verband met de nieuwe voorschriften voor de voetgangersover- steekp'aatsen, ZOWEL VOETGANGERS ALS OVERIGE WEGGEBRUIKERS, zullen vanaf 1 november deze voorschriften in acht hebben ge nomen en blijven nemen Och ja, in het algemeen is het Nederlandse volk vrijheidslievend en vrijbuiterig en soms koppig. Waarom zou je je al die soesah van zebra paden en andere 'verkeersregels aantrekken Zijn er al geen voorschriften genoeg Zij, die zo redeneren, zouden er weieens spijt van kunnen hebben, wanneer zij door hun noncha lante weggebruik zichzelf of een ander in het zie kenhuis hebben geholpen Of nog erger ding van het personeel met een tweetal schilders. Deze zul'en in hoofdzaak bij het woningbedrijf te werk worden gesteld. De raming van de kosten van het onderhoud van straten en pleinen is in vergelijking met het vorige jaar 10.000,hoger. Nu wordt daarvoor een bedrag van ruim 46.000,— uitgetrokken. De Bui tenweg vanaf het parkeerterrein tot de Polen straat en de Koestraat staan voor 1962 op het programma om een goede beurt te krijgen. Voor het onderhoud der plantsoenen wordt naast de jaarwedden van de werklieden nog 5400, uitgetrokken voor het gewone onderhoud. In totaal wordt voor de plantsoenen ruim 22.000,ge raamd. Gaarne zouden wij op alle inwoners van Axel EN MET NAME OP DE JENGD een dringend beroep willen doen om hiervan goede nota te nemen. Deze 222)00,is geld van de gemeenschap. Ieder zal er met recht trots op zijn, dat de gemeentelijke plantsoenen zo keurig worden onderhouden. Dit betekent echter ook, dat wij dit werk niet kapot mogen maken door gewild of on- gewild vernielingen in de plantsoenen aan te bren gen Reeds uit het overzicht, opgenomen in ons eerste artikel, blijkt, dat voor het onderwijs zeer belang rijke bedragen worden bestemd, t.w. voor het openbaar gewoon lager onderwijs 90.000,— bijzonder gewoon lager onderwijs 91.700, uitgebreid lager onderwijs 38.700, openbaar kleuteronderwijs 28.000, bijzonder k'euteronderwijs 18.000,— Dat het onderwijs in onze gemeente wel op een behoorlijk pijl zal moeten staan, menen wij te mo gen opmaken uit de ramingen voor schoolradio en schoolfilms. (Zie vervolg pagina 3).

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1961 | | pagina 1