K?,ü?Dampo
?4NG
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 28 OKTOBER 1961
76e Jaargang no. 4
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
Hoofdredaktie J. C. VINK,
Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK r
AXEL heeft
een sluitende Gemeentebegroting 1962!
VERBETERING VAN HET WOON- EN LEEFKLIMAAT.
VERZAMELING
GEW ONE
DIENST.
AXELSE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75,
«-■ Buitenland 2,
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m.
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertentiën 1-5 regels ƒ1,—
iedere regel meer 12 cent extra.
Burgemeester en wethouders van Axel hebben
dezer dagen het ontwerp voor de gemeentebegro
ting voor het dienstjaar 1962 aan de raadsleden en
aan de pers toegezonden.
Het was ons uiteraard niet mogelijk om in het
korte tijdsbestek voor het verschijnen van ons blad
deze begroting volledig te bestuderen.
In dit artikel willen wij dan ook in eerste in
stantie aandacht schenken aan de grote lijnen en de
voornaamste punten.
Hét voornaamste punt is dan wel, dat het ont
werp voor deze begroting, dank zij de hogere uit
keringen als gevolg van de nieuwe Financiële Ver
houdingswet 1960 en mede tengevolge van geraam
de belastingverhogingen sluitend kon worden ge
maakt. Dit is vele jaren niet het geval geweest.
Daarom is het begrijpelijk, dat het voorwoord van
burgemeester en wethouders, dat de begroting ver
gezelt, in een gematigd optimistische toon is ge
steld.
Wij willen dit „voorwoord" onze lezers niet
onthouden en laten het daarom in extenso hier
onder volgen.
AAN
Heren Leden van de Raad
der gemeente
AXEL.
Hierbij zenden wij U toe het ontwerp der ge
meentebegroting voor het dienstjaar 1962.
Het verheugt ons, dat deze primitieve begroting
sluitend kan worden aangeboden, zij het, dat daar
voor enkele ingrijpende maatregelen noodzakelijk
waren.
Nu de Minister van Binnenlandse Zaken bij
rondschrijven van 21 september 1961, afd. F.B.B.,
No. F61/U4786 richtlijnen heeft gegeven voor de
raming van de posten, voortvloeiende uit de pri
mitieve begroting worden verwerkt. Mede door de
uitkeringen, gebaseerd op deze nieuwe wet is het
mogelijk geworden, het verzorgingspeil der ge
meente te handhaven.
Het beleid van ons college zal er in de komende
jaren op gericht zijn, het woon- en leefklimaat van
onze gemeente zoveel mogelijk te verbeteren. Daar
bij denken wij onder meer aan de woningbouw en
de verbetering van straten, wegen, pleinen en
plantsoenen.
Hiermede dienen naar onze overtuiging gepaard
te gaan verdergaande maatregelen op het gebied
van het sociaal en cultureel leven. In dit opzicht
zien wij een belangrijke stimulerende en waar nodig
subsidiërende taak voor de gemeente.
Het is ons streven voorname aandacht te schen
ken aan de centrum-positie van Axel in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen en haar vooral uit recreatief
oogpunt van nature aantrekkelijke omgeving waar
mogelijk uit te buiten. Dit is van temeer gewicht
daar Axel met name als woongemeente naar ons
gevoelen een belangrijke rol kan vervullen in de
te verwachten verdere ontwikkeling in de kanaal
zone.
Het uitbreidingsplan der gemeente is thans, na
een lange lijdensweg door de Kroon goedgekeurd.
Daarbij mag echter niet uit het oog worden ver
loren, dat dit plan in feite dateert van 1946. Welis
waar zijn tijdens de slepende procedure telkens
wijzigingen op onderdelen aangebracht, doch juist
daardoor is het verband veelal teloor gegaan. Mede
met het oog op de huidige visie op de ontwikkeling
van de gemeente zijn wij voornemens in de loop
van 1962 voorstellen bij U in te dienen ten aanzien
van een aantal noodzakelijke herzieningen van dit
plan.
Wij zijn dankbaar, dat als gevolg van de enigs
zins verbeterde financiële positie in 1961 nog op
dracht kon worden gegeven tot het aanbrengen
van de openbare verlichting van de Zuidsingel en
de aanleg van het tweede voetbalveld. Ook de
aankoop van de nevelspuit kan thans voortgang
hebben. Hiervoor hebben wij contact opgenomen
met de inspecteur van het brandweerwezen, wiens
definitieve advies wij thans afwachten.
Wat de reconstructie van de Oudeweg betreft
kunnen wij U toezeggen, dat binnen afzienbare tijd
aan U zal worden voorgelegd een exploitatieplan
voor het terrein, gelegen tussen de Oudeweg en
de Nieuwendijk, dat behoudens Uw instemming zal
worden ingericht voor de vestiging van verzorgen
de bedrijven en klein-industrie. In dit plan zal te
vens worden opgenomen de verbetering en riolering
van de Oudeweg.
Een groot aantal problemen in onze gemeente
vraagt om een oplossing. Daarvoor is het huidige
budget van de begroting niet toereikend. Wij heb
ben daarom inmiddels een beroep gedaan op de
Ministers van Financiën en van Binnenlandse Za
ken om ten aanzien van Axel zodanige verfijningen
van de nieuwe uitkeringsregeling toe te passen,
dat het mogelijk wordt het verzorgingspeil verder
op te voeren. Reeds thans staat echter vast, dat de
kans op het toepassen van deze verfijningen eerst
reëel aanwezig is, indien de gemeente haar in
komsten zo hoog mogelijk heeft opgevoerd. Zo
stelt de Minister van Binnenlandse Zaken als eis,
dat de tarieven voor de straatbelasting worden ge
bracht op 10 en 5% van de belastbare opbrengst
der gebouwde, respectievelijk ongebouwde eigen
dommen. Deze tarieven zijn voor Axel thans nog
6 en 3%.
Ook de rioolrechten dienen te worden opgevoerd
van gemiddeld 17,50 tot gemiddeld 25,per
aansluitbaar perceel.
De tarieven voor de hondenbelasting hebben wij
van respectievelijk 10,— en 4,moeten bren
gen op 20,— en 10,
Vooruitlopende op Uw beslissing in dezen moes
ten wij uitgaan van de verhoogde tarieven voor de
drie genoemde belastingen. Mede hierdoor was het
mogelijk, het verzorgingspeil in de primitieve be
groting te handhaven en de begroting sluitend te
maken.
Wij vertrouwen, dat als gevolg van deze sluiten
de primitieve begroting, de goedkeuring van Ge
deputeerde Staten niet lang op zich zal laten wach
ten.
Naast deze primitieve begroting is een eerste wij
ziging ontworpen, die U hierbij tegelijkertijd ter
vaststelling wordt aangeboden. In deze wijziging
zijn in hoofdzaak de voorgenomen nieuwe investe
ringen opgenomen en de daaruit voortvloeiende
kapitaa'lasten. Tevens is daarin geraamd de eerste
storting in het in te stellen cultureel fonds. Wij
achten het n.l. van grote betekenis voor de gemeen
te, dat Axel de beschikking heeft over een zodanig
fonds. De bestemming van dit fonds zal worden
geregeld in een Verordening die te zijner tijd ter
vaststel'ing zal worden aangeboden. Onder meer
als dekkingsmiddel is geraamd de hogere uitkering
uit het gemeentefonds, als gevolg van de aan de
Ministers verzochte toepassing van verfijningen.
Het ligt in ons voornemen, dit jaar nog defini
tieve voorstellen te doen inzake de bouw van de
aula bij de a'gemene begraafplaats. Wij zullen U
tevens voorstellen doen met betrekking tot het bou
wen van een nieuwe centrale noodslachtplaats en
een ingrijpend plan tot verbetering van het zwem
bad. Voorts hopen wij, dat wij de bouw van een
gymnastieklokaal bij de openbare lagere school, de
bouw van een nieuwe Rooms-Katholieke kleuter
school en een nieuwe Prot. Chr. lagere school in
het komende jaar een stap nader bij de verwezen
lijking zul'en kunnen brengen.
Een nieuw kapitaalswerkenplan alsmede de reeds
toegezegde sportnota zijn in bewerking. Wij ver
trouwen, dat wij deze stukken in de loop van het
begrotingsjaar zullen kunnen aanbieden.
Naast het verbeteren van het woon- en leef
klimaat achten wij het aantrekken van nieuwe in
dustrieën in onze gemeente van groot gewicht.
Waar mogelijk in nauwe samenwerking met de
overige gemeenten in de kanaalzone zullen wij
maatregelen beramen om het industriëel klimaat en
de daarmede samenhangende infra-structuur te ver
beteren, teneinde industrie-vestiging te bevorderen.
Wij hopen binnen niet al te lange tijd hierom
trent verdere voorstellen bij U in te dienen.
Wat de voortgaande sanering van de Oudewijk
betreft betreuren wij ernstig, dat de rijksbijdrage in
de kosten daarvan nog steeds niet is vastgesteld.
Nog een dezer dagen hebben wij met grote klem
bij het betrokken departement 'aangedrongen op het
nemen van een beslissing in dezen.
Hoewel de bouw van woningwetwoningen regel
matig voortgaat, moet het absoluut noodzakelijk
worden geacht, dat, mede met het oog op de sa
nering van de Oudewijk, meer bouwvolume ter
beschikking komt.
De particuliere bouw ontwikkelt zich op redelijke
wijze. Het huidige woningbouwbeleid der regering
vervult ons echter met zorg. Wij zullen wegen
moeten vinden om ondanks de remmende werking
van dit beleid het nog steeds voortgaande woning
tekort in onze gemeente in te lopen.
Wij willen deze beschouwing bes'uiten met de
wens, dat het onder Gods zegen Uw Raad in een
drachtige samenwerking met ons College moge ge
lukken de gemeente Axel zodanig te besturen, dat
het voor een ieder aantrekkelijk zal zijn in Axel te
wonen en te werken.
Axel, 9 oktober, 1961.
Burgemeester en Wethouders van Axel,
De Sekretaris, De Burgemeester,
P. G. van den Bosse. M. K. van Dijke.
Als wij dit voorwoord rustig lezen, bemerken wij,
dat het college van burgemeester en wethouders
heel wat plannen heeft, die in het kort als volgt
kunnen worden samengevat
Verbetering van het woon- en leefklimaat.
Woningbouw, verbetering van straten, wegen,
pleinen en plantsoenen. Verdergaande maatregelen
op het gebied van het sociaal en cultureel leven.
Centrumpositie van Axel in Oost Zeeuwsch-Vlaan-
deren. Herziening van het uitbreidingsp'an. Ver
lichting van de Zuidsingel, aanleg tweede voetbal
veld, aankoop nevelbrandspuit. Instelling van een
cultureel fonds. Bouw van een aula op de alge
mene begraafplaats, bouw van een nieuwe centrale
noodslachtplaats. Ingrijpend plan tot verbetering
van het zwembad.
Verbetering van het industriëel klimaat.
Naar onze mening kon deze passage moeilijk
worden gemist, nu de verbreding en verdieping
van het kanaal TerneuzenGent in volle gang is.
Wij achten het een gezond standpunt, dat „waar
mogelijk in nauwe samenwerking met de overige
gemeenten getracht zal worden industrie-vestiging
te bevorderen". Vaak toch tracht de ene gemeente
de andere vliegen af te vangen. Tussen de kanaal
zone-gemeenten moet een nauwe samenwerking
zijn, wil men gezamenlijk veel kunnen bereiken.
Tot zover het „voorwoord". Daarover zou uiter
aard nog zeer veel te zeggen zijn. Wij wil'en dit
echter gaarne aan de heren raadsleden overlaten.
De verslagen daarvan zullen wij uiteraard zo uit
voerig mogelijk in ons blad pub'iceren.
De cijfers.
In de eerste plaats willen wij thans een over
zicht geven van de totaalcijfers van de gewone
dienst in deze begroting.
Deze cijfers, hoofdstukgewijze gerangschikt, zien
er als volgt uit
De begroting sluit derhalve met een post voor
„Onvoorziené uitgaven" van 4.887,01. Dit be
drag is weliswaar niet hoog, doch is beter dan
een tekort van 163.000,waarmee de begroting
voor het jaar 1961 sloot.
Bovendien wordt bij de eerste wijziging van de
begroting, die bij het ontwerp tegelijkertijd is aan
geboden, de post „onvoorziene uitgaven" aan-
merke'ijk verhoogd. Daarop komen wij in een vol
gend artikel nog terug.
Wel willen wij thans van deze gelegenheid ge
bruik maken het college van burgemeester en wet
houders dank te zeggen voor het bijvoegen van
deze eerste wijziging. Voorheen kregen wij alleen
het ontwerp der begroting. Nu ook deze wijziging,
die, naar wij in een oogops'ag zagen, belangrijke
posten bevat, aan ons is toegezonden, kunnen wij
daarover de lezers eveneens inlichten. Dit zal echter
moeten wachten tot de verschijning van een vol
gend nummer van ons blad, omdat daarvoor thans
de plaatsruimte ontbreekt.
Wij hebben bij het verschijnen van de begroting
voor de dienst 1962 nog even de Axelse Courant
van 10 december 1960 opgeslagen en de totaal
bedragen van de gewone dienst van thans en van
het vorig jaar met e'kaar vergeleken.
Daarbij is het ons opgevallen, dat de inkomsten
van de gewone dienst met ruim 308.000,en
de uitgaven met ruim 145.000,zijn gestegen.
Hieruit blijkt, dat daardoor het tekort op de be
groting 1961, waaraan wij hierboven herinnerden,
in 1962 is opgeheven.
Het werken zonder een tekort op de begroting
moet ons inziens als een groot voordeel voor de
gemeente worden beschouwd, ja, als een nood
zaak.
Wij kunnen daarom aannemen, dat het gemeente
bestuur, zodra deze begroting door de raad zal
zijn behandeld en vastgesteld, de handen vrij heeft
om uitvoering te geven aan het program, dat dit
be'angrijk stuk in feite inhoudt.
In een volgend nummer van ons blad hopen wij
nader op dit belangrijke stuk in te gaan.
HOOFDSTUK
BENAMING:
INKOMSTEN
UITGAVEN
BATIG SLOT:
NADELIG SLOT:
I
Vroegere diensten
Memorie
Memorie
Memorie
Memorie
II
Algemeen beheer
21.405,86
210.436,39
189.030,53
III
Openbare veiligheid
1.127,06
66.971,47
65.844,41
IV
Volksgezondheid
5.445,56
44.045,96
38.600,40
V
Volkshuisvesting
139.393,33
190.359,09
50.965,76
VI
Openbare werken
150.154,82
347.661,85
197.507,03
VII
Eigendommen, niet voor de openbare dienst
bestemd
44.216,92
32.942,34
11.274,58
VIII—2
Openbaar gewoon lager onderwijs
53.400,-
90.270,44
36.870,44
6
Openbaar kleuteronderwijs
.21.206,-
28.341,12
7.135,12
7
Bijzonder gewoon lager onderwijs
1.710,04
91.720,37
90.010,33
9
Bijzonder uitgebreid lager onderwijs
2.859,96
38.736,66
35.876,70
11
Bijzonder kleuteronderwijs
11.651,—
18.256,94
6.605,94
12
Lager en kleuteronderwijs, niet vallende onder
de par. 1 tlm 11
65,-
3.345,-
3.280,-
13
Middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs
1.250,—
1.250,—
14
Wetenschappelijk onderwijs
15
Nijverheidsonderwijs
80.324,—
81.163,25
839,25
16
Onderwijs, kunsten en wetenschappen, niet
vallende onder par. 1 t/m 15
5.868,80
36.037,31
30.168.51
IX
Maatschappelijke steun en voorzorg
120.777,76
235.369,90
114.592,14
X
Economische aangelegenheden
1.860,-
3.997,60
2.137,60
XI-1
Belastingen
111.017,
855,43
110.161,57
2
Algemene uitkeringen en bijdragen
750.203,90
750.203,90
XII
Kasvoorzieningen
67.321,62
62.341,—
4.980,62
XIII—1
Inkomsten en uitgaven, niet vallende onder
vorige hoofdstukken
33.570,-
34.589,50
1.019,50
2
Onvoorziene uitgaven
4.887,01
4.887,01
XIV
Totaal der hoofdstukken I t/m XIII
1.623.578,63
1.623.578,63
876.620,67
876.620,67
Verrekeningen
1.078.823,95
1.078.823,95
ALGEMEEN TOTAAL
2.702.402,58
2.702.402,58
876.620,67
876.620,67