K?,ü?Dampo ?4NG Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 28 OKTOBER 1961 76e Jaargang no. 4 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG Hoofdredaktie J. C. VINK, Redaktie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155 - 646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK r AXEL heeft een sluitende Gemeentebegroting 1962! VERBETERING VAN HET WOON- EN LEEFKLIMAAT. VERZAMELING GEW ONE DIENST. AXELSE COURANT ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75, «-■ Buitenland 2, ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m. Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertentiën 1-5 regels ƒ1,— iedere regel meer 12 cent extra. Burgemeester en wethouders van Axel hebben dezer dagen het ontwerp voor de gemeentebegro ting voor het dienstjaar 1962 aan de raadsleden en aan de pers toegezonden. Het was ons uiteraard niet mogelijk om in het korte tijdsbestek voor het verschijnen van ons blad deze begroting volledig te bestuderen. In dit artikel willen wij dan ook in eerste in stantie aandacht schenken aan de grote lijnen en de voornaamste punten. Hét voornaamste punt is dan wel, dat het ont werp voor deze begroting, dank zij de hogere uit keringen als gevolg van de nieuwe Financiële Ver houdingswet 1960 en mede tengevolge van geraam de belastingverhogingen sluitend kon worden ge maakt. Dit is vele jaren niet het geval geweest. Daarom is het begrijpelijk, dat het voorwoord van burgemeester en wethouders, dat de begroting ver gezelt, in een gematigd optimistische toon is ge steld. Wij willen dit „voorwoord" onze lezers niet onthouden en laten het daarom in extenso hier onder volgen. AAN Heren Leden van de Raad der gemeente AXEL. Hierbij zenden wij U toe het ontwerp der ge meentebegroting voor het dienstjaar 1962. Het verheugt ons, dat deze primitieve begroting sluitend kan worden aangeboden, zij het, dat daar voor enkele ingrijpende maatregelen noodzakelijk waren. Nu de Minister van Binnenlandse Zaken bij rondschrijven van 21 september 1961, afd. F.B.B., No. F61/U4786 richtlijnen heeft gegeven voor de raming van de posten, voortvloeiende uit de pri mitieve begroting worden verwerkt. Mede door de uitkeringen, gebaseerd op deze nieuwe wet is het mogelijk geworden, het verzorgingspeil der ge meente te handhaven. Het beleid van ons college zal er in de komende jaren op gericht zijn, het woon- en leefklimaat van onze gemeente zoveel mogelijk te verbeteren. Daar bij denken wij onder meer aan de woningbouw en de verbetering van straten, wegen, pleinen en plantsoenen. Hiermede dienen naar onze overtuiging gepaard te gaan verdergaande maatregelen op het gebied van het sociaal en cultureel leven. In dit opzicht zien wij een belangrijke stimulerende en waar nodig subsidiërende taak voor de gemeente. Het is ons streven voorname aandacht te schen ken aan de centrum-positie van Axel in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen en haar vooral uit recreatief oogpunt van nature aantrekkelijke omgeving waar mogelijk uit te buiten. Dit is van temeer gewicht daar Axel met name als woongemeente naar ons gevoelen een belangrijke rol kan vervullen in de te verwachten verdere ontwikkeling in de kanaal zone. Het uitbreidingsplan der gemeente is thans, na een lange lijdensweg door de Kroon goedgekeurd. Daarbij mag echter niet uit het oog worden ver loren, dat dit plan in feite dateert van 1946. Welis waar zijn tijdens de slepende procedure telkens wijzigingen op onderdelen aangebracht, doch juist daardoor is het verband veelal teloor gegaan. Mede met het oog op de huidige visie op de ontwikkeling van de gemeente zijn wij voornemens in de loop van 1962 voorstellen bij U in te dienen ten aanzien van een aantal noodzakelijke herzieningen van dit plan. Wij zijn dankbaar, dat als gevolg van de enigs zins verbeterde financiële positie in 1961 nog op dracht kon worden gegeven tot het aanbrengen van de openbare verlichting van de Zuidsingel en de aanleg van het tweede voetbalveld. Ook de aankoop van de nevelspuit kan thans voortgang hebben. Hiervoor hebben wij contact opgenomen met de inspecteur van het brandweerwezen, wiens definitieve advies wij thans afwachten. Wat de reconstructie van de Oudeweg betreft kunnen wij U toezeggen, dat binnen afzienbare tijd aan U zal worden voorgelegd een exploitatieplan voor het terrein, gelegen tussen de Oudeweg en de Nieuwendijk, dat behoudens Uw instemming zal worden ingericht voor de vestiging van verzorgen de bedrijven en klein-industrie. In dit plan zal te vens worden opgenomen de verbetering en riolering van de Oudeweg. Een groot aantal problemen in onze gemeente vraagt om een oplossing. Daarvoor is het huidige budget van de begroting niet toereikend. Wij heb ben daarom inmiddels een beroep gedaan op de Ministers van Financiën en van Binnenlandse Za ken om ten aanzien van Axel zodanige verfijningen van de nieuwe uitkeringsregeling toe te passen, dat het mogelijk wordt het verzorgingspeil verder op te voeren. Reeds thans staat echter vast, dat de kans op het toepassen van deze verfijningen eerst reëel aanwezig is, indien de gemeente haar in komsten zo hoog mogelijk heeft opgevoerd. Zo stelt de Minister van Binnenlandse Zaken als eis, dat de tarieven voor de straatbelasting worden ge bracht op 10 en 5% van de belastbare opbrengst der gebouwde, respectievelijk ongebouwde eigen dommen. Deze tarieven zijn voor Axel thans nog 6 en 3%. Ook de rioolrechten dienen te worden opgevoerd van gemiddeld 17,50 tot gemiddeld 25,per aansluitbaar perceel. De tarieven voor de hondenbelasting hebben wij van respectievelijk 10,— en 4,moeten bren gen op 20,— en 10, Vooruitlopende op Uw beslissing in dezen moes ten wij uitgaan van de verhoogde tarieven voor de drie genoemde belastingen. Mede hierdoor was het mogelijk, het verzorgingspeil in de primitieve be groting te handhaven en de begroting sluitend te maken. Wij vertrouwen, dat als gevolg van deze sluiten de primitieve begroting, de goedkeuring van Ge deputeerde Staten niet lang op zich zal laten wach ten. Naast deze primitieve begroting is een eerste wij ziging ontworpen, die U hierbij tegelijkertijd ter vaststelling wordt aangeboden. In deze wijziging zijn in hoofdzaak de voorgenomen nieuwe investe ringen opgenomen en de daaruit voortvloeiende kapitaa'lasten. Tevens is daarin geraamd de eerste storting in het in te stellen cultureel fonds. Wij achten het n.l. van grote betekenis voor de gemeen te, dat Axel de beschikking heeft over een zodanig fonds. De bestemming van dit fonds zal worden geregeld in een Verordening die te zijner tijd ter vaststel'ing zal worden aangeboden. Onder meer als dekkingsmiddel is geraamd de hogere uitkering uit het gemeentefonds, als gevolg van de aan de Ministers verzochte toepassing van verfijningen. Het ligt in ons voornemen, dit jaar nog defini tieve voorstellen te doen inzake de bouw van de aula bij de a'gemene begraafplaats. Wij zullen U tevens voorstellen doen met betrekking tot het bou wen van een nieuwe centrale noodslachtplaats en een ingrijpend plan tot verbetering van het zwem bad. Voorts hopen wij, dat wij de bouw van een gymnastieklokaal bij de openbare lagere school, de bouw van een nieuwe Rooms-Katholieke kleuter school en een nieuwe Prot. Chr. lagere school in het komende jaar een stap nader bij de verwezen lijking zul'en kunnen brengen. Een nieuw kapitaalswerkenplan alsmede de reeds toegezegde sportnota zijn in bewerking. Wij ver trouwen, dat wij deze stukken in de loop van het begrotingsjaar zullen kunnen aanbieden. Naast het verbeteren van het woon- en leef klimaat achten wij het aantrekken van nieuwe in dustrieën in onze gemeente van groot gewicht. Waar mogelijk in nauwe samenwerking met de overige gemeenten in de kanaalzone zullen wij maatregelen beramen om het industriëel klimaat en de daarmede samenhangende infra-structuur te ver beteren, teneinde industrie-vestiging te bevorderen. Wij hopen binnen niet al te lange tijd hierom trent verdere voorstellen bij U in te dienen. Wat de voortgaande sanering van de Oudewijk betreft betreuren wij ernstig, dat de rijksbijdrage in de kosten daarvan nog steeds niet is vastgesteld. Nog een dezer dagen hebben wij met grote klem bij het betrokken departement 'aangedrongen op het nemen van een beslissing in dezen. Hoewel de bouw van woningwetwoningen regel matig voortgaat, moet het absoluut noodzakelijk worden geacht, dat, mede met het oog op de sa nering van de Oudewijk, meer bouwvolume ter beschikking komt. De particuliere bouw ontwikkelt zich op redelijke wijze. Het huidige woningbouwbeleid der regering vervult ons echter met zorg. Wij zullen wegen moeten vinden om ondanks de remmende werking van dit beleid het nog steeds voortgaande woning tekort in onze gemeente in te lopen. Wij willen deze beschouwing bes'uiten met de wens, dat het onder Gods zegen Uw Raad in een drachtige samenwerking met ons College moge ge lukken de gemeente Axel zodanig te besturen, dat het voor een ieder aantrekkelijk zal zijn in Axel te wonen en te werken. Axel, 9 oktober, 1961. Burgemeester en Wethouders van Axel, De Sekretaris, De Burgemeester, P. G. van den Bosse. M. K. van Dijke. Als wij dit voorwoord rustig lezen, bemerken wij, dat het college van burgemeester en wethouders heel wat plannen heeft, die in het kort als volgt kunnen worden samengevat Verbetering van het woon- en leefklimaat. Woningbouw, verbetering van straten, wegen, pleinen en plantsoenen. Verdergaande maatregelen op het gebied van het sociaal en cultureel leven. Centrumpositie van Axel in Oost Zeeuwsch-Vlaan- deren. Herziening van het uitbreidingsp'an. Ver lichting van de Zuidsingel, aanleg tweede voetbal veld, aankoop nevelbrandspuit. Instelling van een cultureel fonds. Bouw van een aula op de alge mene begraafplaats, bouw van een nieuwe centrale noodslachtplaats. Ingrijpend plan tot verbetering van het zwembad. Verbetering van het industriëel klimaat. Naar onze mening kon deze passage moeilijk worden gemist, nu de verbreding en verdieping van het kanaal TerneuzenGent in volle gang is. Wij achten het een gezond standpunt, dat „waar mogelijk in nauwe samenwerking met de overige gemeenten getracht zal worden industrie-vestiging te bevorderen". Vaak toch tracht de ene gemeente de andere vliegen af te vangen. Tussen de kanaal zone-gemeenten moet een nauwe samenwerking zijn, wil men gezamenlijk veel kunnen bereiken. Tot zover het „voorwoord". Daarover zou uiter aard nog zeer veel te zeggen zijn. Wij wil'en dit echter gaarne aan de heren raadsleden overlaten. De verslagen daarvan zullen wij uiteraard zo uit voerig mogelijk in ons blad pub'iceren. De cijfers. In de eerste plaats willen wij thans een over zicht geven van de totaalcijfers van de gewone dienst in deze begroting. Deze cijfers, hoofdstukgewijze gerangschikt, zien er als volgt uit De begroting sluit derhalve met een post voor „Onvoorziené uitgaven" van 4.887,01. Dit be drag is weliswaar niet hoog, doch is beter dan een tekort van 163.000,waarmee de begroting voor het jaar 1961 sloot. Bovendien wordt bij de eerste wijziging van de begroting, die bij het ontwerp tegelijkertijd is aan geboden, de post „onvoorziene uitgaven" aan- merke'ijk verhoogd. Daarop komen wij in een vol gend artikel nog terug. Wel willen wij thans van deze gelegenheid ge bruik maken het college van burgemeester en wet houders dank te zeggen voor het bijvoegen van deze eerste wijziging. Voorheen kregen wij alleen het ontwerp der begroting. Nu ook deze wijziging, die, naar wij in een oogops'ag zagen, belangrijke posten bevat, aan ons is toegezonden, kunnen wij daarover de lezers eveneens inlichten. Dit zal echter moeten wachten tot de verschijning van een vol gend nummer van ons blad, omdat daarvoor thans de plaatsruimte ontbreekt. Wij hebben bij het verschijnen van de begroting voor de dienst 1962 nog even de Axelse Courant van 10 december 1960 opgeslagen en de totaal bedragen van de gewone dienst van thans en van het vorig jaar met e'kaar vergeleken. Daarbij is het ons opgevallen, dat de inkomsten van de gewone dienst met ruim 308.000,en de uitgaven met ruim 145.000,zijn gestegen. Hieruit blijkt, dat daardoor het tekort op de be groting 1961, waaraan wij hierboven herinnerden, in 1962 is opgeheven. Het werken zonder een tekort op de begroting moet ons inziens als een groot voordeel voor de gemeente worden beschouwd, ja, als een nood zaak. Wij kunnen daarom aannemen, dat het gemeente bestuur, zodra deze begroting door de raad zal zijn behandeld en vastgesteld, de handen vrij heeft om uitvoering te geven aan het program, dat dit be'angrijk stuk in feite inhoudt. In een volgend nummer van ons blad hopen wij nader op dit belangrijke stuk in te gaan. HOOFDSTUK BENAMING: INKOMSTEN UITGAVEN BATIG SLOT: NADELIG SLOT: I Vroegere diensten Memorie Memorie Memorie Memorie II Algemeen beheer 21.405,86 210.436,39 189.030,53 III Openbare veiligheid 1.127,06 66.971,47 65.844,41 IV Volksgezondheid 5.445,56 44.045,96 38.600,40 V Volkshuisvesting 139.393,33 190.359,09 50.965,76 VI Openbare werken 150.154,82 347.661,85 197.507,03 VII Eigendommen, niet voor de openbare dienst bestemd 44.216,92 32.942,34 11.274,58 VIII—2 Openbaar gewoon lager onderwijs 53.400,- 90.270,44 36.870,44 6 Openbaar kleuteronderwijs .21.206,- 28.341,12 7.135,12 7 Bijzonder gewoon lager onderwijs 1.710,04 91.720,37 90.010,33 9 Bijzonder uitgebreid lager onderwijs 2.859,96 38.736,66 35.876,70 11 Bijzonder kleuteronderwijs 11.651,— 18.256,94 6.605,94 12 Lager en kleuteronderwijs, niet vallende onder de par. 1 tlm 11 65,- 3.345,- 3.280,- 13 Middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs 1.250,— 1.250,— 14 Wetenschappelijk onderwijs 15 Nijverheidsonderwijs 80.324,— 81.163,25 839,25 16 Onderwijs, kunsten en wetenschappen, niet vallende onder par. 1 t/m 15 5.868,80 36.037,31 30.168.51 IX Maatschappelijke steun en voorzorg 120.777,76 235.369,90 114.592,14 X Economische aangelegenheden 1.860,- 3.997,60 2.137,60 XI-1 Belastingen 111.017, 855,43 110.161,57 2 Algemene uitkeringen en bijdragen 750.203,90 750.203,90 XII Kasvoorzieningen 67.321,62 62.341,— 4.980,62 XIII—1 Inkomsten en uitgaven, niet vallende onder vorige hoofdstukken 33.570,- 34.589,50 1.019,50 2 Onvoorziene uitgaven 4.887,01 4.887,01 XIV Totaal der hoofdstukken I t/m XIII 1.623.578,63 1.623.578,63 876.620,67 876.620,67 Verrekeningen 1.078.823,95 1.078.823,95 ALGEMEEN TOTAAL 2.702.402,58 2.702.402,58 876.620,67 876.620,67

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1961 | | pagina 1