Sportnieuws uit onze gewesten
VAN SPIN TOT SPOETNIK
Moeder
Bronchi letten
'★"BABYDERM SS?»»
Halve eeuw geleden eerste Fokkervlucht
Komt er een nieuwe Schelde~Rijn~
verbinding
Reeds lang duren de onderhandelingen
tussen de Nederlandse en Belgische rege
ringsdelegaties over de zogenaamde
Schelde-Rijn-verbinding, welke beoogt de
haven van Antwerpen een verbinding met
de Rijn te geven. De Kamers van Koop
handel van Rotterdam en Antwerpen zijn
het nu eens geworden over een verbinding
via de Kreekrakdam en de Oosterschelde.
Zij stellen voor, een kanaal te graven voor
de Kreekrakdam bij Rilland-Bath, terwijl
van Antwerpen tot Zandvliet een kanaal
zou worden gegraven. Bij Bath zou dan
een strekdam moeten komen, waardoor een
rustig bekken zou ontstaan. Dit plan zou
passen in het reeds eerder gepubliceerde
Kreekrakplan.
Winkeliersvereniging Oostburg heeft
grootse plannen.
Deze vereniging wil, om het vreemde-
lingenbezoek te stimuleren, een najaars-
kampagne houden. Op 19 september zal
een reklame-karavaan door West Zeeuws
Vlaanderen trekken op 16, 2"3 en 30 sep
tember zullen door verschillende muziek
gezelschappen uitvoeringen worden ge
geven. Op 23 september wil men boven
dien een wielerronde van West Zeeuws-
■Vlaanderen organiseren. Ook aan deze
ronde zou weer een reklame-karavaan
verbonden worden.
Voor het tere
Baby-huidje
Help Uzelf
èn Uw tafelburen
uit de Izuurlbranó.
31 augustus 1911 Op een klein veld
nabij Haarlem klinken opgewonden stem
men. De Haarlemse notabelen willen de
viering van Koninginnedag in hun stad tot
een van de opzienbarendste in ons land
maken. Daartoe hebben zij uit Duitsland
een in die dagen beroemd wordende Ne
derlander gehaaldAnthony Fokker, de
„vliegende Hollander". Fokker, 21 jaar,
is niet alleen gekomen. Per boot is zijn
toestel van linnen, spanten en latten, de
„Spin", naar Nederland overgebracht.
Hij heeft er in toegestemd, in Haarlem
een demonstratievlucht te geven. Als voor
waarde stelde hij dat zijn kosten worden
vergoed. Dat Fokker lange tijd in Haarlem
heeft gewoond, zal -foei niet vreemd zijn
aan zijn acceptatie van die uitnodiging.
De middag begint echter met een laaien
de ruzie. De notabelen zijn van oordeel
dat het door hen aangewezen veld goed
genoeg is om als startplaats te dienen.
Fokker beweert bij hoog en bij laag dat het
veld veel te klein is. Het is bovendien om
geven door sloten en hoge vlaggemasten
en de jonge Nederlander is niet van plan,
in het water terecht te komen of tegen een
mast te vliegen. Hij weigert op te stijgen.
Koortsachtig de organisatoren van het fes
tijn. Zij geven uiteindelijk toe. De sloten
worden gedempt en de vlaggemasten neer
gehaald. Dan stijgt Fokker op. Met een
snelheid van negentig kilometer raast hij
boven de uitgelopen stad, draait een rondje
om de toren van de indrukwekkende Sint
Bavo en keert dan weer terug naar het
veld, waar hij juichend wordt ontvangen.
Het was voor Nederland in die dagen
een waar evenement. Een vliegtuig was in
die dagen een even grotesk als geheimzin
nig apparaat, zoals in onze tijd een raket.
De eerbiedwaardige kranten schreven een
halve eeuw geleden over „De Held van
Haarlem", en publiceerden lyrische epistels
over de opwinding onder de Haarlemse
dienstmaagden, die de melk lieten voor wat
de melk was en verbouwereerd de lucht in
staarden. De vlucht van Fokker op Ko
ninginnedag 1911 verwekte even veel op
zien als nu een ruimtevlucht. En het zou
totaal verkeerd zijn om er ook maar een
gram minder belang aan te geven. Wan
neer Fokker er niet was geweest, zou de
Nederlandse luchtvaart nooit zo groot ge
worden zijn, als zij thans is.
KNUTSELAAR.
Anthony Fokker is altijd een wat re
calcitrante jongen geweest. Zijn levens
verhaal is de biografie van een individua
list. Hij werd in 1890 in Nederlands-Indië
zoals dat gebied toen heette, geboren. Zijn
vader was koffieplanter. Zes jaren na zijn
geboorte trokken zijn ouders naar Haar
lem.Zij betrokken een riante woning aan
de Kleine Houtweg. Op zolder vond de
jonge Fokker, wiens hart door de snel ont
wikkelende techniek was gewonnen, een
ideale knutselplaats. Daar was hij uren
achtereen te vinden. Geen wonder dat het
op school niet lukken wilde. Hij moet in
zijn jonge jaren duizenden strafregels ge
schreven hebben. Zijn natuurkundeleraar
zei van hem „Van die jongen komt niets
terecht." De schooldirekteur zag het beter.
„Het zal met Tony heus wel terecht ko
men," verklaarde deze aan moeder Fokker
toen zij bezorgd naar de vorderingen van
haar zoon kwam informeren.
Het kwam terecht. De ras-knutselaar
wilde na zijn H.B.S. beslist verder stu
deren aan een technische hogeschool. Delft
was niet goed genoeg, vertelde de handige
Anthony tegen zijn vader, „ik wil naar
Bingen, in Duitsland, daar geven ze beter
onderwijs,,. Wijselijk verzweeg hij, dat hij
alleen maar naar Duitsland wilde omdat
daar zoveel vliegscholen waren.
Pa Fokker moet vreemd hebben opgeke
ken toen hij kort na het vertrek van zijn
zoon een brief kreeg, dat Anthony niet van
plan was, in Bingen te studeren, maar een
kursus wilde volgen aan een automobiel-
school in Salbach. Hij liet zich ompraten.
Hij had er geen flauw vermoeden van dat
Tony naar die school ging omdat er een
kursus aviatiek werd gegeven. Het viel
overigens bar tegen, want het gebrekkige
toestelletje dat op de school werd gebruikt,
kwam nooit van de grond. Het bleef bij
wat hobbelen over het grasveld. De knut
selaar Fokker zag als enige uitweg zelf
een vliegtuig bouwen.
OORLOG
Het vliegtuig kwam er. Een gebrekkige
voorloper van de Spin. Het vloog ook nog,
al was het dan maar dertig meter. Fokker
bleef doorwerken. Steeds meer verbete
ringen werden aangebracht. Hij bood de
door hem gemaakte vliegtuigen aan de Ne
derlandse en Franse regeringen te koop.
Ze weigerden. Fokker, nog altijd in Duits
land, waar hij op het vliegveld Johannisthal
bij Berlijn een kleine fabriek had, wendde
zich toen tot de Duitse regering. Deze zei
geestdriftig ja. Kort daarop ontvlamde de
wereld in de eerste wereldoorlog. Fokker
werkte als een razende voor de Duitse
luchtmacht. Hij produceerde duizenden
vliegtuigen in drie jaren tijds. Vliegtuigen
die veel beter waren dan wat Engeland
en Frankrijk in de lucht konden brengen.
Hij vond een methode uit, waarmee met
een machinegeweer door de propellor kon
worden geschoten. De geallieerde vliegers
werden bij tientallen tegelijk uit de lucht
geschoten. „Fokkervoer" noemden zich de
Engelse piloten. Duitsland verloor deson
danks de oorlog.
NEDERLAND
Fokker trok naar Nederland. Hij smok
kelde enkele motoren en vliegtuigen ons
land binnen. Hij werd hier enthousiast ont
vangen. Vanaf die jaren werd het succes
alsmaar groter. Hij was de erkende koning
van de lucht. Zijn toestellen maakten de
K.L.M. groot. Indiëvluchten werden met
zijn vliegtuigen uitgevoerd. Vluchten, die
de wereld versteld deden staan. Miljoenen
verdiende hij aan de verkoop van zijn toe
stellen.
De teruggang kwam pas in de jaren
dertig. Amerikanen kwamen met geheel
metalen vliegtuigen op de markt waartegen
de houten Fokkermachines niet op konden.
Dat was in 1933. Zes jaren later stierf de
grote Fokker in een ziekenhuis. Aan het
leven van de vliegende Hollander was een
einde gekomen. Maar zijn traditie leeft nog
voort. De K.L.M.dank zij Fokker groot
geworden, telt nog altijd mee. De Fokker
fabrieken op Schiphol breiden zich nog
steeds meer uit. Uit de produktiehallen
rollen nu de Friendships en binnenkort de
Starfighters. Zij kunnen de herinnering
aan de grote, primitieve dagen van weleer
niet uitwissen.
(Nadruk verboden)
AANM ELDINGSBON
Ondergetekende
wonende
geeft zich hierbij voor minstens een jaar op als abonné op de Axelse Courant
voor een abonnementsprijs van 2,50 per halfjaar (plus inkassokosten
Hij is als abonné geworven door
wonende
Handtekening van de nieuwe abonné
W
VOETBAL - SCHAKEN
DUIVENSPORT
Voetbal
V.V. AXEL 1 - VLISSIN GEN 10-1
Behalve van het mooie weer hebben de talrijke
bezoekers ook nog kunnen genieten van werkelijk
goed voetbal. Het eerste kwartier beloofde een
eenzijdige vertoning te worden, aangezien de vol
ledig spelende eerste klasser Vlissingen met aan
het hoofd Moens, de Nooijer en Groenewegen,
keeper Verpoorte geducht op de proef stelden.
Axels achterhoede had het dan ook zwaar te ver
duren. Na dit angstige kwartier konden de oranje
hemden zich echter aanpassen bij het sublieme
spel der gasten, die er geen vakantie-voetbal van
maakten.
Bijna nog had Axel voor de rust de leiding
kunnen nemen via de voet van Visser. Keeper
Baart kon nog juist redding brengen.
In de eerste minuut na de thee nam Vlissingen
door zijn linksbuiten met een hard en zuiver ge
richt schot de leiding. Het spel golfde daarna op en
neer. Vlissingen enigszins ontmoedigd door het
■uitblijven van verdere doelpunten die iedereen ver
wacht had. Axel gretig profiterend van deze
omstandigheid.
Nadat aan beide zijden nog menige kans werd
gemist Steel schoot van dichtbij op de paal ter-
iwijl Moens o.a. hard in handen schoot ivan doel
man De Koeier die Verpoorte had vervangen
kwam het einde van deze voor Axel leerzame wed
strijd, die door scheidsrechter Wissel uitstekend
werd geleid.
Houd altijd Rennies bij de hand. Dan kan over
tollig maagzuur U niet deren. Eén of twee Rennies
doven Uw pijn als er iets verkeerd valt. Ze zijn
gemakkelijk in te nemen onopvallend en één
voor een hygiënisch verpakt. Nog lekker van
smaak bovendien.
Ing. Med.
CORN BOYS I - A.Z.V.V.I. 2-8
Sassenaars kregen vlak voor de kompetitie
een voetballes.
Zaterdag 26 augustus 1961 bracht A.Z.V.V.'s
eerste elftal een bezoek aan Sas van Gent.
A.Z.V.V. trad aan met twee invallers Ruijten-
burg wegens militaire dienst en Verberkmoes moest
het tweede elftal versterken.
Corn Boys had in deze wedstrijd drie invallers.
Voor de rust wogen beide partijen goed tegen
elkaar op en het spel golfde op en neer waarbij
beide doelen beurtelings in gevaar kwamen, maar
de verdedigers geen doelpunten toestonden.
Pas in de 25e minuut kwam een doelpunt tot
stand. De Sasse stopperspil werd door Haak danig
in het nauw gebracht en hij wist niets anders te
Hoen dan de 'bal met de hand te spelen, maar dit
was juist binnen de beruchte lijnen. En onverbid
delijk wees scheidsrechter Riemens naar de witte
stip. Rechtsbuiten Lensen plaatste zich achter de
bal en feilloos benutte hij de penalty. De bal ver
dween in de uiterste bovenhoek (10).
Binnen vijf minuten kwam de gelijkmaker tot
stand. De ver opgedrongen A.Z.V.V.-verdediging
verkeek zich op een uittrap van de Sasse doelman
en dat was voor hun linksbuiten genoeg om een
doelpunt te scoren 1 1).
In de 33e minuut nam A.Z.V.V. opnieuw de lei
ding. Een keihard schot van linksbuiten P. v. d.
Hout was de Sasse doelman te machtig en dat be
tekende 2—1.
Maar nog voor rust hadden de Sassenaars het
antwoord klaar en door hun linksbinnen Ranschaert
kwamen zij weer op gelijke hoogte met hun tegen
standers (22).
Na rust kwam een herboren A.Z.V.V. in het
veld. Door een omzetting in de voorhoede werd
het juiste ritme hervonden en vanaf de 60e minuut
vielen er doelpunten aan de lopende band
In de 60e minuut scoorde G. Hamelink een mag
nifiek doelpunt van een afstand van ongeveer 15
meter (32).
Enkele minuten later was het rechtshalf L. Die'le-
man die goed doorliep op een pass van P. Haak en
de Sasse doelman kansloos sloeg (4—2).
Ongeveer de 70e minuut bracht weer een
A.Z.V.V.-doelpunt maar nu met behulp van de
Corn Boys stopperspil. Een voorzet van links schoot
hij de verkeerde kant op en gaf zijn eigen doelman
het nakijken (5—2).
A.Z.V.V. bleef goed voetballen en door Haak
(2x) en Lensen werd de eindstand bepaald op
8-2.
In de A.Z.V.V.-ploeg vielen op, doelman Gom-
mers, rechtsback W. Bakker en stopperspil Geen-
sen. Deze drie spelers sloten na rust het A.Z.V.V.-
doel hermetisch toe.
Er wordt wel eens beweerd dat een Zeeuwse
zaterdagvierdeklasser stukken zwakker is dan een
Zeeuwse zondag derdeklasser. In de laatste wed
strijden heeft A.Z.V.V. bewezen dat dit geenszins
het geval is, want slechts de tweede klasser Ter-
neuzen hebben zij de volle winst moeten laten.
Wij vragen ons af of er in Zeeuws-Vlaanderen
derde klassers zijn die A.Z.V.V. in de huidige vorm
een nederlaag kunnen toebrengen
H.S.V. I - A.Z.V.V. II
A.Z.V.V's tweede elftal speelde zaterdag 26
augustus een wedstrijd tegen HS.V. I uit Hoek. De
Axelaars moesten het onderspit delven. Zij ver
loren met niet minder dan 62.
Als wij deze uitslag horen nemen wij aan dat
A.Z.V.V. II een zwaar seizoen tegemoet gaat, te
gen vele eerste elftallen.
VOETBAL WEDSTRIJDEN
A.s. zaterdag 2 september 1961 vinden voor
A.Z.V.V. de eerste wedstrijden plaats in de kom
petitie 1961/62.
Het tweede elftal brengt een bezoek aan Veere I,
terwijl A.Z.V.V. III een uitwedstrijd speelt tegen
Zaamslag II.
De eerste wedstrijd voor A.Z.V.V. I is pas op
16 september.
Hengelsport
INTERNATIONALE
ZEEHEN GEL WEDSTRIJD
Op 10 september 1961 organiseert de „Zee-
hengelsportklub Sluiskil" haar 2e grote Inter
nationale Zeehengelwedstrijd op de Westerschelde
in de omgeving van Terneuzen. De wedstrijd vangt
aan om 12.00 uur.
De eerste prijs bestaat uit een zeehengel mo
len. De eerste tien prijzen hebben een waarde van
800,Op iedere vier deelnemers wordt één
prijs beschikbaar gesteld.
De Sluiskilse fabrieken en middenstanders ver
lenen hun medewerking tot het welslagen van de
wedstrijd.
Hoestdrank in table+vorm. 95ct
Duivensport
POST DUIVEN BERICHT
De duivensociëteit „De Verwachting" te Axel
nam één dezer dagen deel aan een vlucht op
Quievrain.
Uitslag
1 en 4 E. van Dorsselaar, 't j. van Hoorn, 3, 5
en 7 J. Wieland, 6 J. van Damme, 8 A. Peersman,
9 C. van Drongelen, 10 M. Dieleman.
Handboogsport
SCHIETING
Een dezer dagen vond te Westdorpe een schie
ting plaats waaraan ook door Axelaars werd deel
genomen.
Uitslag
Hoogvogel, J. Bruggeman te Braakmanpolder;
Zijvogels, E. Kaas te Zandstraat, K. Lareux te
Ertvelde (België); Kallen, A. Herman te Axel,
Kamoen te Westdorpe.
(naam en voorletters)
straat en huisnummer
(naam en voorletters)
(straat en huisnummer)
Va