Sportnieuws uit onze gewesten VAN SPIN TOT SPOETNIK Moeder Bronchi letten '★"BABYDERM SS?»» Halve eeuw geleden eerste Fokkervlucht Komt er een nieuwe Schelde~Rijn~ verbinding Reeds lang duren de onderhandelingen tussen de Nederlandse en Belgische rege ringsdelegaties over de zogenaamde Schelde-Rijn-verbinding, welke beoogt de haven van Antwerpen een verbinding met de Rijn te geven. De Kamers van Koop handel van Rotterdam en Antwerpen zijn het nu eens geworden over een verbinding via de Kreekrakdam en de Oosterschelde. Zij stellen voor, een kanaal te graven voor de Kreekrakdam bij Rilland-Bath, terwijl van Antwerpen tot Zandvliet een kanaal zou worden gegraven. Bij Bath zou dan een strekdam moeten komen, waardoor een rustig bekken zou ontstaan. Dit plan zou passen in het reeds eerder gepubliceerde Kreekrakplan. Winkeliersvereniging Oostburg heeft grootse plannen. Deze vereniging wil, om het vreemde- lingenbezoek te stimuleren, een najaars- kampagne houden. Op 19 september zal een reklame-karavaan door West Zeeuws Vlaanderen trekken op 16, 2"3 en 30 sep tember zullen door verschillende muziek gezelschappen uitvoeringen worden ge geven. Op 23 september wil men boven dien een wielerronde van West Zeeuws- ■Vlaanderen organiseren. Ook aan deze ronde zou weer een reklame-karavaan verbonden worden. Voor het tere Baby-huidje Help Uzelf èn Uw tafelburen uit de Izuurlbranó. 31 augustus 1911 Op een klein veld nabij Haarlem klinken opgewonden stem men. De Haarlemse notabelen willen de viering van Koninginnedag in hun stad tot een van de opzienbarendste in ons land maken. Daartoe hebben zij uit Duitsland een in die dagen beroemd wordende Ne derlander gehaaldAnthony Fokker, de „vliegende Hollander". Fokker, 21 jaar, is niet alleen gekomen. Per boot is zijn toestel van linnen, spanten en latten, de „Spin", naar Nederland overgebracht. Hij heeft er in toegestemd, in Haarlem een demonstratievlucht te geven. Als voor waarde stelde hij dat zijn kosten worden vergoed. Dat Fokker lange tijd in Haarlem heeft gewoond, zal -foei niet vreemd zijn aan zijn acceptatie van die uitnodiging. De middag begint echter met een laaien de ruzie. De notabelen zijn van oordeel dat het door hen aangewezen veld goed genoeg is om als startplaats te dienen. Fokker beweert bij hoog en bij laag dat het veld veel te klein is. Het is bovendien om geven door sloten en hoge vlaggemasten en de jonge Nederlander is niet van plan, in het water terecht te komen of tegen een mast te vliegen. Hij weigert op te stijgen. Koortsachtig de organisatoren van het fes tijn. Zij geven uiteindelijk toe. De sloten worden gedempt en de vlaggemasten neer gehaald. Dan stijgt Fokker op. Met een snelheid van negentig kilometer raast hij boven de uitgelopen stad, draait een rondje om de toren van de indrukwekkende Sint Bavo en keert dan weer terug naar het veld, waar hij juichend wordt ontvangen. Het was voor Nederland in die dagen een waar evenement. Een vliegtuig was in die dagen een even grotesk als geheimzin nig apparaat, zoals in onze tijd een raket. De eerbiedwaardige kranten schreven een halve eeuw geleden over „De Held van Haarlem", en publiceerden lyrische epistels over de opwinding onder de Haarlemse dienstmaagden, die de melk lieten voor wat de melk was en verbouwereerd de lucht in staarden. De vlucht van Fokker op Ko ninginnedag 1911 verwekte even veel op zien als nu een ruimtevlucht. En het zou totaal verkeerd zijn om er ook maar een gram minder belang aan te geven. Wan neer Fokker er niet was geweest, zou de Nederlandse luchtvaart nooit zo groot ge worden zijn, als zij thans is. KNUTSELAAR. Anthony Fokker is altijd een wat re calcitrante jongen geweest. Zijn levens verhaal is de biografie van een individua list. Hij werd in 1890 in Nederlands-Indië zoals dat gebied toen heette, geboren. Zijn vader was koffieplanter. Zes jaren na zijn geboorte trokken zijn ouders naar Haar lem.Zij betrokken een riante woning aan de Kleine Houtweg. Op zolder vond de jonge Fokker, wiens hart door de snel ont wikkelende techniek was gewonnen, een ideale knutselplaats. Daar was hij uren achtereen te vinden. Geen wonder dat het op school niet lukken wilde. Hij moet in zijn jonge jaren duizenden strafregels ge schreven hebben. Zijn natuurkundeleraar zei van hem „Van die jongen komt niets terecht." De schooldirekteur zag het beter. „Het zal met Tony heus wel terecht ko men," verklaarde deze aan moeder Fokker toen zij bezorgd naar de vorderingen van haar zoon kwam informeren. Het kwam terecht. De ras-knutselaar wilde na zijn H.B.S. beslist verder stu deren aan een technische hogeschool. Delft was niet goed genoeg, vertelde de handige Anthony tegen zijn vader, „ik wil naar Bingen, in Duitsland, daar geven ze beter onderwijs,,. Wijselijk verzweeg hij, dat hij alleen maar naar Duitsland wilde omdat daar zoveel vliegscholen waren. Pa Fokker moet vreemd hebben opgeke ken toen hij kort na het vertrek van zijn zoon een brief kreeg, dat Anthony niet van plan was, in Bingen te studeren, maar een kursus wilde volgen aan een automobiel- school in Salbach. Hij liet zich ompraten. Hij had er geen flauw vermoeden van dat Tony naar die school ging omdat er een kursus aviatiek werd gegeven. Het viel overigens bar tegen, want het gebrekkige toestelletje dat op de school werd gebruikt, kwam nooit van de grond. Het bleef bij wat hobbelen over het grasveld. De knut selaar Fokker zag als enige uitweg zelf een vliegtuig bouwen. OORLOG Het vliegtuig kwam er. Een gebrekkige voorloper van de Spin. Het vloog ook nog, al was het dan maar dertig meter. Fokker bleef doorwerken. Steeds meer verbete ringen werden aangebracht. Hij bood de door hem gemaakte vliegtuigen aan de Ne derlandse en Franse regeringen te koop. Ze weigerden. Fokker, nog altijd in Duits land, waar hij op het vliegveld Johannisthal bij Berlijn een kleine fabriek had, wendde zich toen tot de Duitse regering. Deze zei geestdriftig ja. Kort daarop ontvlamde de wereld in de eerste wereldoorlog. Fokker werkte als een razende voor de Duitse luchtmacht. Hij produceerde duizenden vliegtuigen in drie jaren tijds. Vliegtuigen die veel beter waren dan wat Engeland en Frankrijk in de lucht konden brengen. Hij vond een methode uit, waarmee met een machinegeweer door de propellor kon worden geschoten. De geallieerde vliegers werden bij tientallen tegelijk uit de lucht geschoten. „Fokkervoer" noemden zich de Engelse piloten. Duitsland verloor deson danks de oorlog. NEDERLAND Fokker trok naar Nederland. Hij smok kelde enkele motoren en vliegtuigen ons land binnen. Hij werd hier enthousiast ont vangen. Vanaf die jaren werd het succes alsmaar groter. Hij was de erkende koning van de lucht. Zijn toestellen maakten de K.L.M. groot. Indiëvluchten werden met zijn vliegtuigen uitgevoerd. Vluchten, die de wereld versteld deden staan. Miljoenen verdiende hij aan de verkoop van zijn toe stellen. De teruggang kwam pas in de jaren dertig. Amerikanen kwamen met geheel metalen vliegtuigen op de markt waartegen de houten Fokkermachines niet op konden. Dat was in 1933. Zes jaren later stierf de grote Fokker in een ziekenhuis. Aan het leven van de vliegende Hollander was een einde gekomen. Maar zijn traditie leeft nog voort. De K.L.M.dank zij Fokker groot geworden, telt nog altijd mee. De Fokker fabrieken op Schiphol breiden zich nog steeds meer uit. Uit de produktiehallen rollen nu de Friendships en binnenkort de Starfighters. Zij kunnen de herinnering aan de grote, primitieve dagen van weleer niet uitwissen. (Nadruk verboden) AANM ELDINGSBON Ondergetekende wonende geeft zich hierbij voor minstens een jaar op als abonné op de Axelse Courant voor een abonnementsprijs van 2,50 per halfjaar (plus inkassokosten Hij is als abonné geworven door wonende Handtekening van de nieuwe abonné W VOETBAL - SCHAKEN DUIVENSPORT Voetbal V.V. AXEL 1 - VLISSIN GEN 10-1 Behalve van het mooie weer hebben de talrijke bezoekers ook nog kunnen genieten van werkelijk goed voetbal. Het eerste kwartier beloofde een eenzijdige vertoning te worden, aangezien de vol ledig spelende eerste klasser Vlissingen met aan het hoofd Moens, de Nooijer en Groenewegen, keeper Verpoorte geducht op de proef stelden. Axels achterhoede had het dan ook zwaar te ver duren. Na dit angstige kwartier konden de oranje hemden zich echter aanpassen bij het sublieme spel der gasten, die er geen vakantie-voetbal van maakten. Bijna nog had Axel voor de rust de leiding kunnen nemen via de voet van Visser. Keeper Baart kon nog juist redding brengen. In de eerste minuut na de thee nam Vlissingen door zijn linksbuiten met een hard en zuiver ge richt schot de leiding. Het spel golfde daarna op en neer. Vlissingen enigszins ontmoedigd door het ■uitblijven van verdere doelpunten die iedereen ver wacht had. Axel gretig profiterend van deze omstandigheid. Nadat aan beide zijden nog menige kans werd gemist Steel schoot van dichtbij op de paal ter- iwijl Moens o.a. hard in handen schoot ivan doel man De Koeier die Verpoorte had vervangen kwam het einde van deze voor Axel leerzame wed strijd, die door scheidsrechter Wissel uitstekend werd geleid. Houd altijd Rennies bij de hand. Dan kan over tollig maagzuur U niet deren. Eén of twee Rennies doven Uw pijn als er iets verkeerd valt. Ze zijn gemakkelijk in te nemen onopvallend en één voor een hygiënisch verpakt. Nog lekker van smaak bovendien. Ing. Med. CORN BOYS I - A.Z.V.V.I. 2-8 Sassenaars kregen vlak voor de kompetitie een voetballes. Zaterdag 26 augustus 1961 bracht A.Z.V.V.'s eerste elftal een bezoek aan Sas van Gent. A.Z.V.V. trad aan met twee invallers Ruijten- burg wegens militaire dienst en Verberkmoes moest het tweede elftal versterken. Corn Boys had in deze wedstrijd drie invallers. Voor de rust wogen beide partijen goed tegen elkaar op en het spel golfde op en neer waarbij beide doelen beurtelings in gevaar kwamen, maar de verdedigers geen doelpunten toestonden. Pas in de 25e minuut kwam een doelpunt tot stand. De Sasse stopperspil werd door Haak danig in het nauw gebracht en hij wist niets anders te Hoen dan de 'bal met de hand te spelen, maar dit was juist binnen de beruchte lijnen. En onverbid delijk wees scheidsrechter Riemens naar de witte stip. Rechtsbuiten Lensen plaatste zich achter de bal en feilloos benutte hij de penalty. De bal ver dween in de uiterste bovenhoek (10). Binnen vijf minuten kwam de gelijkmaker tot stand. De ver opgedrongen A.Z.V.V.-verdediging verkeek zich op een uittrap van de Sasse doelman en dat was voor hun linksbuiten genoeg om een doelpunt te scoren 1 1). In de 33e minuut nam A.Z.V.V. opnieuw de lei ding. Een keihard schot van linksbuiten P. v. d. Hout was de Sasse doelman te machtig en dat be tekende 2—1. Maar nog voor rust hadden de Sassenaars het antwoord klaar en door hun linksbinnen Ranschaert kwamen zij weer op gelijke hoogte met hun tegen standers (22). Na rust kwam een herboren A.Z.V.V. in het veld. Door een omzetting in de voorhoede werd het juiste ritme hervonden en vanaf de 60e minuut vielen er doelpunten aan de lopende band In de 60e minuut scoorde G. Hamelink een mag nifiek doelpunt van een afstand van ongeveer 15 meter (32). Enkele minuten later was het rechtshalf L. Die'le- man die goed doorliep op een pass van P. Haak en de Sasse doelman kansloos sloeg (4—2). Ongeveer de 70e minuut bracht weer een A.Z.V.V.-doelpunt maar nu met behulp van de Corn Boys stopperspil. Een voorzet van links schoot hij de verkeerde kant op en gaf zijn eigen doelman het nakijken (5—2). A.Z.V.V. bleef goed voetballen en door Haak (2x) en Lensen werd de eindstand bepaald op 8-2. In de A.Z.V.V.-ploeg vielen op, doelman Gom- mers, rechtsback W. Bakker en stopperspil Geen- sen. Deze drie spelers sloten na rust het A.Z.V.V.- doel hermetisch toe. Er wordt wel eens beweerd dat een Zeeuwse zaterdagvierdeklasser stukken zwakker is dan een Zeeuwse zondag derdeklasser. In de laatste wed strijden heeft A.Z.V.V. bewezen dat dit geenszins het geval is, want slechts de tweede klasser Ter- neuzen hebben zij de volle winst moeten laten. Wij vragen ons af of er in Zeeuws-Vlaanderen derde klassers zijn die A.Z.V.V. in de huidige vorm een nederlaag kunnen toebrengen H.S.V. I - A.Z.V.V. II A.Z.V.V's tweede elftal speelde zaterdag 26 augustus een wedstrijd tegen HS.V. I uit Hoek. De Axelaars moesten het onderspit delven. Zij ver loren met niet minder dan 62. Als wij deze uitslag horen nemen wij aan dat A.Z.V.V. II een zwaar seizoen tegemoet gaat, te gen vele eerste elftallen. VOETBAL WEDSTRIJDEN A.s. zaterdag 2 september 1961 vinden voor A.Z.V.V. de eerste wedstrijden plaats in de kom petitie 1961/62. Het tweede elftal brengt een bezoek aan Veere I, terwijl A.Z.V.V. III een uitwedstrijd speelt tegen Zaamslag II. De eerste wedstrijd voor A.Z.V.V. I is pas op 16 september. Hengelsport INTERNATIONALE ZEEHEN GEL WEDSTRIJD Op 10 september 1961 organiseert de „Zee- hengelsportklub Sluiskil" haar 2e grote Inter nationale Zeehengelwedstrijd op de Westerschelde in de omgeving van Terneuzen. De wedstrijd vangt aan om 12.00 uur. De eerste prijs bestaat uit een zeehengel mo len. De eerste tien prijzen hebben een waarde van 800,Op iedere vier deelnemers wordt één prijs beschikbaar gesteld. De Sluiskilse fabrieken en middenstanders ver lenen hun medewerking tot het welslagen van de wedstrijd. Hoestdrank in table+vorm. 95ct Duivensport POST DUIVEN BERICHT De duivensociëteit „De Verwachting" te Axel nam één dezer dagen deel aan een vlucht op Quievrain. Uitslag 1 en 4 E. van Dorsselaar, 't j. van Hoorn, 3, 5 en 7 J. Wieland, 6 J. van Damme, 8 A. Peersman, 9 C. van Drongelen, 10 M. Dieleman. Handboogsport SCHIETING Een dezer dagen vond te Westdorpe een schie ting plaats waaraan ook door Axelaars werd deel genomen. Uitslag Hoogvogel, J. Bruggeman te Braakmanpolder; Zijvogels, E. Kaas te Zandstraat, K. Lareux te Ertvelde (België); Kallen, A. Herman te Axel, Kamoen te Westdorpe. (naam en voorletters) straat en huisnummer (naam en voorletters) (straat en huisnummer) Va

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1961 | | pagina 3