IE GEMEENTEBEGROTING «AN AXEL VOOR 1961 Spaar ons dat! SST Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 10 DECEMBER 1960 75e Jaargang No. 11 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen f 1,75. Buitenland 2,—*. Hoofdredactie J. C. VINK, Redactie en Administratie! Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16 Drukker Uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertentiën 1-5 regels f 1,— iedere regel meer 12 cent extra. Nadat wij veertien dagen geleden reeds een en ander hebben vermeld uit het voor woord van burgemeester en wethouders van Axel bij 'het ontwierp van de gemeente-be groting voar dienstjaar 1961 en vorige weelk de beleidsnota van dit kollege hebben gepu bliceerd, willen wij nu wat nader ingaan op de Inhoud van de begroting zelf. Dit lijvige stuk bestaat als naar gewoonte weer uit drie delen, waarvan de delen I en II de gewone dienst vormen, terwijl deel III uitsluitend de kapitaaldienst betreft. Wij willen er op wijzen dat deze begro ting „openbaar is en dus voor iedere inge zetene van Axel ter gemeente-sekretarie ter inzage ligt. Het is ons niet bekend of en wel eens iemand is die op het stadhuis dit boek werk komt inzien. De mogehjlkhed daartoe is echter aanwezig Allereerst willen wij dan een overzicht laten volgen van die totalen der verschillende hoofdstukken van de gewone en kapitaals- dienst KAPIT AALSDIENST Benaming Vroegere diensten Algemeen beiheer Openbare veiligheid Volkshuisvesting v u. Oipenlbare werkett Bgendommen, niet voor de openbare dienst bestemd Openbaar gewoon lager onderwijs Openbaar kleuteronderwijs Bijzonder gewoon lager onderwijs Bijzonder uitgebreid lager onderwij: Bijzonder kleuteronderwijs Ainder onderwijs, K en W Ekonom'sdhe aangelegenheden Eigen kapitaal Reserves Waarborgsommen Kasgeldvoorzieningen Overige inkomsten en uitgaven Geldlening TOTAAL Inkomsten Uigaven 47.582,50 Memorie 7.825,- 51.425,- 10.850,— 162.720,— 61.199,31 5.578.644,05 67.100,— 1.023.250,30 3.320,— 655.234,91 11.050,— 297.950,— 6.050,— 195.550,— 20.915,— 361.370,60 10.981,— 285.644,— 3.480,— 60.840,— 7.180,— 171.417,83 58.290,28 500.610,76 52.009,11 52.009,11 1.005.241,57 1.00^.241,57 98.151,19 98.151,19 6.546.'83 22.891,45 8.059.588,56 121.108,28 9.537.360,35 10.644.059,05 GEWONE DIENST Benaming Inkomsten Uigaven Algemeen Beheer Openbare Veiligheid Volksgezondheid Volkshuisvesting Openbare Werken Eigendommen, niet voor de openbare dienst bestemd Openbaar gewoon lager onderwijs Openbaar uitgebreid lager onderwijs Openbaar kleuteronderwijs Bijzonder gewoon lager onderwijs Bijzonder voortgezet gewoon lager onderwijs Bijzonder uitgebreid lager onderwijs Bijzonder buitengewoon lager onderwijs Bijzonder kleuteronderwijs Ander lager- en kleuteronderwijs Middelbaar onderwijs Nijverheidsonderwijs Ander onderwijs, K en W Maatschappelijke steun en voorzorg Bkonomische aangelegenheden Belastingen Algemene uitkeringen en bijdragen Kasvoorzieningen Inkomsten en uitgaven, niet vallende onder vorige hoofdstukken Onvoorziene uitgaven T otaal Verrekeningen ALGEMEEN TOTAAL Uit de totaaltelling der gewone dienst ziiet men dus dat het totaal der UITGAVEN is 2.5577.197,57, terwijl het totaal der IN KOMSTEN is 2.394.197,57. Er resteert dus op de gewone dienst een tekort van 163.000,-. De totaaltelling van de uitgaven op de kapitaalsdienst beloopt een kapitaal van 10.644.059,05, terwijl het totaal van de ka- pitaalsinkamsten bedraagt 9.537.360,35, een tekort derhalve van 1.106.698,70. Bij informatie naar de reden van dit grote tekort werd ons echter te verstaan gegeven dlat 'het tekort op de gewone dienst het ge meentebestuur wel zorgen baart, maar dat het op de kapitaalsdienst geen reëel tekort is maar alleen een tekort „op papier". Het zall de lezer niet verbazen dat wij onmiddellijk om een nadere uitleg hebben verzocht en om een verklaring van een en ander. Gelukkig was men ter sekretarie zo bereid willig (wij hadden trouwens niet anders ver- wadht) om deze uitleg te geven. Voorzover 4.090,20 186.851,61 1.248,85 67.269,07 4.664,66 41.253,05 127.189,23 177.063,08 98.245,70 315.951,23 43,665,46 35.711,42 38.180,— 79.021,98 1.480,— 16.466,67 25.482,57 3.005,88 103.037,12 2.370,- 6.169,57 46.003,57 14.657,- 12.407T5 18.194,56 50,- 3.470,— - 870,- 1.800,— 95.236,50 4.268,80 31.745,59 102.792,33 202.110,66 1.680,- 4.227,81 167.390,65 848,49 669.077,76 Memorie 60.075,66 58.250,- 33.570,- 35.414,58 v 12.518,98 1.396.038^87 1.559.038,87 998.158,70 998.158,70 2.394.197,57 2.557.197,57 wij deze explükatie hebben kunnen volgen, zullen wij die voor de geïnteresseerde lezers doorgeven. Allereerst willen wij echter een beschouwing laten volgen over enkele cijfers uit de gewone dienst der begroting. HET TEKORT OP DE BEGROTING Zoals ook bij de lezer wellicht het geval zall zijn, ging onze belangstelling in de eerste plaats uit naar het tekort op de begroting, de oorzaken van dit tekort en wat wel het )bet voornaamste is de dekking van dit te kort. Men vertelde ons dat het tekort van die 163.000.'op de gewone dienst ontstaan is door de sterke stijging van de verschillende uitgaven, waartegenover geen of geen noe menswaardige inkomsten staan. Het verzorgingspeil voor een centrum gemeente als Axel vraagt steeds mieer geld. De straten breiden als gevolg van de woning bouw (denk hierbij aan de woningbouw irn plan Zuid en plan West) gestadig uit en moeten worden onderhouden. Deze straten moeten worden verlicht. De verlichting moet worden aangebracht en be taald, terwijl ook de stroomlkosten voor reke ning van de gemeente komen. Voorts moe ten deze straten worden schoongöhouden en dienen de huisvuilemmers te worden opge haald. Deze kosten stijgen regelmatig, alleen gl als gevolg van de uitbreiding van de wo ningbouw. Ook de loonkosten nemien toe. Herinnerd wordt hierbij aan de algemene loonsverhoging van het vorig jaar en de gegeven huurkom- pensatie in verband met de huurverhoging per 1 april 1960. De kosten van onderwijs, armenzorg en krankzinnigenverpleging nemen toe. Tegenover al deze gestegen uitgaven staan geen of althans geen noemenswaardig ge stegen inkomsten. De gemeente toch is voor de dekking van 'haar uitgaven voor het over grote deel aangewezen op rijksbijdragen de zogenaamde uitkeringen uit 'het gemeente fonds. Er zijn wel verzoeken ingediend om verhoging van deze rijksuitkeringen, maar daarop is totnogtoe geen beslissing genomen, zodat moest worden uiitgegaan van de be staande bedragen. De dekking van het begrotingstekort zal dus in sterke mate afhangen van de verho ging van de rijksuitkeringen. Zou deze ver hoging niet toereikend zijn, dan zal het ge meentebestuur naar andere middelen moeten omzien om de begroting toch sluitend te krij gen. Deze andere middelen zijn verhoging van de gemeentelijke belastingen of verlaging van de uitgaven. Zolang edhter de beslissing op de verzoe ken om meer uitkering niet békend is, kan moeilijk gezegd worden, welke maatregelen zullen genomen worden. Daar komt nog bij dat alle Nederlandse gemeenten reeds enkele jaren met spanning wachten op een nieuwe regeling van de rijksbijdragen de nieuwe wet op de financiële verhouding tussen het rijk en de gemeenten. Deze wet ils al enkele jaren irn de maak en zou in 1960 van kracht moeten worden. Welke voordelen hieruit voor de gemeente Axel zullen voortvloeien, is edhter nog steeds niet bekend. Bij het doorbladeren van de gewone dienst der begroting viel het ons op dat voor het jaar 1961 ruim 3000,minder aan sala rissen voor het sekretarie-personeel wtas ge raamd, dan in 1959 werd uitgegeven, terwijl toch op de jaarwedden van 1959 de bekende loonsverhoging en huurkompensatie geko men zijn. Deze lagere raming voor 1961 is een gevolg van de in 1960 tot stand gekomen reorganisatie op de sekretarie. Het is wellicht dienstig, hieronder een overzicht te laten volgen van de organisatie ter sekretarie, zodat men bij voorkomende gelegenheden weet, tot wie der ambtenaren men zich moet wenden. De werkzaamheden zijn in feite gesplitst in drie grote afdelingen, namelijk Algemene ZakenFinanaciën en Onderwijs Bevol king, Burgörlijike Stand c.a„ Sociale Zaken. Op deze afdelingen werken de volgende ambtenaren Algemene zaken M. Oggel, hoofdkommies, tevens wnd. sékretariis J. Francke, kom mies A mej. S. de Putter, adjun'kt-kom- mies mej. E. Ortelee, steno-typiste. Financiën en Onderwijs C. Smies, hoofd commies, tevens gemeen te-ontvanger, A. van Asperen, commies, J. Dieleman, kas sier, A. Dielleman, adjunct commies en mej. M. S. Sdheele, typiste. Bevolking, burgerlijke stand c.a.J. A. dé Smidt, commies A (bevolking en burger lijke stand), G. E. Mattheeuws, commies (militaire zaken, hinderwet, kieswet, vee wet e.d.). Sociale zaken I. C. Provoost, adj.-commies. Daarnaast is er dan nog de centrale boek houding voor de gemeentebedrijven (gasbe drijf, woningbedrijf en vleeskeuringsdienst), waarvan de kosten uiteraard voor rekening van die bedrijven komen. De centrale boek houding is bezet door A. J. Ferment, com mies A, A. P. de Ruijter, adjunct-commies A en mej. L. Cortvriendt. In deze begroting is een bedrag uitge trokken van 2500,— op de post adverten- tiekosten met de bedoeling, officiële bekend makingen en andere gemeentelijke publica ties op een andere wijze dan via advertenties bij het publiek békend te maken. Kennelijk wordt hier gedoeld op de uitgifte van een gemeenteblad. Oolk de kosten van de gemeentelijke brand weer zijn hoger geraamd dan hét vorige jaar. Voor de aanschaffing van brandblusmidde- len werd ruim 1000,meer uitgetrokken. Voor de alarmering van de brandweer werd 800,— meer geraamd. De kosten van onderhoud van straten en pleinen worden geraamd op 37.000, Blij kens een staat in de begroting ligt in Axel 16.000 meter straat met een oppervlakte van 104.220 m2 de oppervlakte van de trottoirs beslaat 27.000 m2. Het onderwijs vraagt aanmerkelijk meer geld dan het vorige jaar. De openbare school zal worden geschilderd de kosten daarvan worden geraamd op 4500, Deze kosten vinden odk hun weerslag op het bijzonder onderwijs. Voor het eerst komt in de begroting een hoofdstuk voor, waarop het openbaar kleuter onderwijs geraamd wordt. Wij ontlenen daaraan, dat verwacht wordt, dat de nieuwe openbare kleuterschool aan de Evertsen- straat op 1 maart 1961 zal kunnen worden geopend. Het nijverheidsonderwijs in de gemeente vraagt niet minder dan 76.000,subsidie. Het betreft hier de lagere technische en de landbouwhuishöudschool. Voor nijverheids onderwijsinstellingen in andere gemeenten, welke door leerlingen uit Axel worden be zocht, wordt nog eens 19.000,geraamd. Tot onze spijt laat de plaatsruimte niet toe, thans ook nog in te gaan op de kapitaal- dienst. De lezers zullen dus nog een week geduld moeten oefenen wat betreft de uit eenzetting, dat een tekort op de kapitaal- dienst van meer dan een miljoen gulden niet zo erg is BOND VOOR VEILIG VERKEER ■MM AXELSE COURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1960 | | pagina 1