IE GEMEENTEBEGROTING «AN AXEL VOOR 1961
Spaar ons dat!
SST
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 10 DECEMBER 1960
75e Jaargang No. 11
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen f 1,75.
Buitenland 2,—*.
Hoofdredactie J. C. VINK,
Redactie en Administratie! Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16
Drukker Uitgeefster FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertentiën 1-5 regels f 1,—
iedere regel meer 12 cent extra.
Nadat wij veertien dagen geleden reeds
een en ander hebben vermeld uit het voor
woord van burgemeester en wethouders van
Axel bij 'het ontwierp van de gemeente-be
groting voar dienstjaar 1961 en vorige weelk
de beleidsnota van dit kollege hebben gepu
bliceerd, willen wij nu wat nader ingaan op
de Inhoud van de begroting zelf.
Dit lijvige stuk bestaat als naar gewoonte
weer uit drie delen, waarvan de delen I en II
de gewone dienst vormen, terwijl deel III
uitsluitend de kapitaaldienst betreft.
Wij willen er op wijzen dat deze begro
ting „openbaar is en dus voor iedere inge
zetene van Axel ter gemeente-sekretarie ter
inzage ligt. Het is ons niet bekend of en wel
eens iemand is die op het stadhuis dit boek
werk komt inzien. De mogehjlkhed daartoe
is echter aanwezig
Allereerst willen wij dan een overzicht
laten volgen van die totalen der verschillende
hoofdstukken van de gewone en kapitaals-
dienst
KAPIT AALSDIENST
Benaming
Vroegere diensten
Algemeen beiheer
Openbare veiligheid
Volkshuisvesting v u.
Oipenlbare werkett
Bgendommen, niet voor de openbare
dienst bestemd
Openbaar gewoon lager onderwijs
Openbaar kleuteronderwijs
Bijzonder gewoon lager onderwijs
Bijzonder uitgebreid lager onderwij:
Bijzonder kleuteronderwijs
Ainder onderwijs, K en W
Ekonom'sdhe aangelegenheden
Eigen kapitaal
Reserves
Waarborgsommen
Kasgeldvoorzieningen
Overige inkomsten en uitgaven
Geldlening
TOTAAL
Inkomsten Uigaven
47.582,50 Memorie
7.825,- 51.425,-
10.850,— 162.720,—
61.199,31 5.578.644,05
67.100,— 1.023.250,30
3.320,— 655.234,91
11.050,— 297.950,—
6.050,— 195.550,—
20.915,— 361.370,60
10.981,— 285.644,—
3.480,— 60.840,—
7.180,— 171.417,83
58.290,28 500.610,76
52.009,11 52.009,11
1.005.241,57 1.00^.241,57
98.151,19 98.151,19
6.546.'83 22.891,45
8.059.588,56 121.108,28
9.537.360,35 10.644.059,05
GEWONE DIENST
Benaming
Inkomsten
Uigaven
Algemeen Beheer
Openbare Veiligheid
Volksgezondheid
Volkshuisvesting
Openbare Werken
Eigendommen, niet voor de openbare
dienst bestemd
Openbaar gewoon lager onderwijs
Openbaar uitgebreid lager onderwijs
Openbaar kleuteronderwijs
Bijzonder gewoon lager onderwijs
Bijzonder voortgezet gewoon lager onderwijs
Bijzonder uitgebreid lager onderwijs
Bijzonder buitengewoon lager onderwijs
Bijzonder kleuteronderwijs
Ander lager- en kleuteronderwijs
Middelbaar onderwijs
Nijverheidsonderwijs
Ander onderwijs, K en W
Maatschappelijke steun en voorzorg
Bkonomische aangelegenheden
Belastingen
Algemene uitkeringen en bijdragen
Kasvoorzieningen
Inkomsten en uitgaven, niet vallende
onder vorige hoofdstukken
Onvoorziene uitgaven
T otaal
Verrekeningen
ALGEMEEN TOTAAL
Uit de totaaltelling der gewone dienst ziiet
men dus dat het totaal der UITGAVEN is
2.5577.197,57, terwijl het totaal der IN
KOMSTEN is 2.394.197,57. Er resteert
dus op de gewone dienst een tekort van
163.000,-.
De totaaltelling van de uitgaven op de
kapitaalsdienst beloopt een kapitaal van
10.644.059,05, terwijl het totaal van de ka-
pitaalsinkamsten bedraagt 9.537.360,35,
een tekort derhalve van 1.106.698,70.
Bij informatie naar de reden van dit grote
tekort werd ons echter te verstaan gegeven
dlat 'het tekort op de gewone dienst het ge
meentebestuur wel zorgen baart, maar dat het
op de kapitaalsdienst geen reëel tekort is
maar alleen een tekort „op papier". Het zall
de lezer niet verbazen dat wij onmiddellijk
om een nadere uitleg hebben verzocht en om
een verklaring van een en ander.
Gelukkig was men ter sekretarie zo bereid
willig (wij hadden trouwens niet anders ver-
wadht) om deze uitleg te geven. Voorzover
4.090,20
186.851,61
1.248,85
67.269,07
4.664,66
41.253,05
127.189,23
177.063,08
98.245,70
315.951,23
43,665,46
35.711,42
38.180,—
79.021,98
1.480,—
16.466,67
25.482,57
3.005,88
103.037,12
2.370,-
6.169,57
46.003,57
14.657,-
12.407T5
18.194,56
50,-
3.470,—
-
870,-
1.800,—
95.236,50
4.268,80
31.745,59
102.792,33
202.110,66
1.680,-
4.227,81
167.390,65
848,49
669.077,76
Memorie
60.075,66
58.250,-
33.570,-
35.414,58
v
12.518,98
1.396.038^87
1.559.038,87
998.158,70
998.158,70
2.394.197,57
2.557.197,57
wij deze explükatie hebben kunnen volgen,
zullen wij die voor de geïnteresseerde lezers
doorgeven. Allereerst willen wij echter een
beschouwing laten volgen over enkele cijfers
uit de gewone dienst der begroting.
HET TEKORT OP DE BEGROTING
Zoals ook bij de lezer wellicht het geval
zall zijn, ging onze belangstelling in de eerste
plaats uit naar het tekort op de begroting,
de oorzaken van dit tekort en wat wel het
)bet voornaamste is de dekking van dit te
kort.
Men vertelde ons dat het tekort van die
163.000.'op de gewone dienst ontstaan
is door de sterke stijging van de verschillende
uitgaven, waartegenover geen of geen noe
menswaardige inkomsten staan.
Het verzorgingspeil voor een centrum
gemeente als Axel vraagt steeds mieer geld.
De straten breiden als gevolg van de woning
bouw (denk hierbij aan de woningbouw irn
plan Zuid en plan West) gestadig uit en
moeten worden onderhouden.
Deze straten moeten worden verlicht. De
verlichting moet worden aangebracht en be
taald, terwijl ook de stroomlkosten voor reke
ning van de gemeente komen. Voorts moe
ten deze straten worden schoongöhouden en
dienen de huisvuilemmers te worden opge
haald. Deze kosten stijgen regelmatig, alleen
gl als gevolg van de uitbreiding van de wo
ningbouw.
Ook de loonkosten nemien toe. Herinnerd
wordt hierbij aan de algemene loonsverhoging
van het vorig jaar en de gegeven huurkom-
pensatie in verband met de huurverhoging
per 1 april 1960.
De kosten van onderwijs, armenzorg en
krankzinnigenverpleging nemen toe.
Tegenover al deze gestegen uitgaven staan
geen of althans geen noemenswaardig ge
stegen inkomsten. De gemeente toch is voor
de dekking van 'haar uitgaven voor het over
grote deel aangewezen op rijksbijdragen de
zogenaamde uitkeringen uit 'het gemeente
fonds. Er zijn wel verzoeken ingediend om
verhoging van deze rijksuitkeringen, maar
daarop is totnogtoe geen beslissing genomen,
zodat moest worden uiitgegaan van de be
staande bedragen.
De dekking van het begrotingstekort zal
dus in sterke mate afhangen van de verho
ging van de rijksuitkeringen. Zou deze ver
hoging niet toereikend zijn, dan zal het ge
meentebestuur naar andere middelen moeten
omzien om de begroting toch sluitend te krij
gen. Deze andere middelen zijn verhoging
van de gemeentelijke belastingen of verlaging
van de uitgaven.
Zolang edhter de beslissing op de verzoe
ken om meer uitkering niet békend is, kan
moeilijk gezegd worden, welke maatregelen
zullen genomen worden. Daar komt nog bij
dat alle Nederlandse gemeenten reeds enkele
jaren met spanning wachten op een nieuwe
regeling van de rijksbijdragen de nieuwe
wet op de financiële verhouding tussen het
rijk en de gemeenten. Deze wet ils al enkele
jaren irn de maak en zou in 1960 van kracht
moeten worden. Welke voordelen hieruit
voor de gemeente Axel zullen voortvloeien,
is edhter nog steeds niet bekend.
Bij het doorbladeren van de gewone dienst
der begroting viel het ons op dat voor het
jaar 1961 ruim 3000,minder aan sala
rissen voor het sekretarie-personeel wtas ge
raamd, dan in 1959 werd uitgegeven, terwijl
toch op de jaarwedden van 1959 de bekende
loonsverhoging en huurkompensatie geko
men zijn. Deze lagere raming voor 1961 is
een gevolg van de in 1960 tot stand gekomen
reorganisatie op de sekretarie.
Het is wellicht dienstig, hieronder een
overzicht te laten volgen van de organisatie
ter sekretarie, zodat men bij voorkomende
gelegenheden weet, tot wie der ambtenaren
men zich moet wenden.
De werkzaamheden zijn in feite gesplitst
in drie grote afdelingen, namelijk Algemene
ZakenFinanaciën en Onderwijs Bevol
king, Burgörlijike Stand c.a„ Sociale Zaken.
Op deze afdelingen werken de volgende
ambtenaren
Algemene zaken M. Oggel, hoofdkommies,
tevens wnd. sékretariis J. Francke, kom
mies A mej. S. de Putter, adjun'kt-kom-
mies mej. E. Ortelee, steno-typiste.
Financiën en Onderwijs C. Smies, hoofd
commies, tevens gemeen te-ontvanger, A.
van Asperen, commies, J. Dieleman, kas
sier, A. Dielleman, adjunct commies en mej.
M. S. Sdheele, typiste.
Bevolking, burgerlijke stand c.a.J. A. dé
Smidt, commies A (bevolking en burger
lijke stand), G. E. Mattheeuws, commies
(militaire zaken, hinderwet, kieswet, vee
wet e.d.).
Sociale zaken I. C. Provoost, adj.-commies.
Daarnaast is er dan nog de centrale boek
houding voor de gemeentebedrijven (gasbe
drijf, woningbedrijf en vleeskeuringsdienst),
waarvan de kosten uiteraard voor rekening
van die bedrijven komen. De centrale boek
houding is bezet door A. J. Ferment, com
mies A, A. P. de Ruijter, adjunct-commies A
en mej. L. Cortvriendt.
In deze begroting is een bedrag uitge
trokken van 2500,— op de post adverten-
tiekosten met de bedoeling, officiële bekend
makingen en andere gemeentelijke publica
ties op een andere wijze dan via advertenties
bij het publiek békend te maken. Kennelijk
wordt hier gedoeld op de uitgifte van een
gemeenteblad.
Oolk de kosten van de gemeentelijke brand
weer zijn hoger geraamd dan hét vorige jaar.
Voor de aanschaffing van brandblusmidde-
len werd ruim 1000,meer uitgetrokken.
Voor de alarmering van de brandweer werd
800,— meer geraamd.
De kosten van onderhoud van straten en
pleinen worden geraamd op 37.000, Blij
kens een staat in de begroting ligt in Axel
16.000 meter straat met een oppervlakte van
104.220 m2 de oppervlakte van de trottoirs
beslaat 27.000 m2.
Het onderwijs vraagt aanmerkelijk meer
geld dan het vorige jaar. De openbare school
zal worden geschilderd de kosten daarvan
worden geraamd op 4500, Deze kosten
vinden odk hun weerslag op het bijzonder
onderwijs.
Voor het eerst komt in de begroting een
hoofdstuk voor, waarop het openbaar kleuter
onderwijs geraamd wordt. Wij ontlenen
daaraan, dat verwacht wordt, dat de nieuwe
openbare kleuterschool aan de Evertsen-
straat op 1 maart 1961 zal kunnen worden
geopend.
Het nijverheidsonderwijs in de gemeente
vraagt niet minder dan 76.000,subsidie.
Het betreft hier de lagere technische en de
landbouwhuishöudschool. Voor nijverheids
onderwijsinstellingen in andere gemeenten,
welke door leerlingen uit Axel worden be
zocht, wordt nog eens 19.000,geraamd.
Tot onze spijt laat de plaatsruimte niet toe,
thans ook nog in te gaan op de kapitaal-
dienst. De lezers zullen dus nog een week
geduld moeten oefenen wat betreft de uit
eenzetting, dat een tekort op de kapitaal-
dienst van meer dan een miljoen gulden niet
zo erg is
BOND VOOR VEILIG VERKEER
■MM
AXELSE COURANT