Kqu LANGE AFSTANDSPENDEL MOET OP KORTE TERMIJN OPHOUDEN TE BESTAAN LANGS DE SCHELDESTROMEN Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 3 DECEMBER 1960 75e Jaargang no. 10 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent. Kwartaal - abonnement Axel binnen de kom f 1,25. Andere plaatsen f 1,75. Buitenland 2,—. Hoofdredactie i J. C. VINK. Redactie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16 Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.ra. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m. Kleine Advertent! ën 1-5 regels f 1,— Iedere regel meer 12 cent extra. Dit is een van de konlklusliles welke de Pendel Studie-Kommissie van de K.V.P. in de slot beschouwing van haar nota heeft neergelegd. In opdracht van hiet bestuur van de Staten- fcring Hulst van de Katholieke Volkspartij is door een Pe n d el - S tudi eKo mmissi e een no ta uitgebracht over de pendel in O. Zeeuws- Vlaanderen. Het is een kloek stuk werk, dat gebracht is in een boekwerkje en dat reeds direkt na het verschijnen veelzijdige belang stelling heeft gewekt. KONKLUSIES. De kommissie is tot de navolgende konklusiies gekomen 1. De korte af stands - pendel (binnen de streek) 'hoeft niet te leiden tot gedwon gen migratie, mits deze wordt georga niseerd. 2. Het is een Oost Zeeuws-Vlaams belang dat de lange afstands-pendel op korte termijn ophoudt te bestaan. 3. Het is gewenst dat de lonen en secun daire arbeidsvoorwaarden in dit gebied verder worden verbeterd 4. De leefbaarheid van grote delen van O. Zeeuws-Vlaanderen eist grotere woning toewijzingen in de dorpen van oorsprong. Mede gezien de bevolkingsontwikkeling in de streek (waaraan in een apart hoofdstuk aandacht wordt geschonken) stemt het ont staan van de lange alfstands-pendel tot ern stige beinming, zegt de nota. ,,De studie over „de lange afstands-pendel vanuit Tholen heeft gevolgen aan, het daglicht gebracht, „die voor O. Zeeuws-Vlaanderen het „sein „op rood" moeten stellen." KORTE AFSTAND EEN MOGELIJKE OPLOSSING De möta dringt aan op het organiseren van een korte afstands-pendel in de streek. Dit geeft niet alleen aan een mogelijke oplossing te zoeken in de korte afstands-pendel, doch tevens het teniet doen van de lange afstands- pendel. Duidelijk komt tot uiting dat vele arbeiders over de „bezwaren" van de lange afstand-pendel1 zij,n heengestapt. Oök mag niet verwacht worden dat het scheppen van werkgelegenheid, hoe noodzakelijk deze ook moge zijn, een volledige oplossing zal kunnen brengen. Het is tevens gewenst dat de lonen en se cundaire arbeidsvoorwaarden verder worden verbeterd, terwijl tegelijkertijd wordt opge merkt dat het ook een Oost Zeeuws-Vlaams belang is dat de interne migratie, de ver huizing, geremd wordt. De gedachte aan gro te bevolkings'koncentraities wordt „geen aan trekkelijk vooruitzicht" voor het hele gebied genoemd. NOODOPLOSSING De lange afstands-penidel is een noodoplos sing met grote risico's voor de pendelende arbeider, zijn gezin en oök de samenleving. Bovendien, en dit is een niet te verwaarlozen Oost Zeeuws-Vlaams probleem, is met de lange afstands-pendel een enorm lange reis- duur gemoeid. De positie van Oost Zeeuws- Vlaanderen is bovendien buitengewoon kon- junktuur-gevoelig Het gezegde „Je begint te verdienen, zodra „je in de bus stapt"., wordt in de nota be streden. „In werkelijkheid worden völgens .hedendaagse maatstaven grote offers ge- „bracht om met een voor Zeeuws-Vlaamse „normen relatief hoog weekloon thuis te „komen. Uitgiedrufct in aantal uren van huis „ligt het gemiddelde uurloon niet eens aan „de hoge kant." De nota konstateert verder „Verreweg de „meeste pendelaars zouden liever dicht bij „huis werken. Bij de bestaande toonverschiill- Jen tussen Oost Zeeuws-Vlaanderen en de „randstad Holland wordt echter pendelen „geprefereerd." UITDAGING AAN DE GEMEENTE EN HET MAATSCHAPPELIJK WERK. De lange afstands-pendel is bepaald meer dan een uitdaging aan de streek en aan de Zeeuws-Vlaamse industriëlen. Het is bijv. ook een uitdaging aan de gemeente, resp. de parochi'e waarin de pendelaarsgezinnen wo nen en ook aan het Maatschappelijk Werk, zegt de nota. De al te geringe industriële werkgelegenhe'd in het jongste verleden wreekt zich. De groeiende werkloosheid maakte deze streek „pendelrijp". De gevaarlijke zijden van de lange-afstandspendél eisen nog duidelijker inzicht i,n en nog grotere bereidheid tot sa menwerking in streek verband. Nog effectie ver samenwerken in nog groter verband, maar ook meer hulp van buiten af. De lange- afstandspendel wordt met name ook een uit daging aan de Zeeuwsdh-Vlaamse indus-trië- len genoemd. De concurrentie op de Zeeuws- Vlaamse arbeidsmarkt is er door toegenomen. Nog duidelijker zall dit tot uiting komen naarmate de pogingen zullen slagen om in het Belgische achterand het industrialisatie- proces op gang te krijgen. In dit verband rijst de vraag of de loon- versdhillen met bedrijven in de Randstad Holland gieheel te verklaren zijn met fac toren als gemeente-classificatie en „loonver- siersëlen". Bij een recent onderzoek in West- Brabant is gebleken, dat zulks niet het ge val fs. De commissie heeft daaraan de volgende conclusie verbonden m Het zou gezien de dreiging van de lange- afstaindspendel bepaaldelijk te betreuren zijn, indien de Zeeuwsdh-Vlaamse pendel hierin mede een oorzaak zou vinden dit te meer omdat bij een minder groot toonverschil meerdere pendelaars niet verderop zouden zoeken, wat ze dichtbij ook kunnen vinden. Toch een Chr. H.B.S. te Axel? De Vereniging voor Chr. Middelbaar en Voorbereidend Hoger Onderwijs in Zeeland heeft vorige week vrijdag haar jaarvergade ring te Middelburg gehouden. Deze verga dering stond onder leiding van de voorzitter, de heer J. Laport uit Goes. Deze deelde o.m. mede, dat het bestuur de plannen tot stich ting van een chr. h.b.s. te Axel niet opgeeft. Daartoe zal een hernieuwd verzoek tot de bevoegde instanties worden gericht. Hetzelf de geldt voor de dhr. middelbare meisjes school te Middelburg. Het is ons bekend, dat het Comité van Actie tot stichting van een dhr. h.b.s. voor Zeeuwsdh-Vlaanderen te Axel niet stil zit, doch in tegendeel zeer actief is. Getracht wordt de toestemming tot stichting van 'deze middelbare onderwijsinstelling zo spoedig mogelijk te verkrijgen. W ij wensen dit comité zeer veel succes toe en spréken de 'hoop uit, dat een dergelijke voor de protestants-christelijke inwoners van Zeeuwsdh-Vlaanderen zo belangrijke school spoedig tot stand zal kunnen komen. In de vacature in het bestuur, ontstaan door het overlijden van de secretaris, ds. W. C. van Burgeler uit Kruiningen werd be noemd ds. J. A. Hofman, hervormd predi kant te Koudékerke. Goes heeft drie nieuwe wethouders. In de plaats van de drie wethouders, die in de vorige raadsvergadering ontslag hebben genomen, de heren mr. H. B. Bouwman, J. J. van Melle en J. H. Roose, resp behorende tot de fractie's van de p.v.d.a., de c.h.u. en de k.v.p., zijn gekozen mevr. C. A Griep- Duinker (v.v.d.) en de heren J. S. Visscher (p.v.d.a.) en H. G. Heij'boer (c.h.u.). Ver moedelijk zal de heer Heijboer binnen afzien bare tijd worden vervangen door de heer des. J. Dijkgraaf, eveneens c.h.u. Tijdens deze raadsvergadering deelden de been Bouwman eri Van Melle mede, dat zij ook ontslag namen als raadslid. De heer Roose verklaarde, dat de raadsfractie van de k.v.p. in „loyale oppositie" zal gaan. Ook in de Tweede Kamer is uitvoerig ge sproken over de „Goese kwestie". Felle kri tiek werd uitgeoefend op de toegepaste ver schrijvingen. De minister heeft tevens een onderzoek toegezegd naar de uitlatingen van de heer Van Melle, waarin hij beweerde, dat ook ter provinciale griffie van Zeeland ver schrijvingen zijn toegepast. Groene baretten uitgereikt aan Zeeuwse Ere-commando's. Nadat de Commissaris der Koningin in Zeeland reeds eerder tot ere-grenad'ier was benoemd in La Courtine, is hij thans, samen met de burgemeesters van Vlissingen en van Westkapélle, de heren mr. B. Kolff en Th. de Meester, benoemd tot ere-commando. De hij de commando's behorende groene baret, waarop zij zo trots zijn, zal op 9 december op de Grote Markt te Goes aan hen worden uitgereikt, tijdens de installatie van de nieuwe commando's, die dan eveneens dit hoofddeksel ontvangen. De burgemeester van Roosendaal is rèeds ere-commando, evenals de bekende kapitein Curt Cariben van de „Flying Enterprise Nieuwe directeur van te tuinbouwschool te Kapelle. Als opvolger van de heer M. Nieuwenlhuize is als directeur van de tuinbouwschool te Ka pelle benoemd de heer J. Op 't Hof, thans hoofd van de chr. 'lagere school te Krablben- dijfce. Deze tuinbouwschool gaat uit van de Z.L.M. De Terneuzense Muziekschool Zoals bekend li's., bestaat er naast de Zeeuwse Muziekschool de Terneuzense Mu ziekschool. Dat er behoefte its aan muziek onderwijs bewijst ook deze instelling. Deze school telde aan het begin van het cursusjaar 1959- 60 405 leerlingen. Het volgende cursus jaar wil men beginnen met een cursus mu ziektheorie speciaal voor blazers. Ook heeft men bij wijze van proef een wintercursus mu ziekgeschiedenis voor ouderen georganiseerd. en pijn weg- wrijven met DANP9 Regionale verkeerstechnische leergang van de A.N.W.B. De A.N.W.B. heeft te Goes een regionale verkeerstechnische leergang gegeven, die be stond uit een drietal causerieën, toegelicht met films en dia's. Als „leerlingen" van deze leergang waren aanwezig technici van rijks- en provinciale waterstaat, politie-functionarissen, ambtena ren van gemeentewerken, polders en water schappen. De directeur „Wegen en Verkeer" van de A.N.W.B., de 'heer A. G. M. Boost, opende de cursus, waarbij hij sprak ove de strijld tegen de verkeersonveiligheid. In ons land rijden momenteel, zo zei hij, circa 725.000 auto's. Door wegen met gescheiden rijbanen wordt de veiligheid in hoge mate bevorderd. Hij pleitte voor een wegenbouwprogramma, berekend op een verkeerstoename in de ko mende 25 jaar. Verder werd gesproken over wegkruisdngen, bushaltes en de wegenver lichting. De Hulsterse jaarmarkt. Hulst heeft zijn jaarmarkt reeds weer adhter de rug. De aanvoer van vee was om begrijpelijke redenen de aardappelen- en bietenoogst, die de boeren zorgen baart niet zo groot als andere jaren, maar wat er aangevoerd was, was van goede kwaliteit. In totaal werd aangevoerd 118 stuks rund vee, 78 biggen, 11 varkens en 2 ponny's. Betere pontverbinding Perkpolder-Kruiningen De door Gedeputeerde Staten van Zee land aangeboden ontwerp begroting voor de provincie Zeeland bevat verblijdend nieuws voor Zeeuws-Vlaanderen. In deze begoting wordt toch opgemerkt dat de toename van het vervoer door de Provinciale Stoomboot diensten tot verbetering van het veer Perk- polder-Kruiningen moet eiden. Te Perkpol- der zal een nieuwe veerhaven worden aan gelegd, die drie miljoen gulden zal kosten. Bovendien zal een nieuwe veerboot worden gebouwd die dezelfde Vervoerscapaciteiten zal hebben als die op het veer Vlissingen- Breskens, zodat uitwisseling van de boten mogelijk zal zijn. Voorwaar, verblijdend nieuws, temeer om dat ook op de rijksbegroting voor dit veer reeds een miljoen gulden is uitgetrokken. Voldaan kan Zeeuws-Vlaanderen echter al leen zijn wanneer de vaste oeververbinding er zal zijn Over deze vaste oeververbinding zeggen Gedeputeerde Staten dat het voors hands de taak van burgerij en overheid zal zijn, 'in onderlinge samenwerking elk gepast middel aan te grijpen om de noodzaak van deze verbinding tot algemene erkenning te brengen. (Vervolg op pagina 3) Var» het totaalaantal schoolkinderen,die in 1955-1957 door verkeersongevallen om het leven kwamen.was. 55% TE VOET /Ai 33% 0P OE FIETS Ca. 50% van de 1_U jarige verkeersslachtoffers wordt aangereden dooreen vrachtauto Met dit plaatje laat het Verbond voor Veilig Verkeer nog eens zien, dat er op de dagelijkse weg van het kind gevaren dreigen, onver schillig of dat kind nu te voet of per fiets i's. Laat het feit, dat tien tallen kinderen een vreselijke döod sterven onder de wielen van een vrachtauto, voor de ouders en ook voor de opvoeders een reden te meer zijn om het kind te wijzen op het gevaar van het spelen op, onder of bij vrachtauto's. AXELSE COURANT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1960 | | pagina 1