Kqu
LANGE AFSTANDSPENDEL MOET OP KORTE
TERMIJN OPHOUDEN TE BESTAAN
LANGS DE SCHELDESTROMEN
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 3 DECEMBER 1960
75e Jaargang no. 10
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent.
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom f 1,25. Andere plaatsen f 1,75.
Buitenland 2,—.
Hoofdredactie i J. C. VINK.
Redactie en Administratie Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per m.ra.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertent! ën 1-5 regels f 1,—
Iedere regel meer 12 cent extra.
Dit is een van de konlklusliles welke de Pendel
Studie-Kommissie van de K.V.P. in de slot
beschouwing van haar nota heeft neergelegd.
In opdracht van hiet bestuur van de Staten-
fcring Hulst van de Katholieke Volkspartij
is door een Pe n d el - S tudi eKo mmissi e een no
ta uitgebracht over de pendel in O. Zeeuws-
Vlaanderen. Het is een kloek stuk werk, dat
gebracht is in een boekwerkje en dat reeds
direkt na het verschijnen veelzijdige belang
stelling heeft gewekt.
KONKLUSIES.
De kommissie is tot de navolgende konklusiies
gekomen
1. De korte af stands - pendel (binnen de
streek) 'hoeft niet te leiden tot gedwon
gen migratie, mits deze wordt georga
niseerd.
2. Het is een Oost Zeeuws-Vlaams belang
dat de lange afstands-pendel op korte
termijn ophoudt te bestaan.
3. Het is gewenst dat de lonen en secun
daire arbeidsvoorwaarden in dit gebied
verder worden verbeterd
4. De leefbaarheid van grote delen van O.
Zeeuws-Vlaanderen eist grotere woning
toewijzingen in de dorpen van oorsprong.
Mede gezien de bevolkingsontwikkeling in
de streek (waaraan in een apart hoofdstuk
aandacht wordt geschonken) stemt het ont
staan van de lange alfstands-pendel tot ern
stige beinming, zegt de nota. ,,De studie over
„de lange afstands-pendel vanuit Tholen
heeft gevolgen aan, het daglicht gebracht,
„die voor O. Zeeuws-Vlaanderen het „sein
„op rood" moeten stellen."
KORTE AFSTAND EEN MOGELIJKE
OPLOSSING
De möta dringt aan op het organiseren van
een korte afstands-pendel in de streek. Dit
geeft niet alleen aan een mogelijke oplossing
te zoeken in de korte afstands-pendel, doch
tevens het teniet doen van de lange afstands-
pendel. Duidelijk komt tot uiting dat vele
arbeiders over de „bezwaren" van de lange
afstand-pendel1 zij,n heengestapt. Oök mag
niet verwacht worden dat het scheppen van
werkgelegenheid, hoe noodzakelijk deze ook
moge zijn, een volledige oplossing zal kunnen
brengen.
Het is tevens gewenst dat de lonen en se
cundaire arbeidsvoorwaarden verder worden
verbeterd, terwijl tegelijkertijd wordt opge
merkt dat het ook een Oost Zeeuws-Vlaams
belang is dat de interne migratie, de ver
huizing, geremd wordt. De gedachte aan gro
te bevolkings'koncentraities wordt „geen aan
trekkelijk vooruitzicht" voor het hele gebied
genoemd.
NOODOPLOSSING
De lange afstands-penidel is een noodoplos
sing met grote risico's voor de pendelende
arbeider, zijn gezin en oök de samenleving.
Bovendien, en dit is een niet te verwaarlozen
Oost Zeeuws-Vlaams probleem, is met de
lange afstands-pendel een enorm lange reis-
duur gemoeid. De positie van Oost Zeeuws-
Vlaanderen is bovendien buitengewoon kon-
junktuur-gevoelig
Het gezegde „Je begint te verdienen, zodra
„je in de bus stapt"., wordt in de nota be
streden. „In werkelijkheid worden völgens
.hedendaagse maatstaven grote offers ge-
„bracht om met een voor Zeeuws-Vlaamse
„normen relatief hoog weekloon thuis te
„komen. Uitgiedrufct in aantal uren van huis
„ligt het gemiddelde uurloon niet eens aan
„de hoge kant."
De nota konstateert verder „Verreweg de
„meeste pendelaars zouden liever dicht bij
„huis werken. Bij de bestaande toonverschiill-
Jen tussen Oost Zeeuws-Vlaanderen en de
„randstad Holland wordt echter pendelen
„geprefereerd."
UITDAGING AAN DE GEMEENTE EN
HET MAATSCHAPPELIJK WERK.
De lange afstands-pendel is bepaald meer
dan een uitdaging aan de streek en aan de
Zeeuws-Vlaamse industriëlen. Het is bijv.
ook een uitdaging aan de gemeente, resp. de
parochi'e waarin de pendelaarsgezinnen wo
nen en ook aan het Maatschappelijk Werk,
zegt de nota.
De al te geringe industriële werkgelegenhe'd
in het jongste verleden wreekt zich. De
groeiende werkloosheid maakte deze streek
„pendelrijp". De gevaarlijke zijden van de
lange-afstandspendél eisen nog duidelijker
inzicht i,n en nog grotere bereidheid tot sa
menwerking in streek verband. Nog effectie
ver samenwerken in nog groter verband,
maar ook meer hulp van buiten af. De lange-
afstandspendel wordt met name ook een uit
daging aan de Zeeuwsdh-Vlaamse indus-trië-
len genoemd. De concurrentie op de Zeeuws-
Vlaamse arbeidsmarkt is er door toegenomen.
Nog duidelijker zall dit tot uiting komen
naarmate de pogingen zullen slagen om in
het Belgische achterand het industrialisatie-
proces op gang te krijgen.
In dit verband rijst de vraag of de loon-
versdhillen met bedrijven in de Randstad
Holland gieheel te verklaren zijn met fac
toren als gemeente-classificatie en „loonver-
siersëlen". Bij een recent onderzoek in West-
Brabant is gebleken, dat zulks niet het ge
val fs.
De commissie heeft daaraan de volgende
conclusie verbonden m
Het zou gezien de dreiging van de lange-
afstaindspendel bepaaldelijk te betreuren zijn,
indien de Zeeuwsdh-Vlaamse pendel hierin
mede een oorzaak zou vinden dit te meer
omdat bij een minder groot toonverschil
meerdere pendelaars niet verderop zouden
zoeken, wat ze dichtbij ook kunnen vinden.
Toch een Chr. H.B.S. te Axel?
De Vereniging voor Chr. Middelbaar en
Voorbereidend Hoger Onderwijs in Zeeland
heeft vorige week vrijdag haar jaarvergade
ring te Middelburg gehouden. Deze verga
dering stond onder leiding van de voorzitter,
de heer J. Laport uit Goes. Deze deelde o.m.
mede, dat het bestuur de plannen tot stich
ting van een chr. h.b.s. te Axel niet opgeeft.
Daartoe zal een hernieuwd verzoek tot de
bevoegde instanties worden gericht. Hetzelf
de geldt voor de dhr. middelbare meisjes
school te Middelburg.
Het is ons bekend, dat het Comité van
Actie tot stichting van een dhr. h.b.s. voor
Zeeuwsdh-Vlaanderen te Axel niet stil zit,
doch in tegendeel zeer actief is.
Getracht wordt de toestemming tot stichting
van 'deze middelbare onderwijsinstelling zo
spoedig mogelijk te verkrijgen.
W ij wensen dit comité zeer veel succes toe
en spréken de 'hoop uit, dat een dergelijke
voor de protestants-christelijke inwoners van
Zeeuwsdh-Vlaanderen zo belangrijke school
spoedig tot stand zal kunnen komen.
In de vacature in het bestuur, ontstaan
door het overlijden van de secretaris, ds. W.
C. van Burgeler uit Kruiningen werd be
noemd ds. J. A. Hofman, hervormd predi
kant te Koudékerke.
Goes heeft drie nieuwe wethouders.
In de plaats van de drie wethouders, die
in de vorige raadsvergadering ontslag hebben
genomen, de heren mr. H. B. Bouwman, J. J.
van Melle en J. H. Roose, resp behorende
tot de fractie's van de p.v.d.a., de c.h.u. en
de k.v.p., zijn gekozen mevr. C. A Griep-
Duinker (v.v.d.) en de heren J. S. Visscher
(p.v.d.a.) en H. G. Heij'boer (c.h.u.). Ver
moedelijk zal de heer Heijboer binnen afzien
bare tijd worden vervangen door de heer des.
J. Dijkgraaf, eveneens c.h.u.
Tijdens deze raadsvergadering deelden de
been Bouwman eri Van Melle mede, dat zij
ook ontslag namen als raadslid. De heer
Roose verklaarde, dat de raadsfractie van
de k.v.p. in „loyale oppositie" zal gaan.
Ook in de Tweede Kamer is uitvoerig ge
sproken over de „Goese kwestie". Felle kri
tiek werd uitgeoefend op de toegepaste ver
schrijvingen. De minister heeft tevens een
onderzoek toegezegd naar de uitlatingen van
de heer Van Melle, waarin hij beweerde, dat
ook ter provinciale griffie van Zeeland ver
schrijvingen zijn toegepast.
Groene baretten uitgereikt aan
Zeeuwse Ere-commando's.
Nadat de Commissaris der Koningin in
Zeeland reeds eerder tot ere-grenad'ier was
benoemd in La Courtine, is hij thans, samen
met de burgemeesters van Vlissingen en van
Westkapélle, de heren mr. B. Kolff en Th.
de Meester, benoemd tot ere-commando. De
hij de commando's behorende groene baret,
waarop zij zo trots zijn, zal op 9 december
op de Grote Markt te Goes aan hen worden
uitgereikt, tijdens de installatie van de
nieuwe commando's, die dan eveneens dit
hoofddeksel ontvangen.
De burgemeester van Roosendaal is rèeds
ere-commando, evenals de bekende kapitein
Curt Cariben van de „Flying Enterprise
Nieuwe directeur van te tuinbouwschool
te Kapelle.
Als opvolger van de heer M. Nieuwenlhuize
is als directeur van de tuinbouwschool te Ka
pelle benoemd de heer J. Op 't Hof, thans
hoofd van de chr. 'lagere school te Krablben-
dijfce. Deze tuinbouwschool gaat uit van de
Z.L.M.
De Terneuzense Muziekschool
Zoals bekend li's., bestaat er naast de
Zeeuwse Muziekschool de Terneuzense Mu
ziekschool. Dat er behoefte its aan muziek
onderwijs bewijst ook deze instelling. Deze
school telde aan het begin van het cursusjaar
1959- 60 405 leerlingen. Het volgende cursus
jaar wil men beginnen met een cursus mu
ziektheorie speciaal voor blazers. Ook heeft
men bij wijze van proef een wintercursus mu
ziekgeschiedenis voor ouderen georganiseerd.
en pijn weg-
wrijven met
DANP9
Regionale verkeerstechnische leergang
van de A.N.W.B.
De A.N.W.B. heeft te Goes een regionale
verkeerstechnische leergang gegeven, die be
stond uit een drietal causerieën, toegelicht
met films en dia's.
Als „leerlingen" van deze leergang waren
aanwezig technici van rijks- en provinciale
waterstaat, politie-functionarissen, ambtena
ren van gemeentewerken, polders en water
schappen.
De directeur „Wegen en Verkeer" van de
A.N.W.B., de 'heer A. G. M. Boost, opende
de cursus, waarbij hij sprak ove de strijld
tegen de verkeersonveiligheid. In ons land
rijden momenteel, zo zei hij, circa 725.000
auto's. Door wegen met gescheiden rijbanen
wordt de veiligheid in hoge mate bevorderd.
Hij pleitte voor een wegenbouwprogramma,
berekend op een verkeerstoename in de ko
mende 25 jaar. Verder werd gesproken over
wegkruisdngen, bushaltes en de wegenver
lichting.
De Hulsterse jaarmarkt.
Hulst heeft zijn jaarmarkt reeds weer
adhter de rug. De aanvoer van vee was om
begrijpelijke redenen de aardappelen- en
bietenoogst, die de boeren zorgen baart
niet zo groot als andere jaren, maar wat er
aangevoerd was, was van goede kwaliteit.
In totaal werd aangevoerd 118 stuks rund
vee, 78 biggen, 11 varkens en 2 ponny's.
Betere pontverbinding
Perkpolder-Kruiningen
De door Gedeputeerde Staten van Zee
land aangeboden ontwerp begroting voor de
provincie Zeeland bevat verblijdend nieuws
voor Zeeuws-Vlaanderen. In deze begoting
wordt toch opgemerkt dat de toename van
het vervoer door de Provinciale Stoomboot
diensten tot verbetering van het veer Perk-
polder-Kruiningen moet eiden. Te Perkpol-
der zal een nieuwe veerhaven worden aan
gelegd, die drie miljoen gulden zal kosten.
Bovendien zal een nieuwe veerboot worden
gebouwd die dezelfde Vervoerscapaciteiten
zal hebben als die op het veer Vlissingen-
Breskens, zodat uitwisseling van de boten
mogelijk zal zijn.
Voorwaar, verblijdend nieuws, temeer om
dat ook op de rijksbegroting voor dit veer
reeds een miljoen gulden is uitgetrokken.
Voldaan kan Zeeuws-Vlaanderen echter al
leen zijn wanneer de vaste oeververbinding
er zal zijn Over deze vaste oeververbinding
zeggen Gedeputeerde Staten dat het voors
hands de taak van burgerij en overheid zal
zijn, 'in onderlinge samenwerking elk gepast
middel aan te grijpen om de noodzaak van
deze verbinding tot algemene erkenning te
brengen.
(Vervolg op pagina 3)
Var» het totaalaantal schoolkinderen,die in 1955-1957
door verkeersongevallen om het leven kwamen.was.
55% TE VOET
/Ai
33% 0P OE FIETS
Ca. 50% van de 1_U jarige verkeersslachtoffers
wordt aangereden dooreen vrachtauto
Met dit plaatje laat het Verbond voor Veilig Verkeer nog eens zien,
dat er op de dagelijkse weg van het kind gevaren dreigen, onver
schillig of dat kind nu te voet of per fiets i's. Laat het feit, dat tien
tallen kinderen een vreselijke döod sterven onder de wielen van een
vrachtauto, voor de ouders en ook voor de opvoeders een reden te
meer zijn om het kind te wijzen op het gevaar van het spelen op,
onder of bij vrachtauto's.
AXELSE COURANT