Troonrede en miljoenennota
ZEELAND - deze week:
Dairies
Losse Gedachten
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1960
74e Jaargang No. 51
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 10 cent.
Kwartaal - abonnement
Axel binnen de kom 1,25. Andere plaatsen 1,75.
Buitenland 2,
Hoofdredactie J. C. VINK.
Redactie en Administratie j Axel, Markt 12, tel. 0 1155-646, postbus 16
Drukker - Uitgeefster FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per man.
Bij contracten baianflrljke redudtie.
Ingezonden Mededelingen 30 cent per m.m.
Kleine Advertenüën 1 - 5 regels f 1,
iedere regel meer 12 Cent extra.
De derde dinsdag in september is sedert
lange jaren een zeer belangrijke dag in het
staatkundige leven van Nederland en trou
wens voor geheel Nederland.
Op die derde dinsdag toch iedereen zal
dit trouwens weten rijdt H.M. Koningin
Juliana, dit jaar vergezeld van Z.K.H. Pr'ns
Bernhard en van H.H.K.K.H.H.de prinses
sen Beatrix en Irene in de gouden koets, ge
trokken door acht paarden, van het Konink
lijk Pale'is naar de Ridderzaal op het Binnen
hof, waar de Koningin voor de Eerste en
Tweede Kamer der Staten-Generaal in ver
enigde vergadering bijeen, de Troonrede uit
spreekt.
Deze Troonrede kan worden beschowd
als een beknopt overzicht, een beknopt pro
gramma, van hetgeen de regering van plan
is aan de Staten-Generaal voor te leggen in
het komende jaar.
Daarna wordt de rijksbegroting voor het
f komende jaar door de minister van finan
ciën aan de Kamers aangeboden. Deze be
groting zit opgeborgen in het bekende kof
fertje, dat de minister dan bij zich heeft. Dit
is de Miljoenennota.
Van belang voor ieder.
Dat zowel de Troonrede als de Miljoenen
nota belangrijke stukken zijn, niet alleen voor
de Kamerleden, maar in feite voor alle in
woners van Nederland, blijkt ditmaal weer
overduidelijk.
Belastingverlaging
In deze stukken staat namelijk onder meer
vermeld, dat zo mogelijk met ingang van
1 juli 1961 de inkomstenbelasting en de loon
belasting zullen worden verlaagd. Met de
verlaging van de verschillende belastingen
zal een bedrag, van rond 500 miljoen ge
moeid zijn, dat de inwoners van Nederland
dus minder zullen moeten betalen.
Voor hen, die een nieuwe auto willen
kopen, zal het goed nieuws zijn, dat de om
zetbelasting op auto's van 20% op 18% zal
worden gebracht.
De tijdelijke verhoging van de omzetbe
lasting op sigaretten zal ongedaan worden
gemaakt, terwijl de omzetbelasting op boter
reeds met ingang van 1 januari 1961 zal
worden afgeschaft.
tDe veertarieven.
Speciaal voor de bewoners van Zeewusch-
Vlaanderen heeft de regering een verrassing
in petto. Een verlaging van de veertarieven
voor personen en rijwielen is in voorberei
ding, terwijl het in de bedoel'ng schijnt te
liggen, dat de Zeeuwsch-Vlamingen op ver
toon van een speciaal identiteitsbewijs vrij
vervoer over de Westerschelde zouden
krijgen
Het Sloeplan.
Een andere post op de begroting van het
ministerie voor Verkeer en Waterstaat is
eveneens voor Zeeland van belang en met
name voor midden-Zeeland.
Op deze begroting is namelijk een bedrag
van 4,5 miljoen uitgetrokken voor het Sloe
plan. Dit bedrag is nodig voor het begin van
de bedijking en van het iudustrie-rijp maken
van het Sloeplan. Deze eerste fase, die past
in het kader van de Delta-wenken ver
hoging van de dijken kan reeds in 1963
gereed zijn.
Kanaal TerneuzenGent.
In de begroting van hetzelfde ministerie
wordt gezeegd, dat de met België bereikte
overeenstemming over de verbreding en de
verbetering van dit kanaal de eerstvolgende
jaren aanzienlijke bedragen zal vergen.
Voor 1961 is een bedrag van 17 miljoen
uitgetrokken, ter uitvoering van het in dat
jaar uit te voeren gedeelte van de werk
zaamheden. Onder de inkomsten is 80% van
dit bedrag geraamd als bijdrage van België
^in deze kosten.
Van deze 17 miljoen is 6 miljoen be
stemd voor grondaankoop en vergoedingen
aan derden 4 miljoen voor het maken
van de bouwputten voor de sluizen en weg-
omlegging 4 miljoen voor een begin van
uitvoering van de nieuwe zeevaartsluis en
de binnensluis en 3 miljoen om te beginnen
met de verlegging van de westelijke kanaal
dijk en de rijksweg TerneuzenSluiskil, als
mede met de bouw van de nieuwe brug ten
noorden van Sluiskil.
Het volgend jaar zullen wij dus heel wat
bedrijvigheid bij het kanaal kunnen waar
nemen.
Nieuwe veerhaven bij Perkpolder.
Ook wil de bewindsman van verkeer en
waterstaat in 1961 een begin maken met de
aanleg van een nieuwe veerhaven te Perk
polder, waarvan de totale kosten op 3 mil
joen worden geraamd. Voor 1961 vraagt hij
nog slechts 1 miljoen. Daarnaast wordt
echter nog 500.000,geraamd voor de
aanleg van een veerplein met aansluitende
wegen bij de nieuwe veerhaven.
De minister moet in de toelichting bij deze
post erkennen, dat de bestaande haven de
enige van de vier veerhavens is van de
hoofdveren over de Westerschelde, die nog
niet aan de eisen voldoet.
Aantekening bij deze posten.
Als wij alle bedragen, die in de begroting
voor 1961 voor de veerdiensten op de Wes
terschelde worden uitgetrokken bijeentellen,
komen wij aan een totaalbedrag van rond
5 miljoen.
Als nu eens, zoals over de Oosterschelde
een brug over de Westerschelde werd ge
bouwd en voor het berijden van deze brug
zou tol worden geheven, zou dan dit laatste
nu zoveel duurder zijn
iDrie-eilanden-plan en Delta-plan.
Bij het Drie-eilanden-plan wordt er naar
gestreefd, de dam in het Veerse Gat in 1961
te sluiten. Vóór deze sluiting zal ook de
aanleg van de nieuwe vissershaven te Colijns-
plaat gereed moeten zijn.
Al deze werken in verband met dit plan
worden in de begroting voor 1961 geraamd
op niet minder dan een kleine 20 miljoen
Ook zal in 1961 reeds een begin worden
gemaakt met de afdammingswerken in de
Grevelingen.
Nog meerdere werken.
Wij hebben in het bovenstaande enkele
posten uit de begroting van het ministerie
voor verkeer en waterstaat gelicht, die voor
Zeeland en de Zeeuwen en voor Zeeuwsdh-
Vlaanderen en de Zeeuwsch-Vlamingen van
bijzondere betekenis zijn.
Het zal de lezers duidelijk zijn, dat dit
nog slechts een kleine greep is, omdat in ge
heel Nederland waterstaatkundige werken,
waaronder ook de wegenbouw valt, moeten
worden uitgevoerd.
Wij spreken nu nog maar niet over de uit
gaven, die in de begrotingen van de andere
ministeries worden geraamdi voor onderwijs,
voor defensie, voor landboüw enz.
Het is in ieder gezin waarneembaar, dat
er veel geld nodig is voor allerlei voorzie
ningen. Zo is het in het grote Nederlandse
gezin in veel sterker mate het geval.
Fruitcorso te Goes.
Een gebeurtenis, welke ieder jaar weer
meer de belangstelling van het publiek trekt,
is het Fruitcorso te Goes.
Vorige week zaterdag werd het 6e fruit
corso gehouden, waar naar schatting zo'n
30 tot 40.000 mensen van hebben genoten.
Een twaalftal praalwagens, sprookjes en
legenden voorstellende, gemaakt uit het beste
Zeeuwse fruit, begeleid door een tiental
muziekkorpsen en voorafgegaan door een
stoet van show-auto's en reclame-wagens
vormden een kleurrijk schouwspel.
Des avonds werd door de „Trcmmelaeren
van Roesendaele" en het „Thebaans Kwar
tet'' uit Antwerpen een taptoe met show ge
geven.
De Tuinbouwbond van de N.C.B. uit
Hulst behaalde met de wagen „Levensboom"
336 punten en daarmede een derde prijs.
Ooft- en tuinbouwtentoonstelling
te Schoondijke.
Ook in West Zeeuwsch-Vlaanderen is ge
durende het weekeinde het een en ander te
doen geweest. Te Schoondijke werd n.l. op
17, 18 en 19 september een tuinbouwten
toonstelling gehouden, gepaard met diverse
feestelijkheden en attracties.
Naast de tuinbouw in de enge betekenis
van het woord was aan deze tentoonstelling
verbonden een wedstrijd in het bloemen-
schikken, het opkweken van plantjes door
leerlingen van de lagere scholen en door be
jaarden, het samenstellen van veldboeketten
en het maken van tekeningen van wonder
bloemen.
De verdere feestelijkheden bestonden uit
een behendigheidswedstrijd voor tractoren,
een oriëntatierit, een boomzaagwedstrijd cn
concerten.
Het behoeft nauwelijks te worden ver
meld, dat deze expositie met alles wat er bij
behoorde grote belangstelling trok, vooral uit
het „Westen zelf, maar ook van elders.
De economische ontwikkeling van
Wesf Zeeuwsch-Vlaanderen.
Dat men in West Zeeuwsch-Vlaanderen
actief is, blijkt niet alleen uit bovenstaand
bericht, maar ook uit hegeen wij hier laten
volgen.
Onder leiding van de heer E. Lansu uit
Aardenburg is te Oostburg een bijeenkomst
gehouden van de Vereniging van Katholieke
raadsleden in West Zeeuwsch-Vlaanderen,
waar de directeur van het E.T.I. voor Zee
land, drs. M. C. Verburg, de bespreking over
het rapport „De economische ontwikkeling
van West Zeeuwsch-Vlaanderen" leidde.
Tijdens deze bespreking kwam onder meer
ter sprake het wegtrekken van de bevolking,
de industrie-vestiging, de tuinbcw en de
recreatie.
De heer Verburg wees er op, dat de
recreatie nog grote mogelijkheden heeft. Een
verdubbeling van het aantal overnachtingen
van 400.000 op 800.000 achte hij mogelijk.
Hij wees op de noodzaak van een uitvoeri
ger onderzoek van het toerisme, omdat men
niet kan blijven improviseren.
Bouw van een motel te Vlissingen.
In het tegenwoordige toeristische verkeer
zijn de motels niet meer weg te denken. Zij
verrijzen bij wijze van spreken als
paddestoelen uit de grond.
Zo zijn er thans plannen om een groot
motel te Vlissingen aan de boulevard te
bouwen, waar nu de dancing „Cosy Corner"
staat. Dit restaurant-motel zal vier verdie
pingen hoog worden. Op de begane grond
komt een groot benzine-service-station op
de eerste verdieping een restaurant, terwijl
de tweede en derde verdieping het motel
zullen vormen.
Feestelijke opening van Zandkreekdam.
Het zal onze lezers nog betrekkelijk vers
in het geheugen liggen, dat op 4 mei j.l. de
dam door de Zandkreek werd gedicht, waar
door de vaste oeververbinding tussen Zuid
en Noord-Beveland tot stand kwam.
De eerste, die over deze dam reed, was
H.M. de Koningin tijdens Haar bezoek aan
Zeeland op 17 en 18 mei.
De aanleg van de weg over deze dam vor
dert zo snel, dat op 1 oktober a.s. de offi
ciële opening van de weg en de brug zal
kunnen plaats vinden.
Dit zal op feestelijke wijze gebeuren door
de Commissaris der Koningin in Zeeland,
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot in tegen
woordigheid van vele genodigden.
Busdienst tussen Zuid- en Noord-Beveland.
Als op 1 oktober a.s. de dam over de
Zandkreek voor het verkeer wordt openge
steld, zal het mogelijk wordeh om per auto
bus van de A.M.Z. rechtstreeks vanuit Goes
en Middelburg en omgekeerd naar Noord-
Beveland te rijden, mits tijdig de benodigde
vergunningen zullen worden verleend.
De busdienst van Goes naar Noord-Beve
land en omgekeerd zal zestien maal per dag
worden uitgevoerd. Wie spreekt hier nog
over slechte verbindingen
HET SNELVERKEER.
Gaarne willen wij even nader ingaan op
het ingzonden stuk van vorige week, dat be
trekking had op het snelverkeer en de maxi
mum-snelheidsbepalingen.
Vooraf willen wij er onze voldoening over
uitspreken, dat althans één lezer is ingegaan
op onze sugestie.
Wat deze inzender schrijft over het snel
verkeer en het negeren van de maximum-
snelheidsbepalingen kunnen wij ten volle
onderschrijven.
De „vijftig kilometer-borden' staan er niet
voor niets en na de invoering van deze maxi
mum-snelheidsbepaling is toóh wel gebleken,
dat het aantal verkeersongevallen terugliep.
Inderdaad, de verkeersonveiligheid wordt
of is reeds als een nationale ramp te be
schouwen.
Het is ons bekend, dat het Verbond voor
Veili gVerkeer hieraan meer aandacht wil
gaan schenken.
Wij vragen ons echter af, of wij er komen
met het verspreiden van folders, het aan
plakken van affiches en 'het beleggen van
vergaderingen.
Er zal een meer doeltreffend middel die
nen te worden gevonden
Welk middel dit moet zijn, kunnen wij tot
onze spijt niet zeggen, maar het zal een mid
del dienen te zijn, dat het volk aanspreekt.
Processen-verbaal kunnen in een bepaald ge
val wel eens helpen, maar de kwaal moet
weggenomen worden.
Wij zijn daarom dit hebben wij al
meer gezegd blij, dat door het gemeente
bestuur van Axel in samenwerking met de
rijkspolitie jaarlijks verkeersonderwijs wordt
gegeven en verkeersexamen wordt afge
nomen. Jong geleerd is oud gedaan mogen
wij ook hier hoopvol veronderstellen.
Wat echter voor de ouderen moet worden
gedaan, waar soms, zoals de schrijver terecht
opmerkt, de meest elementaire kennis van de
verkeersregels ontbreekt, dat vermogen ook
wij niet te zeggen.
De angst slaat ons soms om het hart, als
wij om maar een voorbeeld te noemen
ouderen op bromfietsen met een betrekkelijk
grote snelheid een stopbord zien negeren en
een gevaarlijke bocht zien „nemen".
Een Duitse dichter heeft eens gezegd, dat
zelfs de goden tevergeefs tegen de domheid
strijden. En het lijkt or op, want domme
mensen beseffen doorgaans zelf niet, dat zij
dom zijn en dom doen. Anders zouden zij de
veilig verkeerscursussen wel volgen.
Dit doen wijze mensen Wel wijs dan in
de zin van „verstandig".
Wij spreken de hoop uit, dat de nog in
Axel te beleggen veilig verkeerscursussen
door een stroom van „wijze" mensen zullen
worden bezocht
handen
Ned. Vereniging voor Gemeentebelangen
vergaderde.
Deze vereniging heeft in Middelburg een
tweedaags congres gehouden, met als onder
werp het Delta-lan. Als sprekers traden op
ir. H. A. M. C. Dibbits, hoofd van de Delta
werken Zuid en ir. J. P. van Aartsen.
De heer Dibbits sprak o.m. over de nood
zaak tot verkorting van de kustlijn, de be
heersing van de grote rivieren en mede in
verband daarmede de afsluiting van de zee
armen en over de strijd tegen de verzilting.
De heer Van Aartsen sprak o.m. over de
industrialisatie en de recreatie in verband met
de uitvoering van dit plan.
De burgemeester van Middelburg, mr. Joh.
de Widt, verklaarde tijdens een ontvangst
van de congressisten ten stadhuize, dat Zee
land niet alleen de „speeltuin'' van de rand
stad Holland wil worden, maar zich ook eco
nomisch wil ontwikkelen.
(Vervolg op pagina 3)
COURANT
■llMI HAMFA.f
ruw of schraal
HAMFA-GFI FllTub.95c«|