DE WEG NAAR «CHOOL Ingezonden Stukken Last van zenuwen? bescherm HUN dagelijkse wegt VERBOND VOOR VEILIG VERKEER Veilig Verkeersthema„Mijn dagelijkse weg" ZEELAND - deze week: Mijnhardt's Zenuwtabletten HEEFT RECLASSERING WEL ZIN? Geachte Redactie, „Losse Gedachten" in een vorig nummer bevatte onder de titel „Stort Uw hart eens uit" Uw mede deling om plaatsruimte beschikbaar te stellen aan de lezers, die gaarne eens hun hart zouden willen luchten over bepaalde onderwerpen of voorvallen. Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik en deswege verzoek ik beleefd opname van het onder staande, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank. HET SNELVERKEER EN DE MAXIMUM. SNELHEIDSBEPALINGEN. Onlangs meldde radio en pers, dat de voorzitter van het Verbond voor Veilig Verkeer, jhr. Roëll, zeer strenge straffen zou willen toepassen op „het rijden onder invloed". Deze verklaring is naar mijn mening ten zeerste toe te juichen. Immers, een motorvoertuig waarvan de bestuurder onder invloed van overvloedig alcoholgebruik (of misbruik) verkeert, is bij de huidige verkeersintensiteit het best te vergelijken met een voortrazend moordwerktuig. Maar gaat de toepassing van een maatregel als 'hierboven voorgesteld eigenlijk wel ver genoeg Hoevele chauffeurs zijn er niet die bij hun „volle positieven" de verkeersregels doodgemoedereerd negeren Neem b.v. de maximumsnelheidsbeperking. Zelf woon ik aan de Kanaalkade en hoewel het snelverkeer de snelheiidsbepaling (50 km) reeds een honderdtal meters is gepasseerd, wanneer het voorbij mijn woning raast, ligt de snelheid van menig motor voertuig ongetwijfeld nog rond de 80 km of hoger En dat terwijl er op deze z.g. „invalsweg" alleen binnen de bebouwde kom niet minder dan vier zij straten uitkomen, plus nog een gevaarlijke kruising aan de Kinderdijk-Zeestraat. Het eigenaardige is nu, dat als zich aan deze weg een politie-patrouille posteert, men plotseling wel het bedoelde bord opmerkt en er direct op reageert door de snelheid drastisch te beperken. In zo'n geval schijnt men zich dan toch plotseling bewust van zijn ver antwoordelijkheidsbesef. Ook deze overtreders van de verkeersvoorschriften die met een onverantwoordelijke snelheid de bebouwde kom binnenrazeni dragen een even grote schuld aan de tegenwoordige verkeersonveiligheid, daar zij in volkomen heldere geestestoestand of bij hun volle verstand menen zich niet aan de verkeersvoor schriften te moeten storen. Bovendien is ook bij een in verschillende plaatsen gehouden verkeerstest reeds gebleken, dat het bij een groot deel van de weggebruikers ook de ge motoriseerde aan de meest elementaire kennis van de verkeersregels ontbreekt. Is het dan niet diep droevig en beschamend, dat wanneer een verkeerscursus wordt georganiseerd, deze in vele gevallen slechts een schamel aantal deelnemers telt Ook hierin is een verandering ten gunste dringend nodig De verkeersonveiligheid is te beschouwen als een nationale ramp. Het ontstellende aantal verkeers- oongevallen kan schijnbaar slechts drastisch worden verlaagd door het invoeren van de meest rigoreuze maatregelen. Daarom dient naast „het rijden onder invloed" ook zonder pardon te worden opgetreden tegen die genen die menen de verkeersregels te kunnen ver onachtzamen door onverschilligheid dan wel onbe kendheid. Een Kanaalkade-bewoner. opwekkend, verkwikkend. King pepermunt, een dagelijkse sti mulans wanneer uw lichaam vraagt om energie. U merkt het direct: na het gebruik van King pepermunt voelt u zich fit. De natuurzuivere (Vervolg) 28e nationale trekpaardententoonstelling te 's-Hertoge n bosch De concurrentie voor de Zeeuwse trek paarden is op de nationale tentoonstelling in Den Bosch, die deze week g'heouden is, wel erg groot. Niettemin werden verschillende van de Zeeuwse en ook Axelse paarden goed geklasseerd. Van de 500 aanwezige viervoeters zijn er vele Zeeuwen. Bij de dinsdag gehouden keuringen werden de Axelse paarden als volgt geklasseerd Hengsten, 6 jaar en ouder, grote maat Mac van Rondeptuten, eig. M. van Fraayen- hove2a. 2-jarige Hengsten, kleine maatBaron van Zuiddorpe, eig. M. A. B. Puylaert, Zuid- dorpe en Jac. de Putter, Axel: lb; Baron van Zevenaar, eig. Jac. de Putter, Axel 2a Baron van Polderzicht, eig. M. L. M. IJse- baert en Jac. de Putter 2a. Merries, 6 en 7 jaar, middenmaatCon stance van Bergerhof, eig. M. L. M. IJse- baert1 a. Merries, 4 en 5 jaar, kleine maatGerda, eig. M. L. M. IJsebaertla. Merries2 jaar, kleine maat: Nelly van Rondeputten, eig. M. van Fraayenhove, 3g. helpen U eroverheen jaarvergadering van de afdeling Zeeland van de A.N.W.B. Vorige week zaterdag hield de afdeling Zeeland van de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. in hotel „Zeeland'' te Tholen haar jaarlijkse vergadering, welke gepresi deerd werd door ir. H. Vis, lid van het Da gelijks Bestuur van de A.N.W.B. De heer J. E. de Silva, sedert 1948 als chauffeur in dienst van de firma A. J. van Gassen, groothandel in dranken te Hulst, ontving tijdens de vergadering het A.N.W.B. chauffeurs-insigne voor 12^-jarige trouwe dienst. Deze! ondersdheid'.ng verleent de Toeristenbond aan chauffeurs, die gedurende 12 Vè of 25 jaar onafgebroken als bondsleden in dienst zijn geweest van firma s, instantie s of particulieren. De Antwerpse tunnel en het vrachtvervoer. In verband met de toenemende verkeers opstoppingen in de Scheldetunnel te Ant werpen heeft het gemeentebestuur van die stad besloten, dat gedurende de spitsuren de tunnel voor het zware vrachtvervoer vrachtauto's van vijf ton en meer -— ge sloten zal zijn. Deze maatregel geldt ij wijze van proef voor zes maanden. De dagelijkse weg naar en van school is een zorgenkind van menig ouder. Menige heimelijke verzuchting wordt deze maanden door moeder geslaakt, wanneer 's middags naderende kinderstemmetjes de veilige thuis komst van haar peuter(s) aankondigen. Het is zo langzamerhand maar al te goed bekend, dat voor kinderen van 5—14 jaar het verkeersongeval doodsoorzaak no. 1 is. Van de 1604 doden, die in 1958 op onze wegen vielen, waren er 316 (19%) kinderen tussen 1 en 14 jaar. Ouders, terwille van Uw kind, van Uzelf èn van andere weggebruikers, vraagt het Verbond voor Veilig Verkeer U dringend, om het leven en levensgeluk van Uw school gaande kind te beschermen. ff stippel voor Uw kind een veilige dage lijkse weg uit en ga die oefenen met Uw kind. Maak U kind niet angstig. ff wijs Uw kind op de gevaren van die weg en leer het daar over te steken waar zebra's, agenten of klaar-overs zijn. Verbied oversteken bij stilstaande auto's of bussen. ff breng en haal Uw kind tot het de dage lijkse weg kent, en aan de drukte ge wend is. Stel het alleen-terugkomen nog wat langer uit. Het is gebleken, dat op de terugweg van school tweemaal zo veel kinderen verongelukken als op de heenweg. ff zorg dat Uw kind tijdig van huis gaat. Haast kan fataal worden. ff leer Uw kind dat (bal)spelen op straat levensgevaarlijk is voor hem en voor anderen. ff druk Uw kind op het hart, om bij het oversteken vooral óók goed te letten op verkeer dat van rechts kan komen als de weg links vrij is. Van 921 oversteek- ongelukken, waarvan kinderen in Duits land het slachtoffer werden, kwam in 313 gevallen de auto van links, in 608 gevallen van rechts. En tenslotte geef zélf als ouder altijd en overal aan Uw kind en ook aan andermans kinderen een goed voorbeeld. Publicatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. SLUIS IS WEER SLUIS. Het Belfort in oude glorie hersteld. Het afgelopen weekeinde was voor Sluis een bijzonder blij weekeind. En dat niet alleen om de schetterende fanfares op het muziekconcours, de pullen bier en het grote vuurwerk. Neen, stellig is er bij iedere rasechte Slui- zenaar en ook bij vele geboren Zeeuwsch- Vlamingen een echte innerlijke vreugde ge weest om de weder in gebruikneming van wat eens de glorie van Sluis was het oude Belfort. Sluis is de enigste plaats in Nederalnd die een Belfort bezit of dit ooit bezeten heeft. Het Belfort is een typisch Vlaams bouwwerk getuigende van de rijkdom en welvaart van de stad, een symbool van vrijheid en on afhankelijkheid. Nadat Sluis in 1290 stadsrechten kreeg, verwierf het snel een grote welvaart en werd op aandrang van de burgerij reeds in 1375 met de bouw van het Belfort begonnen. Het Belfot dat sedertdien bijn 6 eeuwen het silhouet van Sluis heeft bepaald en dat alle geweld van eeuwen heeft doorstaan tot in 1944 tijdens de bevrijding een felle brand het gebouw vrijwel totaal vernielde. Begrijpelijk is dat de Sluizenaren dit als een groot gemis voelden en er bij tal van instance's vurige pleidooien zijn gehouden om het Belfort in de wederopbouw te be trekken. Gelukkig is men er in geslaagd de autoriteiten hiervoor te winnen en na jaren lange minutieuze arbeid onder toezicht van Monumentenzorg e.a. kwam vorige week vijdag de heugelijke dag dat Sluis zijn Bel fort weer officieel in gebruik kon nemen. Symbool voor deze ingebhuikname was het houten mannetje „Jantje van Sluis" die sedert 1424 in de toren heeft gestaan, de brand overleefde en nu weer op zijn oude plaats is teruggekeerd. Door een druk op de knop stelde de Com missaris der Koningin vrijdagnamiddag het door Jantje „bespeelde" carillon in werking, waarna de plechtig beierende klokken met het Wilhelmus aan alle Sluizenaren het defi nitieve herstel van hun Belfort verkondigden. Nadat aan deze officiële ingebruikname een gemeenschappelijke kerkdienst voor alle gezindten in de R.K. Kerk was gehouden, volgden hierna de festiviteiten een grote openluchtmaaltijd op het plein bij het stad huis, bestaande uit enorme ovenkoeken met aan het spit gebraden varkensvlees, opge luisterd door een cabaretgezelschap, een Cad- zandse dansgroep, vendelzwdaiers en de Koningscompagnie van het Garderegiment Grenadiers met drumband in ceremonieel tenue. Ook zaterdag en zondag vierde Sluis nog feest, want zoals wethouder Waage het zo kernachtig uitdrukte bij de officiële opening „Sluis is weer Sluis Natuurlijk is het begrijpelijk en acceptabel dat U deze vraag stelt als Uw aandacht in de komende dagen voor het reclasserings- werk wordt gevraagd. Bovendien is het ook zakelijk als het gaat om Uw tijd en Uw geld En niet alleen een zakenman, maar elke burger, die zichzelf respecteert, wil en moet zakelijk zijn. Dit betekentDenk steeds om het rendement Nu goed, als het daarom gaat zal het zeker lukken met behulp van statistische gegevens aan te tonen dat het merendeel van de re- classenten goed terecht komt of „maat schappelijk slaagt", zoals dat officieel heet. De paar procent, die niet slaagt, mogelijk recidiveert en misschien meermalen de amb tenaren en andere medewerkers tot wanhoop grengt, telt dan nog nauwelijks mee. We zouden dan op grond van deze zakelijke in formatie ongetwijfeld op steun in de vorm van tijd en geld mogen rekenen. En toch gaat het om wat anders en hopen we dat de steun en de medewerking, die we zo hard nodig hebben, van wat anders afhankelijk zal zijn dan van het zakelijke „rendement". Om dat andere te ontdekken kunnen we ons het beste beperken tot die paar procent uiterst moeilijke, in veler ogen hopeloze re- classeringsgevallen. Zij worden b.v. na een langere of kortere gevangenisstraf met veel vermaningen en met veel moeite de maat schappij weer ingestuurd. Misschien vinden ze werk, een goed tehuis en nog meer (uiter lijk) voorteffelijke steunpunten. Niettemin gaat het fout, vaak al na een paar dagen botsingen met familie of patroon, geen werk drinken, politie, rechtbank, gevangenis. De kring is weer gesloten. Dan kunnen we en hoe vaak gebeurt dit niet zelfs door be roepskrachten onze schouders ophalen, ons kwaad maken, het geval afdoen met een „onverbeterlijk", of wat medelijden tonen. Ik dacht dat we in werkelijkheid ons be hoorden te schamen voor onze naïveteit. Dachten we werkelijk dat met een vader lijke vermaning, 'het vinden van een betrek king en een tehuis deze mensen geholpen waren Bij reclassering gaat het om heel wat anders, om iets dat zich uiterlijk niet zo ge makkelijk laat ontdekken. Ik ben er bij mijn werk steeds meer en meer van overtuigd ge worden dat we nooit kunnen zeggen dat iemand niet anders, niet beter wil, maar wel dat hij in eerste instantie niet anders kan Dat is lastig, vervelend, kostbaar, teleur stellend, ontmoedigend, maar voor wie echt wil „re-classeren" een reden tot onophoude lijke en diepe solidariteit. Mag ik het nóg wat anders benaderen Veel van onze re- classenten zien de weg niet die vóór hen ligt. Ze zoeken en tasten, terwijl iedereen hen toeschreeuwt„Kijk, je bent er vlak bij Is het niet onredelijk en onbillijk te ver wachten dat zij alleen de weg zullen vinden Er is maar één manier waarop je echt kunt helpen meezoeken en meegaan Wel ben ik me er van bewust dat dit meegaan nogal tijdrovend en vaak vermoeiend is. Maar de tijd van het volstaan met een enkele aalmoes, een klopje op de schouder en een schepje moraal dient in 1960 toch wel definitief tot het verleden te behoren. Het gaat bij de re classering gelukkig niet om arme, om slecht^ of om zielige mensen. Het gaat wel heel vaak om mensen die het contact met de andere mens óf nooit hebben kunnen vinden óf hebben verloren. Van ons allen, die zo gelukkig zijn, tot nu toe zonder reclassering de vreugde van het „menszijn" te beleven, wordt altijd maar in de reclasesringsweek in het bij zonder gevraagd om onze medemens te helpen bij het vinden of hervinden van dit contact. Dit lijkt me „medemenselijkheid" van het beste kaliber Dit lijkt me, omdat het mensen betreft, als reclasseringstaak zo zinvol Als U een ogenblik de tijd wilt nemen om hierover na te denken, is het dan eigenlijk wel nodig naar „de zin van het re- classeringswerk" te vragen En is een „aan beveling" van dit werk dan eigenlijk niet totaal overbodig F. T. Bartlema, reclasserings-ambtenaar. DANKBETUIGING Voor de vele felicitaties en attenties welke ik bi) mijn jubileum als Raadslid mocht ontvangen.zeg ik allen hartelijk dank, C VAN BENDEGEM Jong echtpaar met kind zoekt zit- en slaapkamer met gebruik van keuken, in Axel of om geving. Blieven onder no, 50-1 bureau van dit blad. ADVERTEREN DOET VERKOPEN

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1960 | | pagina 3