De scheiding tussen het kas- en administratief
beheer bij de gemeente
U
BEKENDMAKINGEN
-
DE AFVALWATERLEIDING IN DE
KANAALZONE.
Op de uitgebreide 25 punten tellende agenda voor
de gemeenteraadsvergadering van a.s. dinsdag komt
ook de reorganisatie van de gemeente-administratie
weer ter tafel. Wij hebben hier al eerder een en
ander over vermeld, doch om onze lezers het volgen
van de eventuele discussie's in deze raadsvergadering
gemakkelijker te makten, laten wij hieronder vrijwel
onverkort volgen hetgeen B. en W. in het prae-
advies over deze zaak vermelden.
Door de gemeenteraad is in de vergadering van
29 september 1959 ingesteld de commissie ad hoe,
welke de opdracht had .rapport uit te brengen over
een reorganisatie van de werkzaamheden op finan
cieel terrein, waarbij speciale aandacht moet worden
geschonken aan «en. scheiding van het kasbeheer en
het administratief beheer, zowel voor de gemeente,
als voor de afzonderlijke takken van dienst, terwijl
zij .wanneer zij dat nodig oordeelde, bij de reorgani
satie ook andere zaken zou mogen betrekken."
Deze commissie heeft haar werkzaamheden be
ëindigd met de vaststelling van het eindrapport.
In totaal zijn dbor de commissie uitgebracht
een principe-rapport
(vijftien interim-rapporten
het eindrapport. J
Alvorens nader op deze rapporten en de daarin
vervatte voorstellen, van de commissie in te gaan, is
het B. en W. een behoefte, deze commissie dank te
betuigen voor het vele en gedegen werk, dat door
haar is verricht.
Reeds in de raadsvergadering van 26 januari 1960
werden het principe-rapport en het eerste tot en met
het negende interimrrapport behandeldl.
Naar aanleiding daarvan werd besloten
a. tot invoering op een nader te bepalen datum,
doch uiterlijk op 1 januari 1961, van een zo ver
mogelijk doorgevoerde, scheiding tussen het kas-
en administratief beheer voor de gemeente en haar
bedrijven, onder meer door invoering van een
centrale boekhouding eneen centrale kas
b. 1. tot omzetting van de week- in maandlonen,
ingaande 1 januari 1960
2. tot invoering van een centrale loonadmini
stratie op een nader te bepalen tijdstip, doch
uiterlijk op 1 januari 1960
c. 1. tot het machtigen van B. en W. tot het
openten van onderhandelingen met het Bestuur van
de Stichting „Axelse Bad- en' Zweminrichting"
over de overname van deze inrichting door de
gemeente
2. tot het in principe instellen van een tak van
dienst, bedoeld in artikel 252 der gemeentewet
en dlaarin onder te brengen
a. de bad- en zweminrichting
b. het kampeerterrein
c. de sportvelden
d. eventuele verdere recreatie-terreinen
d. tot aanschaffing van een, paragon-kasregister
e. tot het bij wijze van proef met ingang van een
nader te bepalen datum, doch uiterlijk met ingang
vain 1 januari 1961 het innen van de leges op
dragen aan de kassier
f. tot het met ingang van een nader te bepalen
datum, doch uiterlijk met ingang van 1 januari '61
opdragen aan de kassier vam het dben van alle
betalingen en ontvangsten voor het Burgerlijk
Armbestuur
g. instelling van een gemeentelijk grondbedrijf met
ingang van 1 januari 1961
h. tot doorvoering van de onder a. bedoelde schei
ding tussen het kas- len, administratief beheer voor
a. het gemeentelijk woningbedrijf
b. het vleeskeuringsbedrijf, centrum Axel
c. hét gemeentelijk gasbedrijf
i. uit te spreken dat de raad zich kon verenigen
met d'e in het principe-rapport neergelegd^ voor
stellen en richtlijnen.
Deze rapporten werden de raadsleden toegezonden
op 16 december 1959. Inmiddels deden B. en W. op
11 maart j.l. aan de raadsleden toekomen het tiende
tot en met het vijftiende interim-rapport, het eind
rapport en de betreffende notulen van de vergade
ringen der commissie.
Alvorens de voorstellen naar aanleiding van deze
rapporten te formuleren, willen B. en W. er op wijzen
dat de klassieke financiële administratie der gemeente
gebaseerd is op de z.g. kameralistische boekhouding.
Als gevolg van de voortschrijdende perfectionering
van de interne controle moesten verschillende hande
lingen dlubbel worden verricht, o.a. het bijhouden op
de afdeling financiën van het secretarie-register van
ontvangsten en uitgaven, hetgeen een doublure is van
het grootboek van inkomsten en uitgaven van de ont
vanger. Alle boekingen' vinden derhalve dubbel plaats.
Reeds geruime tijd is er dan ook een Streven merk
baar om aan deze doublures te ontkomen en de ad
ministratie op moderner leest te schoeien.
Met terugwerkende kracht tot 1 januari 1960 beeft
het college dan ook een moderner methodle ingevoerd
waardoor
1. de bovenvermelde dubbele boekingen worden
voorkomen, omdat nu ter secretarie rechtstreeks
op het grootboek wordt geboekt
2. de boekhouding van de ontvanger aanmerkelijk
wordt vereenvoudigd en gemoderniseerd, doordat
hij de totaalboekingen1 verricht met toepassing van
de methode van dubbel-boekhouden
'--of fM—•-
3. het aantal door B. en W. te plaatsen handteke
ningen drastisch wordt verlaagd
4. een nog scherpere interne controle kan worden
verkregen.
Nu a an--de gemeente-ontvanger op zijn verzoek met
ingang van 1 juli 1960 eervol ontslag is verleend!, kon
ook hiermede bij 'het uitwerken van de reorganisatie
plannen rekening worden gehouden'.
Onder verwijzing naar de interim-rapporten en het
eindrapport van de commissie ad hoe alsmede naar
de hierboven gememoreerde besluiten van de raad
stellen, B. en W-. thans het volgende voor
a. te besluiten tot invoering van de centrale boek
houding en die centrale kas per 1 januari 1961
met ingang vain dezelfde datum bij de centrale
boekhouding onder te brengen de financiële ad
ministratie van het gemeentelijk gasbedrijfhet
gemeentelijk woningbedrijf de vleeskeuringsdienst
centrum Axel; het in te stellen, grondbedrijf; de
als tak (van dienst in te stellen centrale boek
houding.
De kassier van de centrale kas voor de gemeente
bedrijven op te dragen het doen van alle ontvangsten
en uitgaven voorhet gemeentelijk gasbedrijfhet
gemeentelijk woningbedrijfde vleeskeuringsdienst,
centrum Axelhet gemeentelijk grondbedrijfhet
burgerlijk armbestuur de centrale boekhouding als
mede bij wijze van proef het innen van alle leges,
alles eveneens met ingang van 1 januari 1961.
Aangezien, de onderhandelingen met het bestuur
van de Stichting „Axelse ©ad- en Zweminrichting"
geen resultaat hebben opgeleverd, menen B. en W,
thans niet te moeten voorstellen voor de recreatie
nu reeds een tak van dienst in het loven te roepen.
Nu echter de gemeente-ontvanger met ingang van
1 juli a.s. de gemeentedienst gaat verlaten, dient met
ingang van deze datum voorzien te worden in de
vakature van gemeente-ontvanger en administrateur
van he,t gemeentelijk woningbedrijf.
Teneinde de overgang zo soepel mogelijk te doen
verlopen en mede gelet op de met ingang van 1 ja
nuari 1960 reeds ingevoerde z.g. combinatie-admini
stratie stellen B. en W. thans voor hen te machtigen
a. reeds thans maatregelen, te nemen om per 1 juli
a.s. een kracht aan te trekken, die voor het tijd
vak van 1 juli31 december 1960 als administra
teur van het gemeentelijk woningbedrijf werkzaam
zal zijn, doch in die tijd tevens de centrale boek
houding als hierboven! 'bedoeld zal hebben te or
ganiseren per 1 januari 1961 zou deze dian tot
hoofd van de centrale (boekhouding dienen te wor
den aangesteld
b. met ingang van 1 juli 1960 een kassier voor de
gemeente aan te stellen, welke met ingang van
1 jianuari 1961 tevens kassier centrale kas van de
bedrijven zal worden.
In dit verbanid' wordt tenslotte voorgesteld, met in
gang van 1 julï 1960 te benoemen tot gemeente-ont
vanger „nieuWe stijl" de hoofdcommies ter secretarie,
dte heer C. Smies, die dan tevens dhef van de af
deling financiën blijft.
De centrale boekhouding blijft een afzonderlijke
afdeling,
b. De centrale loonadministratie voor de gemeente
en haar bedrijven te doen ingaan per 1 jan. 1961,
c. Voor, de uitvoering van de centrale controle zal
het idoor de commissie geadviseerde krediet van
1000,per jaar voorshands niet worden, ge
vraagd!.
d. Los van deze reorganisatie een krediet van
10,000,beschikbaar te stellen voor de wel
zeer noodzakelijke vernieuwing en modernisering
van kantoormeubilair en dergelijke, waaronder be
grepen de aankoop van een lichtdrukmachine.
Dit bedrag kan nader als volgt worden gespecifi
ceerd kantoormeubelen 3500,inrichting der
kantoren 2500,machines ƒ4000,
e. Een nadere studie te doen maken van de even
eens in het eindrapport genoemde onderwerpen
„public relations", bevordering burgerzin, de uit
gifte ivan een gemeenteblad en de instelling van
een ideeënbus.
Uiteraard zou deze studie intern ter secretarie kun
nen worden gemaakt. Gezien echter het constructieve
werk van de commissie ad hoe, stelt het college voor
deze studie aan dezelfde commissie op te dragen.
Wat de overige adviezen van de commissie betreft,
delen B. en W. nog het volgende mede
Ten aanzien van de centrale incasso, is het college
van oordeel dat een splitsing tussen gasmeteropname
en kwitantie-inning niet moet worden doorgevoerd,
omdat de gasverbruikers in een diergelijk geval dan
weer twaalf maal per jaar moeten worden bezocht.
Interne controle kan hierbij worden verkregen door
rouleriing van de meteropnemers.
De inning van de woninghuren, de markt- en kam-
peergelden hebben noodt reden; tot klachten gegeven,
zodat ten aanzien daarvan geen voorstellen moeten
worden gedaan.
B. en W. stellen voor contact op te nemen met de
directeur van de centrale dïenlst voor bouw- en wo
ningtoezicht en van gemeentewerken, over de perso
neelsbezetting bij bouw- en woningtoezicht en toezicht
op gemeentewerken te Axel tevens zal in dit kader
worden onderzocht of het niet billijk is de districts
opzichter een, redelijke beloning te geven voor het
toezicht op het beheer en onderhoud van de woning
wetwoningen.
Een technisch directeur voor het gasbedrijf, hoe
moeilijk een geschikte kracht ook te vinden is, blijven
B. en W. voorshands dte meest aangewezen oplossing
vinden.
Reeds meermalen werd in de\ WergadeHngéni vatf Het
college over ide werktijden ter secretarie gesproken.
Overwogen wordt deze werktijden et wijzigen in, de
zip als door de commissie in het eindrapport is aan
gegeven, hoewel anderzijdls gezegd zou kunnen worden
dat het spreken over uitbreiding van werkuren in deze
tijden een anachronisme lijkt.
In dë toekomst zal de mogelijkheid onder ogen wor
den gezien om de 5-d'aagse werkweek in te voeren,
welke tijd dan door avondlwerk zal dieren te worden
gecompehseerd. j
In de volgende vergadering zullen, rekening hou
dende met de door de raad te nemen besluiten, de Be-
heersverordening bedrijven, de instructies voor de ont
vanger, de kassier en het hoofd van de centrale boek
houding ter vaststelling worden aangeboden, alsmede
de door de reorganisatie nodig geworden wijzigingen
en/of aanvullingen in reeds bestaande verordeningen..
Tenslotte zullen B. en W. zich over de benodigde
kantoorruimte nog nader beraden.
WIJZIGING ALGEMENE POLITIE
VERORDENING.
(Vervolg) f
De financiën.
De kosten van de hoofdleiding vanaf het beginpunt
benoorden Sas van Gent tot de lozing in de Wester -
schelde worden globaal geraamd op 6.503.000,
Bijkomende leidingen en /voorzieningen
Leiding Axel-Axelse Sassing tot hoofd
leiding met gemaal ƒ680,000,
Leiding Hoek tot hoofdleiding met gemaal 325,000,,
Leiding Westdorpe-Sassing met gemaal! ƒ625.000,,
Voorziening voor Driewegen 40.000,—
Voorziening voor Magrette en Spui 130,000,
Voorziening voor Zandstraat 60.000,
Leiding Sas van Gent naar beginpunt
van de hoofdleiding 200.000,
Samen aan bijkomende leidingjen 2.060.000,
De totale kosten moeten dus worden geraamd op
een bedrag van ƒ8.563.000,In dit bedrag zijn de
reeds gemaakte voorbereidende kosten mede begrepen.
Bij het ontwerpen van de financiële bepalingen is
er enerzijds naar gestreefd de lasten zo billijk moge
lijk over de deelnemende gemeenten te verdelen, ander
zijdls is hierbij niet uit het oog verloren, dat het voor
een goede samenwerking met betrekking tot de
verbetering van het industriële klimaat van de kanaal
zone wel eents nödig kan zijn dat een bepaalde ge
meente meer bijdraagt, dan is te verdisconteren in het
directe nut dat deze gemeente van de leiding heeft.
Er wordt een bedrage genoemd van 5,40 per in
woner. Dit bedrag is bedoeld als een financieel uit
gangspunt voor de exploitatie en als basis voor de
onderhandelingen met het Rijk, inzake een bijdrage
van die zijde.
In de verhoudingscijfers zal mede tot uitdrukking
komen het profijt dat elke gemeente van die leiding
heeft, zulks met inachtneming van de mogelijkheid,
dat een gemeente na een periode van ivijf jaar na de
eerste aanbesteding nog niet aansluitbaar zou zijn.
Vaststelling van deze verhoudingscijfers voor een
'bepaalde periode is om practische redenlen ingevoerd.
Immers, vaststelling telkens voor een jaar is, gekt
op de te volgen procedure van goedkeuring door d'e
gemeenteraden en eventuele vaststelling door Ged.
Staten, niet practisch en dus niet wenselijk. In het
belang van een goede exploitatie wordt dan ook een
periode van vijf jaar redelijk geacht.
De regeling zal o.m. bepalingen inhouden door wie
het kasbeheer zal worden gevoerd. Het is dlaarbij niet
noodzakelijk dat het secretariaat ert het penning
meesterschap in één persoon worden verenigd.
Bepalingen van algemene aard.
Artikel 19 van de regeling geeft de gemeenteraden
de gelegenheid hun goedkeuring al of niet te hechten
aan het totale plan van de afvalwaterleiding en het
programma van uitvoering.
De. uitvoering van het plan zal afhangen van het
verkrijgen van een acceptabele bijdrage van het Rijk.
De desbetreffendle onderhandelingen zullen worden
gevoerd door de Raad van Bestuur. Eerst na de goed
keuring door alle gemeenteraden zal met het werk
een aanvang kunnen worden gemaakt.
Slotbepalingen.
Hierbij zij nog vermeld, dat andere gemeenten te
allen tijde kunnen toetreden tot de regeling bij be
sluit van de raad dier gemeenten en met toestemming
van de Raad van Bestuur, die aan deze toestemming
voorwaarden kan verbinden.
Genoemde voorwaarden zullen bestaan in het vast
stellen van een bepaald bedrag, dat door de toe
tredende gemeente zal moeten worden betaald!, daar
bij in aanmerking genomen het restant van de reeds
ten bate van de leiding gedane investeringen,
stel nog het een en ander in de raad zal worden ge-
Het zou ons niet verbazen, wanneer over dit voor
zegd'. De kosten zijn niet gering in totaal een bedrag
van 8J/2 milioen.
Anderzijds zijn ivete voordelen te noemen van een
dergelijke afvalwaterleiding. Voor onze gemeente is
met name van belang, dat geen dure rioolwaterzuive
ringsinstallatie zal behoeven te worden gebouwd, ter
wijl ook de Axelse Sassing, Spui en Magrette op deze
leiding zullen worden aangesloten, zodat het ook voor
deze buurtschappen betekent, dat een goede riolering
in het verschiet Egt.
Burgemeester en wethouders van Axel brengen ter
open'bare kennis, overeenkomstig artikel 203 der Ge
meentewet, dat ter lezing voor een ieder gedurende
drie maanden op de secretarie der gemeente is neder-
gelegd de door de gemeenteraad' in zijn vergadering
van 23 februari 1960 vastgestelde 4e wijziging van de
algemene politieverordening.
Axel, 19 maart 1960.
Burgemeester en wethouders van Axel,
De wnd. burgemeester, De secretaris,
A. J. M. Kesbeke. P. G. v. d. Bosse.
HINDERWET.
Burgemeester en wethouders van Axel brengen ter
openbare kennis, dat' bij het gemeentebestuur van
Zaamslag is ingekomen en ter secretarie dier gemeente
ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van de heer
J. C. de Vos, Spui D 9 te Zaamslag, om vergunning
tot oprichting van een herstelinrichting voor brom
fietsen in of op het perceel Spui D 9, kadastraal be
kend gemeente Zaamslag, sectie G, nr. 1122.
Gedurende tien dagen na de dagtékening van deze
bekendmaking bestaat voor een ieder de gelegenheid
schriftelijk bezwaren tegen het verlenen der vergun
ning in te brengen bij het gemeentebestuur.
Bovendien zal op donderdag 7 april a.s. te 10.30 uur
voormiddag, in het gemeentehuis te Zaamslag, een
openbare zitting worden gehouden, waarin mondeling
bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek kunnen
worden ingebracht.
Een ieder kan ter secretarie <^er gemeente kennis
nemen van de ter zake ingekomen schrifturen.
De aandacht van belanghebbenden wordt er op ge
vestigd, dat tot beroep gerechtigd zijn de aanvrager
van de vergunning en degene, die in persoon of bij
gemachtigde op bovenbedoelde zitting is verschenen.
Mede is tot beroep gerechtigd degene die, zonder op
de openbare zitting te zijn verschenen, binnen de ge
stelde termijn schriftelijk bezwaren heeft ingebracht,
indien hij niet woonachtig is in deze gemeente of in
een aangrenzende gemeente, waar openbare kennis
geving wordt gedaan.
Axel, 19 maart 1960.
Burgemeester en wethouders van Axel,
De wind. burgemeester, De secretaris,
A. J. M. Kesbeke. P. G. v. d. Bosse.
DIENSTPLICHT.
Uitspraken inzake vrijstelling.
De burgemeester van Axel brengt ter algemene
kennis, dat een uitspraak op aanvraag om vrijstelling
van dienst als gewoon dienstplichtige, welke uitspraak
is gedagtekend1 17 maart 1960, ter secretarie van
deze gemeente voor een ieder ter inzage is gelegd.
Tegen, elke uitspraak kan iedere belanghebbende
uiterlijk de tiende dag na de dag van deze bekend
making in beroep komen.
Het verzoekschrift, waarbij beroep wordt ingesteld,
moet met redenen omkleed zijn. Het behoeft niet ge
zegeld te zijn. Het moet worden ingediend bij de
burgemeester ter secretarie van de gemeente. De
burgemeester zorgt voor de doorzending van het
verzoekschrift aan de Koningin, die op het beroep
beslist, na advies van de raad van state, afdeling
voor de geschillen van bestuur.
Indien de ingeschrevene, wie de uitspraak geldt,
buiten Nederland verblijft, kan, voor zover het door
deze in te stellen beroep betreft, met overschrijding
van de termijn van 10 dagen genoegen worden ge
nomen. Zolang omtrent zodanige overschrijding get
beslissing is genomen, wordt de uitspraak na het ver
loop van de termijn van 10 dagen als onherroepelijk
beschouwd.
Axel, 22 maart 1960.
De wnd. burgemeester,
A. J. M. Kesbeke.
JACHTWET.
Jachtakten a.s. seizoen.
Voor het tijdig verkrijgen van een jachtakte voor
het komende seizoen dient U Uw aanvraag zoveel
mogelijk vóór 1 april a.s. in te dienen. Het daartoe
te gebruiken, aanvraagformulier kunt U kosteloos op
de gemeente-secretarie krijgen. U moet het in twee
voud indienen en daarbij twee pasfoto's voegen van
degene, voor wie de akte wordt aangevraagd.
Hij, die nog geen 18 jaar is, kan geen jachtakte
krijgen. Voor een mindlerjarige boven die leeftijd
moet de vader of moeder of de voogd de aanvraag
indienen.
Behalve voor gastjagen, zult U in het algemeen over
een jachtveld moeten kunnen beschikken, dat de ver
eiste afmetingen bezit.
Voor een gewone jachtakte moet U betalen 15,
zegelrecht, 40,recognitie, 10,— bijdrage Jacht-
fonds en 10,gemeentelijke leges.
Axel, 22 maart 1960.
Het wnd. hoofd van plaatselijke politie,
A. J. M. Kesbeke.
OPNEMING VAN WEGEN, VOETPADEN
EN KUNSTWERKEN.
Burgemeester en wethouders van Axel maken be
kend, dat te beginnen op 1 april a.s„ vanwege de
gemeente een, algemene opneming zal wordlen ge
houden van de wegen en voetpaden met de kunst
werken in die gemeente.
Axel, 22 maart 1960.
Burgemeester en wethouders van Axel,
De wnd. burgemeester, De secretaris,
A. J. M. Kesbeke. P. G. v. d. Bosse.