De scheiding tussen het kas- en administratief beheer bij de gemeente U BEKENDMAKINGEN - DE AFVALWATERLEIDING IN DE KANAALZONE. Op de uitgebreide 25 punten tellende agenda voor de gemeenteraadsvergadering van a.s. dinsdag komt ook de reorganisatie van de gemeente-administratie weer ter tafel. Wij hebben hier al eerder een en ander over vermeld, doch om onze lezers het volgen van de eventuele discussie's in deze raadsvergadering gemakkelijker te makten, laten wij hieronder vrijwel onverkort volgen hetgeen B. en W. in het prae- advies over deze zaak vermelden. Door de gemeenteraad is in de vergadering van 29 september 1959 ingesteld de commissie ad hoe, welke de opdracht had .rapport uit te brengen over een reorganisatie van de werkzaamheden op finan cieel terrein, waarbij speciale aandacht moet worden geschonken aan «en. scheiding van het kasbeheer en het administratief beheer, zowel voor de gemeente, als voor de afzonderlijke takken van dienst, terwijl zij .wanneer zij dat nodig oordeelde, bij de reorgani satie ook andere zaken zou mogen betrekken." Deze commissie heeft haar werkzaamheden be ëindigd met de vaststelling van het eindrapport. In totaal zijn dbor de commissie uitgebracht een principe-rapport (vijftien interim-rapporten het eindrapport. J Alvorens nader op deze rapporten en de daarin vervatte voorstellen, van de commissie in te gaan, is het B. en W. een behoefte, deze commissie dank te betuigen voor het vele en gedegen werk, dat door haar is verricht. Reeds in de raadsvergadering van 26 januari 1960 werden het principe-rapport en het eerste tot en met het negende interimrrapport behandeldl. Naar aanleiding daarvan werd besloten a. tot invoering op een nader te bepalen datum, doch uiterlijk op 1 januari 1961, van een zo ver mogelijk doorgevoerde, scheiding tussen het kas- en administratief beheer voor de gemeente en haar bedrijven, onder meer door invoering van een centrale boekhouding eneen centrale kas b. 1. tot omzetting van de week- in maandlonen, ingaande 1 januari 1960 2. tot invoering van een centrale loonadmini stratie op een nader te bepalen tijdstip, doch uiterlijk op 1 januari 1960 c. 1. tot het machtigen van B. en W. tot het openten van onderhandelingen met het Bestuur van de Stichting „Axelse Bad- en' Zweminrichting" over de overname van deze inrichting door de gemeente 2. tot het in principe instellen van een tak van dienst, bedoeld in artikel 252 der gemeentewet en dlaarin onder te brengen a. de bad- en zweminrichting b. het kampeerterrein c. de sportvelden d. eventuele verdere recreatie-terreinen d. tot aanschaffing van een, paragon-kasregister e. tot het bij wijze van proef met ingang van een nader te bepalen datum, doch uiterlijk met ingang vain 1 januari 1961 het innen van de leges op dragen aan de kassier f. tot het met ingang van een nader te bepalen datum, doch uiterlijk met ingang van 1 januari '61 opdragen aan de kassier vam het dben van alle betalingen en ontvangsten voor het Burgerlijk Armbestuur g. instelling van een gemeentelijk grondbedrijf met ingang van 1 januari 1961 h. tot doorvoering van de onder a. bedoelde schei ding tussen het kas- len, administratief beheer voor a. het gemeentelijk woningbedrijf b. het vleeskeuringsbedrijf, centrum Axel c. hét gemeentelijk gasbedrijf i. uit te spreken dat de raad zich kon verenigen met d'e in het principe-rapport neergelegd^ voor stellen en richtlijnen. Deze rapporten werden de raadsleden toegezonden op 16 december 1959. Inmiddels deden B. en W. op 11 maart j.l. aan de raadsleden toekomen het tiende tot en met het vijftiende interim-rapport, het eind rapport en de betreffende notulen van de vergade ringen der commissie. Alvorens de voorstellen naar aanleiding van deze rapporten te formuleren, willen B. en W. er op wijzen dat de klassieke financiële administratie der gemeente gebaseerd is op de z.g. kameralistische boekhouding. Als gevolg van de voortschrijdende perfectionering van de interne controle moesten verschillende hande lingen dlubbel worden verricht, o.a. het bijhouden op de afdeling financiën van het secretarie-register van ontvangsten en uitgaven, hetgeen een doublure is van het grootboek van inkomsten en uitgaven van de ont vanger. Alle boekingen' vinden derhalve dubbel plaats. Reeds geruime tijd is er dan ook een Streven merk baar om aan deze doublures te ontkomen en de ad ministratie op moderner leest te schoeien. Met terugwerkende kracht tot 1 januari 1960 beeft het college dan ook een moderner methodle ingevoerd waardoor 1. de bovenvermelde dubbele boekingen worden voorkomen, omdat nu ter secretarie rechtstreeks op het grootboek wordt geboekt 2. de boekhouding van de ontvanger aanmerkelijk wordt vereenvoudigd en gemoderniseerd, doordat hij de totaalboekingen1 verricht met toepassing van de methode van dubbel-boekhouden '--of fM—•- 3. het aantal door B. en W. te plaatsen handteke ningen drastisch wordt verlaagd 4. een nog scherpere interne controle kan worden verkregen. Nu a an--de gemeente-ontvanger op zijn verzoek met ingang van 1 juli 1960 eervol ontslag is verleend!, kon ook hiermede bij 'het uitwerken van de reorganisatie plannen rekening worden gehouden'. Onder verwijzing naar de interim-rapporten en het eindrapport van de commissie ad hoe alsmede naar de hierboven gememoreerde besluiten van de raad stellen, B. en W-. thans het volgende voor a. te besluiten tot invoering van de centrale boek houding en die centrale kas per 1 januari 1961 met ingang vain dezelfde datum bij de centrale boekhouding onder te brengen de financiële ad ministratie van het gemeentelijk gasbedrijfhet gemeentelijk woningbedrijf de vleeskeuringsdienst centrum Axel; het in te stellen, grondbedrijf; de als tak (van dienst in te stellen centrale boek houding. De kassier van de centrale kas voor de gemeente bedrijven op te dragen het doen van alle ontvangsten en uitgaven voorhet gemeentelijk gasbedrijfhet gemeentelijk woningbedrijfde vleeskeuringsdienst, centrum Axelhet gemeentelijk grondbedrijfhet burgerlijk armbestuur de centrale boekhouding als mede bij wijze van proef het innen van alle leges, alles eveneens met ingang van 1 januari 1961. Aangezien, de onderhandelingen met het bestuur van de Stichting „Axelse ©ad- en Zweminrichting" geen resultaat hebben opgeleverd, menen B. en W, thans niet te moeten voorstellen voor de recreatie nu reeds een tak van dienst in het loven te roepen. Nu echter de gemeente-ontvanger met ingang van 1 juli a.s. de gemeentedienst gaat verlaten, dient met ingang van deze datum voorzien te worden in de vakature van gemeente-ontvanger en administrateur van he,t gemeentelijk woningbedrijf. Teneinde de overgang zo soepel mogelijk te doen verlopen en mede gelet op de met ingang van 1 ja nuari 1960 reeds ingevoerde z.g. combinatie-admini stratie stellen B. en W. thans voor hen te machtigen a. reeds thans maatregelen, te nemen om per 1 juli a.s. een kracht aan te trekken, die voor het tijd vak van 1 juli31 december 1960 als administra teur van het gemeentelijk woningbedrijf werkzaam zal zijn, doch in die tijd tevens de centrale boek houding als hierboven! 'bedoeld zal hebben te or ganiseren per 1 januari 1961 zou deze dian tot hoofd van de centrale (boekhouding dienen te wor den aangesteld b. met ingang van 1 juli 1960 een kassier voor de gemeente aan te stellen, welke met ingang van 1 jianuari 1961 tevens kassier centrale kas van de bedrijven zal worden. In dit verbanid' wordt tenslotte voorgesteld, met in gang van 1 julï 1960 te benoemen tot gemeente-ont vanger „nieuWe stijl" de hoofdcommies ter secretarie, dte heer C. Smies, die dan tevens dhef van de af deling financiën blijft. De centrale boekhouding blijft een afzonderlijke afdeling, b. De centrale loonadministratie voor de gemeente en haar bedrijven te doen ingaan per 1 jan. 1961, c. Voor, de uitvoering van de centrale controle zal het idoor de commissie geadviseerde krediet van 1000,per jaar voorshands niet worden, ge vraagd!. d. Los van deze reorganisatie een krediet van 10,000,beschikbaar te stellen voor de wel zeer noodzakelijke vernieuwing en modernisering van kantoormeubilair en dergelijke, waaronder be grepen de aankoop van een lichtdrukmachine. Dit bedrag kan nader als volgt worden gespecifi ceerd kantoormeubelen 3500,inrichting der kantoren 2500,machines ƒ4000, e. Een nadere studie te doen maken van de even eens in het eindrapport genoemde onderwerpen „public relations", bevordering burgerzin, de uit gifte ivan een gemeenteblad en de instelling van een ideeënbus. Uiteraard zou deze studie intern ter secretarie kun nen worden gemaakt. Gezien echter het constructieve werk van de commissie ad hoe, stelt het college voor deze studie aan dezelfde commissie op te dragen. Wat de overige adviezen van de commissie betreft, delen B. en W. nog het volgende mede Ten aanzien van de centrale incasso, is het college van oordeel dat een splitsing tussen gasmeteropname en kwitantie-inning niet moet worden doorgevoerd, omdat de gasverbruikers in een diergelijk geval dan weer twaalf maal per jaar moeten worden bezocht. Interne controle kan hierbij worden verkregen door rouleriing van de meteropnemers. De inning van de woninghuren, de markt- en kam- peergelden hebben noodt reden; tot klachten gegeven, zodat ten aanzien daarvan geen voorstellen moeten worden gedaan. B. en W. stellen voor contact op te nemen met de directeur van de centrale dïenlst voor bouw- en wo ningtoezicht en van gemeentewerken, over de perso neelsbezetting bij bouw- en woningtoezicht en toezicht op gemeentewerken te Axel tevens zal in dit kader worden onderzocht of het niet billijk is de districts opzichter een, redelijke beloning te geven voor het toezicht op het beheer en onderhoud van de woning wetwoningen. Een technisch directeur voor het gasbedrijf, hoe moeilijk een geschikte kracht ook te vinden is, blijven B. en W. voorshands dte meest aangewezen oplossing vinden. Reeds meermalen werd in de\ WergadeHngéni vatf Het college over ide werktijden ter secretarie gesproken. Overwogen wordt deze werktijden et wijzigen in, de zip als door de commissie in het eindrapport is aan gegeven, hoewel anderzijdls gezegd zou kunnen worden dat het spreken over uitbreiding van werkuren in deze tijden een anachronisme lijkt. In dë toekomst zal de mogelijkheid onder ogen wor den gezien om de 5-d'aagse werkweek in te voeren, welke tijd dan door avondlwerk zal dieren te worden gecompehseerd. j In de volgende vergadering zullen, rekening hou dende met de door de raad te nemen besluiten, de Be- heersverordening bedrijven, de instructies voor de ont vanger, de kassier en het hoofd van de centrale boek houding ter vaststelling worden aangeboden, alsmede de door de reorganisatie nodig geworden wijzigingen en/of aanvullingen in reeds bestaande verordeningen.. Tenslotte zullen B. en W. zich over de benodigde kantoorruimte nog nader beraden. WIJZIGING ALGEMENE POLITIE VERORDENING. (Vervolg) f De financiën. De kosten van de hoofdleiding vanaf het beginpunt benoorden Sas van Gent tot de lozing in de Wester - schelde worden globaal geraamd op 6.503.000, Bijkomende leidingen en /voorzieningen Leiding Axel-Axelse Sassing tot hoofd leiding met gemaal ƒ680,000, Leiding Hoek tot hoofdleiding met gemaal 325,000,, Leiding Westdorpe-Sassing met gemaal! ƒ625.000,, Voorziening voor Driewegen 40.000,— Voorziening voor Magrette en Spui 130,000, Voorziening voor Zandstraat 60.000, Leiding Sas van Gent naar beginpunt van de hoofdleiding 200.000, Samen aan bijkomende leidingjen 2.060.000, De totale kosten moeten dus worden geraamd op een bedrag van ƒ8.563.000,In dit bedrag zijn de reeds gemaakte voorbereidende kosten mede begrepen. Bij het ontwerpen van de financiële bepalingen is er enerzijds naar gestreefd de lasten zo billijk moge lijk over de deelnemende gemeenten te verdelen, ander zijdls is hierbij niet uit het oog verloren, dat het voor een goede samenwerking met betrekking tot de verbetering van het industriële klimaat van de kanaal zone wel eents nödig kan zijn dat een bepaalde ge meente meer bijdraagt, dan is te verdisconteren in het directe nut dat deze gemeente van de leiding heeft. Er wordt een bedrage genoemd van 5,40 per in woner. Dit bedrag is bedoeld als een financieel uit gangspunt voor de exploitatie en als basis voor de onderhandelingen met het Rijk, inzake een bijdrage van die zijde. In de verhoudingscijfers zal mede tot uitdrukking komen het profijt dat elke gemeente van die leiding heeft, zulks met inachtneming van de mogelijkheid, dat een gemeente na een periode van ivijf jaar na de eerste aanbesteding nog niet aansluitbaar zou zijn. Vaststelling van deze verhoudingscijfers voor een 'bepaalde periode is om practische redenlen ingevoerd. Immers, vaststelling telkens voor een jaar is, gekt op de te volgen procedure van goedkeuring door d'e gemeenteraden en eventuele vaststelling door Ged. Staten, niet practisch en dus niet wenselijk. In het belang van een goede exploitatie wordt dan ook een periode van vijf jaar redelijk geacht. De regeling zal o.m. bepalingen inhouden door wie het kasbeheer zal worden gevoerd. Het is dlaarbij niet noodzakelijk dat het secretariaat ert het penning meesterschap in één persoon worden verenigd. Bepalingen van algemene aard. Artikel 19 van de regeling geeft de gemeenteraden de gelegenheid hun goedkeuring al of niet te hechten aan het totale plan van de afvalwaterleiding en het programma van uitvoering. De. uitvoering van het plan zal afhangen van het verkrijgen van een acceptabele bijdrage van het Rijk. De desbetreffendle onderhandelingen zullen worden gevoerd door de Raad van Bestuur. Eerst na de goed keuring door alle gemeenteraden zal met het werk een aanvang kunnen worden gemaakt. Slotbepalingen. Hierbij zij nog vermeld, dat andere gemeenten te allen tijde kunnen toetreden tot de regeling bij be sluit van de raad dier gemeenten en met toestemming van de Raad van Bestuur, die aan deze toestemming voorwaarden kan verbinden. Genoemde voorwaarden zullen bestaan in het vast stellen van een bepaald bedrag, dat door de toe tredende gemeente zal moeten worden betaald!, daar bij in aanmerking genomen het restant van de reeds ten bate van de leiding gedane investeringen, stel nog het een en ander in de raad zal worden ge- Het zou ons niet verbazen, wanneer over dit voor zegd'. De kosten zijn niet gering in totaal een bedrag van 8J/2 milioen. Anderzijds zijn ivete voordelen te noemen van een dergelijke afvalwaterleiding. Voor onze gemeente is met name van belang, dat geen dure rioolwaterzuive ringsinstallatie zal behoeven te worden gebouwd, ter wijl ook de Axelse Sassing, Spui en Magrette op deze leiding zullen worden aangesloten, zodat het ook voor deze buurtschappen betekent, dat een goede riolering in het verschiet Egt. Burgemeester en wethouders van Axel brengen ter open'bare kennis, overeenkomstig artikel 203 der Ge meentewet, dat ter lezing voor een ieder gedurende drie maanden op de secretarie der gemeente is neder- gelegd de door de gemeenteraad' in zijn vergadering van 23 februari 1960 vastgestelde 4e wijziging van de algemene politieverordening. Axel, 19 maart 1960. Burgemeester en wethouders van Axel, De wnd. burgemeester, De secretaris, A. J. M. Kesbeke. P. G. v. d. Bosse. HINDERWET. Burgemeester en wethouders van Axel brengen ter openbare kennis, dat' bij het gemeentebestuur van Zaamslag is ingekomen en ter secretarie dier gemeente ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van de heer J. C. de Vos, Spui D 9 te Zaamslag, om vergunning tot oprichting van een herstelinrichting voor brom fietsen in of op het perceel Spui D 9, kadastraal be kend gemeente Zaamslag, sectie G, nr. 1122. Gedurende tien dagen na de dagtékening van deze bekendmaking bestaat voor een ieder de gelegenheid schriftelijk bezwaren tegen het verlenen der vergun ning in te brengen bij het gemeentebestuur. Bovendien zal op donderdag 7 april a.s. te 10.30 uur voormiddag, in het gemeentehuis te Zaamslag, een openbare zitting worden gehouden, waarin mondeling bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek kunnen worden ingebracht. Een ieder kan ter secretarie <^er gemeente kennis nemen van de ter zake ingekomen schrifturen. De aandacht van belanghebbenden wordt er op ge vestigd, dat tot beroep gerechtigd zijn de aanvrager van de vergunning en degene, die in persoon of bij gemachtigde op bovenbedoelde zitting is verschenen. Mede is tot beroep gerechtigd degene die, zonder op de openbare zitting te zijn verschenen, binnen de ge stelde termijn schriftelijk bezwaren heeft ingebracht, indien hij niet woonachtig is in deze gemeente of in een aangrenzende gemeente, waar openbare kennis geving wordt gedaan. Axel, 19 maart 1960. Burgemeester en wethouders van Axel, De wind. burgemeester, De secretaris, A. J. M. Kesbeke. P. G. v. d. Bosse. DIENSTPLICHT. Uitspraken inzake vrijstelling. De burgemeester van Axel brengt ter algemene kennis, dat een uitspraak op aanvraag om vrijstelling van dienst als gewoon dienstplichtige, welke uitspraak is gedagtekend1 17 maart 1960, ter secretarie van deze gemeente voor een ieder ter inzage is gelegd. Tegen, elke uitspraak kan iedere belanghebbende uiterlijk de tiende dag na de dag van deze bekend making in beroep komen. Het verzoekschrift, waarbij beroep wordt ingesteld, moet met redenen omkleed zijn. Het behoeft niet ge zegeld te zijn. Het moet worden ingediend bij de burgemeester ter secretarie van de gemeente. De burgemeester zorgt voor de doorzending van het verzoekschrift aan de Koningin, die op het beroep beslist, na advies van de raad van state, afdeling voor de geschillen van bestuur. Indien de ingeschrevene, wie de uitspraak geldt, buiten Nederland verblijft, kan, voor zover het door deze in te stellen beroep betreft, met overschrijding van de termijn van 10 dagen genoegen worden ge nomen. Zolang omtrent zodanige overschrijding get beslissing is genomen, wordt de uitspraak na het ver loop van de termijn van 10 dagen als onherroepelijk beschouwd. Axel, 22 maart 1960. De wnd. burgemeester, A. J. M. Kesbeke. JACHTWET. Jachtakten a.s. seizoen. Voor het tijdig verkrijgen van een jachtakte voor het komende seizoen dient U Uw aanvraag zoveel mogelijk vóór 1 april a.s. in te dienen. Het daartoe te gebruiken, aanvraagformulier kunt U kosteloos op de gemeente-secretarie krijgen. U moet het in twee voud indienen en daarbij twee pasfoto's voegen van degene, voor wie de akte wordt aangevraagd. Hij, die nog geen 18 jaar is, kan geen jachtakte krijgen. Voor een mindlerjarige boven die leeftijd moet de vader of moeder of de voogd de aanvraag indienen. Behalve voor gastjagen, zult U in het algemeen over een jachtveld moeten kunnen beschikken, dat de ver eiste afmetingen bezit. Voor een gewone jachtakte moet U betalen 15, zegelrecht, 40,recognitie, 10,— bijdrage Jacht- fonds en 10,gemeentelijke leges. Axel, 22 maart 1960. Het wnd. hoofd van plaatselijke politie, A. J. M. Kesbeke. OPNEMING VAN WEGEN, VOETPADEN EN KUNSTWERKEN. Burgemeester en wethouders van Axel maken be kend, dat te beginnen op 1 april a.s„ vanwege de gemeente een, algemene opneming zal wordlen ge houden van de wegen en voetpaden met de kunst werken in die gemeente. Axel, 22 maart 1960. Burgemeester en wethouders van Axel, De wnd. burgemeester, De secretaris, A. J. M. Kesbeke. P. G. v. d. Bosse.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1960 | | pagina 3