AXELSE COURANT Zeeland en het verkeer ZEELAND deze week: J. C VINK MAAK BABY'S UITZET COMPLEET MET DE HANDIGE Z WITS AL BABYSET In bl verwachting I Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 6 JUNI 1959 73e Jaargang No. 35 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEE# E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal woor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL In de Provinciale Zeeuwse Courant van vorieg week zaterdag is een verslag opgenomen van een lezing, die de directeur van het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland (E.T.I.), de heer drsa M. C. Verburg uit Middelburg, gehouden heeft voor het departement Zeeland van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Wij achten deze lezing wel van zodanig be lang, ook voor de lezers van ons blad, dat wij het verslag onverkort laten volgen. „Delta-plan alleen is niet genoeg". In zijn inleiding over „Verkeer en welvaart" voor het Departement Zeeland der Maatschap- pi' voor Nijverheid en Handel nam de inleider, drs. M. C. Verburg, directeur van het E.T.I. voor Zeeland, als uitgangspunt dat de verkeers- voorzieningen geen gelijke tred plegen te hou den met de snelle economische ontwikkeling. Het is dan ook zaak de maatregelen die men zich voorstelt in een juiste fasering en lang van te voren voor te bereiden. Het pre-advies voor de jaarvergadering van de maatschappij op 10 IJ en 11 juni te Zwolle waarschuwt hiervoor te recht. al stelt het zelf bij de veelheid van onder werpen geen prioriteiten op, noch ten aanzien van andere kapitaalswerken, noch binnen de ver- keerssector zelf. Overigens is de prioriteit van het Delta-plan wel zeer hoog als het tegelijker tijd de mogelijkheid schept binnen de Delta- dammen het verkeerspatroon te verbeteren. Dit laatste mag niet vergeten worden, want voor het verkee rdirect betekent het Delta-plan niet genoeg. Ontsluiting. Spreker wees er op, dat de vestigingsfactoren voor land- en tuinbouw, visserij en toerisme cn industrie vaak zeer gunstig zijn in Zeeland, maar dat deze „grondstructuur" niet tot haar recht komt door de onvolkomenheid van het verkeer. Vandaar dat de „eilanden" toch „leeglopen". De vrachtauto heeft daarin de laatste 15 jaar veel verbetering gebracht en alle hoeken van Zee land ontsloten. Bij Breskens werden er in 1938 48.000 auto's overgezet, in 1958 bijna 400.000 bij Kortgene was dit respectievelijk 22.000 en 120.000. Het tweede veer is thans bijna drie maal zo belangrijk als het eerste in 1938. Hoe zou men de visserij-producten ten bedrage van 15 millioen en het fruit 20 millioen) zo ver kunnen vervoeren zonder vrachtauto Hoe zou het toerisme hier ieder jaar 35 millioen kunnen opbrengen zonder de auto Ook de bestaande industrie floreert daardoor zeer goed. In sociaal- cultureel opzicht is er geen isolement meer en de geautomatiseerde telefoon schept het moderne contact zonder hetwelk geen initiatief meer mogelijk is. Zeeland is economisch en sociaal in Nederland en West-Europa geintegreerd. Spoor. Op het gebied van de spoorwegen bestaat de behoefte aan meer dan vijf expresse-treinen, wier snelheid de „Hollander" verbaast. Velen reizen vijf kwartier van Rotterdam dagelijks van en naar hun woonstee, die dan ook evengoed Goes zou kunnen zijn Helaas is er één kritiek waarom geven de Belgen Terneuzen geen gelijk soortige vrachttarieven als de Belgische havens De K.S.G. voorziet gelukkig, ten slotte het be reiken van dit doel. Een treinverbinding dwars noord-zuid over de Zeeuwse eilanden krijgt pas een kans als zij ook de Westerschelde oversteekt en aldus belangrijke eindpunten Randstad en Noord-Frankrijk gaat verbinden. Spreker voorzag een minimale rc izigerstoename over de Zeeuwse lijn van 1,7 millioen nu tot 2, 5millioen in 1970. Kan er thans al niet naar meer expresse-treinen ge streefd worden om dit goed op te vangen Wegverkeer. Het wegverkeer lijdt onder de veren en de omwegen. De vrachtauto's circuleren daardoor veinig rendabel. Er zal spoedig een verdubbelde veg Vlissingen - Bergen op Zoom - Roergebied moeten komen, de kortste die een schaar is van de kust af. Zeeuwsch-Vlaanderen hoopt op een goede cost-westverbinding via de nieuwe overgangen over het verbrede kanaal ?n via Saeftinge naar Brabant. Noord-zuid komt tussen 1964 en 1967 net de brug over het Haringvliet gereed, waar van provincie en gemeenten een versnelling wil len bereiken door tijdelijke toeheffing. De dam bij Bruinisse is in 1964 gereed en dan komt er aandrang op het veer Zierikzee-Kats. Afgezien van lekken naar Rijksweg 17 (door de Zevenbergse Hoek in 1962 en de Beneluxweg in 1967 en exclusief het toerisiisch verkeer, ligt eer verhoging van het daggeniiddelde van 100 to» 800 auto's in de verwachting. Dan komt de Westerschelde aan de beurt en een constructie van 400 tot 500 millioen is in 1970 zeker rendabel, alleen al voor de uit breiding van de bestaande verkeersrelatie's. Ook hier zal echter dit bedrag veel hoger liggen, als nieuwe verkeerspolen met elkaar in contact ko men. Ontwerpers van de vaste verbinding die nen rekening te houden met het stramien van wegen dat ongeveer in 1980 gereed zal zijn in midden- en noord-Zeeland. Inleider noemde nog als wenselijkheid de kustweg voor toeristen van Knokke naar Bres kens en de begunstiging van het hoefijzerverkeer. De nieuwe weg Gent Terneuzen komt langs het verbrede kanaal en de weg Vlissingen - Sloedam, de omleggingen bij Goes en Zierikzee komen ook dichterbij. Het besproken rapport wijst nog op de oplossing van het kruisingsprobleem bij de overwegen van Middelburg en Krabbendijke. Er is voor deze problemen, ook voor de provinciale toevoerwegen veel geld nodig in onze overbe laste provincie. Een prognose van motorrijtuigen gaf de spr. ook. Zeeland telt er thans 19 000, in 1970 te stellen op 34.000. De Rijksweg Vlissingen-Ber- gen op Zoom verwerkt gemiddeld 4000 auto s per dag. Dat is voor 1970 te stellen op circa 8000, terwijl bij 5000 een drie en bij 8000 een vier-stroken weg nodig is Elders in Zeeland is het zo ver nog niet. De weg Hulst - Perk- polder schatte spreker op nog geen 3000 per dag in 1970. Scheepvaart. Voor de scheepvaart behandelde spreker de uitwijkmogelijkheden voor Rotterdam aan het Sloe en bij Terneuzen die per 1000 inwoners een gekapitaliseerde besparing van 4 millioen geven. De verbetering van de Westerschelde is in eerste instantie een Belgische zaak. De binnen vaart presteert steeds meer met hetzelfde, ver grote apparaat. Vandaar dat wij over landbouw- havens moeten concentreren, anders blijft hun capaciteit te klein om de vrachtauto's te kunnen beconcurreren. Kamperland en Kortgene moeten coasterhavens worden, Breskens, Goes en Wals oorden en een te maken insteekhaven bij Krui- ningen - Yerseke moeten als havens uitgebreid worden en ingericht. De export van landbouw producten per kustvaarder via Zeeland is nu al groter (goedkoper dan via Rotterdam. Voor de luchtvaart heeft de Sabena geleerd dat helicopters belangrijk zijn voor de grote luchtvaart. In dit verband zij de helihaven Axel weer eens in de aandacht gebracht. Spreker voerde het pleit, zoals de Horeca-voorzitter deed voor een „hotelbank" die voor de toekomstige „toeristische ontwikkelingsgebieden" veel goed werk kan doen. In de telefoonsector is in 1960 de automatisering geheel gereed. Spreker eindigde met te wijzen op de be tekenis van de verkeersverbeteang voor de regio nale economische ontwikkeling, die door de nieuwe regering zo duidelijk naar voren is ge bracht. Maar dan ook zeer tijdig voorbereiden Stimuleren Na afloop van de door drs. Verburg gehouden inleiding kwam uit de vergadering het voorstel om bestudering van de verkeerssituatie ir. Zee land te stimuleren. De voorzitter, ir. J. P. Ber denis van Berlekom, verklaarde naar aanleiding van dit voorstel, dat het departement de werk zaamheden van het Economisch Technologisch Instituut op dit gebied altijd zal steunen. In aansluiting daarop deelde de directeur van het E.T.I.drs. Verburg mede, dat hij deze zomer onder auspiciën van Den Haag een Zeeuwse Verkeersstudiedag zal organiseren. Bij de behandeling der huishoudelijke agenda werd onder meer gesproken over een verhoging van de contributie van 12,50 tot 15, - Daar dit punt niet was geconvoceerd werd besloten dit aan te houden tot de eerstvolgende bijeenkomst van het departement. Een voorstel van het be stuur om de contributie van leden-rechtspersonen van 25, - op 35, - te brengen werd terug genomen, omdat het hoofdbestuur hiermede niet accoord kon gaan. Er zullen in de toekomst geen nieuwe leden-rechtspersonen kunnen worden aangenomen, maar voor hen in de plaats wel do nateurs, die eveneens stemrecht hebben. In overeenstemming met de bestuursvoor- dracht koos de vergadering bij acclamatie tot bestuurslid de heren P. J. M Lugt te Zierikzee (in de vacature Doeleman) en A. J. van Heel te Goes (vacature Carpentier). Teneinde de bestuursactiviteiten te spreiden, werd het bestuur uitgebreid met de heren J. Mijs te Oostburg en A. Dirkzwager te 's-Heer Hen drikskinderen. eD heer Mijs pleitte voor het hou den van vergaderingen en luncl bijeenkomsten in Vlissingen en Goes, waarmee tegemoet zou wor den gekomen aan de bezwaren, die voor leden op Schouwen-Duiveland en in Zeeuwsch-Vlaan deren, in verband met de moeilijke verbindingen aan het bijwonen van bijeenkomsten in Middel burg verbonden zijn. Kanaalverbreding te Sluiskil. Aanstaande maandag zal een aantal leden van de Tweede Kamerfractie van de Katholieke Volkspartij naar Sluiskil komen om zich daar persoonlijk op de hoogte te stellen van de pro blemen, die samenhangen van de verbreding van het kanaal Terneuzen-Gent. De delegatie zal bestaan uit deskundigen op het gebied van de landbouw, de middenstand en de rechten. 's Avonds zullen met diverse genodigden in de zaal Krijger nog besprekingen worden ge houden. Tentoonstelling te Oostburg. Deze week is te Oostburg in de Burgerzaal van het gemeentehuis een tentoonstelling gehouden van werken van de kunstschilder en glazenier Arnoud Paashuis uit Vught. De kunstenaar was bij de opening persoonlijk aanwezig. Deze expositie omvatte een 25-tal werken waaronder landschappen, figuur- en bloemstuk ken, portretstudies en reisschetsen. Dienst voor de geestelijke Volksgezondheid. Op woensdag 10 juni a.s. zal te Middelburg de officiële opening plaats vinden van het ge bouw, waarin deze Zeeuwse dienst gevestigd zal worden, n.l. Loskade 27. Bij deze opening zal onder meer gesproken worden door de voorzitter der stichting, ds. H. M. Strating uit Goes, de hoofdinspecteur van de geestelijke volksgezondheid uit Den Haag, de heer P. J. Piebenga en de medisch leider van de Zeeuwse dienst, dr. J. Dorsman. Ook Zuid- en Noord-Beveland hebben een ideeënbus. Enige tijd geleden werd het „Initiatief Comité De Bevelanden" gevormd. Dit comité heeft als doel de ontvolking van het platteland van Zuid en Noord-Beveland tegen te gaan en de be woonbaarheid van de dorpen te verhogen. Na enige studie is het comité thans gekomen met het idee van een „ideeënbus" voor de am bachtelijke middenstand. Hierbij wordt het be drijfsleven in de gelegenheid gesteld, plannen naar voren te brengen, die bij hen leven, maar om de een of andere reden niet tot uitvoering kunnen komen. Het comité zal deze plannen onderzoeken en zo mogelijk de realisering daarvan bevorderen. Vuurtje stoken. Twee Middelburgse jongetjes van 7 en 8 jaar hebben even een vuurtje gesookt van wat oud papier. Als gevolg daarvan gingen 45 balen oud papier in de fik. De Middelburgse brand weer moest met groot materieel uitrukken. De waarde van het verloren gegane papier beloopt ongeveer 3600, - Eén der ouders was tegen schade aan derde verzekerd. Dit vuurtje gaat geld kosten De toekomst van Zeeland. Het opstellen van prognoses is tegenwoordig niet alleen een liefhebberij van velen, maar ook een onderdeel van de door de overheid te nemen maatregelen in de toekomst. Zo is thans weer een rapport verschenen van een werkgroep, die op verzoek van de Rijks dienst voor het Nationale Plan door de minister van maatschappelijk werk werd samengesteld. Dit rapport is getiteld Sociale aspecten van de ruimtelijke ontwikkeling van Zuidwest Neder land. In dit interessante rapport lezen wij ten aan zien van Zeeland onder meer, dat de natuurlijke aanwas van de bevolking zal leiden tot een in wonertal van deze provincie van 326.000 in 1980. Bij een snellere ontwikkeling van het Westerscheldebekken zal de bevolking kunnen toenemen tot 353.000 zielen, terwijl, wanneer de industrievestiging nog sterker zou zijn, een bevolkingsaantal van 500 000 tot 600.000 kan worden verwacht. Ir het laatste geval zal een krachtige in dustriële ontwikkeling in de omgeving van Vlis singen en in de kanaalzone noodzakelijk zijn. Beide gebieden worden trouwens in het rap port het meest gunstig geacht voor industrie vestiging. 5"WAT~NiTjf7HAgPT maakt iTüQëITJ LOSSE GEDACHTEN VISSEN. Inderdaad, lezer, je moet er maar opkomen, om in de eerste week van juni „losse gedachten" te hebben over het vissen Dank zij de Minister die over de visserij gaat, mochten wij wel twee dagen eerder gaan henge len dan normaal. En zo zaten wij zaterdag, de dertigste mei, in alle vroegte aan de waterkant. Wat een rust, een weldadige rust, om in alle stilte te turen naar de dobber, alles om je heen te vergeten en alleen maar stil te zitten en te kijken. Wat een verschil met het jachtige leven van alle dag. Het leven van het gemotoriseerde ver keer, de straaljagers, de auto's, de brommers, de telefoon en telex. Het gecompliceerde leven van conferentie's en koude oorlog, van gespannen verhoudingen hier en revoluties daar. Het leven van radio, televisie en krant. Het zenuwslopende leven. En daar tegenover de rust van de sportvisser. Gij, lezer, die behoefte hebt aan rust, doch nog niet de geneugten van de sportvisser kent, omdat gij nog niet aan vissen toe zijt, ga eens kijken naar de waterkant ga eens een uurtje zitten bij die visser en laat de rust, die van hem uitgaat op U overgaan. Schaf U dan ook een hengel met snoer aan en volg zijn voorbeeld. Werkelijk, het zal U goed doen Als U wat overspannen of zenuwachtig bent ga vissen Het zal U wellicht beter helpen dan het slikken van poeders, pillen of drankjes. Maarga vissen voor ontspanning en niet om de vis, want in het laatste geval doet U wellicht verstandiger om in plaats van naai de wateraknt, naar een goede vishandelaar te stappen Als voorwaarde wordt ook nog gesteld dat deze streken zeer goede verbindingen met de randstad Holland en het Belgisch een Noord- Franse achterland dienen te hebben. Hoog bezoek aan de Delta-werken. De leden van de Raad van State hebben de vorige week een bezoek aan de Delta-werken in Zeeland gebracht. Eerst bezochten zij de werken in de Grevelingen en daarna die te Veere. De directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir. A. C. Maris, alsmede de heren ir. N. A. M. C. Dibbits en prof. ir. P. Ph. Jansen gaven een toelichting. Delta-werken en weersverwachting. Het is zonder meer duidelijk, dat de uitvoe ring van de Delta-werken zeer afhankelijk is van de weersomstandigheden, zoals windkracht, golf slag en dergelijke. Risico's dienen zoveel moge lijk te worden vermeden. Daarom zal het K.N.M.I. te De Bilt nog dit jaar een afdeling vestigen te Zierikzee om bij de uitvoering der werken in het Veerse Gat, Brouwershavense Gat, Oosterschelde en Haringvliet het weer zo nauwkeurig mogelijk te kunnen voorspellen. Bovendien wordt in het Brouwershavense Gat een radar-installatie geplaatst om de golfslag te registreren. Zelfs van radio-actieve stof wordt gebruik gemaakt om de verplaatsing van het zand op de zeebodem te kunen bestuderen. (Vervolg op pagina 3) 'ff ABONNEMENTSPRIJS: Lo««e nummer» 6 cent Kwartaal-abeanement j Mlx%\ binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1#75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS Bi) contracten belangrijke lap vonden Mededelingen Rlelnv idvertentiën (maximum 6^regels) 70 cent iedere regel f" 4'vt Zo heer dit toelichtend en geruststel lend Doktersboek.dat gratis is in gesloten bij een Babyderm Set, waarin alles voor een vorstelijke verzorging van Baby's tere huidje.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1959 | | pagina 1