AXELSE COURANT Wordt Zeeland in de toekomst een enorm havengebied? J. C VINK Handen en Lippen ruw? Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 23 JANUARI 1959 73e Jaargang No. 17 O NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEöf F WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL Wanneer de plannen doorgaan, zoals die tlians sommigen voor ogen, staan, zal wellicht over 50 jaar het hele gebied van Antwerpen tot Koek van Holland in clusief de Wester-Scheld-monding, een enorme haven zijn geworden. Dat als grootste havenstreek ter wereld de toegangspoort voor geheel West-Europa zal gaan vormen. UIT ONZE OMGEVING Het is nog niet zo lang geleden, dat wij een en ander publiceerden over de plannen die door deskundigen zijn ontwikkeld voor de Kanaalzone van Oost Zeeuwsch-Vlaan- deren en waarmee men deze in aansluiting op het Belgische gebied langs het kanaal Gent-Terneuzen verder wil gaan industria liseren, wanneer straks het kanaal is ver breed en verdiept, waardoor grotere schepen in Terneuzen biet kanaal zullen kunnen bin nenvaren. Begin deze week heeft de Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Bra bant, prof. dr. De Quay, een nieuw ontwik kelingsplan bekend gemaakt voor westelijk Noord-Brabant en het oostelijke deel van Zuid-Beveland het z.g. Kreekrakplan. Aan het Algemeen Dagblad ontlenen wij hier over verder het volgende Het voorziet in de aanleg van een zee haven tussen Bath en Woensdrecht met om te beginnen een industrieterrein van 100 'hectare. Men hoopt er vooral metaalnijver heid en1 chemische industrie aan te trekken. De eerste aanleg van de Kreekrakhaven zal vijftig miljoen gulden vergen. In dat be drag zijn de kosten begrepen voor een sluis in de bocht bij Bath voor schepen tot 1000 brt. een basiskanaal:, tiet Benelux-kanaal. tussen basiskanaal en Zandvliet met een brug en aansluiting op het verkeers- en spoornet. De behoefte aan woongebied in deze le fase zal kunnen worden opgevangen door Bergen op Zoom en Roosendaal. Het inwo nertal van de steden zal dan toenemen van 35.000 thans tot 65.000 omstreeks 1960. Kreekrakplan. Het göhele Kreekrakplan zal mettertijd een oppervlakte van ongeveer zestienhon derd ha omvatten. Daarvan zal ongeveer duizend ha aan ondiep en vierhonderd ha aan diep vaarwater komen te liggen. Een gedeelte, namelijk 330 ha zal worden ver kregen door inpoldering van enige ondiepe gedeelten van de Wester-Schelde. Het Beneluxkanaal zal tegen die tijd ver lengd worden, zodat het van de Ooster- Schelde tot de dokken van Antwerpen komt te lopen. Men zal dan vragen de zeesluis, die voor Antwerpen in 1960 wordt gebouwd bij Zandvliet, te mogen gebruiken. In dat geval zal naast het Benelux-kanaal een af zonderlijk toeleidingskanaal voor zeeschepen kunnen worden gemaakt. Bij een maximale arbeidsbezetting van het Kreekrakproject (77.000) moet woonruimte voor ongeveer 400.000 mensen worden ge reserveerd. Bergen op Zoom kan daartoe verder worden uitgebreid tot een inwonertal van 200.000 en zelfs nog meer. Eventueel zou er een nieuwe stad in de Ooster-Schelde kunnen worden gesticht. Nieuwe wegen. De groei van de Brabantse bevolking die boven het landelijk gemiddelde ligt, maakt nog de ontwikkeling van andere industrie centra nodig ter voorkoming van een tekort aan werkgelegenheid. Gedeputeerden den ken daarbij aan het gebied Dinteloord-Wil- lemstad, met het te stichten woongebied Oranjestad (25.000 a 30.000 zielen) en aan het gebied langs de Roode Vaart, waar Moerdijk en Zevenbergen ieder woonge legenheid kunnen bieden aan een zelfde aan tal zielen. Ten behoeve van de industriële ontwik keling yan Noord-Brabant, is een snelle aanleg van de vier reeds ontworpen primaire verkeerswegen noodzakelijk de Zoomweg, (Rotterdaim-Bergen op Zoom-Antwerpen) rijksweg no. 27 Amsterdam.-Gorinchem- Breda-Antwerpen), rijksweg no. 36 (Zee land-Bergen op Zoom-Roosendaal-Breda en de Maasroute Volkerakdam-Zevenber- gen-Waalwijk-Den Bosdh). Daarnaast dient het secundaire wegennet te worden uitge breid. Spoorlijnen. Volgens gedeputeerden moet ook de mo gelijkheid tot het aanleggen van twee nieuwe spoorlijnen worden opengehouden en wel de Beneluxlijn Rotterdam-Volkerak-Roosen daal) en de Kreekraklijn (een verbinding van het Wöster-Scihr.'debekken met het Belgische spoorwegnet Eveneens is het gewenst de scheepvaart wegen in West-Brabant tot een sluitend net uit te bouwen en geschikt te maken voor een frequente vaart met schepen van 600 ton met de mogelijkheid van incidentele vaart met schepen van 1350 ton. Daartoe heeft men het volgende verlanglijstje opgesteld, aan de verwerkelijking waarvan men reeds ten dele is begonnen, verbetering van de vaart op Breda enOosterhout, voortzetting van de Mark-verbeteringswerken, verbete ring van de vaart op Roosendaal, de bouw van een nieuwe sluis in Dintelsas, verbete ring van de Roode Vaart, verbinding van Bergen op Zoom met het achterlanden een verbinding tussen Ooster- en Westerschelde. AXEL STICHTING ZEEUWS STUDIEFONDS. Wij menen goed te doen, onze lezers te wijzen op het bestaan van het Zeeuws Stu diefonds. Deze Stichting beoogt jonge mensen te helpen bij de voortzetting van hun studie. Daartoe worden renteloze voorschotten ver leend. In sommige gevallen behoeft de toe lage zelfs niet te worden terugbetaald. In aanmerking voor een studietoelage komen jonge menserL die over meer dan middelmatige aanleg beschikken. Zijzelf of hun ouders of verzorgers, dienen in Zeeland te wonen en niet voldoende in staat te zijn zelf in de kosten van verdere opleiding te voorzien. Indien men in aanmerking wenst te komen voor een renteloos voorschot, dan moet bij het secretariaat van de Stichting Zeeuws Studiefonds, Dam 51 te Middelburg, een verzoek worden ingediend. Een klein briefje is voldoende De aanvrager ontvangt dan een staat van inlichtingen, welke ingevuld en ondertekend, voorzien van de gevraagde bewijsstukken aan het secretariaat moet worden terugge zonden. Aanvragen voor het volgende cursusjaar moeten zo vroeg mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 mei daaraan voorafgaand zijn inge diend. Daarnaast is men verplicht vóór 1 febr. een verzoek om een studietoelage te richten aan .liet Bureau voor Rijksstudietoelagen, Nieuwe Uitleg 1 te Den Haag. (Candidaten voor de studie aan de Landbouw Hogeschool moeten zich wenden tot het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening) Formulieren voor het aanvragen van een rijksatudietoelacje zijn verkrijgbaar bij de Direkties van de onderwijsinrichtingen. Als een renteloos voorschot door de Stich ting Zeeuws Studiefonds wordt toegekend, is men verplicht een contract te tekenen. Zolang de bursaal minderjarig is, blijven de ouders verantwoordelijk. Voorts moeten desgevraagd alle inlich tingen van studieprestaties, afgelegde exa mens, worden verstrekt. De minderjarige bursaal moet zich ver binden tot terugbetaling van het renteloze voorschot, zodra hij daartoe in staat is. De grootte van het jaarlijks terug te be talen bedrag, wordt bepaalt door de bursaal doch moet minstens 5% van het inkomen tot 2000,^ bedragen en van het meerdere inkomen minstens 10%. BRIEFWISSELING Het dagelijks bestuur van de stichting wordt gevormd door de heren mr dr A. J. J. M. Mes te Heinkenszand, voorzitter, mr A. J. van der Hoeven te Tholen, vice-voor- zitter, mr Ji. F. Hornstra te Middelburg, secr.-penningmeester en de leden J. J. Claas ite Middelburg, ir J. P. Denie te Terneuzen, B. Meijers te Goes en J. van de Voorde te Sluiskil. Indien er onder de lezers zijn, die menen een aanvrage om een studiebeurs te kunnen doen (dit geldt voor studie aan Universiteit Hogeschool, Middelbare onderwijsinstellin gen, Kweekschool, ConservatoriumAcade mie, e.d.), dan dienen zij daarvan zo gauw mogelijk werk te maken, door zich schrif telijk te wenden tot bovengenoemde adres sen, alwaar ook nadere inlichtingen worden verstrekt. Axel, 24januari 1959. Beste Vriend, Je vroeg me, of ik je naar aanleiding van mijn vorige brief eens iets meer kon vertel len over onze vlag. Natuurlijk wil ik dat graag doen. Bovendien geloof ik dat jij niet de enige bent, die precies weet, wat met onze vlag dient te gebeuren. Er bestaan verschillende regels, die bij de behandeling van onze driekleur in acht moeten worden genomen. Allereerst moeten we voorop stellen, dat de kleuren van onze vlag zijn rood wit en blauw. Je zult zeggen, dat je dat wel wist. Akkoord, maar je weet dat ook een poos oranje-wit-blauwe vlaggen gebruikt zijn. De Nederlandse vlag is rood wit blauw. De vllag is verder het hoge symbool van eenheid en onafhankelijkheid van het Ko ninkrijk der Nederlanden. Overal waar de Nederlandse vlag wordt ontplooid, moet zij de ereplaats hebben. De ontplooide vlag mag nimmer de grond raken. Een vlag die versleten is, scheuren ver toond of in hevige mlate verkleurd of vuil geworden is, mag niet worden uitgehangen. Elke ontplooide vlag moet bij zonsonder gang worden binnen gehaald. Geen vlag mag tussen zonsondergang en zonsopgang gehesen blijven. Het bezigen van de vlag voor louter ver siering, moet worden beschouwd als een ernstig gebrek aan eerbied voor ons hoog ste nlationaal symbool. Daarom behoort de vlag nimmer voor louter versiering te wor den gebruikt. Vlaggedoek mag wel voor versiering werden aangewend. Wanneer de vlag bij enige plechtigheid wordt gehesen, hetzij dat zij geheel wordt voorgelhesen, hetzij dat zij halfstok wordt gehangen, maken allen die daarbij iaanwezig zijn, front naar de vlag en onbloten het hoofd, totdat het hijsen van de vlag voltooid is. Het zelfde eerbetoon vindt plaats, wan neer een vlag bij een plechtige gelegenheid wordt neergehaald. Op de vla.g mag, behoudens uitdrukke lijke toestemming van H. M. de Koningin geen enkele versiering of toevoeging wor den aangebracht. Aan de vlag mag een oranje wimpel be vestigd worden op de verjaardag van leden van het koninklijk huis en op feestelijke ge legenheden, waarbij de twee-eenheid Neder- lan en Oranje tot uitdrukking wordt ge bracht. Bij alle overige gelegenheden behoort zonder wimpel te werden gevlagd. Aan vlaggen van vreemde naties behoort dezelfde eerbied te worden betoond, als van •vreemdelingen voor de Nederlandse vlag wordt verlangd. Nou, ik geloof dat je het hiermee voor lopig wel kunt doen. Weet je wat ik in het boekje, waarin bovenstaande regels staan, nog vond en wat hier ook wel op zijn plaats is iDi't ,Het is gebruik dat men bij het spelen van het volkslied en bij het passeren van het vaandel staande, het hoofd ontbloot en volkomen stilte in adbt neemt'. Hier behoort een uitroepteken achter te staan, vind je niet De hartelijke groeten en totschrijfs, Je vriend, i W illem ABONNEMENTSPRIJS-. Losse nummer» 6 cent Kwartaal-abmnement i Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland 1 2,00 Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bil contracten belangrttke reductie. Inp tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein.. ïdvertentlên (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra GEMEENTERAADSVERGADERING. Agenda voor de vergadering van dinsdag 27 jan. a.s. 1. Opening. 2. Notulen der vorige vergadering. 3. Ingekomen stukken en, mededelingen. 4. Vaststelling van een exploitatieplan Axel Noord Oost, 1ste gedeelte. 5 Benoeming van cie heer A. J. M. Kesfceke tot onbezoldigd ambtenaar van de burgerlijke stand. 6. Vaststelling van een wijziging van de Gemeen schappelijke Regeling Instituut Ziektekostenvoor ziening Ambtenaren in Zeeland. 7. Wijziging van de uitkeringsverordening. 8. Vaststellen van de vergoeding voor het bijzon der lager onderwijs met 5-jaarlijkse afrekening over de jaren 1953 t.e.m. 1957. 9. Garanderen van een geldlening ad 20.000, aan te gaan door de Stichting Axelse Bad- en Zweminrichting, onder intrekking van het raads besluit van 21 oktober 1958. 10. Akkoordverklaring met een kindertoelageregeling voor de wethouders. Intrekking van het raadsbesluit dd. 7 december 1954, betreffende het verlenenvan subsidie aan de Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer- Opheffing van de onbewoonbaarverklaring van 5 percelen. 13. Vaststelling van diverse begrotingswijzigingen. 14. Benoeming van een lid van de commissie tot we ll. 12. VOETGANGERS, LOOP IN DONKER LINKS OP DE WEG Dat de voetganger ook bij de verlichtingsactie's van het Verbond voor Veilig Verkeer btrokken wordt is niet zonder reiden. Want ieder, die 's avonds als voetganger van de rijweg gebruik meet moken, loopt groot gevaar, indien hij niet links, dus bet verkeer tegemoet loopt. Alleen dan is hij in staat het nade rende verkeer te zien en te ontwijken-. En natuurlijk zal iedere wellevende automobilist, die een voet ganger ziet naderen, zijn lichten: dimmen. Want ook de verblinding van een voetganger kan een men senleven kosten. ring van schoolverzuim. 15. Benoeming van een plaatsvervangend vertegen woordiger der gemeente in de N.V. .Waterlei ding Maatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen', te Terneuzen. 16. Verkoop van diversie percelen bouwgrond. 17. Aankoop van 5 woningen gelegen in het sane ringsplan. 18. Verkoop van een perceel bouwgrond aan de Vereniging van Chr. Nijverheidsonderwijs in de gemeente Axel en omstreken. 19. Aankoop van een gedeelte van de kreek .Vroeg tij' voor het storten van huisvuil. 20. Rondvraag. 21. Sluiting. Ingekomen stukken en mededelingen. a. het door Ged. Staten dd. 23 december 1958, no. 305.21.109, le afd., goedgekeurde raadsbesluit van 21 oktober 1958, inzake verokop bouwgrond aan de heer H. Deij te Axel. b. een rapport betreffende de exploitatie van het Juliana Ziekenhuis' te Terneuzen over het tijdvak van 1 januari tot en met 30 september 1958.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1959 | | pagina 1