Jf AXELSE COURANT KERSTFEEST 1958. Terugkeer Tr-i Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG .24 DECEMBER 1958 73e Jaargang No. 13 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEEf l WOENSDAG EN ZATERDAG Kerstmis en Nieuwjaar zijn de dagen van feesten, doch bovenal van diepe bezinning op de ware en bijvende betekenis van ons leven, dat slechts inhoud en diept'e en blijvende levensvreugde en kracht ver- krijgt als het gebaseerd is op de Christelijke waar heden en waarden, die eeuwig zijn. De donkere dagen voor Kerstmis zijn tevens dagen van hoopvalle verwachting. Vanut de duisternis groeit het verlangen naar het licht, naar de blijdschap, naar herleving, en bij velen naar het Christuskind. De oude verhalen uit onze jeugd herkrijgen nieuwe luister. Wij treden ieder jaar uit de sleur van alle da'g de wondere sfeer van Kerstmis binnen. Maar er zijn vele millioenen, die met een schouder ophalen aan het Kerstfeest en het Kerstevangelie voor bijgaan. Het welbehagen Gods in allen, die van goeden wille zijn, de twintig eeuwen oude prediking van het „Vrede op Aarde" spreken hen niet meer aan. Ocöi, het is wel goed dat de kinderen Kerstfeest vieren en de oude zinrijke verhalen horen. Maar wat moeten zij, volwassen mensen, levend in het atoomtijdperk met zijn oorlogsspanningen en conflicten, nog met zingende engelen, biddende herders en bijgelovige sterrenwiche laars beginnen Hebben zij Bethlehem - Efrata al niet lang op de grote hoop van sprookjes en legenden ge gooid Zeker, Kerstfeest is ook een kinderfeest en niet be stemd voor mensen, die menen dat ze het eind van alle wijsheid hebben bereikt. Het is niet voor hen, die alleen accepteren wat via zintuigelijke waarneming tot hen komt en wat het vorsend verstand aan logische con clusie s heeft gevonden. Voor de mens, die de wijs- Ih'eid in zichzelf vindt, die ziöh ,,een God in het diepst van zijn gedachten (Willem Kloos) waant, is de kribbe van Bethle'hem een afschuwelijke ergernis of een poëtische dwaasheid. Christus, Wiens geboorte wij op Kerstdag gedenken, heeft een wonderlijk woord gesproken, een woord dat Nicodemus, de leraar van Israël, niet begreep de miens kan opnieuw geboren, kan opnieuw kind worden. Hij stelt dit zelfs als een voorwaarde aan allen, die deel wfllen hebben aan het Koninkrijk, dat Hij kwam grondvesten „Indien gij r>-;t wordt gelijk de kinderen, zo zult gij het KoninkVijk Gods geenszins binnengaan". Worden gelijk de kinderen Dat is voor ons, grote, wijze mensen, die niet te ontlopen conditie, wanneer wij Kerstfeest willen vieren. IS DAT MOGELIJK Wij, mensen van het Westen, met onze critische geest en veelal decadente beschaving, erfelijk belast vol gens een onzer theologen met 20 eeuwen Christendom, met een historie van onverdraagzaamheid, godsdienst oorlogen, met een tedhnische ontwikkeling, die aan het ongelooflijke grenst, wij hebben de lichten des hemels gedoofd en gaan onze eigen weg bij eigen licht en eigen wijsheid. Wij zweren bij de vooruitgang en staan voor niets alleen wij kunnen niet meer terug. Wetenschap en vernuft grendelen de weg af naar het naïeve geloof der middeleeuwen, naar het kinderlijk poëtisch denken, naar het mirakel en het boven zinnelijke. Steeds perfecter worden onze methoden om onze kinderen op te voeden tot mensen, maar van mensen kinderen te maken dat is in onze tijd uitgesloten. Doch als het waar is, dan is het vonnis over ons leven en onze beschaving geveld, wanneer wij in Hem 'geloven, Wiens feest wij vieren. Want Hij stelt het zeer nadrukkelijk, dat alleen kinderen en kïnderlijk- gelovenden de heerlijkheid van Zijn Rijk zullen aan schouwen. Maar is het niet juist op Kerstfeest, dat wij het wonder van mensen, die kinderen worden, het meest naderbij komen De versierde kerstboom, de oude liederen, die wij als kinderen van moeder leerden, het verhaal van de herders en de wijzen, die als grote mensen in kinder lijke aanbidding neerzinken al deze hulpmiddelen stellen zich op Kerstmis in onze dienst om het weer kind worden te benaderen. En horen we niet de waarschuwende stem, diep in ons binnenste, dat al ons kennen en kunnen slechts ten dele is en ons nooit het volmaakte geluk zal schenken Moeten we niet erkennen, dat alle materiële vooruit gang de honger van onze ziel niet stilt Ja, het is mogelijk weer kinderen te worden. De uiterlijke omstandigheden van het Kerstfeest werken er toe mee, dat we ons aan het einde van het jaar gaan bezinnen op de dingen, die door de beslomme ringen van het leven zo dikwijls op de achtergrond ge drongen worden en die toch de essentie, het wezen van ons bestaan uitmaken. MEDITATIE En de herders keerden terug (Lucas 2 20) Een anticlimax, noemen wij het, wanneer na een hoo'gtepunt in ons leven de grauwe alledaagsheid weer op ons afkomt. Die anti climax hebben ook de herders in Bethlehems velden beleefd. Opgeheven uit h'un onbetekenend arme- lui's bestaan hebben ze hemelse glorie aan schouwd, zijn de ontvangers geweest van de boodschap van de Godsgezant. Het schouwspel van een kind in doeken ge wikkeld en liggend in een kribbe heeft voor hen diep ingrijpende betekenis gehad. Het licht heeft geschenen in de duisternis en heeft hun, juist hun, de toekomst onthuld vrede, verlossing, zaligheid. En toen is er één geweest, die aarzelend zei„Kom, zouden we niet esEn met die woorden stonden ze weer met beide voeten op de grond. Vroegen ze zida' be zorgd af of er geen dieven op twee of vier benen met hun dieren aan de haal zouden zijn gegaan. Was daar het vuur, dat uit gegaan was, het controleren van de kudde, de routine van iedere dag. En dat is voortgegaan, iedere dag op nieuw. Ze bleven schaapherders. In hun leven kwam geen verandering. Men ver neemt ook niets meer van hen. Waarschijn lijk waren ze reeds dood of halfkindse grijsaards toen het gerucht van Jezus als Messias begon te gaan door het Joodse land. Er is niet zo heel verschil tussen ons en hen. Herders zijn er alleen nog maar ten bate van het vreemdelingenverkeer. Maar ons bestaan van alle dag is gelijk aan hét hunne, of we aan de lopende band staan in de fabriek of het voer Voor het vee klaar maken of weer achter de schrijfmachine gaan zitten of ónze zoveelste vergadering bijwonen. We keren terug, lopend, op de fiets, op de brommer, in een wagen met of zonder chauffeur we keren terug, na de kerstdagen en het leven gaat verder of er niets gebeurd is. Voor sommigen zijn de kerstda'gen alleen een gat geweest in een leven vol activiteit, plots tot stilstand gedwongen. Voor ande ren zijn het vermoeiende dagen geweest met alle kinderen thuis en visite op lastige uren. Er zijn er voor wie het een smulfestijn ge weest is, er zijn er voor wie het alleen maar méér drukte en méér v/erk betekend heeft. En zo uiterlijk gezien is er niets veranderd. De 27e is precies zo'n decemberdag als de 25e, missdhiien maakt het weer een beetje verschil. We keren terug in de tredmolen, en alles is weer gewoon. - Habyderm-zeep BRIEFWISSELING Aan die herders was niets te zien, hun leven veranderde niet, hun taak bleef de zelfde maar zij zelf waren veranderd. Zij keerden terug, staat er in het verhaal „God lovend en prijzend om alles wat zij hadden gezien en gehoord". Er was geen maandagmorgen-stemming, geen ontnuchtering bij het zich realiseren, dat het leven zijn gewone gang ging en de kudde weer wachtte. Zij hadden een be lofte en daar leefden ze naar toe. Het leven was niet langer doel, alleen maar middel. Ook wij horen en zien. Heel veel. Te veel vaak. We zetten de radio na het zoveelste „Stille Nacht" wel eens knorrig af. Maar ook dat hoort allemaal bij de buitenkant. De herders hebben het gehoord en ge zien God bemoeit zich met deze wereld. Hij verkondigt aan deze wereld, aan de herders van toen, aan ons, mensen van nu, grote blijdschap. Vrede en gerechtigheid tot in alle eeuwigheid. Ja, dan blijven de dagen gelijk. Maar elke dag is het dan Kerstfeest. Onze voeten keren terug, ons harte zet de reis voort naar een beter vaderland. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abranement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeelster: FIRMA J. C. VINK Red. enAdm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS 8 cut per mm. Bl] contracten belangrijke reductie, inp «onden Mededelingen 20 cent per m.OL Klein,. idvertentlên (maximum regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra keRStklanken 0 0 Axel, 24 docember 1958. Beste Vriend, Als je deze brief ontvangt, is het nog één dag voor Kerstmis. Dit feest heeft voor mij altijd zijn bijzondere be koring. Het is toch het feest van de huiselijkheid, de intimiteit, ce gezelligheid. Het is bovenal het feest, waarop wij gedenken de geboorte van Christus. Wat kan het deze dagen toch gezellig zijn. De donkere dagen werken er als het ware toe mee om binnenshuis te blijven. En daar een beetje sparregroen, hier en daar een kaars/;, bovendien een geurig kopje koffie met een stukje eigen gebak, een sigaartjeWaarom zou je het dan 'buitenshuis zoeken Niet graag zelfs Graag zou ik op deze dagen ook nog een beetje sneeuw hebben. Een witte Kerst vind ik prachtig. Maar jammer genoeg komt dit zeer zelden voor. Het lijkt wel of de winter steeds later komt als die ten minste komt. Maar Vriend, ik ben nu volkomen aan het fanta seren geslagen over de uiterlijkheden en bijkomstig heden bij het Kerstfeest Graag laat ik, als ik aan jou aan het schrijven ben, mijn gedachten de vrije teugel en mijn pen de vrije loop. Ik moet er dan echter voor oppassen, dat zij niet uit het roer lopen Weet je, en daar wou ik je eigenlijk eens over schrijven, wat ik nooit kan begrijpen? Dat de mensen bij het Kerstfeest de wens „Vrolijk Kerstfeest" gebruiken Getuigt deze uitdrukking in feite niet van een ver verwijderd zijn van de ware betekenis van dit feest „Vrolijk Kerstfeest" doet mij altijd in enige mate denken, hoewel het misschien zo helemaal niet be doeld zal zijn, aan wat „lol". Ik hou daar niet van. Begrijp me goed# trouwens, zo ver ken je me wel, ik houd wel van vrolijkheid, van plezier ik houd wel van een lolletje op zijn tijd, maar niet van dié uitdrukking. Waarom niet een „Gezegend Kerstfeest" ge wenst Die wens klinkt mij veel beter in de oren. Maar dat „Gezegend hé Daarbij komt wel eens wat valse schaamte om de hoek kijken, nietwaar? Versier de kamer gerust met wat groen steek gerust wat kaarsjes aan al is dat ook van hei dense oorsprong maar doe dit als een bijkomstig heid. Doe dit, wetende, dat de ware betekenis van het Kerstfeest teerder, véél verder en dieper, véél dieper gaat Beste Vriend, de hartelijke groeten eneen gezegend Kerstfeest I Je Vriend. WILLEM.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1