Jf
AXELSE COURANT
KERSTFEEST 1958.
Terugkeer
Tr-i
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG .24 DECEMBER 1958
73e Jaargang No. 13
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEEf l WOENSDAG EN ZATERDAG
Kerstmis en Nieuwjaar zijn de dagen van feesten,
doch bovenal van diepe bezinning op de ware en
bijvende betekenis van ons leven, dat slechts inhoud
en diept'e en blijvende levensvreugde en kracht ver-
krijgt als het gebaseerd is op de Christelijke waar
heden en waarden, die eeuwig zijn.
De donkere dagen voor Kerstmis zijn tevens dagen
van hoopvalle verwachting. Vanut de duisternis groeit
het verlangen naar het licht, naar de blijdschap, naar
herleving, en bij velen naar het Christuskind. De oude
verhalen uit onze jeugd herkrijgen nieuwe luister. Wij
treden ieder jaar uit de sleur van alle da'g de wondere
sfeer van Kerstmis binnen.
Maar er zijn vele millioenen, die met een schouder
ophalen aan het Kerstfeest en het Kerstevangelie voor
bijgaan. Het welbehagen Gods in allen, die van goeden
wille zijn, de twintig eeuwen oude prediking van het
„Vrede op Aarde" spreken hen niet meer aan. Ocöi,
het is wel goed dat de kinderen Kerstfeest vieren en
de oude zinrijke verhalen horen. Maar wat moeten zij,
volwassen mensen, levend in het atoomtijdperk met zijn
oorlogsspanningen en conflicten, nog met zingende
engelen, biddende herders en bijgelovige sterrenwiche
laars beginnen Hebben zij Bethlehem - Efrata al niet
lang op de grote hoop van sprookjes en legenden ge
gooid
Zeker, Kerstfeest is ook een kinderfeest en niet be
stemd voor mensen, die menen dat ze het eind van alle
wijsheid hebben bereikt. Het is niet voor hen, die alleen
accepteren wat via zintuigelijke waarneming tot hen
komt en wat het vorsend verstand aan logische con
clusie s heeft gevonden. Voor de mens, die de wijs-
Ih'eid in zichzelf vindt, die ziöh ,,een God in het diepst
van zijn gedachten (Willem Kloos) waant, is de
kribbe van Bethle'hem een afschuwelijke ergernis of
een poëtische dwaasheid.
Christus, Wiens geboorte wij op Kerstdag gedenken,
heeft een wonderlijk woord gesproken, een woord dat
Nicodemus, de leraar van Israël, niet begreep de
miens kan opnieuw geboren, kan opnieuw kind worden.
Hij stelt dit zelfs als een voorwaarde aan allen, die
deel wfllen hebben aan het Koninkrijk, dat Hij kwam
grondvesten „Indien gij r>-;t wordt gelijk de kinderen,
zo zult gij het KoninkVijk Gods geenszins binnengaan".
Worden gelijk de kinderen Dat is voor ons, grote,
wijze mensen, die niet te ontlopen conditie, wanneer wij
Kerstfeest willen vieren.
IS DAT MOGELIJK
Wij, mensen van het Westen, met onze critische
geest en veelal decadente beschaving, erfelijk belast vol
gens een onzer theologen met 20 eeuwen Christendom,
met een historie van onverdraagzaamheid, godsdienst
oorlogen, met een tedhnische ontwikkeling, die aan het
ongelooflijke grenst, wij hebben de lichten des hemels
gedoofd en gaan onze eigen weg bij eigen licht en
eigen wijsheid. Wij zweren bij de vooruitgang en staan
voor niets alleen wij kunnen niet meer terug.
Wetenschap en vernuft grendelen de weg af naar het
naïeve geloof der middeleeuwen, naar het kinderlijk
poëtisch denken, naar het mirakel en het boven
zinnelijke.
Steeds perfecter worden onze methoden om onze
kinderen op te voeden tot mensen, maar van mensen
kinderen te maken dat is in onze tijd uitgesloten.
Doch als het waar is, dan is het vonnis over ons
leven en onze beschaving geveld, wanneer wij in Hem
'geloven, Wiens feest wij vieren. Want Hij stelt het
zeer nadrukkelijk, dat alleen kinderen en kïnderlijk-
gelovenden de heerlijkheid van Zijn Rijk zullen aan
schouwen.
Maar is het niet juist op Kerstfeest, dat wij het
wonder van mensen, die kinderen worden, het meest
naderbij komen
De versierde kerstboom, de oude liederen, die wij
als kinderen van moeder leerden, het verhaal van de
herders en de wijzen, die als grote mensen in kinder
lijke aanbidding neerzinken al deze hulpmiddelen
stellen zich op Kerstmis in onze dienst om het weer
kind worden te benaderen.
En horen we niet de waarschuwende stem, diep in
ons binnenste, dat al ons kennen en kunnen slechts ten
dele is en ons nooit het volmaakte geluk zal schenken
Moeten we niet erkennen, dat alle materiële vooruit
gang de honger van onze ziel niet stilt
Ja, het is mogelijk weer kinderen te worden. De
uiterlijke omstandigheden van het Kerstfeest werken
er toe mee, dat we ons aan het einde van het jaar
gaan bezinnen op de dingen, die door de beslomme
ringen van het leven zo dikwijls op de achtergrond ge
drongen worden en die toch de essentie, het wezen
van ons bestaan uitmaken.
MEDITATIE
En de herders keerden terug
(Lucas 2 20)
Een anticlimax, noemen wij het, wanneer
na een hoo'gtepunt in ons leven de grauwe
alledaagsheid weer op ons afkomt. Die anti
climax hebben ook de herders in Bethlehems
velden beleefd.
Opgeheven uit h'un onbetekenend arme-
lui's bestaan hebben ze hemelse glorie aan
schouwd, zijn de ontvangers geweest van
de boodschap van de Godsgezant. Het
schouwspel van een kind in doeken ge
wikkeld en liggend in een kribbe heeft voor
hen diep ingrijpende betekenis gehad. Het
licht heeft geschenen in de duisternis en
heeft hun, juist hun, de toekomst onthuld
vrede, verlossing, zaligheid.
En toen is er één geweest, die aarzelend
zei„Kom, zouden we niet esEn
met die woorden stonden ze weer met beide
voeten op de grond. Vroegen ze zida' be
zorgd af of er geen dieven op twee of vier
benen met hun dieren aan de haal zouden
zijn gegaan. Was daar het vuur, dat uit
gegaan was, het controleren van de kudde,
de routine van iedere dag.
En dat is voortgegaan, iedere dag op
nieuw. Ze bleven schaapherders. In hun
leven kwam geen verandering. Men ver
neemt ook niets meer van hen. Waarschijn
lijk waren ze reeds dood of halfkindse
grijsaards toen het gerucht van Jezus als
Messias begon te gaan door het Joodse land.
Er is niet zo heel verschil tussen ons en
hen. Herders zijn er alleen nog maar ten
bate van het vreemdelingenverkeer. Maar
ons bestaan van alle dag is gelijk aan hét
hunne, of we aan de lopende band staan
in de fabriek of het voer Voor het vee
klaar maken of weer achter de schrijfmachine
gaan zitten of ónze zoveelste vergadering
bijwonen. We keren terug, lopend, op de
fiets, op de brommer, in een wagen met of
zonder chauffeur we keren terug, na
de kerstdagen en het leven gaat verder of
er niets gebeurd is.
Voor sommigen zijn de kerstda'gen alleen
een gat geweest in een leven vol activiteit,
plots tot stilstand gedwongen. Voor ande
ren zijn het vermoeiende dagen geweest met
alle kinderen thuis en visite op lastige uren.
Er zijn er voor wie het een smulfestijn ge
weest is, er zijn er voor wie het alleen maar
méér drukte en méér v/erk betekend heeft.
En zo uiterlijk gezien is er niets veranderd.
De 27e is precies zo'n decemberdag als de
25e, missdhiien maakt het weer een beetje
verschil. We keren terug in de tredmolen,
en alles is weer gewoon.
- Habyderm-zeep
BRIEFWISSELING
Aan die herders was niets te zien, hun
leven veranderde niet, hun taak bleef de
zelfde maar zij zelf waren veranderd.
Zij keerden terug, staat er in het verhaal
„God lovend en prijzend om alles wat zij
hadden gezien en gehoord".
Er was geen maandagmorgen-stemming,
geen ontnuchtering bij het zich realiseren,
dat het leven zijn gewone gang ging en de
kudde weer wachtte. Zij hadden een be
lofte en daar leefden ze naar toe. Het leven
was niet langer doel, alleen maar middel.
Ook wij horen en zien. Heel veel. Te veel
vaak. We zetten de radio na het zoveelste
„Stille Nacht" wel eens knorrig af. Maar
ook dat hoort allemaal bij de buitenkant.
De herders hebben het gehoord en ge
zien God bemoeit zich met deze wereld.
Hij verkondigt aan deze wereld, aan de
herders van toen, aan ons, mensen van nu,
grote blijdschap. Vrede en gerechtigheid tot
in alle eeuwigheid.
Ja, dan blijven de dagen gelijk. Maar elke
dag is het dan Kerstfeest. Onze voeten keren
terug, ons harte zet de reis voort naar een
beter vaderland.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abranement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75
Buitenland f 2,00
Drukker-Uitgeelster: FIRMA J. C. VINK
Red. enAdm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS 8 cut per mm.
Bl] contracten belangrijke reductie,
inp «onden Mededelingen 20 cent per m.OL
Klein,. idvertentlên (maximum regels) 1-5 regels
70 cent Iedere regel meer 12 cent extra
keRStklanken
0
0
Axel, 24 docember 1958.
Beste Vriend,
Als je deze brief ontvangt, is het nog één dag
voor Kerstmis.
Dit feest heeft voor mij altijd zijn bijzondere be
koring. Het is toch het feest van de huiselijkheid, de
intimiteit, ce gezelligheid. Het is bovenal het feest,
waarop wij gedenken de geboorte van Christus.
Wat kan het deze dagen toch gezellig zijn. De
donkere dagen werken er als het ware toe mee om
binnenshuis te blijven.
En daar een beetje sparregroen, hier en daar een
kaars/;, bovendien een geurig kopje koffie met een
stukje eigen gebak, een sigaartjeWaarom zou
je het dan 'buitenshuis zoeken
Niet graag zelfs
Graag zou ik op deze dagen ook nog een beetje
sneeuw hebben. Een witte Kerst vind ik prachtig.
Maar jammer genoeg komt dit zeer zelden voor.
Het lijkt wel of de winter steeds later komt als
die ten minste komt.
Maar Vriend, ik ben nu volkomen aan het fanta
seren geslagen over de uiterlijkheden en bijkomstig
heden bij het Kerstfeest Graag laat ik, als ik aan
jou aan het schrijven ben, mijn gedachten de vrije
teugel en mijn pen de vrije loop. Ik moet er dan
echter voor oppassen, dat zij niet uit het roer lopen
Weet je, en daar wou ik je eigenlijk eens over
schrijven, wat ik nooit kan begrijpen?
Dat de mensen bij het Kerstfeest de wens
„Vrolijk Kerstfeest" gebruiken
Getuigt deze uitdrukking in feite niet van een ver
verwijderd zijn van de ware betekenis van dit feest
„Vrolijk Kerstfeest" doet mij altijd in enige mate
denken, hoewel het misschien zo helemaal niet be
doeld zal zijn, aan wat „lol".
Ik hou daar niet van. Begrijp me goed# trouwens,
zo ver ken je me wel, ik houd wel van vrolijkheid,
van plezier ik houd wel van een lolletje op zijn
tijd, maar niet van dié uitdrukking.
Waarom niet een „Gezegend Kerstfeest" ge
wenst Die wens klinkt mij veel beter in de oren.
Maar dat „Gezegend hé Daarbij komt wel eens
wat valse schaamte om de hoek kijken, nietwaar?
Versier de kamer gerust met wat groen steek
gerust wat kaarsjes aan al is dat ook van hei
dense oorsprong maar doe dit als een bijkomstig
heid. Doe dit, wetende, dat de ware betekenis van
het Kerstfeest teerder, véél verder en dieper, véél
dieper gaat
Beste Vriend, de hartelijke groeten eneen
gezegend Kerstfeest I
Je Vriend.
WILLEM.