AXELSE COURANT
Ontwikkelingsplan voor de
Kanaalzone.
j}anri©s
Gemeenteraad van
Axel
j. C VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 29 NOVEMBER 1958
73e Jaargang No. 9
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEEf l WOENSDAG EN ZATERDAG
In het kader van de komende Euromarkt
bestaan voor Nederland grote perspectieven.
Wij hoeven daarbij maar te memoreren de
geweldige uitbreidingsplannen die er voor
het Rotterdamse havengebied zijn ontworpen
en waar al hard gewerkt wordt aan de uit
voering.
Ook voor de Scheldemonding bestaan er
in dit verband zeer goede mogelijkheden,
waarbij wij dan als voorbeeld nog weer eens
kunnen noemen de plannen der Scheeps
bouw Mij „De Schelde" om in het Zuid-
Sloe een gehee lnieuw reuzenbedrijf te gaan
stichten.
Ook de Kanaalzone van Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen neemt in dit geheel een speciale
plr.ats in en inzonderheid na de verbreding
en verdieping van het kanaal naar Gent en
de bouw van nieuwe sluizen te Terneuzen
bestaan hier grote mogelijkheden tot verdere
ontwikkeling van dit belangrijke industrie
gebied.
Het getuigt van een juist inzicht van de
betrokken gemeenten, dat reeds sinds 23 no
vember 1957 door de burgemeesters van
Terneuzen, Axel, Sas van Gent, Hoek cn
Westdorpe wordt samengewerkt in de com
missie Samenwerkende Gemeenten in de Ka
naalzone, ten einde een harmonische uitbouw
van de toekomstige industriële mogelijkheden
te bevorderen en de te verwachten ontwik
keling te coördineren.
Enige dagen gelden werd op een pers
conferentie het structuurplan uiteengezet, dat
door de samenwerkende gemeenten is ont
wikkeld in samenwerking met Waterstaat,
Planologische Dienst en E.l .1. en dat door
vooraanstaande stedebouwkundigen is uit
gewerkt.
Schepen tot 30.000 ton zullen straks het
kanaa lkunnen binnenvaren en er is daarom
in de eerste plaats ruimte voor nieuwe groot
industrieën geprojecteerd. Deze heeft men
gevonden op de Axelse Vlakte als voortzet
ting van het industriegebied bij Sluiskil en
langs de Oostelijke kanaaloever tussen Ter
neuzen en Sluiskil. Aan de Westzijde van
het kanaal, zuidelijk van Sluiskil en nabij
de Axelse Sassing heeft men zich terreinen
voor kleinere industrieën gedacht.
handen
HAMEA-GELEIlT"b'95<:'l
Voor het wegverkeer heeft men rekening
gehouden met een Oost-West-verbinding
dwars door de Braakman en via beweegbare
bruggen bij Sluiskil te Zaamslag aansluiting
gevend op de rijksweg naar Perkpolder.
Vanuit Gent heeft men een nieuwe weg
geprojecteerd ten oosten van het kanaal on
geveer lopende langs Westdorpe en de
Axelse Sassing naar Terneuzen.
50.000 mensen meer 1
In deze ontwikkeling verwacht men dat
de bevolking van dit gebied sterk zal toe
nemen en de bestaande woonkernen sterk
zullen uitbreiden. Men verwacht dat de be
volking die nu ongeveer 31.000 zielen be
draagt in 20 jaar zal stijgen tot 81.000 men
sen, ongeveer als volgt verdeeld: Terneu
zen 25.000, Westdorpe 20.000, Axel 15.000,
Sas van Gent 9000, Sluiskil en Hoek elk
6000 inwoners.
Een bijzonder urgent probleem, dat reeds
sedert jaren dringt en waarvan men thans
de gemeenschappelijke verwezenlijking na
streeft, is de verbetering van de Westelijke
Rijkswaterleiding.
Onze lezers, die zo eens langs het kanaal
van Terneuzen naar Sas van Gent fietsen
hoeven wij niets te vertellen van de ge
neugten van de langs de weg lopende af-
voerleiding. Thans is een ontwerp voor een
ciesloten) leiding gemaakt door de heren ir.
Witteveen en ir. Bos, waarmede dan de af
voer van afvalwater voor alle vijf gemeenten
kan worden opgelost en het water in de
Schelde kan worden geloosd.
De uitvoering van dit plan is echter der
mate kostbaar dat deze nimmer door de vijf
gemeenten zelf kan worden bekostigd. De
uitvoering kost al niet minder dan 7 mil-
lioen gulden. De gemeenten hopen echter in
het kader van daze samenwerking op een
Rijksbijdrage van verschillende ministeries,
waardoor dan binnen afzienjbare tijd deze
gesloten persleiding een feit zal kunnen wor
den en de bewoners in de omgeving van de
onwelriekende en onhygiënische leiding ver
lost zullen zijn.
Een probleem is eveneens nog de be
stuursvorm voor de gehele streek. Men denkt
hierbij aan de stichting van een bovenge-
meentelijk lichaam, waaraan bepaalde be
voegdheden van de gemeentelijke autoritei
ten zullen kunnen worden overgedragen.
Hoe men dit denkt te regelen vormt thans
nog een onderwerp van studie.
Medewerking noodzakelijk.
Zoals op deze bespreking werd medege
deeld, zijn industriëlen enthousiast over de
ligging en de mogelijkheden van dit gebied
en het is dus stellig niet denkbeeldig dat
meerderen te zijner tijd zullen beslissen om
hier nieuwe bedrijven te vestigen. Aan de
andere kant menen wij daarbij toch wel te
mogen denjken aan de bezwaren die door
de hier al gevestigde industrieën naar voren
werden gebracht wat betreft de moeilijk
heden voor geschikt water bij de toenemende
venz'ilting Van het kanaal en de exhorbitant
hoge tarieven van waterleiding en electrici-
teit die in Zeeuwsch-Vlaanderen hoger lig
gen dan waar ook in Nederland. Ook dit zijn
factoren die voor nieuw te vestigen bedrij
ven meetellen en waarin toch deze semi-
overheidsbedrijven zoveel mogelijk zullen
moeten medewerken om toch zeker voor in
dustrieel gebruik te komen tot een kostprijs
die ongeveer gelijk ligt aan bet landelijk ge
middelde van deze kosten.
FIRMA
Markt 12
AXEL
Ideaal voor ieder
die briewen schrijft!
Neem iedere dag
de kleine dosis K3USCHEN
- en drijf zo die Rheumatiek
nit Uw ledematen.
ABONNEMENTSPRIJS Lo«se nummert 6 c«nl
Kwartaal-abrunement t
Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen 11»73
Buitenland f 2,00
Drukker-Uitgeefster! FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVEETÏNTIEP1US. cent pw m.m.
BI] contracten belangrijke reductie,
ley vonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine kdrertentlén (maximum 6 regel,) 1-3 regels
70 ceel Iedere regel meer 12 ceet extra
nillM HAMPA.r
ruw of schraal
ZITTING VAN 25 NOVEMBER 1958.
Dinsdagavond kwam de Raad onzer gemeente weer
in openbare zitting bijeen met een ditmaal vrij onbe
langrijke agenda. De vergadering was op de heer
P. J. van Bendegem na voltallig. Deze had weer
bericht van verhindering gezonden om gezondheids
redenen, waarvan door de burgemeester bij de ope
ning mededeling werd gedaan.
Op één na werden alle ingekomen stukken en mede.
delingen voor kennisgeving aangenomen, met de ant
woorden van B. en Wi op de gestelde vragen, zoals
deze Teeds in een vorig nummer werden gepubliceerd.
Dit ene vraagpunt bij de mededelingen werd
door de vragensteller in kwestie .de heer C. van
Bendegem persoonlijk in den brede beredeneerd, waar
bij deze verwondering uitsprak over de bondige ar
gumentering van het pre-advies. Als reden voor de
afwijzing worden praktische en principiële bezwaren
genoemd. Hij is zeer benieuwd, vooral naar de prak
tische redenen van B. en W. die hij slecht bij machte
is te onderkennen, in tegenstelling tot de principiële,
waarvan hij genoegzaam op de hoogte is en waar Tij
ook in kan komen. Hierover valt nu eenmaal moeilijk
te redekavelen. Spr. kan b.v. niet inzien hoe iemand
als de heer Kesbeke toch van huis uit niet tegen
kermis zal zijn en wijst er op dat nog bij iedere raads
verkiezing dit een deel van de inzet van de plaatselijke
gemeentepolitiek was. Spr. wil de romantiek van de
jaren 1923 niet meer oprakelen, maar sindsdien is het
nog altijd zo geweest dat de uitslag van de ver
kiezingen ook steeds werd getoetst aan het aantal ge
kozen voorstanders van de kermis. En zo is dan nu
wel duidelijk dat men deze keer wel zeer sterk op de
realisering van dit verlangen rekent, nu er immers
naast twee liberalen en twee leden van de Partij van
de Arbeid ook nog 3 K.V.P.-ers in de raad zijn ge
kozen. Als het nu niet zo ligt dat de heer Keseke aan
een soort „gentelemans agreement" met de a.r. zich
heeft vastgelegd, is spr. zeer nieuwsgierig naar de
praktische bezwaren die de heren en inzonderheid
de heer Kesbeke hebben tegen drie dagen kermis,
te beginnen op de zaterdag voor Pinksteren cn eindi
gende met de 2e en 3e Pinksterdagen.
De voorzitter is van mening dat thans de heide
wethouders hun principiële of praktische bezwaren
nog nader kunnen verklaren en toelichten.
Wethouder DE PUTTER verklaart enigszins ge.
frapeerd te zijn door het betoog van de heer C. van
Bendegem. Diens houding steekt wel zeer scherp af
tegenover die welke hij in de vorige vergadering aan
genomen heeft, toen hij geen weerstand had kunnen
bieden aan zijn innerlijke drang om voor hij naar de
vergadering kwam nog eerst het boek Ruth te lezen.
Spr. heeft inderdaad weinig behoefte hier zijn over
bekend standpunt ten opzichte van de kermis als
Christen uiteen te zetten. Zij nhouding tegenover een
plat volksvermaak, dat zoals dit hier wordt ge
vierd of pleegt gevierd te worden volkomen uit
de tijd is, laat zich door geen betoog van de heer van
Bendegem wijzigen en is afwijzend.
Wethouder KESBEKE is in de loop der jaren tot
een geheel andere overtuiging gekomen, doordat ook
de toestanden zich volkomen hebben gewijzigd. Een
veertig jaar geleden was er hier weinig gelegenheid
voor ontspanning, inzonderheid voor de jeugd. Tegen
woordig evenwel is er regelmatig toneel, dansgelegen
heid en andere publieke vermakelijkheden, naar ver
houding van onze plaats zelfs te kust en te keur,
zodat spr. ernstig in twijfel trekt of er nog sprake is
van behoefte aan een kermis in de vorm van voorheen.
Dat de middenstand zo geporteerd is voor een kermis
waagt spr. niet te onderschrijven. We weet hij dat
als regel de zaterdag voor Pinksteren steeds minimaal
werd verkocht en ook de betalingen daarmede in
overeenstemming waren. Hij kan dan ook niet ont
komen aan de indruk dat de kermissen steeds meer uit
de tijd geraken en alleen nog in kleine plaatsen een
schijn van bestaansrecht behouden, hoewel dit volgens
een onlangs opgedane ervaring ook maar schijn is.
In een aangrenzende gemeente was op de kermis toen
hij deze toevalligerwijze bezocht nauwelijks een kip
te bekennen. Spr. meent dat hij de zijnerzijds bestaande
practische bezwaren voldoende heeft belicht.
De heer C. VAN BENDEGEM constateert dat het
voor de heer Kesbeke heel wat moeilijker valt tot
steekhoudende argumenten te komen voor zijn houding,
dan bij zijn collega het geval is. Spr. kan niet ont
komen aan zijn indruk dat de heer Kesbeke vastzit
aan zijn afspraak ten deze met de anti-revolutionairen
en daarom naar motieven voor zijn afwijzend stand
punt moet zoeken. Als dit zo is dan is het niet zo
gek dat hij hierdoor wel eens van een koude kermis
thuis zou kunnen komen'. Spr. herimmj't aan de
petities onder de bevolking van voorheen en aan de
vermakelijkheden van „Axel '57", die levendig de
behoefte hebben gedemonstreerd di ten deze bestaan,
al was het, daar de festiviteiten op het concoursterrem
plaats hadden dat men zei in Axel„Nu hebben we
een Christelijke kermis gekregen". Spr. zal thans het
voorstel doen door hem in de beide vorige raadsver
gaderingen reeds aangekondigd.
De heer DEN DOELDER heeft onder de midden,
stand en bij zijn relaties navraag gedaan en kwam
tot de ontnuchterende ontdekking dat 60 tot 70%
hunner geen of nauwelijks enige interesse heeft voor
de kermis. Het grootste deel van de middenstand
hecht geen belang aan een kermis in de vorm van
voorheen.
De heer VAN LUIJK is sterk verwonderd over de
houding van de heer C. van Bendegem, die op zijn
verzoek in de vorige vergadring thans in het pre
advies naar zijn verlangen werd beantwoord. Thans
echter vraagt hij nog eens nadere motivering van het
standpunt der beide wethouders, wat toch enigszins
wonderlijk aandoet en spr. daarom doet vragen wat
is hier toch de reden Moet spr. uit deze houding
aannemen dat de heer van Bendegem zelf van harte
begeert, omdat hij zozeer met het lot van de midden
stand is begaan. Dan zou dit toch nodig moeten blijken
maar dat doet het niet en spr. kan wel verklaren zeer
zeker het prot.-christelijke deel der Axelse bevolking
niet in het gezelschap van de voorstanders ener kermis
te weten. Het is dus wel waarschijnlijk dat het doel
is deze aangelegenheid op het politieke vlak te brengen
bij de heer van Bendegem, maar spr. vraagt zich in
gemoede af wat wel de reden kan zijn dat geen
adres van de middenstand de raad bereikte
De heer MAAS is van mening ook in verband met
wat ten deze onder de middenstand leeft, dat er iets
voor de kinderen dient te worden gedaan op de 2e
en 3e Pinksterdagen en dient hiertoe een schriftelijk
voorstel in, waarbij hij het college uitnodigt maat
regelen te nemen opdat in het gemis kan worden voor
zien door middel van ontspanning. Dit voorstel is
mede ondertekend door de heren IJsebaert, van Luijk,
Oggel en L. Hamelink.
De Voorzitter vindt dit voorstel zeer vaag en ook
weinig concreet.
De heer OGGEL betoogt dat er de laatste jaren
zeer veel gedokterd wordt aan het punt vrije tijds
besteding, waarvoor hier ter plaatse vroeger een ge
zonde oplossing bestond in de vorm van de concoursen
en sportieve evenementen, die meer en meer op de
achtergrond zijn geraakt, waarom hij ook gevoelt dat
er hier een hiaat schuilt, waarvoor een gezonde op
lossing dient te worden gezocht. In welke vorm dit
moet geschieden kan nader worden bekeken, wellicht
is dit mede in de geest van de alhier thans in op
richting zijnde Oranjevereniging of anderszins op te
lossen, wat ook nader in B. en W. kan bekeken wor
den en spr. heeft bewogen hiertoe zijn handtekening
te plaatsen onder dit voorstel van de heer Maas.
Het is naar zijn mening zeer funest en pedagogisch
onverantwoord dat de kinderen voor de deuren van
de café's naar binnen lopen te gluren, zoals thans tot
veler ergernis geschiedt. Waar B. en W. hier ge
vraagd wordt stimulerend op te treden houdt niet
zozeer in de eis tot nadere presiceren als wel de
wetenschap dat de toestand ook ons die geen „grote"
of „kleine" kermis wensen niet voldoet, maar het is
voldoende bekend dat de chr. partijen nooit afwijzend
hebben gestaan tegen een gezond volksvermaak cn
gezonde ontspanning en tijdvulling z'eker willen hel.
pen bevorderen, zij dit dus niet door een „kermis" in
de slechte betekenis van het woord.
De heer C. VAN BENDEGEM d'eelde daarop mede
geen steun bij de raad te kunnen vinden voor zijn
schriftelijk geformuleerd voorstel waarop met hem
alleen de heer K. Hamelink bereid was te tekenen.
Zodoende ziet hij af van de indiening van het voor
stel zoals in eersite instantie door hem was bedoeld,
niettemin volhardende in zijn mening dat zulks de door
de Axelse belanghebbende middenstand meest ge
wenste oplossing zou zijn.
De heer OGGEL is verwonderd over de houding
van de heer van Bendeegm die altijd beweert pro
gressief te willen zijn, doch thans de klok 40 jaar
wenst terug te zetten. Velen van zijn partijgenoten
nemen een geheel tegenovergestelde houding aan ten
opzichte van de veredeling van het volksvermaak
en dit verschil is geweldig groot. Het ware te wensen
dat de heer van Bendegem ook tot dat inzicht kwam
maar het is jammer dat hij dit blijkbaar niet kan.
De heer VAN DER LEE wil ten slotte nog een
kleinigheid zeggen over deze aangelegenheid nu de
Oranjevereniging werd genoemd, van welks oprich
ting hij één der initiatiefnemers is. Allerminst is het
doel een „kinderkennis" in het leven te roepen, daar
we dan weer in dezelfde sleur vervallen, waaraan niet
de minste behoefte meer bestaat. De afgelopen jaren
heeft spr, wel eens een kermis geobserveerd en zijn
indruk is dat daarop vaak een heleboel geld, dat heel
wat nuttiger te besteden was als het ware door de
kleine man wordt weggesmeten. Spr. heeft niet de
minste behoefte daaraan mede te wrken. Wel is ge
tracht door „Axel '57" de Axelse ontspanningsmoge-
lijkhden te vergroten, welnu wellicht krijgen we deze
in soortgelijke vorm terug b.v, door een „Axel 1960".
Het voorstel van de heer Maas werd daarop in
stemming gerbacht en werd aangenomen met 11 tegen
1 stemmen. De heer K. Hamelink stemde tegen,.
Als volgend punt der agenda komt aan de orde
de ontslag-aanvrage van de beer A. J. Brugge als
onderwijzer aan de openbare lagere school alhier, tegen
1 maart 1959, zulks wegens zijn benoeming als zo
danig te Kruiningen. Dit ontslag werd op voorstel
van het college eervol verleend.
Op grond van de L.O.-wet 1920 werden daarop
de volgende besluiten genomen. In verband met de
gewijzigde vaststelling der gemeienterekening over het
jaar 1951 ten aanzien van de onderwijsuitgaven dient
op grond van het 3e lid van art. 55 der wet de vijf
jaarlijkse afrekening van de werkelijke kosten van het
openbaar lager onderwijs over de jaren 1948 tot cn
met 1952 definitief te worden vastgesteld.
Het is alsof U een wonder beleeft, als U al betrek
kelijk gauw de gunstige irjvloed van de aansporende
werking van Kruschen's zes minerale zouten op Uw
bloedzuiverende organen ondervindt. Naarmate het
bloed wordt vrijgemaakt van die pijnverwekkende on
reinheden, leeft ge weer helemaal op en voelt ge U
allengs weer de oude, fit van lijf en leden en vrij
van pijn. Ing. Med.
Dienovereenkomstig volgde de vaststelling der na
volgende besluiten
1. Beschikbaarstelling van het bedrag per leerling
der openbare lagere school voor 1959.
2. Beschikbaarstelling van bet bedrag per leerling
voor hert bijzonder uitgebreid lager 6r.,derwijs
voor 1959.
3. Vaststelling werkelijke kosten openbaar lager
onderwijs over 1957, waarbij dit jaar de vijf.
jaarlijkse afrekening over de jaren 1953 tot en
met 1957 dient plaats te hebben.
4. Bepaling getal wekelijkse lesuren vakonderwijs
aan de openbare lagere school voor 1959.
5. Afrekening vergoeding vakonderwijs aan de bij
zondere scholen over 1957.
6. Vaststelling exploitatievergoeding bijzondere la
gere scholen over 1957.
Vervolgens werden eveneens zonder hoofdelf.jke
stemming vastgesteld de diverse vergoedingen op grond
van de kleuteronderwijswet, welke volgens voorschrift
jaarlijks voor 1 december moeten worden vastgesteld.
Deze vergoedingen betreffen het bedrag per kleuter
en per lokaal.
Aangezien eerst thans deze afrekening kan plaats
vinden, stelden B. en W. voor deze vergoedingen
over de jaren 1956 en 1957 vast te stellen, overeen
komstig de bij de stukken overgelegde ontwerp-be-
sluiten. De voorschotten kunnen nog steeds niet ver
rekend worden, omdat de betreffende algemene maat
regel van bestuur nog niet verschenen is. Aldus werd
zonder hoofdelijke stemming besloten.
(Vervolg op pagina 2)