AXELSE COURANT Ontwikkelingsplan voor de Kanaalzone. j}anri©s Gemeenteraad van Axel j. C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 29 NOVEMBER 1958 73e Jaargang No. 9 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEEf l WOENSDAG EN ZATERDAG In het kader van de komende Euromarkt bestaan voor Nederland grote perspectieven. Wij hoeven daarbij maar te memoreren de geweldige uitbreidingsplannen die er voor het Rotterdamse havengebied zijn ontworpen en waar al hard gewerkt wordt aan de uit voering. Ook voor de Scheldemonding bestaan er in dit verband zeer goede mogelijkheden, waarbij wij dan als voorbeeld nog weer eens kunnen noemen de plannen der Scheeps bouw Mij „De Schelde" om in het Zuid- Sloe een gehee lnieuw reuzenbedrijf te gaan stichten. Ook de Kanaalzone van Oost Zeeuwsch- Vlaanderen neemt in dit geheel een speciale plr.ats in en inzonderheid na de verbreding en verdieping van het kanaal naar Gent en de bouw van nieuwe sluizen te Terneuzen bestaan hier grote mogelijkheden tot verdere ontwikkeling van dit belangrijke industrie gebied. Het getuigt van een juist inzicht van de betrokken gemeenten, dat reeds sinds 23 no vember 1957 door de burgemeesters van Terneuzen, Axel, Sas van Gent, Hoek cn Westdorpe wordt samengewerkt in de com missie Samenwerkende Gemeenten in de Ka naalzone, ten einde een harmonische uitbouw van de toekomstige industriële mogelijkheden te bevorderen en de te verwachten ontwik keling te coördineren. Enige dagen gelden werd op een pers conferentie het structuurplan uiteengezet, dat door de samenwerkende gemeenten is ont wikkeld in samenwerking met Waterstaat, Planologische Dienst en E.l .1. en dat door vooraanstaande stedebouwkundigen is uit gewerkt. Schepen tot 30.000 ton zullen straks het kanaa lkunnen binnenvaren en er is daarom in de eerste plaats ruimte voor nieuwe groot industrieën geprojecteerd. Deze heeft men gevonden op de Axelse Vlakte als voortzet ting van het industriegebied bij Sluiskil en langs de Oostelijke kanaaloever tussen Ter neuzen en Sluiskil. Aan de Westzijde van het kanaal, zuidelijk van Sluiskil en nabij de Axelse Sassing heeft men zich terreinen voor kleinere industrieën gedacht. handen HAMEA-GELEIlT"b'95<:'l Voor het wegverkeer heeft men rekening gehouden met een Oost-West-verbinding dwars door de Braakman en via beweegbare bruggen bij Sluiskil te Zaamslag aansluiting gevend op de rijksweg naar Perkpolder. Vanuit Gent heeft men een nieuwe weg geprojecteerd ten oosten van het kanaal on geveer lopende langs Westdorpe en de Axelse Sassing naar Terneuzen. 50.000 mensen meer 1 In deze ontwikkeling verwacht men dat de bevolking van dit gebied sterk zal toe nemen en de bestaande woonkernen sterk zullen uitbreiden. Men verwacht dat de be volking die nu ongeveer 31.000 zielen be draagt in 20 jaar zal stijgen tot 81.000 men sen, ongeveer als volgt verdeeld: Terneu zen 25.000, Westdorpe 20.000, Axel 15.000, Sas van Gent 9000, Sluiskil en Hoek elk 6000 inwoners. Een bijzonder urgent probleem, dat reeds sedert jaren dringt en waarvan men thans de gemeenschappelijke verwezenlijking na streeft, is de verbetering van de Westelijke Rijkswaterleiding. Onze lezers, die zo eens langs het kanaal van Terneuzen naar Sas van Gent fietsen hoeven wij niets te vertellen van de ge neugten van de langs de weg lopende af- voerleiding. Thans is een ontwerp voor een ciesloten) leiding gemaakt door de heren ir. Witteveen en ir. Bos, waarmede dan de af voer van afvalwater voor alle vijf gemeenten kan worden opgelost en het water in de Schelde kan worden geloosd. De uitvoering van dit plan is echter der mate kostbaar dat deze nimmer door de vijf gemeenten zelf kan worden bekostigd. De uitvoering kost al niet minder dan 7 mil- lioen gulden. De gemeenten hopen echter in het kader van daze samenwerking op een Rijksbijdrage van verschillende ministeries, waardoor dan binnen afzienjbare tijd deze gesloten persleiding een feit zal kunnen wor den en de bewoners in de omgeving van de onwelriekende en onhygiënische leiding ver lost zullen zijn. Een probleem is eveneens nog de be stuursvorm voor de gehele streek. Men denkt hierbij aan de stichting van een bovenge- meentelijk lichaam, waaraan bepaalde be voegdheden van de gemeentelijke autoritei ten zullen kunnen worden overgedragen. Hoe men dit denkt te regelen vormt thans nog een onderwerp van studie. Medewerking noodzakelijk. Zoals op deze bespreking werd medege deeld, zijn industriëlen enthousiast over de ligging en de mogelijkheden van dit gebied en het is dus stellig niet denkbeeldig dat meerderen te zijner tijd zullen beslissen om hier nieuwe bedrijven te vestigen. Aan de andere kant menen wij daarbij toch wel te mogen denjken aan de bezwaren die door de hier al gevestigde industrieën naar voren werden gebracht wat betreft de moeilijk heden voor geschikt water bij de toenemende venz'ilting Van het kanaal en de exhorbitant hoge tarieven van waterleiding en electrici- teit die in Zeeuwsch-Vlaanderen hoger lig gen dan waar ook in Nederland. Ook dit zijn factoren die voor nieuw te vestigen bedrij ven meetellen en waarin toch deze semi- overheidsbedrijven zoveel mogelijk zullen moeten medewerken om toch zeker voor in dustrieel gebruik te komen tot een kostprijs die ongeveer gelijk ligt aan bet landelijk ge middelde van deze kosten. FIRMA Markt 12 AXEL Ideaal voor ieder die briewen schrijft! Neem iedere dag de kleine dosis K3USCHEN - en drijf zo die Rheumatiek nit Uw ledematen. ABONNEMENTSPRIJS Lo«se nummert 6 c«nl Kwartaal-abrunement t Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen 11»73 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster! FIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVEETÏNTIEP1US. cent pw m.m. BI] contracten belangrijke reductie, ley vonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine kdrertentlén (maximum 6 regel,) 1-3 regels 70 ceel Iedere regel meer 12 ceet extra nillM HAMPA.r ruw of schraal ZITTING VAN 25 NOVEMBER 1958. Dinsdagavond kwam de Raad onzer gemeente weer in openbare zitting bijeen met een ditmaal vrij onbe langrijke agenda. De vergadering was op de heer P. J. van Bendegem na voltallig. Deze had weer bericht van verhindering gezonden om gezondheids redenen, waarvan door de burgemeester bij de ope ning mededeling werd gedaan. Op één na werden alle ingekomen stukken en mede. delingen voor kennisgeving aangenomen, met de ant woorden van B. en Wi op de gestelde vragen, zoals deze Teeds in een vorig nummer werden gepubliceerd. Dit ene vraagpunt bij de mededelingen werd door de vragensteller in kwestie .de heer C. van Bendegem persoonlijk in den brede beredeneerd, waar bij deze verwondering uitsprak over de bondige ar gumentering van het pre-advies. Als reden voor de afwijzing worden praktische en principiële bezwaren genoemd. Hij is zeer benieuwd, vooral naar de prak tische redenen van B. en W. die hij slecht bij machte is te onderkennen, in tegenstelling tot de principiële, waarvan hij genoegzaam op de hoogte is en waar Tij ook in kan komen. Hierover valt nu eenmaal moeilijk te redekavelen. Spr. kan b.v. niet inzien hoe iemand als de heer Kesbeke toch van huis uit niet tegen kermis zal zijn en wijst er op dat nog bij iedere raads verkiezing dit een deel van de inzet van de plaatselijke gemeentepolitiek was. Spr. wil de romantiek van de jaren 1923 niet meer oprakelen, maar sindsdien is het nog altijd zo geweest dat de uitslag van de ver kiezingen ook steeds werd getoetst aan het aantal ge kozen voorstanders van de kermis. En zo is dan nu wel duidelijk dat men deze keer wel zeer sterk op de realisering van dit verlangen rekent, nu er immers naast twee liberalen en twee leden van de Partij van de Arbeid ook nog 3 K.V.P.-ers in de raad zijn ge kozen. Als het nu niet zo ligt dat de heer Keseke aan een soort „gentelemans agreement" met de a.r. zich heeft vastgelegd, is spr. zeer nieuwsgierig naar de praktische bezwaren die de heren en inzonderheid de heer Kesbeke hebben tegen drie dagen kermis, te beginnen op de zaterdag voor Pinksteren cn eindi gende met de 2e en 3e Pinksterdagen. De voorzitter is van mening dat thans de heide wethouders hun principiële of praktische bezwaren nog nader kunnen verklaren en toelichten. Wethouder DE PUTTER verklaart enigszins ge. frapeerd te zijn door het betoog van de heer C. van Bendegem. Diens houding steekt wel zeer scherp af tegenover die welke hij in de vorige vergadering aan genomen heeft, toen hij geen weerstand had kunnen bieden aan zijn innerlijke drang om voor hij naar de vergadering kwam nog eerst het boek Ruth te lezen. Spr. heeft inderdaad weinig behoefte hier zijn over bekend standpunt ten opzichte van de kermis als Christen uiteen te zetten. Zij nhouding tegenover een plat volksvermaak, dat zoals dit hier wordt ge vierd of pleegt gevierd te worden volkomen uit de tijd is, laat zich door geen betoog van de heer van Bendegem wijzigen en is afwijzend. Wethouder KESBEKE is in de loop der jaren tot een geheel andere overtuiging gekomen, doordat ook de toestanden zich volkomen hebben gewijzigd. Een veertig jaar geleden was er hier weinig gelegenheid voor ontspanning, inzonderheid voor de jeugd. Tegen woordig evenwel is er regelmatig toneel, dansgelegen heid en andere publieke vermakelijkheden, naar ver houding van onze plaats zelfs te kust en te keur, zodat spr. ernstig in twijfel trekt of er nog sprake is van behoefte aan een kermis in de vorm van voorheen. Dat de middenstand zo geporteerd is voor een kermis waagt spr. niet te onderschrijven. We weet hij dat als regel de zaterdag voor Pinksteren steeds minimaal werd verkocht en ook de betalingen daarmede in overeenstemming waren. Hij kan dan ook niet ont komen aan de indruk dat de kermissen steeds meer uit de tijd geraken en alleen nog in kleine plaatsen een schijn van bestaansrecht behouden, hoewel dit volgens een onlangs opgedane ervaring ook maar schijn is. In een aangrenzende gemeente was op de kermis toen hij deze toevalligerwijze bezocht nauwelijks een kip te bekennen. Spr. meent dat hij de zijnerzijds bestaande practische bezwaren voldoende heeft belicht. De heer C. VAN BENDEGEM constateert dat het voor de heer Kesbeke heel wat moeilijker valt tot steekhoudende argumenten te komen voor zijn houding, dan bij zijn collega het geval is. Spr. kan niet ont komen aan zijn indruk dat de heer Kesbeke vastzit aan zijn afspraak ten deze met de anti-revolutionairen en daarom naar motieven voor zijn afwijzend stand punt moet zoeken. Als dit zo is dan is het niet zo gek dat hij hierdoor wel eens van een koude kermis thuis zou kunnen komen'. Spr. herimmj't aan de petities onder de bevolking van voorheen en aan de vermakelijkheden van „Axel '57", die levendig de behoefte hebben gedemonstreerd di ten deze bestaan, al was het, daar de festiviteiten op het concoursterrem plaats hadden dat men zei in Axel„Nu hebben we een Christelijke kermis gekregen". Spr. zal thans het voorstel doen door hem in de beide vorige raadsver gaderingen reeds aangekondigd. De heer DEN DOELDER heeft onder de midden, stand en bij zijn relaties navraag gedaan en kwam tot de ontnuchterende ontdekking dat 60 tot 70% hunner geen of nauwelijks enige interesse heeft voor de kermis. Het grootste deel van de middenstand hecht geen belang aan een kermis in de vorm van voorheen. De heer VAN LUIJK is sterk verwonderd over de houding van de heer C. van Bendegem, die op zijn verzoek in de vorige vergadring thans in het pre advies naar zijn verlangen werd beantwoord. Thans echter vraagt hij nog eens nadere motivering van het standpunt der beide wethouders, wat toch enigszins wonderlijk aandoet en spr. daarom doet vragen wat is hier toch de reden Moet spr. uit deze houding aannemen dat de heer van Bendegem zelf van harte begeert, omdat hij zozeer met het lot van de midden stand is begaan. Dan zou dit toch nodig moeten blijken maar dat doet het niet en spr. kan wel verklaren zeer zeker het prot.-christelijke deel der Axelse bevolking niet in het gezelschap van de voorstanders ener kermis te weten. Het is dus wel waarschijnlijk dat het doel is deze aangelegenheid op het politieke vlak te brengen bij de heer van Bendegem, maar spr. vraagt zich in gemoede af wat wel de reden kan zijn dat geen adres van de middenstand de raad bereikte De heer MAAS is van mening ook in verband met wat ten deze onder de middenstand leeft, dat er iets voor de kinderen dient te worden gedaan op de 2e en 3e Pinksterdagen en dient hiertoe een schriftelijk voorstel in, waarbij hij het college uitnodigt maat regelen te nemen opdat in het gemis kan worden voor zien door middel van ontspanning. Dit voorstel is mede ondertekend door de heren IJsebaert, van Luijk, Oggel en L. Hamelink. De Voorzitter vindt dit voorstel zeer vaag en ook weinig concreet. De heer OGGEL betoogt dat er de laatste jaren zeer veel gedokterd wordt aan het punt vrije tijds besteding, waarvoor hier ter plaatse vroeger een ge zonde oplossing bestond in de vorm van de concoursen en sportieve evenementen, die meer en meer op de achtergrond zijn geraakt, waarom hij ook gevoelt dat er hier een hiaat schuilt, waarvoor een gezonde op lossing dient te worden gezocht. In welke vorm dit moet geschieden kan nader worden bekeken, wellicht is dit mede in de geest van de alhier thans in op richting zijnde Oranjevereniging of anderszins op te lossen, wat ook nader in B. en W. kan bekeken wor den en spr. heeft bewogen hiertoe zijn handtekening te plaatsen onder dit voorstel van de heer Maas. Het is naar zijn mening zeer funest en pedagogisch onverantwoord dat de kinderen voor de deuren van de café's naar binnen lopen te gluren, zoals thans tot veler ergernis geschiedt. Waar B. en W. hier ge vraagd wordt stimulerend op te treden houdt niet zozeer in de eis tot nadere presiceren als wel de wetenschap dat de toestand ook ons die geen „grote" of „kleine" kermis wensen niet voldoet, maar het is voldoende bekend dat de chr. partijen nooit afwijzend hebben gestaan tegen een gezond volksvermaak cn gezonde ontspanning en tijdvulling z'eker willen hel. pen bevorderen, zij dit dus niet door een „kermis" in de slechte betekenis van het woord. De heer C. VAN BENDEGEM d'eelde daarop mede geen steun bij de raad te kunnen vinden voor zijn schriftelijk geformuleerd voorstel waarop met hem alleen de heer K. Hamelink bereid was te tekenen. Zodoende ziet hij af van de indiening van het voor stel zoals in eersite instantie door hem was bedoeld, niettemin volhardende in zijn mening dat zulks de door de Axelse belanghebbende middenstand meest ge wenste oplossing zou zijn. De heer OGGEL is verwonderd over de houding van de heer van Bendeegm die altijd beweert pro gressief te willen zijn, doch thans de klok 40 jaar wenst terug te zetten. Velen van zijn partijgenoten nemen een geheel tegenovergestelde houding aan ten opzichte van de veredeling van het volksvermaak en dit verschil is geweldig groot. Het ware te wensen dat de heer van Bendegem ook tot dat inzicht kwam maar het is jammer dat hij dit blijkbaar niet kan. De heer VAN DER LEE wil ten slotte nog een kleinigheid zeggen over deze aangelegenheid nu de Oranjevereniging werd genoemd, van welks oprich ting hij één der initiatiefnemers is. Allerminst is het doel een „kinderkennis" in het leven te roepen, daar we dan weer in dezelfde sleur vervallen, waaraan niet de minste behoefte meer bestaat. De afgelopen jaren heeft spr, wel eens een kermis geobserveerd en zijn indruk is dat daarop vaak een heleboel geld, dat heel wat nuttiger te besteden was als het ware door de kleine man wordt weggesmeten. Spr. heeft niet de minste behoefte daaraan mede te wrken. Wel is ge tracht door „Axel '57" de Axelse ontspanningsmoge- lijkhden te vergroten, welnu wellicht krijgen we deze in soortgelijke vorm terug b.v, door een „Axel 1960". Het voorstel van de heer Maas werd daarop in stemming gerbacht en werd aangenomen met 11 tegen 1 stemmen. De heer K. Hamelink stemde tegen,. Als volgend punt der agenda komt aan de orde de ontslag-aanvrage van de beer A. J. Brugge als onderwijzer aan de openbare lagere school alhier, tegen 1 maart 1959, zulks wegens zijn benoeming als zo danig te Kruiningen. Dit ontslag werd op voorstel van het college eervol verleend. Op grond van de L.O.-wet 1920 werden daarop de volgende besluiten genomen. In verband met de gewijzigde vaststelling der gemeienterekening over het jaar 1951 ten aanzien van de onderwijsuitgaven dient op grond van het 3e lid van art. 55 der wet de vijf jaarlijkse afrekening van de werkelijke kosten van het openbaar lager onderwijs over de jaren 1948 tot cn met 1952 definitief te worden vastgesteld. Het is alsof U een wonder beleeft, als U al betrek kelijk gauw de gunstige irjvloed van de aansporende werking van Kruschen's zes minerale zouten op Uw bloedzuiverende organen ondervindt. Naarmate het bloed wordt vrijgemaakt van die pijnverwekkende on reinheden, leeft ge weer helemaal op en voelt ge U allengs weer de oude, fit van lijf en leden en vrij van pijn. Ing. Med. Dienovereenkomstig volgde de vaststelling der na volgende besluiten 1. Beschikbaarstelling van het bedrag per leerling der openbare lagere school voor 1959. 2. Beschikbaarstelling van bet bedrag per leerling voor hert bijzonder uitgebreid lager 6r.,derwijs voor 1959. 3. Vaststelling werkelijke kosten openbaar lager onderwijs over 1957, waarbij dit jaar de vijf. jaarlijkse afrekening over de jaren 1953 tot en met 1957 dient plaats te hebben. 4. Bepaling getal wekelijkse lesuren vakonderwijs aan de openbare lagere school voor 1959. 5. Afrekening vergoeding vakonderwijs aan de bij zondere scholen over 1957. 6. Vaststelling exploitatievergoeding bijzondere la gere scholen over 1957. Vervolgens werden eveneens zonder hoofdelf.jke stemming vastgesteld de diverse vergoedingen op grond van de kleuteronderwijswet, welke volgens voorschrift jaarlijks voor 1 december moeten worden vastgesteld. Deze vergoedingen betreffen het bedrag per kleuter en per lokaal. Aangezien eerst thans deze afrekening kan plaats vinden, stelden B. en W. voor deze vergoedingen over de jaren 1956 en 1957 vast te stellen, overeen komstig de bij de stukken overgelegde ontwerp-be- sluiten. De voorschotten kunnen nog steeds niet ver rekend worden, omdat de betreffende algemene maat regel van bestuur nog niet verschenen is. Aldus werd zonder hoofdelijke stemming besloten. (Vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1