De vluchteling blijft een klop aan ons geweten. Modernisering van Brussel gaat gestadig voort. 1 Nederland, kinderwogenparadijs. nmER^ Kinderkopjes Pracht handen ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1958 72e Jaargang No. 90 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT LEE/ 'l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK „Wij zijn er langzamerhand aan gewend dat in deze moderne wereld de vluchteling bij ons leeft. Zo gewoon is dit verschijnsel helaas geworden dat het gevaar dreigt, dat men er niet meer bij stil si'aat. En toch, de vluchteling staat temidden van ons en zijn aanwezigheid is voor ons allen een klop aan ons geweten en een vraag naar het wezen van ons menszijn. Hij heeft zich onttrokken aan een wereld waar dage lijks geworsteld wordt om de ziel van iedere mens. Hij komt bij ons in het Westen in een samenleving die zelf een diepgaande groeicrisis doormaakt en waarin welis waar veel over „human relations" wordt gesproken, maar waarin de mensen steeds meer van elkaar vervreemden. Welke boodschap hebben wij deze vereenzaamde en ontwortelde vluchteling van ons uit te geven Mijns inziens moet dat de kern zijn van de idealen die wij in enze vVesterse samenleving koesteren en die wij slechts op een menselijk gebrekkige wijze met vallen en opstaan daadwerkelijk trachten te verwezenlijken. En dat is liefde voor de mens naast ons, niet in woorden maar in daden. Dat betekent! naast de ander gaan staan als gelijke, zich indenken in zijn levenspatroon, hem opnemen met zijn eigen aard in onze kring, kortomwaarachtig mens zijn met de medemens en hem het gevoel geven dat hij bij ons behoort omdat wij allen kinderen zijn van één Vader." sjsr-- Deze boodschap richtte de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, aan de deelnemers van het vluch- telingencongres, welk onlangs in Amsterdam werd gehouden. In Nederland verblijven op dit ogenblik circa 15.000 vluchtelingen en ontheemden, afkomstig uit landen van achter het ijzeren gordijn. Het zijn Esten, Hongaren, Joego- Slaven, Letten, Oekraïners, Polen, Roeme nen, Russen, Slowaken en Tsjechen. Allen met hun eigen geschiedenis, cultuur, pro blemen en aspiraties. Het is Europa in heel zijn bont en boeiend aspect, maar tegelijk in zijn tragiek. Voor al deze vluchtelingen, maar even zeer voor het Nederlandse publiek, is de vraag naar de plaats, die deze vluchtelingen in ons land innemen, van groot belang. Deze vr.aag verkrijgt in de publiciteit over het al gemeen weinig aandacht. Wanneer er ov$r vluchtelingen wordt geschreven, valt het licht meestal op datgene, wat het gemoed gemakkelijk aanspreekt de omstandigheden welke de vlucht veroorzaken en begeleiden, of ook het triest en uitzichtloos bestaan in de kampen. Het wedervaren der vluchte lingen, nadat zij zich in enig land hebben gevestigd, ontgaat aan de aandacht. Even zo de activiteit van de nationale vluchtö- lingen-organisaties. Behoudensdaneen of andere opmerkelijke gebeurtenis, dan weil de moeilijke omstandigheden, welke soms door deze of gene vluchteling werden ver oorzaakt. Dit laatste soort berichten heeft de goodwill voor de groep als geheel op on verdiende wijze geschaad, in zoverre de lezer zich op de basis van incidenteel nega tief gedrag een beeld is gaan vormen van het verloop van de integratie in het alge meen. Meerderen der 15.000 vduahtelingen ver wachten dat vroeg of laat de politieke situ atie achter het ijzeren igordijn zal verande ren en stellen zich voor dan naar hun land terug te keren. Deze .vluchtelingen staan als het ware met dg ene voet in Nederland en met de aïïdere in het land waar zij zijn ge boren en getogen. Vele anderen beschouwen hun verblijf in Nederland als niet van voor bijgaande aard, maar gevoelen evenals de hiervoor genoemde categorie de behoefte hun nationale tradities en cultuur te be leven en uit te dragen. Deze ontheemden hebben zich georganiseerd in nationale or ganisaties, die samenwerken in de Raad van Overleg van de Nederlandse Federatie voor Vluchtelingenhulp, waarvan H.M. Koningin Juliana de beschermvrouwe is. De integratie van als deze in Nederland gevestigde vluchtelingen vormde geen ern stig probleem. In de eerste plaats niet, om dat het uitgesproken politieke vluchtelingen waren, voor wie de vraag naar en de be hoefte aan materiële welstand van minder betekenis was. Voor alles hechtten zij waar de aan de herkregen vrijheid. Op de tweede plaats, omdat deze vluchtelingen eigen or ganisaties en verenigingen hebben gesticht. Want het is vooral aan deze nationale vluchtelingenorganisaties te danken, dat de integratie over het algemeen rustig en ge ruisloos verliep. Want zoals een vis niet buiten het water kan leven, zo kan een vluchteling, resp. ontheemde niet gelukkig leven zonder een nationaal-geestelijk kli maat, waarin hij zich mentaal „thuis" kan voelen en zijn eigenwaarde intensiever er varen. In dit opzicht blijken de nationale organisaties tot grote steun te zijn voor de individuele vluchteling. De voornaamste van deze vluchtelingen organisaties zijn de Vereniging van Poolse Oudstrijders, de Vereniging van Estlanders in Nederland, Bond van Letten in Neder land, de Federatie van Hongaarse Vereni gingen, R.K. Bond van Poolse Verenigingen in Nederland en de Russisch Orthodoxe Kerk in het Buitenland. Nederlandse organisaties die zich met het vluchtelingenwerk bezig houden zijn o.a. R.K. Huisvestings-Comité,, de Commissie Internationaal Hulpwerk uit de Partij van Vakverenigingen, Nederlands Hulpcomité voor Tsjecho-Slowaakse Vluchtelingen, het Universitair Asyl Fonds, Stichting Oego- menische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen, Katholieke Stichting voor Vluchtelingen en Ontheemden, Stichting Raad voor Gerefor meerde Sociale Arbeid, Comité ter beharti ging van de belangen van Joodse Vluchte lingen, Stichting Admiraal de Ruijterfonds, Stichting Hulpactie voor Hongarije, Mind- szenty Stichting, Oosters Werk Pater Cp- pucijne» en de Stichting „HetOnthteemde Kind". Het bestaan van genoemde organisaties en tal v.an andere, bewijst dat het vraagstuk van de vluchtelingenhulp in brede kring de aandacht heeft. Maar ook bij de regering ontbrak het niet aan belangstelling voor het vluchtelingenvraagstuk. Het is mede te danken aan het initiatief van wijlen mr. Donker, destijds minister van Justitie, dat op 14 mei 1954 de Stichting Nederlandse Federatie voor Vluchtelingenhulp in het leven werd geroepen, waar op het ogenblik twaalf landelijke organisaties bij zijn aan gesloten. Dat H.M. de Koningin als Be schermvrouwe wilde fungeren, bewijst te meer hoezeer het lot der vluchtelingen de Landsvrouwe en haar volk ter harte gaat. Geconstateerd werd, dat de vluchtelingen die in Nederland verblijven niet althans niet in de eerste plaats en in het algemeen behoefte hebben aan materiële bijstand. Dit, zo werd betoogd, noopt de vluchte lingen-organisaties tot grote erkentelijkheid jegens het Nederlandse volk, dat deze inte gratie sociaal-economisch heeft mogelijk ge maakt. Men meende zijn dank niet beter tot uiting te kunnen brengen dan door een manifes tatie, waarin aan allen, die zich met het vluchtelingenwerk bezig houden, een beeld werd gegeven van het beste, dat de ont heemden uit eigen land hebben meegebracht op gebied van zang, dans en muziek. Eeen culturele manifestatie, die mede dank zij de N.C.R.V. uitgezonden werd over de televisie, heeft belangstelling gewekt tevens voor het geestelijk wel en wee van de in dividuele vluchteling en voor het streven van de nationale organisaties. B. S. TOERISTISCH NIEUWS UIT BELGIË DE BELGISCHE HOOFDSTAD KRIJGT PARIJSE ALLURE. Wie jarenlang niet in Brussel is geweest en nu naar de Expo gaat ,kan zijn ogen nauwelijks geloven. De Belgische hoofd stad is op vele plaatsen onherkenbaar ver anderd. Rommelige pleinen, waar de autcv- mobilist zich vroeger geen raad wist, zijn verdwenen en de overvolle verkeersaders van vroeger zijn vervangen door brede en prachtig-effen boulevards. Brussel is hard op weg de meest moderne verkeersstad van Europa te worden en het eind van de moder niseringsplannen is nog lang niet in zicht. Onder andere is bij het Noofdstation een enorm plein, vierhonderd meter 'lang en honderd meter breed, geprojecteerd dat aan de Parijse Place de la République doet denken. Het nieuwe plein zal omringd wor den door winkelgalerijen naar het <voor- beeld van de Rue de Rivoli in de Franse hoofdstad. Er komt een ruim plantsoen en wat vooral voor de autobezittende toe risten van belang is parkeergelegenheid voor een duizend auto's. Dit enorme aantal hoopt men te bereiken door het scheppen van ondergrondse parkeerruimte. Ook op ander gebied streeft Brussel er naar een moderne, zakelijke, tijdbesparende stad te worden, waar de buitenlandse be zoeker zijn kostbare qren niet met nodeloos wachten verspilt. Zo bevindt zich sedert enkele weken in het kantoor van de Sabena, op enkele honderden meters van het stad huis, een douane-afdeling, die er toe bij draagt, dat het wachten voor de luchtreizi gers tot een minimum wordt beperkt. Want Sabena-employé en douanebeambte kunnen nu tegelijkertijd hun werk doen. Overigens wordt verwacht, dat het aan tal luchtreizigers dat dit jaar Brussel aan doet, de 800.000 zal overschrijden. Radio helpt Wegenwacht op de autoweg Brussel—Oostende. Het begint steeds drukker te worden op de snelverkeersweg Brussel—Oostende. Dat bewijzen wel de bijna 2500 pechgevallen, die de Belgische Wegenwacht alleen al in juli op deze route te bestrijden heeft gehad. Om deze pechbestrijding nog sneller en efficiënter te doen verlopen, is op dit baan vak evenals reeds tussen Brussel en Gent het geval is een speciale dienst van Toering-Wegenhulp in het leven geroepen, die met radio-zenders en -ontvangers is uit gerust. Deze dienst beschikt nu over een radio takelwagen, die ogenblikkelijk per radio door de Wegenwacht kan worden opge roepen zodra het verkeer door een, in het ongerede geraakte, auto wordt belemmerd. De auto kan zodoende binnen de kortst mogelijke tijd naar de dichtstbijzijnde garage worden gesleept. Bovendien wordt deze route thans voortdurend geinspecteerd door de chef van de dienst, die via de radio met de ruim 30 Wegenwachters en met de een trale van de dienst te Brussel in verbinding staat. Ook op de belangrijke en drukke verkeers pechduiveltje kans meer. in de toekomst dus weinig De stad Brugge heeft met de feestelijke verlichting van haar grachten, historische monumenten en middeleeuwse poorten bij zonder veel succes bij de buitenlandse toe risten, die er blijkbaar niet op uitgekeken raken. Die feestverlichting was ontstoken ter gelegenheid van de Wereldtentoonstel ling in Brussel en had, nu het toeristensei zoen 1958 op zijn laatste benen loopt, eigen lijke al gedoofd moeten zijn. Maar Brugge's vroede vaderen hebben besloten de lampjes tot 19 oktober de sluitingsdag van de Expo te laten branden. Ze verwachten dat nog vele duizenden buitenlanders hun stad bij avond zullen bewonderen. BOEK VAN PRINSES WILHELMINA. De particulier secretaresse van Prinses Wilhelmina deelt mede Dit najaar zal van de hand van Prinses Wilhelmina een boek verschijnen onder de titel „Eenzaam maar niet alleen". In dit ge schrift heeft de Prinses weergegeven haar levensloop en die van het Nederlandse volk in die jaren, in het licht van haar geloofs overtuiging. Het boek, dat is verlucht met een vijftigtal foto's waarvan verscheidene nog nooit zijn gepubliceerd en met tien reproducties van tekeningen en schilderijen van Prinses Wil helmina, omvat 450 bladzijden. De tien hoofdstukken hebben resp. tot titel Inleiding Vader en moederMijn Jeugdjaren Het begin van de nieuwe eeuw De eerste wereldoorlog Tussen de oor logen De tweede wereldoorlog De be vrijding en daarna Wachtte mij nog een taak Het omslag-ontwerp is getekend door prof. C. T. Roelofsz, verbonden aan de rijksacademie voor beeldtende kunsten te Amsterdam. De typografische verzorging is in handen van de heer Th. Kurpershoek uit Amsterdam. De uitgever W. ten Have N.V. te Am sterdam zegt in zijn toelichting op het boek o.m. dat de Prinses begint met de beschrij ving van het milieu en de persoonlijkheid van haar ouders en met haar jeugdherinne ringen. Het werk draagt een bijzonder per soonlijk karakter, waar het de lezers iets verhaalt over de laatste jaren van Koningin Emma en Prins Hendrik en over ons ko ninklijk gezin en waar het de overweginge betreft, die geleid hebben tot haar abdicati Het verhaal geeft een indruk van de brec belangstelling, de werkkracht en de toe wijding, waarmee Prinses Wilhelmina haar taak als vorstin heeft vervuld, in het bij zonder in het hoofdstuk over de tweede wereldoorlog, de Londense periode. PRINSES WILHELMINA WEKT OP TOT VEILIG VERKEER. H.K.H. Prinses Wilhelmina heeft aan dé voorzitter van het Verbond voor Veilig Verkeer het volgende schrijven gezonden Mijnheer de Voorzitter, Voldoende aan Uw verzoek een enkel woord tot U te richten, wil ik in de eerste plaats uiting geven aan mijn bijzondere waar dering voor de toewijding van de velen ip Uw verbond verenigd, die met ijver, geest drift en met opoffering van veel vrijheid, in plaatselijk, provinciaal en landelijk verband, het Nederlandse volk verantwoordelijkheids besef trachten te leren, verantwoordelijk heidsbesef dat tot grondslag heefteerbied voor het leven van de mede-weggebruiker Babyderm Haarwater (Haargroel-fO' nic) legt reeds In de jeugd de basis voor een gezonde haargroei. Flacon f. 1.90. Het is geen wonder, dat in een land als Nederland met zijn hoge geboortecijfer een bloeiende kinder wagenindustrie kon ontstaan. Iedere 2 tot iy2 minuut komt er een nieuwe Nederlander bij, die van tijd tot tijd naar buiten moet om,op te groeien tot een ge zonde staatsburger. Bij dat naar-buiten-gaan is de kinderwagen onontbeerlijk. In het begin van deze eeuw kon al enigermate van een kinderwagenindustrie worden gesproken, al verschilden de producten zonder rubberbanden, met z.g. rijtuig veringen en vaste, stevige kappen nog veel van de tegenwoordige modellen. De vormgeving dateert naar men ons mededeelde van de laatste 30 tot 35 jaar. Kinderwagen model 1 9 5 8 wenst als reiswieg worden gebruikt. Er zijn modellen met een opvouwbare standaard, die dus als wieg kunnen dienst doen. Elke wagen kan in ruststand op een rem worden gezet. Voor de wat klein-behuisden is er het opvouwbare type, een comfortabele en gemakkelijk hanteerbare wagen, die in de lengte kan worden opgevouwen. Wordt de baby wat groter, dan zijn er allerlei soorten Nederlandse wandelwagens verkrijgbaar, waarbij er een is van een bij zonder fraaie vorm en met wat nieuw is een afdraaibaar kapje. Veel export. Er is export naar België en Duitsland, maar ook naar de Verenigde Staten en Mexico, naar Zuid-Afrika en Canada en eigenlijk naar alle delen van de wereld, waar Nederlandse emigranten zitten. Wanneer wij zien welke zorg er door de Nederlandse fabrikanten wordt besteed aan de kwaliteit van de kinderwagens en met hoeveel vakmanschap veelal in nauwe samenwerking met het Instituut voor In dustriële Vormgeving aandacht aan de vorm wordt besteed, dan is die vraag van ver over onze grenzen'volkomen begrijpelijk. De jonge^ Nederlanders kunnen dus op Het doet misschien vreemd aan, maar het is alleszins verklaarbaar de modellen van de kinderwagens passen zich aan bij de modellen van de auto's, de modellen van de poppenwagens bij die van de kinder wagens en zo kunnen de auto van Vader, de kinderwagen van Moeder en de poppen wagen van de jongste, hetzelfde model car rosserie hebben in dezelfde tinten geschil derd. Met dit verschil echter dat de eigen lijke kinderwagen in Nederland a 11 ij d van triplex is gemaakt, dat men elke ge wenste vorm kan geven en dat in de zomer koeler en in de winter warmer is dan staal. Het is dus niet vreemd dat de Engelse kinderwagen steeds dezelfde vorm blijft behouden hiervoor is staal gebruikt en het veranderen van model brengt dure gereed- schapskosten met zich mee. Mode 1958 Momenteel is het hoge model favoriet, dat ook voor de jonge moeder vele voor delen biedt. Zij kan de baby immers veel gemakkelijker bereiken. De wielen staan zo kort mogelijk bij elkiaar opdat zonder enige moeite door een deur kan worden binnen gereden. De vering is geheel uitgebalan ceerd. De Gelukkig heeft de invoering van de maxi mum snelheid een gunstige uitwerking gehad in de bebouwde kommen. Ik moge de hoop uitspreken, dat dit ook zijn uitwerking zal hebben op een rustiger, beheerster verkeer langs de grote wegen. Ik heb mij verheugd in het innig medeleven met de 99 slachtoffers van het K.L.M. toestel „Hugo de Groot", dat zich o.a. geuit heeft in één minuut stilte. Het aantal slachtoffers van het verkeer, dat dagelijks dodelijk ge troffen, of voor het verdere leven verminkt wordt, is helaas véél groter. Ik wil deze boodschap dan ook besluiten met een ieder met klem' te vragen eens hierbij stil te staan. Zou óók hier niet pas sen het in acht nemen van een ogenblik stilte tot ernstige bezinning. WILHELMINA, Prinses der Nederlanden. Het is de Hamamelis die het 'm doet MET ENIGE AARZELING Wfe zouden hem Jan de Vries kunnen noemen. Hij heet wel anders, maar met een verzonnen naam kunnen we het even goed, zo niet beter, doen. Vijf en dertig jaar, getrouwd, twee kin deren, beroep kantoorbediende. Hij had ge solliciteerd naar een nieuwe baan en werd door de personeelschef gemoedelijk ont vangen. Deze nam zijn sollicitatiebrief nog eens met hem door, zijn opleiding, zijn vroe gere betrekkingen, de redenen waarom hij die voor andere had verwisseld. Bij één be trekking, ongeveer tien jaar geleden, was die reden niet erg duidelijk. Een redelijk bezoldigde betrekking werd gevolgd door een andere op veel lager niveau. „Waarom bent U toen Er viel een pijnlijke stilte. Niet doordat Jan de Vries in de war was gebracht door de vraag. Hoewel hij had gehoopt, dat zij achterwege zou blijven, had hij van te voren al overwogen ,dat hij twee dingen kon doen er omheen praten oof met de waarheid die toch eens zou blijken voor de dag komen. Hij had het laatste gekozen. „Ik heb toen met de justitie te maken ge had verduistering in dienstbetrekking gearresteerd, twee maanden preventief de rest voorwaardelijk maar natuurlijk mijn baan kwijt." Stilte. Toen sprak de personeelschef weer. Hij was niet veranderd in die- enkele ogen blikken, de personeelschef. Hij zette het ge sprek voort. Alleen leek zijn toon iets min der gemoedelijk, dacht Jan, maar hij kon zich vergissen. Men wordt gevoelig op dit punt. Dit is geen sentimenteel verhaaltje. Er wordt niet in verteld, dat Jam de Vries de betrekking niet kreeg, omdat hij tien jaar geleden een misdrijf had begaan, weliswaar als volkomen gereclasseerd kon worden be schouwd, maar toch niet geheel werd ver trouwd. Integendeel, hij kreeg de betrekking. De brief, waarin hem dit werd medegedeeld, begon met de woorden „met enige aarze ling" en besloot met de zin „Wij hopen, dat er in Uw gedrag geen enl^el elemeptzal zijn, dat ons deze beslissing doèf1 betreuren." Dat was fijntjes gezegd. Fijntjes en toch duidelijk. Duidelijk voor de goede verstaan der, die slechts een half woord nodig heeft. Jan antwoordde, dat hij de betrekking gaar ne aanvaardde en dat hij zijn best zou doen. Waarom dit verhaaltje zonder begin en zonder eind? Wel, hierom. Van de mensen, die met de justitie in aan raking komen, overkomt dit de meesten slechts eenmaal in hun leven. Hun misdrijf moet worden gestraft. Of dit nu geschiedt door een voorwaardelijke of een onvoor waardelijke straf, op dit punt zijn we het wel eens, dat onze maatschappij het in het algemeen niet zonder de straf in enigerlei vorm kan stellen. Maar aan die straf moet een eind komen, vroeg of laat. En daarna behoort de man of de vrouw weer een reële kans te hebben in het leven. In de periode na het misdrijf, tijdens de bestraffing en tijdens de pogingen om weer een plaats in de maatschappij te veroveren, Staat de reclassering klaar om de „reclas sent" te helpen. Over wat dit „helpen" in houdt, zullen we nu niet uitweiden. In het algemeen zou men kunnen zeggen een brug Slaan tussen het verleden van de reclassent en de maatschappij. Indien die brug geslagen ^ordt, is dat voor de reclassent belangrijk, ïpaar ook niet zonder belang voor de njaat- gchappij. En het heeft geen zin, noch voor de maatschappij, noch voor de gereclasseerde er aan te herinneren, dat die brug eens ge slagen móést worden. De reclassering kan haar werk niet alleen doen. Ze heeft daartoe nodig werkgevers en medewerknemers, vrienden en buren, leden van de club en van de bond, die bereid zijn de man of de vrouw weer te aanvaarden als een mchmw ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abmnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJSi 8 ent per m.m. BIJ contracten belangrijke reductie, iep «onden Mededelingen 20 cent per mjn. Klelnwkdvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regel, 70 ent iedere regel meer 12 cent extra. Brugge lont f eecsiverllchttng langer branden. Uen nimmer ruw of schraal sy Q Tube 95 cf.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1