AXELSE COURANT De slag om Arnhem. Mannen van betekenis. IVO ROL Elke tand een Sneeuwwitje sa J. C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1958 72e Jaargang No. 89 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor ieder die briewen schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL EEN EPISODE UIT ONZE GESCHIEDENIS OM NOOIT TE VERGETEN. Wie destijds Arnhem niet zelf gezien heeft, kan zich geen voorstelling vormen van de vele wonden, die deze stad in september 1944 toegebracht' werden en wie toen Arnhem wèl gezien heeft kan niet begrijpen, dat' deze wonden thans voor het grootste deel genezen zijn Een oorlogsveteraan vertelt Laten we toch nimmer vergeten, dat ook cns land zijn bijdrage tot de uteindelijke overwinning heeft geleverd. Mag dan ons aandeel in geen verhouding staan tot dat van de machtige Geallieerden, percentsge wijze was onze bijdrage zeker groot en méér dan dat Met de strijd op de Grebbeberg, Let bombardement van Rotterdam, de slag in de Java-zee, de spoorwegstaking, de hongertochten in het \Vesten, zal de slaig om Arnhem in onze geschiedenis blijven voortleven. Onder de helden, die in de september dagen van de 17e tot de 27e vochten, waren 9000 Nederlanders. Twee-derde, dus 6000 nan, keerde hiervan niet terug Het was zomer geweest en ademloos en gespannen hadden wij ed verrichtingen van de Geallieerde Legers gevolgd. Met bijna fabelachtige snelheid trokken de troepen voorwaarts, de Duitse oorlogsmachine werd lam geslagen, de opmars scheen niet te stuiten. Het werd „Dolle Dinsdag" en in Amster dam, in Haarlem en in geheel de Bollen streek stonden de optimisten lanlgs de grote wegen om de binnentrekkende bondgenoten met bloemen te begroeten. De bloemen ver welkten evenwel zonder dienst te hebben gedaan, maar ihet werd 17 september en rieuwe hoop gloeide op. Op deze dag waren in Engeland de mach tige transportmachines, achter zich aansle pend de ranke zweefvliegtuigen, opgestegen om de grootste en tevens meest gewaagde luchtlanding van deze oorloig te volbrengen. Als de onverwachte actie bij Gelderlands hoofdstad succes mocht hebben, als het 2e Britse Leger tijdig hulp in de vorm van manschappen en zware wapenen zou kunnen aanvoeren, dan zou de doorstoot naar de Zuiderzee, het IJsselmeer, een kwestie van minder belang zijn en de Duitsers in ons land in een hopeloze positie brengen. De grote rivieren bij Grave, bij Nijmegen cn bij Arnhem geforceerd, de Siegfriedlinie onbestorm gepasseerd het hart van Duits land opengelegd Weliswaar w,as de aanvoerweg via Eind hoven naar Nijmegen smal en konden de Duitse tanks de corridor gevaarlijk bedrei- c;en, maar er was een goede mogelijkheid, die vergroot werd, doordat de Duitsers on voorbereid stonden ten opzichte van de plotselinge operatie. Zondag 17 september 1944 luchtlandin gen bij Eindhoven. Nijmegen en Arnhem Groot offensief in noordelijke richting van uit het bruggehoofd over het Scheldekanaal. Weinig vermoedden de kerkgangers in Gelderland en Brabant, toen zij zich die zondagmorgen naar het Bedehuis begaven, hoe de oorlogssensatie reeds letterlijk boven hun hoofden hinig. Toen zij de kerk ver lieten, hadden de eerste par,acutes reeds hun menselijke vracht aan de grond gezet en daverden machtige luchtvloten langs de wolkenloze hemel. De Britse troepen bij Arnhem werden in de buurt van Wolfheeze afgezet en het duurde niet lang of de eerste jeeps met man schappen door de lucht aangevoerden raas den door de straten van Arnhem» Dat dit niet zonder schermutselingen gepaard ging 1 ehoeft geen betoog Hoewel de Duitsers volkomen verrast wa ren door de feilloos uitgevoerde en boven verwachting geslaagde landing, bleken de toegangswegen tot Arnhem niet zender meer ij te passeren te zijn. Langs drie kanten rukte men op me als ij doel de Rijnbrug. Naarmate men Arnhem naderde, werd de strijd feller en de tegen stand heviger. De Duitsers verzetten zich krachtig tegen de Britse „Red Devils en slechts enkele honderden manschappen wis ten tot in het hart van Arnhem door te dringen. De verliezen waren groot, maar de brug werd bezet )De dag liep reeds ten einde, toen de Genietroepen aanrukten om de Spoorbrug te bezetten. Dat dit niet gelukte, vond zijn oorzaak in het feit, dat de Duitsers op het laatste moment de brug in de lucht konden laten vliegen. De nacht viel. De Britten nestelden zich in de huizen en trachtten hun benarde positie zoveel moge lijke te versterken. Het Noordelijk deel van de Rijnbrug werd door hen beheerst, het zuidelijke einde was in handen van de Duit sers, die met pantserwagens en een lucht doelkanon over de brug begonnen te vuren. Dat was reeds in de morgen van de volgende dag. De uren verliepen. Het werd middag en nog slechts een handjevol Britten was er over. Versterking Versterking Zij kwam niet. Vier dagen lang hielden ongeveer 100 man stand onder de brug. Niettemin werd een fanatieke stormloop van de Duitsers af geslagen. Bombardement volgde op bom bardement, stormaanval op stormaanval. Gebrek aan munitie. Geen eten en geen drinken. Van de 100 man zijn er nog 20 over. Dinsdag, Woensdag. Tien man houden nog stand, maar dan heeft langer tegenstand bieden igeen zin meer. Niet één man echter valt ongewond in handen van de vijand. In de bossen. Dit waren de weinigen, die in de stad zelf doordrongen. Het lot van de heldhaftige strijders in de bossen ten westen van Arn hem was niet minder dramatisch. Tot drie maal toe doorbraken de Duitsers de smalle corridor, die vanuit het Zuiden door Bra bant leidde. Het was Generaal Dempsey daardoor onmogelijk zijn troepen in vol doende mate naar de Betuwe te dirigeren en bliksemsnel behaalde voordelen der lucht landingsdivisies aldus te behouden en te be nutten. De mannen in de bossen konden slechts vanuit de lucht helaas té schraal wor den bevoorraad en al toonden de piloten der bijkans langs de grond scherende toevoer vliegtuigen ware staaltjes van doodsver achting en heldenmoed, het mocht niet baten. Onophoudelijk barstten de /vijandelijke projectielen in de steeds dunner wordende gelederen uiteen, voortdurend namen de tankaanvallen in hevigheid en omvang toe. Hoe de mannen van Arnhem het zonder het hoogst-nodiige, bijna zonder eten of drinken nog zo lang hebben uitgehouden, is een wonder. Steeds weer trokken de Rode Duivels uit hun stellingen, steeds weer keerden zij terug met de melding, dat de aanval „afgeslagen" was. Maar ook steeds werd hun aanval minder. Geheel Nederland, geheel de beschaafde wereld leefde mee met de heldenstrijd bij Oosterbeek van de First British Airborne Division onder het commando van Generaal- Majoor R. E. Urqnhrat. Huis na huis werd in Arnhem verdedigd, slechts boom na 'boom gaven zij langs de Veluwezoom prijs. In de regenachtige nacht van 26 op 27 september werd het bevel tot terugtrekken aan de gedecimeerde troepen gegeven. De zoeklichten flitsten over de Rijn. Zonder onderbreken trommelde het mitrailleurvuur over het water, maar in volkomen orde en in volle opofferingsgezindheid geschiedde de overtocht. Van de ongeveer 9000 man, die in de omgeving van Arnhem waren geland, keer den er aanvankelijk ongeveer 2000 terug binnen de Engelse linies van Nijmegen. An deren. door de bevolking verborgen, volg den later. Het gros was gesneuveld of om gekomen en een deel gewond of gevangen genomen. De honderdduizend inwoners van Arn hem zagen in de tien dagen niets ontziende strijd hun liefelijke, hun lachende stad ver woesten tot een rokende puinmassa, ver nietigd door vuur van vriend en vijand. En als of dit nog niet genoeg was, volgde daar op een onverbiddelijk bevel tot algehele eva cuatie, voor velen zo mogelijk nog erger dan het moordend oorlogsgeweld. Honderdduizend mensen trokken weg, het schamel bezit voor zover uit de chaos gered voortsjouwend op de rug in kin derwagens of op wrakke karretjes. Wat er achtergebleven was of achtergelaten moest worden werd op last van de Rijkscommis saris geplunderd. De rest verbrand en ver woest CORNELIS VEROLME, DE NEDERLANDSE ONASSIS. f IN TWAALF JAAR BOUWDE HIJ EEN WERELDBEDRIJF OP. Griekenland heeft zijn Onassis, de wereldbekende scheepsbouwer en reder, die als jonqeman met een beetje spaargeld als emigrant naar Amerika trok en die thans een eiqen handelsvloot heeft met enige honderden millioenen op de bank. Minder bekend is, dat' ook Nederland zo'n soort Onassis heeft, een geweldenaar op zijn qebied, een doodeenvoudige arme jongen van huis uit, thans geschat op een vermogen van zo'n 200 millioen gulden, eigenaar van grote scheepswerven, ruim 4000 man personeel, die alle zeeën bevaren. Zijn naam is Cornelis Verolme. Het is het Amerikaanse financiële tijdschrift „Fortune", dar iets vertelt over de merk waardige carrière van deze man, geboortig uit Nieuwe Tonge op de Zuidhollandse eilanden. De Amerikanen en Engelsen hebben een typisch spreekwoord, toepasselijk op men sen, die op een redelijke wijze de kunst ver staan vermogens te vergaren. Het luidt The art of money-making", de kunst om geld te „maken". Maar deze Hollander in teresseert zich weinig voor geld, evenals voorheen mannen als Ford, Carnegie, Van- derbilt, Rotschild, Woolworth enz., mis schien omdat zij er zoveel van hadden. Niet de zucht naar geld dreef hen. Cornelis Verolme heeft maar één grote hartstocht lang en hard werken en iets .groots scheppen. Zijn buitengewone flair voor zaken doen en het plezier om uit het niets iets van betekenis op te bouwen heeft hem van jongsaf voortgedreven. Hij zelf zegt het zo het geld ligt overal op straat en het enige wat je nodig hebt is de kunst Werken. Onze Nederlandse Onassis kan met 5 of 6 uur slapen per dag toe. De rest is werken .geblazen. En als de tijd het toelaat, een paar uur doorbrengen in zijn gezin. Geen tele visie, hoogstens radio, want dat leidt alle maal maar af. Zijn vrouw, voormalige secre taresse, beheert grotendeels zijn zaken, dat wil zeggen de voornaamste administratie. Hij noemt haar „zijn zakboekje", dat hem herinnert aan de vele kleine en vooral grote dingen, die hij niet vergeten mag. Hij zelf weet niet eens nauwkeurig hoeveel hij bezit, maar zij wel. De Haagse Post, aanknopend bij een korte levensschets van „Fortune", geeft enkele trekjes, die deze man tekenen. Wat weer houdt Cornelis Verolme, iemand met zoveel succes en zoveel geld, na zijn fabelachtige en het enige wat je noaig neoi is uc «cu»».. a—--- - om het te zien en de moeite te doen omopkomst, om de bloemetjes eens buiten te het op te rapen. Dat lijkt allemaal zo verschrikkelijk een voudig en gemakkelijk, maar in het leven van alledag zijn er niet zo heel veel mensen daarvoor geschapen. Het is heel wat anders dan het puur of stom geluk van de sheiks en vorsten in het Midden-Oosten, die de (millioenen en milliarden zo maar in de schoot geworpen krijgen omdat zij boven „op de olie" geboren werden en worden. zetten en de rest van zijn leven hij is noig maar 58 jaar te genieten van de heerlijkheden, die overal te koop zijn Wat beweegt hem van vroeg tot laat te blijven werken, steeds maar werven, dokken en schepen te laten bouwen Verolme zelf beantwoordt deze en derge lijke vragen. Hij zegt „Bezit maakt niet gelukkig. Wij allen hebben van onze Schep per, welke godsdienst wij ook belijden, de opdracht gekregen om naar onze eigen be perkte kracht en gaven te scheppen." Hij verwijst naar de Bijbelse gelijkenis van de talenten en de straf voor de luiaard. Vrijwel ieder mens, hoe gering ook, heeft een schep pend vermogen, de een veel de ander wei- niig, maar alle mensen hebben een taak. Sterk in het scheppen. De „jongen" uit Nieuwe Tonge is sterk in het scheppen. In nog geen twaalf jaar 200 millioen. Het organiseren is hem aan geboren. Na met veel „pijn en moeite" het staatsdiploma M.T.S. verkregen te hebben heeft hij weinig of geen tijd meer gehad om te studeren. Voor de goede naam en de goede trouw heeft hij zich omringd met en kele knappe koppen met invloedrijke namen, zoals oud-minister-president mr. Gerbrandy en vice-admiraal b.d. De Booy, respectieve lijk commissaris en directeur van zijn N.V., waarvan hijzelf de enige aandeelhouder is. Hij zit altijd vol plannen, maar op zijn plan nen volgt ook de daad. Zijn zelfkennis brengt hém er toe te zeggen wie werkt maakt fouten. Maar 'zijn werven hebben in elk geval een totaal capaciteit van circa 400.000 ton schepen en hij heeft een porte feuille orders voor drie jaar tot een waarde van een millard. Prima sociale voorzieningen. Bij al zijn zorgen en werken heeft hij niet nagelaten, mede dank zij het werk van zijn jonge vrouw (42) voor zijn uitgebreid per soneel prima sociale verzekeringen in het leven te roepen. Hij glimlacht als zelfs „De Waarheid" hem daarom prijst en hem de eretitel gaf „Een moderne ridder onder de kapitalistische geldwolven". De levenswijsheid van deze nooit wer- kensmoede Overflakkeeër (Z.H.) is: wees dankbaar voor de gaven, die God ons ge geven heeft, hetzij veel of weinig en woeker er mee, maar denk nooit, zo lang je nag geen 80 bent ik heb het al bereikt en kan nu op mijn lauweren gaan rusten. Stram en Rheumatiscb Doe dan toch eens een bloedzuiverende kuur. Met Kruschen Salts. In 1946 was hij hoofd van de Dieselaf deling bij Stork in Hengelo .een mooie baan met een goed pensioen in het vooruitzicht. Bijna 99% van de mensen geloven het dan wel, zij achten zich maatschappelijk ge sproken, geborgen, en leven hun keurig en welverzorgd leventje. Niet aldus Cornelis Verolme. Hij zag het massabedrijf van Stork en zag ook al gauw, dat er veel meer uit kon komen. Dus verraste hij de directie met een groot organisatieplan tot in de puntjes uitgewerkt. Prachtig, zei die directie. Maar het plan werd afgewezen op één punt Verolme had bij het plan ingelast een voor stel tot zijn benoeming in de directie. Men vond evenwel, dat hij met zijn diploma MTS en zijn toekenning tot de titel hoofdingenieur bij Stork voldoende beloond was. Avontuur lokte. Toen nam hij ontslag. Weg veilige baan. Het avontuur lokte. Zelfstandig iets op bouwen met wéinig geld. Het begon met een klein loodsje en een paar mensen. Na 12 jaar een massa-bedrijf. Een sober man, die weinig voor zichzelf nodig heeft, maar altijd bereid om veel geld te besteden voor prachtige en nuttige plannen in zijn ge^ boorteplaats, die hem tot ere-burger ver heven heeft. Zijn successen hebben hem niet vervreemd van zijn eenvoudige afkomst en de calvinis tische principes, die hij uit het ouderlijk huis meekreeg. Aan God alleen de eer, is zijn devies. Hij spreekt nooit over zijn arbeiders, maar alleen over hen als zijn vrienden en medewerkersj. Op feestdagen, Kerst en Nieuwjaar, roept hij al die „medewerkers bijeen van hoog tot laag oud-minister Gerbrandy ontbreekt daarbij meestal niet een interessante levensgeschiedenis, tot le- hen als man tot man, als een der hunnen Een man om een boek over te schrijven, een interessante levensgeschiedenis, tot lt ring voor jongeren en ouderen. ABONNEMENTSPRIJS: Lost* nummert 6 cent Kwartaal-abranement t Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatten f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVEETINT1EP1US. Bi) contract» b,langrt)k« ine condon Mododollngon 30 titUK. kdrortontlêQ (maximum 6 reg«U) 70 CMI lodoro r,gol t eut por m.m. A angrljko reductio. gon 20 cont por m.m. :lmum t rogoli) 1-5 rogoU I moor 12 cont oxtro. J rwn A nnnl- inn Tttn Uiran nil 1O Al tientallen jaren was Kruschen over de hele werrid redder 'n de nood, in duizenden gevallen van Rheu- matische Pijn. Dat komt omdat Kruschen de oorzaak van de kwaal aantast en verdrijft. Rhetumatische pijnen vinden veelal hun oorzaak in de vertraagde werking van de bloedzuiverende organen. Juist die komen door Kruschen's zes minerale zouten weer op gang. Ing. Med.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1