AXELSE COURANT 55?1 Het volk dat in duisternis wandelt Het autoverkeer wordt steeds intensiever. J C VINK Frankering bij abonnement. Axel WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1958 72e Jaargang No. 87 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT lltf WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL DE GESCHIEDENIS VAN DE NEGERS VAN AMERIKA. De historie van de negers in Amerika is een triest geval van geweldadige vervolging en smartelijke ellende, van verbeten strijd en lugubere wraakgevoelens, van een droe vig drama waar de slaven en slavinnen van Afrika's dorpen de hoofdrollen in spelen. Vanaf het ogenblik dat de eerste twintig slaven in het jaar 1619 op een Hollands schip in Virginia aan land worden gezet tot heden duurt de eeuwen lange strijd tussen de blanke en zwarte mensen gestadig voort, soms met wisselend succes. Wanneer officieel de slavernij is afge schaft, komt een even erg kwaad de rassenwaan en rassendiscriminatie er voor in de plaats. President Lincoln mocht door de slaven als kampioen en verlosser der mensen met enthousiasme begroet wor den, de praktij kleerde wèl anders. Roose velt moest zijn gehele leven vechten tegen politiek gekonkel en wetsontduiking en pas in 1950 gelukte het Truman toen de oorlog in Korea begon om met een slag een order te geven dat negersoldaten ten minste gelijke kansen en gelijke menswaar dige behandeling zouden ondervinden. Door zijn optreden is het rassenprobleem een stap dichter bij zijn oplossing gekomen en thans komt de bevrijder van Europa, Eisenhower, voor de Herculestaak te staan om de rassen discriminatie definitief tot het verleden te doen behoren. Dr. Schulte Nordholt meent te mogen ge loven, dat er voor het zwarte volk, dat in duisternis dwaalt, een uitzicht, een dage raad gaat blinken, die o zeker langzaam het morgenrood van een nieuwe dag van vrij heid, gelijkheid en vrede zeker zal brengen. Gestapo - allures. In niet minder dan zestien hoofdstukken wordt ons de opkomst van de slavenhandel, de strijd tussen Noord- en Zuid-Amerika, de fokkerij en marktverkoop, de onder grondse, de wetteloosheid en de toestand van de negerbevolking na de afschaffing der slavernij getekend. Het boek loopt over van de feiten en citaten. Het Zuiden van Amerika, waar de grote katoenplantages zich uitstrekken en de „fine fleur" van de slavenbezitters en kapitalisten wonen, komt er niet te best van af. Een van de felste bestrijders, Philips, getuigde van het Zuiden „Het is een groot bordeel, waar een half millioen vrouwen met de zweep tot de prostitutie wordt gedreven. Een oude slavin vertelt over de behandeling, die haar meester haar liet ondergaan, een methode die ons aan de leden van de Gestapo doet denken „Hij bindt me aan de staak en ieder half uur, vier uur lang geven ze me tien slagen op mijn rug. De eerste uren is de pijn vrese- l"k. Ik vergeet het nooit. Dan heb ik zoveel pijn doorstaan dat ik niet veel voel en als ze me los maken, ben ik ongeveer half dood. Ik lig twee dagen op mijn slaapbank en kwam dat pak slaag weer te boven met mijn lichaam, maar niet in mijn hart. Nee, meneer, ik heb dat in mijn hart tot vandaag toe." Vrijheid is een kostbaar goed. Slavernij is een gruwel en de bladzijden trillen van de ontroerende en mensonwaar dige behandeling, die men in Mississippi de slavenmeisjes van achttien jaar deed onder gaan. De afschuwelijke taferelen die zich afspeelden op de slavenmarkt, waar de zwarten betast en bevoeld werden als of zij vee waren en mannen en vrouwen van el kaar werden gescheiden volgens voorschrif ten, die van elke humaniteit gespeend waren. De Zuidelijken beschouwden de negers als minderwaardige elementen, zij waren lui, zij gaven zich over aan dronkenschap en uit spattingen enz. Bovendien saboteerden zij de blanke meesters met grote energie en voor treffelijke saamhorigheid. Niet één keer maar zeker twee honderd en vijftig maal kwamen zij in opstand tegen hun onderdrukkers, die ook niet kieskeurig waren in het zoeken naar middelen om de slaven mores te leren. Bloedhonden en jachtgeweren maakten deel uit van hun wapenrusting om de weggelopen slaven terug te halen, maar ook advehten- ties en, beloningen in geld waren niet te ver smaden. Bij een lynchpartij werden vrouwen en kinderen als brandhout in het vuur gewor pen en bij een executie in de openlucht stierven de slachtoffers als helden. Eén Van hen riep zijn beulen toe „Dood is altijd te verkiezen boven slavernij." De schrijver laat duidelijk zien dat het Zuiden zich onmenselijke praktijken tegen over de slaven permitteerden, maar dat Noord-Amerika ook geen ideale maatschap pij voor de negers betekende. Voor de negers, die de christelijke gods dienst omhelsd hladden, was de ontgooche ling nog pijnlijker. In het godsdienstige Bos ton werden in 1859 de vrije negers als paria's behandeld en tegelijkertijd veracht. Men beschouwde hen als een mensenras, dat op een veel lagere trap van ontwikkeling stond. Pas in 1860 kregen zij in sommige staten gelijk kiesrecht. Ovei'al hadden zij afzonderlijke kerken, scholen, ziekenhuizen, gevangenissen, wachtlokalen, enz. De Negerhuut van Oom Tom. In het jaar 1852 heeft de publicatie van „De Negerhut van Oom Tom", geschreven door Harriet Beecher Stowe, de stoot ge geven tot de gedeeltelijke vrijmaking van de veelgeplaagde slaven. Meer dan 300.000 exemplaren werden er van dit boek verspreid en nog steeds wordt het boek gelezen. Niet omdat het litterair gesproken zulk een „bestseller" is, maar om dat de schrijfster een krachtig pleidooi houdt voor echte menselijkheid en humaniteit. Het later door H. B. Stowe uitgegeven boek „A key to Uncle Tom's cabin" kreeg veel minder aandacht, ofschoon het lang zo heftig niet geschreven was als haar eerste boek en integendeel een grote hoeveelheid feitenmateriaal bevatte, die voor de Zuide lijke slavenhouders en plantagebezitters een niet te weerleggen aanklacht bevatte. Het slavendom ontwaakt. „De negers kunnen alléén met een zweep geregeerd worden. Het is een waardeloos stelletje Vier millioen slaven, naalfabeten, te regeren was de ontzaggelijke taak die het Noorden in 1861 na het winnen van de vrijheidsoorlog op zich heeft genomen en de w'eg van deze bevrijding is een pad van distelen en doornen voor beide p'artijen ge weest. In 1870 waren er al meer dan 4300 scholen met 270.000 leerlingen. In 1867 werden de Howard Universiteit en de At lanta Universiteit opgericht* een van de eerste afgestudearden was een ex-slaaf, die zelf geholpen had, tien jaar eerder, de ste nen te metselen. De geweldige opgang die de negerbevol king na de vrijmaking der slavernij maakte, prikelde de tegenstanders geducht. Zij stich ten een vereniging of genootschap om z.g. de blanke vrouwen te verdedigen de „Ku Klux Klan". Het w'erd in de loop der tijden een veem gericht-organisatie, die eenzame negerboer derijen overvielen en uitmoorden, verdachten uit de gevangenissen sleepten en de kleur lingen de hersens insloegen. Het zou ons te ver voeren indien wij de misdaden door de „Ku Kluj Klan" bedreven zouden navertel len in Texas telde men in twee jaar tijd bijna duizend moorden en het feit dat tot op heden aanhangers van geheime genoot schappen het grote Amerikaanse volk kun nen blijven terroriseren is slechts te verkla ren uit zondige driften die geen andere uit weg weten. De auteur, die gedurende een jaar studie maakte van Amerikaanse toestanden, ver telde dat de Amerikaanse kerken uit hun dommel ontwaken. Zo was er bijvoorbeeld een predikant in Florida, die van zijn kerke- raad toestemming kreeg met een neger- dominée een eekbeurt te ruilen. Grote protesten volgden, kruisen van de Ku Klux Klan, dreigbrieven enz. Maar de kerkeraads- leden hielden het been strak en de dienst ging door. Bekend is het verhaal van een neger, die God zijn nood klaagde omdat hij al aan zo lang vergeefs had geprobeerd om in een blanke kerk binnen te komen en die ten antwoord kreeg Doe maar geen moeite. Ik heb het ook al zo vaak geprobeerd en het is Mij nooit gelukt. Dr. Schuite Nordholt heeft met het schrij ven van dit fraai geillusreerde en objectief geschreven boek de zaak van de rechten van de mens een grote dienst bewezen. Het is te hopen dat het boek spoedig ook in andere talen zal verschijnen, opdat het vele lezers de ogenzal openen voor het feit dat de blanke superioriteitswaan een plant is, die nergens meer m'ag groeien. Of wij dan geen critiek hebben op dit boek Och, een beetje wel, wij voor ons zouden de vele Engelse citaten en gedichten eleganter geëtaleerd hebben en de woorden „enorm", „net", „men", enz. graag wat min der gebruikt zien, maar deze schoonheids- fouten zijn de schrijver gaarne vergeven. Onze bewondering gaat uit naar een litte rator en historicus, die ons een rake illustra- DE MEEST VOORKOMENDE DOODSOORZAAK IS TEGENWOORDIG „VERKEERSONGELUK". Heeft U wel eens een auto-ongeluk mee gemaakt Heeft U de slachtoffers wel eens zien uitdragen zien uitzagen Bent U wel eens helper geweest bij zo'n catastrofe Erg hè Daigen lang nog zie je de slachtoffers voor je. Natuurlijk het zijn vreemden voor U, maar het zijn mensen met een ziel, met vrouw en kinderen, die straks het droeve nieuws niet kunnen verwerken. Het aantal auto-ongevallen neemt zo'n ge weldige omvang aan, dat alleen gemeen schappelijk optreden er tegen kan helpen, wilt U straks ook niet onder een zeil liggen of als invalide door het leven gaan, help dan mede om Uw medemens van een zekere dood te redden. Elke mens heeft de morele plicht de ander te helpen en in ieder geval zijn onge luk te voorkomen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het goede voorbeeld, dat wij ouderen aan de jeugd kunnen geven, is van ■ontegenzeggelijk belang. Ieder, die een rijwiel of een bromfiets, een motorcar of een auto berijdt, heeft de morele plicht het verkeer in goede banen te leiden. Automobilisten dienen zich te onderwer pen aan de maximumsnelheden, afstand te houden, nimmer rechts te passeren en geen risico's te aanvaarden. Liever blode Jan dan dode Jan Bromfietsers beseffen in de meeste ge vallen niet, met welke snelheden zij wel rijden. In dolle vaart scheren ze over de weg en nemen ze bodhten met veel te grote vaart. Ze passeren dwarswegen alsof er geen verkeer buiten hen om bestaat. Fietsers gaan helemaal niet vrij uit. Zij vertikken het om telkens de richting aan te geven, rijden met een gerust hart op slechte banden en zullen zich maar zelden over tuigen of het achterlicht wel brandt, de bel niet defect is en de remmen nog wel steeds goed functionneren. Natuurlijk zijn er ge lukkig uitzonderingen, maar het gros gooit er maar met de muts naar. Er moet iets gebeuren. Ten slotte de veel geplaagde voetgangers. Zelfs op het trottoir zijn ze niet meer veilig, gezien de vele ongelukken die op het trottoir gebeuren, meestal ook nog met dodelijke afloop. Met de meeste voetgangers is geen land te bezeilen. Bij voorkeur maken ze al weinig gebruik van de oversteekplaat sen, lopen achter trams en autobussen om, weifelen wat ze wel en niet zullen doen, kennen de verkeersvoorschriften slecht, let ten niet op de lichtsignalen en hebben in wendig een gloeiende hekel aan dat „malle verkeer". Ze nemen het zo nauw niet. Vootal de oudere generatie en nog wel inzonderheid de bejaarde dames ontbreekt het vaak aan logica en verantwoordelijk heidsgevoel. Op de samenkomsten voor be jaarden moesten de leiders minder aandacht schenken aan ping-pong en sjoelbakken en wat meer oog hebben voor verkeersfilms cn onderwijs in veilig verkeer. Trouwens het bezoek aan verkeerslessen is abominabel slecht. Ons volk is nu een maal ongedisciplineerd en het is vooral de jeugd, welke dank zij de verkeerscursussen op de scholen, nog het meest en het best de verkeersregels opvolgt. De kleine brigadiertjes zijn onze beste propagandisten voor een veilig verkeer en de automobilisten, die geen respect tonen voor deze kinderen, moeten door de rechter streng worden gestraft. tie gegeven heeft van een volk diat in duis ternis wandelt maar naar de nieuwe dag opmarcheert en zich straks niet meer slaven, maar Amerikaanse staatsburgers in „Gods own country" zullen voelen. C. W. LANCERING VAN AMERIKAANSE MAANRAKET IS MISLUKT. De poging van de Amerikaanse luchtmacht een raket naar de maan af te schieten, is mislukt. Na 77 seconden in de lucht te zijn geweest explodeerde de raket, die zondag om 13.18 te Gape Canaveral werd gelan ceerd, Op een vurige staart steeg de raket eerst aarzelend, daarna sneller, loodrecht omhoog. Hoog in de lucht, alleen nog zicht baar met sterke kijkers, legde de raket zich vlak en verdween in oostelijke richting. Na 70 seconden kon men zien, dat de eerste trap zich losmaakte van de drie, die de ruimtevaart zouden voortzetten. Een witte rookwolk werd daarop zichtbaar, waarna de raket explodeerde. De oorzaak van de explosie zal niet worden bekend gemaakt voor dat de ontvangen gegevens zijn onder zocht. Op een later tijdstip, waarschijnlijk 14 september, zal een nieuwe poging wor den gedaan een maanraket te lanceren. De mislukking kwam echter niet onverwachts. Ambtenaren van het ministerie van defensie hadden reeds voor het lanceren gezegd, dat de kans op succes één op tien was. Duikers hebben achttien meter onder de oppervlakte van de Atlantische Oceaan stuk ken van de eerste trap van de maanraket gevonden, die zondag gelanceerd werd. De opsporingen worden voortgezet om zoveel mogelijk stukken te kunnen onderzoeken. VEERTIG BAREN ZILVER IN ENGELAND VERDWENEN. Tussen Londen en Harwich zijn uit een verzegelde spoorwagon 40 baren zilver ver dwenen. In Londen werden 73 baren inge laden en verzegelde men de wagon. Het was een voor Wenen bestemde zending, die in Harwich zou worden overgeladen. Maar toen de douane zaterdag de wagon openmaakte bleken 40 baren, tezamen een ton wegende en een waarde vertegenwoor digend van 100.000,verdwenen te zijn, hoewel de verzegeling niet verbroken was. De spoorwegen houden nog rekening met een vergissing. De 40 baren zouden in een verkeerde wagon geladen kunnen zijn en nu ergens in Engeland op een onbewaakt zijspoor kunnen staan. Voor alle zekerheid is Scotland Yard met een onderzoek be gonnen, waarbij men er van uitgaat dat het zilver gestolen is. AMERIKAANS VLIEGTUIG STORTTE OMLAAG: 22 DODEN. Bij een vliegtuigongeluk op het vliegveld van Nantucket (Massachusetts, Amerika) zijn vrijdagavond 22 mensen om het leven gekomen. Het toestel, een Convair van de North East Airlines trachtte te landen, maar kwam van te geringe hoogte aangevlogen. Het stortte neer, nadat het boomtoppen had geraakt en vloog in brand. Aan boord be vonden zich 31 passagiers en drie beman ningsleden. PRINSES MARIJKE WERD DOOR FIETSER AANGEREDEN. Prinses Marijke is zaterdag toen zij met haar zusjes boodschappen fleed in Porto Santo StePano, in de hoofdstraat van het stadje, de Corso Umber to, door een fietser aangereden. Prinses Marijke schrok even en liep een beetje mank. Maar tien meter verder liep ze weer gewoon. Het ongelukje scheen haar in het geheel niet gedeerd te hebben. Maar de fietser De man kreeg eerst van de omstanders te horen wat zij wel dachten van „zo'n kerel die 'altijd maar hard rijdt". En toen men hem vertelde dat hij een Nederlands prinsesje had aangereden viel hij bijna flauw. Nederig en zich uitput tend in vriendelijkheidsbetuigingen heeft de man zn verontschuldigingen aangeboden en daarmee schijnt het incidentje wel afgehan deld te zijn. Prinses Marijke wias meegegaan toen haar zusjes in Porto Santo Stefano een juweliers zaak bezochten om enkele souvenirs van het visersstadje te kopen. U' ABONNEMENTSPRIJS i Losie nummert 6 cent Kwartaal- abranement i Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatten f 1.75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Inp tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleinv kdvertentlén (maximum 6 regels) 1-5 regelt 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra flBlT T' RraffiR ll'di H r r ■■Ti l)IL|tT AiitAi

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1