AXELSE COURANT Luchtverkeer met straalvliegtuigen. Ontstellende vliegramp treft de K.L.M. J C VINK abonnement, Axel ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1958 72e Jaargang No. 87 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEE# l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK 400 ONZICHTBARE OCEAANVLUCHTEN LEVEREN SCHAT VAN GEGEVENS VOOR HET TOEKOMSTIG STRAALVERKEER. OP PAPIER IN 6y2 UUR VAN NEW YORK NAAR AMSTERDAM. BINNENKORT NOG MEER INSTANTIE S INGESCHAKELD BIJ HET PROJECT „PAPERJET". Frankering bij Met de DC-8 vliegt de K.L.M. over een anderhalf jaar in zeven en een half uur van Amsterdam naar NeW York en in zes en een half uur van New ork naar Amsterdam. Ruim 400 vluchten op papier hebben dit in de afgelopen anderhalf jaar uitgewezen. Dit project „paperjet" heeft veel nuttige ge gevens opgeleverd en het ligt nu in de be doeling noig eens iets dergelijks te organi seren, maar dan nog realistischer met be hulp van radar etc. Wat is „paperjet" 1 Het project „paperjet" werd destijds op gezet om zowel het vliegend personeel van de K.L.M. als de vliegtechnische afdelingen op de grond voor te bereiden op het toe komstige luchtverkeer met straalvliegtuigen. De „vluchten" vonden plaats op de Amster damse luchthaven Schiphol en er werd aan deelgenomen door een aantal gezagvoerders die geregeld op de Noordatlantische route vliegen. Aan de hand van actuele weers verwachtingen betrekking hebbende op de waar deze toestellen gaan vliegen, werd wind en temperatuur op de grote hoogten, in het bijzijn van een instructeur een vlieg- plan opgesteld. Dit stelde de gezagvoerder vervolgens in staat, gezeten achter zijn bureau, de „vlucht" uit te voeren, daarbij rekening houdend met de gegevens over de werkelijke weersomstandigheden, die hem via de telex bereikten. Dank zij deze ge gevens en de bekende prestatie' van het vliegtuig, kon hij op de grote navigatiekaart van de Noordatlantische Oceaan narekenen waar hij zich bevond, hoeveel brandstof hij had verbruikt en welke beslissingen er ge nomen dienen te worden. Welke hoogte De DC-8, die de K.L.M. in 1960 in ge bruik gaat nemen, vliegt het meest econo misch op de maximum-hoogte, welke in ver band met het gewicht van het toestel en de temperatuur van de buitenlucht bereikt kan worden. Bij het maximum gew'icht zal deze hoogte ongeveer 32.000 voet (plm. 10 km.) bedragen, terwijl de meest economische hoogte bij het afnemend gewicht door het brandstofverbruik kan oplopen tot ongeveer 40.0000 voet (plm. 12 km.). De vlieger zal nu steeds trachten een hoogte te vliegen die zo dicht mogelijk ligt bij zijn meest econo mische hoogte. Lager vliegen is vrijwel nooit gewenst. Indien een deel van de vlucht b.v. op 32.000 voet zou worden uitgevoerd in- plaats van de op dat moment meest econo mische hoogte van 36.000 voet, dan zou de wind 100 km. per uur gunstiger moeten zijn, wil het de moeite lonen. De meeste „vluchten" van „paperjet" wer den langs de z.g. groot-cirkel route, dat wil zeggen de kortste route wat afstand betreft of via een punt juist ten zuiden van Groen land uitgevoerd. Er werd gevlogen op kruishoogten opklimmend van plm. 30.000 tot 38.000 voet en alleen in de enkele ge vallen dat de vluchtduur relatief groot was. werd tot 40.000 voet geklommen, hetgeen de maximum hoogte voor de DC-8 is. Dit kwam sleöhts in twee van de 408 gevallen voor. Over het gehele jaar genomen was de gemiddelde vluchtduur naar New York on geveer TYi uur. Het is echter voorgekomen dat een tijd van 6 uur en 50 minuten werd gemaakt. aDt was toen er over de hele route renomen noch mee- noch tegenwind was. I Iet andere uiterste was 8 uur 40 minuten bij 150 km. tegenwind per uur. De over het algemeen heersende westen winden op deze route zijn er oorzaak van dat in omgekeerde richting de gemiddelde tijd 6^2 uur was- De sterkste westenwinden werden in de maanden november tot en met januari gevonden. Opmerkelijk was dat in de maand efbruari, die toch wel tot het winterseizoen gerekend mag worden, de winden steeds sterker afnamen. Dank zij het feit, dat de K.L.M. een „zwaardere" versie van de DC-8 ontvangt, zal het weinig Voorkomen dat in het geval van èn een maximum betalende lading èn sterke tegenwinden landing achtergelaten zal moeten worden. Bovendien is het dan zo dat de sterkste winden juist voorkomen in het iets minder drukke seizoen in de lucht vaart, n.l. de uitgesproken wintermaanden. De temperatuur bleek weinig effect op de uitvoering van de vlucht te hebben. Wèl is belangrijk vóór de start de temperatuur te weten op de hoogte van de motorinlaat op het vliegveld, evenals de temperatuur die na de klim op kruinhoogte zal worden ge vonden. De afstand welke tijdens de start moet worden afgelegd en de kruishoogte zijn n.l, in belangrijke mate afhankelijk van de temperatuur. Uitwijken. Is het thans zo dat vliegtuigen, wanneer zij door slechte weersomstandigheden op de plaats van bestemming moeten uitwijken, dit meestal pas doen als zij gedaald zijn tot een veel lagere hoogte, vliegers van straal vliegtuigen moeten eigenlijk hun beslissing om uit te wijken reeds op kruishoogte nemen. Dit blijkt wel duidelijk uit het vol gende voorbeeld Bij een daling van 1000 voet, na van 36.000 voet eerst tot 10.000 voet gezakt te zijn en daar 15 minuten ge cirkeld te hebben, heeft men nog voldoende brandstof om ongeveer 1000 km. af te leggen na weer tot de kruishoogte gestegen te zijn. Onmiddellijk uitwijken naar een ander vliegveld vanaf de kruishoogte dus zonder te dalen geeft een uitwijkmogelijk heid van bijna 1500 km. Tijdens „paperjet" moest in 15 gevallen uitgeweken worden, waarvan in negen gevallen het weer op de plaats van bestemming oorzaak was en in de overige zes gevallen het weer op de route. Realistischer aanpak. Tot dusver werkten alleen het vliegend personeel en enkele vliegtechnische afde lingen van de K.L.M. aan het project „paper jet" mee. Het ligt nu in de bedoeling meer instantie's, die ook in de toekomst met de straalverkeersvliegtuigen te maken krijgen, bij het onderzoek in te schakelen. Dan wordt er een vliegplan opgesteld, dat ook de in- NATIONALE TREKPAARDEN TENTOONSTELLING. De jaarlijkse tentoonstelling van de Ko ninklijke Vereniging JHet Nederlandsche Trekpaard" wordt dit jaar gehouden op dinsdag 9 en woensdag 10 september, na tuurlijk weer in de grote veemarkthallen te 's-Hertogenbosch. In vergelijking met de zilveren jubileum tentoonstelling van vorig jaar, zal dit jaar de feestelijkheid en de demonstratie een, zo mogelijk, nog luisterrijker karakter dragen. De eigenlijke tentoonstelling en de keuringen zullen bovendien uitgebreider zijn, omdat nog weer 40 paarden meer werden aangegeven dan in 1957. Zo zal op deze nationale show onze /vaderlandse trekpaardenfokkerij met 458 elite-dieren vertegenwoordigd zijn. De toestand van de Nederlandse land bouw dwingt de boer tot scherp rekenen om na te gaan hoe hij zijn bedrijf zo ren dabel mogelijk kan leiden. Besparing en be zuiniging is thans het devies. Bij goed rekenen en bij een goede bedrijfsvoering is reeds voldoende gebleken, dat op vele be drijven in ons land het paard de meest voor delige krachtbron is. Ook blijkt steeds meer, dat op de grote bedrijven het paard, naast de treker, niet alleen royaal zijn eigen kost kan verdienen, doch bovendien, door de fokkerij, voor de boer nog aanzienlijk wat in het laatje brengt. Maar dan moet het een goed paard d.w.z. een stamboekpaard zijn. Daarom wordt aan de fokkerij van het Nederlandse trekpaard de uiterste zorg be steed, Wat op dit terein werd bereikt, toont de Koninklijke Vereniging op 9 en 10 sep tember a.s. in 's-Hertogenbosch. Z.K.H. Prins Bernhard, een groot paar denvriend, heeft zich zoals reeds is mee gedeeld bereid verklaard het voorzitter schap van het Ere-comité te aanvaarden. In dit Ere-comité hebben onder meer ook zitting Zijne Excellentie de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, dr. ir. A. Vondeling en Zijne Excellentie de Minister van Oorlog en Marine, ir. C. Staf. stantie die de „clearance" (de toestemming om te starten) ig.eeft, ter inzage wordt ge geven. Verder wordt de verkeerstoren op de hoogte gesteld, die dan vergunning geeft om te gaan taxieën. Vervolgens wordt de machine op de radar gevolgd, doordat een z.g. „blip" op het radarscherm gaat bewegen met de werkelijke snelheid. Bochten worden gedraaid op de radar dan en het toestel wordt tussen het andere verkeer door geloodst. De problemen waarmede de ver keersleiding in de toekomst geconfronteerd zal worden, waarvan de gelijktijdige behan deling van langzamere en snelle toestellen In de vroege morgenuren van donderdag 14 augustus is het K.L.M.-Vliegtuig „Hugo de Groot", een Super-Constellation van het type L 1049 H, met aan boord 91 passagiers manningsleden allen Nederlanders op ruim 200 km. ten noordwesten van het vliegveld Shannon in Ierland in de Atlan tische Oceaan gestort. De PH-LKM „Hugo de Groot" was op woensdagavond te 23.55 uur van Schiphol opgestegen en op donderdagmorgen 4.05 uur van Shannon vertrokken met bestemming Gander (New Foundland), waar het toe stel te 12.15 uur (Ned. tijd) had moeten landen. Te 4.40 uur Nederlandse tijd had men voor het laatst radio-contact met de „Hugo de Groot". Toen men donderdagmorgen geen radio contact meer met het vliegtuig kreeg werd men ongerust, doch 'het ergste werd nog niet vermoed, aangezien het vliegtuig nog voor enige uren benzine aan boord had. Donderdagmiddag, te 14.45 uur kwam echter het ontstellende feit vast te staan, dat het toestel was verongelukt, toen één der zes ter opsporing uitgezonden vliegtuigen van de Engelse koninklijke luchtmacht meld de wrakstukken en half opgeblazen rubber- reddingvlotten te hebben waargenomen. De K.L.M. berichtte omstreeks kwart voor vier des middags officieel dat de „Hugo de Groot" was verongelukt op weg van Am sterdam via Shannon en Gander naar New York. Het vliegtuig voerde een z.g. „ver- dubbelingsvlucht" uit. De wrakstukken zijn op een afstand van 130 mijl uit de kust van Shannon in de Atlantische Oceaan waar genomen. De directeur van het vliegveld Shannon heeft medegedeeld dat Franse trailers half opgeblazen reddingvlotten hebben opgepikt. Er bevonden zich geen personen in. Het weer in dit gebied werd langzamerhand slechter en er stond een hoge zee. De scheepvaart in het gebied waar het vliegtuig is verongelukt werd verzocht even tuele overlevenden of wrakstukken naar Galway, aan de Ierse westkust te brengen. Enkele stoffelijke resten geborgen. De Franse trailer „General Leclerc' heeft gemeld in totaal zeven stoffelijke overschot- t enaan boord te hebben genomen. De trailer meldde verder dat er een boei was gevonden, „waarschijnlijk van het vliegtuig". Voorts is het stoffelijk overschot gevonden van de heer Paul Kristofic. Het horloge van de heer Kristofic is stil blijven staan op 4.48 uur.. Het Engelse tankschip ,,B. P. Distributor" heeft drie stoffelijke overschotten opgevist, twee mannen en een jong meisje. Witte vuurpijlen waargenomen. Volgens een bericht van het vliegveld Shannon hebben vliegtuigen om twee minu ten over twaalf Nederlandse tijd witte vuur pijlen gezien op een geschatte afstand van ongeveer 90 km ten westen van de Ierse kust. De omgekomen bemanning. De bemanning van de PH-LKM „Hugo de Groot" bestond uit gezagvoerder F. A. E. Roelofs, de tweede vlieger T. Dijkstra, de derde vlidger D. M. Jorna, de eerste boord werktuigkundige P. C. Dekker, de tweede boordwerktuigkundige S. van Dijk, eerste steward A. Schilperoort, tweede steward Th. de Raay en stewardess mej. H. W. Hamel. Gezagvoerder Roelofs was geboren op FIRMA Markt 12 AXEL wel een voorname is, kunnen nu dus reeds bestudeerd worden. In New York, dat het toestel moet volgen vanaf 30° W.L. zal een soorteglijke procedure worden gevolgd. In de afgelopen maanden heeft de K.L.M. in nauwe samenwerking met de verkeers toren reeds geoefend en daarbij enkele DC-8 toestellen van Amsterdam naar Frankfurt en terug laten „vliegen". Het toestel ont ving toen van de toren de oproepen, zoals dit in werkelijkheid ook gebeurt. Het leek toen zó edht, dat gezagvoerders van wer kelijk aanwezige toestellen vroegen waar of dat vliegtuig nu wel zat 30 januari 1922 te Winschoten. Hij was ge huwd en had twee kinderen. Hij woonde in Amstelveen. De tweede vlieger Dijkstra was geboren op 18 augustus 1922 te Dokkum. Hij was gehuwd en had 1 kind. Hij woonde in Nieuw-Loosdrecht. Derde vlieger Jorna, geboren op 14 mei 1931 te Bergen op Zoom, was gehuwd en had 1 kind. De heer Jorna woonde in Bloemendaal. Eerste boordwerktuigkundige Dekker was geboren op 7 april 1922 te Wormerveer. Hij was gehuwd en had vijf kinderen. Hij was woonachtig in Zaandam. Tweede boordwerktuigkundige Van Dijk was op 19 juni 1927 te Kampen geboren. Hij was gehuwd en had 1 kind. Hij woonde in Nieuw-Loosdrecht. Eerste steward Schilperoort was geboren op 13 juni 1924 te Tilburg. Hij was ge huwd en had 1 kind. Hij woonde in Voor schoten. Tweede steward De Raay was, geboren op 20 oktober 1929 te Nijmegen. Hij was ongehuwd en woonde in Amstelveen. De stewardesse, mej. Hamel was geboren op 23 mei 1926 te Haarlem. Zij was onge huwd en woonde in Haarlem. Elf Nederlanders aan boord Van de 91 passagiers bezaten er elf de Nederlandse nationaliteit de anderen wa ren van Amerikaanse, Franse, Duitse, Is raëlitische, Poolse en JBritse nationaliteit. Van een aantal staat de nationaliteit nog niet vast. Volgens het A.N.P.-bulletin van gisteren, vrijdagmiddag, waren tot dan toe 36 stoffe lijke overschotten geborgen. Radio wijzigde programma's. De omroepverenigingen hebben donder dag in verband met de vliegtuigramp ver schillende wijzigingen in de programma's aangebracht. Nadat in verscheidene extra uitzendingen de luisteraars over de ramp waren ingelicht, werd in de programa's over beide zenders een minuut stilte betracht, toen om half vijf het definitieve bericht van de ramp door de nieuwsdienst was omgeroepen. Z^^Jeneesmiddel Mijnhardfs Zenuwtabletten Vrijdag deden in totaal veertien schepen van verschillende nationaliteiten nasporin gen naar stoffelijke resten en wrakstukken op de plaats des onheils. De wrakstukken ligen over een groot verdriet verspreid, het geen er volgens de K.L.M.-deskundigen op zou kunnen wijzen dat het vliegtuig met grote snelheid en van zeer grote hoogte in zee is gestort. De schepen die nog aan het opsporingswerk deelnemen hebben de op dracht gekregen wrakstukken en de stoffe lijke resten der slachtoffers, in de Ierse havenplaats Galway aan land te brengen. In het hospitaal van Galsway is een tijde lijke Chapelle Ardente ingericht, alwaar de omgekomen slachtoffers voorlopig zullen worden geborgen. Inmiddels zijn ook vrijdag reeds man schappen van de technische en medische dienst van de K.L.M. in Galway aange komen en is een aanvang gemaakt met een nauwkeurig onderzoek. SUPER-CONSTELLATION „HUGO DE GROOT" TEN NOORDWESTEN VAN IERLAND IN DE OCEAAN GESTORT. DE 99 INZITTENDEN ALLEN OM HET LEVEN GEKOMEN. ABONNEMENTSPRIJS! Loue nunaen 6 cent Kwartaal-abronement Axel binnen de kom f 1,53 Andere plaatien 11,75 Buitenland I 2,00 ADVERTENTIEPRIJS 8 een! per m.m. BtJ contracten belangrijke reductie, hip «enden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, 3d vertent lën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1